Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Voitteko kiltit ottaa kantaa mun seurakunta-asiaan?

Anonyymi

Olen syntynyt luterilaiseen perheeseen, isäni tuli voimalla uskoon (vai uudistuiko uskossaan vaimeasta luterilaisesta palavaksi uskovaiseksi?) kun olin kouluikäinen, kävi uskovien kasteella ja on tuosta lähtien liikkunut vapaissa suunnissa ollen nyt vapaakirkollinen.
Itse olen uskonut lapsesta lähtien mutta nuorena aikuisena uskoni laimeni liki olemattomiin kunnes tutustuin erääseen "hellariin" joka auttoi mua vahvistumaan uskossani. Ilman häntä tuskin olisin uskossa nyt ollenkaan.
Olen edelleen luterilainen mutta käyn välillä helluntaiseurakunnan kokouksissa. Tuntuu että helluntailaiset ei aina katso tätä hyvällä ja ikään kuin pitäisi valita käykö uskovien kasteella ja liittyy heidän seurakuntaan ja sitoutuu toimintaansa vai pysyykö oman luterilaisen seurakuntansa parissa. Itse ehkä mieluiten olisin yhteiskristillinen mutta se on jotenkin hankalaa.
Nyt mietin alanko ottamaan selkeitä askelia helluntailaisuuden suuntaan vai pysynkö luterilaisena?
Luterilaisena on turvallista olla, hellarit "vaatii" aika paljon, en kehtaisi liittyä vain penkin kuluttajaksi sinne. En ole varma onko mulla rahkeita helluntaiseurakuntaan. Ja sitten taas pelkään säilyykö ja kasvaako mun usko nykyluterilaisuudessa.

Itse on päätettävä mut kommentoikaa, kertokaa ajatuksianne, se olisi mulle tärkeää.

18

131

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Moi
      Nyt unohda kaikki luterilaisuus ja helluntailaisuus niminä ihan kokonaan. Alat rukoilla ja lukea Raamatusta esim. Apostolien teoista, mikä on Jumalan tahto. Sillä vain sillä on merkitystä. Pyydät Jumalan johdatusta ja uskon, että sinä saat sitä kokea, kun olet asiassa vilpitön.
      Jeesuksen siunausta sinulle!

      ”Viheriäisille niityille hän vie minut lepäämään; virvoittavien vetten tykö hän minut johdattaa.
      Psalmi 23:2

      • Anonyymi

        Kyllä vanhempiaan seuraava on perimältään terve.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä vanhempiaan seuraava on perimältään terve.

        Uskovan ylin tarve ja tarkoitus on seurata Jeesusta ja pyrkiä tekemään Jumalan tahto elämässään, sen mukaan kuin Jumalan armo siinä auttaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Uskovan ylin tarve ja tarkoitus on seurata Jeesusta ja pyrkiä tekemään Jumalan tahto elämässään, sen mukaan kuin Jumalan armo siinä auttaa.

        Teillä on vajavaiset tiedot jeesuksesta, omituista, että jumala antoi vajaan kirjan,
        tai siis ihmisethän ovat sen 300v jälkeen koonneet teksteistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Teillä on vajavaiset tiedot jeesuksesta, omituista, että jumala antoi vajaan kirjan,
        tai siis ihmisethän ovat sen 300v jälkeen koonneet teksteistä.

        Raamattu on mahtava kirja. Sen sanoman ydin on Jeesus Kristus, joka pelastaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Raamattu on mahtava kirja. Sen sanoman ydin on Jeesus Kristus, joka pelastaa.

        On Odysseia kanssa mahtava kirja .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä vanhempiaan seuraava on perimältään terve.

        Riippuu siitä miten terveitä vanhemmat ovat perimältään. Jumalalla on vain lapsia, ei lapsenlapsia. Uskonasioissa ei voi ratsastaa vanhempien hartioilla. Jumalaa kiinnostaa enemmän uskovan sydämen tila kuin se, mihin seurakuntaan hän kuuluu. Aloittaja on täysin vapaa tekemään tässä asiassa valintansa. Yksi tykkää äidistä ja toinen tyttärestä.


    • Anonyymi

      Onpa ikävää jos hellareissa teilläpäin koet noin. No uskovaiset ovat vain ihmisiä. Olen helluntailainen ja en koe että meidän srk:ssa painostettaisiin toiseen seurakuntaan kuuluvia tilaisuuksissa kävijöitä. Minulla kesti etsintä puolisen kymmentä vuotta uskoontulon jälkeen ennen kuin ymmärsin uskovien kasteen ja liityin helluntaiseurakuntaan,
      Pitkään uskossa olleena sanon sinulle että rukoile ja tutkaile Jumalan edessä. Älä tee ratkaisuja ihmisten mielen mukaan ja miten koet Jumalan edessä. Se on pääasia että on uskossa. On tärkeää löytää hengellinen koti. Siunausta elämääsi! Salopuu

      • Anonyymi

        Silloin ei ainakaan ole muiden ohjailtavissa. Tosin minä ateistina viimeisenä rukoiluun turvautuisin googlettamalla saa paljon tietoa ongelmiinsa.


    • Anonyymi

      Miksi pitäisi???
      Kristilliset = Kaikkivaltiaan Lait antaneen Jeesuksen sekä Hänen kristillisten opetuslapsien perustamien seurakuntien Jumalan ja Jeesuksen Lain ja oppein ymmärtäväisiä seurakuntalaisia Jeesuksen opetuslapsineen.
      Ilm. 2:1-29 Pergamos, Tyatira, Sardes, Smyrna, Filadelfia, Efeso, Laodikea.
      -
      Saa jumaloida laittomuuden herrojakin....
      Kristityt = Paavalin perustamien seurakuntien uskovaisia apostoleineen ja herra jumalineen joille Jeesuksen ei perustanut seurakuntia eikä heillä ole Jeesuksen opetuslapsia vaan apostoleita. https://www.gotquestions.org/Suomi/saatana-taman-maailman-jumala.html "Apostolien teot:13:6 Ja kun he olivat vaeltaneet kautta koko saaren Pafoon asti, tapasivat he erään juutalaisen miehen, noidan ja väärän profeetan, jonka nimi oli Barjeesus."
      laittomuuksista 2000-luvulla. "älä tapa" vastaiset rikoksetkin ovat laittomuuksia....
      https://fi.wikipedia.org/wiki/Noitavainot
      "Noitavainot nykyaikana
      Vielä nykyään joissakin vahvasti taikauskoisissa ja perinteisiin nojaavissa yhteisöissä harjoitetaan noitavainoja. Nykyajan vainot vaativat tuhansia ihmishenkiä vuosittain.[16] Etelä-Afrikan pohjoisosassa jopa satojen noidiksi epäiltyjen ihmisten uskotaan saaneen surmansa noitavainoissa 1990-luvulla.[17] Kamerunissa järjestetään noitaoikeudenkäyntejä, joissa syytetty voi saada tuomion noitatohtorina esiintymisestä. Lynkkausjoukot ovat polttaneet elävältä tuhansia ihmisiä Tansaniassa, Keniassa ja Zimbabwessa 1990-luvulla. Noitavainot ovat jatkuneet myös vuosituhannen vaihteen jälkeen. Länsi-Keniassa väkijoukot polttivat 11 noidiksi epäiltyä miestä ja naista toukokuussa 2008.[18] Nigeriassa noin 5 000 lasta on hylätty kymmenessä vuodessa vanhempien karkottaessa heidät noitina. Lapsia on syytetty avioeroista, sairauksista, onnettomuuksista tai työn menetyksestä.[19] Afrikan noitavainojen syyt ovat usein myös poliittiset, sillä vaikutusvaltaiset noidat ja noitatohtorit ovat yleensä uudistusten jarruina. Pastorit saavat myös lisämainetta paljastaessaan uusia "noitia". Vuonna 2010 Haitilla tapettiin 45, joita syytettiin koleran levittämisestä voodoon avulla.[20]"

      MUTTA
      Kaikkivaltiaat, raamatun Jumala ja Jeesus ei ole antanut lupaa tappaa ja tapattaa, syyttämiä lapsiakaan, joten palvelevat laittomuuden herrojaan :
      https://www.gotquestions.org/Suomi/saatana-taman-maailman-jumala.html
      "Apostolien teot:13:6 Ja kun he olivat vaeltaneet kautta koko saaren Pafoon asti, tapasivat he erään juutalaisen miehen, noidan ja väärän profeetan, jonka nimi oli Barjeesus."

      Jeesuksen evankeliumia; Matteuksen mukaan:
      24:23 Jos silloin joku sanoo teille: 'Katso, täällä on Kristus', tahi: 'Tuolla', niin älkää uskoko.
      24:24 Sillä vääriä kristuksia ja vääriä profeettoja nousee, ja he tekevät suuria tunnustekoja ja ihmeitä, niin että eksyttävät, jos mahdollista, valitutkin.
      ((( viitaten mm yllä olevaan Apostolien teot:13:6 tekstiin:)))
      24:25 Katso, minä olen sen teille edeltä sanonut.
      24:26 Sentähden, jos teille sanotaan: 'Katso, hän on erämaassa', niin älkää menkö sinne, tahi: 'Katso, hän on kammiossa', niin älkää uskoko."
      25:41 "Menkää pois minun luotani, te kirotut, ikuiseen tuleen, joka on varattu Saatanalle ja hänen enkeleilleen."

    • Anonyymi

      Ei ihmisen tarvitse uskoa itseensä helevettiin ja maksaa siitä kun sinne pääsee muutenkin!

      Jeesuksen evankeliumia; Matteuksen mukaan:
      24:23 Jos silloin joku sanoo teille: 'Katso, täällä on Kristus', tahi: 'Tuolla', niin älkää uskoko.
      24:24 Sillä vääriä kristuksia ja vääriä profeettoja nousee, ja he tekevät suuria tunnustekoja ja ihmeitä, niin että eksyttävät, jos mahdollista, valitutkin.
      ((( viitaten mm Apostolien teot:13:6 tekstiin:)))
      24:25 Katso, minä olen sen teille edeltä sanonut.
      24:26 Sentähden, jos teille sanotaan: 'Katso, hän on erämaassa', niin älkää menkö sinne, tahi: 'Katso, hän on kammiossa', niin älkää uskoko."
      25:41 "Menkää pois minun luotani, te kirotut, ikuiseen tuleen, joka on varattu Saatanalle ja hänen enkeleilleen."

    • Anonyymi

      Jumala kutsuu meitä kaikkia yksilöllisesti ja viisaasti. Jeesuksella on monta lammastarhaa ,jossa kaikki tuntevat paimenensa äänen. Kaikkien uskonsa Raamatun sanomaan perustavien, kuuluisi rakastaa toisiaan .On hedelmällistä tutustua muidenkin näkemyksiin,koska se selvästi avartaa ja raikastaa ,joskus ehkä paikoilleen jämähtänyttä uskoamme. Suosittelen TV7.n opetuksien katselua,sillä siellä toteutuu kaivattu uskovien kunnioittava yhteys, lahkoista riippumatta.

    • Anonyymi

      Jumala asetti seurakunnan. Pyydä häneltä johdatusta. Älä hätiköi.

      • Anonyymi

        Minä pyysin jumalalta uutta autoa mutten ole vieläkään sitä saanut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä pyysin jumalalta uutta autoa mutten ole vieläkään sitä saanut.

        Olisiko se iso pettymys, jos nyt sattuisi, ettei jumala toimittaisikaan sitä sinulle?😢


    • Anonyymi

      Kannattaa Pysyä Luterilaisena👍

    • Anonyymi

      Kannattaa uskoa Saunatonttuun.

    • Anonyymi

      Lapsikaste on Suomen perustuslain vastainen laittomuus.
      Ja kristillisten Kaikkivaltias Jeesus ei ole käskenyt kastaa ketään, lapsiakaan lapsiakin laittomasti kohtelevien joukkoon.
      Johanneskaan ei kastanut lapsia ja Jeesus siunasi lapsia ja toisin lapsia kohtelevilla Hän antoi opiksi tiedon.

      Jokainen lapsikasteessa suomessa kastettu on Suomen Perustuslain vastaisesti kastettu ja kristillisten Jeesuskaan ei käskenyt lapsia kastaa vaan siunasi lapsia ja toisin lapsia kohteleville antoi myllynkivien käyttöohjeet opiksi eikä Johanneskaan kastanut lapsia.
      Kristillisten Kaikkivaltias Jeesus ei "TULKINNUT" vaan asetti selvän opin.
      https://fi.wikipedia.org/wiki/Kaste
      "Kaste on alun perin raamatun kirjoituksiin ja niistä jälkikäteen tehtyjen tulkintojen mukainen kristillinen toimitus"


      https://fi.wikipedia.org/wiki/Kaste
      "Kaste on alun perin raamatun kirjoituksiin ja niistä jälkikäteen tehtyjen tulkintojen mukainen kristillinen toimitus"

      https://fi.wikipedia.org/wiki/Paavi
      "Paavin maallinen valta on nykyään vähäistä, mutta hengellisen johtajuuden lisäksi hän on merkittävä moraalinen johtaja yli miljardille katolilaiselle, ja hänen mielipiteensä huomioidaan, vaikkei Vatikaanivaltiolla itsellään olekaan merkittävää sotilaallista tai poliittista valtaa. Paavia pidetään apostoli Pietarin seuraajana. Tämä antaa hänelle katolisessa kirkossa tiettyjä erikoisoikeuksia, joita perustellaan sekä Raamatulla että kirkon perimätiedolla."

      HUOM! Ei ole "kristillinen" vaan kristittyjen toimitus.
      Joten kyseessä on Paavalin tunnustamasta pakanallisuudesta.

      https://fi.wikipedia.org/wiki/Apostoli
      "Myös Paavali kertoo olevansa apostoli esimerkiksi Kirjeessä roomalaisille [8]. Hän kutsuu itseään erityisesti ”pakanoiden apostoliksi” [9]. Hän kutsuu myös evankeliumia julistaneita kumppaneitaan apostoleiksi [10]. Tapana siis oli, että kaikki jotka olivat saaneet Jumalalta tai Jeesukselta tehtävän evankeliumin julistamisesta, olivat apostoleja. Toinen mahdollinen kriteeri oli, että apostoleiksi kutsuttiin nimenomaan ylösnousemuksen todistajia. Tätä kriteeriä käytettiin Mattiaan valinnassa, ja myös Paavali vetosi Herran näkemiseen puolustaessaan omaa apostoliuttaan (1 Kor. 9:1). Koska ylösnousemuksen todistajat vähitellen kuolivat, nimitys apostoli jäi pois käytöstä.
      Paavali kuitenkin mainitsi olevansa apostoleista vähäisin, koska oli aiemmin vainonnut kristittyjä. Hän joutui myös monesti puolustamaan auktoriteettiaan.[11]."

      Raamatullinen tieto:
      1.Korinttolaiskirje:
      15:9 Sillä minä olen apostoleista halvin enkä ole sen arvoinen, että minua apostoliksi kutsutaan, koska olen vainonnut Jumalan seurakuntaa."

    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      81
      2047
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1763
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1634
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      21
      1440
    5. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      64
      1374
    6. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      19
      1311
    7. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1282
    8. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      75
      1282
    9. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1264
    10. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      10
      1231
    Aihe