Sotilaspapeista armeijassa

Anonyymi

Ylen www-sivulla on laaja artikkeli sotilaspapeista armeijassa otsikolla "Uskonnon tuputtamista vai apua jaksamiseen? Sotilaspapistolla on merkittävä rooli Puolustusvoimissa, ja joidenkin mielestä se on vanhanaikaista". Jutun tekijä on haastatellut myös minua vapaa-ajattelijain edustajana.
Jutun lopussa on mahdollisuus keskusteluun. Mitä mieltä olet papiston asemasta Puolustusvoimissa? Voit keskustella aiheesta sunnuntaihin kello 23:een asti.
https://yle.fi/uutiset/3-11676696

43

593

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Yksi tuttava kertoi että hänen isoisä oli ollut sotilaspappina rintamalla talvisota/jatkosodassa, siellä oli tapahtunut hänelle uskonmenetys, erinäisistä syistä. Ei varmaan ollut ainoa sellainen pappi.

    • Pataljoonan komentajan tehtävässäni sotilaspappi oli yksi parhaista työtovereistani ja hänen roolinsa oli kenttähartauksia lukuunottamatta ihan sama kuin sosiaalikuraattoreilla. Sotilaspappi ja sosiaalikuraattorit olivat kyllä isona apuna varusmiesten henkisestä hyvinvoinnista huolehtimisessa ja hyvän joukkohengen luomisessa.

      • Jospa nyt lopetat paskanjauhannan?


      • he-ma kirjoitti:

        Jospa nyt lopetat paskanjauhannan?

        "Jospa nyt lopetat paskanjauhannan?"

        Mitä vittua? Mistä sinä tiedät, etten ole ollut pataljoonan komentajana?


      • Friendlyatheist kirjoitti:

        "Jospa nyt lopetat paskanjauhannan?"

        Mitä vittua? Mistä sinä tiedät, etten ole ollut pataljoonan komentajana?

        Sadunkerronnastasi. Piste.


      • he-ma kirjoitti:

        Sadunkerronnastasi. Piste.

        Mikä kommentissani oli satua, jos unohdetaan väitteeni, että olen toiminut pataljoonan komentajana?
        -Eikö sotilaspappi voi olla yksi parhaista työtovereista pataljoonan komentajalle?
        -Eikö sotilaspapin rooli voi olla kenttähartauksia lukuunottamatta sama kuin sosiaalikuraattoreilla? Tämä tulee esille myös avauksessa linkatussa artikkelissa.
        -Eikö sotilaspappi voi olla apuna varusmiesten henkisestä hyvinvoinnista huolehtimisessa?
        -Eikö sotilaspappi voi olla apuna hyvän joukkohengen luomisessa?

        Väitteeni pataljoonan komentajan tehtävästä on minun esittämäni. Jokainen voi arvioida uskooko sen vai eikö usko. En valitettavasti ole valmis paljastamaan tehtävästäni enempää, etten paljasta henkilöllisyyttäni tai puolustusvoimien tietoturvaluokiteltua tietoa. Jokainen voi uskoa tai olla uskomatta väitettä tehtävästäni, mutta nuo yllä luettelemani neljä kysymystä eivät ole mitään satua vaan ne voidaan hyväksyä myös ateistien näkökulmasta.


      • Anonyymi

        Minä en pappien mukaan tapata itseäni, papit eturiviin miinoja polkemaan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Minä en pappien mukaan tapata itseäni, papit eturiviin miinoja polkemaan.

        "Minä en pappien mukaan tapata itseäni..."

        No eiköhän nykyään modernissa länsimaisessa demokraattisen valtion armeijassa päätökset tee joku muu kuin pappi? Vitun tollo.


      • Anonyymi
        Friendlyatheist kirjoitti:

        "Minä en pappien mukaan tapata itseäni..."

        No eiköhän nykyään modernissa länsimaisessa demokraattisen valtion armeijassa päätökset tee joku muu kuin pappi? Vitun tollo.

        Se olikin silloin kun majurin kanssa vänkäsin armeijan tarpeellisuudesta.


      • Anonyymi
        Friendlyatheist kirjoitti:

        "Minä en pappien mukaan tapata itseäni..."

        No eiköhän nykyään modernissa länsimaisessa demokraattisen valtion armeijassa päätökset tee joku muu kuin pappi? Vitun tollo.

        Tarkoitatko sitä vanhusta, joka on vajakin isä ja antaa hyökkäyskäskyt, jumalan siunausta .


      • Friendlyatheist kirjoitti:

        "Jospa nyt lopetat paskanjauhannan?"

        Mitä vittua? Mistä sinä tiedät, etten ole ollut pataljoonan komentajana?

        Valehtelet. Olit prikaatin komentaja. 😠


      • Repe_RuutikaIIo kirjoitti:

        Valehtelet. Olit prikaatin komentaja. 😠

        Anteeksi äskeinen! Tietenkin prikaatin komentaja on komentanut myös pataljoonaa (tai vastaavaa).


      • Anonyymi
        Repe_RuutikaIIo kirjoitti:

        Valehtelet. Olit prikaatin komentaja. 😠

        Missä joukoissa Ruutikallo palveli isänmaata?
        Oliko ruuti kuivaa.


    • Anonyymi

      Palolampi kirjoitti "Kollaa kestää" kirjan ja Jorma Heiskanen kirjan "Kenttäpappina Kollaalla".
      Kyllä niistä molemmista saa sen kuvan että pappi oli tervetullut rintamalinjoille.
      (Kyllä kai se etulinjan miehiä piristää jos kuka vain käy tervehtimässä.)

      Palolampi kertoo kuinka komppanianpäällikkö Juutalainen ("Marokon kauhu") oli sanonut etulinjassa Heiskaselle, että "pappi, pidähän päätä alempana!". Itse "kauhu" oli kuitenkin seisonut suorana ja tarkkaillut taistelumaastoa.

      Heiskanen oli konekiväärijoukkueen johtaja, mutta otti vastaan talvisodan alussa henkisesti raskaan kenttäpapin tehtävän.
      Heiskanen kertoi, kuinka venäläinen hävittäjä ahdisteli häntä - yhtä ainoaa miestä - kun hän oli siirtymässä toiseen paikkaan.

      Heiskanen katosi tiedustelumatkalla jatkosodan alussa. Ei varmaan kenttäpappina, vaan hän oli taas tarttunut aseeseen.

      Kannattaa lukea molemmat kirjat.

      • Anonyymi

        Tiedätkö kuka on nykyään marokon kauhu, pistäisi papin todistamaan uskonsa 😁


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tiedätkö kuka on nykyään marokon kauhu, pistäisi papin todistamaan uskonsa 😁

        Oletko ateisti-kommunisti vai uustoveri, jolla on ateismin kyllästämät aivot.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oletko ateisti-kommunisti vai uustoveri, jolla on ateismin kyllästämät aivot.

        Eli et tiedä kenen nimi on marokon kauhu ei käynyt armeijaa kuten en minäkään .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli et tiedä kenen nimi on marokon kauhu ei käynyt armeijaa kuten en minäkään .

        En tiedä. No, sano kenen nimi?

        Etkös sinä ollut tässä Suomen raskaassa, jossa meille tarjoiltiin kevyt kenttälounas usein taistelumaastoon tuotuna.
        Sissikeikailla sissimuonat ja kerran kävin kesken keikan kaupasta makkaraa, niin että upseeri oli kysellyt tuntomerkkejäni kaupasta, mutta eihän ne pelkkien makkaranmyyjän todisteen perusteella (isot kumikengät) päässeet jäljilleni.

        Paljosta olet jäänyt paitsi.

        - Edellistä ikäluokkaa, totesi alokas, kun maastosta lehmänluita löysi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En tiedä. No, sano kenen nimi?

        Etkös sinä ollut tässä Suomen raskaassa, jossa meille tarjoiltiin kevyt kenttälounas usein taistelumaastoon tuotuna.
        Sissikeikailla sissimuonat ja kerran kävin kesken keikan kaupasta makkaraa, niin että upseeri oli kysellyt tuntomerkkejäni kaupasta, mutta eihän ne pelkkien makkaranmyyjän todisteen perusteella (isot kumikengät) päässeet jäljilleni.

        Paljosta olet jäänyt paitsi.

        - Edellistä ikäluokkaa, totesi alokas, kun maastosta lehmänluita löysi.

        Alkoi vituttamaan se aseen purku tietyssä ajassa, erään toisen kanssa oltiin ensimmäisiä Jatkaa ei harjoitus pahaa tee vaikka tietynajan alitus riitti, oltiin niin ylivoimaisia.
        Aina ne iltalaskut veny kaksituntiseksi seisotukseksi.


      • Anonyymi

        Juutilainen, ei Juutalainen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juutilainen, ei Juutalainen.

        Oikein!
        Sitä on näköjään joskus sokea omille kirjoitusvirheilleen.


    • Onko tehty tutkimusta siitä, kuinka suuri prosentti asevelvollisuuttaan suorittavista enää kuuluu mihinkään kirkkokuntaan?

      Toisaalta: palvelin minäkin kirkkoon kuuluvana, vaikka olin ateisti jo silloin. Olisi pitänyt kirkosta heti, kun se oli mahdollista, mutta eipä vaan tullut tehtyä.

      Mielestäni Puolustusvoimistakin voisi ottaa kirkolliset tunnukset pois ja muuttaa papiston virat sosiaaliohjaajiksi ja -neuvojiksi sekä elämäntaidon opettajina eräänlaisiksi kädestä pitäjiksi jos on vaikeata ja oma elämä hukassa.

      Suomalaisilla papeilla on niin hyvä peruskoulutus, että moni heistä on varmastikin sekä kyvykäs että myös halukas vaihtamaan sekulaariseen auttamiseen, jossa avustetaan kaikkia tasapuolisesti.

      Tiedän etteivät suomalaiset papit ole mitään petoja, joten intissä varmasti muslimikin saa keskusteluapua, mutta onhan se risti karkote useimmille hädänalaisille toisuskoisille ja ateisteille.

      • "Mielestäni Puolustusvoimistakin voisi ottaa kirkolliset tunnukset pois ja muuttaa papiston virat sosiaaliohjaajiksi ja -neuvojiksi sekä elämäntaidon opettajina eräänlaisiksi kädestä pitäjiksi jos on vaikeata ja oma elämä hukassa."

        Olen täsmälleen samaa mieltä, mutta elämäntaidon opettajan asema pitää saada yhtä arvostetuksi/samanarvoiseksi kuin sotilaspapilla.

        "Suomalaisilla papeilla on niin hyvä peruskoulutus, että moni heistä on varmastikin sekä kyvykäs että myös halukas vaihtamaan sekulaariseen auttamiseen, jossa avustetaan kaikkia tasapuolisesti."

        Juuri näin, itse en pataljoonan komentajana ajatellut pappeja uskontojen edustajana vaan sosiaalikuraattoreina ja psykologeina ja he olivat tässä roolissa ammattitaitoisia.


      • Anonyymi

        Montako prosenttia tulijoista on ateisteja, riippuu täysin siitä mitä etuja sillä saa 17v tammikuun 1 päivä syntynyt 🤣


      • Anonyymi kirjoitti:

        Montako prosenttia tulijoista on ateisteja, riippuu täysin siitä mitä etuja sillä saa 17v tammikuun 1 päivä syntynyt 🤣

        Kirkkoon kuulumattoman ei tarvitse osallistua hartauksiin, eikä esimerkiksi sotilasvalan kirkkomenoihin, eikä heille saa järjestää mitään "korvaavaa toimintaa", kuten sulkeisia tai siivousta sillä aikaa, kun muut ovat pirunkarkotusharjoituksissa.

        Kirkkoon kuulumattomille voisi toki intissä keksiäkin jotain vastaavaa tekemistä, kuten vaikka filosofisia keskusteluja, luentoja esim. ihmisarvosta, etiikasta ja moraalista, yms., mutta mielestäni tällainen koulutus on niin tärkeää, että kaikkien pitäisi osallistua jos tällaista tarjottaisiin, myös siis kirkkoon kuuluvien.


      • Kollimaattori kirjoitti:

        Kirkkoon kuulumattoman ei tarvitse osallistua hartauksiin, eikä esimerkiksi sotilasvalan kirkkomenoihin, eikä heille saa järjestää mitään "korvaavaa toimintaa", kuten sulkeisia tai siivousta sillä aikaa, kun muut ovat pirunkarkotusharjoituksissa.

        Kirkkoon kuulumattomille voisi toki intissä keksiäkin jotain vastaavaa tekemistä, kuten vaikka filosofisia keskusteluja, luentoja esim. ihmisarvosta, etiikasta ja moraalista, yms., mutta mielestäni tällainen koulutus on niin tärkeää, että kaikkien pitäisi osallistua jos tällaista tarjottaisiin, myös siis kirkkoon kuuluvien.

        "..."eikä heille saa järjestää mitään "korvaavaa toimintaa"..."

        Kyllä ainakin minun aikana 2018-2019 tuli korvaava tehtävä (sähköposti sotilaspappi - pataljoonan komentaja - komppanian päälliköt) sellaisille varusmiehille, jotka eivät osallistuneet kirkollisiin tilaisuuksiin.


      • Friendlyatheist kirjoitti:

        "..."eikä heille saa järjestää mitään "korvaavaa toimintaa"..."

        Kyllä ainakin minun aikana 2018-2019 tuli korvaava tehtävä (sähköposti sotilaspappi - pataljoonan komentaja - komppanian päälliköt) sellaisille varusmiehille, jotka eivät osallistuneet kirkollisiin tilaisuuksiin.

        Ehkä kirkkoon kuulumattomia nykyään on niin paljon, ei minun aikanan vaan. ; )

        Minkälaista korvaavaa toimintaa? Jos siivoamista tai sulkeisia, niin tämä tulkitaan rangaistukseksi ja varmasti tulee sanomista. Viimeistään EU:n ihmisoikeustuomiistuimelta.


      • Kollimaattori kirjoitti:

        Ehkä kirkkoon kuulumattomia nykyään on niin paljon, ei minun aikanan vaan. ; )

        Minkälaista korvaavaa toimintaa? Jos siivoamista tai sulkeisia, niin tämä tulkitaan rangaistukseksi ja varmasti tulee sanomista. Viimeistään EU:n ihmisoikeustuomiistuimelta.

        "Minkälaista korvaavaa toimintaa? Jos siivoamista tai sulkeisia..."

        Ei vaan lyhyt kirjallinen tehtävä. Pohdittava aiheeseen liittyviä eettisiä kysymyksiä (ilman uskontoja). En olisi itsekään katsonut näitä tehtäviä rangaistuksena kun niitä luin sivusilmällä.

        Tähän aiheeseen liittyen oikeastaan paljon tärkeämpi kysymys on valtion virkamiesten uskonnonvapaus - pataljoonan komentajana toimiessani ajattelin olevani ainoa ateisti koko joukossa. Tämä ei pitänyt paikkansa. Kaikki pataljoonan komppanian päälliköt olivat kirkkoon kuulumattomia, mutta kukaan ei tehnyt tästä mitään numeroa vaan osallistuivat valatilaisuuksiin ja vastaaviin paraateihin. Minulle tämä ei ollut mikään ongelma, naureskelin kun Kenttärovasti luki Herran siunausta, joka on kanaanilaisen Baalin ja muiden Levantin muinaisten jumalien siunaus.


      • Friendlyatheist kirjoitti:

        "Minkälaista korvaavaa toimintaa? Jos siivoamista tai sulkeisia..."

        Ei vaan lyhyt kirjallinen tehtävä. Pohdittava aiheeseen liittyviä eettisiä kysymyksiä (ilman uskontoja). En olisi itsekään katsonut näitä tehtäviä rangaistuksena kun niitä luin sivusilmällä.

        Tähän aiheeseen liittyen oikeastaan paljon tärkeämpi kysymys on valtion virkamiesten uskonnonvapaus - pataljoonan komentajana toimiessani ajattelin olevani ainoa ateisti koko joukossa. Tämä ei pitänyt paikkansa. Kaikki pataljoonan komppanian päälliköt olivat kirkkoon kuulumattomia, mutta kukaan ei tehnyt tästä mitään numeroa vaan osallistuivat valatilaisuuksiin ja vastaaviin paraateihin. Minulle tämä ei ollut mikään ongelma, naureskelin kun Kenttärovasti luki Herran siunausta, joka on kanaanilaisen Baalin ja muiden Levantin muinaisten jumalien siunaus.

        Aika suuri osa kirkon vallasta ja "uskonnollisuudesta" saattaa olla harhaa kuin sadussa keisarin uusista vaatteista.

        Pian kun nimellisesti kirkkoon kuuluvalta joukolta kysytään nimettömänä, kuka uskoo Jumalaan Suomen kristillisten kirkkojen opettamalla tavalla, pieni vähemmistö ruksaa uskovansa, eivät edes kaikki sotilaspapit. ; )

        Olen kyllä kuullut teologilta, että sitkeä hihhuli pitää olla, jos ei teologian maisterin paperit käsiinsä saatuaan ole jo ateisti. Hänkin oli...


      • Kollimaattori kirjoitti:

        Aika suuri osa kirkon vallasta ja "uskonnollisuudesta" saattaa olla harhaa kuin sadussa keisarin uusista vaatteista.

        Pian kun nimellisesti kirkkoon kuuluvalta joukolta kysytään nimettömänä, kuka uskoo Jumalaan Suomen kristillisten kirkkojen opettamalla tavalla, pieni vähemmistö ruksaa uskovansa, eivät edes kaikki sotilaspapit. ; )

        Olen kyllä kuullut teologilta, että sitkeä hihhuli pitää olla, jos ei teologian maisterin paperit käsiinsä saatuaan ole jo ateisti. Hänkin oli...

        "Aika suuri osa kirkon vallasta ja "uskonnollisuudesta" saattaa olla harhaa kuin sadussa keisarin uusista vaatteista."

        Etkö lue ateismi -palstan aloituksia 😄? Päädyin juuri samaan johtopäätökeen.

        https://keskustelu.suomi24.fi/t/16680111/jumalusko-on-kuin-keisari-ilman-vaatteita


      • Anonyymi
        Friendlyatheist kirjoitti:

        "Mielestäni Puolustusvoimistakin voisi ottaa kirkolliset tunnukset pois ja muuttaa papiston virat sosiaaliohjaajiksi ja -neuvojiksi sekä elämäntaidon opettajina eräänlaisiksi kädestä pitäjiksi jos on vaikeata ja oma elämä hukassa."

        Olen täsmälleen samaa mieltä, mutta elämäntaidon opettajan asema pitää saada yhtä arvostetuksi/samanarvoiseksi kuin sotilaspapilla.

        "Suomalaisilla papeilla on niin hyvä peruskoulutus, että moni heistä on varmastikin sekä kyvykäs että myös halukas vaihtamaan sekulaariseen auttamiseen, jossa avustetaan kaikkia tasapuolisesti."

        Juuri näin, itse en pataljoonan komentajana ajatellut pappeja uskontojen edustajana vaan sosiaalikuraattoreina ja psykologeina ja he olivat tässä roolissa ammattitaitoisia.

        Sotilaan tarvitsee kuulla Raamatun evankeliumia Jeesuksesta Kristuksesta, koska sotilas on etulinjassa ollessaan kuolemanvaarassa.
        Hengenlähtö lähellä.
        Nämä kaiken maailman "friendlyateistit" pitäisi evakuoida heti Ruotsiin jos idästä kuuluu sota-aseiden jylinää. Sotkevat vain tilannetta.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Sotilaan tarvitsee kuulla Raamatun evankeliumia Jeesuksesta Kristuksesta, koska sotilas on etulinjassa ollessaan kuolemanvaarassa.
        Hengenlähtö lähellä.
        Nämä kaiken maailman "friendlyateistit" pitäisi evakuoida heti Ruotsiin jos idästä kuuluu sota-aseiden jylinää. Sotkevat vain tilannetta.

        "Sotilaan tarvitsee kuulla Raamatun evankeliumia Jeesuksesta Kristuksesta, koska sotilas on etulinjassa ollessaan kuolemanvaarassa."

        Sotilas tarvitsee jonkin taikakalun, johon voi turvautua kuolemanvaarassa. Jäniksenkäpälä voisi riittää hyvin. Kaikki sotakoneet nimettiin tyttöystävien tai naisten mukaan. Ne olivat persoonallisesti mukana taistelussa ja kuolemanvaarassa.

        "Nämä kaiken maailman "friendlyateistit" pitäisi evakuoida heti Ruotsiin jos idästä kuuluu sota-aseiden jylinää. Sotkevat vain tilannetta."

        Minua ei evakuoida Ruotsiin, vaan olen mukana johtamassa Suomen puolustusta. Minä saan valtiolta palkan ja leivän viimeiseen asti koska olen sotilas, toisin kuin sinä, joka ehkä joudutaan evakuoimaan IRC:n pakolaisleirille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sotilaan tarvitsee kuulla Raamatun evankeliumia Jeesuksesta Kristuksesta, koska sotilas on etulinjassa ollessaan kuolemanvaarassa.
        Hengenlähtö lähellä.
        Nämä kaiken maailman "friendlyateistit" pitäisi evakuoida heti Ruotsiin jos idästä kuuluu sota-aseiden jylinää. Sotkevat vain tilannetta.

        Eiköhän ne ruotsalaiset tule tänne turvapaikkaa hakemaan ennemmin tai myöhemmin.
        Venäläiset ei tee mitään Suomella ellei ryhdy datsa paikat loppumaan järvien rannoilta.


      • Anonyymi
        Kollimaattori kirjoitti:

        Aika suuri osa kirkon vallasta ja "uskonnollisuudesta" saattaa olla harhaa kuin sadussa keisarin uusista vaatteista.

        Pian kun nimellisesti kirkkoon kuuluvalta joukolta kysytään nimettömänä, kuka uskoo Jumalaan Suomen kristillisten kirkkojen opettamalla tavalla, pieni vähemmistö ruksaa uskovansa, eivät edes kaikki sotilaspapit. ; )

        Olen kyllä kuullut teologilta, että sitkeä hihhuli pitää olla, jos ei teologian maisterin paperit käsiinsä saatuaan ole jo ateisti. Hänkin oli...

        "Ja valkeus loistaa pimeydessä, ja pimeys ei sitä käsittänyt."


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sotilaan tarvitsee kuulla Raamatun evankeliumia Jeesuksesta Kristuksesta, koska sotilas on etulinjassa ollessaan kuolemanvaarassa.
        Hengenlähtö lähellä.
        Nämä kaiken maailman "friendlyateistit" pitäisi evakuoida heti Ruotsiin jos idästä kuuluu sota-aseiden jylinää. Sotkevat vain tilannetta.

        Aasialaisten tarinat voi jättää omaan 'arvoonsa'. Meille paljon läheisempää olisi vaikka mennä viikinkien satuihin mukaan.


    • Anonyymi

      Siellä pitäisi sitten olla sotilasimaameja myös.

    • Anonyymi

      Muistan kyllä hyvin sotilaspapin omalta varusmiesajaltani 70-luvulla. Äijä oli täysi natsi ja muutenkin todella ilkeä ja viddumainen mulkvisti. Kukaan ei koskaan mennyt sen pissipään puheille vapaaehtoisesti.

      • Anonyymi

        Ai että olisi ollut kiva väitellä sen kanssa, mutta ei 18v ole mitään tietoa tai kokemusta.
        Muistan majurin hyllyllä olleen T34 koottavan, perkele, että olisin ylittänyt itseni näillä tiedoilla nykyään, tosin ylitin jo silloin.


    • Anonyymi

      Sotilaspapit -pastorit ovat tärkeä osa puolustusvoimia. Näin rauhan aikana merkitys on suuri palvelukseen astuville, mutta eritoten sodan keskellä olleille sotilaille, hengellinen apu oli varmasti tervetullutta. Muistetaan se asia että jokainen sotilas joka työkseen asuu armeijan leivissä on velvollinen suoriutumaan myös hengellisestä avun antamisesta. Kaikilta se ei onnistu samalla tavalla. Mutta ...Mitä korkeammalle mennään kenttäpalveluksessa, sitä suurempi vastuu. Kapteenit toimivat alokkaiden kanssa metsässä missä kontaktit syventyvät. Kadetit käyvät leireillä, missä jaetaan syviä ajatuksia. Jokainen sotilas on kenttäpastori toinen toisilleen ja samalla tulee opetus palvelukseen. Puolustusvoimissa tulee aina olla hengellinen aspekti mukana ja siksi sotilaspappi on tärkeä osa rintamaa. Me entiset "nuoret"sotilaat voimme vain aavistella mikä merkitys on ollut sodan aikana. Viestiliikenne.

      • Anonyymi

        Kyllä sitä pappia tarvitaankin, kun ollaan saarretussa Stalingradissa.
        Kuka vittu meidät tänne järjesti odottamaan loppua 🤣🤣🤣


    • Anonyymi

      Olen sen verran ateisti etten mennyt armeijaan kuuntelemaan sotilaspappien lörinöitä.

      • Anonyymi

        Puna-armeijassa asiat kerrottiin niiden oikeilla nimillä. Siellä oli politrukkeja eli poliittisia upseereita. Suomessa näiden nimitys oli 'sotilaspappi'.


    • Anonyymi

      Pelkästään että pappi pukeutuu sotilaspukuun ja puhuu samaan aikaan rakastavasta jumalasta, osoittaa jo sen, että hän palvelee jotain muuta jumalaa.

      Nimimerkillä ajattelukin on sallittua.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      40
      2142
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      47
      1694
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      29
      1511
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      36
      1495
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1441
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1435
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1407
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1341
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1260
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      6
      1239
    Aihe