Asutteko vuokralla vai omassa asunnossa?

Olen tähän ikään saakka asunut aina vuokralla sen vaivattomuuden vuoksi. Jos alkaa joku tympimään, eikun kämppä vaihtoon. Lisäksi etuna on ollut pitkät kuumat suihkut, jotka jäävät nyt vesimittareiden vuoksi historiaan vesimaksun tullessa. Muutenkin kulut ovat kasvaneet järjettömiksi ja laskeskelin, että oman kämpän ostaminen tulee halvemmaksi, joten ajattelin sellaisen hommata. Löysinkin yhden todella lupaavan asunnon keskustasta järven rannalta. Nyt vaan selvittämään, että asunnossa on kaikki niin kuin pitääkin ja eikun muuttamaan.

Suomessa on muuten Euroopan kalleimmat vuokrat.
https://yle.fi/uutiset/3-11662307

89

99

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Olet siis niitä joiden lotrailuja minun pitää rahoittaa.

      • Kyllä, häpäeilemätön sellainen. Annan kuuman veden valua 10 min ajan 😁. Mutta nyt se tulee olemaan historiaa, kun kulutuksen mukaan laskutetaan.


      • Anonyymi

        Höpsistä. Kulutuslukemat eivät paljon heilahtele. Joku kymppi vuodessa. Kun se jaetaan koko yhtiöön, niin se on mitätäntä, verrattuna vesimittarien uusimiskuluihin joka 10. vuosi ja laskutuksesta aiheutuvaan säätämiseen, joka maksaa yhtiölle. Lisäksi mittarin elinkaaren välillä, pitää yksittäisiä mittareita uusia ja se vasta maksaakin.


    • Anonyymi

      Omassa asunnossa.

    • Anonyymi

      Ei ole varaa valita, pakko vuokralla missä on vain halvinta asua.

    • Anonyymi

      Asun omistamassani asunnossa ja velkaa ei ole yhtään. Ehkä tyhmää näin kun vuokraa saisian 900 euroa kuukaudessa, nettona 670 euroa kuukautta kohden maksettuani 30 prosenttia(!!!) pääomatuloveroa.

      Pääomatuloveroa pitäisi laskea ylimmän ja keskimmäisen desiilin osalta tai anakin keskimmäisen desiilin osalta ainakin 20 prosenttiin, ylintä voisi leikata rajummin mutta se pätee vahevemmin Suomea isompiin talouksiin.

      30 prosenttia esimerkiksi vuokratuloista on murhaa ja haitantekoa kansalaisten vaurastumiselle mikä hyödyttäisi väestöä! Se on edelleen voimassa tänä päivänä piensijoittajille, ja ylin desiili menee turbon avulla ylemmäs ja ylemmäs.

    • Anonyymi

      Hullua ostaa asunto. Sitä maksaa vuosikymmeniä.

      • Anonyymi

        Eikä sitä voi pakata mukaan jos pitää esim. työn perässä muuttaa.


      • Anonyymi

        Miten niin? Kun toisilla on kykyä hankkia asunto suoraan ilman velkaosuuta, missä on ongelma?

        Hullua on maksaa vuokraa kun samalla kuukausivuokralla voisi kerryttää omistustaan jos hankkii velkaosuudella muuttovoittokunnasta..

        Hullua on jumia vuokra-asuntoon ja valitella sitä mitä on itse on tehnyt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikä sitä voi pakata mukaan jos pitää esim. työn perässä muuttaa.

        Jos pitää muuttaa ulkomaillle (koronan jälkeen) niin omistuksensa voi laittaa vuokralle ja tienata pääomatuloverosta huolimatta vaikka kalustettuna asuntona?

        Omistusta ei pidä realisoida.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos pitää muuttaa ulkomaillle (koronan jälkeen) niin omistuksensa voi laittaa vuokralle ja tienata pääomatuloverosta huolimatta vaikka kalustettuna asuntona?

        Omistusta ei pidä realisoida.

        Miksi puhut jostain ulkomaille menosta? Mitä v*ttua? Miten se liittyy siihen mihin vastasit?
        Nykyajan työpaikat ei ole enää sellaisia, että olet 40 vuotta samassa työpaikassa ja ehkä vain remontin vuoksi pitää vaihtaa toimipistettä.
        Nykyään työ- tai koulutuspaikkoja on muutaman vuoden aikana se 40 kappaletta eikä ne kaikki todellakaan ole saman mittaisia tai samassa paikassa Suomea. Se asunto on vain riippakivi, kun pakko kumminkin toisesta päästä Suomea vuokrata asunto lähempänä työ/opiskelupaikkaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos pitää muuttaa ulkomaillle (koronan jälkeen) niin omistuksensa voi laittaa vuokralle ja tienata pääomatuloverosta huolimatta vaikka kalustettuna asuntona?

        Omistusta ei pidä realisoida.

        En ikinä laittaisi vuokralle asuntoani. Kamala vaiva. Vuokralaiset ovat paskoja. Erittäin paljon ystävillä kokemusta asunnon vuokraamisesta.


      • Anonyymi

        Niitä asuntoja pitää ostaa viisi. Ne maksavat itse itsensä takaisin ja sitten ne voi myydä. Parasta on asua ensin itse asunnossa tai antaa alaikäisen jälkikasvun olla kirjoilla asunnossa 2 vuotta ja sitten vuokrata se. Silloin voitto on verovapaata.
        Mikä hullu porsaanreikä, verovapaata! Aivan käsittämätöntä...


    • Aikoinaan myin osakkeeni ja jäin vuokralle tähän samaan asuntoon. Tavallaan olen suunitellut veron kiertoa sekä laittanut varallisuuden poikimaan.

      Toki kaikilla ei ole varaa omistusasuntoon. Heillä ei juurikaan ole vaihtoehtoja. Haluan vielä ärsyttää rehupuntteja ja totean, että saan asumistukea juuri sinun verorahoistasi.

      Itse en ole keksinyt asumistukea, eikä AY liikekkään ole sitä keksinyt (tiedoksi vain mukaporvareille)

      • Anonyymi

        Ja sulla trollilla ei ollut järkeä sijoittaa (muka)omistamaasi osakeasuntoa, vaan myit sen ja nyt maksat vuokraa jollekin jokaon pitänyt omistuksestaan kiinni yli seuraavan asunnon hankkimista velkavivunkin avulla? Järkeä ei ole kommeneteissasi yhtään.

        Mä en usko sua yhtään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja sulla trollilla ei ollut järkeä sijoittaa (muka)omistamaasi osakeasuntoa, vaan myit sen ja nyt maksat vuokraa jollekin jokaon pitänyt omistuksestaan kiinni yli seuraavan asunnon hankkimista velkavivunkin avulla? Järkeä ei ole kommeneteissasi yhtään.

        Mä en usko sua yhtään.

        Oli niin paljon järkeä hänen kommentissaan, että sinun tajunnallesi tuli vain error viesti kun yritit käsittää mistä puhutaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oli niin paljon järkeä hänen kommentissaan, että sinun tajunnallesi tuli vain error viesti kun yritit käsittää mistä puhutaan.

        Oliko liian vaikeaa ymmärtää lukemaasi viestiä jonka juuri luit? Ei hätää, lue lisää niin kyllä se lukemisen ymmärtäminenkin alkaa sujua. Tsemppiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja sulla trollilla ei ollut järkeä sijoittaa (muka)omistamaasi osakeasuntoa, vaan myit sen ja nyt maksat vuokraa jollekin jokaon pitänyt omistuksestaan kiinni yli seuraavan asunnon hankkimista velkavivunkin avulla? Järkeä ei ole kommeneteissasi yhtään.

        Mä en usko sua yhtään.

        Kaikki oli kyllä ihan tasan totta, mitä Timo tuohon kirjoitteli. Sinä olet uskomatta, koska Timon kirjoituksissa ei ole järkeä. Mietipä nyt oman logiikkasi sujumista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikki oli kyllä ihan tasan totta, mitä Timo tuohon kirjoitteli. Sinä olet uskomatta, koska Timon kirjoituksissa ei ole järkeä. Mietipä nyt oman logiikkasi sujumista.

        Luepa ihan rauhassa uudelleen trollin kirjoitus ja vastaus sille.

        Omaa omistusasuntoa ei kannata myydä kuin jossain korvessa missä työttömänä on pakkorako kun sitten pääsisi loisimaan asumistuen piiriin, ja siinä ei ole silloinkaan edes järjen hiventä.

        Varallisuutta karttuu omistuksista. Sossutuet on laiskoille loisille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luepa ihan rauhassa uudelleen trollin kirjoitus ja vastaus sille.

        Omaa omistusasuntoa ei kannata myydä kuin jossain korvessa missä työttömänä on pakkorako kun sitten pääsisi loisimaan asumistuen piiriin, ja siinä ei ole silloinkaan edes järjen hiventä.

        Varallisuutta karttuu omistuksista. Sossutuet on laiskoille loisille.

        Pointti oli että et usko, mitä timo kirjoitti. Se seikka että onko hänen toimissaan ollut mitään järkeä, on tietenkin ihan toinen asia, josta voidaan olla montaa mieltä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Pointti oli että et usko, mitä timo kirjoitti. Se seikka että onko hänen toimissaan ollut mitään järkeä, on tietenkin ihan toinen asia, josta voidaan olla montaa mieltä.

        Asunto-osakkeen hinta -30% ja sijoitustuotot 40% Niin tekikö timppa huonosti?


      • Anonyymi

        Trolli :)


    • Anonyymi

      Luithan jutusta myös sen syyn, miksi suhteellinen vuokramenojen osuus on Suomessa suurempi kuin muissa Euroopan maissa?

      • Anonyymi

        Luin jutun alkua että joku Maarit asuu Vantaan korvessa ja maksaa posketonta vuokraa asunnosta. En ymmärrä. Maaritin pitäisi hakea tuloihinsa suhteuttu asunto eikä valittaa ja ulista.
        57-vuotias ihminen asuu liian kalliissa vuokra-asunnossa ja ulisee mediassa kun sossutuet ei riitä!
        Sitä ollaan niin vantaalaisia junantuomia että olla ja pitää. Hevonkuusessa jossain motarien keskellä. :D Ja maksaa kahdeksan kertaa saman kuin mä vastikkeita omistusasunnostani täällä merinäköalasta nauttien. :)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luin jutun alkua että joku Maarit asuu Vantaan korvessa ja maksaa posketonta vuokraa asunnosta. En ymmärrä. Maaritin pitäisi hakea tuloihinsa suhteuttu asunto eikä valittaa ja ulista.
        57-vuotias ihminen asuu liian kalliissa vuokra-asunnossa ja ulisee mediassa kun sossutuet ei riitä!
        Sitä ollaan niin vantaalaisia junantuomia että olla ja pitää. Hevonkuusessa jossain motarien keskellä. :D Ja maksaa kahdeksan kertaa saman kuin mä vastikkeita omistusasunnostani täällä merinäköalasta nauttien. :)

        Näin juuri käy, kun kommentoija ei pysty hahmottamaan yhtään omaa napaansa suurempia kokonaisuuksia tai edes ymmärtää lukemaansa. Mutta ei kaikki osaa, se on vain otettava tosiasiana tässä maailmassa. Pahinta tässä on se, että tämä nykyinen somemaailma vain vahventaa ymmärtämättöämien omia harhaluuloja maailmanmenosta, koska tekoäly on valjastettu pukkaamaan silmiemme eteen uutisia ja mainoksia oman nettikäyttäytymisemme perusteella. Maailmankuva muuttuu yhä kapeammaksi ja sen jälkeen kaikki muut tuntuvat olevan suureksi osaksi väärässä omine ajatuksineen ja näkemyksineen. Salaliittoteoriat uppoavat porukkaan kuin kuuma veitsi voihin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luin jutun alkua että joku Maarit asuu Vantaan korvessa ja maksaa posketonta vuokraa asunnosta. En ymmärrä. Maaritin pitäisi hakea tuloihinsa suhteuttu asunto eikä valittaa ja ulista.
        57-vuotias ihminen asuu liian kalliissa vuokra-asunnossa ja ulisee mediassa kun sossutuet ei riitä!
        Sitä ollaan niin vantaalaisia junantuomia että olla ja pitää. Hevonkuusessa jossain motarien keskellä. :D Ja maksaa kahdeksan kertaa saman kuin mä vastikkeita omistusasunnostani täällä merinäköalasta nauttien. :)

        Joko valehtelet lukeneesi jutun tai luetun ymmärtämisessä on ongelmia kun olet niin pihalla todellisesta maailmasta.


    • Anonyymi

      Vuokralla. Aina vesimittarit olleet asunnoissa.

    • Anonyymi

      Taitaa olla tähänkin maailman aikaan vielä järkevämpää maksaa itselleen kuin toiselle.

      Tällä hetkellä näyttää siltä, että täytyy olla tarkempi kuin ennen siitä mitä ostaa. Eli miettiä, onko asunto myytävissä myöhemmin. Jos ei aio myydä, niin miettiä käyttöarvoa ja tulevia kustannuksia. Ja voisko se olla vaikka vuokrattavissa, jos itse muuttaa pois.

      Lainan antajakin on tarkempi, kaikkeen ei enää saa velkaa. Taloyhtiöilläkin on ongelmia saada lainaa peruskorjauksiin. Olen kuullut tapauksista, ettei taloyhtiöille ole enää lainaa myönnetty.

      Käyt soittelemassa naapurien ovikelloa ja kuulostelet millaista porukkaa talossa asuu 😄 Myyjä ei varmasti kerro, jos muuton syynä on sekopäät naapurit. Saakohan annetuista varoituksista tietoa?

      xLiner

      • Anonyymi

        Niin ja asun omassa osakkeessa. Lainan olen maksanut pois jo ajat sitten.

        xLiner


    • Anonyymi

      Ikuisesti oma hamaan loppuun asti? Tuo kuulostaisi jo hautapaikalta.
      Onko teillä muuten jo oma varattu hautapaikka? Suurilla suvuilla on ja tietää jo oman paikkansa eläissään.

    • Anonyymi

      Puolison omassa.

      • Anonyymi

        Se on loisimista


    • Anonyymi

      Köyhä asuu vuokralla, kulkee polkupyörällä reppu selässä. Varakkaat omassa ja ajaa autolla.

      • Anonyymi

        Rikkaitahan he ovat kun on vara maksaa.


    • Anonyymi

      Omassa asunnossa tottakai, todellakin. Eikä ole varaa asuakaan vuokralla, jos meinaa uudella mersulla ajella.

      • Anonyymi

        Suurimmalle osalle vuokralla asujista suurimman osan vuokrasta maksaa KELA.
        Köyhän ei kannata omaa ostaa niin kauan kun tuo valtionapu on voimassa. Harva pääsee asumiskustannuksissa alle 300 euron vaikka omistaisi oman asunnon, se kun on raja jonka köyhät maksavat. KELA maksaa, asumistuki jo yli 2 miljardia euroa vuodessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suurimmalle osalle vuokralla asujista suurimman osan vuokrasta maksaa KELA.
        Köyhän ei kannata omaa ostaa niin kauan kun tuo valtionapu on voimassa. Harva pääsee asumiskustannuksissa alle 300 euron vaikka omistaisi oman asunnon, se kun on raja jonka köyhät maksavat. KELA maksaa, asumistuki jo yli 2 miljardia euroa vuodessa.

        Omistusasuntoonkin saa asumistukea.

        xLiner


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Omistusasuntoonkin saa asumistukea.

        xLiner

        Lopputulos köyhälle olisi melkein täysin sama.
        Taloyhtiön tehdessä päätöksen parvekeremontista tai hiisien uusimisesta työkyvytön tai eläkelläinen voi olla lirissä. Mistä repiä 10 000 euroa ylimääräistä nopeaan rytmiin.
        Niille jotka ovat työssä käyviä ilman KELA etuuksia on omistusasuminen ainut järkevä vaihtoehto.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lopputulos köyhälle olisi melkein täysin sama.
        Taloyhtiön tehdessä päätöksen parvekeremontista tai hiisien uusimisesta työkyvytön tai eläkelläinen voi olla lirissä. Mistä repiä 10 000 euroa ylimääräistä nopeaan rytmiin.
        Niille jotka ovat työssä käyviä ilman KELA etuuksia on omistusasuminen ainut järkevä vaihtoehto.

        Yhtiölaina. Maksat sitten yhtiövastikkeen kyljessä joka kk vaikka 10 vuoden ajan. Taloyhtiö neuvottelee pankin kanssa maksuajat. Tai voi sen kerrallakin maksaa.

        xLiner


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yhtiölaina. Maksat sitten yhtiövastikkeen kyljessä joka kk vaikka 10 vuoden ajan. Taloyhtiö neuvottelee pankin kanssa maksuajat. Tai voi sen kerrallakin maksaa.

        xLiner

        Tietääkseni yhtiölainaa ei kuitenkaan huomioida asumistuessa..?

        xLiner


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yhtiölaina. Maksat sitten yhtiövastikkeen kyljessä joka kk vaikka 10 vuoden ajan. Taloyhtiö neuvottelee pankin kanssa maksuajat. Tai voi sen kerrallakin maksaa.

        xLiner

        Vastike yhtiölaina on yhdessä melkein samalla tasolla mitä vuokra.
        Yhtiölainaan ei saa KELA avustusta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suurimmalle osalle vuokralla asujista suurimman osan vuokrasta maksaa KELA.
        Köyhän ei kannata omaa ostaa niin kauan kun tuo valtionapu on voimassa. Harva pääsee asumiskustannuksissa alle 300 euron vaikka omistaisi oman asunnon, se kun on raja jonka köyhät maksavat. KELA maksaa, asumistuki jo yli 2 miljardia euroa vuodessa.

        Suurin osa vuokra-asujista ei todellakaan saa asumistukea.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vastike yhtiölaina on yhdessä melkein samalla tasolla mitä vuokra.
        Yhtiölainaan ei saa KELA avustusta.

        Paitsi että maksat asuntoa itsellesi. Voit aina realisoida omaisuutesi.

        xLiner


      • Anonyymi kirjoitti:

        Paitsi että maksat asuntoa itsellesi. Voit aina realisoida omaisuutesi.

        xLiner

        Tosiaan kerroin jo aikaisemmin. Realisoin asuntoni ja mikään ei muuttunut, paitsi sijoitusrahaa oli sata tonttua enemmän.


      • Anonyymi
        Idari kirjoitti:

        Tosiaan kerroin jo aikaisemmin. Realisoin asuntoni ja mikään ei muuttunut, paitsi sijoitusrahaa oli sata tonttua enemmän.

        Oliko kyseessä ns. käänteinen asuntolaina?

        Toi olis aika hyvä vanhuuden turva, voisi laittaa omaisuutensa sileäksi ennen kuolemaansa eikä perikunnan tarvitse tapella perinnöstä.

        xLiner


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suurin osa vuokra-asujista ei todellakaan saa asumistukea.

        Kyllä saa tilastojen mukaan.
        Suomessa asumistukea maksetaan 2 000 000 000 euroa.
        Laske montako taloutta sitä saa jos keskimääräisesti maksettaisiin 3000 - 4000 euroa vuodessa/talous.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä saa tilastojen mukaan.
        Suomessa asumistukea maksetaan 2 000 000 000 euroa.
        Laske montako taloutta sitä saa jos keskimääräisesti maksettaisiin 3000 - 4000 euroa vuodessa/talous.

        Vuokranantajillehan sitä maksetaan.. Pitäisi olla joku vuokrakatto.. ja pääomaverotus tuloverotusta vastaavaksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä saa tilastojen mukaan.
        Suomessa asumistukea maksetaan 2 000 000 000 euroa.
        Laske montako taloutta sitä saa jos keskimääräisesti maksettaisiin 3000 - 4000 euroa vuodessa/talous.

        Minä saan asuntotukea 21e/kk, eläkeläisen as.tuki. Elämäni ensimmäiset asuntotuet.
        Olen ikäni asunut omistusasunnoissa (pari taloa, kolme osaketta ollut). Nyt asumme vuokralla ja pidän tässä vaiheessa tästä asumismuodosta.
        On tietynlainen vapaus tulla ja mennä, muuttaa paikkakuntaa, milloin haluaa.
        Ei ole kiinni asunnoissa.
        Viimeinen talo meni kunnolla alehintaan, kun oli muuttotappio paikkakunnalla, pienehkössä kylässä.
        Mutta raha ei ole koskaan ollut tärkeää elämässäni muuten kuin ruokaa vaan saa.
        Ainoa lapseni kuoli nuorena ja perillisiä ei jää, sukukin on yhtä vaille mullan alla.
        Eipähän ole huolta mihin perinnön jättäisi, kun tuhlaa itse kaiken elämän aikana, hyvin on onnistunut:)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suurimmalle osalle vuokralla asujista suurimman osan vuokrasta maksaa KELA.
        Köyhän ei kannata omaa ostaa niin kauan kun tuo valtionapu on voimassa. Harva pääsee asumiskustannuksissa alle 300 euron vaikka omistaisi oman asunnon, se kun on raja jonka köyhät maksavat. KELA maksaa, asumistuki jo yli 2 miljardia euroa vuodessa.

        Asumistuki on tulonsiirtoa rakennusten omistajille.


    • Vuokralla pienessä rempatussa mökissä 👌
      Kantovesi ja puusauna 👍

      • Anonyymi

        Kuulostaa hyvältä.

        xLiner


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kuulostaa hyvältä.

        xLiner

        Kiitollinen saa olla 🙏


      • Anonyymi
        AnarkistiApostoli kirjoitti:

        Kiitollinen saa olla 🙏

        Olen katsellut survival-asumusta isolla tontilla, peltoa ja metsää, jo pidemmän aikaa.

        Toimisi, vaikka yhteiskunta kaatuisi 😄

        xLiner


      • Anonyymi kirjoitti:

        Olen katsellut survival-asumusta isolla tontilla, peltoa ja metsää, jo pidemmän aikaa.

        Toimisi, vaikka yhteiskunta kaatuisi 😄

        xLiner

        Kannattaa lukea hyötykasvikirjallisuutta, löytyy paljon mitä voi suuhunsa laittaa ihan pihaltakin ja terveysvaikutuksia paljon.

        Pistäpä YouTubeen : Johan on venninen

        Siinä aika sissi äijä 😅


      • Anonyymi
        AnarkistiApostoli kirjoitti:

        Kannattaa lukea hyötykasvikirjallisuutta, löytyy paljon mitä voi suuhunsa laittaa ihan pihaltakin ja terveysvaikutuksia paljon.

        Pistäpä YouTubeen : Johan on venninen

        Siinä aika sissi äijä 😅

        Olen mä noista lukenut, juu. Mummoni oli pula-ajan ihmisiä, hältä opin aikoinaan paljon. Etenkin se asenne 👍

        Täytyy vilkaista joskus tuota sun vinkkiäsi.

        xLiner


      • Anonyymi kirjoitti:

        Olen mä noista lukenut, juu. Mummoni oli pula-ajan ihmisiä, hältä opin aikoinaan paljon. Etenkin se asenne 👍

        Täytyy vilkaista joskus tuota sun vinkkiäsi.

        xLiner

        Faijan perintöä itselläni kalastuskirjat, sienikirjat ja hyötykasvikirjat.
        Parempaa kuin raha 👍


      • Anonyymi

        Ihana asumismuoto!


      • Mitenkä peseydyt?


      • Bartakaweri kirjoitti:

        Mitenkä peseydyt?

        Kaivosta vesi, kantamalla saunaan ja siellä sitten oikeasti kylpeä 👍
        Vuokranantaja toi uppopumpun vaan ehkä jossain välissä sellainen veivattava versio niin ei tarvitse sähköä käyttää ✌️
        Muutenkin lämmintä vettä ei ole muuten kuin puuliedellä tai sähköisellä lämmittäen, saunassa sitten oma viritelmänsä minkä nimeä en muista 🤔 kukaan päällä kuitenkin se säiliö


      • AnarkistiApostoli kirjoitti:

        Kaivosta vesi, kantamalla saunaan ja siellä sitten oikeasti kylpeä 👍
        Vuokranantaja toi uppopumpun vaan ehkä jossain välissä sellainen veivattava versio niin ei tarvitse sähköä käyttää ✌️
        Muutenkin lämmintä vettä ei ole muuten kuin puuliedellä tai sähköisellä lämmittäen, saunassa sitten oma viritelmänsä minkä nimeä en muista 🤔 kukaan päällä kuitenkin se säiliö

        Kiukaan


      • AnarkistiApostoli kirjoitti:

        Kaivosta vesi, kantamalla saunaan ja siellä sitten oikeasti kylpeä 👍
        Vuokranantaja toi uppopumpun vaan ehkä jossain välissä sellainen veivattava versio niin ei tarvitse sähköä käyttää ✌️
        Muutenkin lämmintä vettä ei ole muuten kuin puuliedellä tai sähköisellä lämmittäen, saunassa sitten oma viritelmänsä minkä nimeä en muista 🤔 kukaan päällä kuitenkin se säiliö

        Apua. Olen niin hienopylly, että varmaan kuolisin noin askeettisissa oloissa. Ehkä jos järvessä voisi peseytyä, mutta talvea en pärjäisi.


      • Bartakaweri kirjoitti:

        Apua. Olen niin hienopylly, että varmaan kuolisin noin askeettisissa oloissa. Ehkä jos järvessä voisi peseytyä, mutta talvea en pärjäisi.

        Ei tätä kyllä askeettiseksi voi sanoa, nautinnolliseksi pikemminkin 😄
        Aiemmin oli vanha maatila vuokralla ja siellä nostin narulla ja ämpärillä vedet, vessana toimi myöskin ämpäri kun ulkohuussi oli aikamoisessa kunnossa 😄
        Tämä on luxusta 🙏
        Järvi on tuolla kun laskeutuu mäkeä alas n. 500 m, paikalliset keittävät kahvinsakin siitä vedestä kun on niin puhdasta 🙏


    • Anonyymi

      Köyhät ne näemmä täällä kehuskelee kun ovat jopa asunnon saaneet hankittua , säälittävää !

      • Riipuu vähän mistä sen asunnon on hankkinut. Mä saisin tän asunnon hinnalla kymmenen saman kokoista jostain pikku kunnasta..


      • Köyhällä ei ole varaa asua vuokralla 🤷‍♂️. On sen verran suolaista.


      • Anonyymi
        Frouva kirjoitti:

        Riipuu vähän mistä sen asunnon on hankkinut. Mä saisin tän asunnon hinnalla kymmenen saman kokoista jostain pikku kunnasta..

        Jep. Niinhän sä kerroit


    • Omassa velattomassa omakotitalossa asun. Löytyisi joka viikonpäiväksi eri huone, jos pitäisin kaikkia lämpimänä, mutta näin talviaikaan on käytössä noin 7x7m tupakeittiö ja pari noin 15m2 huonetta.

      • Anonyymi

        On ainakin varastotilaa.


      • Miten huolehdit, ettei pääse kosteus kylmiin huoneisiin?


      • Bartakaweri kirjoitti:

        Miten huolehdit, ettei pääse kosteus kylmiin huoneisiin?

        En oikein mitenkään enkä muista että äitini tai isovanhempani olisi koskaan tehnyt sen kummempia 🙄 Tuplat ikkunoihin ja ovet kiinni. Kummasti on pari sataa vuotta pysynyt pystyssä ja sisäilman laatu on varsin hyvä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        On ainakin varastotilaa.

        On joo, tosin en elä minkään tavarapaljouden keskellä (poislukien firmani myyntivarastot) eli pari huonetta on periaatteessa ihan tyhjänäkin. Joskus kun on aikaa niin voisi keksiä jotain hyötykäyttöä niille, esim rempata jonkinlaiseksi toimistoksi tai hengailutilaksi.

        Itsekin osaan tehdä paljon, mutta tarvittaessa Bicky ja Make tulevat jeesimään sisätilaremontissa, näin he ovat luvanneet kun olen joskus ottanut aiheen puheeksi 🙂🙂🙂


      • peris234 kirjoitti:

        On joo, tosin en elä minkään tavarapaljouden keskellä (poislukien firmani myyntivarastot) eli pari huonetta on periaatteessa ihan tyhjänäkin. Joskus kun on aikaa niin voisi keksiä jotain hyötykäyttöä niille, esim rempata jonkinlaiseksi toimistoksi tai hengailutilaksi.

        Itsekin osaan tehdä paljon, mutta tarvittaessa Bicky ja Make tulevat jeesimään sisätilaremontissa, näin he ovat luvanneet kun olen joskus ottanut aiheen puheeksi 🙂🙂🙂

        Ei juma repesin tuossa Bickyn ja Maken kohdalla 🤣


      • Bartakaweri kirjoitti:

        Ei juma repesin tuossa Bickyn ja Maken kohdalla 🤣

        Kuinkas nyt silleen? :))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))

        Bicky kun näki ne pari tyhjähköä huonetta, missä mulla on jotain leffoja pahvilaatikoissa, polkupyöriä, jotain autojen sähköosia yms. niin hän alkoi huitomaan käsillään ja sanoi että "mä sain just ihan huikeen idiksen ja inspiksen lähteen, tohon tulee Rob Halford juliste, tohon Freddie Mercury taulu, tohon jelly-j**tikka-veistos jne..."

        Jouduin häntä vähän toppuuttelemaan ja sanoin että katsotaan ihan rauhassa. Ennemmin vaikka joku Harrikka-aiheinen tai formula-aiheinen taulu tai juliste seinälle ja pöydälle ihan joku perus muovikukkanen jos sitäkään 😊


    • Jos olet ostamassa yhtiömuotoisesta asuntoa, niin lue yhtiöjärjestykset ja tilinpäätökset.
      Ja sitten kämpän pinnat voi uusia, mutta ei sitä mitä sinne kuuluu, näkyy ja tuoksuu.

      Asun omassa ja mun omistamissa asuu muutama muukin ihminen. Joten "viran puolesta" kehun vuokra-asumista oikein mukavaksi ja helpoksi vaihtoehdoksi. Niin kuin se onkin. Johonkin se kaikki raha kuitenkin menee, niin miksei sitten vuokraan.

      • Onko ollut vuokralaisten kanssa vaikeuksia? Mäkin oon pitänyt joskus asuntoa vuokralla, mutta luovuin siitä hommelista hankalien vuokralaisten takia..


      • Frouva kirjoitti:

        Onko ollut vuokralaisten kanssa vaikeuksia? Mäkin oon pitänyt joskus asuntoa vuokralla, mutta luovuin siitä hommelista hankalien vuokralaisten takia..

        Ei kummempia vaikeuksia. Nuorten/opiskelijoiden kanssa voi olla sitä, että esim. musiikin kuuntelusta on ollut vähän sanomista naapureiden kanssa. Ja sitten kannattaa varmistaa, että perustalotekniikan käyttö on hallussa. Eli esim. viemäri menee tukkoon jos sinne laittaa mitä vaan.

        Ja sitten esim. lapsiperheen kanssa on ihan yhdessä sovittu, että on fiksumpaa hankkia ensin rikkoutuneen pesukoneen tilalle uusi ja maksella vuokrat vähän myöhässä, koska mun talous ei niihin hajoa.

        Ja mitä sitä tämmöinen setämies enemmän odottaa kuin että olisi vuokrat maksamatta. Sitten vaan menee ja sanoo, että nyt hame korviin kun loordi tuli perimään vuokrarästejä :D


      • scrg kirjoitti:

        Ei kummempia vaikeuksia. Nuorten/opiskelijoiden kanssa voi olla sitä, että esim. musiikin kuuntelusta on ollut vähän sanomista naapureiden kanssa. Ja sitten kannattaa varmistaa, että perustalotekniikan käyttö on hallussa. Eli esim. viemäri menee tukkoon jos sinne laittaa mitä vaan.

        Ja sitten esim. lapsiperheen kanssa on ihan yhdessä sovittu, että on fiksumpaa hankkia ensin rikkoutuneen pesukoneen tilalle uusi ja maksella vuokrat vähän myöhässä, koska mun talous ei niihin hajoa.

        Ja mitä sitä tämmöinen setämies enemmän odottaa kuin että olisi vuokrat maksamatta. Sitten vaan menee ja sanoo, että nyt hame korviin kun loordi tuli perimään vuokrarästejä :D

        Vai setämies.. Alkaako sun ikäs edes nelosella?


      • Frouva kirjoitti:

        Vai setämies.. Alkaako sun ikäs edes nelosella?

        Oliko sun hankaluudet, että vuokralaiset tuhosi kämppää vai ei vaan maksaneet?

        Täällä maalla ei ole mitenkään itsestäänselvyys että kaikkiin asuntoihin saisi asukkaita. Tarkistan luottotiedot, mutta merkinnät ei ole mikään ehdoton este vuokraamiselle. Enemmän mä haluan ymmärtää miksi juuri kyseinen asunto ja asukas sopisivat toisilleen.


      • scrg kirjoitti:

        Oliko sun hankaluudet, että vuokralaiset tuhosi kämppää vai ei vaan maksaneet?

        Täällä maalla ei ole mitenkään itsestäänselvyys että kaikkiin asuntoihin saisi asukkaita. Tarkistan luottotiedot, mutta merkinnät ei ole mikään ehdoton este vuokraamiselle. Enemmän mä haluan ymmärtää miksi juuri kyseinen asunto ja asukas sopisivat toisilleen.

        Yksi ei maksanut vuokria, tai aluksi maksoi kiltisti, muttamutta.. jne.. Toisen kanssa taas naapurit valittivat. Oli myös yksi hyvä vuokralainen, mutta tuo muutti pois.


      • Frouva kirjoitti:

        Yksi ei maksanut vuokria, tai aluksi maksoi kiltisti, muttamutta.. jne.. Toisen kanssa taas naapurit valittivat. Oli myös yksi hyvä vuokralainen, mutta tuo muutti pois.

        Sä tietysti sosialidemokratian ja syrjimättömyyden kannattajana pyysit kaikilta yhtä suurta vuokraa. Vaikka hyvälle asukkaalle olisi kannattanut vuokrata halvemmallakin ja ongelmatapauksille laittaa kunnon riskilisä.


    • Anonyymi

      Asun omassa kolmiossa. Ostin myös toisen asunnon ja remontoin ja myin sen voitolla. Tienasin 18 000 euroa.

    • Omassa asunnossa. Todennäköisesti tämä on se karhun viimeinen talvipesä josta ei sitten enää poistuta. Vähän nyt työtilanteesta riippuu lähdenkö ruuhkaisempan osaan maata vuokralle ja jätän tämän lapsille asuttavaksi. Palataan tänne sitten taas eläkepäiville.

      • Anonyymi

        Hyvä homma, jos lapset osaavat asua... ja hallitsevat korjaukset.


    • Olen vanhempieni omistamassa asunnossa vuokralaisena, ja koska olen ainoa perillinen, tulee minusta sen omistaja vanhempieni kuoleman jälkeen. Mulle sopivan kokoinen, ja keskellä asutuskeskusta palvelujen vieressä.

    • Anonyymi

      Aso-asunnossa ja tulen asumaan vastedeskin. Paras asumismuoto, kun haluaa hyviä naapureita ja tupakoimattomuutta.

      • Anonyymi

        Hyvät naapurit ja savuton taloyhtiö - ehdottomasti parhaat asiat. Sekä myös se, että helposti voi vaihtaa.


    • Anonyymi

      Olen suuri vuokranantaja. Puolet alueesta asuukin minun asunnoissani. Every business is every business.

    • Anonyymi

      Onneksi laittoivat ne vesimittarit! Törkeää lotrata veden kanssa turhaa, vielä paheksuttavampaa on läträtä kuuman veden kanssa.

      Maailmalla puhdas vesi on harvinaisuus. Aasiassa ei tule lämmintä vettä keittiöön edes hienoimmissa asunnoissa.

    • Anonyymi

      Köyhänä asun vuokralla lopun elämää.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Huomenna teen sen

      Se on nyt päätetty. Pääsen pois tästä epätietosuudesta.
      Ikävä
      63
      2351
    2. Hakkarainen: persut Venäjän ja Pohjois-Korean tiellä

      Hakkarainen entisenä persujen kärkipoliitikkona tietää, mitä puhuu. https://www.is.fi/politiikka/art-2000010422614.html
      Maailman menoa
      181
      1752
    3. Ilouutinen! Anniina Valtonen heitti jymy-yllätyksen - Tämä ei jätä kylmäksi!

      Ohhoh, tämäpä ylläri! Anniina Valtonen sai puolisonsa kanssa lapsen viime vuoden lopulla. Lue lisää: https://www.suomi2
      Suomalaiset julkkikset
      18
      1446
    4. Fuengirola.fi: Kohuissa rypenyt Jari Sillanpää, 58, harvinaisessa haastattelussa: "Minä haluan..."

      Ex-tangokuningas on kertonut kuulumisiaan Espanjan Aurinkorannikolta. Että ei muuta kuin elämässä etiäpäin, Jari Sillanp
      Kotimaiset julkkisjuorut
      23
      1293
    5. Ootko muuten vieläkään hiffannut

      Että en kuulu sinun maailmaasi? On meissä samaa, ja samaa aaltopituutta oli, mutta tunsin oloni usein hyvin vaivautuneek
      Ikävä
      165
      1238
    6. Miten nyt sanoisin

      tämän sinulle. Oletko mielessäni päivittäin, kysyin itseltäni ja vastaus oli, kyllä olet. Yllätyin, päädyin oudoille tei
      Ikävä
      81
      1088
    7. Susta on tullut

      Ihana nainen. ❤️
      Ikävä
      52
      939
    8. Voitko vain unohtaa

      Minut. En ole sinun arvoisesi
      Ikävä
      59
      760
    9. Tämä ei voi jatkua

      Näin. Eilisen jälkeen tulin siihen tulokseen.
      Ikävä
      55
      740
    10. Oletko joskus pieni ja haavoittuva

      vai oletko aina vahva, miltä aina vaikutat? Nainen, oletko koskaan väsynyt ja haavoilla? Yritätkö silti pitää julkisivua
      Ikävä
      52
      677
    Aihe