Urho Muroma ja kasteoppi oikeaan valoon

alkup.raimo

Muutamat uudestikastajat ovat tietyissä viesteissään lohkaisseet Muroman opista palasia, joilla antavat vääränlaista kuvaa Urho Muromasta!

Totuus on kuitenkin toisenlainen!

Urho Rafael Muroma (1890-1966) on huomattavin kirkkomme pappi, joka toimi evankelistana ja jolle on ollut tähän työhön Jumalan antama armolahja.

Muroma syntyi 10.5.1890 Mäntsälän kappalaispappilan kymmenestä lapsesta 7.:nä.
Pienenä lapsena kastettu Jeesuksen opetuslapseksi ja seurakunnan jäseneksi, mutta vieraantui omien sanojensa mukaan kaikesta kris´tillisyydestä, vaikka olikin kristityn kodin ja papin poika.
Isänsä kuolleen ruumiin ääressä 17.9.1912 "romahti koko" elämä. Mutta Jumalalla oli uudet suunnitelmat. Norjalainen Albert Lunde, herätätyssaarnaaja, sikäläisen ev.lut seurakunnan uudestisyntynyt pappi, tuli nelisen viikkoa Muroman isän kuoleman jälkeen Suomeen ja urho muisti isänsä kehotuksen mennä kuuntelemaan Lundea. Urho päätti täyttää jo kuolleen isänsä toiveen ja meni Jumalan sanan kuuloon Helsingin Johanneksen kirkkoon. Oli lokakuun 18.päivä ja Lunde saarnasi Johheksen kirkossa "Loot"-kristityistä, jotka horjuvat Jumalan valtakunnan ja maailman välillä...lopuksi sanat osuivat Urhon sisimpään...Lunde sanoi:

"Jos täällä kirkossa on tänä iltana joku nuori mies, joka tuntee seisovansa Lootin lailla elämänsä suurimman ratkaisun edessä, niin sanon juuri sinulle nyt: Valitse tänä iltana niin, että kun kerran lepäät kuolinvuoteellasi, voit sanoa. Monta väärää valintaa olen tehnyt elämässäni, mutta tuona iltana minä valitsin oikein. Valitse paikka niin lähellä Jumalaa kuin voit!

Alettiin laulaa hengellistä laulua:
-Miksi kohta nyt ei, et sä viipyä saa, ikirauhasi taattava ois...

..kolmannen säkeistön sanat kävivät Muromalle kuin
ne olisi olleet kirjoiteetu juuri hänelle juuri tuossa hetkessä:

-Miks´et nyt altisna antaisi Herrallesi sydänlämpöä nuoruuden. Miksi käskunsä unhotat nauttiakses ilomaljasta turhuuden? "


Muroma rukoili ja tunsi hengessä jeesuksen edessään, joka ikäänkuin sanoi: Anna elämäsi minulle, minä voin tehdä sillä jotakin...

Lupaus kuulosti ihanalta ja Urho vihkiytyi Jumalalle..Jumalan omaksi kokonaan...Vaipui kuin hurmoksiin...Urho Muroma tunsi kuin tempautuvansa kirkon penkistä jonnekin korkealle ja Johanneksen kirkko jäi alas ja ihmiset siellä tuntuivat kuin muurahaisilta..Herra kastoi sellaisella Pyhän Hengen kasteella, että hänet suorastaan temmattiin synnistä Jeesuksen armosuojaan..Urho ei ollut kuullut milloinkaan mitään Pyhän Hengen kasteesta, mutta myöhemmin asia kirkastui hänelle...Yhden asian häne silti tiesi...tuossa hetkessä hän tuli elävään uskoon...syntyi uudesti ylhäältä...ja oli siitä jälkeen täydellisesti uusi mies ja tuosta kokemuksesta alkoi uusi elämä Pyhässä Hengessä..

Urho Muroma alkoi lukea Uutta testamenttia ja hänelle tuli suuri tarve lähteä todistamaan uskostaan..

Tässä yhteydessä Mroma on kirjoittanut ja tuonut esille selkeän kannanottonsa siitä, ettei hän enää koskaan voisi opettaa, että pelkän kasteen vaikutuksesta ilman henkilökohtaista uskoa Kristukseen , pikkulapsi voisi uudestisyntyä.
Rovasti E.V. Pakkala oli sanonut Muromalle, etteivät kaikki kirkon papit opeta, että kasteessa
tapahtuisi uudestisyntyminen ja esimerkiksi vuosisadan alussa elänyt arkkipiispa Gustaf Johannsonkaan ei sellaista kasteoppia hyväksynyt!

Silti Muroma hylkäsi myös helluntailaisten upottamalla tapahtuvasta uudestikastamisesta Hengen täyteyden edellytyksenä ja kielillä puhumisesta tämän saamisen merkkinä...Kirjassaan
"Salattu elämä Herrassa" Muroma kirjoittaa mm.:

"Jokainen uudestisyntynyt ihminen on...saanut Pyhän Hengen...Sillä sitenhän heidät juuri liitetään jäseniksi Kristuksen ruumiiseen, mikä on hänen seurakuntansa. Paavalikin kirjoittaa:

" Sillä me olemme kaikki yhdessä hengessä kastetut yhdeksi ruumiiksi.." 1. Kor.12:13

Sis jokaiselle uskovalle, jonka Pyhä Henki on saanut liittää krisuksen ruumiiseen, tämä on tapahtunut henkikasteessa, joten Pyhän Hengen saamista voidaan siis nimittää henkikasteeksi..

Muroman mukaan monet uudestikastajat nimittävät henkikasteeksi sitä kokemusta, jota sekä Apt:ssa
ja UT:n kirjeissä nimitetään hengellä täyttymiseksi...ja muutamat tyytyvät käyttämään siitä nimitystä: toinen siunaus.

Muroma selittää kasteesta ja uskoontulemisesta:

"Raamatun mukaan otetaan ihmisiä vesikasteella opetuslapsiksi mutta tehdään henkikasteella todellisiksi uskovaisiksi...ja...nämä molemmat kasteet saattavat olla mitä likeisimmässä kosketuksissa toistensa kanssa, jopa joskus tapahtua yhtäaikaa, kun on kysessä aikuisen kastaminen...se mikä vesikasteessa tapahtuu vertauskuvallisesti ja ulkonaisesti, tapahtuu vasta henkikasteessa todellisesti ja sisäkohtaisesti..

Pyhän Hengen saaminen tuo aina elämään murroksen...toisille valtavan ja mullistavan..toisille huomaamattomamman..


Myös Pyhällä hengellä täyttyminen tuo mukanaan selvän uuden murroksen, mikä voi toisilla olla asteittainen, mutta kaikille sen kokeneille on yhteistä entisen elämän polttava vararikko..he eivät olisi enää jaksaneet ilman Pyhän Hengen osallisuutta!


Urho Muroma ei koskaan opettanut lapsikastetta vastaan, vaan väärää opetusta vastaan...itsenkään hän ei mennyt koskaan uudestikasteelle, koska hän hyväksyi lapsikasteen Jumalan sanan mukaisena..

Muroma saarnasi lakia ja synnintunnon tuskissa heränneille armoa, juuri kuten Pietarikin helluntaina. Muroman kirkas ja puhdas kasteoppi on siis kaste Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen, tämä on vesikaste niin aikuisille kuin lapsillekin, mutta sitä ei tule uusia...kasteessa
ihminen otetaan jeesuksen opetuslapseksi ja seurakunnan jäseneksi...seurakunnassa on kahdenlaisia jäseniä...kastettuja, joille opetetaan Jumalan käskyt, jotta tulisi synnintunto, parannus ja elävä usko ja uskoontulleita, jotka ovat saaneet Pyhän hengen kautta uskoa syntinsä anteeksi Jeesuksen sovintoveressä!


Näin Muroma lukeutuu nk. viidennen herätysliikkeen eli uuspietistisen herätyskristillisyyden edustajaksi!


Jumala herättäkööt Suomen kirkon parista vielä palavampia pappeja kuin Muroma sai olla!

Jeesuksen nimessä! Amen!

14

899

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eräs lukija

      Kanssasi on Totuuden Henki.

      Siunausta Jeesuksen Kristuksen nimessä ja sovintoveressä!

      • alk.raimo

        toistuvasti herrassa vahvistat ja osoitat Totuuden Hengen...armon hengen asuvan omassa sydämessäsi...Jeesus kaikessa kanssasi nyt ja aina...kasva Herran Jeesuksen haavaojen tuntemisessa...olet tärkeä esirukoilijani, vaikka en tunne sinua..mutta hengessä tunnen usein, että sinulla on tehtävä...myös minun puolestani rukoilla..olen täysin yksin...työtön kurja..köyhä ja vaivainen,,,mutta silti Herrassa monia ystäviä...silti jatkuvasti työssä ahertaen...silti herrassa rikas...armossa kasvava...ja kerran taivaassa vapaa kaikesta kirouksesta...nyt risti...kiitos Jeesus siitä ja kerran taivaassa täydellisyys...jo nyt siitä saa armosta ammentaa...välillä on kurjaa...välillä epäusko pukkaa päälle, mutta Jeesuksen veri puhdistaa...olisi todella hyvä jos saisin olla kanssasi sähköpostin kautta jatkuvassa vériveljeydessä Herran ruumiin jäsenenä kanssasi...Hengessä...jos se vain suinkin käy!

        siunausta!


        e-mail : [email protected]


      • eräs lukija
        alk.raimo kirjoitti:

        toistuvasti herrassa vahvistat ja osoitat Totuuden Hengen...armon hengen asuvan omassa sydämessäsi...Jeesus kaikessa kanssasi nyt ja aina...kasva Herran Jeesuksen haavaojen tuntemisessa...olet tärkeä esirukoilijani, vaikka en tunne sinua..mutta hengessä tunnen usein, että sinulla on tehtävä...myös minun puolestani rukoilla..olen täysin yksin...työtön kurja..köyhä ja vaivainen,,,mutta silti Herrassa monia ystäviä...silti jatkuvasti työssä ahertaen...silti herrassa rikas...armossa kasvava...ja kerran taivaassa vapaa kaikesta kirouksesta...nyt risti...kiitos Jeesus siitä ja kerran taivaassa täydellisyys...jo nyt siitä saa armosta ammentaa...välillä on kurjaa...välillä epäusko pukkaa päälle, mutta Jeesuksen veri puhdistaa...olisi todella hyvä jos saisin olla kanssasi sähköpostin kautta jatkuvassa vériveljeydessä Herran ruumiin jäsenenä kanssasi...Hengessä...jos se vain suinkin käy!

        siunausta!


        e-mail : [email protected]

        ...kieliä tulee...ja selitystä perään...sinä olet siunauksen lapseni...vereni tähden...nimeni tähden...sinua voimallisesti autan...en jätä sinua yksin...sinä työni ahertaja...elopeltojeni kuokkamies...armoni perillinen...

        Herra olkoon kanssasi nyt ja aina! Ole siunattu rakkaan Jeesuksemme nimessä ja kalliissa sovintoveressä. Amen.


      • alk.raimo
        eräs lukija kirjoitti:

        ...kieliä tulee...ja selitystä perään...sinä olet siunauksen lapseni...vereni tähden...nimeni tähden...sinua voimallisesti autan...en jätä sinua yksin...sinä työni ahertaja...elopeltojeni kuokkamies...armoni perillinen...

        Herra olkoon kanssasi nyt ja aina! Ole siunattu rakkaan Jeesuksemme nimessä ja kalliissa sovintoveressä. Amen.

        juuri silloin...aina juuri silloin kun monenlaista huolta ja tuskaa on yllin kyllin...juuri aina silloin olet itsekin ollut Herran aseena..ja minulle armon ja uskon vahvistusta antamassa Jeesuksen veressä ja armollisessa nimessä...siitä teidät tunnetaan jumalan lapsiksi, että teillä on keskinäinen rakkaus...veri yhdistää elävän Jeesuksen krituksen ruumiin jäsenet toisiinsa...ja kuljettaa pois synnin kuonan...murheetkaan eivät kestä herramme verihaavoissa, vaan kiehahtavat yli ja haihtuvat pois...siitä kiitos jeesukselle...paimenelle, jota sieluni rakastaa..hänestä vuotaa armon hunaja ...suloinen öljy...Hengen balsamivoide, joka parantaa ja ravitsee...Jeesus olkoon kiitetty ja ylistetty...armosta ja rakkaudesta meitä syntisiä kohtaan...jääkäämme herran rauhaan...maailma ei voi tällaista armoa ja rauhaa antaa, mutta herra sen suorastaan vuodattaa! Jeesukselle kiitos siitä!


    • Anonyymi

      Oletko tavannut vauvaa, joka EI usko Jeesukseen?

    • Anonyymi

      https://www.seurakuntalainen.fi/uutiset/onko-tupakointi-syntia/

      ELÄMÄNTAITO 28.04.2011 14:30 (päivitetty 14:30)

      Onko tupakointi syntiä?

      Seurakuntalainen.fi kertoi tiistaina, että muun muassa Maskun seurakunnassa on tiukennettu tupakointiin liittyviä sääntöjä.

      Tupakointi onkin kiistatta vahingollista terveydelle, mutta harva osaa sanoa, onko se syntiä.

      Kirkon herätysliikkeissä sauhutteluun suhtaudutaan yleensä varovaisen kielteisesti.

      --------------

      Sleyn sisälähetysjohtaja Heikki Haataja on laatinut aikanaan pro gradu -työnsä Suomen Raamattuopiston perustaneen Urho Muroman teologiasta.

      Muroma tunnetaan muun muassa tupakointiin liittyvästä sutkautuksesta: ”mikä synti se on, jos minä vähän nenän alla heinää polttelen”.

      Haatajakin näkee asian lähinnä terveyskysymyksenä.

      -------------


      – Kukaan ei lakkaa olemasta kristitty tupakointinsa perusteella, eikä kukaan tule kristityksi tupakoinnin lopettamisella.

      Haataja sanoo, että Raamatun mukaan ruumis on kuitenkin Pyhän Hengen temppeli ja kaikki ihmistä orjuuttava on syntiä. Syntinä mainitaan esimerkiksi ylensyöminen, koska ”vatsa on heidän jumalansa”.

      – Kaikki mitä ihminen tekee epäuskossa on syntiä, koska hän ei kysy Jumalan tahtoa.

      Tupakasta irti

      Haataja suosittelee, että sauhuttelija kääntyisi savukkeineen Jumalan puoleen.

      – Tiedän monta, jotka ovat kokeneet saaneensa häneltä avun tupakoinnin lopettamisessa.

      Haataja poltti itse tupakkaa viimeksi 1950-luvulla.

      – Pikkupoikana kokeilut loppuivat siihen, kun muutimme uudelle paikkakunnalle ja tupakkakaverit jäivät vanhalle, hän muistelee huvittuneena.

      Ruumiin täydellinen varjeleminen on mahdotonta

      Kansanlähetyksen Tampereen seudun aluetyöntekijä Ilkka Päiväsaari tunnetaan entisenä tupakkamiehenä. Hän lopetti tupakoinnin monta vuotta sitten nikotiinipurkan avulla.

      – Aloitin tupakoinnin ennen uskoontuloani ja ajattelin, että se nyt on vain epäterveellinen pahe, josta en pääse eroon. Minulle se ei ollut koskaan syntikysymys. Tuhoamme ruumistamme niin monin muinkin tavoin.

      – Tiedän kuitenkin kristittyjä, jotka pitävät tupakointia syntinä. On se minunkin mielestäni huonon esimerkin antamista, Päiväsaari myöntää.

    • Anonyymi

      https://fi.wikipedia.org/wiki/Urho_Muroma

      Urho Rafael Muroma (vuoteen 1919 Murén; 10. toukokuuta 1890 Helsinki – 25. kesäkuuta 1966 Helsinki) oli suomalainen herätysliikejohtaja, Suomen Raamattuopiston perustaja ja rovasti.[1] Muroman isä Emil Murén oli tunnettu evankeliseen liikkeeseen lukeutunut pappi. Perhe asui Helsingissä.[2] 76-vuotiaana kuollut Urho Muroma on haudattu Helsingin Hietaniemen hautausmaalle.[3]

      Muroma valmistui ylioppilaaksi Helsingin Suomalaisesta Yhteiskoulusta vuonna 1909.[4] Hän tuli uskoon Albert Lunden evankelioimiskokouksessa syksyllä 1912 ja vihittiin papiksi vuonna 1917. Muroma toimi ensin Helsingin Kaupunkilähetyksessä ja myöhemmin useissa eri kristillisissä yhdistyksissä.[4] Puhujana Muroma keräsi paljon kuulijoita ja monet tulivat uskoon hänen kokouksissaan. Toimiessaan Suomen kirkon seurakuntatoiminnan keskusliiton palveluksessa 1920- ja 1930-luvun taitteessa, Muroman on kuvattu olleen eräänlainen Suomen kirkon puolivirallinen evankelista. Muroma perusti Herää valvomaan -lehden syntyneen
      hengellisen liikkeen yhdyssiteeksi.

      Hengellinen elämä ja ura

      Oman kertomansa mukaan Muroma oli vieraantunut uskosta opiskeluaikaan mennessä. Muroma koki voimakkaan hengellisen herätyksen norjalaisen Albert Lunden evankelioimiskokouksessa Helsingissä syksyllä 1912.[1] Tuohon aikaan Suomen kirkossa vieroksuttiin herätyskokoustoimintaa. Tällaisiin kokouksiin kuitenkin turvauduttiin, kun etsittiin apua kirkosta vieraantuneiden, työläisväestön, tavoittamiseen. Muromakin sai ensimmäiset kokemuksensa kiertävän evankelistan työstä nimenomaan tehdasseutujen evankelioimisessa, johon hän pian papiksi valmistumisensa jälkeen (1917) osallistui.lähde?

      Muroma tuli 1910- ja 1920-lukujen taitteessa vakuuttuneeksi siitä, että vapaakirkollisten herätyskokoustoiminta saattoi paremmin auttaa ihmisiä kääntymykseen ja uskoon kuin luterilainen kirkko perinteisine jumalanpalveluksineen. Tästä lähti liikkeelle Muroman laaja evankelioimistoiminta vuosina 1921–1939, jolloin hän piti laajoja kokoussarjoja eri puolilla Suomea. Muroma alkoi julkaista Herää valvomaan -nimistä lehteä vuonna 1929. Lehden nimi muutettiin vuonna 1999 Elämään-nimiseksi ja vuonna 2015 Elämä-nimiseksi.[5][6] Muroman toiminta veti puoleensa suuria kansanjoukkoja – varovaistenkin arvioiden mukaan kokouksiin osallistui runsaasti yli 100 000 kuulijaalähde?. Noihin aikoihin Muroma toimi eri kristillisten järjestöjen palveluksessa, mutta vuonna 1940 hänen evankelioimistoimintaansa tukemaan perustettiin Suomen ev.lut. Sisälähetyssäätiö (nyk. Suomen Raamattuopiston säätiö), ja tältä pohjalta Kauniaisiin Suomen Raamattuopisto vuonna 1945.lähde?

      Muroma sai rovastin arvonimen vuonna 1940.[4]

      Muroman puoliso vuodesta 1920 oli Eva Johanna Topelius. Heille syntyi viisi lasta.[4]

      Näkemykset

      Kristinuskon oppi

      Muroman evankelioimistyön sisällössä korostui henkilökohtaisen kääntymyksen ja uskoon tulon välttämättömyys. Muroma itse määritteli sananjulistustyön seuraavasti:

      »Sen kautta pyritään määrätietoisesti herättämään Herralle vieraina olevia vakavasti huolehtimaan sielunsa pelastuksesta, luopumaan synnistä ja ottamaan vastaan vapaana lahjana heillekin jo valmistettu pelastus Jeesuksessa Kristuksessa.»

      Opillisesti Muroma kävi rajankäyntiä suhteessa sekä helluntailaisuuteen että evankelisen liikkeen edustamaan luterilaisuuteen. Muromalla oli hyviä ystäviä helluntailiikkeessä,

      mutta samaan aikaan hän kritisoi ankarasti helluntailaista oppia uskovien kasteesta ja henkikasteesta.

      Yhtä voimakkaasti hän kritisoi evankelisten edustaman luterilaisuuden oppia kasteessa tapahtuvasta uudestisyntymisestä.

      Muroman kastenäkemys korostaa sekä vesikasteen että henkikasteen merkitystä mutta voimakkaasti myös näiden kahden välistä eroa.

      Muroman kastenäkemys selviää parhaiten hänen kirjassaan "Kristuskaste". Henkikasteesta ja Hengellä täyttymisestä Muroma opetti paljon, mikä näkyy hänen kirjoissaan ja äänitetyissä raamattuopetuksissaan.lähde?

      Politiikka

      Muroma suhtautui myönteisesti 1930-luvun fasistiseen liikehdintään Saksassa ja Suomessa, minkä hän toi esille IKL:n päivälehdessä Ajan Suunnassa. Hän tervehti ilolla "niitä jyrkkiäkin otteita, joiden kautta pyydetään lyödä maahan väärä ja turmiollinen vapaamielisyys." Berliinin kirjarovioita toukokuussa 1933 hän piti esimerkillisenä toimintana: "Olisiko se nyt niin hirveä tappio, jos kaikki huonot kirjat kaikissa maailman maissa jonakin määrättynä päivänä yhteisesti julkisesti poltettaisiin?"[7]

      • Anonyymi

        Voiko Urho Muroman puheita kuunnella netistä? Olis todella ihana kuulla niin arvostetun papin puheita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voiko Urho Muroman puheita kuunnella netistä? Olis todella ihana kuulla niin arvostetun papin puheita.

        https://www.kirkkojakaupunki.fi/-/ristiriitainen-urho-muroma

        Ristiriitainen Urho Muroma
        Viidennen herätysliikkeen isä oli vaikuttava puhuja.

        06.04.2011

        Suomen Raamattuopiston toiminnanjohtaja Timo Junkkaala hoitaa työkseen opiston perustajan, herätyssaarnaaja Urho Muroman perintöä.

        — Vaikka Muroma oli aika kiistanalainen ja jännitteinen henkilö, hän jätti hyvän perinnön seurattavaksi. Hänen työnäkynsä evankelioimisesta ja raamattuopetuksesta on edelleen ajankohtainen.

        Vuonna 1890 syntyneen Urho Muroman isä Emil Murén oli pappi ja evankelisen herätysliikkeen kasvatti. Hän ei hyväksynyt nuoren Urhon haaveita näyttelijän ammatista. Niinpä poika lähti opiskelemaan oikeustiedettä, vaikkei se erityisemmin tuntunut omalta alalta. Hän oli innostuneempi kuorolaulusta kuin opinnoistaan.

        Muroma joutui kriisiin, kun isä syksyllä 1912 äkillisesti kuoli hänen käsivarsilleen. Isä oli suositellut hänelle norjalaisen saarnamiehen Albert Lunden kokouksia, ja niihin hän nyt hakeutui. Lunden tilaisuudessa Muroma koki hyvin voimakkaan herätyksen. Usko täytti hänen koko elämänsä: hän saattoi lukea Raamattua 16 tuntia päivässä ja vaihtoi opiskelemaan teologiseen tiedekuntaan. Kutsumus oli selvä.

        — Muroma oli saanut näyn, että ihmisiä oli menossa kohti vaarallista putousta ja hänen tehtävänsä oli pysäyttää mahdollisimman moni joutumasta kadotukseen. Muromalla oli määrätietoinen pyrkimys auttaa ihmisiä uskon tielle, Junkkaala kertoo.

        Pappisvihkimyksen jälkeen Muroma haki omaa paikkaansa. Hän ehti työskennellä monien yhdistysten kuten Suomen Lähetysseuran ja Helsingin NMKY:n palveluksessa, kunnes hän vuonna 1939 perusti oman järjestön ja tavallaan kokosi siihen elämäntyönsä. Nykyisin tuo järjestö on nimeltään Suomen Raamattuopiston Säätiö.

        Vaikuttava puhuja Urho Murhoma oli jo nuorena. Hän sai aikaan herätyksiä ja häntä tultiin varta vasten kuuntelemaan. ”Hänestä puhutaan nyt kaikkialla. Hän saa joka paikassa kaikki ihmiset liikkeelle”, kertoo aikalaisarvio vuodelta 1922.

        — Hänen puheitaan on tallella nauhalla. Hän oli epäilemättä karismaattinen puhuja ja retorisesti taitava. Hänellä oli tarve todella sanoa jotakin, hän oli hirveän tosissaan ja halusi vaikuttaa, Timo Junkkaala arvioi.

        Hän huomauttaa, että Muroma oli kirkossa aikanaan niitä harvoja, jotka tarjosivat selvän vaihtoehdon helluntailaisuudelle. Hänen toimintansa ja julistuksensa puhutteli monia, jotka muuten olisivat etsiytyneet kirkon ulkopuolelle.

        Herätyskristillistä liikehdintää oli ollut jo vuosisadan alussa, eikä Muroma siis tullut tyhjästä. Vastaavanlaisesta Timo Junkkaala mainitsee esimerkkinä niin sanotun Hannulan herätyksen, joka ei kuitenkaan järjestäytynyt omaksi liikkeeksi vaan sulautui Suomen Lähetysseuraan.

        — On mahdoton tietää, olisiko nykyistä viidettä herätysliikettä syntynyt ilman Muromaa. Muroma oli liikkeelle tavattoman keskeinen. Toinen tärkeä vaikuttaja oli professori Osmo Tiililä. Kaikki nykyiset viidesläiset järjestöt kokevat olevansa Muroman työn hedelmiä, Junkkaala sanoo.

        On Raamattuopisto säätiöineen, Kansanlähetys, Kansan Raamattuseura ja lisäksi lähetystyöhön ja opiskelijatyöhön vielä omia järjestöjään.

        — Kullakin järjestöllä on oma historiansa. Ehkä niiden syntyyn vaikutti myös se, ettei Muroma ollut aivan johdonmukainen teologi, Junkkaala sanoo.

        — Muroma oli ristiriitainen persoona, joka oli välillä täynnä tarmoa, välillä taas hyvin masentunut. Muromasta on sanottu, että hänen lähellään ei ollut helppo elää, mutta hänen lähellään oli helppo uskoa.

        Junkkaalan mukaan Muroma ja hänen seuraajansa ovat lähempänä pohjoismaista herätyskristillisyyttä kuin kotimaisia vanhoja herätysliikkeitä. 1930-luvulla järjestettiin pohjoismaisia opiskelijakokouksia, joissa Muroma oli mukana. Hän myös luki paljon pohjoismaista herätyskristillistä kirjallisuutta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        https://www.kirkkojakaupunki.fi/-/ristiriitainen-urho-muroma

        Ristiriitainen Urho Muroma
        Viidennen herätysliikkeen isä oli vaikuttava puhuja.

        06.04.2011

        Suomen Raamattuopiston toiminnanjohtaja Timo Junkkaala hoitaa työkseen opiston perustajan, herätyssaarnaaja Urho Muroman perintöä.

        — Vaikka Muroma oli aika kiistanalainen ja jännitteinen henkilö, hän jätti hyvän perinnön seurattavaksi. Hänen työnäkynsä evankelioimisesta ja raamattuopetuksesta on edelleen ajankohtainen.

        Vuonna 1890 syntyneen Urho Muroman isä Emil Murén oli pappi ja evankelisen herätysliikkeen kasvatti. Hän ei hyväksynyt nuoren Urhon haaveita näyttelijän ammatista. Niinpä poika lähti opiskelemaan oikeustiedettä, vaikkei se erityisemmin tuntunut omalta alalta. Hän oli innostuneempi kuorolaulusta kuin opinnoistaan.

        Muroma joutui kriisiin, kun isä syksyllä 1912 äkillisesti kuoli hänen käsivarsilleen. Isä oli suositellut hänelle norjalaisen saarnamiehen Albert Lunden kokouksia, ja niihin hän nyt hakeutui. Lunden tilaisuudessa Muroma koki hyvin voimakkaan herätyksen. Usko täytti hänen koko elämänsä: hän saattoi lukea Raamattua 16 tuntia päivässä ja vaihtoi opiskelemaan teologiseen tiedekuntaan. Kutsumus oli selvä.

        — Muroma oli saanut näyn, että ihmisiä oli menossa kohti vaarallista putousta ja hänen tehtävänsä oli pysäyttää mahdollisimman moni joutumasta kadotukseen. Muromalla oli määrätietoinen pyrkimys auttaa ihmisiä uskon tielle, Junkkaala kertoo.

        Pappisvihkimyksen jälkeen Muroma haki omaa paikkaansa. Hän ehti työskennellä monien yhdistysten kuten Suomen Lähetysseuran ja Helsingin NMKY:n palveluksessa, kunnes hän vuonna 1939 perusti oman järjestön ja tavallaan kokosi siihen elämäntyönsä. Nykyisin tuo järjestö on nimeltään Suomen Raamattuopiston Säätiö.

        Vaikuttava puhuja Urho Murhoma oli jo nuorena. Hän sai aikaan herätyksiä ja häntä tultiin varta vasten kuuntelemaan. ”Hänestä puhutaan nyt kaikkialla. Hän saa joka paikassa kaikki ihmiset liikkeelle”, kertoo aikalaisarvio vuodelta 1922.

        — Hänen puheitaan on tallella nauhalla. Hän oli epäilemättä karismaattinen puhuja ja retorisesti taitava. Hänellä oli tarve todella sanoa jotakin, hän oli hirveän tosissaan ja halusi vaikuttaa, Timo Junkkaala arvioi.

        Hän huomauttaa, että Muroma oli kirkossa aikanaan niitä harvoja, jotka tarjosivat selvän vaihtoehdon helluntailaisuudelle. Hänen toimintansa ja julistuksensa puhutteli monia, jotka muuten olisivat etsiytyneet kirkon ulkopuolelle.

        Herätyskristillistä liikehdintää oli ollut jo vuosisadan alussa, eikä Muroma siis tullut tyhjästä. Vastaavanlaisesta Timo Junkkaala mainitsee esimerkkinä niin sanotun Hannulan herätyksen, joka ei kuitenkaan järjestäytynyt omaksi liikkeeksi vaan sulautui Suomen Lähetysseuraan.

        — On mahdoton tietää, olisiko nykyistä viidettä herätysliikettä syntynyt ilman Muromaa. Muroma oli liikkeelle tavattoman keskeinen. Toinen tärkeä vaikuttaja oli professori Osmo Tiililä. Kaikki nykyiset viidesläiset järjestöt kokevat olevansa Muroman työn hedelmiä, Junkkaala sanoo.

        On Raamattuopisto säätiöineen, Kansanlähetys, Kansan Raamattuseura ja lisäksi lähetystyöhön ja opiskelijatyöhön vielä omia järjestöjään.

        — Kullakin järjestöllä on oma historiansa. Ehkä niiden syntyyn vaikutti myös se, ettei Muroma ollut aivan johdonmukainen teologi, Junkkaala sanoo.

        — Muroma oli ristiriitainen persoona, joka oli välillä täynnä tarmoa, välillä taas hyvin masentunut. Muromasta on sanottu, että hänen lähellään ei ollut helppo elää, mutta hänen lähellään oli helppo uskoa.

        Junkkaalan mukaan Muroma ja hänen seuraajansa ovat lähempänä pohjoismaista herätyskristillisyyttä kuin kotimaisia vanhoja herätysliikkeitä. 1930-luvulla järjestettiin pohjoismaisia opiskelijakokouksia, joissa Muroma oli mukana. Hän myös luki paljon pohjoismaista herätyskristillistä kirjallisuutta.

        Muroman suhde kirkkoon oli jännitteinen, Timo Junkkaala arvioi. Seurakunnassa Muroma työskenteli vain muutaman kuukauden jatkosodan aikana. Toisaalta hän halusi, että hänen perustamansa Raamattuopisto olisi kirkollinen laitos. Hän pyysi piispat sitä vihkimään ja koulutti siellä kirkon nuorisotyöntekijöitä.

        — Toisaalta hän oli koko ajan kriittinen kirkon linjaa ja maallistumista kohtaan. Ajoittain keskustelu oli aika voimakasta. Pahimmillaan hän oli jo eroamassa pappisvirasta, mutta tuli sitten toisiin ajatuksiin, ehkä siksikin, ettei aiheuttaisi säätiölle hallaa.

        Muromalla ja viidennellä herätysliikkeellä on kirkossa ollut myös protestiliikkeen rooli. Junkkaalan mielestä Muroman linjan voisi tiivistää: kirkossa ja kirkon puolesta, ja jos tarvitaan niin kirkkoa vastaan.

        1950- luvulla Urho Muroma ajautui kiistaan Erkki Niinivaaran ja hänen edustamansa kansankirkkoajattelun kanssa, joka korosti kirkon sosiaalieettistä vastuuta. Uuskansankirkollinen suuntaus suhtautui kriittisesti muun muassa uskovien ja ei-uskovien erotteluun. Timo Junkkaalan mukaan kiistassa oli kyse paitsi teologisesta kahtiajaosta, myös siitä, että Muroma otti herätyskristillisyyteen kohdistuvan kritiikin henkilökohtaisesti.

        ”Meitä on lyöty!”, Muroma kirjoitti julkaisemassaan Herää Valvomaan -lehdessä. Hän lopetti kirjoituksensa: ”Mutta me tulemme lyömään takaisin. Ja tulemme armottomasti lyömään sitä suruttomuuden henkeä, joka huokuu näistä sanoista.”

        1950-luvun taistelussa on yhtymäkohtia nykyiseen kirkon tilanteeseen ja kahtiajakoon, joka viime aikoina on kärjistynyt erityisesti suhtautumisessa homoseksuaalisuuteen.

        — Samankaltaista on halu puolustaa voimakkaasti Raamattua ja omaa ymmärrystä siitä. Muroman lailla olemme valmiita julkisestikin käymään teologista ja kirkon sisäistä rajankäyntiä. Kaikki asiat eivät ole yhtä oikein. Jos näyttää siltä, että uskon perustaa murennetaan, on syytä nousta puolustautumaan.

        — Muromalla oli hätä siitä, kadottaako kirkko merkityksensä keskittyessään tämän maailman asioihin. Minusta sama vaara on edelleen olemassa. Siinä olemme Muroman perillisiä, Junkkaala sanoo.


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      https://www.joukopiho.fi/

      17.11.2015

      Hanna Castrenin saama ilmestys 1910- tai 1920 -luvulla

      Hanna Castren sai ilmestyksen Jeesukselta Suomen herätyksestä. Herätys tulee koskettamaan merkittävällä tavalla luterilaista kirkkoa. Jeesus oli sanonut Hannalle:

      ’’Kestää aikansa ennen kuin tulee se viimeinen herätys, joka tulee olemaan tämän pohjoisen maan viimeinen toivo. Kaikkien siunauksien aallot tulevat ja menevät ja lopulta sinun kansasi täällä Suomenniemellä on kansa, joka kahlaa synnissä, jumalattomuudessa ja ateismissa. Minulla on hyvät ajatukset sinun kansaasi kohtaan ja minä kerron sinulle kuinka tämä viimeinen siunaus tulee Suomenniemellä.’’

      Kirje Ensio Lehtoselle

      Jumala on näyttänyt minulle, että hänellä on viimeisinä päivinä Suomessa 70 Suomen kirkon luterilaista pappia, jotka hän tulee täyttämään Pyhällä Hengellään ja Tulellaan. 70 pappia, jotka tulevat mullistamaan hengellisen maantiedon Suomenniemellä. 70 luterilaista pappia, jotka ovat ennen kaikkea Kristuksen pappeja ja tahtovat viedä sen Tulen minkä se saavat taivaasta ylitse kaikkien kirkkokuntien ja liikerajojen.

      Kysymyksessä on Suomen viimeinen herääminen. Mutta nämä 70 pappia tarvitsevat sitä, että löytyy 6 tai 7 kristittyä, jotka vihkivät itsensä rukoustaisteluun ja rukoustyöllänsä tulevat nostattamaan Jumalan tahtoa palvellen nämä 70 pappia niin, että he pystyvät irtautumaan kahleista, jotka sitovat heitä luopumukseen, kirkkotaisteluihin ja tällaiseen niin, että heistä tulee vain Herrastansa riippuvaisia pappeja. Kahleet ovat kovat, mutta nuo 6 tai 7 kristittyä Suomenniemellä, heillä on kädessänsä avaimet, joilla he avaavat rukoustyöllänsä nämä kahleet.

      Kun rukoilemme henkikastetta 70 Suomen papille, siinä on se rako, jonka kautta Jumala pääsee toimimaan. Ei pitäisi vain pitää rukouskokouksia, vaan kun nämä päivät ovat käsillä, kristittyjen Suomessa tulee oppia rukoilemaan niin kuin haaksirikkoon joutuneet rukoilevat, jotka käsittävät, ellemme saa laivaa, joka tulee lähelle tätä kalliota, niin tähän me kuolemme ja meri meidät vetää mukanaan.

    • Anonyymi

      1. Mooseksen kirja 18

      20 Niin Herra sanoi: "Valitushuuto Sodoman ja Gomorran tähden on suuri, ja heidän syntinsä ovat ylen raskaat.

      21 Sentähden minä menen alas katsomaan, ovatko he todella tehneet kaiken sen, josta huuto on minun eteeni tullut, vai eivätkö; minä tahdon sen tietää."

      22 Ja miehet kääntyivät sieltä ja kulkivat Sodomaan päin, mutta Aabraham jäi vielä seisomaan Herran eteen.

      23 Ja Aabraham lähestyi häntä ja sanoi: "Aiotko siis hukuttaa vanhurskaan yhdessä jumalattoman kanssa?

      24 Entä jos kaupungissa on viisikymmentä vanhurskasta; aiotko hukuttaa heidät etkä säästä paikkaa siellä olevain viidenkymmenen vanhurskaan tähden?

      25 Pois se, että sinä näin tekisit: surmaisit vanhurskaan yhdessä jumalattoman kanssa, niin että vanhurskaan kävisi samoin kuin jumalattoman! Pois se sinusta! Eikö kaiken maan tuomari tekisi oikeutta?"

      26 Ja Herra sanoi: "Jos löydän Sodoman kaupungista viisikymmentä vanhurskasta, niin minä heidän tähtensä säästän koko paikan".

      27 Aabraham vastasi ja sanoi: "Katso, olen rohjennut puhua Herralleni, vaikka olen tomu ja tuhka.

      28 Entä jos viidestäkymmenestä vanhurskaasta puuttuu viisi; hävitätkö viiden tähden koko kaupungin?" Hän sanoi: "En hävitä, jos löydän sieltä neljäkymmentä viisi".

      29 Ja hän puhui vielä hänelle sanoen: "Entä jos siellä on neljäkymmentä?" Hän vastasi: "Niiden neljänkymmenen tähden jätän sen tekemättä".

      30 Aabraham sanoi: "Älköön Herrani vihastuko, että vielä puhun. Entä jos siellä on kolmekymmentä?" Hän vastasi: "En tee sitä, jos löydän sieltä kolmekymmentä".

      31 Mutta hän sanoi: "Katso, minä olen rohjennut puhua Herralleni. Entä jos siellä on kaksikymmentä?" Hän vastasi: "Niiden kahdenkymmenen tähden jätän hävittämättä".

      32 Ja hän sanoi: "Älköön Herrani vihastuko, että puhun vielä tämän ainoan kerran. Entä jos siellä on kymmenen?" Hän vastasi: "Niiden kymmenen tähden jätän hävittämättä".

      33 Ja Herra lähti pois, senjälkeen kuin hän oli lakannut puhumasta Aabrahamin kanssa, ja Aabraham palasi kotiinsa.

    • Anonyymi

      https://www.joukopiho.fi/

      http://www.kolumbus.fi/jouko.piho/40.htm

      YKSI OSA PROFETIASTA!

      ---------

      Profetia vuodelta 1985

      " Profetia Ruotsille:

      " Herra, Israelin Jumala, Jaakobin Jumala ja Aabrahamin Jumala. Näin sanoo Hän, joka on ja joka oli ja joka tuleva on Herra Jumala, kaikkivaltias.

      Tänä päivänä, 7.5.1985 puhun Minä sinulle, pieni palvelijani Tukholmassa, sillä tänä päivänä Minä profetoin tälle kansalle, jonka parissa sinä asut. Tälle kansalle jonka keskuudessa sinä olet saanut olla nämä määrätyt vuodet ja määrätyt päivät ja määrätyt hetket, mutta ne ovat pääsemässä päätökseensä, sanoo Herra, Herra.

      ----------

      Sinun ympärilläsi Ruotsi, on silloin muuri ja maassasi syttyvät Pyhän Hengen tulet ja Pyhän Hengen sanoma kaikuu yli Ruotsin rajojen.

      Mutta Ruotsin kansa, sinä ja sinun julistajasi tulette itse sammuttamaan tämän pyhän tulen, joka palaa silloin Ruotsissa. Tämä tuli sammuu ja tapahtuu, että Ruotsin kansa itse pysäyttää sen herätyksen, jonka Minä levitän yli Ruotsin.

      Kun tämä tapahtuu, tulee ympärilläsi oleva muuri sortumaan Tornionjokeen. Ja se suuri armeija, joka on kokoontunut Pohjois-Suomeen ja Pohjois-Norjaan, saa luvan tulla rajojenne yli.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      160
      6815
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      36
      4047
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      25
      2055
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      18
      1989
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      27
      1839
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1666
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1573
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1568
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      18
      1545
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      36
      1408
    Aihe