Aihe

tärkeä kysymys! saanko vetää?

Anonyymi

hei. tuli ostettua joskus auto jonka rekisteriotteessa lukee: jarruton 600kg ja jarrullinen 1200kg.. saako tuolla vetää poksia joka on omapaino n.680kg

suoraan sanottuna käääk...... mikä painaa 80kg?? ei viitsi repiä mitään irti turhaan :(

18

126

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Poisrepimiset ei auta, vaunun paino on se, mikä rekisteriotteessa mainitaan. Vetelisin huoletta, ei niitä painoja kukaan tarkista. Eikös tuo ole vielä vaunu, jota ei tarvitse edes katsastaa, eiihän niissä ole edes jarruja?

      Sen verran jäi vaivaamaan, että vilkaisin Poksin painoja. Kokonaismassaltaan 750 kg painoisia ne näyttäis olevan kaikki. Menee silloin kyllä jo 150 kg yli... Siis se kokonaismassa ratkaisee, ei omapaino.

    • Anonyymi

      Eikös poksissa ole jarrut.. vaikka se on 750kg kärry. Joten voit vetää huoletta. Varmaan autollasi saa vetää yli 750kg kärriäkin jarrullisena.

      • Anonyymi

        Asiantuntija en ole, mutta 750 kg kokonaispainoisena katsastusvapaana niitä Pokseja markkinoivat. Jotenkin olen siinä käsityksessä, ettei nimenomaan jarruttomia kärryjä tarvitse katsastaa.
        Trailereissa ja peräkärryissäkin menee niin, että kokonaispainoltaan yli 750 kilon perävaunut täytyy katsastaa. Vaan kun mielestäni kaikissa yli 750 kg kärryissä on jarrut, kevyemmissä en ole koskaan nähnyt jarruja. Ei tuossa mun venetrailerissakaan ole jarruja, sen kokonaispaino jää karvan alle 750 kilon. Käytännössä menee tosin täydellä tankilla ja lisävarusteilla yli ja reippaasti.

        Mikä sen katsastusvapauden sitten tekee, jos ei jarrut - käsityksiäni saa vapaasti oikoa:)


      • Anonyymi

        Aikoinaan omistamassani Poksissa oli jarrut. Kuten valtaosassa Ja oli katsastus vapaa.
        Näppärä vaunu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Asiantuntija en ole, mutta 750 kg kokonaispainoisena katsastusvapaana niitä Pokseja markkinoivat. Jotenkin olen siinä käsityksessä, ettei nimenomaan jarruttomia kärryjä tarvitse katsastaa.
        Trailereissa ja peräkärryissäkin menee niin, että kokonaispainoltaan yli 750 kilon perävaunut täytyy katsastaa. Vaan kun mielestäni kaikissa yli 750 kg kärryissä on jarrut, kevyemmissä en ole koskaan nähnyt jarruja. Ei tuossa mun venetrailerissakaan ole jarruja, sen kokonaispaino jää karvan alle 750 kilon. Käytännössä menee tosin täydellä tankilla ja lisävarusteilla yli ja reippaasti.

        Mikä sen katsastusvapauden sitten tekee, jos ei jarrut - käsityksiäni saa vapaasti oikoa:)

        Vapauden tekee se paino.


    • Anonyymi

      Vedin n 1200kg kuormaa jarruttomalla peräkärrillä kerran päivässä 7 päivän ajan. Kun kävin hakemassa rankoja. Oli norm henkilövaaka mukana jolla oman kiinnostuksen takia arvioin muutaman erikokoisen rankakuorman joka on 3 metrin kärryssä. useampi ohuehko runko painoin lähelle 50kg tuoreena joka ei käsissäkään tuntunut miltään kun kannoin 40 metriä kyytiin. Tuosta voi arvella miten äkkiä "paperipainot" täyttyy.

      Normaaleita hiekkateitä ja muutama kilometri päällystettyä. Hyvin turvalista ja pysähtyy. Voi vetää turvallisesti kovempaan ja pidempiä matkojakin.

      Todellisessä elämässä en katsele tälläisissä asioissa papereita kuin uskovainen raamattua vaan käytän sitä oikeaa järkeä.

      • Anonyymi

        Koitetaanko sun autolla tuollaisella kuormalla pari väistökoetta 80 km/h vauhdista ja täysjarrutus kaarteessa?

        Se miltä ajo tuntuu hissukseen ajaessa on aivan eri asia kuin todellinen tilanne tien päällä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Koitetaanko sun autolla tuollaisella kuormalla pari väistökoetta 80 km/h vauhdista ja täysjarrutus kaarteessa?

        Se miltä ajo tuntuu hissukseen ajaessa on aivan eri asia kuin todellinen tilanne tien päällä.

        Noita on nähty, viimeksi viikko sitten mukulakivikuormassa oleva vaunu tienposkessa akseli poikki.
        Pari vuotta sitten ohittelin maantiellä kiemurtelevan henkilöauto-kärry-yhdistelmän, jossa iso kuorma pitkää painekyllästettyä puutavaraa. Mielessäni mietin, kuinkahan käy... No huonosti kävi: Pysähdyin kahville ja seuraavan kerran yhdistelmää ohittaessani koko komeus oli pellolla kyljellään ja puutavara pitkin peltoa. Kuski näkyi olevan sentään voimissaan ja virkavaltakin jo paikalla.
        Olisko vuosi sitten rautakaupan pihassa, kun vieressä lastattiin 50 x 50 cm pihalaattoja kevytkärryyn. En malttanut olla kysymättä, oletko painoa ja kantavuutta yhtään laskeskellut? Pikaisella päässälaskulla siinä kärryssä oli jo noin 1200 kg kuorma, älysi sentään lopettaa lastauksen siihen. Lieneekö päässyt koskaan määränpäähänsä...

        Mielipuolista touhua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Noita on nähty, viimeksi viikko sitten mukulakivikuormassa oleva vaunu tienposkessa akseli poikki.
        Pari vuotta sitten ohittelin maantiellä kiemurtelevan henkilöauto-kärry-yhdistelmän, jossa iso kuorma pitkää painekyllästettyä puutavaraa. Mielessäni mietin, kuinkahan käy... No huonosti kävi: Pysähdyin kahville ja seuraavan kerran yhdistelmää ohittaessani koko komeus oli pellolla kyljellään ja puutavara pitkin peltoa. Kuski näkyi olevan sentään voimissaan ja virkavaltakin jo paikalla.
        Olisko vuosi sitten rautakaupan pihassa, kun vieressä lastattiin 50 x 50 cm pihalaattoja kevytkärryyn. En malttanut olla kysymättä, oletko painoa ja kantavuutta yhtään laskeskellut? Pikaisella päässälaskulla siinä kärryssä oli jo noin 1200 kg kuorma, älysi sentään lopettaa lastauksen siihen. Lieneekö päässyt koskaan määränpäähänsä...

        Mielipuolista touhua.

        Asun rakennustarvikeliikkeen lähellä ja todellakin lähes päivittäin näkee todella arveluttavia kuljetuksia. Todellakin järki hoi.

        Viralliset vetopainot ovat myös erikoisia, ainakin traktoreissa. Omistamani traktorin tyyppikilvessä mainitaan jarruttoman perävaunun painoksi 2500 kg. Mutta jos perävaunusssa on jarrupolkimella (synkronoidut) hallittavat jarrut, niin sallittu kuorma on 14000 kg.
        Aika paljon 3000 kg painavalle traktorille. En aio kokeilla käytännössä.


    • Anonyymi

      Joskus olen ihmetellyt, että mikä siinä katsastuksessa pelottaa. Eihän ole mitään muuta niin helppoa katsastaa kun matkailuperävaunu. Vain joka toinen vuosi.

      • Anonyymi

        Sais hyvinkin olla joka vuosi katsastus pakko. Ei haittaisi eikä peloittas ollenkaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sais hyvinkin olla joka vuosi katsastus pakko. Ei haittaisi eikä peloittas ollenkaan.

        Niillä jotka pitää vaunun liikkeellä ei ole mitään ongelmia katsastuksen kanssa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niillä jotka pitää vaunun liikkeellä ei ole mitään ongelmia katsastuksen kanssa.

        No ei ole ja sama koskee myös vetoautoa. Kun ovat kunnossa, niin kiva olla katsastuksessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niillä jotka pitää vaunun liikkeellä ei ole mitään ongelmia katsastuksen kanssa.

        Keväällä kun suunnistaa valojen tarkastuksen jälkeen katsastukseen, niin matkalla riittää pari reipasta jarrutusta, niin menee mekaaniset jarrut helposti leimasta läpi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Keväällä kun suunnistaa valojen tarkastuksen jälkeen katsastukseen, niin matkalla riittää pari reipasta jarrutusta, niin menee mekaaniset jarrut helposti leimasta läpi.

        No niin varmasti.


    • Anonyymi

      poksi on 750kg kärry jarruilla. jos on 750kg tai alle, ei jarruja tarvitse merkitä rekisteriotteeseen. kun se on lisävaruste :)

      Jos normaaliin kärryyn laitat jarrut, sen kantavuus nousee katsastuksessa n.1200kg kohdille. jos ei halua katavuuden nousua. ei sitä lisä kantavuutta tarvitse hankkia. voi pitää 750kg kärryn jarruilla.
      jarrulisen saa 750kg kärryksi jarruilla, tekee vain muutos katsastuksen ilman jarruja ja lisää takaisin jarrut.

      • Anonyymi

        Vielä löytyy vanhoja kotimaisia matkailuvaunuja, jotka on todella kevyitä.
        Pallas 5000 on vain 750 kg, mutta ei ne 5500 ja 5700 mallitkaan paina kuin 950 kg.
        Nehän kulkee kuin rukkaset dieselin perässä pitkin maakuntia ilman huolia.
        Nyt on sakemannitkin taas tehneet kevyitä vaunuja kuten LMC Sassino ja ainakin
        Dethleffs C Joy sekä T&B 320 ja Adria 361 . Kelpaa niistä valita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vielä löytyy vanhoja kotimaisia matkailuvaunuja, jotka on todella kevyitä.
        Pallas 5000 on vain 750 kg, mutta ei ne 5500 ja 5700 mallitkaan paina kuin 950 kg.
        Nehän kulkee kuin rukkaset dieselin perässä pitkin maakuntia ilman huolia.
        Nyt on sakemannitkin taas tehneet kevyitä vaunuja kuten LMC Sassino ja ainakin
        Dethleffs C Joy sekä T&B 320 ja Adria 361 . Kelpaa niistä valita.

        höh.. miksi kirjoitit mitä kirjoitit?
        JOS on 750kg vaunu. siinä SAA OLLA JARRUT, ja SITÄ ei tarvitse KATSASTAA.. VAIN jos haluaa kantavuuden rekisteriotteessa lisääntyvän voi muutos katsastaa jarrulliseksi, JOLLOIN häviää katsastus vapautus. piste..


    Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Halla-aho: Emme halua, että punavihreä hallitus jatkaa

      https://www.is.fi/politiikka/art-2000007761119.html Alkaa olla nykyhallituksella lopun ajat.
      Maailman menoa
      333
      3696
    2. Miksi Helmi ja Julia haluavat lehden kanteen?

      Itseään paljon vanhemman miehen kanssa? Dannyn ”tyttöystävä” Helmi Herra Ylpön ”tyttöystävä” Julia. Onhan näitä ollut kautta aikain. Muutama vuosi kun
      Kotimaiset julkkisjuorut
      50
      2588