Virtaa menee 0.06 A

Anonyymi

Mittasin yleismittarittarilla kaikki laitteet ja moottori ja virrat sammuksissa niin akun ja miinusnavan välillä menee 0.06A. Eikö tämä ole aika paljon? Minne tämä menee? Onko se autoradion muisti, auton kello vai hälytin? Pystyykö tätä kuormaa pienentämään mitenkään jos irrottaisi radion ja ottaisi jatkuvan virran johdon pois niin auttasko miten paljon? Itse radio käynnistyy vasta virta-avaimesta mutta viehän se jotain. Eikö sen voi jotenkin laskeskella että 0.06A kanssa ei montaa viikkoa tartte seisoa niin ei enää starttaa?

14

276

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Olen sähköalan ihminen ja epäilen ihan samaa, että tuo virta menee radion muistiin ja kelloon ym.

      Mutta tuo virta ei kyllä ole kovinkaan iso. 0,06 A * 12 V = 0,72 Wattia

      Jos autossa on vaikkapa 65 Ah akku niin täyden akun tyhjäksi meneminen kestää

      65 Ah / 0,06 A = 1083h

      Eli 45 vuorokautta tuosta tulee.

      Auton starttimoottori kun vaatii paljon isomman virran, niin käynnistyminen hanaloituu jo huomattavasti aiemmin kuin tuo 45 vrk.

      • Anonyymi

        Tässä hyvä esimerkki.
        Kyllä auton laitteet tarvitsevat toimiakseen virtaa seisottaessakin. Tuo 0,06A voisi olla suurempikin olematta siitä mitään haittaa jos autolla ajetaan viikoittain.
        Pahin virhe mielestäni, varsinkin talvisin, ajaa pientä ajo päivittäin. Kylmästarttauksia paljon verrattuna siihen mitä laturi kerkeää ladata. Akku ei kerkeä latautua missään vaiheessa täyteen, päin vastoin, se häviää joka lyhyen ajon jälkeen. Akulta vaaditaan kuitenkin paljon. Lämppäri täysillä, takalasinlämmitin päällä ja penkkikin pitää lämmittää sekä rockiakin kuunnella.
        Pienet on ongelmat 0,06A purkuvirran kanssa. Sen kanssa kyllä pärjää.
        Auto on ajamista varten.
        t. RMB54


      • Anonyymi

        Voipi olla joo että radion virtakaapelikaan ei pelastaisi tilannetta. Kaipa viisainta olisi latailla akkua laturilla. Ajamalla en saa ihan täyteen. Ero voi olla ratkaiseva meneekö akku 12.2-12.5 vai 12.7v lukemissa pariksi viikoksi seisontaan.


    • Anonyymi

      Siellä on silti sähkölaitteita kytkettynä kuten vaikka keskuslukituksen kauko-ohjauksen vastaanotin.

    • Anonyymi

      Uudehkoissa autoissa voi olla ns. muistisulake, jonka irrottamalla virrankulutus voi pudota lähes olemattomiin, jos auton tiedetään jäävän seisomaan pidemmäksi aikaa.

      • Anonyymi

        Itse oon vaan ottanu miinusnavan irti joskus (VW Golf -03). Ehkä tätä ei uusissa autoissa suositella. Meneehän siinä auton kello sekaisin ainakin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itse oon vaan ottanu miinusnavan irti joskus (VW Golf -03). Ehkä tätä ei uusissa autoissa suositella. Meneehän siinä auton kello sekaisin ainakin.

        Niin ja moni muukin muisti tyhjenee nykyautosta jos 12 käyttöjännite katkeaa ainakin pidemmäksi ajaksi (jokin pieni vara-akku voi syöttää laitteelle virtaa muutamasta tunnista muutamaan päivään).


      • Anonyymi kirjoitti:

        Itse oon vaan ottanu miinusnavan irti joskus (VW Golf -03). Ehkä tätä ei uusissa autoissa suositella. Meneehän siinä auton kello sekaisin ainakin.

        Kello onneksi synkkautuu GPS-signaalista, joten sillä ei ole väliä. Mutta kaikki muu...


    • Anonyymi

      Onko tietoa paljonko radion jatkuva virta voisi olla? Onko mitään apua akun kestoon viritellä joku kytkin johtoon? Jos siis ei haittaa että kanavat tyhjenee muistista.

      • Anonyymi

        Itse itselleni vastaten sain radion virtajohdon irti ja mittasin virrankulutuksen 0.058A ilman radiota ja oli siis 0.06A radion kanssa eli tuo erotus lienee se radion jatkuva virta. Näin ollen radion muistin säilyntä ei ime paljon virtaa.


    • Anonyymi

      Moni automalli menee "sleep tilaan" noin 10-15 min kuluttua sammutuksesta, jolloin virrankulutus laskee.

    • Anonyymi

      Ei ole pelkoa, että reilun kuukauden seisonta tyhjentäisi akkua nykyaikaisessa autossa. Muutenkin vähävirtaiset laitteet menevät virransäästötilaan muutaman minuutin - muutaman vuorokauden kuluessa virtojen katkaisusta. Esimerkiksi omassa kotterossani vilkkuu hälytyslaitteen merkkivalo 5 vuorokautta, jonka jälkeen se lopettaa vilkkumisen, se ei tietenkään tarkoita että hälytin olisi pois kytkeytynyt, vaan se on siirtynyt sen 5 vuorokauden jälkeen virransäästötilaan. Moni asia autossa ei tarvitse lepotilassa virtaa lainkaan, flash muistit säilyttävät tiedot.

    • Anonyymi

      Saksanseisoja vaatii ulkoilutusta, ettei tule pökele pöksyyn?

    • Anonyymi

      "Kello onneksi synkkautuu GPS-signaalista, joten sillä ei ole väliä."

      Ei se ole kuitenkaan GPS- singnaali mistä ne kellot aikamerkkinsä saavat...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1605
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      16
      1439
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1348
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      31
      1334
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      37
      1275
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      15
      1218
    7. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1116
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1116
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1104
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1082
    Aihe