Kirkontilastot.fi:llä on julkaistu lisää lukuja. Tammi-marraskuussa kaikkiaan liittyneiden ja kastettujen yhteismäärä on vähentynyt 951 henkeä. Tammi-lokakuussa on syntynyt 779 lasta enemmän kuin samaan aikaan viime vuonna, eli noin 850 enemmän tammi-marraskuussa jos tahti on jatkunut. Jos nyt karkeasti sanoen 2/3 -osaa tuosta 850 olisi "pitänyt" kastaa, se tekee vajaat 300.
Eli tuollaiset 1200 on kirkon laskennallinen tappio näiden osalta.
Lisää tilastoja julkaistu
6
188
Vastaukset
Pyörittelin muuten 0-9 -vuotiaiden "liittyneiden" ja kastettujen luvuista sellaisen prosentin kuin 59 %. Jos tilastovirhe olisi koronavuonna ollut yhtä iso kuin yleensä, tuon verran olisi kastettuja. Vertailuna viime vuonna luku oli 62 %.
(Ja siis oikeasti ihan tavallisenakin vuonna kastettujen määrä on ihan merkittävästi enemmän kuin tilasto väittää, ja vastaavasti liittyneiden määrä pienempi.)- Anonyymi
Kirkontilastoista ja tilastokeskuksen tietokannoista saa molemmista ulos vuoden siivuissa kirkon jäsenmääriä ja sukupolvien väestömääriä. Näistä on laskettavissa vuoden siivuissa kirkon jäsenprosentit. Kun verrataan kasteprosentteja ja miten saman ikäluokan kirkoonkuuluvuus on muuttunut vuoden päästä, niin jäsenosuus nousee korkeintaan 2 prosenttia.
2016 kasteprosentti 69,3%, sama ikäluokka 31.12.2017 70,3%, muutos 2,0%
2017 kasteprosentti 67,1%, sama ikäluokka 31.12.2018 68,8%, muutos 1,7%
2018 kasteprosentti 64,9%, sama ikäluokka 31.12.2019 66,8%, muutos 1,9%
Eli pieni nousu on, mutta en nyt sentään kuvaisi muutosta "merkittävästi enemmän" ylisanoilla. Ehkä kirkon propagandakeskukselta voisin kuulla tälläisen kuvauksen, mutta että taas Jorin suunnalta kuulee tälläistä analyysiä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kirkontilastoista ja tilastokeskuksen tietokannoista saa molemmista ulos vuoden siivuissa kirkon jäsenmääriä ja sukupolvien väestömääriä. Näistä on laskettavissa vuoden siivuissa kirkon jäsenprosentit. Kun verrataan kasteprosentteja ja miten saman ikäluokan kirkoonkuuluvuus on muuttunut vuoden päästä, niin jäsenosuus nousee korkeintaan 2 prosenttia.
2016 kasteprosentti 69,3%, sama ikäluokka 31.12.2017 70,3%, muutos 2,0%
2017 kasteprosentti 67,1%, sama ikäluokka 31.12.2018 68,8%, muutos 1,7%
2018 kasteprosentti 64,9%, sama ikäluokka 31.12.2019 66,8%, muutos 1,9%
Eli pieni nousu on, mutta en nyt sentään kuvaisi muutosta "merkittävästi enemmän" ylisanoilla. Ehkä kirkon propagandakeskukselta voisin kuulla tälläisen kuvauksen, mutta että taas Jorin suunnalta kuulee tälläistä analyysiä.2016 rivissä oli vielä virhe:
2016 kasteprosentti 69,3%, sama ikäluokka 31.12.2017 70,3%, muutos 1,0% Anonyymi kirjoitti:
Kirkontilastoista ja tilastokeskuksen tietokannoista saa molemmista ulos vuoden siivuissa kirkon jäsenmääriä ja sukupolvien väestömääriä. Näistä on laskettavissa vuoden siivuissa kirkon jäsenprosentit. Kun verrataan kasteprosentteja ja miten saman ikäluokan kirkoonkuuluvuus on muuttunut vuoden päästä, niin jäsenosuus nousee korkeintaan 2 prosenttia.
2016 kasteprosentti 69,3%, sama ikäluokka 31.12.2017 70,3%, muutos 2,0%
2017 kasteprosentti 67,1%, sama ikäluokka 31.12.2018 68,8%, muutos 1,7%
2018 kasteprosentti 64,9%, sama ikäluokka 31.12.2019 66,8%, muutos 1,9%
Eli pieni nousu on, mutta en nyt sentään kuvaisi muutosta "merkittävästi enemmän" ylisanoilla. Ehkä kirkon propagandakeskukselta voisin kuulla tälläisen kuvauksen, mutta että taas Jorin suunnalta kuulee tälläistä analyysiä.Merkittävyys riippuu toki siitä mistäpäin katsoo. Mutta ainakin "liittyneiden" luvussa on normaalistikin ilmaa n. 10 % ja nyt n. 20 % ja se on jo minusta merkittävää. Kastetuissa suhteellinen vaikutus on pienempi.
Ajallisesti toisaalta ei heitä montaa vuotta tuo kastettujen osuus. Jos vaikkapa 2021 näennäinen kastettujen osuus on paperilla jotain, niin luultavasti viimeistään 2023 se on todellisuudessakin sen verran.
Siis kastettuja olisi 1-2% enemmän, mutta he ovat lipsahtaneet liittyneiden puolelle? Siltähän nuo luvut näyttävät.
Mielenkiintoista siinä on se, että kirkko toitottaa enemmän kasteprosenttia kuin liittyneitä. Miten tällainen 1-2% on jäänyt kirkon tilastoissa "korjaamatta" "parhain päin"?- Anonyymi
Liian monta sinulle korvattaviksi?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1501479
- 104911
- 75733
- 51625
Koillis motor
Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa15573ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla
Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann40504Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?
Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m157476Tehdäänkö tänään toiveista totta?
Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..44462- 26409
Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä
Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;185402