Siis verisuoniperäinen muistisairaus ?
Onko kellään tietoa kuinka nopeasti vaskulaarinen dementia voi edetä ?
2
1202
Vastaukset
- Anonyymi
Luulen että se riippuu yksilön geeneistä, elintavoista, mahdollisista aivovammoista/vaurioista, päihteidenkäytöstä, verisuonten kunnosta, lääkityksistä, aivojen manipulaatiohoidosta kuten sähköhoidosta, altistumisesta myrkyllisille aineille ja monesta muusta seikasta. Luulisin että terveellisillä elintavoilla on todennäköisesti ennaltaehkäisevä/hidastava vaikutus
- Anonyymi
Komppaan edellistä. Alzheimerin tautia voi ehkäistä myös aivojen käytöllä, mihin sisältyy myös sosiaalisuus. Silloin aivoissa on ylimääräistä kapasiteettia tuhoutumisen varalta. En tiedä, miten tämä on sovellettavissa vaskulaariseen dementiaan. Uskallan melkein väittää, että vaskulaarinen dementia olisi yleisempää heikossa sosiaalisessa asemassa kuin hyvässä sosiaalisessa asemassa, jolloin tilanteeseen saattaa jo itsessään liittyä heikompi aivokapasiteetti ja enemmän negatiivisia elämäntapatekijöitä. Heikossa asemassa eläneellä ihmisellä saattaa esim. olla taustalla useita hoitamattomia sydäninfarkteja eli suonet ovat lähes täysin tukossa. Jos sellaisesta selviää hengissä, niin ei aivojenkaan ennuste kovin kummoinen ole.
Alempi terveyskirjaston linkki on hyvä, ja se kertoo, että vaskulaarinen dementia on monimuotoinen tauti.
https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk01106
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1211861
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.1431741Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill561562Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...
Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi1671382Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin
Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin1771375- 1511326
- 521228
Olet tärkeä
mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.761183- 591168
- 1191055