Vaikka aurausta ei edes tarvittaisi tai pienempikin riittäisi. Onko niin, että suurimmat voitelevat parhaiten ja saavat siis tilaisuuden ?
Lunta sentti, JÄREIN kalusto liikkeellä heti.
9
53
Vastaukset
- Anonyymi
Voitelu ratkaisee, hiihtokeleilläkin.
- Anonyymi
Klopeilla into päällä, kun eivät ole vielä aikaisemmin tien päälle vielä päässeet.
- Anonyymi
Meillä täällä lunta 10 cm ja vasta kerran on auramies ajanut tiet ja pihat koko talvena.
- Anonyymi
Helsingissä pitää aurata varhain aamulla, muuten lumet ehtii sulaa.
- Anonyymi
Kotoa uskalla lähteä tällä viikolla mihinkään, kun on ennustettu vallan kaameata ajokeliä jäätä ja lumivuoria.
- Anonyymi
>Helsingissä pitää aurata varhain aamulla, muuten lumet ehtii sulaa.
ja muhkea ajopalkkio voisi jäädä saamatta. kyllä, juuri niin, heti kun vähänkin tuli - Anonyymi
Ja miksei enää kuoppaisia hiekkateitä tiekarhuilla tasata ennen routien tuloa??
- Anonyymi
Ely keskus TIEHALLINTO vastaa auto rikkoihin jotta.!
Tiemestari on hoitanut työnsä asianmukaiseti SINUN täytyy säätää nopeutesi tein kunnon mulaan. NEUVO KUVAA TEIN KUNTOA PUOLI VUOTTA JA SITTEN SÄÄSTYST NÄILTÄ nasitisilta paskoilta saamassasi vastauksessa. Liitä mukaan katsotaan mitä sitten keksivät.
Liikennejärjestelmästä ja maanteistä annetun lain 33 §:n mukaan maantie
on pidettävä yleisen liikenteen tarvetta ja väylän liikenteellistä merkitystä
vastaavassa kunnossa. Maantien kunnossapidossa ja kunnossapidon tason
määräytymisessä otetaan huomioon muun muassa liikkumisympäristö,
alueelliset tarpeet, keliolosuhteet, liikenteen toimivuus ja liikenneturvallisuus
sekä kustannustehokkuus. Maanteiden kunnossapito saa tien liikenteellisen
merkityksen mukaan vaihdella ajallisesti ja paikallisesti liikenteelliset tarpeet ja
olosuhteet huomioiden.
Korvausvastuuta koskeva velvoite puolestaan on määrätty
vahingonkorvauslaissa, jonka mukaan se, joka tahallisesti tai
tuottamuksellisesti aiheuttaa toiselle vahingon, on velvollinen sen korvaamaan.
Tuottamuksellisuus tarkoittaa huolimattomuutta tai laiminlyöntiä, eli tien hoito
on tehty virheellisesti tai huolimattomasti, tai jotain tavanomaiseen tienhoitoon
kuuluvia tehtäviä on kokonaan tai osittain jätetty tekemättä.
Tuottamusperiaatteesta johtuen tien kunnossapitäjällä on oltava kohtuullinen
Kyseessä on hoitoluokkaan III ja soratieluokkaan II kuuluva osittain
asfalttipäällysteinen ja osittain sorapintainen yhdystie. Kyseinen tie on
päällystetty vuonna 2006. Tien päällyste on paikoin vaurioitunut. Tien
aika liikennettä tyydyttämättömässä kunnossa olevan tien saattamiseksi
kuntoon. Jos tien kunnossapitäjä toimii kohtuullisessa ajassa, ei
korvausvastuuta synny.
Tieliikennelain 3 §:n mukaan tienkäyttäjän on noudatettava olosuhteiden
edellyttämää huolellisuutta ja varovaisuutta vaaran ja vahingon välttämiseksi.
Ajoneuvon kuljettajalta edellytetään lisäksi tieliikennelain 5 §:ssä, että
ajoneuvon nopeus ja etäisyys toiseen tienkäyttäjään on sovitettava sellaiseksi
kuin liikenneturvallisuus edellyttää huomioon ottaen tien kunto, sää, keli,
näkyvyys, ajoneuvon kuormitus ja kuorman laatu sekä muut olosuhteet.
Ajoneuvo on kyettävä hallitsemaan kaikissa liikennetilanteissa.
Liikennejärjestelmästä ja maanteistä annetun lain 33 §:n mukaan maantie
on pidettävä yleisen liikenteen tarvetta ja väylän liikenteellistä merkitystä
vastaavassa kunnossa. Maantien kunnossapidossa ja kunnossapidon tason
määräytymisessä otetaan huomioon muun muassa liikkumisympäristö,
alueelliset tarpeet, keliolosuhteet, liikenteen toimivuus ja liikenneturvallisuus
sekä kustannustehokkuus. Maanteiden kunnossapito saa tien liikenteellisen
merkityksen mukaan vaihdella ajallisesti ja paikallisesti liikenteelliset tarpeet ja
olosuhteet huomioiden.
Korvausvastuuta koskeva velvoite puolestaan on määrätty
vahingonkorvauslaissa, jonka mukaan se, joka tahallisesti tai
tuottamuksellisesti aiheuttaa toiselle vahingon, on velvollinen sen korvaamaan.
Tuottamuksellisuus tarkoittaa huolimattomuutta tai laiminlyöntiä, eli tien hoito
on tehty virheellisesti tai huolimattomasti, tai jotain tavanomaiseen tienhoitoon
kuuluvia tehtäviä on kokonaan tai osittain jätetty tekemättä.
Tuottamusperiaatteesta johtuen tien kunnossapitäjällä on oltava kohtuullinen
aika liikennettä tyydyttämättömässä kunnossa olevan tien saattamiseksi
kuntoon. Jos tien kunnossapitäjä toimii kohtuullisessa ajassa, ei
korvausvastuuta synny. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ely keskus TIEHALLINTO vastaa auto rikkoihin jotta.!
Tiemestari on hoitanut työnsä asianmukaiseti SINUN täytyy säätää nopeutesi tein kunnon mulaan. NEUVO KUVAA TEIN KUNTOA PUOLI VUOTTA JA SITTEN SÄÄSTYST NÄILTÄ nasitisilta paskoilta saamassasi vastauksessa. Liitä mukaan katsotaan mitä sitten keksivät.
Liikennejärjestelmästä ja maanteistä annetun lain 33 §:n mukaan maantie
on pidettävä yleisen liikenteen tarvetta ja väylän liikenteellistä merkitystä
vastaavassa kunnossa. Maantien kunnossapidossa ja kunnossapidon tason
määräytymisessä otetaan huomioon muun muassa liikkumisympäristö,
alueelliset tarpeet, keliolosuhteet, liikenteen toimivuus ja liikenneturvallisuus
sekä kustannustehokkuus. Maanteiden kunnossapito saa tien liikenteellisen
merkityksen mukaan vaihdella ajallisesti ja paikallisesti liikenteelliset tarpeet ja
olosuhteet huomioiden.
Korvausvastuuta koskeva velvoite puolestaan on määrätty
vahingonkorvauslaissa, jonka mukaan se, joka tahallisesti tai
tuottamuksellisesti aiheuttaa toiselle vahingon, on velvollinen sen korvaamaan.
Tuottamuksellisuus tarkoittaa huolimattomuutta tai laiminlyöntiä, eli tien hoito
on tehty virheellisesti tai huolimattomasti, tai jotain tavanomaiseen tienhoitoon
kuuluvia tehtäviä on kokonaan tai osittain jätetty tekemättä.
Tuottamusperiaatteesta johtuen tien kunnossapitäjällä on oltava kohtuullinen
Kyseessä on hoitoluokkaan III ja soratieluokkaan II kuuluva osittain
asfalttipäällysteinen ja osittain sorapintainen yhdystie. Kyseinen tie on
päällystetty vuonna 2006. Tien päällyste on paikoin vaurioitunut. Tien
aika liikennettä tyydyttämättömässä kunnossa olevan tien saattamiseksi
kuntoon. Jos tien kunnossapitäjä toimii kohtuullisessa ajassa, ei
korvausvastuuta synny.
Tieliikennelain 3 §:n mukaan tienkäyttäjän on noudatettava olosuhteiden
edellyttämää huolellisuutta ja varovaisuutta vaaran ja vahingon välttämiseksi.
Ajoneuvon kuljettajalta edellytetään lisäksi tieliikennelain 5 §:ssä, että
ajoneuvon nopeus ja etäisyys toiseen tienkäyttäjään on sovitettava sellaiseksi
kuin liikenneturvallisuus edellyttää huomioon ottaen tien kunto, sää, keli,
näkyvyys, ajoneuvon kuormitus ja kuorman laatu sekä muut olosuhteet.
Ajoneuvo on kyettävä hallitsemaan kaikissa liikennetilanteissa.
Liikennejärjestelmästä ja maanteistä annetun lain 33 §:n mukaan maantie
on pidettävä yleisen liikenteen tarvetta ja väylän liikenteellistä merkitystä
vastaavassa kunnossa. Maantien kunnossapidossa ja kunnossapidon tason
määräytymisessä otetaan huomioon muun muassa liikkumisympäristö,
alueelliset tarpeet, keliolosuhteet, liikenteen toimivuus ja liikenneturvallisuus
sekä kustannustehokkuus. Maanteiden kunnossapito saa tien liikenteellisen
merkityksen mukaan vaihdella ajallisesti ja paikallisesti liikenteelliset tarpeet ja
olosuhteet huomioiden.
Korvausvastuuta koskeva velvoite puolestaan on määrätty
vahingonkorvauslaissa, jonka mukaan se, joka tahallisesti tai
tuottamuksellisesti aiheuttaa toiselle vahingon, on velvollinen sen korvaamaan.
Tuottamuksellisuus tarkoittaa huolimattomuutta tai laiminlyöntiä, eli tien hoito
on tehty virheellisesti tai huolimattomasti, tai jotain tavanomaiseen tienhoitoon
kuuluvia tehtäviä on kokonaan tai osittain jätetty tekemättä.
Tuottamusperiaatteesta johtuen tien kunnossapitäjällä on oltava kohtuullinen
aika liikennettä tyydyttämättömässä kunnossa olevan tien saattamiseksi
kuntoon. Jos tien kunnossapitäjä toimii kohtuullisessa ajassa, ei
korvausvastuuta synny.Tieliikennelain 3 §:n mukaan tienkäyttäjän on noudatettava olosuhteiden
edellyttämää huolellisuutta ja varovaisuutta vaaran ja vahingon välttämiseksi.
Ajoneuvon kuljettajalta edellytetään lisäksi tieliikennelain 5 §:ssä, että
ajoneuvon nopeus ja etäisyys toiseen tienkäyttäjään on sovitettava sellaiseksi
kuin liikenneturvallisuus edellyttää huomioon ottaen tien kunto, sää, keli,
näkyvyys, ajoneuvon kuormitus ja kuorman laatu sekä muut olosuhteet.
Ajoneuvo on kyettävä hallitsemaan kaikissa liikennetilanteissa.
Maanteitä ei voida pitää reaaliaikaisesti täysin moitteettomassa kunnossa. Tietä
korjaaviin toimenpiteisiin ryhdytään tien kunnossapitäjän ja urakan valvojan
havaintojen ja tienkäyttäjiltä saatujen ilmoitusten perusteella.
Tiellä on suoritettu hoitotoimenpiteitä ja tietä on tarkastettu sopimuksen
mukaisesti. Ennen ja jälkeen vahingon tehdyissä tiestötarkastuksissa tie on
ollut yleisen liikenteen tarvetta ja väylän liikenteellistä merkitystä vastaavassa
kunnossa eikä havaintoja liikennettä vaarantavista päällystevaurioista
tai töyssyistä ole tehty. Muilta tienkäyttäjiltä ei ole tullut ilmoituksia
päällystevaurioista tai töyssyistä ennen vahinkoa. Tien päällyste on ollut
heikkokuntoinen, tien heikon kunnon ja liikenteen yhteisvaikutuksesta
johtuen tien vauriot saattavat syntyä ja pahentua hyvin nopeasti. Tielle
ei vahinkotapahtuman jälkeen ole tehty välittömiä hoitotoimenpiteitä. Tien
vaurioita on paikattu myöhemmin suunnitelman mukaisesti.
Tien kunnossapitäjä on hoitamalla ja tarkastamalla tietä tehnyt voitavansa
vahinkojen välttämiseksi, eikä näin ollen ole syyllistynyt tehtäviensä
laiminlyöntiin.
Lapin ELY-keskus pitää selvitettynä, että tien kunnossapitoa ei ole laiminlyöty
ja näin ollen alueellinen ELY-keskus ei ole velvollinen korvaamaan vahinkoa.
Lisätietoja asiasta antaa tarvittaessa Tarja Nätynki, yhteydenotot Liikenteen
asiakaspalvelukeskuksen kautta, puh. 0295 020 600, ma - pe klo 9 - 16.
Allekirjoitukset
Ryhmäpäällikkö Marja-Lea Hallikainen
Vahingonkorvausasiantuntija Tarja Nätynki
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita
Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p561866Persut petti kannattajansa, totaalisesti !
Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,481628- 521564
Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?
Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.51507Sinäkö se olit...
Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis61495Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat
Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin61405Hyvää yötä ja kauniita unia!
Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä81306Lepakot ja lepakkopönttö
Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta121281Revi siitä ja revi siitä
Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla41163Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä
Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni41128