Iltasanomien toimittaja joka on ilmeisesti kaupungissa asuva nuorimies käy omaa sotaansa dieseleitä vastaan. Ei viikkoa ettei Tommi Lempinen keksi dieseleistä jotain pahaa sanottavaa.
https://www.is.fi/autot/art-2000007707938.html
Iltasanomat mustamaalaa dieseliä.
37
152
Vastaukset
- Anonyymi
Näytti ihan asiallisesti kirjoitetulta artikkelilta. Ei tuossa mitään sodankäyntiä ole, neutraalia tekstiä.
- Anonyymi
Nythän on niin muodikasta demonisoida dieseliä, joten kyllä siitä yrittää niin monet kuin mahdollista ottaa itselleen kunniaa ja osoittaa olevansa muodissa mukana.
Ei tuossa se kummempaa motiivia tarvita.
Kaikki tietää, että tällä hetkellä valtiovalta satsaa sähköautoiluun melkoisilla tuilla, joten ei kai nyt mikään ruudinkeksijä tarvi olla, etteikö se tehoaisi. Ne ketkä autoa oikeasti tarvitsevat ovat loppujen lopuksi hyvinkin käytänmönläheisiä valinnoissaan ja käyttövoima itsessään on yhdentekevä. Jos verovaroin tuetaan jotain vaihtoehtoa tarpeeksi, niin tokihan niitä hankitaan, jos muuten kustannuksiltaan tai muilta tarpeiltaan se katsotaan parhaaksi valinnaksi. Vielä toistaiseksi diesel on kaikesta huolimatta pitänyt pintansa niiden joukossa kenelle auto on välttämätön ja sillä liikutaan paljon.
Hypettäjät ja teknofriikit ovat aikaa sitten innoissaan siirtyneet sähköön ja kehuneet sen maasta taivaaseen ja ’pienet’ murheet ja epäkäytännöllisyydet on aktiivisesti unohdettu turhanpäiväisinä pikkujuttuina ’huikean teknisen edistyksen’ hintana. Ja nyt myös vähitellen nk taviskansaakin on siirtynyt ja todellisuuskin on tullut esiin eli kaikki ei olekaan niin auvoista kuten friikit ovat toitottaneet.
Taviskansan näkökulma on ihan toinen, maanläheisempi ja käytännön näkökulma. Eikä kustannuskaan ole ihan merkityksetön. Ihan normaali kehityskulku. Vähitellen tämäkin sähköbuumi normalisoituu eikä enää tarvita nykyisenkaltaista propagandaa ja muiden vaihtoehtojen jatkuvaa demonisointia ja sähköautoilukin arkipäiväistyy ja valtiovallankin verotuki muuttuu liikenteen normiveroiksi.- Anonyymi
Näin käy. Vähitellen lisäksi kritiikki sähköautojakin kohtaan tulee tavanomaiseksi kritiikiksi, jota muutkin autot jatkuvasti kohtaavat eikä vannoutuneet sähköautoilijatkaan enää ota sitä henkilökohtaisena loukkauksena. Sähköauto ja sähköautoilukin arkipäiväistyy.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Näin käy. Vähitellen lisäksi kritiikki sähköautojakin kohtaan tulee tavanomaiseksi kritiikiksi, jota muutkin autot jatkuvasti kohtaavat eikä vannoutuneet sähköautoilijatkaan enää ota sitä henkilökohtaisena loukkauksena. Sähköauto ja sähköautoilukin arkipäiväistyy.
Juurikin näin , mutta kysymys onkin tuosta iltapäivälehtien pikkaisen kyseenalaisesta uutisoinnista sellaista puolivillaista kuten vaikka asuntoremonteista ja ostamisesta melkein täysin turhaa tietoa ja kovin on epäilen että näitä lukee ja tukee sellaisen kehäkolmoskuskin mielenpidettä.
Ja sellainen sähköautojen hypetys on luettavissa ja niiden komppaajia vaikka kukaan ei varsinaisesti niitä vastustakaan eikä kiistä mutta selkeää on ettei kaikille se ei sovi ja jos olisikin mahdollista on peruspalkansaajan tilipussi on siten ohut vaikka kuinka olisi koulutuksessa sivistystään lisännyt ettei se noin kalliisiin kulkineisiin riitä ja onkohan melkein saasteettomien laitteiden oikea hiilijalanjälkikään ihan yhtä hyvää kuin kerrotaan kun mainontakin perustuu pitkälti naurettaviin kulutuslukemiin, miten samalla polttomoottorilla kulkeva hybridi kuluttaisi vaan pari litraa/100km kun se polttomoottorillinen ilman akkuja ja sähkömoottoreita painona kuluttaa kuotenkin ainakin 5-7l/100km
Kyllä ne tulee sähkövempeleet mutta hinta tökkii ja arvonalenema, sitä ei kukaan väitä mutta puolustautujat hakevat hyväksyntää ja sädekehää viherpesulleen kuten naapurin rikas mutta jätteiden kierrätykseen hän ei kykene ja tupakain tumpitkin lentää maahan ,että se siitä muita paremmuudesta .....
- Anonyymi
Lampien kirjoittaa suu vaahdossa polkupyöristä. Tuntuu olevan hyvin autovastainen mies.
En oikein keksi omalle nelivetoiselle dieselmaasturille jolla pitää päästä huonoja teitä metsään koirien kanssa mitään järkevää korvaavaa joka kelissä toimivaa vaihtoehtoa.- Anonyymi
Ekologisesti ajateltuna koirat on täysin turhia mutta jos niitä pitää olla niin metsä on hyvä paikka, ei kaupunki. Harmi vaan että omistajat ei ymmärrä että Suomessa on vain pieni aika vuodessa kun koira saa olla vapaan edes metsässä, pois lukien metsästyrkoira joka on metsästystehtävässä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ekologisesti ajateltuna koirat on täysin turhia mutta jos niitä pitää olla niin metsä on hyvä paikka, ei kaupunki. Harmi vaan että omistajat ei ymmärrä että Suomessa on vain pieni aika vuodessa kun koira saa olla vapaan edes metsässä, pois lukien metsästyrkoira joka on metsästystehtävässä.
Kyse oli varmaan metsästyskoirasta, jotain aivan outoa kaupunkilaisnuorelle.
- Anonyymi
Kyllä tässä nyt näyttää olevan niin tilanne että,dieselille ei tule laskea juuri enään hintaa,esim: 2010 vuoden E sarjan mersu jolla on menty lähes 400000km ja on diesel niin ei tulisi maksaa niitä pyyntöjä joita pyydetään,myyppäs se vaikka 2-3 vuoden päästä,diesel on mennyttä,siihen ei kannata laittaa euroakaan.
- Anonyymi
Henkilöautoissa näin varmasti onkin, mutta enpä laskisi tuohon vielä tavara-autoja, kuten rekkaa, pakettiautoja, laivoja, avolava-autoja, kuorma-autoja, diesel vetureita, jne.
Ne kun kulkevat vielä ainakin 20 vuotta tuolla paljon parjatulla dieselpolttoaineella.... - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Henkilöautoissa näin varmasti onkin, mutta enpä laskisi tuohon vielä tavara-autoja, kuten rekkaa, pakettiautoja, laivoja, avolava-autoja, kuorma-autoja, diesel vetureita, jne.
Ne kun kulkevat vielä ainakin 20 vuotta tuolla paljon parjatulla dieselpolttoaineella....Mutta mitenpäs kulet sillä diesel henkilöautolla hetkenpäästä?ei kai ihmiset luule että dieseliä myydään yksityisille kun tuo sähköistyminen yleistyy,tai jos myyvät niin vain tietynmäärän,veikkaan 2 vuoden sisällä dieselit on todella romurauta hintasia,5 vuoden päästä voi olla että niiden romuttaminen voi maksaa kuluttajalle,ennen sitä on kaaos hävitykseen eli paaliin,ei auta vaikka nyt olisi mennyt ostamaan uuden mersun.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mutta mitenpäs kulet sillä diesel henkilöautolla hetkenpäästä?ei kai ihmiset luule että dieseliä myydään yksityisille kun tuo sähköistyminen yleistyy,tai jos myyvät niin vain tietynmäärän,veikkaan 2 vuoden sisällä dieselit on todella romurauta hintasia,5 vuoden päästä voi olla että niiden romuttaminen voi maksaa kuluttajalle,ennen sitä on kaaos hävitykseen eli paaliin,ei auta vaikka nyt olisi mennyt ostamaan uuden mersun.
No itse ajan avolava nelivedolla, jolle dieseseliä myydään edelleen sen hyötyajoneuvo genreen perustuen, joten tuo ongelmasi ei ainakaan koske minua vielä ainakaan kahteen kymmeneen vuoteen.
- Anonyymi
Joo kyllä 60 tonnin lataushybridi välivaiheen auto on tosi hyvä ”sijoitus”
2-3 vuoden päästä tekniikan kokoajan kehittyessä hinta alle puolet.
Dieselien hinnanpudotusta on täällä saarnattu jo vuosikausia. On se kumma kun ei mene perille ja niissä hinnat vaan nousee ja kysyntä kovaa.
Kokoajan tuodaan käytettyjä minkä keritään ulkoa ja kaikki menee kaupaksi.
Pitäisikö dieselvastaisten suunnitella joku marssi tai tempaus, kun muuten niiden hinnat vaan nousee nousemistaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mutta mitenpäs kulet sillä diesel henkilöautolla hetkenpäästä?ei kai ihmiset luule että dieseliä myydään yksityisille kun tuo sähköistyminen yleistyy,tai jos myyvät niin vain tietynmäärän,veikkaan 2 vuoden sisällä dieselit on todella romurauta hintasia,5 vuoden päästä voi olla että niiden romuttaminen voi maksaa kuluttajalle,ennen sitä on kaaos hävitykseen eli paaliin,ei auta vaikka nyt olisi mennyt ostamaan uuden mersun.
Mikä on ”hetkenpäästä”?
20 vuotta? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mikä on ”hetkenpäästä”?
20 vuotta?Mitä enemmän dieselautot halpenee, sitä kiinnostavimmiksi ne tietenkin tulee.
Looginen ajattelu ei oikein toimi. - Anonyymi
Mainitsemasi esimerkkimersun keskimääräinen hinta on noussut tänä vuonna noin 20%
Kerrotko milloin ne alkaa laskemaan? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mainitsemasi esimerkkimersun keskimääräinen hinta on noussut tänä vuonna noin 20%
Kerrotko milloin ne alkaa laskemaan?Ruotsissa ja Saksassa käytettyjen euro 5 ja 6 dieselien hinnat selvässä nousussa.
- Anonyymi
Minä ajelen 2018 diesel mersulla. Ei huoleta yhtään. Kohta 40.000 km ajettu ja hyvin menee. Murehtikaa te hybridipoijaat minunkin puolesta.
- Anonyymi
Ymmärtääkseni artikkelissa pikemminkin valistettiin dieselien huonosta jälleenmyyntiarvosta.
Vain täysin diesel fanaatikko ostaa pienille kilometreille enää mitää dieseliä vaivokseen.
Hyötyajoneuvot siitä hyötyvät vielä pitkään, vaikka tulee vähenemään lähivuosina siirtyen muihin varteenotettaviin polttoaineisiin.- Anonyymi
Dieselien hinnanromahdus on kuin fuusioreaktori.
Ihan nurkan takana. Nurkka vaan koko ajan siirtyy. - Anonyymi
Miten niin vaivoikseen. Kestäviä pelejä, eikä tankillakaan tarvitse käydä kuin reilun tuhannen kilometrin välein.
- Anonyymi
Uudet Dieselit on ennemmin ratkaisu kuin ongelma jos päästöjä aiotaan oikeadti vähentää ja vielä nopeasti. Bensan sekaan ei voi laittaa yli 10% biokomponenttia - dieseleihin vaikka 100% ja se voi olla kaikki tehty jätteistä.
Tuo haaveiltu 750 000 sähköautoa on vasta 25% Suomen autoista, jotain pitäisi kai tehdä lopuillekin...
Voi olla, että diesel ei olekaan niin huono sijoitus kunhan näistä viherpiiperöistä ja muista pikku-tytöistä päästään eroon. - Anonyymi
Kyllä paras ekoteko on ajaa vaikka 20 vuotta vanhalla dieselillä kun ostaa uusi patteriauto.
Tämän viherpiipertäjähallituksen tarkoitus on vaan saada ihmisten vaihtamaan mahdollisimman pikavauhtia vähempi saastuttava auto.
Ei ymmärretä sitä, että tämä uuden auton ostovouhotus tuhoaa luontoa ja saastuttaa 100 kertaa enempi kuin ajaa vanhalla dieselillä.
Näistä asioista ei vaan saa keskustella ja varsinkin kun on näitä "Lempisiä" pilvin pimein kirjoittamassa paskaa eli muunneltua totuutta, moni menee harhaan tepseliautokeskustelussa.
t. RMB54- Anonyymi
Tuo on totta, jos et aja dieselilläsi ollenkaan tai erittäin vähän. Muutoin täyttä roskaa. Tai ehkä sinä olet yksi niistä, jotka sitä "muunneltua totuutta" julistavat?
Ajamalla 80-120 tkm lisää vanhalla dieselillä saastutat enemmän kuin mitä sähköauto saastuttaa koko 20–30 vuoden elinkaarensa aikana. Tähän siis ei lasketa edes dieselisi valmistuksen tai aiempien ajojen saastekuormaa.
Mutta eihän sinua edes saastuttamisen vähentäminen tai jälkipolvien elinympäristön tila todellisuudessa edes kiinnosta yhtään. Kunhan lonksutat leukojasi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuo on totta, jos et aja dieselilläsi ollenkaan tai erittäin vähän. Muutoin täyttä roskaa. Tai ehkä sinä olet yksi niistä, jotka sitä "muunneltua totuutta" julistavat?
Ajamalla 80-120 tkm lisää vanhalla dieselillä saastutat enemmän kuin mitä sähköauto saastuttaa koko 20–30 vuoden elinkaarensa aikana. Tähän siis ei lasketa edes dieselisi valmistuksen tai aiempien ajojen saastekuormaa.
Mutta eihän sinua edes saastuttamisen vähentäminen tai jälkipolvien elinympäristön tila todellisuudessa edes kiinnosta yhtään. Kunhan lonksutat leukojasi.Se on aivan sama vaikka Suomessa ajettaisiin kameleilla ei se vähennä päästöjä yhtään vähempää tai enempää. Niin kauan kuin suuressa osassa maailmaa ei välitetä päästöistä on aivan sama millä Suomessa ajetaan. Keksittyä paskaa koko ilmastovouhotus..
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuo on totta, jos et aja dieselilläsi ollenkaan tai erittäin vähän. Muutoin täyttä roskaa. Tai ehkä sinä olet yksi niistä, jotka sitä "muunneltua totuutta" julistavat?
Ajamalla 80-120 tkm lisää vanhalla dieselillä saastutat enemmän kuin mitä sähköauto saastuttaa koko 20–30 vuoden elinkaarensa aikana. Tähän siis ei lasketa edes dieselisi valmistuksen tai aiempien ajojen saastekuormaa.
Mutta eihän sinua edes saastuttamisen vähentäminen tai jälkipolvien elinympäristön tila todellisuudessa edes kiinnosta yhtään. Kunhan lonksutat leukojasi.Mitäs meinaat, onkohan 20 vuotta vanha dieselauto ja uusi/uudehko sähköauto noin niinkun hankintamahdollisuuksiin nähden verrokkeja?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuo on totta, jos et aja dieselilläsi ollenkaan tai erittäin vähän. Muutoin täyttä roskaa. Tai ehkä sinä olet yksi niistä, jotka sitä "muunneltua totuutta" julistavat?
Ajamalla 80-120 tkm lisää vanhalla dieselillä saastutat enemmän kuin mitä sähköauto saastuttaa koko 20–30 vuoden elinkaarensa aikana. Tähän siis ei lasketa edes dieselisi valmistuksen tai aiempien ajojen saastekuormaa.
Mutta eihän sinua edes saastuttamisen vähentäminen tai jälkipolvien elinympäristön tila todellisuudessa edes kiinnosta yhtään. Kunhan lonksutat leukojasi.Monessa maassa tehdään lisää hiilivoimaloita, että saadaan sähköä niihin päästöttömiin sähköautoihin. Meinaatko, että se hiilivoimala on päästötön. Ei taida olla n iin, eikä se verkkojen rakentaminenkaan tule ilman päästöjä. Kuinkahan on todellinen vaikutus päästöihin.
Ennen kuin on ratkaistu sähkön tuottaminen päästöttömästi on turha puhua sähköautojen päästöttömyydestä. Ydinenergia ei ole ratkaisu, sillä ne korkea radioaktiiviset jätteet tarvii varastoida vaatimattomasti 200000 vuotta. Tämän jälkeen ne on vasta normaalin taustasäteilyn tasolla. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuo on totta, jos et aja dieselilläsi ollenkaan tai erittäin vähän. Muutoin täyttä roskaa. Tai ehkä sinä olet yksi niistä, jotka sitä "muunneltua totuutta" julistavat?
Ajamalla 80-120 tkm lisää vanhalla dieselillä saastutat enemmän kuin mitä sähköauto saastuttaa koko 20–30 vuoden elinkaarensa aikana. Tähän siis ei lasketa edes dieselisi valmistuksen tai aiempien ajojen saastekuormaa.
Mutta eihän sinua edes saastuttamisen vähentäminen tai jälkipolvien elinympäristön tila todellisuudessa edes kiinnosta yhtään. Kunhan lonksutat leukojasi.Suomalaiset vihreät vasurit ovat suuderuunhulluja jotka eivät ymmärrä ettei suomalaisten toimilla ole mitään merkitystä maailman mittakaavassa, kunhan kurjistamme elämäämme.
On muita paljon pahempia kaausja saastuttamasaa ilmakehää kuin autojen päästöt, esim metaani.
https://www.independent.co.uk/environment/climate-change/cow-emissions-more-damaging-planet-co2-cars-427843.html
- Anonyymi
Näitten Lempisien pitäisi ymmärtää se tosiasia miksi ympäristö saastuu.
Ihmiskunta pitäisi puolittua jollakin väestösyntyvyyskampanjalla.
Ei sitä jollain munamankelilla ratkaista.
Esimerkiksi Afrikasta tulee kohta miljardi ns. pakolaisia, joita tämä Haaviston ja Ohisalon porukkakin Marinin säestämänä on tänne rahtaamassa. Nekin miljardit ovat vailla jotain dieseli BMW:a ajettavaksi. Sekö sitten on ympäristöystävällistä?
Minä ihmettelen sitä laskuoppi miksi pitää saada maahanmuuttoa kasvatettua työvoimapulan takia jos samanaikaisesti TE-keskuksessa on 0,5 milj. työtöntä.
Laskekaapa kuinka monta prosenttia esimerkiksi somalilaisia on työllistetty. Olisiko jotain 10%? Loput 90% rasittaa meidän taloutta jossain Itiksen tai Assan nurkissa lorvimisella kännykkä korvassa.
t. RMB54 - Anonyymi
Alvitonta dieseliä tankkiin ja halpaa menoa mukavasti. Ei tarvitse kulutusmittareita tai taloudellisuusprosentteja tuijotella. 5-6 litraa kuluu ajosta riippuen.
- Anonyymi
En oikeestaan ymmärrä miksi tällä palstalla pitäisi käydä jotain juupas-eipäs-jauhantaa yhden patterispeden kanssa. Niillä on oma palsta, pysyköön siellä - minä kyllä tiedän millä autolla ajan, mitä se maksaa ja millä sen maksan eikä siihen patterispedellä ole mitään sanomista. Ugh.
- Anonyymi
Aivan totta!
Puhtaan että hyvänomantunnon ja kalliin viherpesun takiako pitää dieselautoja dissata?
Jos ei paljon tulisi ajoja ja muutenkaan autoa aina tarvitsisi vetokoukkuineen niin ihan ok olisi sähköinen ajoneuvo , vaikka kohtuullisen kalliilla pääsee säästämään polttoainekuluissa enkä kovin vakuuttunut ole tuosta puhtaudesta milloin sähköhärpäkkellä se on parempi kuin polttomoottorisella muutamansadatuhannen kilometrin jälkeen varmasti.
Ilkkumisen syytä ja määrä kun suurin osa kommentoinneista on turhia , ei ne vie asiaansa dissata diesel autoja maailman synnit on nyt niiden niskassa eikös?
ja taatusti syyttä mutta kaikenlaiset tarkkanenät pystyy haistelemaan edellä ajavan diesel auton , toki joskus mutta ei normaaliliikenne virrasta kolmostiellä kohti pohjoista meni kuitenkin kovin monta dieselautoa , eikä kukaan ei siis kukaan pysyt nenäällään siitä sanomaan yhtään mitään, mutta tälläisellä tasolla täällä.
Eli kovin pienet murheet!
- Anonyymi
"Toimittaja" Tommi Lempinen on palkattu Iltasanomiin vain vittuilemaan autoilijoillle.
- Anonyymi
Siitä vaan kirjoittamaan autoilun puolesta ja vaikka politikoimaan. Eipä Suomessa juuri kukaan ääntään julkisesti nosta yksityisautoilun puolesta.
Turha kuitenkin itkeä jos ei itsestä ole miestä asialle jotain tekemään.
Autoilun vastustajien kimppuun on turha käydä. heillä on yhtä suuri olla omaa mieltänsä kuin meillä muilla. Ääntä vaan kuuluviin.
- Anonyymi
No hyviä kirjoituksiahan nuo on, ihan asiaa.
Diesel spedejä vissiin vähän harmittaa, kannattaa katsoa joskus omaa napaa pidemmälle.- Anonyymi
Diesel on syntiä,
maalla ei saa asua.
Kaikki asematunneliin.
Iltasanomien Vihreät wituttavat.
- Anonyymi
Artikkeli ei erottele autoja millään tavalla tai missä autoa käytetään.
"Vertailun perusteella voi siis päätellä, että 100 000 kilometriä vuodessa ajavalle taksille diesel on edelleenkin käytännössä ainoa vaihtoehto, mutta keskimääräistä enemmän ajavan kannattaa ajoprofiilistaan riippuen harkita myös ladattavaa hybridiä, kaasuautoa tai täyssähköautoja."
Mikä tilataksi täyttää sähköautona tai vastaavana tuon auton meillä Utsjoella?
Pieremälläkö me kaasua saadaan, kun auto sinänsä kiinnostaa?
Artikkelin kirjoittajalla tuntuu pierua olevan päässäkin. - Anonyymi
Iltasanomat on nykyään teinien pornolehti. Kaikki asiapohjainen kuten rakentaminen ja autot ovat enemmänkin huvittavia juttuja ilman oikeita asiantuntijoita.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!
Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit32728Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1581351Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491175Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä201041- 1261030
Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2071020Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223984Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk300915- 42909
- 72875