Aihe

Iltasanomat mustamaalaa dieseliä.

Anonyymi

Iltasanomien toimittaja joka on ilmeisesti kaupungissa asuva nuorimies käy omaa sotaansa dieseleitä vastaan. Ei viikkoa ettei Tommi Lempinen keksi dieseleistä jotain pahaa sanottavaa.
https://www.is.fi/autot/art-2000007707938.html

37

128

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Näytti ihan asiallisesti kirjoitetulta artikkelilta. Ei tuossa mitään sodankäyntiä ole, neutraalia tekstiä.

    • Anonyymi

      Nythän on niin muodikasta demonisoida dieseliä, joten kyllä siitä yrittää niin monet kuin mahdollista ottaa itselleen kunniaa ja osoittaa olevansa muodissa mukana.
      Ei tuossa se kummempaa motiivia tarvita.

      Kaikki tietää, että tällä hetkellä valtiovalta satsaa sähköautoiluun melkoisilla tuilla, joten ei kai nyt mikään ruudinkeksijä tarvi olla, etteikö se tehoaisi. Ne ketkä autoa oikeasti tarvitsevat ovat loppujen lopuksi hyvinkin käytänmönläheisiä valinnoissaan ja käyttövoima itsessään on yhdentekevä. Jos verovaroin tuetaan jotain vaihtoehtoa tarpeeksi, niin tokihan niitä hankitaan, jos muuten kustannuksiltaan tai muilta tarpeiltaan se katsotaan parhaaksi valinnaksi. Vielä toistaiseksi diesel on kaikesta huolimatta pitänyt pintansa niiden joukossa kenelle auto on välttämätön ja sillä liikutaan paljon.

      Hypettäjät ja teknofriikit ovat aikaa sitten innoissaan siirtyneet sähköön ja kehuneet sen maasta taivaaseen ja ’pienet’ murheet ja epäkäytännöllisyydet on aktiivisesti unohdettu turhanpäiväisinä pikkujuttuina ’huikean teknisen edistyksen’ hintana. Ja nyt myös vähitellen nk taviskansaakin on siirtynyt ja todellisuuskin on tullut esiin eli kaikki ei olekaan niin auvoista kuten friikit ovat toitottaneet.
      Taviskansan näkökulma on ihan toinen, maanläheisempi ja käytännön näkökulma. Eikä kustannuskaan ole ihan merkityksetön. Ihan normaali kehityskulku. Vähitellen tämäkin sähköbuumi normalisoituu eikä enää tarvita nykyisenkaltaista propagandaa ja muiden vaihtoehtojen jatkuvaa demonisointia ja sähköautoilukin arkipäiväistyy ja valtiovallankin verotuki muuttuu liikenteen normiveroiksi.

      • Anonyymi

        Näin käy. Vähitellen lisäksi kritiikki sähköautojakin kohtaan tulee tavanomaiseksi kritiikiksi, jota muutkin autot jatkuvasti kohtaavat eikä vannoutuneet sähköautoilijatkaan enää ota sitä henkilökohtaisena loukkauksena. Sähköauto ja sähköautoilukin arkipäiväistyy.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näin käy. Vähitellen lisäksi kritiikki sähköautojakin kohtaan tulee tavanomaiseksi kritiikiksi, jota muutkin autot jatkuvasti kohtaavat eikä vannoutuneet sähköautoilijatkaan enää ota sitä henkilökohtaisena loukkauksena. Sähköauto ja sähköautoilukin arkipäiväistyy.

        Juurikin näin , mutta kysymys onkin tuosta iltapäivälehtien pikkaisen kyseenalaisesta uutisoinnista sellaista puolivillaista kuten vaikka asuntoremonteista ja ostamisesta melkein täysin turhaa tietoa ja kovin on epäilen että näitä lukee ja tukee sellaisen kehäkolmoskuskin mielenpidettä.
        Ja sellainen sähköautojen hypetys on luettavissa ja niiden komppaajia vaikka kukaan ei varsinaisesti niitä vastustakaan eikä kiistä mutta selkeää on ettei kaikille se ei sovi ja jos olisikin mahdollista on peruspalkansaajan tilipussi on siten ohut vaikka kuinka olisi koulutuksessa sivistystään lisännyt ettei se noin kalliisiin kulkineisiin riitä ja onkohan melkein saasteettomien laitteiden oikea hiilijalanjälkikään ihan yhtä hyvää kuin kerrotaan kun mainontakin perustuu pitkälti naurettaviin kulutuslukemiin, miten samalla polttomoottorilla kulkeva hybridi kuluttaisi vaan pari litraa/100km kun se polttomoottorillinen ilman akkuja ja sähkömoottoreita painona kuluttaa kuotenkin ainakin 5-7l/100km
        Kyllä ne tulee sähkövempeleet mutta hinta tökkii ja arvonalenema, sitä ei kukaan väitä mutta puolustautujat hakevat hyväksyntää ja sädekehää viherpesulleen kuten naapurin rikas mutta jätteiden kierrätykseen hän ei kykene ja tupakain tumpitkin lentää maahan ,että se siitä muita paremmuudesta .....


    • Anonyymi

      Lampien kirjoittaa suu vaahdossa polkupyöristä. Tuntuu olevan hyvin autovastainen mies.

      En oikein keksi omalle nelivetoiselle dieselmaasturille jolla pitää päästä huonoja teitä metsään koirien kanssa mitään järkevää korvaavaa joka kelissä toimivaa vaihtoehtoa.

      • Anonyymi

        Ekologisesti ajateltuna koirat on täysin turhia mutta jos niitä pitää olla niin metsä on hyvä paikka, ei kaupunki. Harmi vaan että omistajat ei ymmärrä että Suomessa on vain pieni aika vuodessa kun koira saa olla vapaan edes metsässä, pois lukien metsästyrkoira joka on metsästystehtävässä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ekologisesti ajateltuna koirat on täysin turhia mutta jos niitä pitää olla niin metsä on hyvä paikka, ei kaupunki. Harmi vaan että omistajat ei ymmärrä että Suomessa on vain pieni aika vuodessa kun koira saa olla vapaan edes metsässä, pois lukien metsästyrkoira joka on metsästystehtävässä.

        Kyse oli varmaan metsästyskoirasta, jotain aivan outoa kaupunkilaisnuorelle.


    • Anonyymi

      Kyllä tässä nyt näyttää olevan niin tilanne että,dieselille ei tule laskea juuri enään hintaa,esim: 2010 vuoden E sarjan mersu jolla on menty lähes 400000km ja on diesel niin ei tulisi maksaa niitä pyyntöjä joita pyydetään,myyppäs se vaikka 2-3 vuoden päästä,diesel on mennyttä,siihen ei kannata laittaa euroakaan.

      • Anonyymi

        Henkilöautoissa näin varmasti onkin, mutta enpä laskisi tuohon vielä tavara-autoja, kuten rekkaa, pakettiautoja, laivoja, avolava-autoja, kuorma-autoja, diesel vetureita, jne.
        Ne kun kulkevat vielä ainakin 20 vuotta tuolla paljon parjatulla dieselpolttoaineella....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Henkilöautoissa näin varmasti onkin, mutta enpä laskisi tuohon vielä tavara-autoja, kuten rekkaa, pakettiautoja, laivoja, avolava-autoja, kuorma-autoja, diesel vetureita, jne.
        Ne kun kulkevat vielä ainakin 20 vuotta tuolla paljon parjatulla dieselpolttoaineella....

        Mutta mitenpäs kulet sillä diesel henkilöautolla hetkenpäästä?ei kai ihmiset luule että dieseliä myydään yksityisille kun tuo sähköistyminen yleistyy,tai jos myyvät niin vain tietynmäärän,veikkaan 2 vuoden sisällä dieselit on todella romurauta hintasia,5 vuoden päästä voi olla että niiden romuttaminen voi maksaa kuluttajalle,ennen sitä on kaaos hävitykseen eli paaliin,ei auta vaikka nyt olisi mennyt ostamaan uuden mersun.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta mitenpäs kulet sillä diesel henkilöautolla hetkenpäästä?ei kai ihmiset luule että dieseliä myydään yksityisille kun tuo sähköistyminen yleistyy,tai jos myyvät niin vain tietynmäärän,veikkaan 2 vuoden sisällä dieselit on todella romurauta hintasia,5 vuoden päästä voi olla että niiden romuttaminen voi maksaa kuluttajalle,ennen sitä on kaaos hävitykseen eli paaliin,ei auta vaikka nyt olisi mennyt ostamaan uuden mersun.

        No itse ajan avolava nelivedolla, jolle dieseseliä myydään edelleen sen hyötyajoneuvo genreen perustuen, joten tuo ongelmasi ei ainakaan koske minua vielä ainakaan kahteen kymmeneen vuoteen.


      • Anonyymi

        Joo kyllä 60 tonnin lataushybridi välivaiheen auto on tosi hyvä ”sijoitus”
        2-3 vuoden päästä tekniikan kokoajan kehittyessä hinta alle puolet.

        Dieselien hinnanpudotusta on täällä saarnattu jo vuosikausia. On se kumma kun ei mene perille ja niissä hinnat vaan nousee ja kysyntä kovaa.
        Kokoajan tuodaan käytettyjä minkä keritään ulkoa ja kaikki menee kaupaksi.
        Pitäisikö dieselvastaisten suunnitella joku marssi tai tempaus, kun muuten niiden hinnat vaan nousee nousemistaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta mitenpäs kulet sillä diesel henkilöautolla hetkenpäästä?ei kai ihmiset luule että dieseliä myydään yksityisille kun tuo sähköistyminen yleistyy,tai jos myyvät niin vain tietynmäärän,veikkaan 2 vuoden sisällä dieselit on todella romurauta hintasia,5 vuoden päästä voi olla että niiden romuttaminen voi maksaa kuluttajalle,ennen sitä on kaaos hävitykseen eli paaliin,ei auta vaikka nyt olisi mennyt ostamaan uuden mersun.

        Mikä on ”hetkenpäästä”?
        20 vuotta?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä on ”hetkenpäästä”?
        20 vuotta?

        Mitä enemmän dieselautot halpenee, sitä kiinnostavimmiksi ne tietenkin tulee.
        Looginen ajattelu ei oikein toimi.


      • Anonyymi

        Mainitsemasi esimerkkimersun keskimääräinen hinta on noussut tänä vuonna noin 20%
        Kerrotko milloin ne alkaa laskemaan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mainitsemasi esimerkkimersun keskimääräinen hinta on noussut tänä vuonna noin 20%
        Kerrotko milloin ne alkaa laskemaan?

        Ruotsissa ja Saksassa käytettyjen euro 5 ja 6 dieselien hinnat selvässä nousussa.


    • Anonyymi

      Minä ajelen 2018 diesel mersulla. Ei huoleta yhtään. Kohta 40.000 km ajettu ja hyvin menee. Murehtikaa te hybridipoijaat minunkin puolesta.

    • Anonyymi

      Ymmärtääkseni artikkelissa pikemminkin valistettiin dieselien huonosta jälleenmyyntiarvosta.
      Vain täysin diesel fanaatikko ostaa pienille kilometreille enää mitää dieseliä vaivokseen.
      Hyötyajoneuvot siitä hyötyvät vielä pitkään, vaikka tulee vähenemään lähivuosina siirtyen muihin varteenotettaviin polttoaineisiin.

      • Anonyymi

        Dieselien hinnanromahdus on kuin fuusioreaktori.
        Ihan nurkan takana. Nurkka vaan koko ajan siirtyy.


      • Anonyymi

        Miten niin vaivoikseen. Kestäviä pelejä, eikä tankillakaan tarvitse käydä kuin reilun tuhannen kilometrin välein.


    • Anonyymi

      Uudet Dieselit on ennemmin ratkaisu kuin ongelma jos päästöjä aiotaan oikeadti vähentää ja vielä nopeasti. Bensan sekaan ei voi laittaa yli 10% biokomponenttia - dieseleihin vaikka 100% ja se voi olla kaikki tehty jätteistä.

      Tuo haaveiltu 750 000 sähköautoa on vasta 25% Suomen autoista, jotain pitäisi kai tehdä lopuillekin...

      Voi olla, että diesel ei olekaan niin huono sijoitus kunhan näistä viherpiiperöistä ja muista pikku-tytöistä päästään eroon.

    • Anonyymi

      Kyllä paras ekoteko on ajaa vaikka 20 vuotta vanhalla dieselillä kun ostaa uusi patteriauto.
      Tämän viherpiipertäjähallituksen tarkoitus on vaan saada ihmisten vaihtamaan mahdollisimman pikavauhtia vähempi saastuttava auto.
      Ei ymmärretä sitä, että tämä uuden auton ostovouhotus tuhoaa luontoa ja saastuttaa 100 kertaa enempi kuin ajaa vanhalla dieselillä.
      Näistä asioista ei vaan saa keskustella ja varsinkin kun on näitä "Lempisiä" pilvin pimein kirjoittamassa paskaa eli muunneltua totuutta, moni menee harhaan tepseliautokeskustelussa.
      t. RMB54

      • Anonyymi

        Tuo on totta, jos et aja dieselilläsi ollenkaan tai erittäin vähän. Muutoin täyttä roskaa. Tai ehkä sinä olet yksi niistä, jotka sitä "muunneltua totuutta" julistavat?

        Ajamalla 80-120 tkm lisää vanhalla dieselillä saastutat enemmän kuin mitä sähköauto saastuttaa koko 20–30 vuoden elinkaarensa aikana. Tähän siis ei lasketa edes dieselisi valmistuksen tai aiempien ajojen saastekuormaa.

        Mutta eihän sinua edes saastuttamisen vähentäminen tai jälkipolvien elinympäristön tila todellisuudessa edes kiinnosta yhtään. Kunhan lonksutat leukojasi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo on totta, jos et aja dieselilläsi ollenkaan tai erittäin vähän. Muutoin täyttä roskaa. Tai ehkä sinä olet yksi niistä, jotka sitä "muunneltua totuutta" julistavat?

        Ajamalla 80-120 tkm lisää vanhalla dieselillä saastutat enemmän kuin mitä sähköauto saastuttaa koko 20–30 vuoden elinkaarensa aikana. Tähän siis ei lasketa edes dieselisi valmistuksen tai aiempien ajojen saastekuormaa.

        Mutta eihän sinua edes saastuttamisen vähentäminen tai jälkipolvien elinympäristön tila todellisuudessa edes kiinnosta yhtään. Kunhan lonksutat leukojasi.

        Se on aivan sama vaikka Suomessa ajettaisiin kameleilla ei se vähennä päästöjä yhtään vähempää tai enempää. Niin kauan kuin suuressa osassa maailmaa ei välitetä päästöistä on aivan sama millä Suomessa ajetaan. Keksittyä paskaa koko ilmastovouhotus..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo on totta, jos et aja dieselilläsi ollenkaan tai erittäin vähän. Muutoin täyttä roskaa. Tai ehkä sinä olet yksi niistä, jotka sitä "muunneltua totuutta" julistavat?

        Ajamalla 80-120 tkm lisää vanhalla dieselillä saastutat enemmän kuin mitä sähköauto saastuttaa koko 20–30 vuoden elinkaarensa aikana. Tähän siis ei lasketa edes dieselisi valmistuksen tai aiempien ajojen saastekuormaa.

        Mutta eihän sinua edes saastuttamisen vähentäminen tai jälkipolvien elinympäristön tila todellisuudessa edes kiinnosta yhtään. Kunhan lonksutat leukojasi.

        Mitäs meinaat, onkohan 20 vuotta vanha dieselauto ja uusi/uudehko sähköauto noin niinkun hankintamahdollisuuksiin nähden verrokkeja?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo on totta, jos et aja dieselilläsi ollenkaan tai erittäin vähän. Muutoin täyttä roskaa. Tai ehkä sinä olet yksi niistä, jotka sitä "muunneltua totuutta" julistavat?

        Ajamalla 80-120 tkm lisää vanhalla dieselillä saastutat enemmän kuin mitä sähköauto saastuttaa koko 20–30 vuoden elinkaarensa aikana. Tähän siis ei lasketa edes dieselisi valmistuksen tai aiempien ajojen saastekuormaa.

        Mutta eihän sinua edes saastuttamisen vähentäminen tai jälkipolvien elinympäristön tila todellisuudessa edes kiinnosta yhtään. Kunhan lonksutat leukojasi.

        Monessa maassa tehdään lisää hiilivoimaloita, että saadaan sähköä niihin päästöttömiin sähköautoihin. Meinaatko, että se hiilivoimala on päästötön. Ei taida olla n iin, eikä se verkkojen rakentaminenkaan tule ilman päästöjä. Kuinkahan on todellinen vaikutus päästöihin.
        Ennen kuin on ratkaistu sähkön tuottaminen päästöttömästi on turha puhua sähköautojen päästöttömyydestä. Ydinenergia ei ole ratkaisu, sillä ne korkea radioaktiiviset jätteet tarvii varastoida vaatimattomasti 200000 vuotta. Tämän jälkeen ne on vasta normaalin taustasäteilyn tasolla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo on totta, jos et aja dieselilläsi ollenkaan tai erittäin vähän. Muutoin täyttä roskaa. Tai ehkä sinä olet yksi niistä, jotka sitä "muunneltua totuutta" julistavat?

        Ajamalla 80-120 tkm lisää vanhalla dieselillä saastutat enemmän kuin mitä sähköauto saastuttaa koko 20–30 vuoden elinkaarensa aikana. Tähän siis ei lasketa edes dieselisi valmistuksen tai aiempien ajojen saastekuormaa.

        Mutta eihän sinua edes saastuttamisen vähentäminen tai jälkipolvien elinympäristön tila todellisuudessa edes kiinnosta yhtään. Kunhan lonksutat leukojasi.

        Suomalaiset vihreät vasurit ovat suuderuunhulluja jotka eivät ymmärrä ettei suomalaisten toimilla ole mitään merkitystä maailman mittakaavassa, kunhan kurjistamme elämäämme.
        On muita paljon pahempia kaausja saastuttamasaa ilmakehää kuin autojen päästöt, esim metaani.

        https://www.independent.co.uk/environment/climate-change/cow-emissions-more-damaging-planet-co2-cars-427843.html


    • Anonyymi

      Näitten Lempisien pitäisi ymmärtää se tosiasia miksi ympäristö saastuu.
      Ihmiskunta pitäisi puolittua jollakin väestösyntyvyyskampanjalla.
      Ei sitä jollain munamankelilla ratkaista.
      Esimerkiksi Afrikasta tulee kohta miljardi ns. pakolaisia, joita tämä Haaviston ja Ohisalon porukkakin Marinin säestämänä on tänne rahtaamassa. Nekin miljardit ovat vailla jotain dieseli BMW:a ajettavaksi. Sekö sitten on ympäristöystävällistä?

      Minä ihmettelen sitä laskuoppi miksi pitää saada maahanmuuttoa kasvatettua työvoimapulan takia jos samanaikaisesti TE-keskuksessa on 0,5 milj. työtöntä.
      Laskekaapa kuinka monta prosenttia esimerkiksi somalilaisia on työllistetty. Olisiko jotain 10%? Loput 90% rasittaa meidän taloutta jossain Itiksen tai Assan nurkissa lorvimisella kännykkä korvassa.
      t. RMB54

    • Anonyymi

      Alvitonta dieseliä tankkiin ja halpaa menoa mukavasti. Ei tarvitse kulutusmittareita tai taloudellisuusprosentteja tuijotella. 5-6 litraa kuluu ajosta riippuen.

    • Anonyymi

      En oikeestaan ymmärrä miksi tällä palstalla pitäisi käydä jotain juupas-eipäs-jauhantaa yhden patterispeden kanssa. Niillä on oma palsta, pysyköön siellä - minä kyllä tiedän millä autolla ajan, mitä se maksaa ja millä sen maksan eikä siihen patterispedellä ole mitään sanomista. Ugh.

      • Anonyymi

        Aivan totta!
        Puhtaan että hyvänomantunnon ja kalliin viherpesun takiako pitää dieselautoja dissata?

        Jos ei paljon tulisi ajoja ja muutenkaan autoa aina tarvitsisi vetokoukkuineen niin ihan ok olisi sähköinen ajoneuvo , vaikka kohtuullisen kalliilla pääsee säästämään polttoainekuluissa enkä kovin vakuuttunut ole tuosta puhtaudesta milloin sähköhärpäkkellä se on parempi kuin polttomoottorisella muutamansadatuhannen kilometrin jälkeen varmasti.

        Ilkkumisen syytä ja määrä kun suurin osa kommentoinneista on turhia , ei ne vie asiaansa dissata diesel autoja maailman synnit on nyt niiden niskassa eikös?
        ja taatusti syyttä mutta kaikenlaiset tarkkanenät pystyy haistelemaan edellä ajavan diesel auton , toki joskus mutta ei normaaliliikenne virrasta kolmostiellä kohti pohjoista meni kuitenkin kovin monta dieselautoa , eikä kukaan ei siis kukaan pysyt nenäällään siitä sanomaan yhtään mitään, mutta tälläisellä tasolla täällä.

        Eli kovin pienet murheet!


    • Anonyymi

      "Toimittaja" Tommi Lempinen on palkattu Iltasanomiin vain vittuilemaan autoilijoillle.

      • Anonyymi

        Siitä vaan kirjoittamaan autoilun puolesta ja vaikka politikoimaan. Eipä Suomessa juuri kukaan ääntään julkisesti nosta yksityisautoilun puolesta.

        Turha kuitenkin itkeä jos ei itsestä ole miestä asialle jotain tekemään.

        Autoilun vastustajien kimppuun on turha käydä. heillä on yhtä suuri olla omaa mieltänsä kuin meillä muilla. Ääntä vaan kuuluviin.


    • Anonyymi

      No hyviä kirjoituksiahan nuo on, ihan asiaa.
      Diesel spedejä vissiin vähän harmittaa, kannattaa katsoa joskus omaa napaa pidemmälle.

      • Anonyymi

        Diesel on syntiä,
        maalla ei saa asua.
        Kaikki asematunneliin.
        Iltasanomien Vihreät wituttavat.


    • Anonyymi

      Artikkeli ei erottele autoja millään tavalla tai missä autoa käytetään.

      "Vertailun perusteella voi siis päätellä, että 100 000 kilometriä vuodessa ajavalle taksille diesel on edelleenkin käytännössä ainoa vaihtoehto, mutta keskimääräistä enemmän ajavan kannattaa ajoprofiilistaan riippuen harkita myös ladattavaa hybridiä, kaasuautoa tai täyssähköautoja."

      Mikä tilataksi täyttää sähköautona tai vastaavana tuon auton meillä Utsjoella?
      Pieremälläkö me kaasua saadaan, kun auto sinänsä kiinnostaa?
      Artikkelin kirjoittajalla tuntuu pierua olevan päässäkin.

    • Anonyymi

      Iltasanomat on nykyään teinien pornolehti. Kaikki asiapohjainen kuten rakentaminen ja autot ovat enemmänkin huvittavia juttuja ilman oikeita asiantuntijoita.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Liikenne topissa

      Mitäs liedenpohjassa tekeillä ku kuus kutosen liikenne katkaistu..poliisioperaatio
      Virrat
      43
      12118
    2. Naisen vessakäynti suhteen alussa

      Mä olin ihastukseni kaa viettämässä viikonloppua. Eka kertaa yövyin miehen luona. Toisen yön jälkeisenä aamuna mulla meni vatsa aivan sekaisin. Oltiin
      Parisuhde
      162
      9521
    3. Maisa se jaksaa valehdella

      https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/28acb452-15ff-470d-80c3-511ad69abec0 Taas on syytön, taas on todisteita jotka jossain vaiheessa paljastaa Ma
      Kotimaiset julkkisjuorut
      228
      7335
    4. Liedenpohja

      Mikä hässäkkä siälä on päällä ??
      Virrat
      16
      4542
    5. Karanteenimääräyksiä rikkovaa ei rangaista.

      Ulkomailta tuleva koronatartuttaja saa Suomessa liikuskella ja juhlia estoitta. Omantunnon kysymys on noudattaako karanteenimääräyksiä toista on mones
      Maailman menoa
      191
      2951