Ajelen nyt (5 vuotta) 10 v. vanhalla diisselillä. 5 l/100km on kulutus
ja 200km päivässä työmatkaa ja muut omat ajot päälle,
eli karvan verran alla 50000 vuodessa.
Motarilla huitelen 80 % matkasta.
Perushuollot teen itse.
Katselin hybridejä, mutta 6l/100km benziiniä näytää olevan todellinen kulutus.
Laskin että ei kannata hypeä ostaa, kun kulut ovat kovemmat.
Vaikka verot on 600e/v pienemmät, niin kallimmaksi tulee.
Kävin huvikseen katselemassa vähän ajettua Priusta.
Sähköautoissa saisi säästöä, jos ei laske auton hinnalle (osamaksuille ) mitään,
muttta kun ei niissä riitä toimintasäde,
koska akut on niin pieniä.
Akun todellinen kestävyys pitäisi olla 2 x edestakainen matka,
koska talvi ja moottoritie nopeudet ja lataus olisi vain kotona.
Pikku Tesla 3 on liian kallis.
Toyota ylivoimaa uudella akulla on kuulema tulossa maaliskuussa 2021.
Autohinnat on perseestä
26
<50
Vastaukset
- Anonyymi
Mulla on n. 32v vanha dieseli. se vie noin 10l sadalla. ei ole varaa ostaa uutta autoa. Ajelen sillä omat ajot. Muuten hyvä, mutta trafi maksut on aivan älyttömät, kuten on sähkönsiirto maksutkin,, -se on korruptiota on tämä kansalaisten ryöstö ylisuurilla trafi maksuilla ja sähkönsiirto maksuilla!!
Ja ajatelkaa, nyt pakolla maksetaan kehitysapua välimerelle, ´jossa ei omaa verotusta saada kuntoon, eikä siellö ole trafi maksuja, ei sähkönsiirto maksuja !! ja alv unohdetaan usein.....- Anonyymi
Eihän niissä sähkönsiirtomaksuissa ole suurta kuin perusmaksu jollain maaseutusähkölaitoksella. Sen joutuu maksamaan joka kuukausi yhtä suurena vaikka polttaisi kämpässään vain yhtä pientä lamppua.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eihän niissä sähkönsiirtomaksuissa ole suurta kuin perusmaksu jollain maaseutusähkölaitoksella. Sen joutuu maksamaan joka kuukausi yhtä suurena vaikka polttaisi kämpässään vain yhtä pientä lamppua.
mulla on se sähkönsiirto maksu paljon suurempi kuin sähkön kulutus maksu. Olen suunnitellut irrottautua verkosta pois. Miksi maksaa tätä sähkönsiirto pakko veroa?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
mulla on se sähkönsiirto maksu paljon suurempi kuin sähkön kulutus maksu. Olen suunnitellut irrottautua verkosta pois. Miksi maksaa tätä sähkönsiirto pakko veroa?
Itse tein oman tuve voimalan, ja irtosin verkosta. Just noiden yli suurten korruptio sähkönsiirto maksujjen vuoksi.
- Anonyymi
Olisiko sinulla mahdollisuutta ladata työpaikalla? Vois löytyä paremmin pudjettin sopiva auto.
- Anonyymi
Laskin että kulutat dieseliin ja -veroon noin 4000€/vuodessa. Jos pidät autoa esim. 5 vuotta, kuluu polttoaineisiin 20 000€. Lyhennät 20 000€ kalliimpaa sähköauton lainaa 330€ / kk enemmän pelkästään säästyneillä polttoainekuluilla. Eli kulut ovat tasan 5 vuodessa. Sähköautolla jää lisäksi pois kaikki perinneauton huoltoon liittyvät ja egr. ym. viat / kustannukset.
Eli Tesla model 3 LR ei ole kaukana. Ja mielestäni fiilikselle, auton kiihtyvyydelle ym. sähköauton tarjoamalle ajonautinnollekin pitää laskea hinta. Tuollaisella ajaessasi työmatkasi tuntuvat liian lyhyiltä.- Anonyymi
mun volkkaria pitää vuodessa korjata aina muutamalla tuhannella eurolla
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
mun volkkaria pitää vuodessa korjata aina muutamalla tuhannella eurolla
Ja mun kolkottavaa hybridi-Tojotaa pitää korjailla vuodessa kymmenillä tuhansilla euroilla.
- Anonyymi
Auto kulut on nykyään niin suuret, juuri ne trafi pakko maksut, tasa-verot,
Auton käyttö ei onnistu minulta enää. Auto on pihassa. Mutta ei ole varaa sitä käyttää. Halpa vanha auto. Ja Usea tuttava kertoo samaa....
Olen työmarkkinatuella, ja eläkkeelle en pääse, töihin palkalla en kelpaa. Köyhyys estää autoilun, saan n. 500 e /kk työmarkkinatukea. Olen suomi köyhä. Kehitysmaa elintaso. Syötyä saan, mutta autoilu ei onnistu enää kuin salaa öiseen aikaan, ilman trafi maksuja.- Anonyymi
samoja juttuja, olen minäkin suomi kehitysmaa köyhänä, ei varaa autoiluun.
Auto jäi pihaan ja on siinä varuilta, jos joskus voisi ajaa..
Tai ajelee salaa yöllä ilman rarfi veroja ja maksuja. Köyhä on jumissa.
Rikaille on erittäin halpoja noi tasa verot maksut jne..
Ilmeisesti auto pitäisi laittaa jonkin muun maan kilpiin, niin sitten olisi varaa köyhänkin autoilla ? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
samoja juttuja, olen minäkin suomi kehitysmaa köyhänä, ei varaa autoiluun.
Auto jäi pihaan ja on siinä varuilta, jos joskus voisi ajaa..
Tai ajelee salaa yöllä ilman rarfi veroja ja maksuja. Köyhä on jumissa.
Rikaille on erittäin halpoja noi tasa verot maksut jne..
Ilmeisesti auto pitäisi laittaa jonkin muun maan kilpiin, niin sitten olisi varaa köyhänkin autoilla ?meille köyhille voisi olla eri kilvet, ajeltaisiin halvemmilla käyttömaksuilla ? Esim klo 21.00- 06 aikaan.
jotta ei tartteis ajella kuin rosvo yöllä salaa.
- Anonyymi
Ei uudempia kannata ostaa ja autohinnat on enemmän kuin halvat kun ostaa riittävän edullisen joita on ollut aina myynnissä,
Voin kyllä rehellisesti sanoa että vaikka huomenna uudesta autosta lähtisi puolet uuden hinnasta pois niin oma autoni on käytetty muutamalla tonnilla ostettu.
Jos haluat uudemman niin muista eu maista ostaminen on kannattavin, siellä on myyntihinnat uusilla niin paljon edullisempia ja ajoneuvoveroakaan ei menee enää tietyistä autoista kuin vähän. - Anonyymi
Aloituksessa kritisoin sähkiksen kalleutta ja polttisen kuluja.
Olen nyt tutkinut aihetta isosti ja olen edelleen sitä mieltä että
diesel on halvempi vs. hybrid. Ainakin minun ajoilla / käytöllä.
Tutustuin myös sähkiksiin ja latausmahdollisuuksiin kotona ja
muualla.
Kotiin pitää asennuttaa Walle latauspiste,
mutta se ei ole paha rasti.
Aika hyvin latauspaikkoja on myös ihan kodin ja työpaikan lähellä
eikä ole kalliita.
Helpoksi on tehty.
Siispä alkuvuonna menen hieromaan kaupoja uuteen Nissan Leafin 62 kWh malliin.
Ano edellä viittasikin siihen että polttisen kuluilla lyhentelee osamaksuja aika kivasti.
Laskin että n. 250e /kk on varaa laitttaa diesel, huolto ym. kulujen lisäksi lyhennyksiin ns. fiilis-lisää.
Huomasin, että mitä enemmän asiaa tutkii, sen viisaammaksi ja e-myönteimmäksi väkisinkin tulee.
Käytettyjä oli tarjolla noin 2-4 teur halvempia, joten uusi on vissiin parempi.
Tesla3 edelleen liian kaukana.- Anonyymi
Odota hyvä mies Teslan Berliinin tehtaan tuotannon käynnistymistä kesään/syksyyn saakka. Vaikka sitten ostaisitkin jonkin muun. Tämä ei nimittäin voi olla vaikuttamatta hintoihin myös Suomessa.
- Anonyymi
Itselläni ollut nyt vajaan vuoden leaf 40kW ja hyvin toiminut ja todella edullista kyytiä saanut vs aikaisempi diesel.
Tuo isompi akku antaa n.100km lisää rangea, itselle tuo pienempi akkupaketti antanut aina riittävästi rangea ja en lataile autoa edes joka päivä normaalisti, on tullut ajettua myös muutamia pidempiä pätkiä ja ilman ongelmia, vaikka netissä jotkut vaukovat...
Nyt, kun tottunut ja uutuuden vihätykset kadonneet, niin en näe paluuta polttiksiin, sähkö on niin paljon mukavampi, usealla tapaa.
Ainoa yllätys oli, että saa maksaa "polttoaine veroa", kuten dieselissä tosin merkittäväsi vähemmän, ehkä siksi, että sähkössä on rutkasti veroa.
Oman sähkösopimukseni hinnalla olen ajanut 1,68€/100km todellisuudessa halvemmalla, kun osittain ladannut ilmaiseksi aika usein. Tuossa hinnassa ei ole mukana muita kuluja laskennalinen koti lataus suko rasiasta päivä taksalla. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Odota hyvä mies Teslan Berliinin tehtaan tuotannon käynnistymistä kesään/syksyyn saakka. Vaikka sitten ostaisitkin jonkin muun. Tämä ei nimittäin voi olla vaikuttamatta hintoihin myös Suomessa.
Hmm... jos ei auto ole egon pönkitykseen, niin Nissan on oikein hyvä vaihtoehto koska heillä tietotaitoa pidemmältä ajalta sähkö kulkineista, kuin teslalla.
Jos ulkoiset puitteet ovat tärkeämmät, niin tesla on varsin vahvoilla, kunnes BMW saa koko sähköisen sarjansa lanseerattua ja bmw on tunnettu aina ajajan autona, ei pärjää tesla sille ajamis kokemuksena, itselläni 4 uutta bmw autoa ennen nykyistä EV Nissania, mietin myös teslaa, mutta oli mielestäni yliarvostettu ja egoni kestää ihan hyvin leafin... - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hmm... jos ei auto ole egon pönkitykseen, niin Nissan on oikein hyvä vaihtoehto koska heillä tietotaitoa pidemmältä ajalta sähkö kulkineista, kuin teslalla.
Jos ulkoiset puitteet ovat tärkeämmät, niin tesla on varsin vahvoilla, kunnes BMW saa koko sähköisen sarjansa lanseerattua ja bmw on tunnettu aina ajajan autona, ei pärjää tesla sille ajamis kokemuksena, itselläni 4 uutta bmw autoa ennen nykyistä EV Nissania, mietin myös teslaa, mutta oli mielestäni yliarvostettu ja egoni kestää ihan hyvin leafin...onko sulla muka joku ego ? vaikuttaa vaan kuin märältä likaiselta sukalta toi sun sielu.
- Anonyymi
Tässä hyvä video mikä kannattaa, mikä ei...
https://www.youtube.com/watch?fbclid=IwAR3Qofh39ZbwW5hrbvz4FlknP5PM-vwRGSxMnA_MR3N37hcaCvr-Xex0Yyk&v=t7-WyveXInw&feature=youtu.be - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hmm... jos ei auto ole egon pönkitykseen, niin Nissan on oikein hyvä vaihtoehto koska heillä tietotaitoa pidemmältä ajalta sähkö kulkineista, kuin teslalla.
Jos ulkoiset puitteet ovat tärkeämmät, niin tesla on varsin vahvoilla, kunnes BMW saa koko sähköisen sarjansa lanseerattua ja bmw on tunnettu aina ajajan autona, ei pärjää tesla sille ajamis kokemuksena, itselläni 4 uutta bmw autoa ennen nykyistä EV Nissania, mietin myös teslaa, mutta oli mielestäni yliarvostettu ja egoni kestää ihan hyvin leafin...https://www.thecarconnection.com/news/1130773_nissan-leaf-best-hatchback-to-buy-2021
Jos ostamassa hatcback autoa, niin Nissan leaf on parasvalinta 2021!
- Anonyymi
Mitenkä aloitus ja kommentit liittyy hybrideihin tai sähkiksiin?
- Anonyymi
Ostin 2002 variant golfin jossa 220 000km mittarissa, ei minkäänlaista ruosteen alkua kaarissa, helmoissa, peräkontin luukussa.
Erittäin hyvä ajaa, hiljainen, mukava alusta, laadukas sisätila, ovet jämerät. Ei minkäänlaisia narinoita, kun ajelee kylän epätasaisilla jäätyneillä teillä. Pikaisella testillä vuoden 2011 v50 volvo on huonommin tehty
Auto on tosi halpa kun katsoo mitä euroilla saa vastineeksi ja teknisen laitteen. On lämmityslaitteet, ilmastoinnit, moottori, vaihteisto. Samaa hintaa pyydetään jarruttomista peräkärryistä jotka kasattu muutamasta peltiprofiilista pop niiteillä, vaneri päällä, peltiset laidat, yksinkertainen akseli alla.- Anonyymi
"ei minkäänlaista ruosteen alkua kaarissa, helmoissa, peräkontin luukussa."
Onnex olkoon! Onhan se hienoa ettei kaikista paikoissa ruostetta löytynyt.
"Erittäin hyvä ajaa, hiljainen, mukava alusta, laadukas sisätila, ovet jämerät."
Verrattuna mihin, 70-luvun autoon??
"On lämmityslaitteet, ilmastoinnit, moottori, vaihteisto."
Uskomatonta! Autosta löytyi kaikki nuo!
"Samaa hintaa pyydetään jarruttomista peräkärryistä"
Varmaan peräkärryllä jollekin paljon enemmän käyttöä ja on takuulla varmatoimisempi siinä käytössä johon se on tarkoitettu. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"ei minkäänlaista ruosteen alkua kaarissa, helmoissa, peräkontin luukussa."
Onnex olkoon! Onhan se hienoa ettei kaikista paikoissa ruostetta löytynyt.
"Erittäin hyvä ajaa, hiljainen, mukava alusta, laadukas sisätila, ovet jämerät."
Verrattuna mihin, 70-luvun autoon??
"On lämmityslaitteet, ilmastoinnit, moottori, vaihteisto."
Uskomatonta! Autosta löytyi kaikki nuo!
"Samaa hintaa pyydetään jarruttomista peräkärryistä"
Varmaan peräkärryllä jollekin paljon enemmän käyttöä ja on takuulla varmatoimisempi siinä käytössä johon se on tarkoitettu.Oisko käynyt niin että menit astumaan tyhmänä miinaan. Olet niin tosissasi kun kaveri veti läppää.
- Anonyymi
Hei tonttu-ukot hyppikää, nyt on riemu raikkaihin aika!
Hei tonttu-ukot hyppikää, nyt on riemu raikkaihin aika!
Hetken kestää elämää, sekin synkkää ja eu ikävää
Hei tonttu-ukot hyppikää, nyt on riemu raikkaihin aika!
Hei tonttu-ukot hyppikää, nyt on riemu raikkaihin aika!
Hetken kestää elämää, sekin synkkää ja nettomaksajan ikävää
Hei tonttu-ukot hyppikää, nyt on riemu raikkaihin aika!
Hei tonttu-ukot hyppikää, nyt on riemu raikkaihin aika!
Hei tonttu-ukot hyppikää, nyt on riemu raikkaihin aika!
Hei tonttu-ukot hyppikää, nyt on riemu raikkaihin aika!- Anonyymi
Joulu on jo vietetty, no Tojo miehellä on syytä juhlaan pidempäänkin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joulu on jo vietetty, no Tojo miehellä on syytä juhlaan pidempäänkin.
Hei tonttu-ukot hyppikää, nyt on riemu raikkaihin aika!
Hei tonttu-ukot hyppikää, nyt on riemu raikkaihin aika!
Hetken kestää elämää, sekin synkkää ja ikävää
Hei tonttu-ukot hyppikää, nyt on riemu raikkaihin aika!
Hei tonttu-ukot hyppikää, nyt on riemu raikkaihin aika!
Hetken kestää elämää, sekin synkkää ja ikävää maksaa verot välimerellekin.
Hei tonttu-ukot hyppikää, nyt on riemu raikkaihin aika!
Hei tonttu-ukot hyppikää, nyt on riemu raikkaihin aika!
Hei tonttu-ukot hyppikää, nyt on riemu raikkaihin aika!
Hei tonttu-ukot hyppikää, nyt on riemu raikkaihin aika!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
eerikäinen novassa sanoi ei kukaan enää aja manuaalivaihteilla
meillä on 3 autoa talissa ja kaikissa manuaalilaatikot, on meillä vielä tämmöiset vaikka toisin puhutaan.1501606Ilo, joka nousee silmiisi saakka
kun katseemme kohtaavat. Olet energinen, aito, ihana. Välillä tuijotat suoraan silmiini - enkä hämmenny, katson takaisin671596Jokaisella on omat syntinsä
Minä olisin niin mielelläni sinun. Ehkä joskus viittasitkin siihen. Olet nainen ajatuksissani jatkuvasti ja taidat tietä661296En oikeasti
Tiennyt että sinulla on ollut vaikeuksia ja huonoja aikoja. Olen oikeasti pahoillani, ja olisin myös toiminut eritavoin1311292- 421125
- 172958
90-luvulla maa syöksyi lamaan, ja silloinkin oli syypäinä samat tahot kuin nyt
Laman aiheuttajat olivat demarivetoinen virheellinen finanssipolitiikka, sekä ay-liikkeen taipumattomuus tilanteessa mik101904Mä olisin niin iloinen
Jos vielä joskus nähtäis.. Ollaanko tulkittu mies toisiamme väärin?. Kumpikin luuli ettei toinen tykkää, vaikka molemmat60744Olisitko ihminen minulle. Ihan ihminen vain.
Tiedätkö, että saan kyyneleet silmiini, niin syvästi sinua kaipaan. Meidän välillä on jotain todella syvää, kaunista ja42677Vakava varoitus perussuomalaisista!
Keskustan Annika Saarikolta veret seisauttavaa tekstiä, lukekaa uutinen kokonaisuudessaan, tässä siitä maistiainen: ”Ke155666