Aihe

Sähkö ja hybridiautot ovat vielä pahasti kehitysvaiheessa !

Anonyymi

27

81

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Tojotan hybridit ei mene kaupaksi kun uusi akku tulee markkinoille.

      • Anonyymi

        Kyllä sitä jaksetaan ikuisesti vouhottaa uusista vallankumouksellisista akkukonstruktioista, vaikka mitään todellista parannusta ei ole vielä pitkään aikaan luvassa. Kun aloitin sähkötekniikan opiskelun 1960-luvun alkupuolella, niin silloin vaahdottiin aivan kauhesti siitä, että alle kahdessa vuodessa tulee markkinoille sellainen akku, joka kuljettaa henkilöautoa noin 1000 km yhdellä latauksella.

        Olin kymmeniä vuosia työelämässä ja nyt ole ollut jo 20 vuotta eläkkeellä, mutta vieläkään uusi vallankumouksellinen akku ei ole tullut markkinoille. Markkinamiehet aina välillä vouhottavat asiasta, mutta mitään suuria parannuksia akuissa ei ole vielä tapahtunut. Tästä syystä ostin itselleni hybridi-Tojotan, jolla voin totutella nykäyksettömän sähköisen voimalinjan mukavaan kyytiin.

        Kun Tojotan taloudellisuuskin on vielä hyvä, niin enpä minä mitään täyssähköautoa vielä kaipaa. Uskon olevani jo silloin haudassa, kun sähköautot aletaan saada sellaiseen toimintakuntoon, että niitä voidaan myydä kaikille ihmisille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä sitä jaksetaan ikuisesti vouhottaa uusista vallankumouksellisista akkukonstruktioista, vaikka mitään todellista parannusta ei ole vielä pitkään aikaan luvassa. Kun aloitin sähkötekniikan opiskelun 1960-luvun alkupuolella, niin silloin vaahdottiin aivan kauhesti siitä, että alle kahdessa vuodessa tulee markkinoille sellainen akku, joka kuljettaa henkilöautoa noin 1000 km yhdellä latauksella.

        Olin kymmeniä vuosia työelämässä ja nyt ole ollut jo 20 vuotta eläkkeellä, mutta vieläkään uusi vallankumouksellinen akku ei ole tullut markkinoille. Markkinamiehet aina välillä vouhottavat asiasta, mutta mitään suuria parannuksia akuissa ei ole vielä tapahtunut. Tästä syystä ostin itselleni hybridi-Tojotan, jolla voin totutella nykäyksettömän sähköisen voimalinjan mukavaan kyytiin.

        Kun Tojotan taloudellisuuskin on vielä hyvä, niin enpä minä mitään täyssähköautoa vielä kaipaa. Uskon olevani jo silloin haudassa, kun sähköautot aletaan saada sellaiseen toimintakuntoon, että niitä voidaan myydä kaikille ihmisille.

        Vastaavia solid state akkuja on kehitteillä muillakin. Akkukemia on tietystä erilainen eri firmoilla.
        Yhteistä noilla on litium-ioniin verrattuna
        - turvallisuus, tämä on isoin ero
        - parempi energia tiheys, pienempi ja kevyempi akku
        - kestävyys latauskertoina eli pidempi käyttöikä ilman väsähtämistä
        - energiamäärään nähden havelmpi hinta
        - suuremmat pikalatausvirrat

        Myös Litium-Ion tekniikkaa kehitetään. Teslalla on nyt oma anodiratkaisu mikä ei murru ja pirstoudu käytössä kuten yleensä lion akkujen anodi tekee. Tämä anodin murtuminen palasiksi on se syy miksi lioni-akut väsähtää. Kyseessä on ihan mekaaninen ongelma anodin lämpötilavaihtelujen vuoksi mitä tapahtuu ladatessa ja purkautuessa.

        Tuubista löytyy mielenkiintoisia videoita slid state tekniikoista ja myös Testan uudesta anoditekniikasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä sitä jaksetaan ikuisesti vouhottaa uusista vallankumouksellisista akkukonstruktioista, vaikka mitään todellista parannusta ei ole vielä pitkään aikaan luvassa. Kun aloitin sähkötekniikan opiskelun 1960-luvun alkupuolella, niin silloin vaahdottiin aivan kauhesti siitä, että alle kahdessa vuodessa tulee markkinoille sellainen akku, joka kuljettaa henkilöautoa noin 1000 km yhdellä latauksella.

        Olin kymmeniä vuosia työelämässä ja nyt ole ollut jo 20 vuotta eläkkeellä, mutta vieläkään uusi vallankumouksellinen akku ei ole tullut markkinoille. Markkinamiehet aina välillä vouhottavat asiasta, mutta mitään suuria parannuksia akuissa ei ole vielä tapahtunut. Tästä syystä ostin itselleni hybridi-Tojotan, jolla voin totutella nykäyksettömän sähköisen voimalinjan mukavaan kyytiin.

        Kun Tojotan taloudellisuuskin on vielä hyvä, niin enpä minä mitään täyssähköautoa vielä kaipaa. Uskon olevani jo silloin haudassa, kun sähköautot aletaan saada sellaiseen toimintakuntoon, että niitä voidaan myydä kaikille ihmisille.

        "Kun aloitin sähkötekniikan opiskelun 1960-luvun alkupuolella, niin silloin vaahdottiin aivan kauhesti siitä, että alle kahdessa vuodessa tulee markkinoille sellainen akku, joka kuljettaa henkilöautoa noin 1000 km yhdellä latauksella."

        Näistä 1960-luvun ajoista lähtien akkujen kapasiteetti on noussut viisinkertaiseksi. Nykyiset akut ovat siis aivan riittäviä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vastaavia solid state akkuja on kehitteillä muillakin. Akkukemia on tietystä erilainen eri firmoilla.
        Yhteistä noilla on litium-ioniin verrattuna
        - turvallisuus, tämä on isoin ero
        - parempi energia tiheys, pienempi ja kevyempi akku
        - kestävyys latauskertoina eli pidempi käyttöikä ilman väsähtämistä
        - energiamäärään nähden havelmpi hinta
        - suuremmat pikalatausvirrat

        Myös Litium-Ion tekniikkaa kehitetään. Teslalla on nyt oma anodiratkaisu mikä ei murru ja pirstoudu käytössä kuten yleensä lion akkujen anodi tekee. Tämä anodin murtuminen palasiksi on se syy miksi lioni-akut väsähtää. Kyseessä on ihan mekaaninen ongelma anodin lämpötilavaihtelujen vuoksi mitä tapahtuu ladatessa ja purkautuessa.

        Tuubista löytyy mielenkiintoisia videoita slid state tekniikoista ja myös Testan uudesta anoditekniikasta.

        "Yhteistä noilla on litium-ioniin verrattuna
        - turvallisuus, tämä on isoin ero
        - parempi energia tiheys, pienempi ja kevyempi akku
        - kestävyys latauskertoina eli pidempi käyttöikä ilman väsähtämistä
        - energiamäärään nähden havelmpi hinta
        - suuremmat pikalatausvirrat"

        Turvallisia akkuja voi tehdä myös nestemäisellä elektrolyytillä. Nostaa hintaa ja painoa, tosin. Kestävyys latauskertoina... tämä voi mennä myös nestemäiselle. Kuten halvempi hinta. Pikalatausvirrat todennäköisesti tasoissa.

        Pidemmän päälle kiinteäelektrolyyttiset akut ovat varmasti parempia — ainakin teoriassa. Mutta 10 vuoden tähtäimellä en olisi vielä niin varma.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Kun aloitin sähkötekniikan opiskelun 1960-luvun alkupuolella, niin silloin vaahdottiin aivan kauhesti siitä, että alle kahdessa vuodessa tulee markkinoille sellainen akku, joka kuljettaa henkilöautoa noin 1000 km yhdellä latauksella."

        Näistä 1960-luvun ajoista lähtien akkujen kapasiteetti on noussut viisinkertaiseksi. Nykyiset akut ovat siis aivan riittäviä.

        "Nykyiset akut ovat siis aivan riittäviä."

        Ei ole älä valehtele!!!!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Nykyiset akut ovat siis aivan riittäviä."

        Ei ole älä valehtele!!!!

        Kuulostaa noin 4-vuotiaan argumentoinnilta. Jos akkuja käytetään miljoonissa autoissa, mikä niissä on vikana?

        Alle kymmenessä vuodessa niitä on sadoissa miljoonissa autoissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuulostaa noin 4-vuotiaan argumentoinnilta. Jos akkuja käytetään miljoonissa autoissa, mikä niissä on vikana?

        Alle kymmenessä vuodessa niitä on sadoissa miljoonissa autoissa.

        "... mikä niissä on vikana?"

        Eivät ole riittävän hyviä!
        Se on ihan sama vaikka käytettäisiinkin miljoosissa autoissa mutta ranget ja lataus ovat vielä surkeita, aika isolle joukoille tosin riuittäviä!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "... mikä niissä on vikana?"

        Eivät ole riittävän hyviä!
        Se on ihan sama vaikka käytettäisiinkin miljoosissa autoissa mutta ranget ja lataus ovat vielä surkeita, aika isolle joukoille tosin riuittäviä!

        Myös paino, koko ja pakkaskestävävyys huonoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Myös paino, koko ja pakkaskestävävyys huonoja.

        Pakkasen kestävyys on huono myös dieselissä ja bensassa, mutta niihin on kehitetty lisäaineet, vähän kuin sähköautoissa akkujen lämmitys. Aina asioihin keksitään jotain.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vastaavia solid state akkuja on kehitteillä muillakin. Akkukemia on tietystä erilainen eri firmoilla.
        Yhteistä noilla on litium-ioniin verrattuna
        - turvallisuus, tämä on isoin ero
        - parempi energia tiheys, pienempi ja kevyempi akku
        - kestävyys latauskertoina eli pidempi käyttöikä ilman väsähtämistä
        - energiamäärään nähden havelmpi hinta
        - suuremmat pikalatausvirrat

        Myös Litium-Ion tekniikkaa kehitetään. Teslalla on nyt oma anodiratkaisu mikä ei murru ja pirstoudu käytössä kuten yleensä lion akkujen anodi tekee. Tämä anodin murtuminen palasiksi on se syy miksi lioni-akut väsähtää. Kyseessä on ihan mekaaninen ongelma anodin lämpötilavaihtelujen vuoksi mitä tapahtuu ladatessa ja purkautuessa.

        Tuubista löytyy mielenkiintoisia videoita slid state tekniikoista ja myös Testan uudesta anoditekniikasta.

        Kun akut ovat vasta kehitteillä, niin ei niiden elikaaresta voi olla, kuin laboratori osviitta vs jo toistakymmentä vuotta vanha akkukemia joka on näyttänyt toimivan hyvin ja akkujen väsyminen on ollut melko vähäistä.

        On ihan turha puhua mistään vallankumouksista ja saa nähdä, niin, kuin nytkin, niin range tulee määrittelemään hintaa ja rajusti, vaikka ei perustellusti, esim tuotanto kustannus.

        Hinta määräytyy haluttavuuden näkökulmasta....1000km rangea ja artisti maksaa...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pakkasen kestävyys on huono myös dieselissä ja bensassa, mutta niihin on kehitetty lisäaineet, vähän kuin sähköautoissa akkujen lämmitys. Aina asioihin keksitään jotain.

        "Pakkasen kestävyys on huono myös dieselissä ja bensassa, mutta niihin on kehitetty lisäaineet,"

        Ei ole koskaan tarvinnut mitään lisäaineita, hyvin on lähtenyt käyntiin ilman lämmitystä ja lisäaineita yön yli seisoneena jopa yli 30 C pakkasessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pakkasen kestävyys on huono myös dieselissä ja bensassa, mutta niihin on kehitetty lisäaineet, vähän kuin sähköautoissa akkujen lämmitys. Aina asioihin keksitään jotain.

        Nyt on patteripetteri hyvässä vedossa legendojensa kanssa. Bensaan pitää laittaa lisäaineita, muutoin se jäätyy, kuten patteripetterin järkikin.

        Noh, petteri on vaikean ongelman edessä. Litium-ion akut eivät ole ladattavissa, kun niiden lämpötila on pakkasen puolella. Myös vanhempi NiMh akkutekniikka, jota mm tojo vielä käyttää, on varsin kehno toimimaan kylmässä.

        Myös kylmän akun purkaminen sujuu heikosti, joten akku pitää talvella lämmittää verkkovirralla ennen latausta, mikä pidentää latausaikaa. Lisäksi akku pitää lämmittää myös ajoon lähdettäessä. Jos patteriauto ei ole ajoon lähdettäessä narun jatkona, lämmitys pitää tehdä akkuun ladatulla energialla. Joo, moni sähköauto lämpenee kiitettävän nopeasti, mutta samalla myös toimintasäde hupenee hurjaa kyytiä. Ne lämmittimet kun vievät yhtä paljon tehoa kuin auton liikuttaminen kaupunkinopeuksilla.

        Ikäviä tosiasioita, joihin patteripetterit suhtautuvat tavanomaiseen tapaan, pää pensaasene, kielletään kaikki ja kehitellään hirveät määrät satuja siitä, miten muilla on vielä vaikeampaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun akut ovat vasta kehitteillä, niin ei niiden elikaaresta voi olla, kuin laboratori osviitta vs jo toistakymmentä vuotta vanha akkukemia joka on näyttänyt toimivan hyvin ja akkujen väsyminen on ollut melko vähäistä.

        On ihan turha puhua mistään vallankumouksista ja saa nähdä, niin, kuin nytkin, niin range tulee määrittelemään hintaa ja rajusti, vaikka ei perustellusti, esim tuotanto kustannus.

        Hinta määräytyy haluttavuuden näkökulmasta....1000km rangea ja artisti maksaa...

        > Kun akut ovat vasta kehitteillä, niin ei niiden elikaaresta voi olla, kuin laboratori osviitta

        Näitä mullistavia akkukeksintöjä on tullut parin vuoden välein ainakin 30 vuotta. Hurjan hienot ominaisuudet (kapasitetti, latausnopeus ym.), mutta se on juuri ollut tämä kestävyys, mikä yleensä on vaatinut vielä vähän työtä. Jos akku hiipuu ja parinsadan lataussyklin aikana, niin harva moista sähköautoon huolii. Valtaosasta ei alkuhypetyksen jälkeen ole toistamiseen kuultu. Ei löytynyt ratkaisua ongelmiin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        > Kun akut ovat vasta kehitteillä, niin ei niiden elikaaresta voi olla, kuin laboratori osviitta

        Näitä mullistavia akkukeksintöjä on tullut parin vuoden välein ainakin 30 vuotta. Hurjan hienot ominaisuudet (kapasitetti, latausnopeus ym.), mutta se on juuri ollut tämä kestävyys, mikä yleensä on vaatinut vielä vähän työtä. Jos akku hiipuu ja parinsadan lataussyklin aikana, niin harva moista sähköautoon huolii. Valtaosasta ei alkuhypetyksen jälkeen ole toistamiseen kuultu. Ei löytynyt ratkaisua ongelmiin?

        Tylsä totuus on, että akut ovat jatkuvasti kehittyneet vuosien varrella. Nuo mullistavat akkukeksintöjä ei tarvitse noteerata millään tavalla.

        Jos litium-akku on stabiili (erityisesti anodi), ei ole mitään syytä miksi nämä eivät voi kestää 5000-10000+ sykliä. Tämä vastaa 2-4 miljoonaa kilometriä tai 50-100 vuotta. Tällaisia akkuja on jo massatuotannossa (esim. Teslan Fremontin kokeellinen tehdas), lähinnä kyse voittajan valikoitumisesta.


    • Anonyymi

      Kaikki asiat ja tuotteet ovat kehitysvaiheessa jos oikein asiaa miettii ja parannuksia tai halvennuksia keksitään kokoajan kaikkeen.

    • Anonyymi

      "Uskon olevani jo silloin haudassa, kun sähköautot aletaan saada sellaiseen toimintakuntoon, että niitä voidaan myydä kaikille ihmisille."

      Miksi ihmeessä odottaisin sitä että sähköautot saataisiin sellaiseen toimintakuntoon että niutä voitaisiin myydä kaikille? Minulle riittää mainiosti että sähköauto täyttää minun tarpeeni. Ihmeellistä demaritouhua että joku pitäisi toimia jaikille että sitä voisi käyttää.

      • Anonyymi

        Hyvässä lykyssä vuosi 2021 on sinun hautamis vuosi.

        R.I.P


    • Anonyymi

      "Kun Tojotan taloudellisuuskin on vielä hyvä, niin enpä minä mitään täyssähköautoa vielä kaipaa. Uskon olevani jo silloin haudassa, kun sähköautot aletaan saada sellaiseen toimintakuntoon, että niitä voidaan myydä kaikille ihmisille."

      Vanha 4G-puhelin toim vallan mainiosti mutta ostin silti itselleni ja vaimollekin 5G -puhelimet ja päivitin liittymät. Toimii aivan törkeän nopeasti. En jäänyt odottamaan sitä että kaikilla toimisi 5G-verkko. Miksi olisin?
      Sama pätee sähköautoon. Miksi minä odottaisin että joku setämies Lappalainen perähikiällä löytäisi auton jolla pääsisi hautajaisiin 700km päähän ilman kusitaukoa tai että Mika Töhösen taloyhtiöön tulisi latauspaikat?

      On maailman typerin argumentti jäädä odottamaan 5G-puhelinta tai sähköautoa niinkauan että kaikilla olisi mahdollisuus käyttää sellaista. Ei mitään logiikkaa.

    • Anonyymi

      saahan polttomoottori autostakin sähköauton startti moottorilla kolmos vaihteella meni 60 kokeilu mielessä mutta kyseinen moottori ei ole tarkoitettu jatkuvaan ajoon,

      • Anonyymi

        Älyä pursuva kommentti, kiitos siitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älyä pursuva kommentti, kiitos siitä.

        On tuossa sellainen perä että tojon latauskelvottoman "sähköiset kilometrit" ovat samanlaisia kuin polttiksella starttimoottorilla vedätetyt. Bensalla tehdään akkuihin sähköä ja sitten liikutaan sillä. Järjen köyhyyttä kun sähköä saa paljon halvemmalla verkosta. Jos pitää bensaa polttaa miksi ei sitten käytä energiaa suoraan auton liikuttamiseen? Bensan energian kierrättäminen akun kautta aiheuttaa vain turhia häviöitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On tuossa sellainen perä että tojon latauskelvottoman "sähköiset kilometrit" ovat samanlaisia kuin polttiksella starttimoottorilla vedätetyt. Bensalla tehdään akkuihin sähköä ja sitten liikutaan sillä. Järjen köyhyyttä kun sähköä saa paljon halvemmalla verkosta. Jos pitää bensaa polttaa miksi ei sitten käytä energiaa suoraan auton liikuttamiseen? Bensan energian kierrättäminen akun kautta aiheuttaa vain turhia häviöitä.

        Mutta miksi Toyotan hybridit on bensalla ajettaessa pienempi ruokaisia kuin muut?

        Katso vaikka TM 1/20 missä Passat 1.5TSI DSG kuluttaa reilusti enemmän kuin RAV4 ja sen lisäksi Passat on heikompi kiihtyvmään.

        Johtuuko Passatin heikompi suorituskyky siitä että se on matalampi ja sen ilmanvastus on pienempi vai siitä että Passat on kevyempi? Ilmeisesti johtuu koska Toyotan hybridihän on järjetön eikä se paranna hyötysuhdetta, vai miten se nyt on?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta miksi Toyotan hybridit on bensalla ajettaessa pienempi ruokaisia kuin muut?

        Katso vaikka TM 1/20 missä Passat 1.5TSI DSG kuluttaa reilusti enemmän kuin RAV4 ja sen lisäksi Passat on heikompi kiihtyvmään.

        Johtuuko Passatin heikompi suorituskyky siitä että se on matalampi ja sen ilmanvastus on pienempi vai siitä että Passat on kevyempi? Ilmeisesti johtuu koska Toyotan hybridihän on järjetön eikä se paranna hyötysuhdetta, vai miten se nyt on?

        Johtuuko Passatin heikompi suorituskyky siitä että se on matalampi ja sen ilmanvastus on pienempi vai siitä että Passat on kevyempi? Ilmeisesti johtuu koska Toyotan hybridihän on järjetön eikä se paranna hyötysuhdetta, vai miten se nyt on?

        *************

        Asia on tavallisille Tojota-papparaisille täysin selvä. Tojotan hybridivoimalinja on niin nerokkaasti rakennettu, että auton kokonaistaloudellisuus tulee hyväksi kaikissa ajotilanteissa. Kaikkein selvimmin hybridi-Tojotan ylivoimaisuus tulee esiin nykivässä kaupunkiajossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta miksi Toyotan hybridit on bensalla ajettaessa pienempi ruokaisia kuin muut?

        Katso vaikka TM 1/20 missä Passat 1.5TSI DSG kuluttaa reilusti enemmän kuin RAV4 ja sen lisäksi Passat on heikompi kiihtyvmään.

        Johtuuko Passatin heikompi suorituskyky siitä että se on matalampi ja sen ilmanvastus on pienempi vai siitä että Passat on kevyempi? Ilmeisesti johtuu koska Toyotan hybridihän on järjetön eikä se paranna hyötysuhdetta, vai miten se nyt on?

        > Mutta miksi Toyotan hybridit on bensalla ajettaessa pienempi ruokaisia kuin muut?

        Miksi tolojootan itäautot ovat niin vanhanaikaisia, että niiden ainoa energianlähde on fossiilinen polttoaine, jota kuluu jopa reilut 6 l sataa kilometriä kohti? Moinen tarkoittaa myös yli 100 g/100 km CO2 päästöjä.

        Nykyaikaisemmilla ratkaisuilla päästään 1-3 l/100 km kulutuksiin ja reilusti alle 100 g/100 km CO2 päästöihin. Oman autoni kulutus osuu haarukan puoliväliin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        > Mutta miksi Toyotan hybridit on bensalla ajettaessa pienempi ruokaisia kuin muut?

        Miksi tolojootan itäautot ovat niin vanhanaikaisia, että niiden ainoa energianlähde on fossiilinen polttoaine, jota kuluu jopa reilut 6 l sataa kilometriä kohti? Moinen tarkoittaa myös yli 100 g/100 km CO2 päästöjä.

        Nykyaikaisemmilla ratkaisuilla päästään 1-3 l/100 km kulutuksiin ja reilusti alle 100 g/100 km CO2 päästöihin. Oman autoni kulutus osuu haarukan puoliväliin.

        Äh, siis 100 g/ km CO2 päästöjä. Sadalla kilometrillä fossiilitojo tupruttaa jo 10+ kg hiilidioksidia.


    • Anonyymi

      antaa rikkaat testaa vielä 10 vuotta...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Viime vuonna syntyi vain 46 425 lasta Suomessa

      Eläkkeelle siirtyy nyt vuosittain vähintään 74 000 ihmistä. Koska kuolleet (yli 52 000) lähes kaikki kantasuomalaisia mutta syntyneistä tuskin enempää
      Maailman menoa
      183
      1996