Norjassa rakennetaan juoksusavelle

Anonyymi

Norjalaiset ovart tutustuneet omaan maahansa jo satoja vuosia. Yhä edelleen siellä rakennetaan juoksusavelle rinnemaastoihin. Mitä tästä voi sanoa?

8

<50

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Öljylautat rakennetaan hyvin mutta maakrapujen talot kyhätään liejun päälle, paaluttamatta.
      Noh, vierivä talo ei sammaloidu.

• Anonyymi

Norjalainen sananlasku.

• Anonyymi

Tosiasia on se, että alkuperäinen Ruotsin Waltakunta [johon kuului myös Itämaa eli nyk. Suomen Tasavalta] on niitä maita maailmassa, jolla on oma kunnollinen peruskallio. Näin ei ole kaikkialla.

Moni maailman suurkaupungeista on rakennettu erityyppisille jokilietteille ja savimaille. Tästä syystä moni suurkaupunki riskeeraa hiljalleen vajota mereen pohjaveden laskiessa, vaikka merien pinta ei edes nousisi.

Toki me täällä alkuperäisen Ruotsin Waltakunnan alueella olemme onnellisessa asemassa siksikin, että täällä peruskalliomme edelleen nousee jääkauden jälkeen.

Heja!!

• Anonyymi

Hej böghora miten meni lätkässä?

• Anonyymi

Kyllä minua vähän ihmetyttää, koska vastaavanlaisia maanvyörymiä on ollut jo riittävän pitkään, että pitäisi kyetä tekemään riskiarvoita.

Tiedä sitten, voisiko esimerkiksi puiden istutuksilla saada asiaa korjattua jo rakennetuilla alueilla. Jos joka toinen puu olisi pintajuurinen (kuusi?) ja joka toinen syväjuurinen (mänty?), niin voisi toivoa, että puiden juuriverkosta muodostaa sellaisen esteen, etteivät talon nyt sentään ihan mukkelismakkelis mene, vaan pahimmassa tapauksessa savitursuaa rinteen alaosasta ulos ja talot laskeutuvat hillitymmin alaspäin.

• Anonyymi

Pitäisi olla varoitusjärjestelmä (vaikka kaapelit ojien pohjien alle tai sijaintilyhtyjä valomittarein seurattuna), joka hälyttää, kun vyöry siirtää maamassoja. Saadaan evakuointi ajoissa hoidettua.

Etsittävä ja jalostettava puita, joilla on mahdollisimman laaja ja syvälle ulottuva juuristo.

Puretaan muualta Norjan alueelta kivisiä vuoristoja ja tehdään juoksusaven keskelle vyörymättömiä linjoja, jotka pysäyttävät tai ainakin heikentävät vyöryjen etenemisiä. Poikittain vyöryjen suunnan suhteen jos onnistuu.

Jäädytetään 10-20 m linjoja 5-15 metrin syvyyteen asti esim. vyöryjen suhteen poikittain lämpöpumpuilla ja lämmitetään asuinalueita saatavalla lämpöenergialla (tai muutetaan sähköksi).

Poltetaan juoksusavea tiileksi maan sisällä vyöryjen heikentämiseksi sopivin kohdin (napalmilla tms).

Rakennetaan/kytketään koko kylä isoon teräsputkistolaattaan, jolloin yksittäiset talot eivät sorru.

Tms. Jne Jne.

Huomioidaan kilometrien vyöryalueet kerralla, ei vain kylien kohtia.

• Anonyymi

Samma på norsk, Bitte.

• Anonyymi

Nyt onkin persuila pähkäily kun eivät voikaan syyttää asiasta EUta.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Useita puukotettu Tampereella

Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
      Tampere
      142
      2633
    2. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      360
      1967
    3. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      40
      1687
    4. Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?

Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii
      Puolanka
      32
      1546
    5. Meneeköhän sulla

oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua
      Ikävä
      28
      1360
    6. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      94
      1203
    7. Määpä tiijän että rakastat

Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      54
      1163
    8. Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.

Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul
      Hindulaisuus
      327
      927
    9. Jumala puhui minulle

Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles
      Ikävä
      110
      918
    10. Annan meille mahdollisuuden

Olen avoimin mielin ja katson miten asiat etenevät. Mutta tällä kertaa sun on tehtävä eka siirto.Sen jälkeen olen täysil
      Ikävä
      53
      772
    Aihe