On se kumman vaikea uskoa, että vuonna 2030 ei ole mynnissä ainuttakaan polttomottorilla varustettua autoa.
Teslan ensimmäinen automalli oli Tesla Roadster, jota valmistettiin vuosina 2008–2012, jossa ainoastaan sähkömottori oli Teslalta. Ensimmäinen kokonaan oma malli on luxus-sedan Model S vuonna 2012. Nyt ollaan menossa tässä kohtaa. Ei ole vaikea kuvitella miten asiat ovat 10 vuoden kuluttua.
Vuonna 2030 ei ole myynnissä ainuttakaan uutta polttomoottoriautoa
178
1405
Vastaukset
- Anonyymi
Kuten kuva osoitaa niin tuohon ei edes mahdu polttomottoriautoja. Noihin päästörajoihin:
https://www.aut.fi/files/1974/700/tavoitearvot.jpg
Eu on näin ollen kieltänyt polttomoottoriautojen mynniin 2030 alkaen.- Anonyymi
Kyllä noihin tulee vielä korjauksia. Ei voida mitenkään vaatia että 9 vuodessa pystyttäisiin lopettamaan liikkuminen polttomoottoreilla (uusillakaan). Vanhoilla polttomoottoriautoilla ajetaan ainakin 2040 tai jopa 2050 saakka, museoautoilla vielä kauan sen jälkeenkin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä noihin tulee vielä korjauksia. Ei voida mitenkään vaatia että 9 vuodessa pystyttäisiin lopettamaan liikkuminen polttomoottoreilla (uusillakaan). Vanhoilla polttomoottoriautoilla ajetaan ainakin 2040 tai jopa 2050 saakka, museoautoilla vielä kauan sen jälkeenkin.
Eihan tuo kiellä ajamasta vaikka vuoden 2020 mallin polttomoottoriautolla tuona ja tuon vuoden jälkeen. Uusia ei vaan todennäköisesti enää tuolloin saa.
- Anonyymi
Omassa plugarissa ovat päästöt 46g/km, eli uskon, että 2030 on myynniissä vielä monta plugaria, edellyttäen, ettei sähköautojen hinta aivan romahda halvimmaksi vaihtoehdoksi.
- Anonyymi
Direktiivit ja päästörajat ehditään muokata vielä kun huomataan mihin mahdottomuuteen se johtaa. Vihreillä ituhipeilläkin on joskus nälkä ja elintarvikkeet kulkevat polttoaineella toimivilla autoilla vielä 2050-luvullakin. Ja ruokaa viljellään edelleen yli jopa yli 50 -vuotiaalla kalustolla, koska uudempaan ei ole varaa.
- Anonyymi
Leipä kulkee sähkörekalla ja biokaasurekalla aivan samalla tavalla kuin dieseliä polttaen. Ei dieselin käyttämisen lopettaminen ole edes vaikea rasti. Korvaavilla käyttövoimilla kulkevat rekat on jo olemassa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Leipä kulkee sähkörekalla ja biokaasurekalla aivan samalla tavalla kuin dieseliä polttaen. Ei dieselin käyttämisen lopettaminen ole edes vaikea rasti. Korvaavilla käyttövoimilla kulkevat rekat on jo olemassa.
Dieselmoottori säilyy pitkään koska sille on olemassa korvaavat polttoaineet ja päästöt saadaan riittävän pieneksi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Dieselmoottori säilyy pitkään koska sille on olemassa korvaavat polttoaineet ja päästöt saadaan riittävän pieneksi.
"Dieselmoottori säilyy pitkään koska sille on olemassa korvaavat polttoaineet ja päästöt saadaan riittävän pieneksi."
Varmasti mahdollista, mutta ongelmana on, että diesel raskaassa liikenteessä on kokonaiskuluiltaan lähes tuplasti kalliimpaa kuin sähkö. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Leipä kulkee sähkörekalla ja biokaasurekalla aivan samalla tavalla kuin dieseliä polttaen. Ei dieselin käyttämisen lopettaminen ole edes vaikea rasti. Korvaavilla käyttövoimilla kulkevat rekat on jo olemassa.
Kerropa missä ja kuinka paljon on sähkörekkoja ajamassa linjakuljetuksia normikuskin ajamana.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Leipä kulkee sähkörekalla ja biokaasurekalla aivan samalla tavalla kuin dieseliä polttaen. Ei dieselin käyttämisen lopettaminen ole edes vaikea rasti. Korvaavilla käyttövoimilla kulkevat rekat on jo olemassa.
> Leipä kulkee sähkörekalla ja biokaasurekalla aivan samalla tavalla kuin dieseliä polttaen
Biokaasulla kulkee, mutta sähkörekalla on vähän rajoitetumpaa. Pitää olla alamäkeä koko matka. Ainakin paljonpuhutulla Nikolan sähkörekalla. - Anonyymi
Samoin kaikki ( hirvittävä määrä!) patteriautojen hinausautot!
Vihreään unelmaan kuuluu myös 20000 uutta Eiffelin tornin kokoista sähkömyllyä ja viisi Talvivaaran kokoista litiumkaivosta. Sekä lisäksi kymmenkunta akkutehdasta ja viisi patteriautoista johtuvaa ongelmajätelaitosta.
Milloin oikeasti aletaan pohtia tuon sähköautohypetyksen aiheuttamia mittavia ympäristö- ja ilmasto-ongelmia? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Samoin kaikki ( hirvittävä määrä!) patteriautojen hinausautot!
Vihreään unelmaan kuuluu myös 20000 uutta Eiffelin tornin kokoista sähkömyllyä ja viisi Talvivaaran kokoista litiumkaivosta. Sekä lisäksi kymmenkunta akkutehdasta ja viisi patteriautoista johtuvaa ongelmajätelaitosta.
Milloin oikeasti aletaan pohtia tuon sähköautohypetyksen aiheuttamia mittavia ympäristö- ja ilmasto-ongelmia?Miksiköhän ituhipin on niin vaikea kävellä?
Pohtiminen on ituhipille hirveä ongelma ... suoraan sanoen ihan mahdotonta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Dieselmoottori säilyy pitkään koska sille on olemassa korvaavat polttoaineet ja päästöt saadaan riittävän pieneksi."
Varmasti mahdollista, mutta ongelmana on, että diesel raskaassa liikenteessä on kokonaiskuluiltaan lähes tuplasti kalliimpaa kuin sähkö.Akkujen paino rekassa ei mielestäsi ole ongelma ?
- Anonyymi
Eli kaikki rahtiliikenne lakkaa silloin heti. Mistä sinä nolo poika sitten saat sen päivittäisen ruoka-annoksesi, kun laivat, rekat, ja pakettiautot lakkaavat sitä sinulle tuomasta?...
- Anonyymi
No lidlistä tietenkin! Ja sähköähän tulee pistorasiasta, sinä onneton tyhmeliini!!
- Anonyymi
Miksi ruoka ei voisi kulkea sähkörekalla?
Toki diesel-rekkoja on 2030 varmasti paljon liikenteessä, tosin kulut voivat olla näille kuljetuksille suuremmat. Sähkörekat ovat sen verran halvempia käyttää. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miksi ruoka ei voisi kulkea sähkörekalla?
Toki diesel-rekkoja on 2030 varmasti paljon liikenteessä, tosin kulut voivat olla näille kuljetuksille suuremmat. Sähkörekat ovat sen verran halvempia käyttää.Näytä minulle tällä hetkellä sellainen sähkörekka, joka kulkee sen saman matkan yhdellä latauksella, kuin se dieselrekka....
Samalla voit näyttää tietenkin sen, milloin nuo pakettiautot, laivat, ja muut hyötyajoneuvot maailmassa toimii sähköllä lähitulevaisuudessa.... - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Näytä minulle tällä hetkellä sellainen sähkörekka, joka kulkee sen saman matkan yhdellä latauksella, kuin se dieselrekka....
Samalla voit näyttää tietenkin sen, milloin nuo pakettiautot, laivat, ja muut hyötyajoneuvot maailmassa toimii sähköllä lähitulevaisuudessa....Valtio kustantaa minun elämiseni, niin ei minun tarvitse huolehtia tuollaisista asioista lainkaan.
SOS.DEM puolueen vankkumaton kannattaja. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Valtio kustantaa minun elämiseni, niin ei minun tarvitse huolehtia tuollaisista asioista lainkaan.
SOS.DEM puolueen vankkumaton kannattaja.No miksi sitten tulit tänne yleensäkään kommentoimaan yhtään mitään? Pysy siellä SOS. DEM. poterossasi vaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Näytä minulle tällä hetkellä sellainen sähkörekka, joka kulkee sen saman matkan yhdellä latauksella, kuin se dieselrekka....
Samalla voit näyttää tietenkin sen, milloin nuo pakettiautot, laivat, ja muut hyötyajoneuvot maailmassa toimii sähköllä lähitulevaisuudessa....Ei tarvii sähkörekan kulkea yhdellä latauksella yhtä pitkästi kuin dieseli kulkee yhdellä tankilla. Täysin virheellinen ajatusmalli.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei tarvii sähkörekan kulkea yhdellä latauksella yhtä pitkästi kuin dieseli kulkee yhdellä tankilla. Täysin virheellinen ajatusmalli.
Mitä virheellistä siinä on?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitä virheellistä siinä on?
Luuletko tosiaan, että kuljetusyritykset alkavat maksaa palkkaa kuskille siltä odotusajalta kun sähkörekkaa ladataan.
Tietenkin sähkörekan pitää kulkea vähintään sama matka yhdellä latauksella ja mielellään enemmän, kuin minkä dieselrekka yhdellä tankkauksella.
Et ajattele ollenkaan liiketaloudellisesti näitä asioita.
Ihan eri yksityishenkilön odottaa omalla ajalla latausta tai ladata yön aikana. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Näytä minulle tällä hetkellä sellainen sähkörekka, joka kulkee sen saman matkan yhdellä latauksella, kuin se dieselrekka....
Samalla voit näyttää tietenkin sen, milloin nuo pakettiautot, laivat, ja muut hyötyajoneuvot maailmassa toimii sähköllä lähitulevaisuudessa....Täyssähköisiä pakettiautoja jotka sopivat täysin jakeluliikenteeseen on jo myynnissä jopa suomessa. Laivat ja lentokoneet kulkevat tulevaisuudessa biopolttoaineilla johon ne riittävät kun maailmanlaajuisesti biojätettä aletaan hyödyntämään. henkilöautoliikenteeseen se ei tule riittämään.
Lyhyen matkan (esim. suomen sisäiseen liikenteeseen soveltuvia) sähköisiä lentokoneita jo testataan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitä virheellistä siinä on?
Nuppia voidaan vaihtaa, esim laivoissa rahdataan paljon vain trailereita, nupit vain vaihtavat paikkaa.
Samalla ajatuksella ensimmäinen nuppi kiskoo trailerin Tku-Tre, seuravaa Tre-xxx ja niin edelleen. Vastaavasti nuo tuovat paluu trailereita takas päin.
Kyllä noita heavy duty EV vehkeitä jo löytyy hyvällä rangella, mitä kuski saa Suomessa ajaa päivässä... - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitä virheellistä siinä on?
Sähkörekkaa ladataan jokaisessa lastaus/purku pisteessä sekä tietenkin yön yli. Eli sähkörekalla voidaan jopa säästää työaikaa. Koska 400l laskeminen tankkiin ei tapahdu hetkessä, eikä aina reitille osu asemaa mihin mahtuisi.
Töpseli kiinni autoon ja lastaushommiin. Aikaa ei mene edes minuuttia. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sähkörekkaa ladataan jokaisessa lastaus/purku pisteessä sekä tietenkin yön yli. Eli sähkörekalla voidaan jopa säästää työaikaa. Koska 400l laskeminen tankkiin ei tapahdu hetkessä, eikä aina reitille osu asemaa mihin mahtuisi.
Töpseli kiinni autoon ja lastaushommiin. Aikaa ei mene edes minuuttia."li sähkörekalla voidaan jopa säästää työaikaa. Koska 400l laskeminen tankkiin ei tapahdu hetkessä, eikä aina reitille osu asemaa mihin mahtuisi. ..."
Raskaiden ajoneuvojen polttoainepumppu on paljon nopeampi ja tehokkaampi kuin normi pumput henkilöautojen tankkauspisteissä.
Ei siinä pitkään nokka tuhise kun 400 l on tankattu! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No lidlistä tietenkin! Ja sähköähän tulee pistorasiasta, sinä onneton tyhmeliini!!
Ja kuten kansa tietää, niin sähköhän on lähes ilmaista. Ai saakutti ne sähkön siirtohinnat......Ei kai ne nyt sähköautoja koske?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja kuten kansa tietää, niin sähköhän on lähes ilmaista. Ai saakutti ne sähkön siirtohinnat......Ei kai ne nyt sähköautoja koske?
Joo tosi kallista sähkö on. 1 kWh ainakin täällä maksaa 2,79372c vero 2,7c siirto 4,29c sähkö. Yhteensä siis massiiviset 9,98c/kWh siirtomaksuineen ja veroineen päivineen.
Halvempaakiin sähköä saisi, mutta en jaksa tarjousten perässä pomppia. Lisäksi tämä on hiilineutraalia sähköä, vain tuuli- ja ydinvoimaa.
16 kWh riittää helposti 100 km matkaan, eli 40000 km matkat maksavat 700€, vaikka laskisi 10% hävikkiä päälle. Kolmivaihelaturilla hävikkiä tulee todellisuudessa paljon vähemmän. Yhdellä vaiheella hävikkiä tulisi enemmän, ei tosin silti merkittäviä määriä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joo tosi kallista sähkö on. 1 kWh ainakin täällä maksaa 2,79372c vero 2,7c siirto 4,29c sähkö. Yhteensä siis massiiviset 9,98c/kWh siirtomaksuineen ja veroineen päivineen.
Halvempaakiin sähköä saisi, mutta en jaksa tarjousten perässä pomppia. Lisäksi tämä on hiilineutraalia sähköä, vain tuuli- ja ydinvoimaa.
16 kWh riittää helposti 100 km matkaan, eli 40000 km matkat maksavat 700€, vaikka laskisi 10% hävikkiä päälle. Kolmivaihelaturilla hävikkiä tulee todellisuudessa paljon vähemmän. Yhdellä vaiheella hävikkiä tulisi enemmän, ei tosin silti merkittäviä määriä."Joo tosi kallista sähkö on. 1 kWh ainakin täällä maksaa 2,79372c vero 2,7c siirto 4,29c sähkö. Yhteensä siis massiiviset 9,98c/kWh siirtomaksuineen ja veroineen päivineen."
Näillä hinnoilla, ovat perussähkön hintoja, et varmasti saa kunnollista sähköauton latausasemaa!
esim. muista kuin sähkön hinnoista tehokkaammilla linjoilla:
Pienjännitesiirto
-----------------------
perusmaksu 39 €/kk
tehomaksu 4,2 €/kW /kk (4,2 € * linjanteho)
loistemaksu 2,92 €/kvar/kk
siirto klo 7-22 1,93 snt/kWh
siirto klo 22-7 1,3 snt/kWh
Keskijännitesiirto
-----------------------
perusmaksu 183 €/kk
tehomaksu 3,4 €/kW/kk (3,4 € * linjanteho)
loistemaksu 2,92 €/kvar/kk
siirto klo 7-22 1,4 snt/kWh
siirto klo 22-7 1,01 snt/kWh
Lisäksi nykyään tulee erilasku siirroista ja sähköstä vieläpä eri firmoista, sähkön myynnin ja siirron hoitavat eri firmat, jolloin sähkön todellinen hinta hämärtyy!
Monessa tapauksessa perussähköllä sähkönhinta ja siirto ovat saman suuruisa.
Ei kuluttajalla ole helppoa! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"li sähkörekalla voidaan jopa säästää työaikaa. Koska 400l laskeminen tankkiin ei tapahdu hetkessä, eikä aina reitille osu asemaa mihin mahtuisi. ..."
Raskaiden ajoneuvojen polttoainepumppu on paljon nopeampi ja tehokkaampi kuin normi pumput henkilöautojen tankkauspisteissä.
Ei siinä pitkään nokka tuhise kun 400 l on tankattu!Kaiken huippu on kun jopa arvossa pidetyt kirjoittajat/kommentoijat (en viitsi nimetä henkilöä) toteavat, että sen minkä henkilöauton tankkaus vie aikaa voi tehdä jotakin hyödyllistä?
Sallikaa minun nauraa, muutamassa minitissa ei ennätä tehdä oikeastaan mitään hyödyllistä!!!! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kaiken huippu on kun jopa arvossa pidetyt kirjoittajat/kommentoijat (en viitsi nimetä henkilöä) toteavat, että sen minkä henkilöauton tankkaus vie aikaa voi tehdä jotakin hyödyllistä?
Sallikaa minun nauraa, muutamassa minitissa ei ennätä tehdä oikeastaan mitään hyödyllistä!!!!Henkilöauton tankkaus kestää käytännössä helposti paljon pidempään kuin "muutaman minuutin". Vaikka se "pieni koukkailu" tuntuu nopealta, helposti koko tapahtumassa menee lähes 10 minuuttia. Itse tankkauksessa kestää vain minuutin pari, mutta kaikessa muussa...
Sähköautolla ainakin allekirjoittaneella menee "kaapelijumppaan" kuukaudessa n. 60-120 sekuntia ja tässä on kaikki aika laskettu mukaan, latausluukun avaus ja kaapelin kytkeminen. Yön aikana lataa 90%:iin. Latauskertoja tulee ehkä 2-3 kuukautta kohti. Yhdellä latauksella mennään 400-450 km. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Luuletko tosiaan, että kuljetusyritykset alkavat maksaa palkkaa kuskille siltä odotusajalta kun sähkörekkaa ladataan.
Tietenkin sähkörekan pitää kulkea vähintään sama matka yhdellä latauksella ja mielellään enemmän, kuin minkä dieselrekka yhdellä tankkauksella.
Et ajattele ollenkaan liiketaloudellisesti näitä asioita.
Ihan eri yksityishenkilön odottaa omalla ajalla latausta tai ladata yön aikana.Onhan noita sähköbussejakin jo vaikka kuinka eikä niitä ladata päivän ajon aikana ollenkaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Henkilöauton tankkaus kestää käytännössä helposti paljon pidempään kuin "muutaman minuutin". Vaikka se "pieni koukkailu" tuntuu nopealta, helposti koko tapahtumassa menee lähes 10 minuuttia. Itse tankkauksessa kestää vain minuutin pari, mutta kaikessa muussa...
Sähköautolla ainakin allekirjoittaneella menee "kaapelijumppaan" kuukaudessa n. 60-120 sekuntia ja tässä on kaikki aika laskettu mukaan, latausluukun avaus ja kaapelin kytkeminen. Yön aikana lataa 90%:iin. Latauskertoja tulee ehkä 2-3 kuukautta kohti. Yhdellä latauksella mennään 400-450 km."Henkilöauton tankkaus kestää käytännössä helposti paljon pidempään kuin "muutaman minuutin". Vaikka se "pieni koukkailu" tuntuu nopealta, helposti koko tapahtumassa menee lähes 10 minuuttia. Itse tankkauksessa kestää vain minuutin pari, mutta kaikessa muussa..."
En ole koskaan aikaisemmin kellottanut tankkausta, on aina tuntunut lyhyeltä, mutta nyt oli pakko katsoa miten pitkään tankkaus oikeasti kestää.
Pakkasta 27 C, ajoin tankkauspisteeseen ja käynnistin kännykän timerin, poistuin autosta, maksoin tankkauksen mittarilla, aloitin tankkauksen jostakin syystä ylivuoto rajoitin pätki päälle puolenkymmentä kertaa (hidasti tankkausta), tämän jälkeen tankkaus sujui häiriöttä, korkki kiinni ja autoon ja timer ilmoitti ajaksi 3 min 42 s, vaikka tankkauksessa alussa oli pieniä häiriöitä.
Pakkasta 27 C aika 3 min 42 s kylmyyden vuoksi ajotietokone näytti matkaksi 890 km, lauhalla ilmalla 950 km.
Koronaikana täydellä tankilla saa ajaa pätkäajoa yli kuukauden normaalisti 2 viikokoa - 1 kuukausi.
Tankkaus vie harvoin jos koskaan 10 min. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Henkilöauton tankkaus kestää käytännössä helposti paljon pidempään kuin "muutaman minuutin". Vaikka se "pieni koukkailu" tuntuu nopealta, helposti koko tapahtumassa menee lähes 10 minuuttia. Itse tankkauksessa kestää vain minuutin pari, mutta kaikessa muussa..."
En ole koskaan aikaisemmin kellottanut tankkausta, on aina tuntunut lyhyeltä, mutta nyt oli pakko katsoa miten pitkään tankkaus oikeasti kestää.
Pakkasta 27 C, ajoin tankkauspisteeseen ja käynnistin kännykän timerin, poistuin autosta, maksoin tankkauksen mittarilla, aloitin tankkauksen jostakin syystä ylivuoto rajoitin pätki päälle puolenkymmentä kertaa (hidasti tankkausta), tämän jälkeen tankkaus sujui häiriöttä, korkki kiinni ja autoon ja timer ilmoitti ajaksi 3 min 42 s, vaikka tankkauksessa alussa oli pieniä häiriöitä.
Pakkasta 27 C aika 3 min 42 s kylmyyden vuoksi ajotietokone näytti matkaksi 890 km, lauhalla ilmalla 950 km.
Koronaikana täydellä tankilla saa ajaa pätkäajoa yli kuukauden normaalisti 2 viikokoa - 1 kuukausi.
Tankkaus vie harvoin jos koskaan 10 min.Ehkäpä se ajastin olisi pitänyt käynnistää siitä hetkestä, kun aloit etsiä huoltoasemaa...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onhan noita sähköbussejakin jo vaikka kuinka eikä niitä ladata päivän ajon aikana ollenkaan.
Juu, ja johdinautoja ei ladata ollenkaan! Ainoa ongelma niissä on siinä, että reitiltä ei voi poiketa.....
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Juu, ja johdinautoja ei ladata ollenkaan! Ainoa ongelma niissä on siinä, että reitiltä ei voi poiketa.....
En tiedä miten siellä, mutta täällä pk-seudun kehyskunnassa ei ole pitkään aikaan näkynyt muita kuin täyssähköbusseja lähiliikenteessä...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ehkäpä se ajastin olisi pitänyt käynnistää siitä hetkestä, kun aloit etsiä huoltoasemaa...
Ei niitä tarvitse sen kummemmin etsiä niitä on vain matkan varrella sopivilla paikoilla sen kun valitset ja tankkaat, tosi helppoa!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miksi ruoka ei voisi kulkea sähkörekalla?
Toki diesel-rekkoja on 2030 varmasti paljon liikenteessä, tosin kulut voivat olla näille kuljetuksille suuremmat. Sähkörekat ovat sen verran halvempia käyttää.VR ja sen kilpailijat ainakin kiittää. Suomessakin nähdään amerikkalaistyylisiä pitkiä tavarajunia joihin on lastattu vaunuihin rekkojen perävaunuja. Etelä-Suomen satamissa lastataan perävaunut junaan ja jätetään niitä matkanvarren terminaaleihin ajettaessa Rovaniemelle. Terminaalista sitten sähkörekka vie peräkärryn 100-200 km säteellä paikallisterminaaleihin edelleen jaettavaksi. Toinen jo nyt yleinen vaihtoehto on että lastataan kontit junaan ja kuljetetaan muualle Suomeen jossa vasta kontit avataan ja tavarat jaetaan.
Koko Suomen päästä päähän ajava rekkaliikenne loppuu jos se tulee kannattamattomaksi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sähkörekkaa ladataan jokaisessa lastaus/purku pisteessä sekä tietenkin yön yli. Eli sähkörekalla voidaan jopa säästää työaikaa. Koska 400l laskeminen tankkiin ei tapahdu hetkessä, eikä aina reitille osu asemaa mihin mahtuisi.
Töpseli kiinni autoon ja lastaushommiin. Aikaa ei mene edes minuuttia.Minun omistamalla rekan purkupisteellä ei edes ole sähköä! Rekka puretaan siinä 5-8 kertaa vuodessa.
Anonyymi kirjoitti:
Ehkäpä se ajastin olisi pitänyt käynnistää siitä hetkestä, kun aloit etsiä huoltoasemaa...
Latausaseman etsimiseen menee kauemmin. huoltoasemathan on merkitty tosi tehokkaasti ja hinnatkin näkyy jo isolla valotaululla...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Juu, ja johdinautoja ei ladata ollenkaan! Ainoa ongelma niissä on siinä, että reitiltä ei voi poiketa.....
Pitäskin olla vanhanajan johdinbussit, yhdistettynä nykyaikaisella sähköautotekniikalla, jolloin auto latautuisi pääreitillä, ja voisi poiketa reitiltä sivukujille, tai tietyömaan takia. Myös päätepysäkille ajaminen onnistuisi sähkökatkon aikana, mihin ratikat ei pysty. Onnettomat Tamperelaiset ovat päätyneet vanhanaikaiseen ratkaisuun, joka on maksanut miljoonia. Ja Turkulaiset seuraa vissiin tyhminä perässä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Henkilöauton tankkaus kestää käytännössä helposti paljon pidempään kuin "muutaman minuutin". Vaikka se "pieni koukkailu" tuntuu nopealta, helposti koko tapahtumassa menee lähes 10 minuuttia. Itse tankkauksessa kestää vain minuutin pari, mutta kaikessa muussa...
Sähköautolla ainakin allekirjoittaneella menee "kaapelijumppaan" kuukaudessa n. 60-120 sekuntia ja tässä on kaikki aika laskettu mukaan, latausluukun avaus ja kaapelin kytkeminen. Yön aikana lataa 90%:iin. Latauskertoja tulee ehkä 2-3 kuukautta kohti. Yhdellä latauksella mennään 400-450 km.”Yhdellä latauksella mennään 400-450 km.”
On muuten pakosti sähköautossa oltava paljon suurempi vaihteluväli. 200-450 km on uskottavampi. Esim Nissan Leaf 24kWh kulkee yhdellä latauksella 95-205 km olosuhteista riippuen. Paitsi jo 160 000 km ajettuna se voi jo olla niin loppu ettei kulje enää kuin 40-80 km latauksella. Sellaisia ne sähköautot ovat. Ei niistä ole polttomoottoriauton korvaajaksi niille, joiden on olosuhteiden pakosta ostettava autonsa vanhana ja käytettynä. Sähköauto sopii vain niille, joilla on varaa ostaa autonsa uutena, ja sellaisia on suomalaisista autoilijoista vain pieni osa. Kunpa päättäjät ja sähköautofanaatikot joskus tajuaisivat tämän. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ehkäpä se ajastin olisi pitänyt käynnistää siitä hetkestä, kun aloit etsiä huoltoasemaa...
Ei siinä mitään etsimistä ole, siinähän se on työmatkan varrella kuin aina ennenkin. Et sinäkään sähköautosi latausta varmaankaan ala kellottaa ennenkuin avaat latausluukun?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Näytä minulle tällä hetkellä sellainen sähkörekka, joka kulkee sen saman matkan yhdellä latauksella, kuin se dieselrekka....
Samalla voit näyttää tietenkin sen, milloin nuo pakettiautot, laivat, ja muut hyötyajoneuvot maailmassa toimii sähköllä lähitulevaisuudessa....Miksi rekan pitäisi kulkea Helsingistä Rovaniemelle yhdellä latauksella kun laki kieltää niin pitkät yhtämittaiset ajotupeamat.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ehkäpä se ajastin olisi pitänyt käynnistää siitä hetkestä, kun aloit etsiä huoltoasemaa...
"Ehkäpä se ajastin olisi pitänyt käynnistää siitä hetkestä, kun aloit etsiä huoltoasemaa..."
Latausasemia etsitään, siihen on olemassa monta applikaatiotakin (Latauskartta.fi, k-lataus, jne)
Polttis tankataan muun asioinnin yhteydessä, esimerkiksi kaupassakäynnin yhteydessä, jne. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei tarvii sähkörekan kulkea yhdellä latauksella yhtä pitkästi kuin dieseli kulkee yhdellä tankilla. Täysin virheellinen ajatusmalli.
Aivan. Kun käyttöominaisuuksista aletaan tinkimään, niin silloin sähkökin pärjää.
- Anonyymi
kaha53 kirjoitti:
Latausaseman etsimiseen menee kauemmin. huoltoasemathan on merkitty tosi tehokkaasti ja hinnatkin näkyy jo isolla valotaululla...
Kunhan autokanta tästä hiljalleen muuttuu, muuttuu tuokin. Kohta tilanne kääntyy niin, että sähköä saa joka asemalta, mutta bensaa harvemmalta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
”Yhdellä latauksella mennään 400-450 km.”
On muuten pakosti sähköautossa oltava paljon suurempi vaihteluväli. 200-450 km on uskottavampi. Esim Nissan Leaf 24kWh kulkee yhdellä latauksella 95-205 km olosuhteista riippuen. Paitsi jo 160 000 km ajettuna se voi jo olla niin loppu ettei kulje enää kuin 40-80 km latauksella. Sellaisia ne sähköautot ovat. Ei niistä ole polttomoottoriauton korvaajaksi niille, joiden on olosuhteiden pakosta ostettava autonsa vanhana ja käytettynä. Sähköauto sopii vain niille, joilla on varaa ostaa autonsa uutena, ja sellaisia on suomalaisista autoilijoista vain pieni osa. Kunpa päättäjät ja sähköautofanaatikot joskus tajuaisivat tämän.Onneksi niitä käytettyjä sähkösutoja tuodaan tänne köyhään Suomeen yhä enemmän. Minunkin käytettynä ostettu plugari vaihtuu seuraavaksi käytettyyn sähkikseen lähivuosina. Uuteen ei ole eläkeläisellä varaa, eikä varsinkaan maksaa kalliista bensasta. Halpaa pörssisähköä löytyy omalta parkkipaikalta.
- Anonyymi
"Neljän ja puolen tunnin ajon jälkeen kuljettajan on pidettävä vähintään 45 minuutin tauko. Tauko voidaan jakaa kahteen osaan, joista ensimmäisen osan on oltava vähintään 15 min ja toisen osan vähintään 30 min."
Tuohon kun lisää lastaamiset ja purkamiset niin lataamiselle kyllä löytyy hyvinkin aikaa kun työvuoron alussa rekassa on virtaa 600-1.000 km ajamiseen.
https://insideevs.com/news/456354/elon-musk-tesla-semi-1000-km-range/- Anonyymi
Käytännössä 1000 km range ja lataaminen lastaamisen ja purkamisen yhteydessä riittää lähes kaikkiin tarkoituksiin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Käytännössä 1000 km range ja lataaminen lastaamisen ja purkamisen yhteydessä riittää lähes kaikkiin tarkoituksiin.
Tuollaisen 30-50 tonnin kuorman kuljettamiseen 1000 km tarvitaan melkoisen iso akusto. Akuston paino on hyötykuormasta pois koska kuorma-autolle on määrätty maksimipainot. Eikä jokaisessa kuorman purkupaikassa ole järeää pikalaturia jolla 15-30 minuutissa (kuorman purkuaika) saisi tarpeeksi sähköä akustoon. Rekka ei seiso yön yli latauksessa ja kuski nukkumassa kotona, se kulkee yön yli ja purkaa sekä lastaa kuormansa päivän aikana. Auto liikkuu käytännässä koko ajan kun se ei lastaa tai pura kuormaa, vain kuljettajan pakollisten taukojen ajan (11 h ajoajan aikana) se seisoo.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuollaisen 30-50 tonnin kuorman kuljettamiseen 1000 km tarvitaan melkoisen iso akusto. Akuston paino on hyötykuormasta pois koska kuorma-autolle on määrätty maksimipainot. Eikä jokaisessa kuorman purkupaikassa ole järeää pikalaturia jolla 15-30 minuutissa (kuorman purkuaika) saisi tarpeeksi sähköä akustoon. Rekka ei seiso yön yli latauksessa ja kuski nukkumassa kotona, se kulkee yön yli ja purkaa sekä lastaa kuormansa päivän aikana. Auto liikkuu käytännässä koko ajan kun se ei lastaa tai pura kuormaa, vain kuljettajan pakollisten taukojen ajan (11 h ajoajan aikana) se seisoo.
Taisi 1000 km range versiossa olla 1000 kg lisäpainoa verrattuna dieseliin. Polttomoottoria, polttoainesäiliötä ja vaihdelaatikkoa ei tarvita, itse akku on kantava osa runkoa ja muussa käytetty alumiinia teräksen sijaan. Lisänä aerodynaamisempi muoto.
Onko tonnin painavampi rekka oikeasti kovin paha, kun huolto ja käyttökulut ovat vain murto-osa diesel-yhdistelmän vastaavista? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Taisi 1000 km range versiossa olla 1000 kg lisäpainoa verrattuna dieseliin. Polttomoottoria, polttoainesäiliötä ja vaihdelaatikkoa ei tarvita, itse akku on kantava osa runkoa ja muussa käytetty alumiinia teräksen sijaan. Lisänä aerodynaamisempi muoto.
Onko tonnin painavampi rekka oikeasti kovin paha, kun huolto ja käyttökulut ovat vain murto-osa diesel-yhdistelmän vastaavista?Tuollainen sähkörekka on rajusti kalliimpi, joten kuljetuskulut nousee. Mutta onhan se terveellisempää että ihmiset joutuu pihistelemään ruokaostoksiaan, ovat mokomat muutenkin ylipainoisia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuollainen sähkörekka on rajusti kalliimpi, joten kuljetuskulut nousee. Mutta onhan se terveellisempää että ihmiset joutuu pihistelemään ruokaostoksiaan, ovat mokomat muutenkin ylipainoisia.
Riippumattomien tahojen toimesta tehtyjen laskelmien mukaan elinkaarikustannukset vain puolet vastaavasta diesel-rekasta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Riippumattomien tahojen toimesta tehtyjen laskelmien mukaan elinkaarikustannukset vain puolet vastaavasta diesel-rekasta.
Heh, toistaiseksi Nikolan sähkörekka on kyennyt liikkumaan omin voimin vain alamäessä. Palataan sitten asiaan, kun auto kulkee myös tasamaalla ja ylämäessä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Heh, toistaiseksi Nikolan sähkörekka on kyennyt liikkumaan omin voimin vain alamäessä. Palataan sitten asiaan, kun auto kulkee myös tasamaalla ja ylämäessä.
Se että Nkolan projekti ei toimi on yksi juttu joka ei vaikuta sähkörekkojen tulemiseen mitenkään. Teaslan sähkörekat ovat olleet tositoimissa liikenteessä jo pitkään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Taisi 1000 km range versiossa olla 1000 kg lisäpainoa verrattuna dieseliin. Polttomoottoria, polttoainesäiliötä ja vaihdelaatikkoa ei tarvita, itse akku on kantava osa runkoa ja muussa käytetty alumiinia teräksen sijaan. Lisänä aerodynaamisempi muoto.
Onko tonnin painavampi rekka oikeasti kovin paha, kun huolto ja käyttökulut ovat vain murto-osa diesel-yhdistelmän vastaavista?"Taisi 1000 km range versiossa olla 1000 kg lisäpainoa verrattuna dieseliin."
624 kWh akku painaa 3000 - 4000 kg
"Sähkörekan speksit
Scania 40R E B6x2*4NB
Akseliväli: 4 750 mm
Akusto: nimelliskapasiteetti 624 kWh, hyötykapasiteetti SOC 75 % = 468 kWh
Toimintamatka: 350 km 40 tn / 250 km 64 tn (kesä)" - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuollainen sähkörekka on rajusti kalliimpi, joten kuljetuskulut nousee. Mutta onhan se terveellisempää että ihmiset joutuu pihistelemään ruokaostoksiaan, ovat mokomat muutenkin ylipainoisia.
Onko ero suurikaan, kun laskee kiinteät ja muuttuvat kulut kummallekin. Suurempi kertainvestointi voi tulla pidemmän päälle halvemmaksi.
- Anonyymi
Aika vasta näyttää mihin mennään ja onko mitään mieltä vängätä mitä autoja saa myydä ja sääntöjä 2030 noudatetaan. Kyllä se aikanaan selviää.
- Anonyymi
Ei pidä paikkaansa.
Markkinat ei toimi akkusähköautoille käytettyinä. Ja kulut uusissa aivan liian korkeat, ympäristöongelmat kaivoksien ja akkumateriaalin jalostuksen takia, kierrätys ei toimi, yhdessä romuautoissa jopa 500kg kennoja joita ei metallimurskaamoon voi laittaa.
Veikkaan että vuonna 2030 ei myydä ollenkaan akkuautoja. Kaasu-autoja alkaa tulla lisää bensa ja dieselien lisäksi koska on mahdollista tehdä kaasua jätteistä, ihmisen takapuolesta tulevista, maatalouden, muiden orgaanisten. Sekä öljynporauksen yhteydessä maakaasuna. Sekä nestekaasua voi käyttää ja on käytetty paljon monissa maissa. Kaasu palaa puhtaasti ilman puhdistuslaitteita, halvempaa tekniikkaa.
Tämä viesti kirjoitettu Lauantaina 2.1.2021
Otetaan kuvakaappauksella talteen ja palataan 10 vuoden päästä aiheeseen.- Anonyymi
Miksei toimisi markkinat käytettynä? Sähköinen voimalinja on paljon pitkäikäisempi ja toimintavarmempi kuin polttiksien vastaava ja kätännössä huoltovapaa. Ei synny jäteöljyä tms
Akut ovat täysin kierrätettävä tavaraa joten ei siitäkään tule mitään ongelmaa kenellekään.
Tuo Mersu Solid State bussi saa kilpailijoita ja ne ovat se raskaan kaluston "normaali" vuonna 2030. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miksei toimisi markkinat käytettynä? Sähköinen voimalinja on paljon pitkäikäisempi ja toimintavarmempi kuin polttiksien vastaava ja kätännössä huoltovapaa. Ei synny jäteöljyä tms
Akut ovat täysin kierrätettävä tavaraa joten ei siitäkään tule mitään ongelmaa kenellekään.
Tuo Mersu Solid State bussi saa kilpailijoita ja ne ovat se raskaan kaluston "normaali" vuonna 2030.Niinhän sitä luulisi. Samaa sanottiin nokkaketjustakin, siis että on paljon kestävämpi kuin nokkahihna eli käytännössä kestää auton iän. VAG konserni sai nuokin hajoamaan jopa alle 40tkm ajolla muilla hihnan luotettava vaihtoväli oli 100tkm.
Varmasti osa valmistajista tulee tekemään sähköautoja joiden voimalinja kestää eikä niissä ole merkittäviä suunniteluvirheitä. Mukaan kuitenkin mahtuu valmistajia jotka testauttaa autot käyttäjillä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niinhän sitä luulisi. Samaa sanottiin nokkaketjustakin, siis että on paljon kestävämpi kuin nokkahihna eli käytännössä kestää auton iän. VAG konserni sai nuokin hajoamaan jopa alle 40tkm ajolla muilla hihnan luotettava vaihtoväli oli 100tkm.
Varmasti osa valmistajista tulee tekemään sähköautoja joiden voimalinja kestää eikä niissä ole merkittäviä suunniteluvirheitä. Mukaan kuitenkin mahtuu valmistajia jotka testauttaa autot käyttäjillä."Mukaan kuitenkin mahtuu valmistajia jotka testauttaa autot käyttäjillä."
Se ei kuitenkaan pilaa muiden valmistajien tuotteiden arvoa tai haluttavuutta käytettynä eikä vaikuta akkujen kierrätykseen.
Eli täysin hutikommentti.
- Anonyymi
2030 luulen että olet hoidossa mielenterveyden petettyä jo monta vuotta sitten. Eikö 2030 ole puukaasuautot käytössä ennemmin. Tai 2030 maapallo on tuhoutunut ydinpommien räjähtäessä joka mantereella. Sitä toivotaan nyt.
- Anonyymi
Voi olla ettei henkilöautoja mutta paketti,kuorma ja rekan vetureita,junia,työkoneita kaikki puolustusvoimien ajokit jne on ja pysyy vielä 100 vuotta polttomoottorina varsinkin puolustusvoimien ja pelastuslaitosten ajokit ja raskas liikenne.
- Anonyymi
Eiköhän rekat ainakin ole melko pian sähkökäyttöisiä. Tulevat niin paljon halvemmiksi kokonaiskuluiltaan. Rekoilla polttoaine on suurin menoerä kuljettajan palkan lisäksi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eiköhän rekat ainakin ole melko pian sähkökäyttöisiä. Tulevat niin paljon halvemmiksi kokonaiskuluiltaan. Rekoilla polttoaine on suurin menoerä kuljettajan palkan lisäksi.
Ja sellainen akusto minä rekka vaatii painaa niin paljon ettei itse rahtia saada järkevää määrää mukaan, eli ei ihan äkkiä ja tällä akkutekniikalla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja sellainen akusto minä rekka vaatii painaa niin paljon ettei itse rahtia saada järkevää määrää mukaan, eli ei ihan äkkiä ja tällä akkutekniikalla.
Paitsi että sellainen on olemassa jo, ja tulee sarjavalmistukseen tänä vuonna. 600km range Tesla Semi-yhdistelmä painaa käytännössä saman verran kuin dieselkäyttöinen vastaava.
1000 km range versio jonkin verran enemmän, ehkä tonnin tai korkeintaan kaksi.
Täyssähkörekassa kun ei tarvita painavaa moottoria, vaihteistoa, tankkia, yms. Ja kun akku on osa tukirakennetta, säästyneeseen painoon mahtuu riittävästi akkukapasiteettia. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Paitsi että sellainen on olemassa jo, ja tulee sarjavalmistukseen tänä vuonna. 600km range Tesla Semi-yhdistelmä painaa käytännössä saman verran kuin dieselkäyttöinen vastaava.
1000 km range versio jonkin verran enemmän, ehkä tonnin tai korkeintaan kaksi.
Täyssähkörekassa kun ei tarvita painavaa moottoria, vaihteistoa, tankkia, yms. Ja kun akku on osa tukirakennetta, säästyneeseen painoon mahtuu riittävästi akkukapasiteettia.Luulen sähkörekassa kuitenkin moottoria tarvittavan ehkä myös vaihteistoa. Esim. 200 kw sähkömoottori teollisuudessa saattaa painaa 600 kg.
- Anonyymi
Ja nykyisetkin sähköautot on vanhanaiaisia 2025.
"Nikkei Asian mukaan Volkswagen aikoo käynnistää kiinteäelektrolyyttisten akkujen tuotannon Euroopassa vuonna 2025."- Anonyymi
Aika samaan aikaan kun Toyotan vastaava akku on myynnissä.
- Anonyymi
Voihan sitä jotkut höyrypäät askarrella tuollaisia direktiivejä ja vilpittömästi uskoa että näin se menee. Todellisuuden realiteetit tulevat kuitenkin vastaan ja määräaikaa siirretään, tai sitten direktiivi tulee voimaan, mutta käytännön syistä sitä ei tarvitse noudattaa, kute ei monia muitakaan direktiivejä ole.
- Anonyymi
Itse vaihdoin jo nyt nakun sähköautoon.
En päästösyistä, koska Suomen päästömäärällä
ei mielestäni ole vaikutusta maailman päästöihin.
Mutta ehkä vähentää hieman.
Pääsyy on polttiksen p-a hinta , ylläpitokulut, seka se,
että polttikset ovat vikaherkkiä kun ovat niin mekaanisia laitteita.
Lisäksi päästöjen vähentämis laitteet kalliita korjata.
On kattia,hiukkassuodatinta egrsää ja antureita. - Anonyymi
No mitäs kummaa tuossa nyt on. Näinhän se pitää mennä, jos kerta tarkoitus saada autokantaamme sähköistettyä. Niin kauan kuin myydään uusia polttiksia on sähköön siirtyminen hidasta. Ja sähkisten suhteellinen osuus koko autokannastamme pysyy pienenä.
Ihan eri juttu sitten on mikä saastuttaa kokonaisvaltaisesti minkäkin verran. Näillä asioilla ei ole juuri tekoa keskenään. Politiikka on se joka nämä asiat määrittää. Joka tapauksessa autoilijoilta kerätään aina vaan enemmän ja enemmän veroluonteisia maksuja marinien ja viherpiipertäjien suosiollisella vaikutuksella "yhteiseksi hyväksi". - Anonyymi
Sodissa ja viikkoja kestävissä metsäpaloissa sähköautot ovat parasta mitä teknologia voi tarjota. Sähköistä panssarivaunua tai telaketjupuskutraktoria ei vihollinen kuule. Vuonna 2030 akku ladataan todennäköisesti kerran kuukaudessa, kuten moni dieselauto tässä ajassamme.
- Anonyymi
Aloitus on täyttä totta. Tesla on tehnyt autoja vasta kahdeksan vuotta. On täysin selvää, että aloitus pitää paikkansa.
- Anonyymi
Tosi on.
- Anonyymi
On se kumma kun ollaan kirjoitelemassa kieltämistä. Polttomoottori auton rinnalle tulee sähköauto joille sen käyttö on sopivaa on oikeaa kirjoitusta. Kielletään kileletään kielletään on kiva sanoa mitähän muuta kielletään? kielletään jääkaapit kielletään koulut kielletään huvikseen kaiken maailman turhakkeet.
Kehitys kehittyy ihan omalla painollaankin ja vihreät pitää pitää sitä poissa kun ovat suunnattomia ja järjettömiä.
Polttomoottri autojen kielto on turha ja kielteinen asia yhteiskunnalle pitkin maailmaa. Turhan teko saastuttavissa tehtaissa kiinassa pitää kieltää ei olematonta osaa atojen aiheuttamista päästöistä .Auto kielto ihmiset on aivan hukassa päästöjen oikeista mittasuhteista tutkikaa ensin suoemn liieknen päästöt ja tutlikaa aasian liikenen päästöt ja niiden voimalat ja teollisuuden päästöt niin jos olette fiksuja olette hilaa se on totuus jos kiinnostaa.- Anonyymi
En myöskään ymmärrä miksi polttomoottoriautot pitäisi kieltää. Kun kehityksen vauhtia seuraa, pian pitää olla melkoisen pälli, jos niillä vapaaehtoisesti ajaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En myöskään ymmärrä miksi polttomoottoriautot pitäisi kieltää. Kun kehityksen vauhtia seuraa, pian pitää olla melkoisen pälli, jos niillä vapaaehtoisesti ajaa.
Tai vain senverran pienituloinen ettei sähköautoon ole varaa.
- Anonyymi
Tässä on jotakin tuttua. Muistan, miten vastakarvaan lankapuhelimista luovuttiin. Ensin tuli Mobiran ja Motorolan salkut. Oltiin sillä kannalla, että nämä ovat vain viranomaisäyttöön. Kalliita ovat ja akut ovat lyhytkestoisia ja painavia. Myöskään tukiasemia ei ole. Sitten koko pieneni tiiliskiveksi ja kohta joka ukolla kilisi taskussa oma nokialainen. Seuraavaksi Esson baarin ukot todistelivat, että NMT-verkosta ei luovuta, koska GSM-verkkoa ei saada kuin kapunkien keskustoihin. Nyt samaa keskustelua käydään 5G:stä. Sama vääjäämätön kaava toistuu myös sähköautopuheissa. Jo viiden vuoden kuluttua nauramme tällekin keskustelulle.
- Anonyymi
Hyvä! Siinä on totuus.
- Anonyymi
Näinhän se usein menee. Noissa esimerkeissäsihän oli kyse normaalista teknisestä kehityksestä markkinavoimien avulla.
Ei silloin kukaan eikä mikään viranomaistaho pakottanut eikä hurjilla verotukitoimin edistänyt asiaa toisin kuin tämä sähköautohypetys. Kyllä ilman pakkoa ja verotukia siirtyminen sähköön tapahtuu aivan varmasti, jos se osoittautuu järkeväksi ja niinhän se ainakin tällä hetkellä näyttäisi olevan, kunnyrittää nähdä pakkokeinojen ja verotukiaisten taaksekin.
Kalliiksihan tämä pakolla ja tukiaisin tehtävä muutos tulee verrattuna siihen, että annettaisiin muutoksen tapahtua luonnollisen kehityksen ja markkinoiden keinoin. Ja tietysti vielä sekin, ettei kilpaileville teknologiavaihtoehdoille käytännössä jää mahdollisuuksia, kun valtiot sitoutuvat vain yhteen tekniikkaa. Mahtaako historiasta löytyä onnistuneita esimerkkejä näin vahvasti valtioiden ohjatun ja sitoutumisen yhden tekniikan suosimisen autuudesta? Toivottavasti nyt ei ole heitetty mitään arvokasta unholaan.... "Muistan, miten vastakarvaan lankapuhelimista luovuttiin."
Lankapuhelin pidettiin vain netin takia, kun ei ollut sim-kortillisia reitittimiä.
Matkapuhelimethan yleistyi tosi nopeasti; 1997 puolessa kaikista kotitalouksista oli matkapuhelinliittymä ja vuonna 2000 jo 85% kotitalouksista oli matkapuhelin liittymä.
Matkapuhelin oli paljon luotettavampi kuin lankapuhelin. Lankapuhelin oli mykkänä monta tuntia/päivää ukkosen jälkeen.- Anonyymi
Sähköautot on keksitty jo yli 100 vuotta sitten. Sähköauto hävisi polttomoottoriautolle 6-0. Siksi Suomessakin nyt liikennekäytössä 2 852 742 henkilöautoa joista sähköisiä vain 100 000 kpl.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sähköautot on keksitty jo yli 100 vuotta sitten. Sähköauto hävisi polttomoottoriautolle 6-0. Siksi Suomessakin nyt liikennekäytössä 2 852 742 henkilöautoa joista sähköisiä vain 100 000 kpl.
Ei ne sähköautot lyijyakuilla nytkään pärjäisi. Akkukemia on kehittynyt huimasti jo viimeisen 20 vuoden aikana, ja yhä se kehittyy entistä paremmaksi. Jos mummoankan autossa olisi ollut nykyaikainen ajoakku, ei polttiksia olisi kukaan ostanut.
- Anonyymi
Päästöillähän, ja nimenomaan kasvihuonekaadujen, polttomoottoriliikenteen poistamista perustellaan. Eikö niin. Sehän on ainoa järkevä syy vaihtaa toimivat voimanlähteet sähköln.
No kun polttomoottoriautot ovat poistuneet kokonaan , niin tuon maailmantason valtavan varmaan kymmenien ellei satojenkin miljardien eurojen maksaman muutoksen jälkeen nuo päästöt vähenevät 10%. Enää siis on edessä tuon 90%:n vähentämisen haaste. Ja jos vain henkilöautoliikenne poistuu, niin silloin puhutaan jostain 4%:n vähenemisestä. Ja kaikenlisäksi kyse on vain käytönaikaisista päästöistä.
Voi poijjaat!- Anonyymi
Todella heikko argumentti, koska noin voi sanoa JOKAISEN päästöjä tuottavan osa-alueen kohdalla, että "ei kannata, vähentää vain 5-10%". Hohhoijaa.
Tällä tavallahan voisi sanoa myös, että ei kannata Suomen vähentää päästöjä, kun meitä on vain 6 miljoonaa. Tai kiinalaisen/yhdysvaltalaisen suurkaupungin kaupunginosan, ei kannata vähentää päästöjä, meitä on vain 200000.
Eli haetaan aina vain jokin pienempi ryhmä ja unohdetaan se, että joka ikinen muukin maailmassa voi ajatella samalla tavalla ja päättää ettei mitään tehdä!
Käsittämätön argumentti. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Todella heikko argumentti, koska noin voi sanoa JOKAISEN päästöjä tuottavan osa-alueen kohdalla, että "ei kannata, vähentää vain 5-10%". Hohhoijaa.
Tällä tavallahan voisi sanoa myös, että ei kannata Suomen vähentää päästöjä, kun meitä on vain 6 miljoonaa. Tai kiinalaisen/yhdysvaltalaisen suurkaupungin kaupunginosan, ei kannata vähentää päästöjä, meitä on vain 200000.
Eli haetaan aina vain jokin pienempi ryhmä ja unohdetaan se, että joka ikinen muukin maailmassa voi ajatella samalla tavalla ja päättää ettei mitään tehdä!
Käsittämätön argumentti.Et ymmärtänyt kirjoituksen pointtia laisinkaan.
Siinähän ei mitenkään vastustettu liikenteen polttomoottorien poistumista. Ei, vaan lähinnä taivasteltiin tuota huikeita miljardien ja taas miljardien verotukien ja pakotteiden satsausta liikenteen ja lähinnä polttomoottorihenkilöautoliikenteen kieltoihin ja pakottamisiin, kun hyöty siitä kuitenkin on noin pieni. Luultavasti siirtyminen polttomoottoreista pois tapahtuu ilman noita satsauksiakin, kunhan vaihtoehdot ovat tarpeeksi käyttökelpoisia ja varsinkin kustannuksiltaan kilpailukykyisiä.
Onko niin, että tuosta 90-95% osuudesta ei löytyisi paremmalla hyötysuhteella kohteita, joihin nuo miljardien satsaukset purisivat?
En tiedä löytyisikö, mutta se oli kirjoituksen pointti. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Et ymmärtänyt kirjoituksen pointtia laisinkaan.
Siinähän ei mitenkään vastustettu liikenteen polttomoottorien poistumista. Ei, vaan lähinnä taivasteltiin tuota huikeita miljardien ja taas miljardien verotukien ja pakotteiden satsausta liikenteen ja lähinnä polttomoottorihenkilöautoliikenteen kieltoihin ja pakottamisiin, kun hyöty siitä kuitenkin on noin pieni. Luultavasti siirtyminen polttomoottoreista pois tapahtuu ilman noita satsauksiakin, kunhan vaihtoehdot ovat tarpeeksi käyttökelpoisia ja varsinkin kustannuksiltaan kilpailukykyisiä.
Onko niin, että tuosta 90-95% osuudesta ei löytyisi paremmalla hyötysuhteella kohteita, joihin nuo miljardien satsaukset purisivat?
En tiedä löytyisikö, mutta se oli kirjoituksen pointti.Totta, voisi ajatella että satsaukset fossiilisiin varsinkin uusiin hiilivoimaloihin voitaisiin lopettaa ja siihen nuo miljardit luulisivat hyödyntävän enemmän. Myös teollisuuden energiankäyttö voisi siirtyä noiden miljardien avulla pois fossiilisten energialähteiden käytöstä...
- Anonyymi
Vuonna 2030 on myynnissä vielä autoja joissa on sähkömoottorin lisäksi polttomoottori, koska sähköautoiksi luetaan myös ladattavat hybridit.
- Anonyymi
Maailma automaailmassa on kymmenen vuoden päästä aivan toinen kuin tänään. Siellä ei ole enää sijaa polttomoottoriautoille.
- Anonyymi
Aivan toinen, joo. Polttomoottoreille ei sijaa. Suomessa on vuonna 2031 pari miljoonaa polttomoottoriautoa. Eikä ole Suomi ainoa maa missä niitä on. Tämä uusien myyntikielto tulee vain Eu:ssa.
- Anonyymi
"Vuonna 2030 ei ole myynnissä ainuttakaan uutta polttomoottoriautoa"
Täytyy siis vaan ostaa uusi polttomoottoriauto ennen tuota vuotta 2030.
Sillähän siitä selviää. Sillä sitten ajaakin kutakuinkin tuonne vuoteen 2041....
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/huhut-dieselin-ja-bensa-auton-kuolemasta-ovat-vahvasti-liioiteltuja/f608d81a-67ec-44fb-b61c-ec2b08dc9b70 - Anonyymi
Afrikassa varmasti ajetaan polttomoottoriautoilla ja jos ei uusia tehdä niin ajavat vanhoilla Kuuban malliin, varaosia löytyy aibakin 100 vuodeksi.
- Anonyymi
"Vuonna 2030 ei ole myynnissä ainuttakaan uutta polttomoottoriautoa"
Juu, juu, ja samalla menee kaikki öljyntuottajavaltiot konkurssiin, ja niiden kansalaiset kuolevat nälkään... - Anonyymi
Pitääpä hamstrata jemmaan muutama polttis. Avrvot nousee jos saatavuus huononee.
- Anonyymi
Muutama vuosi eteenpäin ja vanhalla polttiksella ei ole kuin romutuspalkkion arvo. Ei kestä kenenkään perse maksella käyttömaksuja ja bensaveroa. Ei sellaista kukaan osta. Ei kannata pitää kilvissä vaikka ilmaiseksi saisi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Muutama vuosi eteenpäin ja vanhalla polttiksella ei ole kuin romutuspalkkion arvo. Ei kestä kenenkään perse maksella käyttömaksuja ja bensaveroa. Ei sellaista kukaan osta. Ei kannata pitää kilvissä vaikka ilmaiseksi saisi.
..siis muutama vuosikymmen eteenpäin..
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
..siis muutama vuosikymmen eteenpäin..
Kyllä tässä on kyseessä hyvin nopea aikataulu kun kuuntelee ministerien puhetta.
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/9bb38ae5-5b79-4bd5-991e-deadb8dfcd00
Pitäkää mielessä että koko operaatio pitää olla maalissa jo kymmenen vuoden päästä. Näitä bensaveron korotuksia on jo tehty ja se on vain alkusoittoa koko operaatiolle. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä tässä on kyseessä hyvin nopea aikataulu kun kuuntelee ministerien puhetta.
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/9bb38ae5-5b79-4bd5-991e-deadb8dfcd00
Pitäkää mielessä että koko operaatio pitää olla maalissa jo kymmenen vuoden päästä. Näitä bensaveron korotuksia on jo tehty ja se on vain alkusoittoa koko operaatiolle.Vaalit tulossa = isot lupaukset ilmassa. Mutta mitään toimenpiteitä ei uskalleta ennen vaaleja tehdä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Muutama vuosi eteenpäin ja vanhalla polttiksella ei ole kuin romutuspalkkion arvo. Ei kestä kenenkään perse maksella käyttömaksuja ja bensaveroa. Ei sellaista kukaan osta. Ei kannata pitää kilvissä vaikka ilmaiseksi saisi.
Kyllä ne sähköautojen verotkin nousee. Jo nyt niillä on käyttövoimavero jota on helppo korottaa kerran-pari vuodessa eduskunnan puhemiehen nuijankopautuksella.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vaalit tulossa = isot lupaukset ilmassa. Mutta mitään toimenpiteitä ei uskalleta ennen vaaleja tehdä.
Kyllä ne vaalilupaukset unohdetaan kun totuus iskee koko voimalla. Vaikka kuinka määrättäisiin Suomeen sähköautot, niitä pystyy ostamaan vain pieni osa asukkaista. Suurin osa ajaa vielä kauan paljon halvemmilla polttisautoilla, ostavat jopa uusiakin.
- Anonyymi
Jos öljytulot loppuu lähi-idässä, niin heillä ei ole muuta vaihtoehtoa kuin sodankäynti ja valloittaaa muiden maiden yrityksiä . Millä he muuten elävät
- Anonyymi
Uskonasiat uskontopalstalle!
- Anonyymi
Älä puhu paskaa.
- Anonyymi
Suomalaiset on niin vitun velttomulkkusta kansaa, että ei edes mellakoita saada aikaiseksi.
Kannattas ottaa mallia Ranskasta, siellä osataan pistää paskoille valtionedustajille oikeasti jo kampoihin.
Tosin ei kauaa mene, että tässä joku alkaa keräämään sitä porukkaa kasaan, jolla lähdetään sitten vierailulle sinne armon persereikäpääkaupunkiimme... - Anonyymi
Entäs hakerekat ,ne kulkee 24 /7 ,kuski vain vaihtuu lennosta . Ja pölliautot, ajetaan kuormia hakemassa pitkin saloja, eikä huoltoasemista saati muistakaan latauspaikoista tietoakaan. Entäs metsäkoneet, ne viedään hakkuutyömaalle jonnekin perähikiälle viikoksikin , sinne on hankala sähköä viedä, aggrekaatti on tietysti vaihtoehto, jauhaa sähköä yöt, kun kuski lepää. Jollei sekin aja 24/7.
- Anonyymi
Biodiesel ja biokaasu. Niillä paikataan ne erikoistapaukset joihin sähkö ei sovellu.
- Anonyymi
Olen vahvasti eri mieltä asiasta. Vuonna 2030 kaikki uudet hälytysajoneuvot tulevat edelleenkin olemaan polttomoottorikäyttöisiä, sillä niiden toiminta-ajan ja matkan pitää olla riittävä vaativissakin olosuhteissa. Miten suhtautuisit siihen, että paloautosta loppuisi akku kesken sammutustyön? Korvaisiko vakuutusyhtiö silloin vahingon, jos sammutustyö keskeytettiin akun tyhjentymisen vuoksi?
Ei sähköautojen puolesta kannata ollenkaan intoilla, sillä eiväthän nekään päästöttömiä ole, koska niitä lataillaan pistorasiasta saatavalla sekasähköllä. Kyllä ihmiset alkavat sähköautoja ostaa heti, kun ne tulevat halvemmiksi ja niiden toimintasäde tulee lähemmäksi polttomoottoriautoja, jotta niitä voidaan käyttää pidemmilläkin reissuilla vaivattomasti.- Anonyymi
Biodiesel ja biokaasu. Ne täydentävät sähköautoja erikoistarpeissa.
- Anonyymi
Lataussähkö aiheuttaa Suomessa tällä hetkellä 89 g CO₂-päästöt/kWh. Eli ajettaessa sähköauto aiheuttaa ehkäpä n. 17-20 g CO₂-päästöt kilometrillä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Biodiesel ja biokaasu. Ne täydentävät sähköautoja erikoistarpeissa.
Miksi pitäisi olla erikoistarve? Päästöttöminä ne pitäisi rinnastaa yhtä ekologisiksi kuin sähköautot. Etanoli myös.
- Anonyymi
Volvolla ei ole myynnissä vuonna 2035 ainuttakaan pelkällä polttomoottorilla varustettua autoa. Mikä on tilanne vuonna 2030?
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/65cdd386-0fb5-4968-9909-137ed5332150- Anonyymi
Volvo ja moni muu merkki pelaa itsensä ulos autokaupasta jos siirtyvät pelkkiin sähköautoihin. Asiakkaita löytyy vielä 10-15 vuoden kuluttua polttomoottoriautoille niin Suomessa kuin Euroopassakin, puhumattakaan muusta maailmasta. No eipähän Volvon ja kumppanien tarvitse jatkossa murehtia kolmansien maiden autoliikenteestä, ne jää kaukoidän autonvalmistajille.
- Anonyymi
Ihmettelen niin kauhiasti tätä sähköauto kiimaa joka on jopa fanaattista ja uskonlahkotkin jäävät toiseksi tässä vaahtoamisessa.
Ensimmäinen sähköauton tekele tehtiin jo 1800 luvun lopulla ja senkin jälkeen 1900 luvun alussa näitä on tehty, ilman sen suurempia vaahtoamisia, kyseessä ei siis ole mikään uusi keksintö, eli nyt ei ole pyörää keksitty uudestaan!
Ihmetyttää myös fossiilisilla polttoaineilla käyvien laitteiden kieltäminen näin nopeassa aikataulussa, ongelmia syntyy aivan varmasti, liikaa liian nopeasti.
Bensalla ja dieselillä käyviä koneita ei voi muka enää kehittää eteenpäin, aivan varmasti voi ja seuraava vaihe ovat kyllä polttokennokäyttöiset vehkeet.
Myös vety,kaasu yms polttoaineita on tarjolla ja niitäkin voi kehittää.
Sähköauton valmistushan saastuttaa luontoa vieläkin enemmän johtuen kaivostoiminnasta ja rikastuksesta akku mineeraalien takia, myös lapsityövoimalla kootut akustot epäilyttävät, sekä näistä kertakäyttövehkeistä syntyvät jätevuoret. - Anonyymi
Vaikkei olisikaan, vanhoja löytyy pilvin pimein. Tänään ostettu uusi auto paalataan ehkä vuonna 2040. Eikä se miksikään muutu vaikka olisi sähköauto. 2030 ostettu uusi sähköauto paalataan 2050 ja parhaimmat polttikset jatkavat kulkuaan vielä vuosikymmeniä.
- Anonyymi
On todennäköistä että sähkö tuo samanlaiset nopeat harppaukset autotekniikassa kuin autoilun alkuaikoina. Nykyisillä polttomoottoriautoilla 20 vuoden käyttöaika ei ole mitenkään harvinaista, mutta sähkötekniikka ja varsinkin akkutekniikka harppoo niin nopeasti eteenpäin että nykyinen sähköauto on ehkäpä jo 5 vuoden kuluttua vanhentunut niin että ne on vaan ajettava romuksi saakka. Pienikin ratkaiseva sähkölaitteiston vika aiheuttaa romutuksen. Esimerkkinä voisi pitää nykyistä elektroniikkaa, jo muutaman vuoden ikäinen laite on romutuskunnossa vian tullessa. Toisaalta kierrätyksen edistyessä romuttaminen ei ole auton täydellistä hävittämistä.
- Anonyymi
Maalaispojat eivät usko mihinkään. Maailma siellä niin erilainen.
- Anonyymi
Luuletko olevasi muita parempi ihminen?
- Anonyymi
Aloituksessa on totuus.
- Anonyymi
Milloin tulee markkinoille akkukäyttöinen paloauto?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Milloin tulee markkinoille akkukäyttöinen paloauto?
Otetaan helpompi vaihtoehto: Milloin Suomen maantiellä ajaa ensimmäinen täyssähköinen kymppipyöräinen.
- Anonyymi
Onko EU koko maailma ja koskevatko EU-maiden päätökset koko maailmaa. Kannattaa muista että viidennes maailman asukkaista elää vielä ilman sähköverkkoa.
- Anonyymi
Niin ja 2030 Euroopassakin on alueita joissa sähköautoilla ei pärjätä.
- Anonyymi
Ehkä Euroopassa ei paljon polttomoottorilla varustettuja autoja myydä. Mutta niitä myydään taatusti vielä pieniä määriä Euroopassa vuonna 2030 ja muualla maailmassa vielä kymmeniä vuosia sen jälkeen. On vain muutama valmistaja joka on väittänyt lopettavansa polttisautojen tuotannon tuohon mennessä, mutta edes heidän lupauksensa ei ole varmoja. He voivat jatkaa niin pitkään kuin heitä itseä huvittaa viis veisaten siitä mitä ovat luvanneet.
- Anonyymi
Aika moni tätä viesti lukeva pystyy tarkistamaan mikä on uusien polttisautojen myyntiluvut 9 vuoden kuluttua. Voisin lyödä vetoa ettei ole lähelläkään nollaa, mutta suurin osa niistä tulee kauko-idästä, osa vieläpä eurooppalaisista tehtaista.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aika moni tätä viesti lukeva pystyy tarkistamaan mikä on uusien polttisautojen myyntiluvut 9 vuoden kuluttua. Voisin lyödä vetoa ettei ole lähelläkään nollaa, mutta suurin osa niistä tulee kauko-idästä, osa vieläpä eurooppalaisista tehtaista.
Suomessa ei ole myynnissä ainuttakaan polttomoottoriautoa vuonna. 2030. Se on täysin selvää.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Suomessa ei ole myynnissä ainuttakaan polttomoottoriautoa vuonna. 2030. Se on täysin selvää.
Ei ole, koska on edelleen monta valmistajaa, jotka EI ole luvannut lopettaa polttisten valmistamista. Ainakin osa on laittanut tavoitteen vuoteen 2035 ja osa vuoteen 2040. Kaikki eivät ole päättäneet lopettaa polttisten valmistusta noin aikaisin.
Ja koska ladattavissa hybrideissä on polttomoottori, lasken ne polttisautoiksi.
- Anonyymi
Siinä ne markkinat käy kuumina kun Etelä-Amerikkaan, Aasiaan ja Afrikkaankin myydään pelkkiä sähköautoja.
- Anonyymi
Tämä aloitus on totuus, koska edelliset kahdeksan vuotta sähköautojen määrä on kaksin kertaistunut.
- Anonyymi
Asia on aloituksessa ilmoitettu kaikelle kansalle ja sillä selvä.
- Anonyymi
Otsikossa on vastaus sopertajan tekstiin.
- Anonyymi
Kyllä tuon ketjun otsikon kirjoittaja on täysin oikeassa.
- Anonyymi
Mikä tämä vetyhöperö oikein on? Uskomaton julli.
- Anonyymi
Yhdeksän vuoden päästä Suomessa ei ole myynnissä ainuttkaan uutta polttomottoriautoa. Se on totuus.
- Anonyymi
Vaikka jopa kuuluisa sähköautojen tekijä tekee niitä edelleen?....Eikä ole edes hybridi....
https://www.is.fi/autot/art-2000008413674.html - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vaikka jopa kuuluisa sähköautojen tekijä tekee niitä edelleen?....Eikä ole edes hybridi....
https://www.is.fi/autot/art-2000008413674.htmlEi tee. Ei vain tällä hetkellä tajua muutoksen nopeutta.
- Anonyymi
EU ei ole koko maailma.
- Anonyymi
Kuka uskaltaa ostaa enää tänä päivänä uuden polttomoottoriauton.
- Anonyymi
Siksi ostetaan nyt käytettyjä.
- Anonyymi
Hyvin uskaltaa ostaa, sillä eihän 10 vuoden päästä autolla tarvitsekaan olla enää arvoa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hyvin uskaltaa ostaa, sillä eihän 10 vuoden päästä autolla tarvitsekaan olla enää arvoa.
Ajattelepa mikä oli sähköautojen tilanne yhdeksän vuotta sitten, niin tiedät mitä se on ykdeksän vuoden päästä. Uusia polttomoottoriautoja ei tosiaankaan enää ole.
- Anonyymi
No siinähän se.
- Anonyymi
Kaikillahan tulee olemaan polttomoottori auto, kun sota-alkaa ja valtakunnan koko sähköverkon tuhoavat.
- Anonyymi
...mutta kun kysyntä on pientä niin hintakin on hirveä.
- Anonyymi
Turha haaveilla, että sinun korjaamollasi riittää asiakkaita.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Turha haaveilla, että sinun korjaamollasi riittää asiakkaita.
Kaikki autonvalmistajat luopuvat polttomottoriautojen valmistamisesta ennen vuotta 2030.
- Anonyymi
Ketjun aloittaja näyttää tienneen asian jo kauan sitten.
- Anonyymi
Tämä minun piti nostaa ylös, mutta tuo kahelin kirjoittama lipsahti.
- Anonyymi
Sähköautot tulevat vääjäämättömästi ja sen ylihuomenna julkaistava ensirekisteröintilasto kesäkuulta osoittaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sähköautot tulevat vääjäämättömästi ja sen ylihuomenna julkaistava ensirekisteröintilasto kesäkuulta osoittaa.
Niin, huomenna on sähköautojen juhlapäivä. Tesloja tulli maahan kesäkuussa niin että meri oli laivoja taäynnä ja mustanaan.
- Anonyymi
Olisi syytä lopettaa sähköautojen parjaaminen siihen.
- Anonyymi
Kukaan viisas ei enää huomisen jälkeen parjaa.
- Anonyymi
Ei ainakaan sen jälkeen kun tilatut sähkö-Toyotat toimitetaan asiakkaille.
- Anonyymi
Alkakaahan uskoa tuota tämän ketjun otsikkoa kun katsotte taaksepäin sähköautojen 10-vuotista historiaa ja tämän hetkistä tilannetta.
Esitin sen ensimmäisen kerran vuonna 2016. - Anonyymi
Älkää jauhako sähköautojen vastaista poskaa. Se on turhaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vastustajat tekevät näköjään rajusti rankkaa valheellista työtä.
- Anonyymi
On se kumman vaikea uskoa että polttisten taru jatkuu hamaan tulevaisuuteen. Sähköauto on hetken kokeilu joka ei toimi. Nythän oli Tesloilla joku valojen vilkuttelu tapahtuma. Minulla oli myös lapsena langallinen kauko-ohjattava patteriauto, jossa myös oli vilkkuvat valot . Ei sekään talvella toiminut.
- Anonyymi
Älkää puhuko vuodesta 2035. Polttomoottoriautot ovat silloin jo museossa.
- Anonyymi
Ketjun otsikko perustuu tietoon ei kuvitelmiin luuluihin ja uskoihin.
- Anonyymi
Ja viime aikaiset uutiset kertovat totuuden eli polttomoottoriautoja myydään Euroopassa vielä vuoden 2030 jälkeen. Itse asiassa polttomoottoriautoja tullaan valmistamaan 2040-luvullakin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja viime aikaiset uutiset kertovat totuuden eli polttomoottoriautoja myydään Euroopassa vielä vuoden 2030 jälkeen. Itse asiassa polttomoottoriautoja tullaan valmistamaan 2040-luvullakin.
https://vm.tiktok.com/ZGec2NxLE/ .....,,,....
- Anonyymi
EU menee Saksan ja Ranskan autoteollisuuden ehdoilla.
- Anonyymi
Sähkötraktorit yleistyy kovaa vauhtia Suomessa nyt. Saksaa kuitenkin 1-3 vuotta jäljessä.
- Anonyymi
Viisaudsen alku on aloituksen totuuden tunnustaminen.
- Anonyymi
Helppoahan se kuvittelu on aikoinaan ibm:n pääjohtaja oli sitä mieltä, että maailmassa ei ole tarvetta 20 tietokonetta enemmälle määrälle tietokoneita.
- Anonyymi
Täyttä valetta
- Anonyymi
Kun katsoa kehitystä muutaman viime vuoden aikana niin väite on aivan varma.
- Anonyymi
"On se kumman vaikea uskoa, että vuonna 2030 ei ole mynnissä ainuttakaan polttomottorilla varustettua autoa."
En minäkään siihen usko. Ei ole ollut kovin vakuuttavaa tuo EU:n touhu. Jos kaikki vaan uskoisivat ylikansallisia päättäjiä, yhteiskunta lakkaisi nopeasti toimimasta. :D - Anonyymi
Ei se kiinnostus sähköautoihin ole minnekään kadonnut. Nyt on tullut riittävästi edullisia malleja ja hinnat muissa eivät enää laske.
- Anonyymi
Muutaman viime vuoden historia osoittaa että sähköautojen yleistyminen vaan kiihtyy.
- Anonyymi
Historia kertoo tulevaisuuden.
- Anonyymi
Ja viimeisen vuoden luvut osoittavat, että sähköautojen kysyntä on romahtanut ja autovalmistajatkin ovat ajamassa alas sähköautojen valmistusta.
Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1448049Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde432111Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja252030- 921680
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1811617Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1071060Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik5999- 52977
- 24918
Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28850