Aihe

Vuonna 2030 ei ole myynnissä ainuttakaan uutta polttomoottoriautoa

Anonyymi

On se kumman vaikea uskoa, että vuonna 2030 ei ole mynnissä ainuttakaan polttomottorilla varustettua autoa.

Teslan ensimmäinen automalli oli Tesla Roadster, jota valmistettiin vuosina 2008–2012, jossa ainoastaan sähkömottori oli Teslalta. Ensimmäinen kokonaan oma malli on luxus-sedan Model S vuonna 2012. Nyt ollaan menossa tässä kohtaa. Ei ole vaikea kuvitella miten asiat ovat 10 vuoden kuluttua.

90

188

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Kyllä noihin tulee vielä korjauksia. Ei voida mitenkään vaatia että 9 vuodessa pystyttäisiin lopettamaan liikkuminen polttomoottoreilla (uusillakaan). Vanhoilla polttomoottoriautoilla ajetaan ainakin 2040 tai jopa 2050 saakka, museoautoilla vielä kauan sen jälkeenkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä noihin tulee vielä korjauksia. Ei voida mitenkään vaatia että 9 vuodessa pystyttäisiin lopettamaan liikkuminen polttomoottoreilla (uusillakaan). Vanhoilla polttomoottoriautoilla ajetaan ainakin 2040 tai jopa 2050 saakka, museoautoilla vielä kauan sen jälkeenkin.

        Eihan tuo kiellä ajamasta vaikka vuoden 2020 mallin polttomoottoriautolla tuona ja tuon vuoden jälkeen. Uusia ei vaan todennäköisesti enää tuolloin saa.


    • Anonyymi

      Direktiivit ja päästörajat ehditään muokata vielä kun huomataan mihin mahdottomuuteen se johtaa. Vihreillä ituhipeilläkin on joskus nälkä ja elintarvikkeet kulkevat polttoaineella toimivilla autoilla vielä 2050-luvullakin. Ja ruokaa viljellään edelleen yli jopa yli 50 -vuotiaalla kalustolla, koska uudempaan ei ole varaa.

      • Anonyymi

        Leipä kulkee sähkörekalla ja biokaasurekalla aivan samalla tavalla kuin dieseliä polttaen. Ei dieselin käyttämisen lopettaminen ole edes vaikea rasti. Korvaavilla käyttövoimilla kulkevat rekat on jo olemassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Leipä kulkee sähkörekalla ja biokaasurekalla aivan samalla tavalla kuin dieseliä polttaen. Ei dieselin käyttämisen lopettaminen ole edes vaikea rasti. Korvaavilla käyttövoimilla kulkevat rekat on jo olemassa.

        Dieselmoottori säilyy pitkään koska sille on olemassa korvaavat polttoaineet ja päästöt saadaan riittävän pieneksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Dieselmoottori säilyy pitkään koska sille on olemassa korvaavat polttoaineet ja päästöt saadaan riittävän pieneksi.

        "Dieselmoottori säilyy pitkään koska sille on olemassa korvaavat polttoaineet ja päästöt saadaan riittävän pieneksi."

        Varmasti mahdollista, mutta ongelmana on, että diesel raskaassa liikenteessä on kokonaiskuluiltaan lähes tuplasti kalliimpaa kuin sähkö.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Leipä kulkee sähkörekalla ja biokaasurekalla aivan samalla tavalla kuin dieseliä polttaen. Ei dieselin käyttämisen lopettaminen ole edes vaikea rasti. Korvaavilla käyttövoimilla kulkevat rekat on jo olemassa.

        Kerropa missä ja kuinka paljon on sähkörekkoja ajamassa linjakuljetuksia normikuskin ajamana.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Leipä kulkee sähkörekalla ja biokaasurekalla aivan samalla tavalla kuin dieseliä polttaen. Ei dieselin käyttämisen lopettaminen ole edes vaikea rasti. Korvaavilla käyttövoimilla kulkevat rekat on jo olemassa.

        > Leipä kulkee sähkörekalla ja biokaasurekalla aivan samalla tavalla kuin dieseliä polttaen

        Biokaasulla kulkee, mutta sähkörekalla on vähän rajoitetumpaa. Pitää olla alamäkeä koko matka. Ainakin paljonpuhutulla Nikolan sähkörekalla.


      • Anonyymi

        Samoin kaikki ( hirvittävä määrä!) patteriautojen hinausautot!
        Vihreään unelmaan kuuluu myös 20000 uutta Eiffelin tornin kokoista sähkömyllyä ja viisi Talvivaaran kokoista litiumkaivosta. Sekä lisäksi kymmenkunta akkutehdasta ja viisi patteriautoista johtuvaa ongelmajätelaitosta.

        Milloin oikeasti aletaan pohtia tuon sähköautohypetyksen aiheuttamia mittavia ympäristö- ja ilmasto-ongelmia?


    • Anonyymi

      Eli kaikki rahtiliikenne lakkaa silloin heti. Mistä sinä nolo poika sitten saat sen päivittäisen ruoka-annoksesi, kun laivat, rekat, ja pakettiautot lakkaavat sitä sinulle tuomasta?...

      • Anonyymi

        No lidlistä tietenkin! Ja sähköähän tulee pistorasiasta, sinä onneton tyhmeliini!!


      • Anonyymi

        Miksi ruoka ei voisi kulkea sähkörekalla?

        Toki diesel-rekkoja on 2030 varmasti paljon liikenteessä, tosin kulut voivat olla näille kuljetuksille suuremmat. Sähkörekat ovat sen verran halvempia käyttää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi ruoka ei voisi kulkea sähkörekalla?

        Toki diesel-rekkoja on 2030 varmasti paljon liikenteessä, tosin kulut voivat olla näille kuljetuksille suuremmat. Sähkörekat ovat sen verran halvempia käyttää.

        Näytä minulle tällä hetkellä sellainen sähkörekka, joka kulkee sen saman matkan yhdellä latauksella, kuin se dieselrekka....

        Samalla voit näyttää tietenkin sen, milloin nuo pakettiautot, laivat, ja muut hyötyajoneuvot maailmassa toimii sähköllä lähitulevaisuudessa....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näytä minulle tällä hetkellä sellainen sähkörekka, joka kulkee sen saman matkan yhdellä latauksella, kuin se dieselrekka....

        Samalla voit näyttää tietenkin sen, milloin nuo pakettiautot, laivat, ja muut hyötyajoneuvot maailmassa toimii sähköllä lähitulevaisuudessa....

        Valtio kustantaa minun elämiseni, niin ei minun tarvitse huolehtia tuollaisista asioista lainkaan.

        SOS.DEM puolueen vankkumaton kannattaja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Valtio kustantaa minun elämiseni, niin ei minun tarvitse huolehtia tuollaisista asioista lainkaan.

        SOS.DEM puolueen vankkumaton kannattaja.

        No miksi sitten tulit tänne yleensäkään kommentoimaan yhtään mitään? Pysy siellä SOS. DEM. poterossasi vaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näytä minulle tällä hetkellä sellainen sähkörekka, joka kulkee sen saman matkan yhdellä latauksella, kuin se dieselrekka....

        Samalla voit näyttää tietenkin sen, milloin nuo pakettiautot, laivat, ja muut hyötyajoneuvot maailmassa toimii sähköllä lähitulevaisuudessa....

        Ei tarvii sähkörekan kulkea yhdellä latauksella yhtä pitkästi kuin dieseli kulkee yhdellä tankilla. Täysin virheellinen ajatusmalli.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tarvii sähkörekan kulkea yhdellä latauksella yhtä pitkästi kuin dieseli kulkee yhdellä tankilla. Täysin virheellinen ajatusmalli.

        Mitä virheellistä siinä on?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä virheellistä siinä on?

        Luuletko tosiaan, että kuljetusyritykset alkavat maksaa palkkaa kuskille siltä odotusajalta kun sähkörekkaa ladataan.
        Tietenkin sähkörekan pitää kulkea vähintään sama matka yhdellä latauksella ja mielellään enemmän, kuin minkä dieselrekka yhdellä tankkauksella.
        Et ajattele ollenkaan liiketaloudellisesti näitä asioita.
        Ihan eri yksityishenkilön odottaa omalla ajalla latausta tai ladata yön aikana.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näytä minulle tällä hetkellä sellainen sähkörekka, joka kulkee sen saman matkan yhdellä latauksella, kuin se dieselrekka....

        Samalla voit näyttää tietenkin sen, milloin nuo pakettiautot, laivat, ja muut hyötyajoneuvot maailmassa toimii sähköllä lähitulevaisuudessa....

        Täyssähköisiä pakettiautoja jotka sopivat täysin jakeluliikenteeseen on jo myynnissä jopa suomessa. Laivat ja lentokoneet kulkevat tulevaisuudessa biopolttoaineilla johon ne riittävät kun maailmanlaajuisesti biojätettä aletaan hyödyntämään. henkilöautoliikenteeseen se ei tule riittämään.
        Lyhyen matkan (esim. suomen sisäiseen liikenteeseen soveltuvia) sähköisiä lentokoneita jo testataan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä virheellistä siinä on?

        Nuppia voidaan vaihtaa, esim laivoissa rahdataan paljon vain trailereita, nupit vain vaihtavat paikkaa.

        Samalla ajatuksella ensimmäinen nuppi kiskoo trailerin Tku-Tre, seuravaa Tre-xxx ja niin edelleen. Vastaavasti nuo tuovat paluu trailereita takas päin.

        Kyllä noita heavy duty EV vehkeitä jo löytyy hyvällä rangella, mitä kuski saa Suomessa ajaa päivässä...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä virheellistä siinä on?

        Sähkörekkaa ladataan jokaisessa lastaus/purku pisteessä sekä tietenkin yön yli. Eli sähkörekalla voidaan jopa säästää työaikaa. Koska 400l laskeminen tankkiin ei tapahdu hetkessä, eikä aina reitille osu asemaa mihin mahtuisi.

        Töpseli kiinni autoon ja lastaushommiin. Aikaa ei mene edes minuuttia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähkörekkaa ladataan jokaisessa lastaus/purku pisteessä sekä tietenkin yön yli. Eli sähkörekalla voidaan jopa säästää työaikaa. Koska 400l laskeminen tankkiin ei tapahdu hetkessä, eikä aina reitille osu asemaa mihin mahtuisi.

        Töpseli kiinni autoon ja lastaushommiin. Aikaa ei mene edes minuuttia.

        "li sähkörekalla voidaan jopa säästää työaikaa. Koska 400l laskeminen tankkiin ei tapahdu hetkessä, eikä aina reitille osu asemaa mihin mahtuisi. ..."

        Raskaiden ajoneuvojen polttoainepumppu on paljon nopeampi ja tehokkaampi kuin normi pumput henkilöautojen tankkauspisteissä.
        Ei siinä pitkään nokka tuhise kun 400 l on tankattu!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No lidlistä tietenkin! Ja sähköähän tulee pistorasiasta, sinä onneton tyhmeliini!!

        Ja kuten kansa tietää, niin sähköhän on lähes ilmaista. Ai saakutti ne sähkön siirtohinnat......Ei kai ne nyt sähköautoja koske?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja kuten kansa tietää, niin sähköhän on lähes ilmaista. Ai saakutti ne sähkön siirtohinnat......Ei kai ne nyt sähköautoja koske?

        Joo tosi kallista sähkö on. 1 kWh ainakin täällä maksaa 2,79372c vero + 2,7c siirto + 4,29c sähkö. Yhteensä siis massiiviset 9,98c/kWh siirtomaksuineen ja veroineen päivineen.

        Halvempaakiin sähköä saisi, mutta en jaksa tarjousten perässä pomppia. Lisäksi tämä on hiilineutraalia sähköä, vain tuuli- ja ydinvoimaa.

        16 kWh riittää helposti 100 km matkaan, eli 40000 km matkat maksavat 700€, vaikka laskisi 10% hävikkiä päälle. Kolmivaihelaturilla hävikkiä tulee todellisuudessa paljon vähemmän. Yhdellä vaiheella hävikkiä tulisi enemmän, ei tosin silti merkittäviä määriä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo tosi kallista sähkö on. 1 kWh ainakin täällä maksaa 2,79372c vero + 2,7c siirto + 4,29c sähkö. Yhteensä siis massiiviset 9,98c/kWh siirtomaksuineen ja veroineen päivineen.

        Halvempaakiin sähköä saisi, mutta en jaksa tarjousten perässä pomppia. Lisäksi tämä on hiilineutraalia sähköä, vain tuuli- ja ydinvoimaa.

        16 kWh riittää helposti 100 km matkaan, eli 40000 km matkat maksavat 700€, vaikka laskisi 10% hävikkiä päälle. Kolmivaihelaturilla hävikkiä tulee todellisuudessa paljon vähemmän. Yhdellä vaiheella hävikkiä tulisi enemmän, ei tosin silti merkittäviä määriä.

        "Joo tosi kallista sähkö on. 1 kWh ainakin täällä maksaa 2,79372c vero + 2,7c siirto + 4,29c sähkö. Yhteensä siis massiiviset 9,98c/kWh siirtomaksuineen ja veroineen päivineen."

        Näillä hinnoilla, ovat perussähkön hintoja, et varmasti saa kunnollista sähköauton latausasemaa!

        esim. muista kuin sähkön hinnoista tehokkaammilla linjoilla:
        Pienjännitesiirto
        -----------------------
        perusmaksu 39 €/kk
        tehomaksu 4,2 €/kW /kk (4,2 € * linjanteho)
        loistemaksu 2,92 €/kvar/kk
        siirto klo 7-22 1,93 snt/kWh
        siirto klo 22-7 1,3 snt/kWh

        Keskijännitesiirto
        -----------------------
        perusmaksu 183 €/kk
        tehomaksu 3,4 €/kW/kk (3,4 € * linjanteho)
        loistemaksu 2,92 €/kvar/kk
        siirto klo 7-22 1,4 snt/kWh
        siirto klo 22-7 1,01 snt/kWh

        Lisäksi nykyään tulee erilasku siirroista ja sähköstä vieläpä eri firmoista, sähkön myynnin ja siirron hoitavat eri firmat, jolloin sähkön todellinen hinta hämärtyy!

        Monessa tapauksessa perussähköllä sähkönhinta ja siirto ovat saman suuruisa.
        Ei kuluttajalla ole helppoa!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "li sähkörekalla voidaan jopa säästää työaikaa. Koska 400l laskeminen tankkiin ei tapahdu hetkessä, eikä aina reitille osu asemaa mihin mahtuisi. ..."

        Raskaiden ajoneuvojen polttoainepumppu on paljon nopeampi ja tehokkaampi kuin normi pumput henkilöautojen tankkauspisteissä.
        Ei siinä pitkään nokka tuhise kun 400 l on tankattu!

        Kaiken huippu on kun jopa arvossa pidetyt kirjoittajat/kommentoijat (en viitsi nimetä henkilöä) toteavat, että sen minkä henkilöauton tankkaus vie aikaa voi tehdä jotakin hyödyllistä?

        Sallikaa minun nauraa, muutamassa minitissa ei ennätä tehdä oikeastaan mitään hyödyllistä!!!!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaiken huippu on kun jopa arvossa pidetyt kirjoittajat/kommentoijat (en viitsi nimetä henkilöä) toteavat, että sen minkä henkilöauton tankkaus vie aikaa voi tehdä jotakin hyödyllistä?

        Sallikaa minun nauraa, muutamassa minitissa ei ennätä tehdä oikeastaan mitään hyödyllistä!!!!

        Henkilöauton tankkaus kestää käytännössä helposti paljon pidempään kuin "muutaman minuutin". Vaikka se "pieni koukkailu" tuntuu nopealta, helposti koko tapahtumassa menee lähes 10 minuuttia. Itse tankkauksessa kestää vain minuutin pari, mutta kaikessa muussa...

        Sähköautolla ainakin allekirjoittaneella menee "kaapelijumppaan" kuukaudessa n. 60-120 sekuntia ja tässä on kaikki aika laskettu mukaan, latausluukun avaus ja kaapelin kytkeminen. Yön aikana lataa 90%:iin. Latauskertoja tulee ehkä 2-3 kuukautta kohti. Yhdellä latauksella mennään 400-450 km.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luuletko tosiaan, että kuljetusyritykset alkavat maksaa palkkaa kuskille siltä odotusajalta kun sähkörekkaa ladataan.
        Tietenkin sähkörekan pitää kulkea vähintään sama matka yhdellä latauksella ja mielellään enemmän, kuin minkä dieselrekka yhdellä tankkauksella.
        Et ajattele ollenkaan liiketaloudellisesti näitä asioita.
        Ihan eri yksityishenkilön odottaa omalla ajalla latausta tai ladata yön aikana.

        Onhan noita sähköbussejakin jo vaikka kuinka eikä niitä ladata päivän ajon aikana ollenkaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Henkilöauton tankkaus kestää käytännössä helposti paljon pidempään kuin "muutaman minuutin". Vaikka se "pieni koukkailu" tuntuu nopealta, helposti koko tapahtumassa menee lähes 10 minuuttia. Itse tankkauksessa kestää vain minuutin pari, mutta kaikessa muussa...

        Sähköautolla ainakin allekirjoittaneella menee "kaapelijumppaan" kuukaudessa n. 60-120 sekuntia ja tässä on kaikki aika laskettu mukaan, latausluukun avaus ja kaapelin kytkeminen. Yön aikana lataa 90%:iin. Latauskertoja tulee ehkä 2-3 kuukautta kohti. Yhdellä latauksella mennään 400-450 km.

        "Henkilöauton tankkaus kestää käytännössä helposti paljon pidempään kuin "muutaman minuutin". Vaikka se "pieni koukkailu" tuntuu nopealta, helposti koko tapahtumassa menee lähes 10 minuuttia. Itse tankkauksessa kestää vain minuutin pari, mutta kaikessa muussa..."

        En ole koskaan aikaisemmin kellottanut tankkausta, on aina tuntunut lyhyeltä, mutta nyt oli pakko katsoa miten pitkään tankkaus oikeasti kestää.
        Pakkasta 27 C, ajoin tankkauspisteeseen ja käynnistin kännykän timerin, poistuin autosta, maksoin tankkauksen mittarilla, aloitin tankkauksen jostakin syystä ylivuoto rajoitin pätki päälle puolenkymmentä kertaa (hidasti tankkausta), tämän jälkeen tankkaus sujui häiriöttä, korkki kiinni ja autoon ja timer ilmoitti ajaksi 3 min 42 s, vaikka tankkauksessa alussa oli pieniä häiriöitä.

        Pakkasta 27 C aika 3 min 42 s kylmyyden vuoksi ajotietokone näytti matkaksi 890 km, lauhalla ilmalla 950 km.
        Koronaikana täydellä tankilla saa ajaa pätkäajoa yli kuukauden normaalisti 2 viikokoa - 1 kuukausi.

        Tankkaus vie harvoin jos koskaan 10 min.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Henkilöauton tankkaus kestää käytännössä helposti paljon pidempään kuin "muutaman minuutin". Vaikka se "pieni koukkailu" tuntuu nopealta, helposti koko tapahtumassa menee lähes 10 minuuttia. Itse tankkauksessa kestää vain minuutin pari, mutta kaikessa muussa..."

        En ole koskaan aikaisemmin kellottanut tankkausta, on aina tuntunut lyhyeltä, mutta nyt oli pakko katsoa miten pitkään tankkaus oikeasti kestää.
        Pakkasta 27 C, ajoin tankkauspisteeseen ja käynnistin kännykän timerin, poistuin autosta, maksoin tankkauksen mittarilla, aloitin tankkauksen jostakin syystä ylivuoto rajoitin pätki päälle puolenkymmentä kertaa (hidasti tankkausta), tämän jälkeen tankkaus sujui häiriöttä, korkki kiinni ja autoon ja timer ilmoitti ajaksi 3 min 42 s, vaikka tankkauksessa alussa oli pieniä häiriöitä.

        Pakkasta 27 C aika 3 min 42 s kylmyyden vuoksi ajotietokone näytti matkaksi 890 km, lauhalla ilmalla 950 km.
        Koronaikana täydellä tankilla saa ajaa pätkäajoa yli kuukauden normaalisti 2 viikokoa - 1 kuukausi.

        Tankkaus vie harvoin jos koskaan 10 min.

        Ehkäpä se ajastin olisi pitänyt käynnistää siitä hetkestä, kun aloit etsiä huoltoasemaa...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onhan noita sähköbussejakin jo vaikka kuinka eikä niitä ladata päivän ajon aikana ollenkaan.

        Juu, ja johdinautoja ei ladata ollenkaan! Ainoa ongelma niissä on siinä, että reitiltä ei voi poiketa.....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juu, ja johdinautoja ei ladata ollenkaan! Ainoa ongelma niissä on siinä, että reitiltä ei voi poiketa.....

        En tiedä miten siellä, mutta täällä pk-seudun kehyskunnassa ei ole pitkään aikaan näkynyt muita kuin täyssähköbusseja lähiliikenteessä...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ehkäpä se ajastin olisi pitänyt käynnistää siitä hetkestä, kun aloit etsiä huoltoasemaa...

        Ei niitä tarvitse sen kummemmin etsiä niitä on vain matkan varrella sopivilla paikoilla sen kun valitset ja tankkaat, tosi helppoa!


    • Anonyymi

      "Neljän ja puolen tunnin ajon jälkeen kuljettajan on pidettävä vähintään 45 minuutin tauko. Tauko voidaan jakaa kahteen osaan, joista ensimmäisen osan on oltava vähintään 15 min ja toisen osan vähintään 30 min."

      Tuohon kun lisää lastaamiset ja purkamiset niin lataamiselle kyllä löytyy hyvinkin aikaa kun työvuoron alussa rekassa on virtaa 600-1.000 km ajamiseen.

      https://insideevs.com/news/456354/elon-musk-tesla-semi-1000-km-range/

      • Anonyymi

        Käytännössä 1000 km range ja lataaminen lastaamisen ja purkamisen yhteydessä riittää lähes kaikkiin tarkoituksiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Käytännössä 1000 km range ja lataaminen lastaamisen ja purkamisen yhteydessä riittää lähes kaikkiin tarkoituksiin.

        Tuollaisen 30-50 tonnin kuorman kuljettamiseen 1000 km tarvitaan melkoisen iso akusto. Akuston paino on hyötykuormasta pois koska kuorma-autolle on määrätty maksimipainot. Eikä jokaisessa kuorman purkupaikassa ole järeää pikalaturia jolla 15-30 minuutissa (kuorman purkuaika) saisi tarpeeksi sähköä akustoon. Rekka ei seiso yön yli latauksessa ja kuski nukkumassa kotona, se kulkee yön yli ja purkaa sekä lastaa kuormansa päivän aikana. Auto liikkuu käytännässä koko ajan kun se ei lastaa tai pura kuormaa, vain kuljettajan pakollisten taukojen ajan (11 h ajoajan aikana) se seisoo.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuollaisen 30-50 tonnin kuorman kuljettamiseen 1000 km tarvitaan melkoisen iso akusto. Akuston paino on hyötykuormasta pois koska kuorma-autolle on määrätty maksimipainot. Eikä jokaisessa kuorman purkupaikassa ole järeää pikalaturia jolla 15-30 minuutissa (kuorman purkuaika) saisi tarpeeksi sähköä akustoon. Rekka ei seiso yön yli latauksessa ja kuski nukkumassa kotona, se kulkee yön yli ja purkaa sekä lastaa kuormansa päivän aikana. Auto liikkuu käytännässä koko ajan kun se ei lastaa tai pura kuormaa, vain kuljettajan pakollisten taukojen ajan (11 h ajoajan aikana) se seisoo.

        Taisi 1000 km range versiossa olla 1000 kg lisäpainoa verrattuna dieseliin. Polttomoottoria, polttoainesäiliötä ja vaihdelaatikkoa ei tarvita, itse akku on kantava osa runkoa ja muussa käytetty alumiinia teräksen sijaan. Lisänä aerodynaamisempi muoto.

        Onko tonnin painavampi rekka oikeasti kovin paha, kun huolto ja käyttökulut ovat vain murto-osa diesel-yhdistelmän vastaavista?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taisi 1000 km range versiossa olla 1000 kg lisäpainoa verrattuna dieseliin. Polttomoottoria, polttoainesäiliötä ja vaihdelaatikkoa ei tarvita, itse akku on kantava osa runkoa ja muussa käytetty alumiinia teräksen sijaan. Lisänä aerodynaamisempi muoto.

        Onko tonnin painavampi rekka oikeasti kovin paha, kun huolto ja käyttökulut ovat vain murto-osa diesel-yhdistelmän vastaavista?

        Tuollainen sähkörekka on rajusti kalliimpi, joten kuljetuskulut nousee. Mutta onhan se terveellisempää että ihmiset joutuu pihistelemään ruokaostoksiaan, ovat mokomat muutenkin ylipainoisia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuollainen sähkörekka on rajusti kalliimpi, joten kuljetuskulut nousee. Mutta onhan se terveellisempää että ihmiset joutuu pihistelemään ruokaostoksiaan, ovat mokomat muutenkin ylipainoisia.

        Riippumattomien tahojen toimesta tehtyjen laskelmien mukaan elinkaarikustannukset vain puolet vastaavasta diesel-rekasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Riippumattomien tahojen toimesta tehtyjen laskelmien mukaan elinkaarikustannukset vain puolet vastaavasta diesel-rekasta.

        Heh, toistaiseksi Nikolan sähkörekka on kyennyt liikkumaan omin voimin vain alamäessä. Palataan sitten asiaan, kun auto kulkee myös tasamaalla ja ylämäessä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Heh, toistaiseksi Nikolan sähkörekka on kyennyt liikkumaan omin voimin vain alamäessä. Palataan sitten asiaan, kun auto kulkee myös tasamaalla ja ylämäessä.

        Se että Nkolan projekti ei toimi on yksi juttu joka ei vaikuta sähkörekkojen tulemiseen mitenkään. Teaslan sähkörekat ovat olleet tositoimissa liikenteessä jo pitkään.


    • Anonyymi

      Aika vasta näyttää mihin mennään ja onko mitään mieltä vängätä mitä autoja saa myydä ja sääntöjä 2030 noudatetaan. Kyllä se aikanaan selviää.

    • Anonyymi

      Ei pidä paikkaansa.

      Markkinat ei toimi akkusähköautoille käytettyinä. Ja kulut uusissa aivan liian korkeat, ympäristöongelmat kaivoksien ja akkumateriaalin jalostuksen takia, kierrätys ei toimi, yhdessä romuautoissa jopa 500kg kennoja joita ei metallimurskaamoon voi laittaa.

      Veikkaan että vuonna 2030 ei myydä ollenkaan akkuautoja. Kaasu-autoja alkaa tulla lisää bensa ja dieselien lisäksi koska on mahdollista tehdä kaasua jätteistä, ihmisen takapuolesta tulevista, maatalouden, muiden orgaanisten. Sekä öljynporauksen yhteydessä maakaasuna. Sekä nestekaasua voi käyttää ja on käytetty paljon monissa maissa. Kaasu palaa puhtaasti ilman puhdistuslaitteita, halvempaa tekniikkaa.

      Tämä viesti kirjoitettu Lauantaina 2.1.2021

      Otetaan kuvakaappauksella talteen ja palataan 10 vuoden päästä aiheeseen.

      • Anonyymi

        Miksei toimisi markkinat käytettynä? Sähköinen voimalinja on paljon pitkäikäisempi ja toimintavarmempi kuin polttiksien vastaava ja kätännössä huoltovapaa. Ei synny jäteöljyä tms
        Akut ovat täysin kierrätettävä tavaraa joten ei siitäkään tule mitään ongelmaa kenellekään.

        Tuo Mersu Solid State bussi saa kilpailijoita ja ne ovat se raskaan kaluston "normaali" vuonna 2030.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksei toimisi markkinat käytettynä? Sähköinen voimalinja on paljon pitkäikäisempi ja toimintavarmempi kuin polttiksien vastaava ja kätännössä huoltovapaa. Ei synny jäteöljyä tms
        Akut ovat täysin kierrätettävä tavaraa joten ei siitäkään tule mitään ongelmaa kenellekään.

        Tuo Mersu Solid State bussi saa kilpailijoita ja ne ovat se raskaan kaluston "normaali" vuonna 2030.

        Niinhän sitä luulisi. Samaa sanottiin nokkaketjustakin, siis että on paljon kestävämpi kuin nokkahihna eli käytännössä kestää auton iän. VAG konserni sai nuokin hajoamaan jopa alle 40tkm ajolla muilla hihnan luotettava vaihtoväli oli 100tkm.

        Varmasti osa valmistajista tulee tekemään sähköautoja joiden voimalinja kestää eikä niissä ole merkittäviä suunniteluvirheitä. Mukaan kuitenkin mahtuu valmistajia jotka testauttaa autot käyttäjillä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niinhän sitä luulisi. Samaa sanottiin nokkaketjustakin, siis että on paljon kestävämpi kuin nokkahihna eli käytännössä kestää auton iän. VAG konserni sai nuokin hajoamaan jopa alle 40tkm ajolla muilla hihnan luotettava vaihtoväli oli 100tkm.

        Varmasti osa valmistajista tulee tekemään sähköautoja joiden voimalinja kestää eikä niissä ole merkittäviä suunniteluvirheitä. Mukaan kuitenkin mahtuu valmistajia jotka testauttaa autot käyttäjillä.

        "Mukaan kuitenkin mahtuu valmistajia jotka testauttaa autot käyttäjillä."

        Se ei kuitenkaan pilaa muiden valmistajien tuotteiden arvoa tai haluttavuutta käytettynä eikä vaikuta akkujen kierrätykseen.

        Eli täysin hutikommentti.


    • Anonyymi

      2030 luulen että olet hoidossa mielenterveyden petettyä jo monta vuotta sitten. Eikö 2030 ole puukaasuautot käytössä ennemmin. Tai 2030 maapallo on tuhoutunut ydinpommien räjähtäessä joka mantereella. Sitä toivotaan nyt.

    • Anonyymi

      Voi olla ettei henkilöautoja mutta paketti,kuorma ja rekan vetureita,junia,työkoneita kaikki puolustusvoimien ajokit jne on ja pysyy vielä 100 vuotta polttomoottorina varsinkin puolustusvoimien ja pelastuslaitosten ajokit ja raskas liikenne.

      • Anonyymi

        Eiköhän rekat ainakin ole melko pian sähkökäyttöisiä. Tulevat niin paljon halvemmiksi kokonaiskuluiltaan. Rekoilla polttoaine on suurin menoerä kuljettajan palkan lisäksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eiköhän rekat ainakin ole melko pian sähkökäyttöisiä. Tulevat niin paljon halvemmiksi kokonaiskuluiltaan. Rekoilla polttoaine on suurin menoerä kuljettajan palkan lisäksi.

        Ja sellainen akusto minä rekka vaatii painaa niin paljon ettei itse rahtia saada järkevää määrää mukaan, eli ei ihan äkkiä ja tällä akkutekniikalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja sellainen akusto minä rekka vaatii painaa niin paljon ettei itse rahtia saada järkevää määrää mukaan, eli ei ihan äkkiä ja tällä akkutekniikalla.

        Paitsi että sellainen on olemassa jo, ja tulee sarjavalmistukseen tänä vuonna. 600km range Tesla Semi-yhdistelmä painaa käytännössä saman verran kuin dieselkäyttöinen vastaava.

        1000 km range versio jonkin verran enemmän, ehkä tonnin tai korkeintaan kaksi.

        Täyssähkörekassa kun ei tarvita painavaa moottoria, vaihteistoa, tankkia, yms. Ja kun akku on osa tukirakennetta, säästyneeseen painoon mahtuu riittävästi akkukapasiteettia.


    • Anonyymi

      Ja nykyisetkin sähköautot on vanhanaiaisia 2025.

      "Nikkei Asian mukaan Volkswagen aikoo käynnistää kiinteäelektrolyyttisten akkujen tuotannon Euroopassa vuonna 2025."

      • Anonyymi

        Aika samaan aikaan kun Toyotan vastaava akku on myynnissä.


    • Anonyymi

      Voihan sitä jotkut höyrypäät askarrella tuollaisia direktiivejä ja vilpittömästi uskoa että näin se menee. Todellisuuden realiteetit tulevat kuitenkin vastaan ja määräaikaa siirretään, tai sitten direktiivi tulee voimaan, mutta käytännön syistä sitä ei tarvitse noudattaa, kute ei monia muitakaan direktiivejä ole.

    • Anonyymi

      Itse vaihdoin jo nyt nakun sähköautoon.
      En päästösyistä, koska Suomen päästömäärällä
      ei mielestäni ole vaikutusta maailman päästöihin.
      Mutta ehkä vähentää hieman.
      Pääsyy on polttiksen p-a hinta , ylläpitokulut, seka se,
      että polttikset ovat vikaherkkiä kun ovat niin mekaanisia laitteita.
      Lisäksi päästöjen vähentämis laitteet kalliita korjata.
      On kattia,hiukkassuodatinta egrsää ja antureita.

    • Anonyymi

      No mitäs kummaa tuossa nyt on. Näinhän se pitää mennä, jos kerta tarkoitus saada autokantaamme sähköistettyä. Niin kauan kuin myydään uusia polttiksia on sähköön siirtyminen hidasta. Ja sähkisten suhteellinen osuus koko autokannastamme pysyy pienenä.

      Ihan eri juttu sitten on mikä saastuttaa kokonaisvaltaisesti minkäkin verran. Näillä asioilla ei ole juuri tekoa keskenään. Politiikka on se joka nämä asiat määrittää. Joka tapauksessa autoilijoilta kerätään aina vaan enemmän ja enemmän veroluonteisia maksuja marinien ja viherpiipertäjien suosiollisella vaikutuksella "yhteiseksi hyväksi".

    • Anonyymi

      Sodissa ja viikkoja kestävissä metsäpaloissa sähköautot ovat parasta mitä teknologia voi tarjota. Sähköistä panssarivaunua tai telaketjupuskutraktoria ei vihollinen kuule. Vuonna 2030 akku ladataan todennäköisesti kerran kuukaudessa, kuten moni dieselauto tässä ajassamme.

    • Anonyymi

      Aloitus on täyttä totta. Tesla on tehnyt autoja vasta kahdeksan vuotta. On täysin selvää, että aloitus pitää paikkansa.

      • Anonyymi

        Tosi on.


    • Anonyymi

      On se kumma kun ollaan kirjoitelemassa kieltämistä. Polttomoottori auton rinnalle tulee sähköauto joille sen käyttö on sopivaa on oikeaa kirjoitusta. Kielletään kileletään kielletään on kiva sanoa mitähän muuta kielletään? kielletään jääkaapit kielletään koulut kielletään huvikseen kaiken maailman turhakkeet.
      Kehitys kehittyy ihan omalla painollaankin ja vihreät pitää pitää sitä poissa kun ovat suunnattomia ja järjettömiä.
      Polttomoottri autojen kielto on turha ja kielteinen asia yhteiskunnalle pitkin maailmaa. Turhan teko saastuttavissa tehtaissa kiinassa pitää kieltää ei olematonta osaa atojen aiheuttamista päästöistä .Auto kielto ihmiset on aivan hukassa päästöjen oikeista mittasuhteista tutkikaa ensin suoemn liieknen päästöt ja tutlikaa aasian liikenen päästöt ja niiden voimalat ja teollisuuden päästöt niin jos olette fiksuja olette hilaa se on totuus jos kiinnostaa.

      • Anonyymi

        En myöskään ymmärrä miksi polttomoottoriautot pitäisi kieltää. Kun kehityksen vauhtia seuraa, pian pitää olla melkoisen pälli, jos niillä vapaaehtoisesti ajaa.


    • Anonyymi

      Tässä on jotakin tuttua. Muistan, miten vastakarvaan lankapuhelimista luovuttiin. Ensin tuli Mobiran ja Motorolan salkut. Oltiin sillä kannalla, että nämä ovat vain viranomaisäyttöön. Kalliita ovat ja akut ovat lyhytkestoisia ja painavia. Myöskään tukiasemia ei ole. Sitten koko pieneni tiiliskiveksi ja kohta joka ukolla kilisi taskussa oma nokialainen. Seuraavaksi Esson baarin ukot todistelivat, että NMT-verkosta ei luovuta, koska GSM-verkkoa ei saada kuin kapunkien keskustoihin. Nyt samaa keskustelua käydään 5G:stä. Sama vääjäämätön kaava toistuu myös sähköautopuheissa. Jo viiden vuoden kuluttua nauramme tällekin keskustelulle.

      • Anonyymi

        Hyvä! Siinä on totuus.


      • Anonyymi

        Näinhän se usein menee. Noissa esimerkeissäsihän oli kyse normaalista teknisestä kehityksestä markkinavoimien avulla.
        Ei silloin kukaan eikä mikään viranomaistaho pakottanut eikä hurjilla verotukitoimin edistänyt asiaa toisin kuin tämä sähköautohypetys. Kyllä ilman pakkoa ja verotukia siirtyminen sähköön tapahtuu aivan varmasti, jos se osoittautuu järkeväksi ja niinhän se ainakin tällä hetkellä näyttäisi olevan, kunnyrittää nähdä pakkokeinojen ja verotukiaisten taaksekin.

        Kalliiksihan tämä pakolla ja tukiaisin tehtävä muutos tulee verrattuna siihen, että annettaisiin muutoksen tapahtua luonnollisen kehityksen ja markkinoiden keinoin. Ja tietysti vielä sekin, ettei kilpaileville teknologiavaihtoehdoille käytännössä jää mahdollisuuksia, kun valtiot sitoutuvat vain yhteen tekniikkaa. Mahtaako historiasta löytyä onnistuneita esimerkkejä näin vahvasti valtioiden ohjatun ja sitoutumisen yhden tekniikan suosimisen autuudesta? Toivottavasti nyt ei ole heitetty mitään arvokasta unholaan....


    • Anonyymi

      Päästöillähän, ja nimenomaan kasvihuonekaadujen, polttomoottoriliikenteen poistamista perustellaan. Eikö niin. Sehän on ainoa järkevä syy vaihtaa toimivat voimanlähteet sähköln.
      No kun polttomoottoriautot ovat poistuneet kokonaan , niin tuon maailmantason valtavan varmaan kymmenien ellei satojenkin miljardien eurojen maksaman muutoksen jälkeen nuo päästöt vähenevät 10%. Enää siis on edessä tuon 90%:n vähentämisen haaste. Ja jos vain henkilöautoliikenne poistuu, niin silloin puhutaan jostain 4%:n vähenemisestä. Ja kaikenlisäksi kyse on vain käytönaikaisista päästöistä.

      Voi poijjaat!

      • Anonyymi

        Todella heikko argumentti, koska noin voi sanoa JOKAISEN päästöjä tuottavan osa-alueen kohdalla, että "ei kannata, vähentää vain 5-10%". Hohhoijaa.

        Tällä tavallahan voisi sanoa myös, että ei kannata Suomen vähentää päästöjä, kun meitä on vain 6 miljoonaa. Tai kiinalaisen/yhdysvaltalaisen suurkaupungin kaupunginosan, ei kannata vähentää päästöjä, meitä on vain 200000.

        Eli haetaan aina vain jokin pienempi ryhmä ja unohdetaan se, että joka ikinen muukin maailmassa voi ajatella samalla tavalla ja päättää ettei mitään tehdä!

        Käsittämätön argumentti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Todella heikko argumentti, koska noin voi sanoa JOKAISEN päästöjä tuottavan osa-alueen kohdalla, että "ei kannata, vähentää vain 5-10%". Hohhoijaa.

        Tällä tavallahan voisi sanoa myös, että ei kannata Suomen vähentää päästöjä, kun meitä on vain 6 miljoonaa. Tai kiinalaisen/yhdysvaltalaisen suurkaupungin kaupunginosan, ei kannata vähentää päästöjä, meitä on vain 200000.

        Eli haetaan aina vain jokin pienempi ryhmä ja unohdetaan se, että joka ikinen muukin maailmassa voi ajatella samalla tavalla ja päättää ettei mitään tehdä!

        Käsittämätön argumentti.

        Et ymmärtänyt kirjoituksen pointtia laisinkaan.
        Siinähän ei mitenkään vastustettu liikenteen polttomoottorien poistumista. Ei, vaan lähinnä taivasteltiin tuota huikeita miljardien ja taas miljardien verotukien ja pakotteiden satsausta liikenteen ja lähinnä polttomoottorihenkilöautoliikenteen kieltoihin ja pakottamisiin, kun hyöty siitä kuitenkin on noin pieni. Luultavasti siirtyminen polttomoottoreista pois tapahtuu ilman noita satsauksiakin, kunhan vaihtoehdot ovat tarpeeksi käyttökelpoisia ja varsinkin kustannuksiltaan kilpailukykyisiä.

        Onko niin, että tuosta 90-95% osuudesta ei löytyisi paremmalla hyötysuhteella kohteita, joihin nuo miljardien satsaukset purisivat?
        En tiedä löytyisikö, mutta se oli kirjoituksen pointti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et ymmärtänyt kirjoituksen pointtia laisinkaan.
        Siinähän ei mitenkään vastustettu liikenteen polttomoottorien poistumista. Ei, vaan lähinnä taivasteltiin tuota huikeita miljardien ja taas miljardien verotukien ja pakotteiden satsausta liikenteen ja lähinnä polttomoottorihenkilöautoliikenteen kieltoihin ja pakottamisiin, kun hyöty siitä kuitenkin on noin pieni. Luultavasti siirtyminen polttomoottoreista pois tapahtuu ilman noita satsauksiakin, kunhan vaihtoehdot ovat tarpeeksi käyttökelpoisia ja varsinkin kustannuksiltaan kilpailukykyisiä.

        Onko niin, että tuosta 90-95% osuudesta ei löytyisi paremmalla hyötysuhteella kohteita, joihin nuo miljardien satsaukset purisivat?
        En tiedä löytyisikö, mutta se oli kirjoituksen pointti.

        Totta, voisi ajatella että satsaukset fossiilisiin varsinkin uusiin hiilivoimaloihin voitaisiin lopettaa ja siihen nuo miljardit luulisivat hyödyntävän enemmän. Myös teollisuuden energiankäyttö voisi siirtyä noiden miljardien avulla pois fossiilisten energialähteiden käytöstä...


    • Anonyymi

      Vuonna 2030 on myynnissä vielä autoja joissa on sähkömoottorin lisäksi polttomoottori, koska sähköautoiksi luetaan myös ladattavat hybridit.

    • Anonyymi

      Maailma automaailmassa on kymmenen vuoden päästä aivan toinen kuin tänään. Siellä ei ole enää sijaa polttomoottoriautoille.

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Afrikassa varmasti ajetaan polttomoottoriautoilla ja jos ei uusia tehdä niin ajavat vanhoilla Kuuban malliin, varaosia löytyy aibakin 100 vuodeksi.

    • Anonyymi

      "Vuonna 2030 ei ole myynnissä ainuttakaan uutta polttomoottoriautoa"

      Juu, juu, ja samalla menee kaikki öljyntuottajavaltiot konkurssiin, ja niiden kansalaiset kuolevat nälkään...

    • Anonyymi

      Pitääpä hamstrata jemmaan muutama polttis. Avrvot nousee jos saatavuus huononee.

      • Anonyymi

        Muutama vuosi eteenpäin ja vanhalla polttiksella ei ole kuin romutuspalkkion arvo. Ei kestä kenenkään perse maksella käyttömaksuja ja bensaveroa. Ei sellaista kukaan osta. Ei kannata pitää kilvissä vaikka ilmaiseksi saisi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Muutama vuosi eteenpäin ja vanhalla polttiksella ei ole kuin romutuspalkkion arvo. Ei kestä kenenkään perse maksella käyttömaksuja ja bensaveroa. Ei sellaista kukaan osta. Ei kannata pitää kilvissä vaikka ilmaiseksi saisi.

        ..siis muutama vuosikymmen eteenpäin..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ..siis muutama vuosikymmen eteenpäin..

        Kyllä tässä on kyseessä hyvin nopea aikataulu kun kuuntelee ministerien puhetta.

        https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/9bb38ae5-5b79-4bd5-991e-deadb8dfcd00

        Pitäkää mielessä että koko operaatio pitää olla maalissa jo kymmenen vuoden päästä. Näitä bensaveron korotuksia on jo tehty ja se on vain alkusoittoa koko operaatiolle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä tässä on kyseessä hyvin nopea aikataulu kun kuuntelee ministerien puhetta.

        https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/9bb38ae5-5b79-4bd5-991e-deadb8dfcd00

        Pitäkää mielessä että koko operaatio pitää olla maalissa jo kymmenen vuoden päästä. Näitä bensaveron korotuksia on jo tehty ja se on vain alkusoittoa koko operaatiolle.

        Vaalit tulossa = isot lupaukset ilmassa. Mutta mitään toimenpiteitä ei uskalleta ennen vaaleja tehdä.


    • Anonyymi

      Jos öljytulot loppuu lähi-idässä, niin heillä ei ole muuta vaihtoehtoa kuin sodankäynti ja valloittaaa muiden maiden yrityksiä . Millä he muuten elävät

    • Anonyymi

      Uskonasiat uskontopalstalle!

    • Anonyymi

      Älä puhu paskaa.

    • Anonyymi

      Suomalaiset on niin vitun velttomulkkusta kansaa, että ei edes mellakoita saada aikaiseksi.

      Kannattas ottaa mallia Ranskasta, siellä osataan pistää paskoille valtionedustajille oikeasti jo kampoihin.

      Tosin ei kauaa mene, että tässä joku alkaa keräämään sitä porukkaa kasaan, jolla lähdetään sitten vierailulle sinne armon persereikäpääkaupunkiimme...

    • Anonyymi

      Entäs hakerekat ,ne kulkee 24 /7 ,kuski vain vaihtuu lennosta . Ja pölliautot, ajetaan kuormia hakemassa pitkin saloja, eikä huoltoasemista saati muistakaan latauspaikoista tietoakaan. Entäs metsäkoneet, ne viedään hakkuutyömaalle jonnekin perähikiälle viikoksikin , sinne on hankala sähköä viedä, aggrekaatti on tietysti vaihtoehto, jauhaa sähköä yöt, kun kuski lepää. Jollei sekin aja 24/7.

      • Anonyymi

        Biodiesel ja biokaasu. Niillä paikataan ne erikoistapaukset joihin sähkö ei sovellu.


    • Anonyymi

      Olen vahvasti eri mieltä asiasta. Vuonna 2030 kaikki uudet hälytysajoneuvot tulevat edelleenkin olemaan polttomoottorikäyttöisiä, sillä niiden toiminta-ajan ja matkan pitää olla riittävä vaativissakin olosuhteissa. Miten suhtautuisit siihen, että paloautosta loppuisi akku kesken sammutustyön? Korvaisiko vakuutusyhtiö silloin vahingon, jos sammutustyö keskeytettiin akun tyhjentymisen vuoksi?

      Ei sähköautojen puolesta kannata ollenkaan intoilla, sillä eiväthän nekään päästöttömiä ole, koska niitä lataillaan pistorasiasta saatavalla sekasähköllä. Kyllä ihmiset alkavat sähköautoja ostaa heti, kun ne tulevat halvemmiksi ja niiden toimintasäde tulee lähemmäksi polttomoottoriautoja, jotta niitä voidaan käyttää pidemmilläkin reissuilla vaivattomasti.

      • Anonyymi

        Biodiesel ja biokaasu. Ne täydentävät sähköautoja erikoistarpeissa.


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Ihmettelen niin kauhiasti tätä sähköauto kiimaa joka on jopa fanaattista ja uskonlahkotkin jäävät toiseksi tässä vaahtoamisessa.
      Ensimmäinen sähköauton tekele tehtiin jo 1800 luvun lopulla ja senkin jälkeen 1900 luvun alussa näitä on tehty, ilman sen suurempia vaahtoamisia, kyseessä ei siis ole mikään uusi keksintö, eli nyt ei ole pyörää keksitty uudestaan!
      Ihmetyttää myös fossiilisilla polttoaineilla käyvien laitteiden kieltäminen näin nopeassa aikataulussa, ongelmia syntyy aivan varmasti, liikaa liian nopeasti.
      Bensalla ja dieselillä käyviä koneita ei voi muka enää kehittää eteenpäin, aivan varmasti voi ja seuraava vaihe ovat kyllä polttokennokäyttöiset vehkeet.
      Myös vety,kaasu yms polttoaineita on tarjolla ja niitäkin voi kehittää.
      Sähköauton valmistushan saastuttaa luontoa vieläkin enemmän johtuen kaivostoiminnasta ja rikastuksesta akku mineeraalien takia, myös lapsityövoimalla kootut akustot epäilyttävät, sekä näistä kertakäyttövehkeistä syntyvät jätevuoret.

    • Anonyymi

      Vaikkei olisikaan, vanhoja löytyy pilvin pimein. Tänään ostettu uusi auto paalataan ehkä vuonna 2040. Eikä se miksikään muutu vaikka olisi sähköauto. 2030 ostettu uusi sähköauto paalataan 2050 ja parhaimmat polttikset jatkavat kulkuaan vielä vuosikymmeniä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Liikenne topissa

      Mitäs liedenpohjassa tekeillä ku kuus kutosen liikenne katkaistu..poliisioperaatio
      Virrat
      43
      12118
    2. Naisen vessakäynti suhteen alussa

      Mä olin ihastukseni kaa viettämässä viikonloppua. Eka kertaa yövyin miehen luona. Toisen yön jälkeisenä aamuna mulla meni vatsa aivan sekaisin. Oltiin
      Parisuhde
      162
      9521
    3. Maisa se jaksaa valehdella

      https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/28acb452-15ff-470d-80c3-511ad69abec0 Taas on syytön, taas on todisteita jotka jossain vaiheessa paljastaa Ma
      Kotimaiset julkkisjuorut
      228
      7335
    4. Liedenpohja

      Mikä hässäkkä siälä on päällä ??
      Virrat
      16
      4542
    5. Karanteenimääräyksiä rikkovaa ei rangaista.

      Ulkomailta tuleva koronatartuttaja saa Suomessa liikuskella ja juhlia estoitta. Omantunnon kysymys on noudattaako karanteenimääräyksiä toista on mones
      Maailman menoa
      191
      2951