Aihe

Kesädieseliä tankissa...

Anonyymi

Mulla on muutaman vuoden volkkarissa 3/4 kesädieseliö tankissa ja luvattu pakkasten kiristyvän... En saa ajettua aineita pois niin pian. Mitä kannattaisi tehdä?

38

121

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ostat talvidieseli tankin täydeltä, nostaa pakkasen kestävyyttä suhtessa vanhaan dieseliin.

      Kesä diesel kestää muistaakseni noin -10 asteen kelin, joten jos saat yli puolet uutta, niin pärkäät varmasti...

      • Anonyymi

        Tuo logiikka toimisi, jos talvidiesel olisi jollain mystisellä jääestoaineella seostettua kesädieseliä. Vaan kun se ei ole. Kesädieselissä on parafiineja, jotka kiteytyvät kylmässä. Vaikka kesädieseliä jatkaa talvidieselillä, niin ne parafiinit siellä edelleen luuraa. 50/50 seoksen lähmepiste on lähempänä kesä- kuin talvilaadun jähmepistettä ja nyt kysytyllä 75/25 seoksella ei taida paljoa eroa kesälaatuun olla.

        Tämä on näitä nokiautojen ihanuuksia. Talven tuloon pitäisi varautua hyvissä ajoin, mieluiten tankkaamalla talvilaatua niin aikaisin, että yhden tankillisen (käytännössä kesä- ja talvilaadun seosta) ehtii ajamaan loppuun ennen kunnon pakkasten alkua. Helpommin sanottu kuin tehty jos ja kun talvilaadun tuloa myyntiin pitää odotella.

        Sattuneesta syystä tien posket ovat täynnä "marjanpoimijoiden" dieselautoja, jos kunnon pakkasia tulee jo marras- tai joulukuussa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo logiikka toimisi, jos talvidiesel olisi jollain mystisellä jääestoaineella seostettua kesädieseliä. Vaan kun se ei ole. Kesädieselissä on parafiineja, jotka kiteytyvät kylmässä. Vaikka kesädieseliä jatkaa talvidieselillä, niin ne parafiinit siellä edelleen luuraa. 50/50 seoksen lähmepiste on lähempänä kesä- kuin talvilaadun jähmepistettä ja nyt kysytyllä 75/25 seoksella ei taida paljoa eroa kesälaatuun olla.

        Tämä on näitä nokiautojen ihanuuksia. Talven tuloon pitäisi varautua hyvissä ajoin, mieluiten tankkaamalla talvilaatua niin aikaisin, että yhden tankillisen (käytännössä kesä- ja talvilaadun seosta) ehtii ajamaan loppuun ennen kunnon pakkasten alkua. Helpommin sanottu kuin tehty jos ja kun talvilaadun tuloa myyntiin pitää odotella.

        Sattuneesta syystä tien posket ovat täynnä "marjanpoimijoiden" dieselautoja, jos kunnon pakkasia tulee jo marras- tai joulukuussa.

        Mulla oli veneessä vastaava ongelma ja kysyin nesteeltä ja kertoivat asian minulle ja ongelmaa ei tullut, pakkasta tuli noin 15 astetta. Sanoivat, että voi laskea suoraa suhde laskuna tulevan pakkas keston ja parafinit ei kiteydy!!!

        Muistaakseni mulla oli n.1/3 tankkia kesä dieseliä ja loput otin talvilaatua.

        Jol et usko, niin ole yhteydessä nesteen asiakaspalveluun
        asiakaspalvelu@neste.com

        Tuossa vielä, noista dieseleistä

        https://www.neste.fi/tuote/neste-futura-diesel-kesalaatu


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo logiikka toimisi, jos talvidiesel olisi jollain mystisellä jääestoaineella seostettua kesädieseliä. Vaan kun se ei ole. Kesädieselissä on parafiineja, jotka kiteytyvät kylmässä. Vaikka kesädieseliä jatkaa talvidieselillä, niin ne parafiinit siellä edelleen luuraa. 50/50 seoksen lähmepiste on lähempänä kesä- kuin talvilaadun jähmepistettä ja nyt kysytyllä 75/25 seoksella ei taida paljoa eroa kesälaatuun olla.

        Tämä on näitä nokiautojen ihanuuksia. Talven tuloon pitäisi varautua hyvissä ajoin, mieluiten tankkaamalla talvilaatua niin aikaisin, että yhden tankillisen (käytännössä kesä- ja talvilaadun seosta) ehtii ajamaan loppuun ennen kunnon pakkasten alkua. Helpommin sanottu kuin tehty jos ja kun talvilaadun tuloa myyntiin pitää odotella.

        Sattuneesta syystä tien posket ovat täynnä "marjanpoimijoiden" dieselautoja, jos kunnon pakkasia tulee jo marras- tai joulukuussa.

        Tässä syksyn mittaan pihistelin ja ajoin tankkia tyhjäksi kesälaadusta. Ei auttanut, kun oli pakko mennä tankkaamaan Nesteen mittarissa oli merkintä -10/-20 ja tankattava oli. Ehkä nyt jo saisi Helsingissäkin edes jonkinlaista talvilaatua, mutta auto on seisomassa enkä edes yritä käyntiin ennen kuin on riittävän lauha ilma ettei suodatin tukkeudu. Sitten tankkaamaan talvilaatua niin paljon kuin mahtuu, näin olen pärjäillyt muinakin talvina.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tässä syksyn mittaan pihistelin ja ajoin tankkia tyhjäksi kesälaadusta. Ei auttanut, kun oli pakko mennä tankkaamaan Nesteen mittarissa oli merkintä -10/-20 ja tankattava oli. Ehkä nyt jo saisi Helsingissäkin edes jonkinlaista talvilaatua, mutta auto on seisomassa enkä edes yritä käyntiin ennen kuin on riittävän lauha ilma ettei suodatin tukkeudu. Sitten tankkaamaan talvilaatua niin paljon kuin mahtuu, näin olen pärjäillyt muinakin talvina.

        Käsittämättömän monimutkaista. Eilen taas latasin Teslan autokatoksen alla ja näillä sähköillä mennään seuraavat 1-2 viikkoa tai 400-500+ km -- varsinkin kaupunkiajossa sähkö tuntuu riittävän loputtomiin. Riippumatta onko kesä vai talvi. Ja aina mukavan lämmin auto, kunhan appsista napsauttaa lämmöt päälle 5 minuuttia ennen lähtöä.

        Vaivattomin auto ikinä!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo logiikka toimisi, jos talvidiesel olisi jollain mystisellä jääestoaineella seostettua kesädieseliä. Vaan kun se ei ole. Kesädieselissä on parafiineja, jotka kiteytyvät kylmässä. Vaikka kesädieseliä jatkaa talvidieselillä, niin ne parafiinit siellä edelleen luuraa. 50/50 seoksen lähmepiste on lähempänä kesä- kuin talvilaadun jähmepistettä ja nyt kysytyllä 75/25 seoksella ei taida paljoa eroa kesälaatuun olla.

        Tämä on näitä nokiautojen ihanuuksia. Talven tuloon pitäisi varautua hyvissä ajoin, mieluiten tankkaamalla talvilaatua niin aikaisin, että yhden tankillisen (käytännössä kesä- ja talvilaadun seosta) ehtii ajamaan loppuun ennen kunnon pakkasten alkua. Helpommin sanottu kuin tehty jos ja kun talvilaadun tuloa myyntiin pitää odotella.

        Sattuneesta syystä tien posket ovat täynnä "marjanpoimijoiden" dieselautoja, jos kunnon pakkasia tulee jo marras- tai joulukuussa.

        Höpö höpö taas.
        Taas noita tämän saman ikitrollin itse keksimiään ongelmia. Koskaan enkä missään en ole nähnyt enkä kuullut kenelläkään olleen moista ongelmaa. Jos joku seisottaa autoaan puolivuotta tai ylikin sopivasti, saattaahan tuo onnistuakin, ainakin teoriassa, jos itse jäänyt huomiotta.
        Ai niin, joskus vuosia sitten olikin pari autoa hyytynyt, kun olivat olleet matkalka lappiin joskus alkutalvesta ja auto junan avoautovaunussa. Oli tankissa dieseliä, joka hyytyi poikkeuksellisissa pakkasissa eikä lähtenyt käyntiin. Oli sen verran harvinainen juttu, että ihan lehdissä uutisoitiin.
        Kesädieselin toimitukset lopetetaan jo syyskuun alkupuolella etelä- ja keskiosissa maassa. Sitä en tiedä miten Lapissa, mutta tuskin sentään myöhemmin.

        No kaikkensahan sitä ikitrollin on yritettävä...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Höpö höpö taas.
        Taas noita tämän saman ikitrollin itse keksimiään ongelmia. Koskaan enkä missään en ole nähnyt enkä kuullut kenelläkään olleen moista ongelmaa. Jos joku seisottaa autoaan puolivuotta tai ylikin sopivasti, saattaahan tuo onnistuakin, ainakin teoriassa, jos itse jäänyt huomiotta.
        Ai niin, joskus vuosia sitten olikin pari autoa hyytynyt, kun olivat olleet matkalka lappiin joskus alkutalvesta ja auto junan avoautovaunussa. Oli tankissa dieseliä, joka hyytyi poikkeuksellisissa pakkasissa eikä lähtenyt käyntiin. Oli sen verran harvinainen juttu, että ihan lehdissä uutisoitiin.
        Kesädieselin toimitukset lopetetaan jo syyskuun alkupuolella etelä- ja keskiosissa maassa. Sitä en tiedä miten Lapissa, mutta tuskin sentään myöhemmin.

        No kaikkensahan sitä ikitrollin on yritettävä...

        Noita marjanpoimijoita oli taannoin monta kpl Tuusulan moottoritien ja Kehä I tukkeena aamuruuhkassa. Kun pukkasi -10...-15 keliä jo joulukuun alkuun. Pääasiassa pakettiautoja + jokunen henkilöauto, varman nokelekoja nekin. Kyllä silloin netissäkin hieman puitiin tätä talvilaadun saatavuusongelmaa.

        Huoltoasemillakin täytyy kait tankin täyttää pariin kertaan talvilaadulla ennen kuin myytävän tuotteen voi mainostaa olevan sitä. Loppusyksystä siis ehkä saa jo vähän paremmin pakkasta kestävää "kesälaatua".

        BTW, tässä nokipaavolle lähdeviitettä.
        https://www.apu.fi/kysymykset/diesel-laatujen-sekoittuvuus


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Käsittämättömän monimutkaista. Eilen taas latasin Teslan autokatoksen alla ja näillä sähköillä mennään seuraavat 1-2 viikkoa tai 400-500+ km -- varsinkin kaupunkiajossa sähkö tuntuu riittävän loputtomiin. Riippumatta onko kesä vai talvi. Ja aina mukavan lämmin auto, kunhan appsista napsauttaa lämmöt päälle 5 minuuttia ennen lähtöä.

        Vaivattomin auto ikinä!

        Tesla ei tee matkailuautoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tässä syksyn mittaan pihistelin ja ajoin tankkia tyhjäksi kesälaadusta. Ei auttanut, kun oli pakko mennä tankkaamaan Nesteen mittarissa oli merkintä -10/-20 ja tankattava oli. Ehkä nyt jo saisi Helsingissäkin edes jonkinlaista talvilaatua, mutta auto on seisomassa enkä edes yritä käyntiin ennen kuin on riittävän lauha ilma ettei suodatin tukkeudu. Sitten tankkaamaan talvilaatua niin paljon kuin mahtuu, näin olen pärjäillyt muinakin talvina.

        Kesälaatu on 0/-10 °C eli tankkasit välikauden laatua. Ei huoltoasematkaan pysty kertalaakista siirtymään aidon talvilaadun myyntiin - tankeiss aon ainä vähän edellistä satsia pohjalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Käsittämättömän monimutkaista. Eilen taas latasin Teslan autokatoksen alla ja näillä sähköillä mennään seuraavat 1-2 viikkoa tai 400-500+ km -- varsinkin kaupunkiajossa sähkö tuntuu riittävän loputtomiin. Riippumatta onko kesä vai talvi. Ja aina mukavan lämmin auto, kunhan appsista napsauttaa lämmöt päälle 5 minuuttia ennen lähtöä.

        Vaivattomin auto ikinä!

        Autokatos, surkeaa...minä pidän EV autoani lämpimässä tallissani jossa myös ilmankuivaus järjestelmä. Pysyy auto hyvässä kunnossa, suosittelen sinullekkin, jos Tesla ei ole ainut omaisuus varantosi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Noita marjanpoimijoita oli taannoin monta kpl Tuusulan moottoritien ja Kehä I tukkeena aamuruuhkassa. Kun pukkasi -10...-15 keliä jo joulukuun alkuun. Pääasiassa pakettiautoja + jokunen henkilöauto, varman nokelekoja nekin. Kyllä silloin netissäkin hieman puitiin tätä talvilaadun saatavuusongelmaa.

        Huoltoasemillakin täytyy kait tankin täyttää pariin kertaan talvilaadulla ennen kuin myytävän tuotteen voi mainostaa olevan sitä. Loppusyksystä siis ehkä saa jo vähän paremmin pakkasta kestävää "kesälaatua".

        BTW, tässä nokipaavolle lähdeviitettä.
        https://www.apu.fi/kysymykset/diesel-laatujen-sekoittuvuus

        Ostakaa autoja, eikä kulkuneuvoja. BMW dieseleissä ollut jo pitkään lämmitetty polttoaine systeemi, niin tarvii mietttiä parafiineistä, hah


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ostakaa autoja, eikä kulkuneuvoja. BMW dieseleissä ollut jo pitkään lämmitetty polttoaine systeemi, niin tarvii mietttiä parafiineistä, hah

        Polttoainesäiliö pitää olla lämmitetty jos aikoo välttää kesälaadun hyytymisen suodattimiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Noita marjanpoimijoita oli taannoin monta kpl Tuusulan moottoritien ja Kehä I tukkeena aamuruuhkassa. Kun pukkasi -10...-15 keliä jo joulukuun alkuun. Pääasiassa pakettiautoja + jokunen henkilöauto, varman nokelekoja nekin. Kyllä silloin netissäkin hieman puitiin tätä talvilaadun saatavuusongelmaa.

        Huoltoasemillakin täytyy kait tankin täyttää pariin kertaan talvilaadulla ennen kuin myytävän tuotteen voi mainostaa olevan sitä. Loppusyksystä siis ehkä saa jo vähän paremmin pakkasta kestävää "kesälaatua".

        BTW, tässä nokipaavolle lähdeviitettä.
        https://www.apu.fi/kysymykset/diesel-laatujen-sekoittuvuus

        Minulla on ollut dieselautoja jo 80-luvun lopulta alkaen, eikä tuo ongelma ole vielä tähän saakka osunut omalle kohdalleni.
        Tosin liikun jatkuvasti pitkin eteläistä Suomea ja Lapissakin käyn lähinnä kesäisin, Kuusamossa kyllä talvisinkin. Auto ei seiso parkkipaikalla viikkoja, hyvä jos max paripäivää joskus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Käsittämättömän monimutkaista. Eilen taas latasin Teslan autokatoksen alla ja näillä sähköillä mennään seuraavat 1-2 viikkoa tai 400-500+ km -- varsinkin kaupunkiajossa sähkö tuntuu riittävän loputtomiin. Riippumatta onko kesä vai talvi. Ja aina mukavan lämmin auto, kunhan appsista napsauttaa lämmöt päälle 5 minuuttia ennen lähtöä.

        Vaivattomin auto ikinä!

        Onhan se monimutkaista yksinkertaiselle ihmiselle. Heitä on myös helppo höynäyttää antamaan rahansa turhuuteen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onhan se monimutkaista yksinkertaiselle ihmiselle. Heitä on myös helppo höynäyttää antamaan rahansa turhuuteen.

        "Onhan se monimutkaista yksinkertaiselle ihmiselle. Heitä on myös helppo höynäyttää antamaan rahansa turhuuteen."

        Niin, kuten ostamaan dieseliä.


    • Anonyymi

      Parin veneen omistajlta kannattaa kysyä kun niillä on samanlaisia probleemeja.

      • Anonyymi

        Tuttavapiirissäni veneet nostetaan talviteloille ennen pakkasia.
        Se mikä ongelma perämoottoreissa syntyy liittyy bensaan. Kun perämoottoria säilyttää lämpimässä tallissa puolivuotta ja tankissa tavallista bensaa eikä nk pienkonebensaa, niin käynnistysvaikeudet keväällä ovat yleisiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuttavapiirissäni veneet nostetaan talviteloille ennen pakkasia.
        Se mikä ongelma perämoottoreissa syntyy liittyy bensaan. Kun perämoottoria säilyttää lämpimässä tallissa puolivuotta ja tankissa tavallista bensaa eikä nk pienkonebensaa, niin käynnistysvaikeudet keväällä ovat yleisiä.

        Kannattaa laittaa polttoaineen stabilointiainetta viimeiseen tankkiin pyörittää konetta tovi että se leviää myös kaasareihin/ruiskuun.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kannattaa laittaa polttoaineen stabilointiainetta viimeiseen tankkiin pyörittää konetta tovi että se leviää myös kaasareihin/ruiskuun.

        Ja tuossa edellä joku bensaneiti uhosi dieselin ongelmista ja hankaluuksista ...


    • Anonyymi

      Vanha maitokuski sekoitti petroolia dieseliin :D

      • Anonyymi

        Myös nuotio alle toimii näiden maatalouskoneiden kanssa. Tosin osa (mm. BMW) osaa ottaa lämpöä ihan itsekseenkin.


    • Anonyymi

      Oliskos Diesel 100 aineesta jotain apua tai onko mitään ainetta joka parantaa kesälaadun pakkaskestävyyttä?

    • Anonyymi

      Jaahas taas, onpa fiksu kysymys, varsinkin kun et kerro paljonko sitä pakkasta nyt sitten on (vai olenko puusilmä), jos pakkasta max. -15C, nii ei hätiä mitiä, mutta jos lukema on yli -20C niin saattaa ongelmaa pukata, jos oikeasti pelkäät polttoaineesi juoksevuutta, niin voit ihan varmuudeksi lisätä esim. diesel 100 ainetta, vaikkakin on ns. vedenpoistoon, mutta ainakin 90 luvulla toimi hyvin hyytymisenestona, kun oli kipakkaa -28c pakkasta ja senaikaista "välikelin" dieseliä Volvon tankissa, alle -15C pakkasilla tuskin onkelmaa esiintyy, tietty valutat letkulla tankista ne vanhat pois kanistereihin, ei maahan ja toisilla kanisterieilla haet uutta talvilaatua tankkiin ja sitten pikkuhiljaa ujutat (kaadat talvilaadun sekaan, kun tankissa on tilaa) ne vanhat uusien sekaan sinne tankkiin, kaikki palaa kyllä ;)))

    • Anonyymi

      No onhan se tietenkin totta, että dieselauton pitkä tankkausväli bensa-autoihin tottuneelle yllättää, mutta ei se nyt noin paljon pidempi ole, että kesädieseliä ei ehdi käyttää ennen kovia pakkasia.
      Jos autonkäyttö on niin vähäistä, niin onkohan tullut hankittua turhan hyvä auto, kyllä joku bensaprutku olisi riittänyt mainiosta, jos sähkö auto vielä tuntuu hankalalta käytössä tai rahat ei riitä.

      • Anonyymi

        Turhan hyvä? Ja hyvyyden mittari on se, ettei saastuttava nokileka kestä kaupunkiajoa (nokiloukku tukkoon) eikä myöskään sitä, että autolla ajetaan muutaman kuukauden jaksolla vähän.

        Toki vaivoja voi vähentää, kun tulppaa NOx päästöjä vähentävän ERG venttiilin sekä tyhjää nokiloukun ja poistaa puhtaaksipoltot. Näin kulutuskin tippuu jopa 0,5 l/100, mikä on tärkeää köyhille dieselautoilijoille. Loppuviimeksi pitää laiska diesel lastuttaa. Ei se ehkä sen paremmin sitten kulje, mutta kaasua painettaessa muut jättäytyvät kauas taakse, koska eivät halua keuhkosyöpää.

        Kylmällä säällä dieseleitä vaivaa kalina, joka lähtee kuskin hampaista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Turhan hyvä? Ja hyvyyden mittari on se, ettei saastuttava nokileka kestä kaupunkiajoa (nokiloukku tukkoon) eikä myöskään sitä, että autolla ajetaan muutaman kuukauden jaksolla vähän.

        Toki vaivoja voi vähentää, kun tulppaa NOx päästöjä vähentävän ERG venttiilin sekä tyhjää nokiloukun ja poistaa puhtaaksipoltot. Näin kulutuskin tippuu jopa 0,5 l/100, mikä on tärkeää köyhille dieselautoilijoille. Loppuviimeksi pitää laiska diesel lastuttaa. Ei se ehkä sen paremmin sitten kulje, mutta kaasua painettaessa muut jättäytyvät kauas taakse, koska eivät halua keuhkosyöpää.

        Kylmällä säällä dieseleitä vaivaa kalina, joka lähtee kuskin hampaista.

        Mitäpä jos hankkisit edes vähän kokemusta dieseleistä? Ehkä silloin sinulle avautuisi mitä tarkoittaa hyvä auto. Niin ei tarvitsisi sinunkaan mokata itseäsi noin perusteellisella tietämättömyydellä.
        Se tosin tuppaa vähän maksamaan alkupääomaa, rahaa, laatu kun ei ole ilmaista. Jos se on siitä kiinni, niin onhan katkeruutesi tietty ymmärrettävää.

        Tietysti, jos ajosi on vain parin kilometrin keskikaljanhakumatka lähikaupassa kerran päivässä, niin tietysti sinulle silloin on riittävä se bensamoottorinen pikkukansanautosi. Massiiviset bensa-autojen päästötkään ei käytännössä noilla matkoilla merkitse mitään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Turhan hyvä? Ja hyvyyden mittari on se, ettei saastuttava nokileka kestä kaupunkiajoa (nokiloukku tukkoon) eikä myöskään sitä, että autolla ajetaan muutaman kuukauden jaksolla vähän.

        Toki vaivoja voi vähentää, kun tulppaa NOx päästöjä vähentävän ERG venttiilin sekä tyhjää nokiloukun ja poistaa puhtaaksipoltot. Näin kulutuskin tippuu jopa 0,5 l/100, mikä on tärkeää köyhille dieselautoilijoille. Loppuviimeksi pitää laiska diesel lastuttaa. Ei se ehkä sen paremmin sitten kulje, mutta kaasua painettaessa muut jättäytyvät kauas taakse, koska eivät halua keuhkosyöpää.

        Kylmällä säällä dieseleitä vaivaa kalina, joka lähtee kuskin hampaista.

        Vähemmänhän dieseleistä saasteita tulee kuin vastaavista bensa-aitoista. Myös uusissa bensa-autoissa on nokiloukut pakollisena, noin kymmenen vuotta dieselautoja myöhemmin.
        Dieselautoilla on ajettu kaupungeissa koko ajan eikä nokiloukun tukkeutumisia ole käytännössä ollut esillä muuta kuin näissä sometarinoissa.

        Ehkä noiden teini-ikäisten autojen rassailut ja lastutukset yms on melkoisen marginaalisia, mitäpä luulet? Nuorisohan on aina kautta aikojen mopoista alkaen tuollaisia virityksiä tehnyt.

        Dieselautojen ja bensa-autojen lämpimyydessä ei ole sellaista eroa, jonka kuljettaja ja matkustajat käytännössä voisivat huomata. Sen tiedän ihan omasta kokemuksesta omien autojeni kautta, toinen bensa ja toinen diesel.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitäpä jos hankkisit edes vähän kokemusta dieseleistä? Ehkä silloin sinulle avautuisi mitä tarkoittaa hyvä auto. Niin ei tarvitsisi sinunkaan mokata itseäsi noin perusteellisella tietämättömyydellä.
        Se tosin tuppaa vähän maksamaan alkupääomaa, rahaa, laatu kun ei ole ilmaista. Jos se on siitä kiinni, niin onhan katkeruutesi tietty ymmärrettävää.

        Tietysti, jos ajosi on vain parin kilometrin keskikaljanhakumatka lähikaupassa kerran päivässä, niin tietysti sinulle silloin on riittävä se bensamoottorinen pikkukansanautosi. Massiiviset bensa-autojen päästötkään ei käytännössä noilla matkoilla merkitse mitään.

        Jos rahat on tiukassa, niin silloin onkin syytä harkita ostaako hyvä, mutta kalliimman auton, jonka käyttökulut sitten kompensoivat kalliimman hankintahinnan. Tietysti näin, jos oikeasti tarvii autoa paljon. Niin ja hankintaan ylipäänsä löytyy rahoitus...
        Kerran se kirpaisee, mutta vuosien myötä saat rahasi ’takaisin’.

        Auton osalta nyt Suomessa näyttää kaikki olevan kovasti epävarmaa, mitä ja millaista kannattaa vai kannattaako hankkia mitään. Itsellä olisi nyt kohtapuoliin auton vaihdon aika, jos katsoo miten aikaisemmin olen autojani vaihdellut. Jätän kyllä vaihtamisen nyt ja jään odottelemaan mitä tapahtuu.....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Turhan hyvä? Ja hyvyyden mittari on se, ettei saastuttava nokileka kestä kaupunkiajoa (nokiloukku tukkoon) eikä myöskään sitä, että autolla ajetaan muutaman kuukauden jaksolla vähän.

        Toki vaivoja voi vähentää, kun tulppaa NOx päästöjä vähentävän ERG venttiilin sekä tyhjää nokiloukun ja poistaa puhtaaksipoltot. Näin kulutuskin tippuu jopa 0,5 l/100, mikä on tärkeää köyhille dieselautoilijoille. Loppuviimeksi pitää laiska diesel lastuttaa. Ei se ehkä sen paremmin sitten kulje, mutta kaasua painettaessa muut jättäytyvät kauas taakse, koska eivät halua keuhkosyöpää.

        Kylmällä säällä dieseleitä vaivaa kalina, joka lähtee kuskin hampaista.

        Kato, neiti Nokilekalla vapaat jatkuu vielä.


    • Anonyymi

      Tankkasin kerran vahingossa bensaa dieseliini ja huoltoasema kertoi, että 3-5% saa olla bensaa jota konstia käyttävät lapissa, mutta pitää kai olla vanha diesel, että toimii. Autoni oli silloin Seat diesel. Kannattaisi kai imeä kesä dieseli pois tankista.

    • Anonyymi

      Monelta talviharmilta välttyy kun vaihtaa PA-suodattimen joka syksy..

    • Anonyymi

      No, mitä teit aloittaja?

      • Anonyymi

        Täällä ei taida olla yhtään kokenutta diesel miestä?
        Ne lukemat mitä ilmoitellaan mittareilla on dieselin juoksevuuteen liittyvä,eli pakkaskestävyyteen liittyvä,no mitäs luulette kun auto on liikkeessä ja viima käyja on vaikka 10-pakkasta,entäs -15,ootteko kuulleet joskus uutisissa kun viima käy että tuntuu kuin olisi 25- tai enemmänkin.

        Se kestää jäätymättä yleensä sen -15 paikallaan mutta ei viimassa,jos letkut menee vaikka pohjassa,kovilla pakkasilla -35asteen kestävyyskin on niin ja näin,kone ei anna lämpöä riittävästi,saatikka polttoailämmitin ,joissakin pienet suuttimet ja ne menee tukkoon hyyhmään.
        Syksyllä pitää ennen pakkasia aina vaihtaa polttoai suodatin koska voi olla vettä,ei toimi enään kovemmilla pakkasilla jos on vettä.

        Ennen laitettiin kovilla pakkasilla bensaa sekaan jopa puolet,nykyautoihin ei uskalla,paitsi joihinkin mersujen koneisiin ne kestää.


    • Anonyymi

      Tankkaa JET - A -1 kerosiinia, ei jäädy.

      • Anonyymi

        Sama se on laittaa lämmitysöljyä tankkiin. Mun talossa on öljylämmitys. Eikä täällä Ilumantsis kukaan kollaa, millä se Merssu kulukee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sama se on laittaa lämmitysöljyä tankkiin. Mun talossa on öljylämmitys. Eikä täällä Ilumantsis kukaan kollaa, millä se Merssu kulukee.

        Oikein 👍hyvä että löytyy vielä yhteiskuntaa pelkäämättömiä kansalaisia.

        Oma tupa on oma lupa ja tupaöljyä tankkiin...mikä siinä on pakkaskestävyys?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oikein 👍hyvä että löytyy vielä yhteiskuntaa pelkäämättömiä kansalaisia.

        Oma tupa on oma lupa ja tupaöljyä tankkiin...mikä siinä on pakkaskestävyys?

        Talvilaatuinen tupaöljy, pakkaskestävyys -29.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Talvilaatuinen tupaöljy, pakkaskestävyys -29.

        Joo näin on. Meillä kun Märssu om lämpösessä tallissa, ni -35 C ei vielä haittaa ajamista, jos ei ole paria tuntia pidempää retkeä. Sit voi mennä hyhmään pumppu ja suodatin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Halla-aho: Emme halua, että punavihreä hallitus jatkaa

      https://www.is.fi/politiikka/art-2000007761119.html Alkaa olla nykyhallituksella lopun ajat.
      Maailman menoa
      367
      4425
    2. Miksi Helmi ja Julia haluavat lehden kanteen?

      Itseään paljon vanhemman miehen kanssa? Dannyn ”tyttöystävä” Helmi Herra Ylpön ”tyttöystävä” Julia. Onhan näitä ollut kautta aikain. Muutama vuosi kun
      Kotimaiset julkkisjuorut
      57
      3338
    3. Torppa Levillä

      Mites se raskauspahoinvointi ??
      Kotimaiset julkkisjuorut
      94
      1812
    4. Mikäs emäntä se joka listi lapset ja itsensä?

      Oli muhokselta,ouluun saakka piti mennä toteuttamaan tuokin asia. Onneksi ei silti rekan alle ajanut. Ei nimiä, toki ne tulee minfoon. Mutta niillä ei
      Muhos
      20
      1643