Aihe

Erasmus - oppilasvaihto - rasite briteille, hyöty muille

Lasten ja nuoren opiskelu on astunut yhä monimutkaisempaan oppikirjon aikakauteen - tämän päälle on aikuisten jatkuvan oppimisen putki, joka on välttämätöntä tämän päivän "kiihtyvän kehityksen" vuoksi.
.
Katso HS: "Erasmus-opiskelijavaihto lakkaa Britannian osalta, mutta sille etsitään jo korvaavia vaihtoehtoja"
.

Ilman oppia ei yhteiskunta pärjää ja tässä kohdin EU' n osuus maailmanlaajuisesta ihmispopulaatiosta 0,44/7,6 (2015) ei tule yltämään oppimisen kilpailussa maailman muille väestökeskittymille.

EU:ssa lasten ja nuorten määrä on vähenemään päin ja näin uuden oppi kaatuu yhä enemmän aikuisten "elämän mittaiseen oppiin" uudesta yhä syvällisemmästä tietämisen strategiasta, mitä yhteiskuntakehitys tutkimusmenetelmien moninaistumisena eteemme tuo.

Maailman oppimiskeskukset tulevat olemaan valtapopulaatiokeskittymissä, kunhan he saavat oppimisen, tutkimuksen kuin soveltamisen prosessit vauhtiin - esimerkkinä Kiina (1,4/7,8 - 2019).

Kiinassa valmistuu joka vuosi esimerkiksi 340 000 ylempää insinööriä, ollen enemmän kuin US, EU ja Venäjä yhteensä. Kiinassakin käänne on jo häämöttää - lasten määrä vähentyy ja näin oppimisen uusresurssit kaventuvat, kuten myös EU-Euroopassa.

Ongelma on siis oppivaisen väestöosuuden hengettömyyden lisääntyminen, joka on suoraan verrannollinen perusmassaan - lasten ja nuorten lukumäärään.
Ongelmaa voidaan peitota nostamalla koulutuksen laatua, tehoa ja huolehtimalla, että se lasten ja nuorten määrä hyödynnetään kaikin keinoin, eikä pudokkaita ole, vaan "kaikista" huolehditaan.

Huolehtimisen suurin panos sinne, mistä lahjakkuus on parhaiten louhittavissa!

Tältä osin meillä täällä lännessä on varaa ottaa oppia Kiinasta, jossa lasten kouluttautuminen on perheiden ykkösasia - "maksoi mitä maksoi".

Britit ovat ehkä huomanneet, että heidän tarjoama oppiprosessi antaa liiaksi hyötyä muualle kuin Englantiin itse. Muut käyvät, imaisevat ja lennähtävät tiehensä? Opitun hyöty ei jää Englantiin.

Kun Erasmus - hienona systeeminä - "päättyy nykymuotoisena", antaa uusi oppimisen brittisovellus tilaa sellaiselle, josta Englanti itse hyötyy enemmän?

...
HS ~ https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000007717519.html -

" ... Ohjelman kautta Britanniaan on lähtenyt vuosittain satoja suomalaisia eri kouluasteiden opiskelijoita ja opettajia. ... "

...
21589

11

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      "Liian kallis" -näin päättäjät englantilaisittain muotoilivat

      Oppi, oppiminen ja luovuuden louhinta ei ole koskaan, eikä kenellekään liian kallista

      Oppi ja sen hyödyllinen käyttö kullekin yhteiskuntajärjestykselle on aina sopivan hintaista, sillä se takaa kansakunnan pärjäämisen lopulta evoluution luomassa sopeumallisessa kilpailussa.

      Ehkä rehellisempi vastaus olisi se, etteivät britit saaneet riittävää takaisinmaksua Erasmus-oppivaihtojärjestelmästä - siis englantilaiset opinahjot olivat liian päteviä - "väärille opiskelijoille"?! Oliko rumasti sanottu - ehkä, mutta oletettavasti realistisesti.

      Niin moni halusi juuri Englantiin opiskelemaan, se koettiin päteväksi, innostavaksi ja tuloksia tuottavaksi - mutta kun liian moni tuli, kävi, opiskeli ja lähti omille teilleen - hyödyn jäämättä itse Englantiin. Vaakakuppi oli väärin kallellaan muualle EU:hun - näinkö? Tilastot oppilasvirroista sisään ja ulos voisivat kertoa todellisuuden?

      Esimerkiksi kiinalaiset ovat innokkaita Englantiin tulijoita - juuri opiskelemaan, ja ovat valmiit maksamaan korkeaa hintaa saamastaan oppihyödyllisyydestä - osan pätevimmistä jäädessä Englantiin!

      Entä se oleellinen - lahjakkuuden louhinta?

      Minne katosi lopulta se pätevin oppilasaines - päättötyö taskussaan? Ehkä Englanti kokee nyt EU-erossaan uuden vastaavan Englannille enemmän hyötyä tuovan "erasmus-systeemin" - itselleen hyödyllisemmäksi, vaikkapa kehittyvien valtioiden kanssa, joihin keskittyy maailmallinen väestöpopulaatio -- ja juuri nuorina.

      Englanti on entinen siirtomaaisäntä ja se saattaa haikailla nyt paluuroolia - ollen erinomainen oppialusta sellaisille nuorille, jotka haluavat antaa hyötyä enemmän itse briteille - näin Kansainyhteisö saisi kehitysnäkymää englantilaisjohteisuudelle - opin ja oppimisen kuin lahjakkuuksien louhintana.

      On selvää, että britit haluavat enemmän omaa etua ja hyötyä 52 prosentin kansanäänestykselle - erosta EU:sta, joka nyt on totta ja todellisuutta - myös oppilasvaihdon muuntumisen saralla.

      ...

    • Anonyymi

      Nyt bimbohallitus on saanut sentään runnottua 2. asteen koulutuksen ilmaiseksi.
      Aiemmin pienituloiset saivat vapaaoppilaspaikan, mutta keski- ja suurituloiset joutuivat maksamaan osan opiskelukuluista.

      Syntyvillä säästöillä hyvätuloinen perhe voi mukavasti tehdä mukavan lomareissun - oi kiitos Sanna ja Li! Teitä muistellaan illalla lomakohteen baarissa...jahka korona hellittää.

    • Anonyymi

      Itsekin Britanniassa jatko-opiskelleena toteaisin, että perustutkintoon (kuten insinööri jne) johtavan koulutuksen pitää olla Suomessa niin laadukasta, että perustutkintoja ei snobbailumielessä (normaalitapaus) opiskeltaisi Briteissä. Se on kuormittanut varsin kohtuuttomasti brittien korkeakoulujärjestelmää. Toki usein mahtavat lukuvuosimaksut ovat antaneet briteille kompensaatiota sille, että monien perustutkintojen opiskelijoista Briteissä on valtaosa ei-brittejä. Sinne vaan tungetaan ja papan maksaessa snobeimmat tunkevat jopa Lontoon huippupaikkoihin.

      Suomen perustutkintojen pitää titenkin antaa kielelliset valmiudet jatkotutkinnon surittamiseen ulkomailla. Opiskelijoittemme yleisen passiivisuuden ulkomaiseen jatko-opiskeluun tulee väistyä. Nykypäivän opiskelijoistamme liian suuri osa on pullasorsia, jotka eivät luovu vapaa-ajan mukavuuksistaan kun kaikkea tuodaan täällä vähin ponnistuksin nokan eteen.

      Vieraskielellistä valmiutta opiskelussa perustutkintoon annetaan Suomessa tyydyttävästi englantia koskien - kunhan muistetaan että kirjallinen osaaminen on yhtä tärkeää kuin suullinen.

      Ruotsin kielen pakko-opetus sensijaan on Suomessa sairasta. Se on todiste sairaasta Opetusministeriöstä ja kulloisestakin sairaasta opetusministeristä.
      Juuri nämä ovat syy ulkomaisen opiskelun liialliseen ja Suomellekin haitalliseen ja kalliiseen kohdistumiseen Britanniaan. Jatko-opiskelun pääsuunnan tulisi olla muualle Eurooppaan, Saksaan, Ranskaan, Hollantiin, Puolaan jne ja joku harva Ruotsiin.
      Näin ei ole nyt. Kaikki tietävät pääsyylliset tähän, mutta antavat mennä.
      Alamäki kun on eikä kyse ole päättäjien omista nuorista.

    • Anonyymi

      Tässä vaiheessa mestarisuoritus Sannan hallitukselta - koronan he operoivat ainakin tähän mennessä mallikelpoisesti - vrt. Ruotsi!

      • Ettäkö sitä ainoaa asia, joka nykyhallituksen aikana on onnistuttu hoitamaan kelvollisesti täytyy kehua Erasmus-ketjussa.


    • Anonyymi

      Lahjakkuuden louhintaa varttuvista nuorista

      Piirros ~ http://www.mensa.fi/wordpress/wp-content/uploads/2017/12/pro_gradu_matti_gronlund.pdf - lisätty 25042020.

      *

      Lisävuosi tietämättömille nuorille – 10-luokka valituille, vai yksilöllinen koulutus lahjakkuuksien ja ominaisuuksien mukaisesti. Emme tiedä, koska päämäärät ovat eri aatteilla (puolueilla) niin erilaiset. Toiset vaalivat yksilöllistä kilpajuoksullista menestystä ja toiset vaativat inhimillistä tasa-arvoa ja ristiriitoja herättävää tasapäistämistä.

      Tosiasioita on ainakin kaksi – yhteiskunnat teknologioineen ja säätelyineen monimutkaistuvat kuin myös tasa-arvon valvonta demokratiana lisääntyy, byrokratian kasvaessa. Toinen tosiasia on se, ettei meillä kaikilla ole yhtä hyvät lähtöedellytykset – puutteena geeniperimä, raha, asumisolosuhteet, vanhempien ymmärrys kasvatuksen ja ohjauksen merkityksestä kuin joidenkin heikkous ihannoida katujen lakia ---

      Koulutus on numero kolme – heti lisääntymisen ja kasvatuksen jälkeen se on oleellinen ominaisuus jatkumossa, jos tavoitteena on yhteiskuntakelpoisuus, vastuunkanto ja sukupolvisopimuksen ylläpito.

      [ = Sukupolvisopimuksella tarkoitetaan aktiiviväestön huolehtimisoikeudesta ja -velvollisuudesta jo aktiivityönsä tehneitä kohtaan– tosin meillä siihen on varattu etukäteiskerättyä rahaa (paljon tapetilla olevat eläkevakuutusyhtiöt) – kultakin kykyjen ja mahdollisuuksien mukaisesti]

      [2006] Monimutkaistuva yhteiskunta vaatii yleissivistävämpää, empaattisuuteen pyrkivää, kilpailua edistävää ja lopussaan jatkuvan erikoistumisen kouluttamista – päivityksineen ja yllättävine tilanteineen, joissa pitää vaihtaa alaa radikaalisti --- ~ ilkkaluoma.blogspot.fi/2006/08/monimutkaistuva-yhteiskunta-vaatii-yh.html -

      Normaaleissa tapauksissa jokainen lapsi syntyy lähtökohdiltaan suunnilleen samoissa menestystekijöissä tähän kulutuksen täyttämään markkinamaailmaan. Lapsen kaksi ensimmäistä vuotta on superoppimisen aikaa, joka ei enää koskaan palaa. Monimutkaistuva yhteiskunta vaatii jatkuvaa läpi elämän tapahtuvaa kouluttautumista.

      Yksi maailman rikkaimmista miehistä,

      Microsoftin perustaja Bill Gates, peräänkuuluttaa amerikkalaisten menestymättömyyttä maailman yliopistojen "taitavuuskilpailuissa". Kaukoidän nousevat maat tuottavat nyt yliopistoistaan uusia ahkeria ja uteliaita kykyjä luomaan uutta markkinatalouden ihmettä vanhoihin kulttuureihinsa.

      Kisa maapallon työn ja koulutuspaikkojen uudelleen jaosta on käynnistynyt

      Koulutus ja motivaatio ymmärtää ovat monimutkaistuvassa yhteiskunnassa kaiken perusta. Toinen perusta on havaita luonnon kestokyky ja ihmisen jaksamisen rajat. Elämä ei ole pelkästään työlle ja ansainnalle. Elämä on itseasiassa vuosimiljoonia ollut geenistön eteenpäinvientiä, turvaten sukulaisuusominaisuuksien siirtymä tulevaisuuteen.
      Lapsien uteliaisuus on suurimmillaan ennen noin kahta ikävuottaan. Oppimisen prosessit ovat tuolloin hyvin voimakkaita ja tuolloin tapahtuva huolehdinta, yhdessäolo ja yhteenkuuluvuuden luonti ratkaisevat paljolti, kuinka tulevaisuus sujuu.

      Varttuva lapsi oppii vanhemmistaan,

      mutta useasti vaikutteet tulevat kiirerytmisessä markkinamekanismissa enempikin koulusta, kaduilta ja kavereilta. Vaikutteet ja mallit imetään alussa äidinmaidosta ja myöhemmin myös ulkoisista tekijöistä, joiden vilpittömänä vaikuttimena ei ole lapsen ja nuoren aito kehitys.

      Kehityksen aitouden ja vilpittömyyden takaavat vain vanhempien pyyteetön esimerkki, oppi ja mallin näyttö uteliaisuuteen ja jatkuvaan haluun oppia vapaaehtoisesti itsestään ja ympäristöstään.

      Vielä peruskoulun alaluokilla lähtökohdat ovat suunnilleen samat

      Motivoiva leikkimielisesti kilpailuhenkinen yrittäminen ja oppimisen uteliaisuus rakentavat pohjaa yksilölliseen ja myös tiimihenkiseen kehitystyöhön ensin oppimisena ja myöhemmin työtehtävissä osaamisena. Uteliaisuus ratkaisee. Kysymykset ovat luodut ratkaistaviksi.

      Esimerkki ja omat toimenpiteet malleina lapsilleen ovat avainasemassa

      Jos luet paljon, on todennäköistä, että lapsesikin lukevat. Jos rakentelet kädentaitojasi paremmiksi, niin todennäköisesti lapsesikin ryhtyy vasaraan, ruuvimeisseliin ja yleismittariin. Jos harrastat luonnossa kulkua, niin voisi arvata lapsenkin omaavan vilpitöntä hyväksyntää luonnonarvoihin.

      Suurin arvo on kuunnella mitä lapsille ja nuorille kuuluu

      Ole myös utelias jälkikasvuasi kohtaan. Älä pakota, äläkä ohjaile omien tarpeidesi mukaisesti. Kannusta uteliaisuuteen pohtia uusiakin malleja ja oppisuuntia. Ennen kaikkea anna aina vastaus kun kysytään, älä makaa sohvalla ja vastaa työkiireidesi selityksellä väsyneestä olosta johtuvaa osallistumattomuutta.

      Osallistu ja opasta aina kun huomaat epätietoisuutta

      Älä myöskään yritä tuputtaa omia epävarmoja tai nimen omaan niitä luulemiasi varmoja mielipiteitä. Anna ratkaisun avaimia, kehota pohdintaan omaehtoisesti, mutta älä jätä koskaan lopulliseen pulaan.

      • Anonyymi

        Mistä näitä kylähulluja kirjoituksineen riittää?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mistä näitä kylähulluja kirjoituksineen riittää?

        Elämälleen katkera vanha ukko. Siitä piti tulla jotain suurta ja jäljellä on enää sairas narsismi.


      • Anonyymi

        Tähän ei ole mitään lisättävää!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Elämälleen katkera vanha ukko. Siitä piti tulla jotain suurta ja jäljellä on enää sairas narsismi.

        Täällä jälleen tämä sama erakko, joka räksyttää kaikissa Ilkka Luoman avauksissa.


    • Anonyymi

      Kullakin valtiolla on vastuu omista opiskelijoista.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Riinan oudot selitykset

      Riina sanoo iltiksen haastattelussa että avioliiton ongelmat johtuvat siitä ettei häntä katsottu tai hänestä kiinnostuttu kun liikkuivat Kallen kanssa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      108
      10089
    2. Elina Lepomäen vetäytyminen kova isku

      "Petteri Orpon joukkueen epäonni jatkuu – Elina Lepomäen vetäytyminen kova isku". https://www.uusisuomi.fi/uutiset/us/0c6c716d-c8eb-4c01-aaf7-3626832
      Maailman menoa
      83
      3549