Aihe

Yango ja Uber keräävät ja tallentavat henkilö ym tiedot

Anonyymi

Molempien sovellukset tallentavat henkilötiedot, luottokortin, pankkitilin, valokuvan, puhelinnumeron ja muutakin mikäli annat tietoja.
Eli Venäjällä ja USA:ssa on sinun kaikki tiedot, jotka voi ajautua kenelle vain. Ehkä ne myydään eteenpäin, jos joku hakkeri ei niitä nappaa.

Ei kannata hämmästyä, jos identiteetti on varastettu ja tili on tyhjä, laskuja tulee Moskovasta ja Floridasta kymmeniltä pankeilta ja luottokorttiyhtiöiltä.

Elät loppuelämäsi laskupinojen ja ulosoton kanssa, uutta henkilöllisyyttä ei Suomessa saa ja Suomen poliisin valtuudet loppuvat Suomen rajalle.

22

75

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Odotan jännityksellä mitä joku yango ja uber- fani keksii puolustukseksi/selitykseksi.

    • Anonyymi

      Ensinnäkin Uberin sovellus hyväksikäyttää ios käyttöjärjestelmässä Apple wallettia. Eli sinne ei tarvitse erikseen antaa korttitietoja toisin kuin esim Taksi Helsinki sovellukseen jos haluat maksaa sovelluksen kautta. Uber ei pyydä asiakkaasta ollenkaan valokuvia ja se ei edes pyydä pääsyä puhelimen valokuviin. Myöskään puhelinnumeroa ei tarvitse antaa. Uber sovelluksen avulla soitot kuskin ja asiakkaan välillä menee data-puheluina eli samalla tavalla kuin esim. WhatsApp tai Skype puhelut. Taksi Helsingin sovelluksessa soitot menee puhelinverkon kautta ja sinne tarvitsee antaa puhelinnumero.

      Ja miksi luulet että sinne pitäisi antaa pankkitilin nro? Mitä helvettiä ne sillä tekisi? Jos esim ostat netistä jotain niin annatko pankkitilin nro:n sinne? Ja mitä muutenkaan teet pankkitilin tiedoilla? Voit etsiä netistä esim. hyväntekeväisyysjärjestöjen tilinumerot jos kuvittelet sillä tiedolla tekeväsi jotain.

      Piti katsoa ihan vertailun vuoksi mitä käyttäjädata oikeuksia Uber pyytää verrattuna Taksi Helsinki sovellukseen. Ja yllätys yllätys Taksi Helsinki sovellus pyytää enemmän oikeuksia käyttäjädataan kuin Uber. Yangoa en ole koskaan käyttänyt joten heidän datan keruusta en pysty tarkemmin sanomaan. Uber ja Valopilkku näyttää pyytävän identtiset oikeudet, mutta Taksi Helsinki haluaa esim. motion & fitness dataan pääsyn. Kertokaahan mitä taksien välitysyhtiö tekee sillä tiedolla?

      Miten ihmeessä joku voi olla noin pihalla teknologiasta? Mä en tän jälkeen ihmettele että taksikuskeja pidetään hieman yksinkertaisina. Puhelimen asetuksista pääsee katsomaan mihin kaikkeen dataan mikäkin sovellus pyytää oikeuksia jos ne asiat kiinnostaa.

      • Anonyymi

        Olipa sinulla surkea vuodatus. Käyttäjällä ei ole mitään tietoa mitä sovellus kerää. Ja sinä et tiedä yhtään mitään mitä sovellus tekee tietämättäsi. Miten typerä pitää olla, että luulee tietojen keräyksen olevan käyttäjän näkyvissä?

        Lisäksi Apple wallet siirtää tiedot suoraan USA:n hallinnolle, se on ollut jo pitkään kaikkien tiedossa.

        Yangosta on varoiteltu tietoturva-alan ammattilaisten toimesta etenkin Baltiassa. Valtion työntekijöitä on neuvottu välttämään yhtiön taksien käyttöä.

        Muun muassa Liettuan pääministeri varoitti, että heidän havaintojensa mukaan sovellus kerää asiakkaan kännykästä liikaa dataa, jolla ei ole välttämättä mitään tekemistä taksikutsun kanssa. Pääministerillä on kyllä paremmat tietoturva-asiantuntijat käytössä kuin sinulla.
        https://www.baltictimes.com/lithuanian_pm_advises_against_using_yandex_taxi_app/


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olipa sinulla surkea vuodatus. Käyttäjällä ei ole mitään tietoa mitä sovellus kerää. Ja sinä et tiedä yhtään mitään mitä sovellus tekee tietämättäsi. Miten typerä pitää olla, että luulee tietojen keräyksen olevan käyttäjän näkyvissä?

        Lisäksi Apple wallet siirtää tiedot suoraan USA:n hallinnolle, se on ollut jo pitkään kaikkien tiedossa.

        Yangosta on varoiteltu tietoturva-alan ammattilaisten toimesta etenkin Baltiassa. Valtion työntekijöitä on neuvottu välttämään yhtiön taksien käyttöä.

        Muun muassa Liettuan pääministeri varoitti, että heidän havaintojensa mukaan sovellus kerää asiakkaan kännykästä liikaa dataa, jolla ei ole välttämättä mitään tekemistä taksikutsun kanssa. Pääministerillä on kyllä paremmat tietoturva-asiantuntijat käytössä kuin sinulla.
        https://www.baltictimes.com/lithuanian_pm_advises_against_using_yandex_taxi_app/

        Yango kerää datan sen mukaan mitä oikeuksia niille annetaan. Tässä lista oikeuksista mitä ne pyytää.

        Camera
        Location
        Microphone
        Contacts
        Mobile Data
        Background App Refresh

        Suomalainen start-up joka on myynyt data-analytiikkaa esim facebookille ja amazonille on kerännyt käyttäjäpoolin kuluttajista jotka antavat luvat heidän datan analysointiin. Kun käyttäjämäärästä saadaan tarpeeksi suuri voidaan se peilata koko väestöön kuten gallupitkin tehdään. Jos sun sovelluksella ei ole mitään oikeuksia puhelimessa niin sieltä ei saa käyttökelpoista dataa haalittua. Jos annat Yangolle kaikki oikeudet mitä se pyytää niin he pääsevät käsiksi kuviin, mikkiin yms yllämainittuihin asioihin mitä voidaan lähettää vaikka Venäjälle jos siltä tuntuu.

        Venäjällä on jo suuren osan valokuvat koska porukka teki faceappin kautta facebookiin kuvan missä oma naama muutettiin vanhaksi. Se oli Venäläinen sovellus mihin kuvat laitettiin. Ja niiden jotka kuuluu facebookiin on turha itkeä yksityisyytensä perään enää tässä vaiheessa.

        Mutta miksi Taksi Helsinki pyytää pääsyn kuluttajan motion & fitness dataan? Mitä käyttöä sillä on taksinvälityksessä?

        Ja on mulla sen verran tietoa asiasta että mä työskentelen sovelluskehitysalalla. Me käytetään samaa react native frameworkia millä myös Uber on koodattu.


    • Anonyymi

      Näköjään näyttää Uber tukevan myös PayPal, Venmo ja Google pay maksutapoja. Eli niille ei todellakaan tarvitse antaa luottokortin tietoja kuten Taksi Helsingille jos maksaa sovelluksen kautta.

      Available Uber payment methods
      Credit and debit cards
      Paypal
      Venmo
      Apple Pay
      Google Pay
      Gift card

    • Anonyymi

      Moni asiakas on sanonut, että Uberin ja Yangon sovellutukset veloittavat jälkeen päin hatusta vedettyjä summia.

    • Anonyymi

      Tietosuojavaltuutetun olisi syytä ottaa kantaa tietoja keräävien sovellusten lainmukaisuuteen. Moni "appi" kerää laittomasti henkilötietoja.

      En tiedä mitä tietoja mainituissa taksisovelluksissa kysytään, koska en niitä käytä. Tuon vain ilmi, että henkilötietoja ovat kaikki tiedot, jotka liittyvät tunnistettuun tai tunnistettavissa olevaan luonnolliseen henkilöön. Myös ääni- ja kuvatallenteet. Usein henkilötiedoiksi mielletään henkilötunnus. Näin asia ei pelkästään ole. Esim. valokuva, josta henkilö tunnistetaan on henkilötieto. Kuvan tallentaminen on henkilörekisterin ylläpitoa.

      Suomen lainkäyttöalueella toimivien on noudatettava EU:n ja Suomen määräämiä lakeja ja asetuksia henkilötietojen suojauksesta. Siten yhtiöiden kotimaa ei vaikuta asiaan.

    • Anonyymi

      Nuo sovellukset kopioivat puhelimesi ja sim-korttisi tiedot ja lähettävät omille palvelimilleen, etkä edes huomaa sitä. Älä koskaan lataa sovelluksia puhelimeesi, on turvallisin vaihtoehto.

      • Anonyymi

        Applen käyttäjäturva on sillä tasolla että Facebook vetoaa jo kuluttajiin, että se saisi enemmän dataa analysoitavaksi. Analysoidun datan pohjalta kohdennettu markkinointi on 60% tehokkaampaa ja siksi Facebook haluaa enemmän tietoa kuluttajista. Markkinoinnin tehokkuus Facebookin alustassa laskee ja se johtaa kilpailukyvyn huononemiseen kilpaileviin toimijoihin kuten Googleen verrattuna.

        Facebook on tehokkaampi Brand Awareness markkinoinnissa, mutta myyntiin johtavassa markkinoinnissa Google on parempi.

        Ja muuteniin jos olette noin peloissanne teidän datan käytöstä niin älkää tilatko netistä koskaan mitään. Verkkokaupat voivat rakentaa uutiskirjeiden sähköpostiosoitteiden pohjalta Facebookin Business Suitessa lookalike segmenttejä kohdistettua markkinointia varten. Siinä uutiskirjeiden tilaajien sähköpostiosoitteet ajetaan Facebookille ja ne analysoi facebook profiilien kautta kiinnostuksen kohteet ja luo asiakassegmentin samankaltaisista profiileista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Applen käyttäjäturva on sillä tasolla että Facebook vetoaa jo kuluttajiin, että se saisi enemmän dataa analysoitavaksi. Analysoidun datan pohjalta kohdennettu markkinointi on 60% tehokkaampaa ja siksi Facebook haluaa enemmän tietoa kuluttajista. Markkinoinnin tehokkuus Facebookin alustassa laskee ja se johtaa kilpailukyvyn huononemiseen kilpaileviin toimijoihin kuten Googleen verrattuna.

        Facebook on tehokkaampi Brand Awareness markkinoinnissa, mutta myyntiin johtavassa markkinoinnissa Google on parempi.

        Ja muuteniin jos olette noin peloissanne teidän datan käytöstä niin älkää tilatko netistä koskaan mitään. Verkkokaupat voivat rakentaa uutiskirjeiden sähköpostiosoitteiden pohjalta Facebookin Business Suitessa lookalike segmenttejä kohdistettua markkinointia varten. Siinä uutiskirjeiden tilaajien sähköpostiosoitteet ajetaan Facebookille ja ne analysoi facebook profiilien kautta kiinnostuksen kohteet ja luo asiakassegmentin samankaltaisista profiileista.

        Olet täysin oikeassa, verkkokaupoista ei kannata koskaan tilata mitään. Niistä ei tiedä tuleeko tavara ja tietosi voidaan myydä vaikka rikollisille toiseen maahan, jossa nimeäsi käytetään joka paikassa.

        Ei verkkokaupoista ole mitään hyötyä asiakkaalle, päinvastoin.


    • Anonyymi

      Itselläni Uber on toiminut ihan asiallisesti useamman vuoden jo, samoin kuin Cabify ja Taxify/Bolt.

      Addison Leeltä on tullut yksi yliveloitus (aamuyöstä odotuslisämaksu, kuski laittoi itsensä saapuneeksi etuajassa), laitoin appiin kuskille yhden tähden arvion, ja jo sen perusteella Addison Lee poisti ylimääräisen veloituksen ja antoi 10 punnan voucherin seuraavaan matkaan.

      Yangoa on tullut käytettyä vain muutaman kerran, ei mitään ongelmia sen kanssa.

      Sangen epätoivoista tuo menneen ajan taksareiden jatkuva muiden taksien mustamaalaus, itse ainakin käytän sovellustakseja lähes aina. Se vaan on tyhmää maksaa liikaa .

      • Anonyymi

        Köyhä hakee halvinta ja myy tietonsa kenelle vain muutamalla lantilla saadakseen pullon keskaria. Useimmilla taksin käyttäjillä on kuitenkin muuta tuloja kuin sossun lantit. Palvelua köyhille saa yhteiskunnalta. Yrityksien ei kannata myydä köyhille koskaan mitään, eikä huomioida heitä mitenkään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Köyhä hakee halvinta ja myy tietonsa kenelle vain muutamalla lantilla saadakseen pullon keskaria. Useimmilla taksin käyttäjillä on kuitenkin muuta tuloja kuin sossun lantit. Palvelua köyhille saa yhteiskunnalta. Yrityksien ei kannata myydä köyhille koskaan mitään, eikä huomioida heitä mitenkään.

        Miksi rikkaat taksikuskit valittaa kilpailusta ja itkee muille menneitten yhteiskunnan maksamien kyytien perään?

        Itse suosin Uberia sen vaivattomuuden takia. Se toimii globaalisti lähes kaikkialla mihin tulee matkustettua. Toki jollekkin juopolle joka ainoastaan matkustaa Tallinaan riittää Valopilkku kun se taitaa toimia myös siellä.

        Millaiset odotusajat tolpillq on tällä hetkellä Helsingissä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Köyhä hakee halvinta ja myy tietonsa kenelle vain muutamalla lantilla saadakseen pullon keskaria. Useimmilla taksin käyttäjillä on kuitenkin muuta tuloja kuin sossun lantit. Palvelua köyhille saa yhteiskunnalta. Yrityksien ei kannata myydä köyhille koskaan mitään, eikä huomioida heitä mitenkään.

        Aika pieni mieli taksarilla tuon kommentin perusteella. Näistä menneen ajan firmoista ehkä Kovanen ja Liuttu ovet kalliimman hinnan arvoisia. Joku TH ja Lähitaksi ovat niin perusbulkkikamaa ettei ole mitään syytä ottaa niiden kyytejä, kun saatavilla on hinta/laatusuhteeltaan parempia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi rikkaat taksikuskit valittaa kilpailusta ja itkee muille menneitten yhteiskunnan maksamien kyytien perään?

        Itse suosin Uberia sen vaivattomuuden takia. Se toimii globaalisti lähes kaikkialla mihin tulee matkustettua. Toki jollekkin juopolle joka ainoastaan matkustaa Tallinaan riittää Valopilkku kun se taitaa toimia myös siellä.

        Millaiset odotusajat tolpillq on tällä hetkellä Helsingissä?

        Vaivattomuuden takia? Miten he....n monta kertaa uberifani on tullut taksiasemalle palelemaan ja odottamaan sitä vapahtajauuberia kun tolpalla on liuta takseja. Kerrankin
        uberi-/yangofanit hilluivat ja tärisivä ainakin tunnin odottamassa sitä ihanuutta. Eikö ne Yangot ja Uberit osaa mennä suoraan sinne osoitteeseen missä asiakaskin on?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaivattomuuden takia? Miten he....n monta kertaa uberifani on tullut taksiasemalle palelemaan ja odottamaan sitä vapahtajauuberia kun tolpalla on liuta takseja. Kerrankin
        uberi-/yangofanit hilluivat ja tärisivä ainakin tunnin odottamassa sitä ihanuutta. Eikö ne Yangot ja Uberit osaa mennä suoraan sinne osoitteeseen missä asiakaskin on?

        Mietitkö ollenkaan miksi ne eivät tulleet sinun kyytiin vaan mielummin odotti tunnin tolpalla Uberia? Uberillä oli todennäköisesti ruuhkaa ja siksi joutuivat odottamaan ja samaan aikaan sinä olit tolpalla ainakin tunnin ilman asiakkaita. Ihmiset ovat valmiita palelemaan että ei tarvitse teidän kyytiin tulla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mietitkö ollenkaan miksi ne eivät tulleet sinun kyytiin vaan mielummin odotti tunnin tolpalla Uberia? Uberillä oli todennäköisesti ruuhkaa ja siksi joutuivat odottamaan ja samaan aikaan sinä olit tolpalla ainakin tunnin ilman asiakkaita. Ihmiset ovat valmiita palelemaan että ei tarvitse teidän kyytiin tulla.

        Uberia oli ajamassa huumekaveri väärillä papereilla, joten piti odottaa piikkiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mietitkö ollenkaan miksi ne eivät tulleet sinun kyytiin vaan mielummin odotti tunnin tolpalla Uberia? Uberillä oli todennäköisesti ruuhkaa ja siksi joutuivat odottamaan ja samaan aikaan sinä olit tolpalla ainakin tunnin ilman asiakkaita. Ihmiset ovat valmiita palelemaan että ei tarvitse teidän kyytiin tulla.

        Tuleeko Ûber-asiakas todellakin tolpalle. Eikös hän istu kotona tai muualla lämpimässä odottamassa sovelluksella tilaamaansa autoa hakemaan asiakkaan ovelta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuleeko Ûber-asiakas todellakin tolpalle. Eikös hän istu kotona tai muualla lämpimässä odottamassa sovelluksella tilaamaansa autoa hakemaan asiakkaan ovelta.

        Nimenomaan näin. Miksi ihmeessä pitäisi mennä tolpalle - palvelun kuuluu tulla asiakkaan luo eikä päinvastoin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aika pieni mieli taksarilla tuon kommentin perusteella. Näistä menneen ajan firmoista ehkä Kovanen ja Liuttu ovet kalliimman hinnan arvoisia. Joku TH ja Lähitaksi ovat niin perusbulkkikamaa ettei ole mitään syytä ottaa niiden kyytejä, kun saatavilla on hinta/laatusuhteeltaan parempia.

        Hienoa, löysit muutaman firman nimen tuhansien joukosta. Osa niistä tilausvälitysyhtiöitä, joilla ei ole yhtään autoa. Kannattaako kirjoittaa mitään, kun ei tiedä mistä on edes kyse. Olisiko paras mennä takaisin äitin sylkkyyn etsimään kivoja nimiä. Kun kasvat isoksi voit päästä katsomaan taksi-autoa sisältä. Kyyti ei onnistu, se maksaa.


    • Anonyymi

      Menevän sovellus lähettää tiedot myös ties minne. Menevän sovelluksen omistajaa ei edes kerrota.

    • Anonyymi

      Näköjään Taksi Helsinki sovelluksen asetuksissa pyydetään lupaa ”liikunta ja kuntoilu” tietoihin. Mistä syystä? Onko Lähitaksin sovelluksessa myös tämä? Mihin ihmeeseen ne tarvii mun kuntoiludataa?

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Muusikko Pave Maijanen, 70, on kuollut

      "Talvella 2018 hän sai ALS-diagnoosin. Ensioireet hän huomasi syksyllä 2018. Tuolloin Maijanen alkoi tuntea kummallisia lihaskramppeja ja huomasi, ett
      Maailman menoa
      102
      4684