Potkut ja karenssi?

Anonyymi

Hei

Olen nyt ollut uudessa työssä 2-viikkoa ( en ole aikaisemmin ollut alalla ja kokemusta siis ei ole yhtään) ja olen vieläkin melko pihalla kaikesta.

Pelkään jatkuvasti sitä, että teen jonkun kauhean mokan tai unohdan hoitaa jonkun tärkeän asian.

Työnantaja on kyllä on tietoinen siitä, että minulla ei ole yhtään aikaisempaa kokemusta alasta ja sen työtehtävistä ja sanoin asiasta aivan rehellisesti kun olin haastattelussa. Eivät nähneet siinä ongelma ja sanoivat ,että voin aina kysyä jos en tiedä jotain. Tuntuu vain siltä, että olen jatkuvasti vaivaksi kun pitää sitä neuvoa ja apua kysyä lähes kaikessa.

Tiedän kyllä sen, että kaikki ovat joskus olleet uusia työntekijöitä ja ei voi olettaa, että heti ekan päivän jälkeen osaa kaiken, mutta olen jo ollut tuolla 2-viikkoa.

Olen koeajalla ja mietin vain sitä, että jos minut sanotaan nyt irti oman osaamattomuuteni johdosta, niin voiko siitä tulla karenssia?

21

55

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ei voi tulla karenssia. Työnantaja on palkannut sinut tietoisena kokemattomuudestasi/osaamattomuudestasi, eli mahdolliset potkut koeajalla eivät ole itse aiheuttamasi.

    • Anonyymi

      Työttömyyskoulutuksesta "irtisanomisesta" voi näköjään tulla karenssi, itselläni kävi näin : Hakeuduin koulutukseen, haastattelun jälkeen minut valittiin kurssille, kurssin ensimmäisenä päivänä meille kurssilaisille tehtiin testi (jonkin sortin koulutustasoa mittaava testi), tulokseni ei riittänyt kurssille vaaditulle tasolle, se kerrottiin seuraavana päivänä ja "ihmeteltiin" miksi ollenkaan olin tullut tälle kurssille... Vastasin, että olin valittu koulutukseen ja mitään testejä ei oltu etukäteen tehty, eikä todistuksia kyselty, kurssin järjestäjä totesi minut soveltumattomaksi ko. koulutukseen. Tein TE-keskukselle ilmoituksen, jossa kerroin tapahtuneen ja sen, että olen jälleen työnhakijana, piti vielä kirjoittaa "raportti" tapahtuneesta, "tuomioksi" tuli 1 kk karenssi.....

      • Anonyymi

        Törkeetä kohtelua työttömiä kohtaan, pska laitos.


      • Anonyymi

        Hohhoijaa. Ehkä olisi kannattanut tsekata ennen kurssille hakemista koulutuksen kelpoisuusvaatimukset...


      • Anonyymi

        Ei kannata hakea mihinkään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kannata hakea mihinkään.

        Ja jos hakee, selvittää ennen hakemuksen lähettämistä, mihin on hakemassa.


      • Anonyymi

        Ohhoh.

        Onpa mennyt te-toimiston toiminta täysin järjettömäksi. Suosittelen asian viemistä eteenpäin valitusteitse.

        Ei todellakaan voi olla niin että sinua aletaan jo rankaisemaan sinun henkilökohtaisista ominaisuuksistakin jotka eivät edes kurssin järjestäjän mielestä tue sopivuuttasi koulutukseen.

        Ihan oikeasti, nyt valitusta eteenpäin ja asia julkisuuteen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hohhoijaa. Ehkä olisi kannattanut tsekata ennen kurssille hakemista koulutuksen kelpoisuusvaatimukset...

        Kelpoisuusvaatimukset pitää ilmoittaa kurssin tiedoissa, nyt niissä ei ollut muuta vaatimusta kuin täysi-ikäisyys, riittävä kielitaito ja riittävä terveys, tuo tasotesti lisättiin jonkun/joidenkin toimesta ilmeisesti myöhemmin.. Virhe on käynyt jossain kohtaa, minua siitä virheestä rangaistiin, ei niitä jotka olivat vaatimuslistan tehneet, eikä niitä jotka olivat valikoineet "epäkelpoa ainesta" (minut). Keneltä sinä kysyt kelpoisuusvaatimuksia kun niitä ei ole ilmoitettu missään ja minkä vastauksen luulet saavasi, aivan oikein : "Vaatimuksina ovat vain...... niin tuossa kurssin esittelyssä lukee.." Joo otin kyllä opikseni, enää en työttömille tarkoitetuille kursseille mene, vain pakosta ehkä ja jos pakottavat, niin tenttaan "varmanpäälle" vaatimukset paperille virkailijan allekirjoituksella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kelpoisuusvaatimukset pitää ilmoittaa kurssin tiedoissa, nyt niissä ei ollut muuta vaatimusta kuin täysi-ikäisyys, riittävä kielitaito ja riittävä terveys, tuo tasotesti lisättiin jonkun/joidenkin toimesta ilmeisesti myöhemmin.. Virhe on käynyt jossain kohtaa, minua siitä virheestä rangaistiin, ei niitä jotka olivat vaatimuslistan tehneet, eikä niitä jotka olivat valikoineet "epäkelpoa ainesta" (minut). Keneltä sinä kysyt kelpoisuusvaatimuksia kun niitä ei ole ilmoitettu missään ja minkä vastauksen luulet saavasi, aivan oikein : "Vaatimuksina ovat vain...... niin tuossa kurssin esittelyssä lukee.." Joo otin kyllä opikseni, enää en työttömille tarkoitetuille kursseille mene, vain pakosta ehkä ja jos pakottavat, niin tenttaan "varmanpäälle" vaatimukset paperille virkailijan allekirjoituksella.

        Jos näin todella on, ja kaiketi myös kykenet helposti näyttämään asian toteen, niin sitten työkkärin virkailija on tehnyt virheellisen päätöksen. Kannattaa ehdottomasti valittaa ja vaatia oikaisua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos näin todella on, ja kaiketi myös kykenet helposti näyttämään asian toteen, niin sitten työkkärin virkailija on tehnyt virheellisen päätöksen. Kannattaa ehdottomasti valittaa ja vaatia oikaisua.

        Tämä mainitsemani "Kelpoisuusvaatimus Gate" tapahtui keväällä 2018, ja kuten mainitsinkin, asia on omasta puolestani käsitelty.. Tarkoitus oli mainita, että tällaistakin tapahtuu.. Jos joku hakee näille "työllisyyskursseille" tai yleensäkin kursseille jotka on tarkoitettu työttömille, ottakaa kopio (useampikin) näiden kurssien tiedoista, ihan vaikka paperille, kuvakaappaus, jne. dokumenttia, itse en näin tehnyt ja karenssi tuli...


      • Anonyymi

        Tosi outoa. Itselläni oli kerran vastaava tilanne ja tuollainen kirjallinen testi / koe tosiaan oli ensin te-toimistossa aamupäivällä kaikille esivalituille ja haastattelut sitten sen jälkeen.

        Muutamaan kysymykseen en osannut vastata mutta läpi meni testi ja haastattelut kanssa ja ei kun opiskelemaan!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tosi outoa. Itselläni oli kerran vastaava tilanne ja tuollainen kirjallinen testi / koe tosiaan oli ensin te-toimistossa aamupäivällä kaikille esivalituille ja haastattelut sitten sen jälkeen.

        Muutamaan kysymykseen en osannut vastata mutta läpi meni testi ja haastattelut kanssa ja ei kun opiskelemaan!

        Jep, se järjestyshän juuri menikin pieleen niiltä jotka valinnan suorittivat : Ensin haastattelu(t), valinta kurssille, kurssin aloitus ja viimeiseksi vasta taso/soveltuvuus/kelpoisuus koe... Ongelmaahan ei olisi ollut/tullut jos : Kerrottaisiin ensin vaatimukset oikein, "tasokoe", haastattelu, valinta...
        Totta, outoa oli.


    • Anonyymi

      Mikä tuossakin nyt taas on ongelmana?

      Jokainen koskaan töissä ollut on varmasti ollut joskus samassa tilanteessa. On ihan normaalia, ettei osaa uutta duunia heti aloittaessa, jos ei ole aiempaa kokemusta vastaavasta työstä. Kysymällä asiat ratkeavat, ja jos työnantajalle on sinut palkatessaan ollut OK ettei sinulla ole alan osaamista tai kokemusta, niin silloin hän on varautunut siihen, että kohdallasi tarvitaan enemmän perehdyttämistä.

      Jos koeajalla tulee potkut, karenssia ei sinun tapauksessasi tule.

      • Anonyymi

        Nämä asiat ratkeaa millainen mieliala on te virkailijalla, olen aina sanonut niillä psykopaateilla on liikaa valtaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nämä asiat ratkeaa millainen mieliala on te virkailijalla, olen aina sanonut niillä psykopaateilla on liikaa valtaa.

        Paljon ratkaisee myös se, mitä työnantaja kirjoittaa irtisanomisilmoitukseen.

        Jos lukee vain lyhyesti: ”irtisanotaan koeajalla”, ongelmia tuskin tulee, mutta jos on mitään vihjettä siitä että työntekijä on itse aiheuttanut irtisanomisen omalla toiminnallaan, niin karenssi paukkuu. Aloittajan tapauksessa osaamattomuus ei ole ”omalla toiminnalla aiheutettu irtisanominen”, koska työnantaja on ollut tietoinen kokemattomuudesta ja ammattitaidottomuudesta hänet palkatessaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paljon ratkaisee myös se, mitä työnantaja kirjoittaa irtisanomisilmoitukseen.

        Jos lukee vain lyhyesti: ”irtisanotaan koeajalla”, ongelmia tuskin tulee, mutta jos on mitään vihjettä siitä että työntekijä on itse aiheuttanut irtisanomisen omalla toiminnallaan, niin karenssi paukkuu. Aloittajan tapauksessa osaamattomuus ei ole ”omalla toiminnalla aiheutettu irtisanominen”, koska työnantaja on ollut tietoinen kokemattomuudesta ja ammattitaidottomuudesta hänet palkatessaan.

        Aloittaja on "kuivilla" karenssin suhteen, kunhan työnantaja muistaa asiat samoin kuin palkattu harjoittelija..


    • Anonyymi

      Ruskin irtisanotaan. Tuntuu ettö motiivia on. Näin työnanatajan edustajana en itse ole irtisanonut jos intoa ja halua oppia on. Kyaymykset ovat poaitiivinen asia

    • Anonyymi

      Hmm... Älä mieti sitä osaamattomuutta VAAN keskity siihen oppimiseen. Totta kai kaikki uusi näyttää ensi alkuun melkoiselta kaaokselta MUTTA keskity asioihin YKSI KERRALLAAN!

      Muista, KAIKKI lähtee omasta motivaatiosta, jos sitä on niin asiat myös oppii JA muut kyllä huomaan (myös työnantaja) jos on asennetta ja kiinnostusta työtä kohtaan.

      Tsemppiä!

      • Anonyymi

        Alkuperäiselle kirjoittajalle, pyyhi persettä kaikilla näilä kommenteilla.

        Perustuslain mukaisesti sinä valitset työsi tai elinkeinosi, tarkista sanamuodot perustuslaista ja te-toimiston tehtävänä on hoitaa palvelut. Jos palvelut on puhdasta paskaa sitten on kyse vain siitä että mihin putkeen ne vedetään. Laissa ja kansainvälisissä sopimuksissa on hieman vaatimuksia palvelujen sisällöstä ja ne ei voi olla paskaa koska paska kuuluu toisen viraston käsittelyyn.


    • Anonyymi

      Älä turhia etukäteen murehdi. Tokkopa noin tekeevät, Kyllä tietävät työhön ottaessaan tulijan kokemus pohjan. Mieli avoinna ja suu auki kun on kysyttävää. Sitäv arten on suu että sillä kysytään ja työtoverit että auttaavat. Työ tekijäänsä opettaa ja kun huomaavat että on tekijä ihmisiä joka tarttuu työhön kuin työhön ,eivät pois laske.

    • Anonyymi

      Kiitoksia vastauksista.

      En ole jäänyt mitenkään ns toimettomaksi tai jättänyt tekemättä mitään. Teen itsenäisesti työtehtäviä mistä jo suoriudun ja muistan kysyä sitten neuvoa tai pyydän jonkun tarkistamaan ,että olen tehnyt asian oikein. Menen myös mukaan katsomaan sellaisten työtehtävien tekemistä, mitä minulle ei ole tullut vielä vastaan ja olen myös pyytänyt itselleni perehdytys materiaalia ym .

      No, eiköhän tämä tästä ala rullaamaan :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      61
      1986
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      52
      1720
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      56
      1626
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1547
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1525
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1445
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1326
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      Hämähäkit, kotilot ja hyönteiset
      12
      1291
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1183
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1158
    Aihe