Evankeliumit - yleistä
evankeliumi-sana on suomeksi "ilosanoma" tai "hyvä sanoma" (kreikkaa)
evankeliumit ovat syntyneet noin 70-100 jKr.
vanhin arkeologinen löytö Uudesta testamentista on evankeliumeista. Se on papyruspalalla oleva tekstikatkelma, jolla on Joh.18:31-33 ja 37-38. Papyrus on ajalta 125-150 jKr.
evankelistat (= evankeliumien kirjoittajat) ovat Matteus, Markus, Luukas ja Johannes
evankeliumit kertovat Jeesuksen elämästä, teoista ja toiminnasta
kaikki evankelistat ovat todennäköisesti toisen polven kristittyjä, eivät siis evankeliumeissa kerrottujen tapahtumien silminnäkijöitä
evankelistat ovat käyttäneet lähteinään:
silminnäkijöiden kertomuksia
kirjallisia kertomuksia Jeesuksen teoista ja opetuksista
kirjallisia lähdeteoksia (mm. Jeesuksen puheita -teos eli ns. Logia-lähde (= Q-lähde) )
aiemmin kirjoitettuja evankeliumeita
Matteuksen, Markuksen ja Luukkaan evankeliumeja kutsutaan synoptisiksi evankeliumeiksi (synoptinen = yhteen katsoa / yhdessä katsottava)
tapahtumien kokonaisjärjestys on kaikissa synoptisisissa evankeliumeissa sama.
evankeliumit koostuvat perikoopeista eli yksittäiskertomuksista
evankelistat ovat käyttäneet samoja kertomuskatkelmia (perikooppeja) joskus hieman eri yhteydessä
synoptisten evankeliumien synty:
Ensin syntyivät Jeesuksen puheita -teos eli ns. Logia-lähde (= Q-lähde) sekä Markuksen evankeliumi
Matteus käytti tehdessään evankeliumiaan lähteenään sekä Markuksen evankeliumia että Jeesuksen puheita -teosta
Myös Luukas käytti tehdessään evankeliumiaan lähteenään sekä Markuksen evankeliumia että Jeesuksen puheita -teosta
Matteus ja Luukas käyttivät lähteenään myös Vanhaa testamenttia. Lisäksi heillä oli omia lähteitään.
Markus kertoo lyhyesti ja koruttomasti, miten Jeesus otti vastaan kasteen Johannekselta ja miten hän sen jälkeen joutui koettelemuksiin. Jeesuksen tulo kasteelle on hyvin ihmeellinen asia. Kastehan merkitsi synnin tunnustamista ja Jumalan tuomion alle jäämistä. Toiset evankelistat kertovatkin Johanneksen estelyistä, joista Markus vaikenee. Joka tapauksessa Jeesuksen kasteen hetkellä tapahtui jotakin mullistavaa: Taivaat levähtivät auki ja Pyhä Henki laskeutui Jeesuksen päälle kyyhkysen tavoin. Jumalan ääni todisti kaikille Jumalan sanat: ”Sinä olet minun rakas Poikani, sinuun minä olen mieltynyt.” Näin Markuksen evankeliumin lukija saa tietää jo nyt sellaista, mitä kohisevat väkijoukot vain arvailevat ja mistä jatkossa kiistellään. Jeesus ei ole vain ihminen, vaan Jumalan Poika, joka tuli tähän maailmaan Jumalan valtuuttamana toteuttamaan Isältä saamansa tehtävän.
Johanneksen evankeliumin ensimmäinen luku tekee selväksi sen, että Kristus oli olemassa jo ennen aikojen alkua.
https://www.sley.fi/toiminta/raamattu-tutuksi/raamattupiirioppaat/markuksen-evankeliumi/1luku/
evankeliumi ja mitä ne ovat
8
104
Vastaukset
- Anonyymi
Herodes vangitsi Johannes Kastajan ja myöhemmin surmautti hänet.
Jumalan ääntä ei Herodes saanut vaiennetuksi: Kun Johannes vaikeni, Jeesus aloitti toimintansa.
Jeesuksen opetuksessa on kuultavissa profeettojen saarna, joka tähtäsi kääntymykseen. Siinä on kuitenkin aivan uusi piirre: Nyt on Jumalan aika täyttynyt. Jumala toimii pian radikaalisti ja näkyvällä tavalla. Jumalan valtakunta oli näin tullut lähelle ja pitkä odotus oli takana.
Puhe ajan täyttymisestä viittaa vuosisataiseen odotukseen.
Profeetat olivat esiintyneet rohkeasti ja välittäneet Jumalan lupaukset Kristuksesta ja Herran valtakunnasta. Nyt oli tullut aika, jolloin lupaukset täyttyvät. Voimme tuskin ymmärtää, miten voimakas ja ladattu oli Jeesuksen saarna! - Anonyymi
eesus vaikutti suurimman osan elämästään Galileassa.
Siellä hän kutsui myös ensimmäiset opetuslapsensa.
Evankeliumi kertoo, miten Jeesus yksinkertaisesti kutsui tiettyjä ihmisiä seuraamaan. Arkityö jäi siihen paikkaan. Verkot jäivät muille.
Jeesuksen persoonassa oli jotakin käsittämätöntä, sellaista, joka veti mukanaan.
Näin lähtivät Pietari ja Andreas, samoin myös Jaakob ja Johannes. He saivat Jeesuksen lähimpinä oppilaina kutsumuksen, jota koko myöhempi kristikunta on ihaillut.
Kahdellatoista apostolilla oli oma selkeä erityisasemansa.- Anonyymi
Galileassa sijaitsee Kapernaum, jonka synagogassa Jeesus teki ensimmäisen Markuksen mainitseman tunnusteon.
Juutalaisilla oli vain yksi ainoa temppeli. Se sijaitsi Jerusalemissa. Vain siellä sai toimittaa uhreja Jumalalle.
Temppelin lisäksi oli eri puolilla maailmaa suuri määrä synagogia, joissa luettiin joka sapatti lakia ja profeettoja. Jokainen juutalainen mies sai lukea katkelman kirjoituksia ja selittää lukemaansa. Tätä mahdollisuutta Jeesus käytti käydessään Kapernaumin synagogassa.
Hänen saarnansa herätti suurta hämmästystä, sillä se heijasteli aivan erilaista valtuutusta kuin lainopettajien opetus.
Kuulijoille oli selvää, ettei Jeesus kuulunut tähän traditioon.
Vielä enemmän hämmästystä herätti saarnaan liittyvä toinen valtuutuksen osoitus, saastaisen hengen ulosajaminen.
Saastaisten henkien eli demonien ulosajaminen esiintyy juutalaisessa kirjallisuudessa viimeistään 200-luvulta eKr. alkaen. Saastaiset henget ovat Jumalan vihollisen, Saatanan ihmiseen lähettämiä. Jeesuksen ajalta tunnemme useita juutalaisia henkienmanaajia, mutta huomattavasti vähemmän kreikkalaisia tai roomalaisia. Juutalaisten taidot näyttävät hämmästyttäneen ainakin roomalaisia hallintoviranomaisia, mm. tulevaa keisaria Titus Vespasianusta ja hänen upseereitaan.
Kun Jeesus nyt kohtaa miehen, jossa on saastainen henki, se merkitsee todellista mahtien taistelua. Demoni tuntee Jeesuksen todellisen olemuksen, mutta Jeesus käskee sitä vaikenemaan.
Demoni joutuu tottelemaan Jeesuksen tiukkaa komentoa ja kaikkien suureksi hämmästykseksi lähtemään ulos miehestä.
Kertomuksen ydin on Jeesuksen valtuutus.
Sitä heijasteli väkevä saarna, mutta nimenomaan demonin karkoitus.
Saatanaa ei voi ihminen uhmata, vaan yksin Jumala.
Miten ihmeessä Jeesus uskalsi käydä otteluun demonin kanssa? Miten saattoi käydä niin, että demoni jäi kakkoseksi?
Oli vain yksi vastaus: Jeesus toimi Jumalan valtuuttamana. Tämä maine kulki ympäri koko Galilean. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Galileassa sijaitsee Kapernaum, jonka synagogassa Jeesus teki ensimmäisen Markuksen mainitseman tunnusteon.
Juutalaisilla oli vain yksi ainoa temppeli. Se sijaitsi Jerusalemissa. Vain siellä sai toimittaa uhreja Jumalalle.
Temppelin lisäksi oli eri puolilla maailmaa suuri määrä synagogia, joissa luettiin joka sapatti lakia ja profeettoja. Jokainen juutalainen mies sai lukea katkelman kirjoituksia ja selittää lukemaansa. Tätä mahdollisuutta Jeesus käytti käydessään Kapernaumin synagogassa.
Hänen saarnansa herätti suurta hämmästystä, sillä se heijasteli aivan erilaista valtuutusta kuin lainopettajien opetus.
Kuulijoille oli selvää, ettei Jeesus kuulunut tähän traditioon.
Vielä enemmän hämmästystä herätti saarnaan liittyvä toinen valtuutuksen osoitus, saastaisen hengen ulosajaminen.
Saastaisten henkien eli demonien ulosajaminen esiintyy juutalaisessa kirjallisuudessa viimeistään 200-luvulta eKr. alkaen. Saastaiset henget ovat Jumalan vihollisen, Saatanan ihmiseen lähettämiä. Jeesuksen ajalta tunnemme useita juutalaisia henkienmanaajia, mutta huomattavasti vähemmän kreikkalaisia tai roomalaisia. Juutalaisten taidot näyttävät hämmästyttäneen ainakin roomalaisia hallintoviranomaisia, mm. tulevaa keisaria Titus Vespasianusta ja hänen upseereitaan.
Kun Jeesus nyt kohtaa miehen, jossa on saastainen henki, se merkitsee todellista mahtien taistelua. Demoni tuntee Jeesuksen todellisen olemuksen, mutta Jeesus käskee sitä vaikenemaan.
Demoni joutuu tottelemaan Jeesuksen tiukkaa komentoa ja kaikkien suureksi hämmästykseksi lähtemään ulos miehestä.
Kertomuksen ydin on Jeesuksen valtuutus.
Sitä heijasteli väkevä saarna, mutta nimenomaan demonin karkoitus.
Saatanaa ei voi ihminen uhmata, vaan yksin Jumala.
Miten ihmeessä Jeesus uskalsi käydä otteluun demonin kanssa? Miten saattoi käydä niin, että demoni jäi kakkoseksi?
Oli vain yksi vastaus: Jeesus toimi Jumalan valtuuttamana. Tämä maine kulki ympäri koko Galilean.Yhden päivän toiminnan jälkeen Kapernaum kihisi elämää. Jeesusta etsittiin, mutta turhaan. Hän vetäytyi yksinäiseen paikkaan rukoilemaan.
Kun opetuslapset löysivät Jeesuksen, hän vei heidät naapurikyliin, joissa hän saarnasi evankeliumia. Pahat henget saivat väistyä, sairaat paranivat. Näin Jumalan tuli valtasi alaa.
Ensimmäiset paikat, joissa tämä tuli valtasi alaa, olivat huomiotaherättävästi nimenomaan Galilean pienehköt kaupungit ja kylät. Suurissa Galilean keskuksissa, Juudeasta puhumattakaan, Jeesus ei vielä tässä vaiheessa saarnannut. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Yhden päivän toiminnan jälkeen Kapernaum kihisi elämää. Jeesusta etsittiin, mutta turhaan. Hän vetäytyi yksinäiseen paikkaan rukoilemaan.
Kun opetuslapset löysivät Jeesuksen, hän vei heidät naapurikyliin, joissa hän saarnasi evankeliumia. Pahat henget saivat väistyä, sairaat paranivat. Näin Jumalan tuli valtasi alaa.
Ensimmäiset paikat, joissa tämä tuli valtasi alaa, olivat huomiotaherättävästi nimenomaan Galilean pienehköt kaupungit ja kylät. Suurissa Galilean keskuksissa, Juudeasta puhumattakaan, Jeesus ei vielä tässä vaiheessa saarnannut.Pitali oli vaikea ihotauti, jota pidetiin parantumattomana. Siihen sairastuneet ajettiin pois muiden ihmisten joukosta.
Myöhempien rabbien opetuksen tarkastelu osoittaa, että tämä karkoitus suoritettiin perusteellisesti, joskus jopa kiviä heittämällä. Pitaliin sairastumisen takana oli ihmisten mielestä jokin synti: ”Ylpeät silmät, valehteleva kieli, viatonta verta vuodattavat kädet, jumalattomia ajatuksia hellivä sydän, kiireesti pahantekoon kiidättävät jalat, häpeämätön valehtelu todistajan asemassa ja veljesvihan syttyttäminen.”
Jeesus näkee tällaisen miehen ja parantaa hänet. Näin hän osoitti toiminnallaan torjuvansa ajatuksen siitä, että sairas ihminen olisi muita syntisempi ja halveksittavampi. Parantamiseen liittyi ehdoton kielto puhua koko asiasta mitään – jälleen Messias-salaisuus! Mies ei välitä kiellosta, vaan kertoo Jeesuksen ihmeteosta kaikille.
Sen jälkeen Jeesuksella ei ollut menemistä sen aikaisten kaupunkien ahtaille kujille. Oli pysyttävä autiomaassa, jonne ihmiset tulivat kaikkialta häntä tapaamaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pitali oli vaikea ihotauti, jota pidetiin parantumattomana. Siihen sairastuneet ajettiin pois muiden ihmisten joukosta.
Myöhempien rabbien opetuksen tarkastelu osoittaa, että tämä karkoitus suoritettiin perusteellisesti, joskus jopa kiviä heittämällä. Pitaliin sairastumisen takana oli ihmisten mielestä jokin synti: ”Ylpeät silmät, valehteleva kieli, viatonta verta vuodattavat kädet, jumalattomia ajatuksia hellivä sydän, kiireesti pahantekoon kiidättävät jalat, häpeämätön valehtelu todistajan asemassa ja veljesvihan syttyttäminen.”
Jeesus näkee tällaisen miehen ja parantaa hänet. Näin hän osoitti toiminnallaan torjuvansa ajatuksen siitä, että sairas ihminen olisi muita syntisempi ja halveksittavampi. Parantamiseen liittyi ehdoton kielto puhua koko asiasta mitään – jälleen Messias-salaisuus! Mies ei välitä kiellosta, vaan kertoo Jeesuksen ihmeteosta kaikille.
Sen jälkeen Jeesuksella ei ollut menemistä sen aikaisten kaupunkien ahtaille kujille. Oli pysyttävä autiomaassa, jonne ihmiset tulivat kaikkialta häntä tapaamaan.Markuksen evankeliumin 1. luku: Aika on täyttynyt
https://www.sley.fi/toiminta/raamattu-tutuksi/raamattupiirioppaat/markuksen-evankeliumi/1luku/ - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pitali oli vaikea ihotauti, jota pidetiin parantumattomana. Siihen sairastuneet ajettiin pois muiden ihmisten joukosta.
Myöhempien rabbien opetuksen tarkastelu osoittaa, että tämä karkoitus suoritettiin perusteellisesti, joskus jopa kiviä heittämällä. Pitaliin sairastumisen takana oli ihmisten mielestä jokin synti: ”Ylpeät silmät, valehteleva kieli, viatonta verta vuodattavat kädet, jumalattomia ajatuksia hellivä sydän, kiireesti pahantekoon kiidättävät jalat, häpeämätön valehtelu todistajan asemassa ja veljesvihan syttyttäminen.”
Jeesus näkee tällaisen miehen ja parantaa hänet. Näin hän osoitti toiminnallaan torjuvansa ajatuksen siitä, että sairas ihminen olisi muita syntisempi ja halveksittavampi. Parantamiseen liittyi ehdoton kielto puhua koko asiasta mitään – jälleen Messias-salaisuus! Mies ei välitä kiellosta, vaan kertoo Jeesuksen ihmeteosta kaikille.
Sen jälkeen Jeesuksella ei ollut menemistä sen aikaisten kaupunkien ahtaille kujille. Oli pysyttävä autiomaassa, jonne ihmiset tulivat kaikkialta häntä tapaamaan.Tuli taas kuvitelma oppia. Mikähän juutalaisen naemanin synti oli ..... tekisitte itse parannuksen varastamisesta.
- Anonyymi
Eiköhän ne kirjoittajat ollut itse paikalla näkemässä mistä kirjoittivat .
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik123880MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar782037Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5481641Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin851308Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja671097Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s331028Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt214898Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o60873- 171854
Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill3808