Aihe

"Patteriautoja" ei ole olemassa

Anonyymi

Pattereilla (eli paristo) toimivaa autoa ei ole olemassakaan, pois lukien pienten lasten lelut. Sähköautoissa käytetään akkuja. Paristoja kun ei voi ladata.

Akkuja on eri muotoisia, sylinterimäisiä, pussimaisia ja ns. prismaattisia. Samantyyppistä tavaraa sisällä muodosta riippumatta.

Ns. akkuparistot taas ovat esim. AA-pariston muotoon rakennettuja (yleensä) NiMH akkuja. Nimellinen jännite 1,2V. NiMH-akut eivät tarvitse eritystä valvontaa purettaessa, joten ne soveltuvat hyvin pariston korvikkeeksi. Huono puoli on matala volumetrinen ja gravimetrinen energiatiheys. Niitä ei käytetä sähköautoissa. (Tosin mm. Toyota käytti NiMH-kemiaa aiemmin hybrideissään, mutta on sittemmin luopunut siitä.)

Litium-pohjaiset akut eroavat perustavanlaatuisesti kaikista paristoista ja "akkuparistoista". Sähköautojen litium-ioni akkukennoissa jännite on tyypillisesti 3,65V. Tällaiset akut vaativat ns. BMS:än, eli akunhallintajärjestelmän, joka suojaa akkuja mm. huolehtimalla jännitteiden tasapainotuksista, sekä lämmityksestä että viilennyksestä ja rajoittamalla tarpeen vaatiessa purku- ja lataustehoa.

29

51

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Täällä n. 1% ymmärtää sähkötekniikasta yhtään mitään. Akuista mitään ymmärtävien osuus on lähellä 0%. Siksi nämä pellet eivät erota paristoa akusta.

      • Anonyymi

        Ahaa... siellähän se Pelle Hermanni piileskeli. Mitä sinä ymmärrät yhtään mistään? Saanen kysyä? 3-5%`? Onko paljon vaadittu sinulta, joka ehkä 80 % akuista ajattelit ymmärtäväsi?


      • Anonyymi

        Anonyymi 08.01.2021 16:01
        Mistä vedit nuo lukemat? Ymmärrätkö ehkä pariston ja akun eron ja kaikki lähes muut täällä eivät sitä ymmärrä (lähes 0%)?

        Ymmärrätköhän sinä sitä, mitä tänne kirjoittelet? Kuinkahan paljon ymmärrät muista asioista kuin sinulle rakkaasta sähkötekniikasta?


    • Anonyymi

      Sähköautoilijoilla ei näytä olevan huumorintajua. Ja toisekseen: ladattavia pattereita on saatavilla kaupoista. Joten sähköautoja voi hyvälläkin syyllä kutsa patteriautoiksi.

      • Anonyymi

        .. Ja lisään vielä että leluautojen ja oikeiden sähköautojen toimintaperiaate on täysin sama.
        Molempien autojen ladattavia paristoja ladataan 230V/50hz verkkovirralla ja molemmat kulkevat sähkömoottorilla.


    • Anonyymi

      Patteri (battery) on sekä paristo että akku. Paristoja on myös ladattavia.

      • Anonyymi

        Janipetterin mielestä patteri on myös patteri. Eli lämmityslaite.

        Sen vuoksi janipetteri joutuu kutsumaan akkua ladattavaksi akkupatteriksi ja paristoa ei-ladattavaksi akkupatteriksi. Lisäksi on syytä vielä selventää, ettei kumpikaan ole lämmityspatteri.


    • Anonyymi

      Itsellä paljon ladattavia NiMH ja Li-ion pattereita. Nämä ovat nimenomaan leluihin pattereita.

      Oikeat ladattavat autot käyttää solid state teknologiaa joka mm Toyotalta tulossa. Lataa 5-10 minuutissa toisin kuin NiMH ja Li-ion patterilelut joita pitää jopa tunnin ladata.

      • Anonyymi

        Kyllä tässä taas on hyväuskoinen kaveri. Lataa 5 minuutissa? Jos on täysin tasainen latausvirta ja 100 kWh akku, laturista pitää saada 1,2 megawattia. 10 minuutissa latauskäyrä mukaanlukien tarvitaan ainakin 1 MW huipputeho.

        Toyota on hädissään ja yrittää saada kapuloita rattaisiin sähköautobuumiin muka vallankumouksellisilla akuilla. Kohta varmaan saamme kuulla Toyotan fuusioreaktorista...


      • Anonyymi

        Just. On niitä tulossa... mutta ei ole nyt. Usko jo. Hybridit ainakin ovat ISO kusetus.


    • Anonyymi

      Patteriauto toimii pattereilla. Patteriauton pohjassa on useita pattereite, esim. vähän tutumpaa AA-koon paristoa isompia 18650 tms. mallin pötkylöitä.

      • Anonyymi

        paristo ja patteri? Olikohan tuo nyt sinulle ihan selvää?'

        Mulla on auton pohjaan sellasia isompia kuinn AA-koko niin 19760 tms mallin pötkylöitä. Keltasia tai oransseja ehkä . Vaan empä sano mistä halpahallista ostin!! Ettei lopu kun uusia tarvitsen.


    • Anonyymi

      Mutta batteryautoja on olemassa.

    • Anonyymi

      Oletko tosikko vai herkkähipiäinen.
      Sähköautoja kutsutaan leikkisesti '´"patteriautoiksi", koska niiden voimanlähde on sähkö. Kyllä ihan jokainen varmasti tietää pariston ja akun eron, sen verran kauan niitä molempia ollaan käytetty.

      • Anonyymi

        Aivan, akku ladataan ja on kiinteästi paikallaan. Paristot pitää ostaa kaupasta ja heittää roskiin kun ne on tyhjiä. Ei sekajätteeseen vaan paristokierrätyspisteeseen esimerkiksi kaupan eteisessä.


    • Anonyymi

      viisastelijat unohtivat mainita vielä ainakin yhden merkityksen, esim. rannikkopatteristo... ei tarkoita rannalle ruostumaan viskottuja paristoja tai akkuja...

      • Anonyymi

        Siis rannikkkoparisto olisikin aika paljon kovempi juttu?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siis rannikkkoparisto olisikin aika paljon kovempi juttu?

        Unohdit energiajuoman.


    • Anonyymi

      No ne on patteriautoja, on aivan saivartelua sanoa niitä sähköautoiksi. No ladattavat patterit, on niitä taskulamppuihinkin. Akkuja ovat.., Voi voi noita sähköautoiluun jostakin syystä, mikä sitten onkaan, uskovia.

    • Anonyymi

      Nykyteknologialla olevat sähköautot nimenomaan ovat niitä patteriautoja, samaa akkutekniikkaa kuin lelujen pattereissa.

      Vasta Toyotan tuomat solid state akut ovat kunnon sähköautojen akkuja. Silloin nykyisten sähköautojen arvo romahtaa nollaan.

    • Anonyymi

      Akku on vielä pahempi kuin ladattava patteri ainakin autossa.

      Koska uusiminen on tehty mahdottomaksi ja liian kallis kertakustannus vaikka katetta ja muita kuluja on yli puolet hinnassa.

      sähköautojen korissa pitäisi olla akkujen vaihto helppoa ja tehdä niin. Ei yksi iso akku

      Jos tälläistä ei aleta suunnittelemaan ja toteuttamaan eri merkeissä niin jossakin vaiheessa paljon autoja jotka muuten kuin uusia mutta akut loppu ja autot seisovat.

      Akkujen hinnat pitää olla ostajalla matalat että joku ostaa ja jälleenmyynti, markkinat toimivat. Nyt sähköautoissa putoaa hinta nopeammin kuin bensa-autoissa!

      • Anonyymi

        "sähköautojen korissa pitäisi olla akkujen vaihto helppoa ja tehdä niin. Ei yksi iso akku"

        Miksi helvetissä pitää osan, joka todennäköisesti kestää 95-99% autoista 30+ vuotta ehjänä olla helposti vaihdettava? Sähköauton akun hajoaminen on melkoisen hakemalla haettu epätodennäköinen tapahtuma. Mutta silti pitää vaan jauhaa ja jauhaa siitä.


      • Anonyymi

        "Nyt sähköautoissa putoaa hinta nopeammin kuin bensa-autoissa!"

        Paitsi Tesla Model 3:sissa ja näköjään Nissan Leafeissa. Putoaisivatkin hinnat...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Nyt sähköautoissa putoaa hinta nopeammin kuin bensa-autoissa!"

        Paitsi Tesla Model 3:sissa ja näköjään Nissan Leafeissa. Putoaisivatkin hinnat...

        Keväällä ostin käytetyn plugarin. Nyt on vähemmän tarjontaa ja pyyntihinnat samanlaisesta, saman verran ajetusta ja saman ikäisestä ovat pikemminkin nousseet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "sähköautojen korissa pitäisi olla akkujen vaihto helppoa ja tehdä niin. Ei yksi iso akku"

        Miksi helvetissä pitää osan, joka todennäköisesti kestää 95-99% autoista 30+ vuotta ehjänä olla helposti vaihdettava? Sähköauton akun hajoaminen on melkoisen hakemalla haettu epätodennäköinen tapahtuma. Mutta silti pitää vaan jauhaa ja jauhaa siitä.

        "joka todennäköisesti kestää 95-99% autoista 30+ vuotta ehjänä"

        Mistä Sinä tuon todennäköisyyden ammensit?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "joka todennäköisesti kestää 95-99% autoista 30+ vuotta ehjänä"

        Mistä Sinä tuon todennäköisyyden ammensit?

        Ei edes "syytä epäillä" täyty +30 vuoden suhteen?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "joka todennäköisesti kestää 95-99% autoista 30+ vuotta ehjänä"

        Mistä Sinä tuon todennäköisyyden ammensit?

        Patteriuskovaiset vetelee sokean uskon voimin.

        Esim hankintahinnalla ei ole mitään väliä. Jos menee kritisoimaan, että jossain autossa on toimintasäde max. 200 km ... kesällä, niin petteri vastaa aina, että siitä on olemassa isoakkuisempi verisio (joka on vain 5000-10000 € kalliimpi) tai "osta Tesla".

        Kun hankitakulua ei tarvitse murehtia, ei tarvitse piitata arvonalenemastakaan. Käyttökulu on pelkkä sähkön hinta, siis pari senttiä/km, kun poltomoottoriauton käyttö maksaa 0,45 €/km. Tosin tämä 0,45 €/km sisältää myös polttoaineen lisäksi myös arvonaleneman, rengaskulut ym.

        Patteriautot ovat luonnollisesit näitä tulevaisuuden lentäviä autoja, joten niissä ei 2 tonnin painosta huolimatta kulu renkaat lainkaan eikä niistä siksi irtoa mikromuoviakaan (uusin havainto autoilun ympäristöhaitoista). Patteriauto ei tarivitse huoltoa eikä siihen tarvi ostaa ikinä uusia renkaita, koska patteriautot osaavat lentää. Patteripetterin fantasioissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Keväällä ostin käytetyn plugarin. Nyt on vähemmän tarjontaa ja pyyntihinnat samanlaisesta, saman verran ajetusta ja saman ikäisestä ovat pikemminkin nousseet.

        Liikeet pyytävät kovia hintoja, mutta kun tarjoaa sähkistä vaihdossan niin hyvitys on todella surkea. Kalliimman Teslan hinnasta sulaa Iltalehden esimerkkitapauksen mukaan alle kolmessa vuodessa reilut 60% ja vaihto olisi ollut vielä Teslaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Halla-aho: Emme halua, että punavihreä hallitus jatkaa

      https://www.is.fi/politiikka/art-2000007761119.html Alkaa olla nykyhallituksella lopun ajat.
      Maailman menoa
      348
      3999
    2. Miksi Helmi ja Julia haluavat lehden kanteen?

      Itseään paljon vanhemman miehen kanssa? Dannyn ”tyttöystävä” Helmi Herra Ylpön ”tyttöystävä” Julia. Onhan näitä ollut kautta aikain. Muutama vuosi kun
      Kotimaiset julkkisjuorut
      55
      2907