Mitä tarkoittaa sopeutus huollon yhteydessä

Anonyymi

Jos autoon vaihdetaan moottorin ilmanpuhdistin, täytyy auton tietokone sopeuttaa, mitä se tarkoittaa ja miksi sellainen pitää tehdä ?
Miten käy, jos tuota sopeutusta ei tee ?
Miten se tehdään ?

14

1233

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kun uusi akkukin pitää "tunnistuttaa" auton elektroniikalle niin voin todeta että autojen toimintojen ylisähköistäminen on lähtenyt lapasesta ja vahvasti.

      • Anonyymi

        Tuohan oli selkeä vastaus aloittajan kysymykseen. Auttoi varmaan paljon.


    • Anonyymi

      Nostin tätä, jos sattuis jonkun fiksumman silmiin ?

    • Anonyymi

      Olisiko tässä mennyt ilmamassamittarin ja ilmansuodattimen sopeutukset sekaisin. Ilmamassamittari saattaa sellaista vaatia.

    • Anonyymi

      En tiedä, mutta arvaan:
      uusi puhdas filtteri läpäisee ilmaa paljon paremmin kuin vanha ja likainen. Kun auton lastuaivot ovat oppineet laskemaan kaikki tarvittavat parametrit sen vanhan tukkoisen filtterin läpäisemän ilmamäärän perusteella niin uusi puhdas filtteri muuttaa ilmamäärää niin paljon että lastuaivon pitää opetella joitain asioita uudestaan. Vastaamaan uutta tilannetta ilmamäärän suhteen..

      • Anonyymi

        Jatkan arvaamista:
        Luulen että lastuaivon kartat palautetaan tarvittavilta osin tehdasasetuksiin jotka on laskettu uudella filtterillä ja joilla asetuksilla auto toimitetaan tehtaalta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jatkan arvaamista:
        Luulen että lastuaivon kartat palautetaan tarvittavilta osin tehdasasetuksiin jotka on laskettu uudella filtterillä ja joilla asetuksilla auto toimitetaan tehtaalta.

        Sitten kun ilmanpuhdistuspanos on puoliksi likainen, niin pitääkö käyttää huollossa, jotta elektronikka voi uudelleen arvioida tarvittavan polttonesteen määrän, vai voiko huoletta ajaa seuraavaan huoltoon, mikä voi olla jopa 40.000 km päässä noilla LL-öljyillä.
        No nyt voi ylikiihoittuneet lehtorit taas arvioida mahdollisten kirjoitusvirheiden määrää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sitten kun ilmanpuhdistuspanos on puoliksi likainen, niin pitääkö käyttää huollossa, jotta elektronikka voi uudelleen arvioida tarvittavan polttonesteen määrän, vai voiko huoletta ajaa seuraavaan huoltoon, mikä voi olla jopa 40.000 km päässä noilla LL-öljyillä.
        No nyt voi ylikiihoittuneet lehtorit taas arvioida mahdollisten kirjoitusvirheiden määrää.

        Lastuaivo osaa sopeuttaa laskentansa kun filtterin kunto pikkuhiljaa huononee. Se on vaan hyvä nollata kun aloitetaan alusta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lastuaivo osaa sopeuttaa laskentansa kun filtterin kunto pikkuhiljaa huononee. Se on vaan hyvä nollata kun aloitetaan alusta.

        Valitettavasti on nk. monimerkkihuoltoja, jotka eivät tuollaisesta tiedä mitään.
        Toisaalta, jos autolla ajetaan 25000 talvisessa pölyttömässä ympäristössä, ei suodattimet kerkiää pahemmin likaantuakkaan. Joten jos vaikka tuollainen sopeuttaminen jäisi tekemättä, ei sillä liene suurtakaan vaikutusta muiden parametrien muutokseen ja sitä kautta kulutukseen ja tehoon.


    • Anonyymi

      Tämä äskeinen oli nautinto lukea, sillä virheitä oli tosiaan vain yksi, joita puhekielessä ehkä jonkun voi sallia. Vaikuttaa, että olet huomannut, että kirjoitukset kannattaa lukea pariin kertaan ennen lähettämistä.
      Vilpitön kiitos meiltä lukijoilta siitä.
      Miksi tämä lehtoriasia niin kiinnostaa?
      Lehtoriksi pääsemiseen tarvitaan yliopisto-opintoja n. viisi vuotta lisättynä opettajakoulutuksella, johon hyvinkin voi mennä pari vuotta päälle työn ohella suoritettuna.
      Lehtoriksi ei siis pääse aivan kuka tahansa.
      Onneksi jo eläkkeellä. pääsin lopettamaan juuri ennen kuin oppilaat enenevässä määrin alkoivat hyppiä silmille.

      • Anonyymi

        Vaikka olen ennen eläkeikää ollut vain tavallinen virkamies. niin olen päässyt piireihin, sillä samassa talossa kanssani asuu parikin lehtoria . Mutta kun heidän kanssaan keskustelee ja kuuntelee heidän ajatuksiaan, niin välillä kumpuaa kuitenkin mieleen sellainen vallaton ajatus, että ei se yliopisto-opetuskaan ole välttämättä langennut otolliseen maaperään.
        Tein mm. työurani päätteeksi sellaisen havainnon, että jos Kalle Päätalon tuotanto ja minun laatimani asiakirjat laitettaisiin vierekkäin pinoon, niin minun pinkkani olisi paksumpi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaikka olen ennen eläkeikää ollut vain tavallinen virkamies. niin olen päässyt piireihin, sillä samassa talossa kanssani asuu parikin lehtoria . Mutta kun heidän kanssaan keskustelee ja kuuntelee heidän ajatuksiaan, niin välillä kumpuaa kuitenkin mieleen sellainen vallaton ajatus, että ei se yliopisto-opetuskaan ole välttämättä langennut otolliseen maaperään.
        Tein mm. työurani päätteeksi sellaisen havainnon, että jos Kalle Päätalon tuotanto ja minun laatimani asiakirjat laitettaisiin vierekkäin pinoon, niin minun pinkkani olisi paksumpi.

        Kun kirjoittaa paljon niin todennäköisyys sille että kirjoittaa joskus yhden hyvän tekstin kasvaa. Ei takaa sitä, mutta kasvattaa sen mahdollisuutta.
        Niinkuin ahkera lottoaja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaikka olen ennen eläkeikää ollut vain tavallinen virkamies. niin olen päässyt piireihin, sillä samassa talossa kanssani asuu parikin lehtoria . Mutta kun heidän kanssaan keskustelee ja kuuntelee heidän ajatuksiaan, niin välillä kumpuaa kuitenkin mieleen sellainen vallaton ajatus, että ei se yliopisto-opetuskaan ole välttämättä langennut otolliseen maaperään.
        Tein mm. työurani päätteeksi sellaisen havainnon, että jos Kalle Päätalon tuotanto ja minun laatimani asiakirjat laitettaisiin vierekkäin pinoon, niin minun pinkkani olisi paksumpi.

        mutta oletko sinä kirjoittanut yhtään mitään tuottavaa...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        mutta oletko sinä kirjoittanut yhtään mitään tuottavaa...

        Eihän se ole tuottavaa työtä kuten esim. teollisuudessa, mutta ihan asiallista palkkaa siitä kuitenkin maksettiin 35 vuoden ajan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      59
      1937
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      49
      1682
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1604
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1537
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1515
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1435
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1316
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1291
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1173
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1158
    Aihe