Indonesian lento-onnettomuus!

Anonyymi

Onpas melko nopeasti tullut mereen, jos alle minuutissa yli kolmesta kilometristä. Eihän se ole voinut liitää ollenkaan. Pystysuoraanko nokka edellä alas? Jos ei lentäjä ole tehnyt tuota tahallaan, niin eiköhän tuo kone ole hajonnut pahoin jo ilmassa?

12

<50

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Nykyisissä ilmojen digikonttoreissa istuskellessa lentäjiltä tahtovat näköjään unohtua lentämisen perusasiat, mitä pikät koronalomat vielä voivat pahentaa.

      Olisiko tällä kertaa unohtunut konttorin paineistus? Putoamisen lähtökorkeus ja täydellinen ohjaamon halvaantuneisuus radiossa tai koneen liikkeissä sopii tähän tekotapaan.

      terv, entinen lentäjä

      • Anonyymi

        Wikipedian keräämien tietojen mukaan kone aloitti nousua 3000:sta 8800 metriin, kun alkoi kääntyä pohjoiseen. Lennonjohto kysyi syytä kääntymiseen eikä saanut vastausta koneesta. Muutaman sekunnin kuluttua kone katosi tutkasta. Jäännöksissä ainakin toinen moottori on pyörinyt törmäykseen asti.

        Näilläkin tiedoilla voidaan päätellä, että koska alkuvaiheessa käsiohjaus on tavallista, lentäjien äkillinen inkapasitaatio paineistamattoman hengitysilman vuoksi on melko todennäköinen turman syy nousun aikana..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Wikipedian keräämien tietojen mukaan kone aloitti nousua 3000:sta 8800 metriin, kun alkoi kääntyä pohjoiseen. Lennonjohto kysyi syytä kääntymiseen eikä saanut vastausta koneesta. Muutaman sekunnin kuluttua kone katosi tutkasta. Jäännöksissä ainakin toinen moottori on pyörinyt törmäykseen asti.

        Näilläkin tiedoilla voidaan päätellä, että koska alkuvaiheessa käsiohjaus on tavallista, lentäjien äkillinen inkapasitaatio paineistamattoman hengitysilman vuoksi on melko todennäköinen turman syy nousun aikana..

        Eikös se paineistus tapahdu automaattisesti ja jos jotain menee vikaan, niin silloin pyritään laskeutumaan nopeasti alle kolmeen kilometriin. Kolmen kilometrin korkeudessa lennettäessä paineistuksen häviäminen ei pitäisi aiheuttaa mitään isompaa hämminkiä.


    • Anonyymi

      "Pystysuoraanko nokka edellä alas? "

      Ei läheskään. 3000m/60 sek = 50m/sek. eli ei lähelläkään pystysyöksyä, paremminkin jyrkähkö liukukulma. Pystysyöksyssä veikkaisin nopeuden olevan ehkä 200m/sek.

      Vastaavasti esimerkiksi Airbus:n liitoluku on karkeasti noin alle 20. Sillon 100m/sek liitävä kone (360km/h) vajoaa noin viisi meträ sekunnissa ilman moottorien apua.

      Korjatkoon asiantuntija jos meni ihan metsään.

      • Anonyymi

        jos ainakin toinen moottori oli käynnissä, ja kone nousussa 3000m > 8800m niin kyllähän siinä nopeutta oli jo yli 500km/h, ja sitten kun tullaankin yhtäkkiä maata kohti 500km/h nopeudella johon vielä maan vetovoiman aiheuttama 9,8m/s kiihtyvyys, niin pelkällä moottorillahan 500km/h nopeus kiihtyvyys silloin olisi yli 140m/s....?

        500km/h taitaa olla sama kuin 500.000 metriä tunnissa, ja tämä kun jaetaan 3.600, eli tunnissa olevailla sekunneilla, niin sehän on silloin ~140m/s...? ja tähän vielä päälle lisää se maan vetovoiman kiihtyvyys...

        3.000 metriä kun jaetaan 140m/s, niin 22 sekuntia siinä menee...


      • Anonyymi

        "Pystysuoraanko nokka edellä alas? "

        Ei toki. Kun lento lähti lapasesta, kone oli todennäköisesti nousuteholla ilman autopilottia eli jos lapanen silloin irtoaa koneesta - esim lentäjillä taju kankaalla - , mennään mereen nopeasti kulmasta riippumatta niin että jytisee.


      • Anonyymi

        Melko jyrkästi on tullut alas, koneen automaattisesti lähettämien tietojen mukaan kone syöksyi lentoratansa korkeimmalta kohdalta, noin kolmen kilometrin korkeudesta puolentoista kilometrin korkeuteen vain 15 sekunnissa.

        https://yle.fi/uutiset/3-11730277


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        jos ainakin toinen moottori oli käynnissä, ja kone nousussa 3000m > 8800m niin kyllähän siinä nopeutta oli jo yli 500km/h, ja sitten kun tullaankin yhtäkkiä maata kohti 500km/h nopeudella johon vielä maan vetovoiman aiheuttama 9,8m/s kiihtyvyys, niin pelkällä moottorillahan 500km/h nopeus kiihtyvyys silloin olisi yli 140m/s....?

        500km/h taitaa olla sama kuin 500.000 metriä tunnissa, ja tämä kun jaetaan 3.600, eli tunnissa olevailla sekunneilla, niin sehän on silloin ~140m/s...? ja tähän vielä päälle lisää se maan vetovoiman kiihtyvyys...

        3.000 metriä kun jaetaan 140m/s, niin 22 sekuntia siinä menee...

        Tuon Ylen uutisen mukaan tullut alas 80m:n korkeuteen alle 23 sekunnin ja se loppumatka 80m on ollut varmaan jotain puolen sekunnin luokkaa. Lähtökorkeus on voinut olla hieman yli 3 km. Joten taisit laskea aivan oikein ja melkein pystysyöksy on ollut.


    • Anonyymi

      HYVIN jyrkkä alastulo. Ei mikään 90-asteen kulma, mutta maallikon näkökulmasta lähes nokkakolari merenpinnan kanssa.

    • Anonyymi

      tota lentoonnettomuustutkinta sarjaa telkussa kattellu aina kun muistanu, ullu jo muutaman vuoden. kyllä alkanu pelottaa lentäminen, koneissa tuntuu olevan yllättävän paljon vikoja koko ajan ja silti lennellään vaan kun vaan pystytään vaikka luulis että viat pitäis korjata heti kun ilmenevät mutta ei näköjään. sit lentäjät on täysin koneiden tietotekniikan armoilla eikä osaa ees enää lentää, siis peruslentotaito on jo unohtunut. heti kun jotain poikkevaa sattuu niin voivat vaikka paniikissa vetää koneen nokkaa niin ylös että kone sakkaa eivätkä sitte tietysti enää saa konetta ees hallintaansa. puhumattakaan halpalentoyhtiöistä joissa vanhat paskat koneet ja miehistökin samaa sarjaa

    • Anonyymi

      Wikipediassa lennon korkeus- ja nopeuskäyrästä nähdään, että äkkipudotuksesta (n. 50 ft) 5s myöhemmin tipahti ilmanopeus 10s aikana 300:sta sataseen, kunnes alkoi 2000 jalassa taas kiihtyä putoamsinopeuden juuri muuttumatta. Vaikea sanoa vielä olisiko ison ukkospilven downburst aiheuttanut pudotuksen lähes pyrstöluisuna 2000een sekä sitä, miksi mahdollinen oikaisu olisi 200-300 kts:ssa ei auttanut.

    • Anonyymi

      Sellaista lentokonetta ei amerikkalainen insinööri edes osaa rakentaa, jota ei intoneesialainen kädellinen saisi alas yhdessä hujauksessa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      305
      3408
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1629
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1490
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      53
      1379
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1260
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1230
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1180
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      45
      1161
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1127
    10. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      168
      1078
    Aihe