Tässä uutta venettä katsellessa olen ruvennut ihmettelemään veneiden käsittämättömän pieniä akkuja. Tämä koskee myös uusia veneitä.
Mitä suuremmat akut, sitä enemmän toiminta-aikaa.
Mitä suuremmat akut, sitä nopeampi lataus.
Jumalan iste herran paratko, että vene voi maksaa monta sataa tuhatta, mutta akuston koko on alle 500 ampeerituntia. Kun tuota vielä käyttää valmistajien suositusten mukaisesti eli välillä 80-50 prosenttia, niin käytettäväksi jää 150 ampeerituntia.
Ei oikein vastaa omaa käsitystäni nykyisestä tarpeesta, johon kuuluu jos jonkinlaista sähkönnielijää.
Pienet akut
37
315
Vastaukset
- Anonyymi
Sähkökiuasta veneeseen havitteleva voi tosiaan olla kusessa.
- Anonyymi
Ja ankkuri...
- Anonyymi
Minä en kyllä kaipaa tuollaisia akkuja veneeseeni. Aivan loistavasti pärjää 180 Ah hupiakulla. Tietysti pitää miettiä millaisia laitteita veneeseen laittaa, jotta kulutus ei ole kohtuutonta. Kohtuuttomalla kulutuksella mikään akkukapasiteetti ei riitä hyvin ja seuraavaksi tarvitaan moottoriin toinen laturi jne.
Lähinnä kylmäkoneet ja plotterit voivat kuluttaa kohtuuttomasti. Myös kulkuvalot, jos eivät ole LEDejä. Ehkä myös lämmitin, jos sitä paljon käyttää.
Tietoisilla valinnoilla ja aurinkopaneelilla tuolla 180 Ah akulla pärjää ongelmitta viikonlopun lataamatta. Kesälomareissulla ei tarvitse käydä vierasvenesatamissa lataamassa eikä koskaan käynnistää konetta lataamisen takia, vaikka ei juuri koneella matkaa tekisi. - Anonyymi
"Tietysti pitää miettiä millaisia laitteita veneeseen laittaa, jotta kulutus ei ole kohtuutonta."
Olen pyrkinyt minimoimaan kulutuksen, mutta koska yövyn lähes yksinomaan luonnonsatamissa ja olen pitkään paikallani, kärsin ainaisesta sähköpulasta.
Minusta purjeveneen akuston pitäisi olla mitoitettu niin, että ilman lisälatausta täysi akusto kestäisi väihintään pari viikkoa.- Anonyymi
Siis pari viikkoa paikallaan ilman minuuttiakaan koneen käyttöä? Tuohon ei kyllä riitä mikään järkevän kokoinen akusto ellei aurinkopaneeleilla kulutus ja tuotto ole lähes tasapainossa.
Omassa käytössä tuo 180 Ah riittäisi varmaankin tuon pari viikkoa tai siis vaikka koko kesän ilman maasähköä. Hyvin harvoin tulee oltua kahta yötä pidempään samassa paikassa. Rantautumisesta tulee sen verran koneajoa, että aurinkopaneelin kanssa akku pysyy riittävässä latauksessa.
Yleensä kuitenkin vähintään kerran viikossa käydään satamassa, jossa maasähkö kuuluu hintaan.
Meillä kulutus 25-50 Ah/vrk (helteellä kompura ja kylmässä lämppäri nostaa ylirajaan). Ympäri vrk purjehtiessa autopilotilla ehkä 50-70 Ah/vrk.
Aurinkopaneeli tuottaa 5-20 Ah/vrk, jos akkuun mahtuu.
Voi akusta ottaa enemmän kuin 50-80. Saahan sen 100% aurinkopaneelilla (kun ei ole kulutusta), pidemmällä koneajolla tai yöllä maasähkössä. Voi myös purkaa alle 50%, kunhan sen jälkeen lataa pian. Noin tuo minun 180 Ah halpa akku on kestänyt yli 10 V. On siitä otettu yli 100 Ah, kun sellaista tarvetta on tullut.
50-80% on varmasti hyvä lähtökohta pidempiin ympäri vrk purjehduksiin, jossa ladataan koneella päivittäin. Yli 80% ei ole järkeä ladata, koska latausvirta tippuu vauhdilla. - Anonyymi
Minulla kulutus runsaskulutuksisella normaalilla reissulla per päivä on seuraava:
jääkaappi, 24Ah
lämppäri 10Ah
valot: 10Ah
Plotteri 5Ah
Kännykät jne. 10Ah
Yhteensä n. 60Ah
14 päivää x 60Ah=840Ah on noin 10 kWh. Se tarkoittaa 13kWh litiumakustoa tai 1700 Ah (20 kWh) lyijyakustoa. Onhan se tehtävissä, mutta vaatii akuston fyysisen koon takia aika ison veneen, vähintään 40 jalkaa. Jos itse tilaisin uuden veneen, voisihan siihen laittaa samaan budettiin vaikkapa 9 tällaista akkua:
https://kosute.fi/p38664/lifepo4-akku-12v-100ah
Toinen vaihtoehto on tietysti laittaa riittävät aurinkopaneelit/tuuligeneraattorit, jolloin tulee toimeen pienemmällä akkumäärällä ja saavuttaa saman suorituskyvyn. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minulla kulutus runsaskulutuksisella normaalilla reissulla per päivä on seuraava:
jääkaappi, 24Ah
lämppäri 10Ah
valot: 10Ah
Plotteri 5Ah
Kännykät jne. 10Ah
Yhteensä n. 60Ah
14 päivää x 60Ah=840Ah on noin 10 kWh. Se tarkoittaa 13kWh litiumakustoa tai 1700 Ah (20 kWh) lyijyakustoa. Onhan se tehtävissä, mutta vaatii akuston fyysisen koon takia aika ison veneen, vähintään 40 jalkaa. Jos itse tilaisin uuden veneen, voisihan siihen laittaa samaan budettiin vaikkapa 9 tällaista akkua:
https://kosute.fi/p38664/lifepo4-akku-12v-100ah
Toinen vaihtoehto on tietysti laittaa riittävät aurinkopaneelit/tuuligeneraattorit, jolloin tulee toimeen pienemmällä akkumäärällä ja saavuttaa saman suorituskyvyn.Joo, tuossa on sekin hyvä puoli, että vaikka olisi erillinen starttiakku, litiumakuston voi valita siten, että siitä on otettavissa hätävirta BMS:stä valitsemalla tyhjenemisen eston ohitus. Näin sielläkin on aina pieni varakapasiteetti starttia varten.
- Anonyymi
Nyt kun tämä Led valoaika on ja on tullut innostuttua veneen valoasennuksissa oiken toden teolla niin olin kanssa huolissani miten virta riittää. noh, laitoin 3 kpl 60 ah akkua. Huudatan veneessä stereoitakin koko illan usein yöhön asti ja latailen kännykkää, tablettia, gps kin unohtuu päälle usein.
Kertaakaan ei ole edes se ykkös akku tyhjentynyt sen vertaa, että pitäisi valita toinen akku dieselin käynnistykseen seuraavana päivänä. Nyt joku holisee täällä jostain 500 akun tarpeesta ?!? - Anonyymi
Kuinka tyhjiksi käytätte akkunne, kun noin uskomattoman pitkiä aikoja lataamatta. Meillä akut ladataan viimeistäänkun monitori kertoo jännitten laskenneen 12,2V ja tämä tapahtuu kesällä joka päivä tai joka toinen riippuen koneajo tunneista ja onko oltu johdon päässä.
Akut eivät vissiin tule ihan täyteen koneajolla koskaan jännite nousee max 14.12V monitorista katsomalla genulla lataan vain 13,8V koska tämän jälkeen alkaa olla kovin hidasta
Akkuja 440Ah käyttö akustossa ja kaikki toiminnat sähköllä, jääkaappi on suurin rohmu 85L domestic muutaman kauden vanha. Lisäksi 3 x muita akku pankkeja koneelle, keulapotkurille, ankkurivintturille ja peräpotkirille.- Anonyymi
Akkujännite yksistään kertoo aika heikosti akun varaustilasta. Lepojännitte 12,2 V vastaa tarkemmasta akkutyypistä ja lämpötilasta riippuen n. 50% varaustilannetta. Mutta käytössä oleva akku ei vastaa lepojännitettä. Kompura käynnistyy tyypillisesti 5-10 minuutin välein eikä lepojännite välissä ehdi kunnolla palautua. Muutakin kulutusta helposti on. Mittaus vaatii suurta tarkkuutta, sillä 12,5 V vastaa jo noin 75% varaustasoa.
Omassa veneessä on Ah:ta laskeva akkumonitori, joka näyttää myös hetkellisen virran ja jännitteen.
Koska sitten pitää ladata riippuu akuista, mitä haluaa optimoida ja tilanteesta. Itsellä olisi todella suuri kynnys käynnistää kone tai generaattori latausta varten luonnonsatamassa. Myös purjehtiessa oma kynnys on suuri, jos tietää, että riittävän pian myöhemmin tulee kuitenkin ajettua koneella tai oltua maasähkössä.
Kaikki akut kestävät syväpurkauksia jonkin verran. Olleellista on, ettei jätä akkua pitkäksi aikaa pahasti vajaaksi. Joistain akuista saa syväpurkauksillakin yhtä paljon kokonaisernergiaa ulos kuin matalammilla purkauksilla. Toisissa käyttöikä lyhynee rajummin syvemmissä purkauksissa.
Kaikissa lataus nopeutuu mitä syvemmälle purkaa. Siksi ei ole mieltä yli-innokkaasti koneella/generaattorilla ladata.
Itse en vielä 12,2 V kohdalla konetta käynnistäisi akun takia ja noin suurella akkukapasiteetilla ei pitäisi joutua lataamaan päivittäin, vaikka ei koneella ajaisi lainkaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Akkujännite yksistään kertoo aika heikosti akun varaustilasta. Lepojännitte 12,2 V vastaa tarkemmasta akkutyypistä ja lämpötilasta riippuen n. 50% varaustilannetta. Mutta käytössä oleva akku ei vastaa lepojännitettä. Kompura käynnistyy tyypillisesti 5-10 minuutin välein eikä lepojännite välissä ehdi kunnolla palautua. Muutakin kulutusta helposti on. Mittaus vaatii suurta tarkkuutta, sillä 12,5 V vastaa jo noin 75% varaustasoa.
Omassa veneessä on Ah:ta laskeva akkumonitori, joka näyttää myös hetkellisen virran ja jännitteen.
Koska sitten pitää ladata riippuu akuista, mitä haluaa optimoida ja tilanteesta. Itsellä olisi todella suuri kynnys käynnistää kone tai generaattori latausta varten luonnonsatamassa. Myös purjehtiessa oma kynnys on suuri, jos tietää, että riittävän pian myöhemmin tulee kuitenkin ajettua koneella tai oltua maasähkössä.
Kaikki akut kestävät syväpurkauksia jonkin verran. Olleellista on, ettei jätä akkua pitkäksi aikaa pahasti vajaaksi. Joistain akuista saa syväpurkauksillakin yhtä paljon kokonaisernergiaa ulos kuin matalammilla purkauksilla. Toisissa käyttöikä lyhynee rajummin syvemmissä purkauksissa.
Kaikissa lataus nopeutuu mitä syvemmälle purkaa. Siksi ei ole mieltä yli-innokkaasti koneella/generaattorilla ladata.
Itse en vielä 12,2 V kohdalla konetta käynnistäisi akun takia ja noin suurella akkukapasiteetilla ei pitäisi joutua lataamaan päivittäin, vaikka ei koneella ajaisi lainkaan.Joo, mulla saa myös näkyviin, nuo Ah.
Käytännössä jostakin syystä jääkaappi alkaa sekoilemaan tuossa 12.2V kohdalla eli jääkaappi käy ja sammu, taas käynnistyy ja sammuu jne tuota jatkuvaa käyntiä kestää noin puoli minuuttia ja on sammuksissa muutaman sekunnin.
Jos akuissa on enmpi virtaa jääkaappi käy vaikka 10 min ja on samuksissa vaikka 5 min. Jääkaappiin on laitettu domesticin lisävaruste 230V käyttöä varten, kun se on joko maasähkössä tai genulla niin toimii vaihtovirralla tai muuntaa sen 12v tasavirtaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joo, mulla saa myös näkyviin, nuo Ah.
Käytännössä jostakin syystä jääkaappi alkaa sekoilemaan tuossa 12.2V kohdalla eli jääkaappi käy ja sammu, taas käynnistyy ja sammuu jne tuota jatkuvaa käyntiä kestää noin puoli minuuttia ja on sammuksissa muutaman sekunnin.
Jos akuissa on enmpi virtaa jääkaappi käy vaikka 10 min ja on samuksissa vaikka 5 min. Jääkaappiin on laitettu domesticin lisävaruste 230V käyttöä varten, kun se on joko maasähkössä tai genulla niin toimii vaihtovirralla tai muuntaa sen 12v tasavirtaan.No siten on kaapissa tai sen asennuksessa vikaa. Mikä tolkku on veneessä käyttää jääkaappia 230 V? Aivan turha lisävaruste! Silloin kun ollaan maasähkössä laturi ylläpitolataa akkua jatkuvasti ja sieltä voi hienosti ottaa tuon virran.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joo, mulla saa myös näkyviin, nuo Ah.
Käytännössä jostakin syystä jääkaappi alkaa sekoilemaan tuossa 12.2V kohdalla eli jääkaappi käy ja sammu, taas käynnistyy ja sammuu jne tuota jatkuvaa käyntiä kestää noin puoli minuuttia ja on sammuksissa muutaman sekunnin.
Jos akuissa on enmpi virtaa jääkaappi käy vaikka 10 min ja on samuksissa vaikka 5 min. Jääkaappiin on laitettu domesticin lisävaruste 230V käyttöä varten, kun se on joko maasähkössä tai genulla niin toimii vaihtovirralla tai muuntaa sen 12v tasavirtaan.Jääkaapin kuuluisi käydä normaalisti esim. 1/4 ajasta. Jos sinne lyödään koko ajan lämmintä olutta sisään ja otetaan kylmää pois, sitten enemmän. 230V lisälaite on ihan kätevä, niin ei tartte pitää virtoja päällä, mutta jääkaappi pysyy kylmänä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No siten on kaapissa tai sen asennuksessa vikaa. Mikä tolkku on veneessä käyttää jääkaappia 230 V? Aivan turha lisävaruste! Silloin kun ollaan maasähkössä laturi ylläpitolataa akkua jatkuvasti ja sieltä voi hienosti ottaa tuon virran.
En tiedä, en ole laittanut, mutta voisi ajatella, että lataisi nopeammin ja pitää latauksen paremmin, kun jääkaappi ei hormi sähköä varsinkin kesällä, kun huutaa hoosiannaa käydessään lähes koko ajan
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En tiedä, en ole laittanut, mutta voisi ajatella, että lataisi nopeammin ja pitää latauksen paremmin, kun jääkaappi ei hormi sähköä varsinkin kesällä, kun huutaa hoosiannaa käydessään lähes koko ajan
No eihän tuollainen jääkaappi kuitenkaan vie keskimäärin kuin 0,5-4 A koosta, eristyksestä ja lämpötilasta riippuen. Ihan mitätön virta siis kunnolliseen maasähkölaturiin verrattuna, joka kyllä pitää akun täytetänä, vaikka kulutusta olisi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No eihän tuollainen jääkaappi kuitenkaan vie keskimäärin kuin 0,5-4 A koosta, eristyksestä ja lämpötilasta riippuen. Ihan mitätön virta siis kunnolliseen maasähkölaturiin verrattuna, joka kyllä pitää akun täytetänä, vaikka kulutusta olisi.
Pitää täytenä, mutta koska akulla on kuormaa, ei älylaturi pysty toimimaan optimaalisesti, vaan latailee liikaakin. Laitoin omaan veneeseeni edullisen verkkomuuntajan, joka ruokkii jääkaappia aina maasähkön ollessa kytkettynä. Näin laturi näkee kuormittamattoman akun ja osaa siirtyä ylläpitolataukseen akun tullessa täyteen. Tuo muuntaja ja jääkaapin akulta muuntajalle vaihtava rele maksoivat yhteensä muistaakseni alle 20 euroa.
Anonyymi kirjoitti:
No siten on kaapissa tai sen asennuksessa vikaa. Mikä tolkku on veneessä käyttää jääkaappia 230 V? Aivan turha lisävaruste! Silloin kun ollaan maasähkössä laturi ylläpitolataa akkua jatkuvasti ja sieltä voi hienosti ottaa tuon virran.
Mutta jos ei ole maasähköä.Meillä on käytössä tuo sama systeemi ja toimii.Tosin yksikkö kerran kärähtänyt.Kolme pintaliitosvastusta palanut poikki.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pitää täytenä, mutta koska akulla on kuormaa, ei älylaturi pysty toimimaan optimaalisesti, vaan latailee liikaakin. Laitoin omaan veneeseeni edullisen verkkomuuntajan, joka ruokkii jääkaappia aina maasähkön ollessa kytkettynä. Näin laturi näkee kuormittamattoman akun ja osaa siirtyä ylläpitolataukseen akun tullessa täyteen. Tuo muuntaja ja jääkaapin akulta muuntajalle vaihtava rele maksoivat yhteensä muistaakseni alle 20 euroa.
Ei ne älylaturit yleensä niin älykkäitä ole, että tuosta sekoaisivat. Omani ainakin siirtyy ylläpitolataukseen 2 h siitä kun tavoitejännite (14,8 V) on saavutettu eikä uudestaan aloita ennen kuin laturilta on välillä ollut sähköt pois.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joo, mulla saa myös näkyviin, nuo Ah.
Käytännössä jostakin syystä jääkaappi alkaa sekoilemaan tuossa 12.2V kohdalla eli jääkaappi käy ja sammu, taas käynnistyy ja sammuu jne tuota jatkuvaa käyntiä kestää noin puoli minuuttia ja on sammuksissa muutaman sekunnin.
Jos akuissa on enmpi virtaa jääkaappi käy vaikka 10 min ja on samuksissa vaikka 5 min. Jääkaappiin on laitettu domesticin lisävaruste 230V käyttöä varten, kun se on joko maasähkössä tai genulla niin toimii vaihtovirralla tai muuntaa sen 12v tasavirtaan.Mulla jääkaappu sekoili samalla tavalla. Ajattelin sen vaihtaa ja aloitin purku hommat onneksi huomasin heti että asentaja oli käyttänyt 1mm2 piuhaa. No vaihdoin johdot ja nyt kaikki toimii kuten pitää. Mittaa kompurasta voltit kun kaappi käy. Ei saisi laskea enempää kuin akusta. Tuo sammu käynnistyy johtuu siitä että voltit laskee liian alas ja jääkaapissa toiminto joka sammuttaa kaapin esim 12v. Todennäköisesti huono liitos jossain.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mulla jääkaappu sekoili samalla tavalla. Ajattelin sen vaihtaa ja aloitin purku hommat onneksi huomasin heti että asentaja oli käyttänyt 1mm2 piuhaa. No vaihdoin johdot ja nyt kaikki toimii kuten pitää. Mittaa kompurasta voltit kun kaappi käy. Ei saisi laskea enempää kuin akusta. Tuo sammu käynnistyy johtuu siitä että voltit laskee liian alas ja jääkaapissa toiminto joka sammuttaa kaapin esim 12v. Todennäköisesti huono liitos jossain.
Kiitos vinkistä, pitää katsoa josko luirut piuhat tai huonot kontakstit, jotai tollasta ajattelin, mutta laiskuutta ja ikävän homman karttelu estänyt toimimasta😁
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mulla jääkaappu sekoili samalla tavalla. Ajattelin sen vaihtaa ja aloitin purku hommat onneksi huomasin heti että asentaja oli käyttänyt 1mm2 piuhaa. No vaihdoin johdot ja nyt kaikki toimii kuten pitää. Mittaa kompurasta voltit kun kaappi käy. Ei saisi laskea enempää kuin akusta. Tuo sammu käynnistyy johtuu siitä että voltit laskee liian alas ja jääkaapissa toiminto joka sammuttaa kaapin esim 12v. Todennäköisesti huono liitos jossain.
Sama minulla, ohutta johtoa ja monta ylimääräistä metriä löytyi lattian alta. Jännite oli kaapilla 1,5V alempana kuin navoissa. Yritti vähän väliä käyntiin mutta tuuletinhan siellä vain pyöri. Ylimääräiset pois ja tilalle 6mm2 - enää ei sekoile Waeco.
- Anonyymi
Akku- ja latauskapasiteetin tarve riippuu tietysti monesta tekijästä. Omaan veneeseen laitoin 400 Ah ja tehokkaan maasähkölaturin. Aurinkopaneeleita ei ainakaan vielä ole, ei nykyisellä käytöllä ole tarvettakaan. Noilla 400Ah akuilla pärjää noin viikon ilman latausta. Jääkaappi alkaa näyttää tyhjältä jo alle viikossa, joten kaupan ja siten käytännössä myös maasähkön luo tulee mentyä joka tapauksessa ennen kuin sähkö alkaa loppua. Jos joskus tulee tarve olla pidempään omavarainen, niin sitten vain paneeleita hankkimaan.
Hieman ihmetyttää ylempänä kerrottu ajatus akkujen latautumisesta rantautumisten ja lähtöjen yhteydessä koneen laturilla. Vaikka olisi asentanut tavallista tehokkaamman laturin koneeseen, niin ei se siinä rantautumisen tai lähdön yhteydessä montaakaan ampeerituntia ehdi akkuun työntää...- Anonyymi
Kyseessä moottorivene...laturi pääkoneessa 170Ah
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyseessä moottorivene...laturi pääkoneessa 170Ah
Purjevenepalstalla ollaan....
Vielä kummempaa, että pitää päivittäin ladata. Moottoriveneen akuthan lienevät täynnä kun satamaan tullaan, toisin kuin purjeveneen, jolla on purjehdittu.
Ehkä sitten moottoriveneen varustuksessa keskimäärin mietitään vähemmän sähkönkulutusta? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyseessä moottorivene...laturi pääkoneessa 170Ah
Entä kun akku on yli 170Ah?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Entä kun akku on yli 170Ah?
Laturi lienee 170A pukkaava, ampeeritunteja syntyy vasta ajan kanssa.
Koko ketjuhan on varsinaista asiantuntijatekstiä. Aiemmin joku päätteli tarvitsevansa 1700Ah akuston. Vastaavilla kuluttajilla pärjään aurinkokennoilla ja normaaleilla pienillä (alle puoli tuntia) ajoilla liikkeellelähtiessä 150Ah hupiakuilla vaikka useampia viikkoja ilman maasähköä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Laturi lienee 170A pukkaava, ampeeritunteja syntyy vasta ajan kanssa.
Koko ketjuhan on varsinaista asiantuntijatekstiä. Aiemmin joku päätteli tarvitsevansa 1700Ah akuston. Vastaavilla kuluttajilla pärjään aurinkokennoilla ja normaaleilla pienillä (alle puoli tuntia) ajoilla liikkeellelähtiessä 150Ah hupiakuilla vaikka useampia viikkoja ilman maasähköä.Sanottiinhan siinä viestissä "Toinen vaihtoehto on tietysti laittaa riittävät aurinkopaneelit/tuuligeneraattorit, jolloin tulee toimeen pienemmällä akkumäärällä ja saavuttaa saman suorituskyvyn."
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Purjevenepalstalla ollaan....
Vielä kummempaa, että pitää päivittäin ladata. Moottoriveneen akuthan lienevät täynnä kun satamaan tullaan, toisin kuin purjeveneen, jolla on purjehdittu.
Ehkä sitten moottoriveneen varustuksessa keskimäärin mietitään vähemmän sähkönkulutusta?Moottoriveneen ajoaaika esim. 2h ja nopeus 20kn. Menaatko että akut ovat täyteen ladattuja?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Moottoriveneen ajoaaika esim. 2h ja nopeus 20kn. Menaatko että akut ovat täyteen ladattuja?
Jos laturi tosiaan pystyisi pukkaamaan 170 A virtaa koko ajon ajan, niin kyllähän sillä silloin teoriassa saisi 340 Ah akut täyteen vaiika olisivat ennestään tyhjät. Käytännössä jos on ennestään puolillaan, voi silloin saada 680 Ah akut riittävän täyteen. Ongelma lienee kuitenkin se ettei löydy sellaista 680 Ah akustoa, johon kyseinen laturi koko ajon ajan työntäisi väittämääsi 170 A virtaa. Li-akuilla pääset lähimmäksi tavoitetta, mutta hintaa tietysti kertyy, ja jännitekin voi olla jotain muuta kuin halusit, ja jota laturisi tuottaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos laturi tosiaan pystyisi pukkaamaan 170 A virtaa koko ajon ajan, niin kyllähän sillä silloin teoriassa saisi 340 Ah akut täyteen vaiika olisivat ennestään tyhjät. Käytännössä jos on ennestään puolillaan, voi silloin saada 680 Ah akut riittävän täyteen. Ongelma lienee kuitenkin se ettei löydy sellaista 680 Ah akustoa, johon kyseinen laturi koko ajon ajan työntäisi väittämääsi 170 A virtaa. Li-akuilla pääset lähimmäksi tavoitetta, mutta hintaa tietysti kertyy, ja jännitekin voi olla jotain muuta kuin halusit, ja jota laturisi tuottaa.
Tiesithän, että akut ottavat aluksi hyvin virtaa ja täyttyessään aina vain vähemmän. Rajoittava tekijä ei ole laturin tuottama max.virta vaan akun ottama virta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyseessä moottorivene...laturi pääkoneessa 170Ah
Minkä laturin teho ilmoitetaa 170Ah?
Kerro laturin merkki. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Moottoriveneen ajoaaika esim. 2h ja nopeus 20kn. Menaatko että akut ovat täyteen ladattuja?
Kovin kauas ei sitten menty, jos kone kävi vain 2 h. Tuosta mennee helposti 0,5 h hidasta ajoa ja tyhjäkäyntiä.
On ne ainakin paljon täydemmät, kuin purjeveneessä, jossa tuosta on käytetty vain 0,5 h konetta ja monen tunnin matkalla on ylimääräistä kulutusta mittaristosta, autopilotista jne. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Purjevenepalstalla ollaan....
Vielä kummempaa, että pitää päivittäin ladata. Moottoriveneen akuthan lienevät täynnä kun satamaan tullaan, toisin kuin purjeveneen, jolla on purjehdittu.
Ehkä sitten moottoriveneen varustuksessa keskimäärin mietitään vähemmän sähkönkulutusta?Voi voi, kyllä taas ahdista. Kait jääkaapit, akut, laturit ovat venetyypistä riippumatta samoja. Vaikka nyt moottorivene ja vastasin, kun joku ihmetteli, niin rättihomona neljän eri purren kanssa 30 vjotta seikkaileena, voi kai sitä osallistua pursikeskusteluun joka ei varsinaisesti liity purjehdukseen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voi voi, kyllä taas ahdista. Kait jääkaapit, akut, laturit ovat venetyypistä riippumatta samoja. Vaikka nyt moottorivene ja vastasin, kun joku ihmetteli, niin rättihomona neljän eri purren kanssa 30 vjotta seikkaileena, voi kai sitä osallistua pursikeskusteluun joka ei varsinaisesti liity purjehdukseen.
On niissä erojakin sentään ja oletuksena on, että purjevenepuolella kyse on purjeveneestä, jos ei kerro, että on moottorivene.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kovin kauas ei sitten menty, jos kone kävi vain 2 h. Tuosta mennee helposti 0,5 h hidasta ajoa ja tyhjäkäyntiä.
On ne ainakin paljon täydemmät, kuin purjeveneessä, jossa tuosta on käytetty vain 0,5 h konetta ja monen tunnin matkalla on ylimääräistä kulutusta mittaristosta, autopilotista jne.30NM matkahan on tietysti lyhyt, vain 2h.
- Anonyymi
Aurinkokennojen apu on vaatimaton, jos sataa tai on pilvistä.
Minusta tuntuu, että tässä keskustellaan hyvin erilaisista tarpeista. Minä käyn joka vuosi Pohjois-Norjassa. Tein niin vaimoni kanssa jo työelämässä ollessamme (meillä oli opettajien pitkä kesäloma) ja vaimoni kuoltua olen jatkanut perinnettä.
Pyrin tekemään reissuni niin, että poikkean ihmisten ilmoille mahdollisimman harvoin, lähinnä teen sen ostaakseni tuoretta ruokaa.
Näillä reissuilla suuresta akkukapasiteetista olisi merkittävä etu ihan jo siksikin, että kun aurinko pilkistää pilven raosta, niin lataaminen tapahtuisi nopeammin.- Anonyymi
Saa kyllä olla aika hurja aurinkopaneelisto, jos akkujen koko vaikuttaisi latausnopeuteen. Tietysti melkein täydellä akustolla alkaa virta tippumaan niin pieneksi. Tuo minun 180 Ah akku ottaa moottorin laturin täydet 60 A jonnekin 70% varaustasoon saakka ja ehkä 20 A menee vielä 80% siitä alkaa sitten vähenemään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .995365Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631453603Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503215Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4452506Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2551559- 861304
Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito131299- 771238
Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde321223Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1411150