Sinimusta liike. Isänmaallinen äärioikeistolainen yhdistys julkaistaan alkuvuoden aikana. Se määrittelee itsensä kansallismieliseksi yhdistykseksi. Herää kysymys mihin Suomi ja suomalaiset tällaista tarvitsee. Eiko USA:n tapahtumat ole opettaneet mitään, vai onko ne olleet peräti esikuvina tällaiselle liikkeelle? Näitä Trumpin ”imitoijia” näyttää sikiävän kuin sieniä sateella.
Mitenkä lieneekään sattunut nuo väri valinnat, sininen ja musta, sinimusta olivat Suomessa sotien välillä toimineen äärioikeistolaisen järjestön, Lapuan liikkeen ja Isänmaallisen kansanliikkeen (IKL), värit. Lapuan liikkeen ja myöhemmin IKL:n nuorisojärjestön nimi oli vuoteen 1936 asti Sinimustat.
Lapuanliike oli Suomessa vuosina 1929–1932 toiminut antikommunistinen ja oikeistoradikaali kansanliike. Sen tavoitteena oli kitkeä kommunismi Suomesta, mutta taustalla oli myös pidemmälle vietyjä tavoitteita. liike painosti poliittisia päättäjiä väkivallalla, sen uhalla ja poliittisella terrorilla.
Ekä edellä mainittu toimintakaan riittänyt, liikkeen asiaa ajettiin muun muassa kansalaiskokouksilla, kansalaislähetystöillä, valtuuskunnilla, erilaisilla joukkovoiman osoituksilla ja kirjelmillä.
Lapuan liikkeen ja nuorisojärjestö Sinimustien tunnetuin toimintatapa olivat muilutukset eli kommunistien ja muiden vasemmistolaisten sekä liian maltillisiksi koettujen porvarillisten poliitikkojen väkivaltaiset kyyditykset. Niin sanotun ”Lapuan lain” nimissä tehtiin vahingontekoja, pahoinpitelyjä ja poliittisia murhia.
Lähde Wikipedia
https://fi.wikipedia.org/wiki/Lapuan_liike
Sini-musta liikkeellä samat värit kuin Lapuan liikkeella
Anonyymi
1
198
Vastaukset
- Anonyymi
https://youtu.be/J_1L6nsZNYI
No niinpä näkyy olevan ja kaikkea muutakin
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1938666
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k264818- 504278
- 623847
- 513236
- 503030
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä262706Miten mä olisin
Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.482519- 432501
Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv422295