Sini-musta liikkeellä samat värit kuin Lapuan liikkeella

Anonyymi

Sinimusta liike. Isänmaallinen äärioikeistolainen yhdistys julkaistaan alkuvuoden aikana. Se määrittelee itsensä kansallismieliseksi yhdistykseksi. Herää kysymys mihin Suomi ja suomalaiset tällaista tarvitsee. Eiko USA:n tapahtumat ole opettaneet mitään, vai onko ne olleet peräti esikuvina tällaiselle liikkeelle? Näitä Trumpin ”imitoijia” näyttää sikiävän kuin sieniä sateella.

Mitenkä lieneekään sattunut nuo väri valinnat, sininen ja musta, sinimusta olivat Suomessa sotien välillä toimineen äärioikeistolaisen järjestön, Lapuan liikkeen ja Isänmaallisen kansanliikkeen (IKL), värit. Lapuan liikkeen ja myöhemmin IKL:n nuorisojärjestön nimi oli vuoteen 1936 asti Sinimustat.

Lapuanliike oli Suomessa vuosina 1929–1932 toiminut antikommunistinen ja oikeistoradikaali kansanliike. Sen tavoitteena oli kitkeä kommunismi Suomesta, mutta taustalla oli myös pidemmälle vietyjä tavoitteita. liike painosti poliittisia päättäjiä väkivallalla, sen uhalla ja poliittisella terrorilla.

Ekä edellä mainittu toimintakaan riittänyt, liikkeen asiaa ajettiin muun muassa kansalaiskokouksilla, kansalaislähetystöillä, valtuuskunnilla, erilaisilla joukkovoiman osoituksilla ja kirjelmillä.

Lapuan liikkeen ja nuorisojärjestö Sinimustien tunnetuin toimintatapa olivat muilutukset eli kommunistien ja muiden vasemmistolaisten sekä liian maltillisiksi koettujen porvarillisten poliitikkojen väkivaltaiset kyyditykset. Niin sanotun ”Lapuan lain” nimissä tehtiin vahingontekoja, pahoinpitelyjä ja poliittisia murhia.

Lähde Wikipedia
https://fi.wikipedia.org/wiki/Lapuan_liike

1

198

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mihin kaivattusi

Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      193
      8666
    2. En löydä sinua

En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      26
      4818
    3. Ketä julkkista

kaivattunne muistuttaa?
      Ikävä
      50
      4278
    4. Tunniste

Jonka vain sinä ja kaivattusi tietää. ⬇️
      Ikävä
      62
      3847
    5. Opettelen sun jokaisen virheen

ja rakastan sua.
      Ikävä
      51
      3236
    6. Miten, milloin

Se onnistuisi sun luona
      Ikävä
      50
      3030
    7. Ne oli ne hymyt

Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      26
      2706
    8. Miten mä olisin

Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.
      Ikävä
      48
      2519
    9. Haluan huomiota sulta

nainen…tiedoksi. 😥❤️ -M-
      Ikävä
      43
      2501
    10. Anteeksi kun käyttäydyn

niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv
      Ikävä
      42
      2295
    Aihe