Aihe

Tarviiko autoa vielä lämmittää tolppalämmityksen jälkeen (-20c)?

Anonyymi

Yksi väittää että tarvitsee seisottaa tyhjäkäynnillä pari minuuttia, koska moottorilohkon lämmitys ei vielä riitä, vaan muutkin liikkuvat osat tulee saada lämpiämään ennen liikkeelle lähtöä, ja toinen väittää, että riittää kun pitää 2h tolpassa niin voi lähteä sen samantien ajamaan. Kumpikin tunnustautuu "asiantuntijaksi" autoasioissa. Kumpaa uskoa?

48

163

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Vm2005 auton ohjekirjassa lukee että käynnistyksen jälkeen kannattaa talvella antaa käydä 30s / kesällä 10s ennen kuin lähtee liikkeelle tai koskee kaasuun.

      Tämä on ykinkertaisesti öljykalvon muodostumisen takia. Talvella kun öljy on paksumpaa niin voi kestää sen 30 sekunttia ennen kuin kaikkialle moottoriin muodostuu hyvä öljykalvo. Lämpenemisen kanssa asialla ei ole tekemistä.

    • Anonyymi

      Ei se sisätilalämmitin mitään hyödytä!

      • Anonyymi

        Kukaan ei ole kertonut mitään sisätilan lämmityksestä. Opi lukemaan.


      • Anonyymi

        Eihän se mitään hyödytä, mutta on lämpimään autoon istuminen miellyttävämpää, kuin kylmälle pakastetulle penkille.


      • Anonyymi

        Sisätilanlämmitin hyödyttää paljon.

        Kun ikkunat ovat valmiiksi sulat, ei tarvitse käyttää aikaa ja puolta litraa bensaa tyhmäkäyntiin, odotelle, että lämmityslaitteesta alkaa tulla haikua ja huurteet saa sulamaan.

        Kun moottorista ei tarvitse heti käynnistyksen jälkeen yrittää tiristää kaikkea saatavilla olevaa lämpöä ohjaamoon, moottori lämpenee nopeammin ja kuluttaa vähemmän.


    • Anonyymi

      Aloittajalta jäänyt kertomatta mitä se kolmas sanoo näin vaikeaan asiaan?

      • Anonyymi

        No nyt se kolmas sanoo tässä teille faktan,jos haluaa pitää autoa parhaalla mahdollisella tavalla eikä katso lakia ja auto pidetään talvet ulkona,niin monesti -20 ja pieni tuuli aiheuttaa todella kylmän tilan autoille,15 min tai jopa puolituntia niin jotenkin edes saa rautoihin lämpöä,ehdottomasti lohkossa 3 tuntia ja mieluiten sisäilmanlämmitin niin että sitä säädetään tuona lämmitysaikana,osa koetauluun ja osa vaihteiston siirintä kohti eli vaihdekeppiä kohden,tässä on siis kysymyksessä vanhemmat autot ei 2010 jälkeen koska nousta ei ole kokemusta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No nyt se kolmas sanoo tässä teille faktan,jos haluaa pitää autoa parhaalla mahdollisella tavalla eikä katso lakia ja auto pidetään talvet ulkona,niin monesti -20 ja pieni tuuli aiheuttaa todella kylmän tilan autoille,15 min tai jopa puolituntia niin jotenkin edes saa rautoihin lämpöä,ehdottomasti lohkossa 3 tuntia ja mieluiten sisäilmanlämmitin niin että sitä säädetään tuona lämmitysaikana,osa koetauluun ja osa vaihteiston siirintä kohti eli vaihdekeppiä kohden,tässä on siis kysymyksessä vanhemmat autot ei 2010 jälkeen koska nousta ei ole kokemusta.

        Lisään vielä.....auton tulisi saavuttaa vähintään 80 astetta mittariinsa,muutoin kone kuluu paljon nopeammin eikä hyttiin saa kunnolla kuumaa.


    • Anonyymi

      Wiimasuoja on ehdoton lisävaruste ja pintakaasulla ensi kilometrit, sitku tulee lämmin niin kaasu pohjaan!

      • Anonyymi

        Toyotat ei tuolla perusteella lämpene koskaan.


    • Anonyymi

      Lohkolämmitin on, mutta sisätilan lämpöä ei ole tullut hankituksi/asennetuksi.
      Niinpä käynnistän ensiksi auton ja sinne päälle takalasin lämmitys, tuulilasin puhallus sekä penkin lämmittimet. Vasta sen jälkeen raaputetaan lasit puhtaaksi.
      Kun lasihomma on selvä voi irroittaa lämmittimen verkkojohdon ja samalla on öljyt lähteneet jo kiertämään hyvin ja lämmöt koneessa muutenkin tasaantuneet niin, että voi huolettomasti lähteä ajelemaan, tosin rauhallisesti silloinkin.

    • Anonyymi

      Asiantuntijat myös sanovat ettei moottorin lämmitystä tarvita ollenkaan jos haluaa lämmittää se on vain ajomukavuuden takia itsekkin ihmettelin tätä mutta pakko asiantuntijoita uskoa

      • Niin. Lohkolämmittimen jättäminen kokonaan pois on kovasti yleistymässä, eli autossa on vain sisätilanlämmitin ja moottorin käynnistymisen jälkeen ohjaamolämmityksestä vastaa lämmitysvastus lämmitysputkistossa siihen asti, kun moottori on tarpeeksi lämmennyt.

        Kustannuskysymys ilmeisesti, kun autot tehdään aivan muihin olosuhteisiin kuin pohjoiseurooppalaisiin ja luotetaan siihen, että moottori käynnistyy eikä kulu liian nopeasti kylmäkäynnistyksissä. Akku ja laturi ovat tietysti kovilla parin kilowatin sähkölämmittimen kanssa ja tämä kulutus saattaa kapsahtaa akun hyytymiseksi jos ajo on enimmäkseen lyhyttä nurkka-ajoa. Verkkovirtakäyttöisen sisätilanlämmittimen lisäksi pitäisi olla myös akun älylaturi.


      • Anonyymi
        Kollimaattori kirjoitti:

        Niin. Lohkolämmittimen jättäminen kokonaan pois on kovasti yleistymässä, eli autossa on vain sisätilanlämmitin ja moottorin käynnistymisen jälkeen ohjaamolämmityksestä vastaa lämmitysvastus lämmitysputkistossa siihen asti, kun moottori on tarpeeksi lämmennyt.

        Kustannuskysymys ilmeisesti, kun autot tehdään aivan muihin olosuhteisiin kuin pohjoiseurooppalaisiin ja luotetaan siihen, että moottori käynnistyy eikä kulu liian nopeasti kylmäkäynnistyksissä. Akku ja laturi ovat tietysti kovilla parin kilowatin sähkölämmittimen kanssa ja tämä kulutus saattaa kapsahtaa akun hyytymiseksi jos ajo on enimmäkseen lyhyttä nurkka-ajoa. Verkkovirtakäyttöisen sisätilanlämmittimen lisäksi pitäisi olla myös akun älylaturi.

        Kaikki säteily tai lohkolämmittimet ovat pääsääntöisesti 230v verkkovirralla toimivia. Melko harvassa poltiksissa on vastuksilla toimiva 12V oma sisätilan lämmitys. En tiedä uusien autojen lämmitysjärjestelmiä mutta omassa vuoden 2005 bensa-autossa lämmitys alkaa puhaltaa kuumaa vasta moottorin lämmittyä kunnolla. Ainoa mitkä toimii vastuksilla on penkin lämmittimet jotka lämpenee muutamassa minuutissa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kaikki säteily tai lohkolämmittimet ovat pääsääntöisesti 230v verkkovirralla toimivia. Melko harvassa poltiksissa on vastuksilla toimiva 12V oma sisätilan lämmitys. En tiedä uusien autojen lämmitysjärjestelmiä mutta omassa vuoden 2005 bensa-autossa lämmitys alkaa puhaltaa kuumaa vasta moottorin lämmittyä kunnolla. Ainoa mitkä toimii vastuksilla on penkin lämmittimet jotka lämpenee muutamassa minuutissa.

        12 V sisälämmittimet uusissa autoissa ovat yleistyneet rajusti. Lämmintä tulee kylmälläkin koneella heti.

        Viittaat omaan autoosi, joka on 15 vuotta vanha.


      • Anonyymi
        Kollimaattori kirjoitti:

        12 V sisälämmittimet uusissa autoissa ovat yleistyneet rajusti. Lämmintä tulee kylmälläkin koneella heti.

        Viittaat omaan autoosi, joka on 15 vuotta vanha.

        Missä autoissa on 12v lämmitin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Missä autoissa on 12v lämmitin?

        Kullimaattori tarkoittaa ilmeisesti lämppärin 12 voltin esivastusta joka on joissain autoissa ja joissain ei. Ja niitäkin on eri tehoisia. ns. premium autoissaa voi olla tehokkaampi vastus joka antaa lämpöä vähän nopeemmin, mutta joka taas syö akkua. Halvoissa kotteroissa lämpöä alkaa tulla hyttiin lämmityslaitteen kennon kautta vasta sitten kun moottorin jäähytinnesteet lämminneet tarpeeksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kullimaattori tarkoittaa ilmeisesti lämppärin 12 voltin esivastusta joka on joissain autoissa ja joissain ei. Ja niitäkin on eri tehoisia. ns. premium autoissaa voi olla tehokkaampi vastus joka antaa lämpöä vähän nopeemmin, mutta joka taas syö akkua. Halvoissa kotteroissa lämpöä alkaa tulla hyttiin lämmityslaitteen kennon kautta vasta sitten kun moottorin jäähytinnesteet lämminneet tarpeeksi.

        "Kullimaattori tarkoittaa ilmeisesti lämppärin 12 voltin esivastusta joka on joissain autoissa ja joissain ei. "
        Rohkenen epäillä tuollaista kahden kilowatin esivastusta. Tuohan merkitsee jo 160 ampeerin virtaa, joka taas edellyttää aika paksuja johtimia


      • Anonyymi
        Kollimaattori kirjoitti:

        Niin. Lohkolämmittimen jättäminen kokonaan pois on kovasti yleistymässä, eli autossa on vain sisätilanlämmitin ja moottorin käynnistymisen jälkeen ohjaamolämmityksestä vastaa lämmitysvastus lämmitysputkistossa siihen asti, kun moottori on tarpeeksi lämmennyt.

        Kustannuskysymys ilmeisesti, kun autot tehdään aivan muihin olosuhteisiin kuin pohjoiseurooppalaisiin ja luotetaan siihen, että moottori käynnistyy eikä kulu liian nopeasti kylmäkäynnistyksissä. Akku ja laturi ovat tietysti kovilla parin kilowatin sähkölämmittimen kanssa ja tämä kulutus saattaa kapsahtaa akun hyytymiseksi jos ajo on enimmäkseen lyhyttä nurkka-ajoa. Verkkovirtakäyttöisen sisätilanlämmittimen lisäksi pitäisi olla myös akun älylaturi.

        Lohkolämmittimiä ei ole ollut pariinkymmeneen vuoteen. Nykyään tilalla on moottorin kylkeen lätkäisty säteilylämmitin joka on edelliseen verrattuna surkea laite. Kehityskin kehittyy.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Lohkolämmittimiä ei ole ollut pariinkymmeneen vuoteen. Nykyään tilalla on moottorin kylkeen lätkäisty säteilylämmitin joka on edelliseen verrattuna surkea laite. Kehityskin kehittyy.

        Niin. Mitäpä se lämmittää? Lohkoa. ; )

        Kielikin uudistuu, ja käsitteet muuttuvat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lohkolämmittimiä ei ole ollut pariinkymmeneen vuoteen. Nykyään tilalla on moottorin kylkeen lätkäisty säteilylämmitin joka on edelliseen verrattuna surkea laite. Kehityskin kehittyy.

        Kyllä lohkolämmittimiä asennettiin vapaasti hengittäviin bensa-autoihin vielä 2010 luvulla ja Dieseleihin vielä myöhemminkin, jos lohko oli valurautaa Alumiinilohkot yleistyi pienten turbojen myötä joskus 2010 luvun jälkeen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä lohkolämmittimiä asennettiin vapaasti hengittäviin bensa-autoihin vielä 2010 luvulla ja Dieseleihin vielä myöhemminkin, jos lohko oli valurautaa Alumiinilohkot yleistyi pienten turbojen myötä joskus 2010 luvun jälkeen.

        Ne sun 2010-luvun "lohkolämmittimet" saattoivat kuitenkin olla todellisuudessa vesiletkuun asennettavia letkulämmittimiä.

        Perinteinen lohkolämmitin tosiaan asennetaan ns. pakkastulppaan lohkon kyljessä ja sen lämmitysvastus on moottorin vesitilassa. Tehot tyyliin 600 W . Viimeksi törmäsin moiseen vm 2001 autossa.

        Vesiletkuunkin asennettavat vastukset parhaimmillaan samassa teholuokassa = lämmittävät tehokkaasti. Nollakelillä tunnin esilämmitys riittää hyvin ja pakkasilla 2 h.

        Vaan ei nykyautoihin käytännössä mitään muuta ole tarjolla kuin onnettomia pintakiinnityslämmittimiä, joita essonbaarin asiantuntijat kutsuvat öljypohjaan asennettaviksi säteilylämmittimiksi. Todellisuudessa pintakiinnityslämmitin on pikkuinen metalliläpyskä, joka puristetaan jollain jousi/pulttivirityksellä lohkon kylkeen ja väliin pitäisi laittaa tietokoneenrassaajille tuttu piitahnaa. Ei siis säteilyllä mitään tekoa näiden kanss.

        Pintakiinnityslämmittimien tehot 250-300 W, joten lämmitysajat pitäisi tuplata. Helpommin sanottu kuin tehty, jos tolpasta saa vain 2 h kerrallaan.

        Pitkällä esilämmityksellä on sekin haitta, että mahd. sisätilanlämmitin kerkiää tuhlaamaan paljon energiaa ja sulattaa auton katolle kertyneen lumen.... jonka sulamisvedet jäätyvät kylkiin.

        Tosin aika moneen autoon pystyy asetamaan letkulämmittimen + kiertopumpun, vaikka Defa/Calix katalogit ei muuta kuin onnettomia pintakiinnityslämmittimiä tarjoaisi.


    • Anonyymi

      Kyllä nykyajan synteettiset öljyt pysyy notkeana noin -45-50 pakkaseen saakka. Sen jälkeen ne alkaa mennä jähmeeseen. -20 asteessa pärjää vielä hyvin ilman moottorin esilämmitystä kunhan vain akussa riittää virtaa käynnistykseen. Dieseleissä kylmäkäynnistyksessa pitää polttoaineen olla talvilaatua.
      https://www.neste.fi/talvilaatu-nyt-tankeilla

    • Anonyymi

      -15, 20 pakkasessa olleen moottori on tosi kylmä ja vaihteisto jos ei ole ollut hyvässä lohkolämmittimessä pari tuntia.

      Annan aina lämmetä vähintään 5min paikallaan, vaihteet hitaasti päälle kun laatikkoöljyt on jäykähköt.

      Pyöränlaakeritit pitkää jos on hilajista ajoa ennen kuin kuormitetaan.

      • Anonyymi

        Laki taitaa sanoa että 2min ehdoton maksi käytölle paikallaan. Laki on sikäli oikeassakin ettei siitä ole mitään hyötyä. Auton moottori kaipaa pientä kuormaa jotta lämpiäminen nopeutuu.

        Joten ajamaan vain heti. Ei ne siitä hajoa. Kyllä se on ajotapa mikä moottorin kuluttaa eikä keyesti ajaminen jäisellä autolla.
        Pitkä hyvin kylmän moottorin käyttäminen tyhjäkäynnillä ei sekään tee hyvää koneelle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Laki taitaa sanoa että 2min ehdoton maksi käytölle paikallaan. Laki on sikäli oikeassakin ettei siitä ole mitään hyötyä. Auton moottori kaipaa pientä kuormaa jotta lämpiäminen nopeutuu.

        Joten ajamaan vain heti. Ei ne siitä hajoa. Kyllä se on ajotapa mikä moottorin kuluttaa eikä keyesti ajaminen jäisellä autolla.
        Pitkä hyvin kylmän moottorin käyttäminen tyhjäkäynnillä ei sekään tee hyvää koneelle.

        Yhdentekevää mitä Mannerheimintien eteläpuolella tehdyssä laissa lukee kun pakkasta on 34°C.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yhdentekevää mitä Mannerheimintien eteläpuolella tehdyssä laissa lukee kun pakkasta on 34°C.

        Huono vertailu tuo Mannerheimintien eteläpuoli, koska se on etelä- pohjoissuunnassa. Erottaja taitaa olla siinä pisteessä.
        Mutta kyllä moottorin esilämmittäminen ennen käynnistystä on hyvä asia.
        1-2 tunnin lämmittäminen jopa vielä nollakelillä säästää energiaa ensimmäisillä ajokilometreillä hurjasti. Ympäristökin tykkää siitä. Esilämmittämällä kulutus laskee jopa 50% parin ensikilometrin ajossa jos vertaa että lähdettäisiin kylmällä moottorilla ajamaan. Akkukin tykkää siitä. Ei tarvitse jäykkää moottoria pyörittää.

        Outoa ettei vihervasemmisto ole luonut lakia pakollisesta moottorilämmittimestä vaikka kaikkea muuta hullua on tuonutkin esille ihmisten kiusaamiseksi.
        t. RMB54


      • Anonyymi

        Kas kun ei 50 minuuttia! Määräysten mukaan 2 minuuttia on maksimi lämmitysaika.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kas kun ei 50 minuuttia! Määräysten mukaan 2 minuuttia on maksimi lämmitysaika.

        Tarkoitti varmaan verkkosähköllä toimivan lohkolämmittimen käyttöä, esim. ulkona pihalla lämpötolpasta tai kylmässä autohallissa.

        Itselläni on kylmässä autohallissa sähkörasiat autopaikoilla. Enpä ole paljoa niitä käyttänyt enää. Halli on osittain maan alla, eli se on hiukan lämpimämpi kuin ulkoilma. Hallissa ei ole siis hallitilan lämmitystä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tarkoitti varmaan verkkosähköllä toimivan lohkolämmittimen käyttöä, esim. ulkona pihalla lämpötolpasta tai kylmässä autohallissa.

        Itselläni on kylmässä autohallissa sähkörasiat autopaikoilla. Enpä ole paljoa niitä käyttänyt enää. Halli on osittain maan alla, eli se on hiukan lämpimämpi kuin ulkoilma. Hallissa ei ole siis hallitilan lämmitystä.

        Unohdin sanoa, että säästin autoa kylmillä säillä ja menin julkisilla kulkuneuvoilla töihin. Usein kesäkeleillä käytin polkupyörää.
        Nyt eläkkeellä ollessani pystyn valitsemaan, ajanko lainkaan talvella vai ei. Aika vähän on siihen tarvetta Helsingissä. Mökkeilyn lopetin talveksi ma 11.1.2021.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kas kun ei 50 minuuttia! Määräysten mukaan 2 minuuttia on maksimi lämmitysaika.

        Olen tosi mummo, mutta olisko akulle hyväksi antaa auton olla tyhjäkäynnillä tunninkin verran lämmityksen jälkeen ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen tosi mummo, mutta olisko akulle hyväksi antaa auton olla tyhjäkäynnillä tunninkin verran lämmityksen jälkeen ?

        Tyhmäkäynti edustaa suurta tyhmyyttä. Moottorin lämpeneminen voi olla hyvinkin hidasta tyhmäkäynnillä, lataus ei pelaa täydellä teholla ja tällä voi myös aikaansaada moottorin karstoittumista.

        Jos sähköä kerran on tarjolla, niin akun saa pidettyä tikissä asentamalla autoon ylläpitolaturin.

        Moottorin yms. kannata autolle on parempi, että sillä ajetaan. Moottorille pitäisi välillä antaa myös reilusti "happea", eli kiihdytyksiä kaasu pohjassa! Pappojen ja mummojen autoissa, etenkin dieseleissä, on vaivoja liiallisen hissuttelun seurauksena (turbon johtosiipisäätö jumissa, nokiloukku tukossa ym.) Mutta kylmän koneen kanssa pitää olla varovainen, kaasua saa polkea tosissaan vasta koneen lämmettyä!


    • Anonyymi

      Tänään pistin bensa-Dusterin -22 asteessa ilman lämmitystä käyntiin.
      Säteilylämmitin kun on niin eipä se näillä pakkasilla paljon vaikuta 5W-30 ölhyillä

    • Anonyymi

      Kumpikin on tavallaan väärässä, koska nykyautoa ei tarvitse lämmittää lainkaan, vaan kyseessä on fortumin ja muiden sähköntuottajien salaliitto voittojen maksimoimiseksi. Voit ihan itse kokeilla tätä kovalla pakkasella, kone käyntiin vaihde vapaalle ja kierrokset kuuteen tonniin eikä mitään ongelmia!

    • Anonyymi

      Ihmeen moni täällä kuvittelee ettei moottorinlämmitystä tarvi. Ei se tietenkään pakko ole, kyllä se nykyauto käyntiin lähtee. Mutta tämä ei tarkoita etteikö lämmityksestä olisi hyötyä:
      -ensinnäkin moottori kuluu vähemmän, siinä 200-250tkm kohdalla varmasti jo eroa puristuspaineissa ja laakereiden väljyydessä lämmitetyssä vs ei-lämmitetyssä
      -mukavampi kun lämmintä ilmaa puhaltaa nopeammin, sisätilanlämmittimen lämpö ehtii haihtua pois ennen kuin täysin kylmänä käynnistetty kone alkaa tuottamaan lämpöä
      -polttoainetta kuluu paljon vähemmän esilämmitetyllä koneella, sen huomaa hyvin nopeasti keskikulutuksesta, ekoilla 5km keskikulutus/100km voi olla esilämmitetyllä jopa pari-kolme litraa alhaisempi
      -kone käy esilämmitettynä paljon lyhyemmän ajan rikkaalla = öljyyn sekoittuu vähemmän bensaa tuhoamaan öljyn ominaisuuksia ja katalysaattori säästyy turhalta rasitukselta

      Aloittajan kysymykseen vastaten, ei siitä ainakaan haittaa ole jos 1-2min pitää tyhjäkäynnillä ennen lähtöä, ehtii lämpö levitä kaikkiin liikkuviin osiin kuten ohjaustehostinpumppu jne

      • Anonyymi

        > Ihmeen moni täällä kuvittelee ettei moottorinlämmitystä tarvi.

        Moni myös vastaa lukematta kysymystä. Nythän kysyttiin, tarvitaanko moottorin käyttämistä tyhmäkäynnillä *esilämmityksen jälkeen*.

        Sanoisin, että nollakelillä ja parin asteen pikku pakkasella tyhmäkäynti edustaa suurta tyhmyyttä. Kas kun nykymoottorien, myös bensakoneiden, kylmäkulutusta on painettu alas, minkä seurauksena lämpeneminen voi olla todella hidasta tyhjäkäynnillä. Tällöin tyhmäkäynnistä jää käteen vain iso kulutus - suht lyhyttä työmatkaa ajettaessa muutaman minuutin tyhmäkäynti nostaa koko matkan keskikulutusta puoli litraa. Eikä silti auta lämpenemiseen, koska moottori alkaa tosissaan lämmetä vasta kuormitettuna eli sitten kun lähdetään ajoon. Joten: esilämmitys + välitön liikkeellelähtö käynnistyksen jälkeen.

        Mutta pakkasen kiristyessä -20 lukemiin voi olla viisaampaa antaa koneen käydä hetken. Vaikka se sitten PA kulutuksessa tuntuukin. Kerkeää edes pikkuisen lämmöt tasaantua ja moottorille voi luoda lämpenemistä auttavaa kuormitusta sähkölämmittimillä. Kas kun nykyautoissa on vähintään 100 A laturi ... jonka veivaaminen haukkaa parin kW verran tehoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        > Ihmeen moni täällä kuvittelee ettei moottorinlämmitystä tarvi.

        Moni myös vastaa lukematta kysymystä. Nythän kysyttiin, tarvitaanko moottorin käyttämistä tyhmäkäynnillä *esilämmityksen jälkeen*.

        Sanoisin, että nollakelillä ja parin asteen pikku pakkasella tyhmäkäynti edustaa suurta tyhmyyttä. Kas kun nykymoottorien, myös bensakoneiden, kylmäkulutusta on painettu alas, minkä seurauksena lämpeneminen voi olla todella hidasta tyhjäkäynnillä. Tällöin tyhmäkäynnistä jää käteen vain iso kulutus - suht lyhyttä työmatkaa ajettaessa muutaman minuutin tyhmäkäynti nostaa koko matkan keskikulutusta puoli litraa. Eikä silti auta lämpenemiseen, koska moottori alkaa tosissaan lämmetä vasta kuormitettuna eli sitten kun lähdetään ajoon. Joten: esilämmitys + välitön liikkeellelähtö käynnistyksen jälkeen.

        Mutta pakkasen kiristyessä -20 lukemiin voi olla viisaampaa antaa koneen käydä hetken. Vaikka se sitten PA kulutuksessa tuntuukin. Kerkeää edes pikkuisen lämmöt tasaantua ja moottorille voi luoda lämpenemistä auttavaa kuormitusta sähkölämmittimillä. Kas kun nykyautoissa on vähintään 100 A laturi ... jonka veivaaminen haukkaa parin kW verran tehoa.

        >Moni myös vastaa lukematta kysymystä. Nythän kysyttiin, tarvitaanko moottorin >käyttämistä tyhmäkäynnillä *esilämmityksen jälkeen*.

        Moni myös näköjään vastaa lukematta loppuun asti


    • Anonyymi

      Sorry tyhmä kysymykseni. Kun harvoin on näin kylmä ja yleensä talli käytössä. Niin kannattaako vanha auto lämmittää lohkolämmittimellä esim läpi yön? Auttaako se vai onko se tarpeetonta. Kun pitäs päästä liikkeelle melkein leiriolosuhteissa ja vähän hirvittää vanhan auton käynnistys yli 20 pakkasissa. Jossain pohjosessa kerran auto vaan hyytyi ajaessa. Hienoa kun on pakkasta mutta tuo akun kesto on ikuinen arvoitus. Kun ennen nekin kesti kauemmin, nykyään vain pari vuotta.

      • Anonyymi

        Yön yli lämmitys on pelkkää energian tuhlausta. Moottori saavuttaa maksimilämmöt parissa tunnissa ja sen jälkeen lämmönhukka = lämmitysteho. Eli kellokytkintä peliin.

        Esilämmityksestä on paljon hyötyä. Ehkä argumentti moottorin kulumisesta ei enää nykyisillä öljyillä päde, mutta esilämmitys myös vähentää polttoaineenkulutusta ja parantaa turvallisuutta. Kun konetta on edes vähän lämmitetty, niin lämmityslaitteesta saa pikkuisen hönkää (huom puhallus pitää olla ihan pienellä teholla ja suuntaus tuulilasille), mikä auttaa pitämään lasit auki. Ei ole kivaa, jos alkaa ajoon lähdön jälkeen vetämään tuulilasi huurteeseen, joko sisältä tai ulkoa (kumpikin mahdollista), mutta lämppäristä ei saa vielä pienintäkään haikua asian auttamiseksi.

        Ohjaamoa kannattaa ruveta tosissaan lämmittämään sitten, kun jäähdytysneste on lämmennyt ts. auton lämpömittarin neula alkaa liikkua. Eli puhallusta isommalle ja suuntaus jalkatilaan. Jos ison puhallustehon ottaa käyttöön heti kättelyssä, niin sillä vain hidastaa moottorin lämpenemistä maksimaalisesti ja koneen ollessa kylmä myös lämppärin puhaltama ilma on viileää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yön yli lämmitys on pelkkää energian tuhlausta. Moottori saavuttaa maksimilämmöt parissa tunnissa ja sen jälkeen lämmönhukka = lämmitysteho. Eli kellokytkintä peliin.

        Esilämmityksestä on paljon hyötyä. Ehkä argumentti moottorin kulumisesta ei enää nykyisillä öljyillä päde, mutta esilämmitys myös vähentää polttoaineenkulutusta ja parantaa turvallisuutta. Kun konetta on edes vähän lämmitetty, niin lämmityslaitteesta saa pikkuisen hönkää (huom puhallus pitää olla ihan pienellä teholla ja suuntaus tuulilasille), mikä auttaa pitämään lasit auki. Ei ole kivaa, jos alkaa ajoon lähdön jälkeen vetämään tuulilasi huurteeseen, joko sisältä tai ulkoa (kumpikin mahdollista), mutta lämppäristä ei saa vielä pienintäkään haikua asian auttamiseksi.

        Ohjaamoa kannattaa ruveta tosissaan lämmittämään sitten, kun jäähdytysneste on lämmennyt ts. auton lämpömittarin neula alkaa liikkua. Eli puhallusta isommalle ja suuntaus jalkatilaan. Jos ison puhallustehon ottaa käyttöön heti kättelyssä, niin sillä vain hidastaa moottorin lämpenemistä maksimaalisesti ja koneen ollessa kylmä myös lämppärin puhaltama ilma on viileää.

        PS jos sähköä on tarjolla, niin autoon voi asentaa ylläpitolaturin. Onpahan sitten yksi huoli vähemmän.


      • Anonyymi

        Eiköhän max. 3h lohkolämmittimen käyttö riitä ihan hyvin jo -30 pakkasellekin ja sanotaan 2h tuonne -20 asti.

        Diesel autoja kuulemma hyytyi ajossa, sinulla lienee sellainen?
        Se oli jokin suunnitteluvirhe. Liittyikö se jotenkin polttoaineen jäätymiseen, putki oli ajoviimalle alttiina, tai ruisku?

        Itselläni on yli 27 vuotta vanha bensiinikäyttöinen Volvo, 940 farmari.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eiköhän max. 3h lohkolämmittimen käyttö riitä ihan hyvin jo -30 pakkasellekin ja sanotaan 2h tuonne -20 asti.

        Diesel autoja kuulemma hyytyi ajossa, sinulla lienee sellainen?
        Se oli jokin suunnitteluvirhe. Liittyikö se jotenkin polttoaineen jäätymiseen, putki oli ajoviimalle alttiina, tai ruisku?

        Itselläni on yli 27 vuotta vanha bensiinikäyttöinen Volvo, 940 farmari.

        Mikään suunnitteluvirhe... dieseleissä polttoaineen suodatin menee herkästi tukkoon, jos kosteutta tankissa, kannattaa pitää tankki talvisaikaan yli puolenvälin, ettei tule kondensio vettä tankkiin , ainakin jos lämpötila sahaa edestakaisin +ja -.


    • Anonyymi

      Sisätiloja voi lämmittää vaikka hiustenkuivaajalla, kun sen vetää jatkojohdolla autoon. Hätä,keinot keksii. Josko antaa sen puhaltaa puolisen tuntia niin pientä apua saattaa olla. En ole kokeillut mutta pakko on sekin keino kohta ottaa käyntin.

      • Anonyymi

        Moottoria voi lämmittää tekemällä nuotion auton alle. Yhtä älykästä toimintaa tämäkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Moottoria voi lämmittää tekemällä nuotion auton alle. Yhtä älykästä toimintaa tämäkin.

        Tuolla konstilla on saatu poltettua metsätraktoreitakin metsässä. Auto on varmaan vielä helpompi polttaa. Ei onnistu matalan maavaran takia, ja missähän kulkevat bensaputketkin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuolla konstilla on saatu poltettua metsätraktoreitakin metsässä. Auto on varmaan vielä helpompi polttaa. Ei onnistu matalan maavaran takia, ja missähän kulkevat bensaputketkin?

        Auton saa poltettua myös lämmittimellä, jota ei ole autokäyttöön tarkoitettu. Ongelmana voi olla vakkapa puhallin, joka ei jaksa pyöriä pakkasessa.

        Myös halvoilla kiinanpaskoilla temppu onnistuu.

        Minulla oli taannoin joku halpiskaupan halpis sisätilanlämmitin. Käytössä pari vuotta, sitten ihan sattumalta huomasin autolla käydessäni, että lämpö päällä, mutta puhallin ei pyöri.

        Tarkemmin tutkittaessa selvisi, että huonolaatuinen muovi oli haurastunut ja puhallinmoottorin kiinnikkeet pettäneet. Puhallin heilui laitteen sisällä kuin hullun mulkku mielettömän persessä ja pääsi jumimaan itsensä kiinni. Osuin paikalle niin täydellisellä ajotuksella, että sain vehkeen pois pelistä ennen kuin se syttyi palamaan. Joo, pitäisi näissä tietysti ylilämpösuojakin olla... Toimivuudesta en menisi takeisiin.

        Faijallakin muinoin autossa joku halpislämppäri. Se rupesi polttamaan sulaketta. Tarkemmin tutkittaessa paljastui, että liitäntäkaapeli oli päältä kumia, mutta johtimet sen sisällä muovieristeiset. Muovit olivat pakkasessa haurastuneet ja menneet ihan murusiksi -> satunnaisia oikosulkuja. Lopulta paloi kaapeliin reikä. Onneksi sulake laukesi ja vehkeen yritys polttaa sekin auto jäi kesken.


    • Anonyymi

      Voisikohan sitä lämmittää sähköhuovalla siitä konepellin päältä. Vai meneekö lämpö harakoille.

      • Anonyymi

        Tai valelee huovan sinolilla ja sytyttää tuleen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Liikenne topissa

      Mitäs liedenpohjassa tekeillä ku kuus kutosen liikenne katkaistu..poliisioperaatio
      Virrat
      73
      10609
    2. Naisen vessakäynti suhteen alussa

      Mä olin ihastukseni kaa viettämässä viikonloppua. Eka kertaa yövyin miehen luona. Toisen yön jälkeisenä aamuna mulla meni vatsa aivan sekaisin. Oltiin
      Parisuhde
      135
      6920
    3. Maisa se jaksaa valehdella

      https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/28acb452-15ff-470d-80c3-511ad69abec0 Taas on syytön, taas on todisteita jotka jossain vaiheessa paljastaa Ma
      Kotimaiset julkkisjuorut
      199
      5936
    4. Liedenpohja

      Mikä hässäkkä siälä on päällä ??
      Virrat
      19
      3213
    5. Karanteenimääräyksiä rikkovaa ei rangaista.

      Ulkomailta tuleva koronatartuttaja saa Suomessa liikuskella ja juhlia estoitta. Omantunnon kysymys on noudattaako karanteenimääräyksiä toista on mones
      Maailman menoa
      144
      2231