Kaasu autot

Anonyymi

Kaasun tankkaus asemalle bio ja maakaasu tulee samasta putkesta,bio kaasun ostolla tuet paskakaasun tekemistä

8

62

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Mitä pahaa siinä on ? Ostaessaan tietää mitä tekee

    • Anonyymi

      Maakaasu = metaania

      Biokaasu = metaania

      Maakaasulla CO2 päästö on 22 % pienempi kuin bensalla. Biokaasulla 100 % pienempi, jos kaasun valmistuksen päästöjä ei huomioida. Ja miksi huomioitaisiin, koska bensan päästölukemiin ei sisälly päästöt öljykentiltä, jalostuksesta ja kuljetuksesta.

      Yli puolet kaasuautoilijoista tankkaa biokaasua, vaikka se onkin vähän maakaasua kalliimpaa. Kun joku tankkaa biokaasua, niin Gasumille tulee velvoite hankkia vastaava määrä biokaasua. Joka sitten käytetään jossain. Siellä tankkauspisteellähän ei kukaan tiedä, onko metaani fossiilista vai uusiutuvaa, kun molemmat ovat ihan kemiallisesti ihan samaa tavaraa.

      Täysin sama systeemi kuin sähköverkon kanssa. Jos joku ostaa vaikkapa tuulisähkö, niin ei se takaa, että töpselistä virtaavat elektronit olisivat tuulivoimalasta peräisin. Voi sieltä tulla ydinsähköäkin ;-D Mutta tuulisähkön myyjän pitää varmistaa, että kulutettua sähköenergiaa vastaava määrä tuulisähköä pukataan valtakunnan verkkoon.

      Biokaasun ostamisella saa tosiaan tiputettua oman autoilunsa päästöjä roimasti. Paljon enemmän kuin millään hybridillä. Ainoastaan täyssähköautot pistävät paremmaksi, mutta ne ovat kalliita ja toimintasäde nihkeä. Kaasuauto kulkee kaasulla suunnilleen saman matkan kuin sähköauto, mutta kaasuauton "pikalataus" kestää vain pari minuuttia eikä matka katkea kaasun loppumiseen, vaan bensaa voi käyttää varapolttoaineena.

      • Anonyymi

        Kaasuauto on fiksu auto. Niiden verokohtelun pitäisi olla vastaava kuin plugareilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaasuauto on fiksu auto. Niiden verokohtelun pitäisi olla vastaava kuin plugareilla.

        Kaasuauto on fiksu ja sen vuoksi niitä on maassamme 12 350. Täyssähkäautoja vain 9 697, mutta tästä huolimatta lehdissä vouhotetaan vain ja ainoastaan sähköautoista.

        Kaasuautojen verokohtelun ei tarvitse olla sama kuin plugareilla. Riittäisi, että verot laskettaisiin biokaasun perusteella. Nykyisin virallinen CO2 lukema määritetään maakaasun pohjalta, vaikka yli puolet tankkaa biokaasua. Käyttövoimavero pitäisi muuttaa tältä osin ja maakaasun myynti henkilöautoihin lopettaa samalla. Se ei hirmuinen muutos olisi - eihän osa tankkausasemista nykyäänkään myy muuta kuin biokaasua.


    • Anonyymi

      Jotenkin tuntuu siltä, että biokaasu on aika pieni lisuke autojen polttoainevalikoimaan. Sillä ei ikinä saataisi koko Suomen autoilun polttoainetarvetta katettua. Maakaasu parempi, mutta onko sen saatavuus varmaa? Sitä varmaan riittäisi Suomelle oikein hyvin, kunhan taas kauppapolitiikka ja myös myyjäpuolen mahdollinen kiristyspolitiikka olisi riskinä.

      • Anonyymi

        "Sillä ei ikinä saataisi koko Suomen autoilun polttoainetarvetta katettua."

        Aika totaliristinen ajatus että meillä olisi vain yksi ainoa käyttövoima autoihin. Ei vapaassa maailmassa tuollainen "tässä-ratkaisu-kaikille" ole kovin realistinen ajattelutapa. Pohjois-Koreassa ehkä mutta Suomen kaltaisessa yhteiskunnassa meillä tulee aina olemaan useita eri vaihtoehtoja tarjoilla joista jokainen yksilö valitsee itselleen optimin.
        Pidetään tämä asia tällaisena, demokratia ja monimuotoisuus on paljon parempi kuin yksisilmäisyys.


      • Anonyymi

        Totalitaristinen näkökulma on ainoastaan patteriautoilijoilla. Ihan selkeä uskonto kyseessä. Toisinajattelijat ovat patteriautoilijoiden mielestä vääräuskoisia, joita tulee rangaista, joille saa valehdella ja jotka tulee käännyttää.

        Patteriautoilijoiden mielestä vain patteriautot kelpaavat tulevaisuudessa. Muista vaihtoehdoista ei saa edes puhua. Vrt. hihhulit yrittävät Suomessakin ajaa luomisuskontoa = satuja ensin evoluutioteorian veroiseksi eikä seuraavaa askleta ole vaikeaa arvata.

        Jokin aika sitten julkistetun laskelman perusteella biokaasulla voisi teoriassa kattaa kolmasosan kaikesta liikenteen energian tarpeesta. Teoriassa, kun kaikki mahdollliset lähteet hyödynnettäisiin. Taloudellisesti kannattava tuotantomäärä jää pienemmäksi, mutta ihan selvää on, että kaasuautojen osuutta voisi kasvattaa moninkertaiseksi nykyisestä.

        Ei riitä biokaasu kaikkeen liikenteeseen, mutta nyt onkin otettava kaikki keinot käyttöön. Autokanta uusiutuu niin hitaasti, ettei ongelmat ratkea pelkillä patteriautoilla. Parempi hyödyntää myös ratkaisuja, jotka purevat nykyisen autokannan päästöihin. Lisäksi akkumineraaleista tai tuotantokapasiteetista saattaa tulla pulaa, vaikka kuin olisi tahtoa ja rahaa tempaukseen.

        Norjalaisia usein mainostetaan sähköautoilun edelläkävijöinä. Niin, heillä on rahaa. Öljyn myynnistä kertynyttä rahaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Totalitaristinen näkökulma on ainoastaan patteriautoilijoilla. Ihan selkeä uskonto kyseessä. Toisinajattelijat ovat patteriautoilijoiden mielestä vääräuskoisia, joita tulee rangaista, joille saa valehdella ja jotka tulee käännyttää.

        Patteriautoilijoiden mielestä vain patteriautot kelpaavat tulevaisuudessa. Muista vaihtoehdoista ei saa edes puhua. Vrt. hihhulit yrittävät Suomessakin ajaa luomisuskontoa = satuja ensin evoluutioteorian veroiseksi eikä seuraavaa askleta ole vaikeaa arvata.

        Jokin aika sitten julkistetun laskelman perusteella biokaasulla voisi teoriassa kattaa kolmasosan kaikesta liikenteen energian tarpeesta. Teoriassa, kun kaikki mahdollliset lähteet hyödynnettäisiin. Taloudellisesti kannattava tuotantomäärä jää pienemmäksi, mutta ihan selvää on, että kaasuautojen osuutta voisi kasvattaa moninkertaiseksi nykyisestä.

        Ei riitä biokaasu kaikkeen liikenteeseen, mutta nyt onkin otettava kaikki keinot käyttöön. Autokanta uusiutuu niin hitaasti, ettei ongelmat ratkea pelkillä patteriautoilla. Parempi hyödyntää myös ratkaisuja, jotka purevat nykyisen autokannan päästöihin. Lisäksi akkumineraaleista tai tuotantokapasiteetista saattaa tulla pulaa, vaikka kuin olisi tahtoa ja rahaa tempaukseen.

        Norjalaisia usein mainostetaan sähköautoilun edelläkävijöinä. Niin, heillä on rahaa. Öljyn myynnistä kertynyttä rahaa.

        Edit: siis teoriassa kolmasosan liikenteen energiatarpeesta voisi kattaa *jätteistä* (ruoantuotannon jätteet, juuresten naatit ym.), jätevedenpuhdistamoilla ja kaatopaikoilla syntyvällä biokaasulla. Siis ilman, että tarvii yhtään peltopintaa tai metsämaata uhrata polttoainetuotantoon.

        Aiemmin oli näitä kuolleena syntyneitä ideoita esim. metsän kasvattamisesta ja jalostamisesta bioetanoliksi. Metsät kasvavat toivottoman hitaasti ja tällainen kilpailee maapinta-alasta myös ruoantuotannon kanssa -> tuppaa nostamaan ruoan hintaa.

        Suomeen on suunnitteilla myös pari koelaitosta, jotka tuottavat power-to-X periaatteella biokaasua. Tosin laajemmassa mitassa tällä tekniikalla pitäisi mieluummin tuottaa bensan ja dieselin korviketta vanhemman autokannan tarpeisiin. Periaatteessa mahdollista, mutta tuotteen hinta vielä liian korkea. Saa nähdä, tuleeko näistä silti menestystuote yhtälöllä hyödynntetään uusiutuvien ylituotanto kaapataan jonkin teollisuuslaitoksen CO2 päästöjä vähennetään liikenteen CO2 päästöjä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

      Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      223
      6819
    2. Pakko tulla tänne

      jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      40
      1221
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

      Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1032
    4. Yksi kysymys

      Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      891
    5. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

      Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      47
      824
    6. Katseestasi näin

      Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      61
      817
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

      Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      93
      784
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

      tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      781
    9. Tietenkin täällä

      Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      726
    10. Jäähalli myynnissä!

      Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      723
    Aihe