Rauhoittavat ja aivovaurio

Onko joku saanut rauhottavista aivovaurioita ja jos on mitkä ovat oireet ja paraneeko tästä enää? terapeuttisista annoksista siis kyse ja lopetuksesta aikaa noin 1,5v, mutta sen jälkeen en ole kokenut itseäni enää omaksi itsekseni ja edelleen on kaikenalaisia oireita mitä ei ennen bentsoja ole ollut... inhottavin lienee outo kiihtyneisyys ja mielenrauhattomuus sekä motoriset kyvyt on ottaneet damagea niistä selvästi :( En olisi koskaan moisia alkanut syömään jos joku olisi oikeasti kertonut kaikki mahdolliset riskit myös sen jälkeen vaikka lääke on lopetettu. Valitettavasti sen vain tiedän, että joku minussa meni vikaan niiden käytön aikana ja nyt se vasta onkin konkretisoitunut. :(
3510
Äänestä

Muut lukivat myös

Vastaukset 3

Vanhimmat

Jonkinlaisia haitallisia muutoksia voi tapahtua aivoissa ja hermostossa bentsodiatsepiinien seurauksena. Jotkut kuvaa niitä juuri nimellä "aivovaurio" vaikkei kyse siis ole samasta asiasta kuin vaikkapa fyysisen vamman seurauksena syntynyt aivovaurio.

Aiheesta kirjoitettu esim täällä:
https://cutt.ly/XjEkrY2

Ja täällä:
https://cutt.ly/KjEkyYm

Kognitiiviset ongelmat bentsojen seurauksen voi jatkua käytön loputtuakin (kyseisessä linkissä on lueteltu millä kognition osa-alueilla ongelmia on ollut havaittavissa vieroittautuneilla lopetuksen jälkeen esim työmuistissa tai tarkkaavaisuudessa): https://academic.oup.com/acn/article/33/7/901/4734935

Mitä tulee pitkittyneisiin oireisiin bentsojen jälkeen niin niistä puhutaan täällä kauanko ne joillakin voi kestää. Voidaan puhua jopa vuosista pahimmassa tapauksessa vaikkakin huom. tämä on harvinaisempaa. On hyvin yksilöllistä minkä ajan ne kestävät kelläkin. Jotkut oireet voi kadota nopeammin mutta toiset hitaammin. https://cutt.ly/zjEkoSw
(Kyseisessä linkissä luetellaan näitä pitkittyneitä oireita ja syitä niiden taustalla)

Siellä on mainittu esim "nervous system hyperexcitability due to persisting changes in GABA/benzodiazepine receptors" ja "motor symptoms: muscle pain, weakness, painful cramps, tremor, jerks, spasms, shaking attacks". Nämä voivat olla jonkinverran lähellä sitä minkä tyyppisiä oireita kuvaat.

Äänestä
  • Ja olen pahoillani mitä olet kokenut, olen itse kokenut vähän samaa. On hyvin ikävää, että terveydenhuolto ei läheskään aina kerro potilailleen kaikkia lääkkeiden riskejä. Bentsoissa ensimmäisenä pitäisi valistaa potilasta mahdollisesta riippuvuusriskistä. Jos se vaan jäisikin siihen bentsojen kanssa, mutta tosiaan yksi asia, mitä moni lääkäri ei edes noteeraa, on nämä pitkittyneet oireet bentsojen vieroituksen jälkeen. Et ole ensimmäinen etkä viimeinen kelle ei tulla oikeista riskeistä mainitsemaan, on kyse sitten bentsoista tai masennuslääkkeistä tai vaikka Ketipinorista, mitä tunnutaan uneen määrättävän turhan monille nykyään.

    Moni voi elää ihan ok elämää bentsojen jälkeen ja oireet lievenee. Varmaan silläkin on merkitystä millaiset elämäntavat on ja niin päin pois miten kyseisistä lääkkeistä palautuu. Esim. alkoholi vaikuttaa samoihin reseptoreihin kuin bentsot ja jos on herkässä palautumisvaiheessa ja kokee vielä oireita bentsojen jälkeen, niin veikkaisin että alkoholi ei ole paras optio parantumisessa bentsoista. Kannattaa säilyttää usko tulevaan ja paremmin voimiseen. Ehkä joku vertaistukikin voi auttaa ja tarinoiden lukeminen missä ihmiset on päässeet bentsoista eroon ja elää ihan mukavaa elämää sen jälkeen.

    Äänestä

mulla on kyllä muuten hyvät elämäntavat koko vieroitusajan ollut juomatta eli melkein 2v, en tupakoi ja syön terveellisesti ja monipuolisesti sekä liikun jaksamisen rajoissa. Mitään kovin fyysisesti rankkaa liikuntaa en ole myöskään jaksanut samalla tavalla kuin ennen näitä pillereitä.. heikkoutta siis on vieläkin :( sekiin on inhottava vaiva.

Äänestä

Kommentoi aloitusta


Anonyymi kirjoitti:

Onko joku saanut rauhottavista aivovaurioita ja jos on mitkä ovat oireet ja paraneeko tästä enää? terapeuttisista annoksista siis kyse ja lopetuksesta aikaa noin 1,5v, mutta sen jälkeen en ole kokenut itseäni enää omaksi itsekseni ja edelleen on kaikenalaisia oireita mitä ei ennen bentsoja ole ollut... inhottavin lienee outo kiihtyneisyys ja mielenrauhattomuus sekä motoriset kyvyt on ottaneet damagea niistä selvästi :( En olisi koskaan moisia alkanut syömään jos joku olisi oikeasti kertonut kaikki mahdolliset riskit myös sen jälkeen vaikka lääke on lopetettu. Valitettavasti sen vain tiedän, että joku minussa meni vikaan niiden käytön aikana ja nyt se vasta onkin konkretisoitunut. :(

Anonyymi
5000

Ilmoita asiaton sisältö

  • Sisältää materiaalia, joka on loukkaavaa, herjaavaa, rasistista, uhkailevaa tai ahdistelevaa.

  • Materiaali sisältää nimiä, yhteystietoja tai muita henkilökohtaisia tietoja. Julkisuuden henkilöistä, julkisissa viroissa toimivista ihmisistä sekä yritysten vastuuhenkilöistä saa keskustella työhön liittyen. Myös yksityiselämään liittyvistä asioista voi keskustella siltä osin, kuin niistä on julkisesti kerrottu.

  • Sisältää lapsille haitallista tai heiltä kiellettyä materiaalia. Seksuaalinen sisältö on sallittua aiheeseen tarkoitetuilla palstoilla, joiden ikäraja on 18 vuotta.

  • Lainvastaista sisältöä voi olla mm. yksityiselämää loukkaavan tiedon levitys, kiihottaminen kansanryhmää vastaan, laiton uhkaaminen, alaikäisiin liittyvä seksuaalinen sisältö/grooming, petokset, identiteettivarkaudet, kunnianloukkaukset ja tekijänoikeusrikkomukset.

  • Sisältö ei liity palstan tai keskusteluketjun aiheeseen.

  • Viesti ei ole suomea tai ruotsia (pl. International Forums), se sisältää mainontaa, se sisältää tekijänoikeuksin suojattua materiaalia, se on massapostitus tai jokin muu syy.

Jaa keskustelu