Pakohuonetehtävä

Anonyymi

Olen pakohuoneessa, jossa on kaksi eri osiota. Ensimmäisessä osiossa on tavallinen kuusitahkoinen noppa ja toisessa painotettu kolikko, joka antaa kruunan todennäköisyydellä p (ja klaavan tn:llä (1-p)).
Toisaalla (pakohuoneeseen johtavassa käytävässä) on peto, joka pyrkii pakohuoneeseen, mutta sen on otettava m askelta sinne päästääkseen. Aluksi peto on lukittuna eikä voi liikkua.
Minä aloitan ensimmäisestä osiosta ja heitän noppaa. Seuraavaa tapahtuu eri silmäluvilla:

1: Peto pääsee vapaaksi (tai pysyy vapaana)
2: Peto lukittuu (tai pysyy lukittuna)
3-4: Ei mitään
5-6: Pääsen osioon 2 (kaikissa edellisissä jään ykkösosioon)

Osiossa kaksi heitän kolikkoa ja tuloksen ollessa:

Kruuna:Pääsen ulos pakohuoneesta ja voitan pelin
Klaava: Joudun palaamaan ykkösosioon

Mitenkä peto sitten liittyy tähän? Joka kierros (eli joka kerta kun teen toiminnon) peto vapaana ollessaan ottaa askeleen kohti pakohuonetta. Lukittuna se pysyy paikallaan.
Mikäli peto pääsee pakohuoneeseen (eli saa otettua kaikki m askeltaan), se tappaa minut ja peli on hävitty. Poikkeuksena se tapaus, kun olen kakkososiossa ja saan kruunan. Siinä tapauksessa pääsen pakenemaan ja voitan pelin.
Peto ottaa askeleensa aina kierroksen aluksi, eli se ei liiku vielä sillä kierroksella kun se vapautuu. Ja käänten: peto liikkuu vielä sillä kierroksella kun se lukittuu (vapaana ollessaan tietenkin).

Tässä vielä diagrammi: https://aijaa.com/J4zobf

-

KYSYMYKSET

Olkoot a- ja b-kohtaa varten m = 3 ja p = 1/2.

a) Mikä on voittotodennäköisyyteni? Entä pelin kierrosten lukumäärän odotusarvo E[R]?

b) Mikä on todennäköisyys, että joka kerta kun olen kakkososiossa, peto ei ole lukittuna? Eli toisin sanottuna kysytään todennäköisyyttä tapahtumalle "Aina kun mä flippaan niin peto on irti".

c) Olkoon taas m = 3. Mikä on p:n arvon oltava, jotta voitto tn. on 1/2? Entä, jotta E[R] = 7?
Olkoon sitten m = 5. Mikä p:n arvo antaa voitto tn:ksi 0.42902808951? Anna vastaukset kahdeksan desimaalin tarkkuudella.

2

125

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Laske itse mokoma lasku!

• Anonyymi

Johan minä olen sen tietenkin itse laskenut. Enhän minä muuten olisi tuollaista erikoista arvoa kuin mikä c-kohdan viimeisessä kysymyksessä on, laittanut. Siinä on nimittäin pienoinen Easter Egi!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. IL - Patteriauto syttyi parkkihallissa Tampereella - 50 autoa LUNASTUKSEEN!

"Palon aikaan parkkihallissa oli 90 autoa, joista noin 50 tuhoutui palossa korjauskelvottomiksi. Lisäksi palo vaurioitti
      Maailman menoa
      237
      45139
    2. Polttomoottoriauto tulessa parkkihallissa Tampereella

Pystyy näkemättä jo sanomaan, koska sähköautoissa ei ole palavia nesteitä lainkaan. Ihme ettei polttomoottoriautoja ole
      Maailman menoa
      120
      25951
    3. SDP palauttaa Suomen kansalle kulta-ajat

Hyvinvointivalto on pääosin SDP:n ja osin myös Maalaisliiton rakentama. Hyvinvointivaltion ylläpito edellyttää oikeude
      Maailman menoa
      321
      15629
    4. Persut JYTKYTTÄÄ ylös, ohi kepun! +2,1 %

Persut palasi kolmen suurimman joukkoon ja on matkalla kohti kevään 2027 eduskuntavaalivoittoa. Sosialistit ovat syöksy
      Maailman menoa
      161
      10772
    5. Älkää vassarit kuvitelko, että Marinin kulta-ajat palaavat

Vaikka demarit voittaisivat seuraavat vaalit, se ei palauta Marinin taskut-täyteen-kelasta-aikaa takaisin, ei voi eikä h
      Maailman menoa
      122
      9697
    6. Sanna Marin saa ylistystä Hillary Clintonilta

Jos joku ei tiedä kuka tämä rouva Hillary Clinton on, niin kerrottakoon "fun fact", eli hän on se keneltä Donald Trump
      Maailman menoa
      36
      9121
    7. Ja jälleen uusi latauksessa olleen sähköauton palo! Nyt Keravan Prisman parkkihallissa.

IS 3.10.2025 Latauksessa ollut sähköauto syttyi yöllä tuleen Keravan Prisman parkkihallissa, Keski-Uudenmaan pelastusla
      Maailman menoa
      82
      8451
    8. 238
      6808
    9. Gallup, PS:lle JÄRISYTTÄVÄ nousu, SDP suurin laskija

https://yle.fi/a/74-20186114 PS kovaa vauhtia nousemassa ennen 2027 vaaleja suurimmaksi puolueeksi. Nyt mennään jo etua
      Maailman menoa
      219
      6463
    10. Kristillisistä Siionisteista asiallista tietoa Hesarissa.

KD ja Persut ovat kaiken takana avoimesti!
      Maailman menoa
      30
      6463
    Aihe