Olen pakohuoneessa, jossa on kaksi eri osiota. Ensimmäisessä osiossa on tavallinen kuusitahkoinen noppa ja toisessa painotettu kolikko, joka antaa kruunan todennäköisyydellä p (ja klaavan tn:llä (1-p)).
Toisaalla (pakohuoneeseen johtavassa käytävässä) on peto, joka pyrkii pakohuoneeseen, mutta sen on otettava m askelta sinne päästääkseen. Aluksi peto on lukittuna eikä voi liikkua.
Minä aloitan ensimmäisestä osiosta ja heitän noppaa. Seuraavaa tapahtuu eri silmäluvilla:
1: Peto pääsee vapaaksi (tai pysyy vapaana)
2: Peto lukittuu (tai pysyy lukittuna)
3-4: Ei mitään
5-6: Pääsen osioon 2 (kaikissa edellisissä jään ykkösosioon)
Osiossa kaksi heitän kolikkoa ja tuloksen ollessa:
Kruuna:Pääsen ulos pakohuoneesta ja voitan pelin
Klaava: Joudun palaamaan ykkösosioon
Mitenkä peto sitten liittyy tähän? Joka kierros (eli joka kerta kun teen toiminnon) peto vapaana ollessaan ottaa askeleen kohti pakohuonetta. Lukittuna se pysyy paikallaan.
Mikäli peto pääsee pakohuoneeseen (eli saa otettua kaikki m askeltaan), se tappaa minut ja peli on hävitty. Poikkeuksena se tapaus, kun olen kakkososiossa ja saan kruunan. Siinä tapauksessa pääsen pakenemaan ja voitan pelin.
Peto ottaa askeleensa aina kierroksen aluksi, eli se ei liiku vielä sillä kierroksella kun se vapautuu. Ja käänten: peto liikkuu vielä sillä kierroksella kun se lukittuu (vapaana ollessaan tietenkin).
Tässä vielä diagrammi: https://aijaa.com/J4zobf
-
KYSYMYKSET
Olkoot a- ja b-kohtaa varten m = 3 ja p = 1/2.
a) Mikä on voittotodennäköisyyteni? Entä pelin kierrosten lukumäärän odotusarvo E[R]?
b) Mikä on todennäköisyys, että joka kerta kun olen kakkososiossa, peto ei ole lukittuna? Eli toisin sanottuna kysytään todennäköisyyttä tapahtumalle "Aina kun mä flippaan niin peto on irti".
c) Olkoon taas m = 3. Mikä on p:n arvon oltava, jotta voitto tn. on 1/2? Entä, jotta E[R] = 7?
Olkoon sitten m = 5. Mikä p:n arvo antaa voitto tn:ksi 0.42902808951? Anna vastaukset kahdeksan desimaalin tarkkuudella.
Pakohuonetehtävä
Anonyymi
2
110
Vastaukset
- Anonyymi
Laske itse mokoma lasku!
- Anonyymi
Johan minä olen sen tietenkin itse laskenut. Enhän minä muuten olisi tuollaista erikoista arvoa kuin mikä c-kohdan viimeisessä kysymyksessä on, laittanut. Siinä on nimittäin pienoinen Easter Egi!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu4674074Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä
Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä3181702- 1161536
En kadu sitä, että kohtasin hänet
mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n891484Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991418Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..
...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n601385- 521326
Helena Koivu : Ja kohta mennään taas
Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi981245- 451099
Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."
Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa341078