Masennuslääkkeen seinään lopetus

Anonyymi

Olen käyttänyt masennuslääkettä 20 vuotta ja tapahtui hoitovirhe kun se lopetettiin yhdessä päivässä kokonaan. Tuli hirveät vieroitusoireet. Nyt äkkilopetuksesta on 1v7kk ja olen ihan toimintakyvytön. Oireet vaan menneet pahemmiksi. Kamala väsymys mikään ei kiinnosta ole kokoajan joka päivä kärsinyt ahistuksesta,hermostuneisuudesta,elämän romahtamisesta. Käynyt läpi helvetin kiirsastulen. Mikään ei auta. Lihakset menneet ja älyllinen taso laskenut. Kunto romahtanut ja psyykkinen vointi myös. Lääkkeen lopetus päivässä rikkoi elimistöni. Taistelen joka päivä pysyäkseni hengissä.Mikään ei auta. Lääkärit ei usko että johtuu lopetuksesta ja sanovat että ei ne enään voi vaikuttaa. Onko teillä kellään vastaavaa kokemusta? Voiko tästä enään selvitä etes siedettävään elämään. Voiko tämä aiheuttaa pysyvän aivovaurion?

10

3041

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Olen hyvin pahoillani ja uskon joka sanan minkä kirjoitat. Tuossa tapauksessa on tehty todellinen hoitovirhe. Jo paketissa lukee, että masennuslääkkeet kuuluu vähentää pois sen sijaan, että niitä lopetetaan seinään. Viimevuosina on alettu puhumaan masennuslääkkeiden vaikeista vieroitusoireista (ihan Suomessakin mediassa esim. Yle).. Vieroitusoireet eivät ole niin lyhyitä joillakin ihmisillä, kuin on luultu, kuin että ne menisi parissa viikossa ohi ja thats it. Vertaispalstoilla kuten Surviving Antidepressants on ihmisiä, ketkä kuvaavat pitkittyneitä vieroitusoireita (PAWS Post-Acute-Withdrawal Syndrome), mitkä kestävät normaalia pitempään, joissain tapauksissa jotkut epäonniset kokevat oireita kuukausia ja vuosiakin myöhemmin. Suosittelen sivustoa, jos sinun tarvitsee löytää selviytymiskeinoja oireidesi kanssa kamppailuun. Jos käyttöaikaa on 20 v on aivan hirveä "shokki" elimistölle lopettaa seinään, koska pitempi ja isompiannoksinen masennuslääkkeiden käyttö on todennäköisemmin yhteydessä vieroitusoireisiin. Tällaiset seinään lopetukset on rasite keholle, hermostolle.

      On todella väärin, että ihmiset joutuvat kärsimään näiden lääkkeiden vieroitusten takia, joita jotkut lääkärit vielä kaiken päälle tekee miten sattuu. Ja sitten heidän kokemuksensa sivuutetaan ja heidät käytännössä heivataan yksin selviytymään oireiden kanssa. On ihan törkeää, kuinka vähän vieroitusta on tutkittu vaikka ihmisiä on laitettu pitkiksi ajoiksi lääkkeille. Sitten lääkärit vielä kehtaavat kieltää ihmisten kokemukset, kun ensin on aiheutettu merkittävää harmia.

      Tässä asiassa olisi paljon toimia paikallaan, että asiat tulisi paremmin tiedostetuksi. Toivon, että tulevaisuudessa asioihin tulee muutosta.

      Jos sinua yhtään kiinnostaa puhe psyykenlääkevieroituksesta, niin tässä linkki eiliseen keskustelutilaisuuteen, jossa on aiheen todellisia asiantuntijoita läsnä. Voit kuulla aiheeseen liittyvästä tutkimuksesta ja paljon hyödyllistä informaatiota. Voit myös nähdä, että et ole yksin!

      Linkki keskustelutilaisuuteen:
      shorturl.at/fADIK

      Mukana mm. masennuslääkevieroituksesta tutkimusta tehnyt psykologian professori John Read (jonkatutkimuksesta uutisoitu myös esim Suomessa shorturl.at/lCJQR). Lisäksi mukana Surviving Antidepressants - palstan perustaja. Palstalla on hyvin paljon jäseniä ja tietoa kerääntynyt aiheesta. Hän on myös itse käynyt läpi pitkittyneitä vieroitusoireita. Lisäksi mukana henkilöitä, jotka on myös käyneet vaikean vieroituksen läpi ja ovat kertoneet kokemuksestaan julkisesti kampanjoineet aiheesta. Mukana myös psykiatri.

      • Anonyymi

        Lin kki eiliseen keskustelutilaisuuteen meni väärin, eli se on tässä

        shorturl.at/sHQ24

        Oli ihan mielenkiintoinen tilaisuus seurata, suosittelen jos vaan osaat eng.kieltä. Sitä oli seuraamassa ihmisiä todella monesta maasta. Näitä keskustelutilaisuuksia on tulossa käsittääkseni lisääkin. Mukana on siis erilaisia asiantuntijoita ja lisäksi niitä kellä on aiheesta omakohtaista kokemusta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lin kki eiliseen keskustelutilaisuuteen meni väärin, eli se on tässä

        shorturl.at/sHQ24

        Oli ihan mielenkiintoinen tilaisuus seurata, suosittelen jos vaan osaat eng.kieltä. Sitä oli seuraamassa ihmisiä todella monesta maasta. Näitä keskustelutilaisuuksia on tulossa käsittääkseni lisääkin. Mukana on siis erilaisia asiantuntijoita ja lisäksi niitä kellä on aiheesta omakohtaista kokemusta.

        Suomalainen keskustelutilaisuus psyykenlääkkeiden purkamisesta

        Kyseisessä tilaisuudessa annetaan myös neuvoja vieroitusoireiden kanssa pärjäämiseen

        shorturl.at/tMRU2


    • Anonyymi

      Oliko joku syy, että lääke piti lopettaa kuin seinään?

      Itse uskon, että toivut kyllä tapahtuneesta. Jos et pärjää oireidesi kanssa, niin mene päivystykseen.

      Aikaa varmasti kuluu, mutta kyllä sinä vielä pärjäät!

      • Anonyymi

        Mitenköhän päivystys voi auttaa AP:ta jos kyse on AP:n mukaan hoitovirheestä ja lääkkeen vieroituksesta seuranneista oireista jotka on pitkittyneet? Aika heikot on mahdollisuudet saada tuollaisesta paikasta apua. Ei tuollaista harmia voida missään verikokeessa todeta eikä kuvauksissa.

        Mt-puolelta tai muutenkin jos apua hakee yllämainituilla oireilla niin voi käydä niin että on kohta uusi pilleriresepti kourassa.

        Valitettavasti on kehnonlaiset mahdollisuudet saada apua ja ymmärrystä vastaavanlaisessa tilanteessa. Olisi hienoa jos jotain lääkäreitä olisi, joilla olisi ymmärrystä ja kuuntelisivat edes.


    • Anonyymi

      minä täällä! myös pian 2v lääkkeiden lopetuksesta paitsi, että lopetin kerralla bentson sekä ssri lääkkeen.. mua ei myöskään kuunnella, kun yritän kertoa, että lääkkeet teki minusta tälläisen.. en tiedä kauanko jaksan. Olen aivan varma, että sain jonkinlaisen aivovaurion :(

      • Anonyymi

        Lopetitko seinään vai vähentämällä?

        Aivovaurioiden sijaan kannattaa miettiä sitä, että aivot ovat neuroplastiset ja keho korjaa itseään. Nimensä mukaisesti neuroplastisuus tarkoittaa sitä, että aivot muotoutuvat joka hetki käytön myötä. Neuroplastisuus viittaa aivojen kykyyn muuttua ja muokkautua. Esimerkiksi liikkuminen voi tukea tätä (juu sekään ei aina onnistu vieroituksessa ja itse olen joutunut suosimaan esim. hyvin kevyttä liikuntaa) ja ylipäätään se että tekee aivoja aktivoivia asioita, pitää mieltään skarppina. Aivoterveyttä voi tukea myös terveellisellä ruokavaliolla. Tietenkin muutkin palaset kannattaa olla kunnossa tyyliin riittävä uni jne. Kehon, hermoston ja aivojen paranemiselle näistä harmeista kannattaa tehdä optimaaliset olosuhteet ja erilaisten oireiden kanssa voi oppia elämään hiljalleen. Oireet voi hiljalleen ajan saatossa alkaa helpottaa, yksi kerrallaan. Voi olla että välillä tulee takapakkia esim. stressin, jolle keho voi olla haavoittuvaisempi vaikkapa bentsovieroituksen/muiden vieroitusten aiheuttaman herkistymisen myötä. Vieroitus itsessään on suuri stressi keholle ja mielelle. Paraneminen ei ole suoraviivaista, mutta pitkän ajanjakson kuluessa voi havaita edistymistä eri osa-alueilla. Paraneminen voi koostua hankalammista jaksoista ja päivistä jolloin oireet tuntuvat helpommilta. Hiljalleen voi alkaa ehkä havaita sitä mitkä asiat voi pahentaa kokemiaan oireita.

        En siis kiellä, ettetkö ole voinut saada harmia ja pitkäkestoistakin harmia. Pelkän bentson lopettaminen voi olla tuskallista mutta kun siinä on kaksi lääkettä päällekkäin niin johan on sotku. Kun tajuaa että asiat on menneet lääkityksen kanssa mönkään, niin se vaatii paljon prosessointia. Mutta asiat voivat sinulla olla paljon paremmin tulevaisuudessa.
        Voi olla että myös tässä ajanjaksolla joutuu opettelemaan uusia selviytymiskeinoja, pärjätäkseen puhjenneiden oireiden tai aiheutuneiden rajoitteiden kanssa. Joskus ainoa selviytymiskeino voi olla se, että yrittää saada mielensä pois sen pohtimisesta että on saanut harmia keksimällä jotain mihin upottaa mielensä tai yrittää kestää oireiden kanssa jotenkin harhauttamalla mieltään. Lisäksi voi olla, että ei kestä samanlaista kuormitusta tai stressiä kuin ennen, mutta se voi ratketa esim. lisäämällä levon määrää tai rajoittamalla toiminnan määrää. Tai ehkäpä keho tarviikin tavallista enemmän rentoutumista ja rentoutusharjoitteita stressinhallintaan ym. Kehoa kannattaa kuunnella.

        Tuntuu oikeasti surkealta lukea ihmisten kokemuksia ketkä on saaneet tällaisia harmeja, ja näiltä tuntuu lääketiede ummistavan silmänsä. Ihmisten kokemustieto valuu jonnekin nettipalstoille. Tässäkin ketjussa pelkästään on useita ihmisiä kellä on ollut pitkäkestoisia oireita joihin kokevat lääkkeet olevan yhteydessä. Siitä ei olla läheskään yhtä kiinnostuneita miten ihmisiä vieroitetaan ja millaisia ongelmia siitä voi syntyä kuin siitä, että ihmisiä laitetaan lääkkeille.

        Olen viime vuosina penkonut paljon informaatiota auttaakseni itseäni selviämään tästä "suosta."
        t. itsekin kauhean tien näiden lääkkeiden seurauksena käynyt ja edelleen sillä tiellä.


    • Anonyymi

      Hmm AP ei kerro mikä lääke hänellä oli. Itsellä oli essitalopraami ahdistukseen/paniikkikohtauksiin 20mg/vk 7-8 vuotta ja lopetin omatoimisesti melkein kuin seinään. Nyt on mennyt noin 18kk ja olo alkaa paranemaan aika kovasti. Painoakin lähtenyt 10kg ihan vasta viimeaikoina.

      Itseäni harmittaa että en kirjoittanut tältä lopetusajalta päiväkirjaa, koska kaikkea en omistani enää muista mutta postaanpa lyhyesti omatkin kokemukseni tähän ketjuun.

      Lopetin koska tunsin että en tarvitse enää mihinkään niitä, yöhikoilin, nukuin liikaa jaa herääminen oli aina raskasta.

      - En saanut mitään oireita ensimmäiseen kahteen viikkoon suoran lopettamisen jälkeen mutta sitten alkoi päässä pyöriä niin että sai duunissa skarpata, ettei joku luulisi että olen kännissä. Tähän otin muutamia kertoja 10mg ja ongelmat katosi pariksi kuukaudeksi.

      - olin jo hävittänyt lääkkeet, kun aloin yöllä heräilemään putoamisen tunteisiin ja päässä rupesi taas pyörimään. Muutaman kerran otin lääkkeen (vanhalla reseptillä) murusen parin päivän välein ja sitten taas luulin päässeeni koko ongelmasta eroon. Mutta lääkettä en enää tarvinnut.

      - Noin 6kk lopettamisen aloittamisesta aloin saada todella rajuja pelkotiloja. Liittyi lähinnä ihan kaikkeen muuhun vakavaan sairastumiseen, paitsi koronaan. Myös käsittämättömiä vainoamispelkoja, epäluuloa, ahdistusta ja hulluksi tulemisen pelkoa. Oksentelua, pahoinvointia ja kaikki valot näytti liian kirkkailta. Tätä jatkui noin 6kk samanlaisena. Yhtenä päivänä huomasin, että en pysty lukemaan koska toinen silmä on sumea keskeltä mihin katsoo. Ongelma kuitenkin katosi saman päivän aikana.

      - 12kk kohdalla Olo oli masentunut. Pelkäsin kuollakseni kuolemaa ja seuraavana päivänä millään ei ollut mitään väliä. Nukuin jatkuvasti 12-15h päivässä. Pystyin juuri käymään töissä tuntipankin rajoissa mutta kaikki vapaa-ajan projektit jäi kokonaan, nukuin tai istuin nojatuolissa. Jopa pyykinpesu koneella tuntui aivan käsittämättömän raskaalta fyysiseltä suoritukselta. Jännitin nukkuessani jotenkin niin että selkä oli todella kipeä enkä voinut nukkua. Pahoinvointiin auttoi iltaisin kaksi annosta alkoholia, jota en normaalisti käytä päivittäin.

      - 15kk kohdalla huomasin, että olen aika virkeä. Olin kärsinyt kovasta pahoinvoinnista niin pitkään että olin täysin tottunut siihen "normaalina". Huomasin että olo oli niin elivoimainen kun olisin saanut jotain piristävää lääkettä. Aloin käymään pikkuhiljaa kävelyllä ja lenkit pitenivät päivä päivältä.

      Nyt 18kk kohdalla en enää oksentele, olen 10kg kevyempi ja paino tippuu kokoajan. Mielenterveys on aika hyvällä mallilla, en osaa sanoa muuttuuko jotain vielä... Sanoisin että lopettaminen ehdottomasti kannatti ja siihen pitää varautua, että aina kun uskoo päässeensä haitoista eroon jo lopullisesti, niin tulee kunnolla takapakkia.

      Lääkeannosta voi aluksi tiuputtaa suurempia määriä, ja loppua kohden aina vähemmän. Taisin itse lopettaa suunnilleen niin että ensin seinään, sitten 10mg vain silloin jos olo oli sietämätön. Siitä eteenpäin 5mg joka toinen päivä viikon ja sitten joka kolmas päivä viikon. Ja sitten pärjäsin ilman.

    • Anonyymi

      Ei minulla vain ole ollut psykiatrian lääkäreiden kanssa tällaisia ongelmia lääkkeiden lopetuksien kanssa. Nimenomaan juuri toiseen suuntaan, että extra varovasti pitänyt laskea ja ottaa aikaa. Terveyskeskuslääkärit on se oma juttunsa ja niillä ei saisi olla mitään valtuuksia mielialalääkkeiden ensimmäiseen määräämiseen tai sellaisten käytön lopettamiseen.
      Että jos ei ole terveyskeskuksen yleislääkäri kyseessä, eikä niistäkään kaikki noin täysin lääketietämättömiä ole, niin tämä tarina haiskahtaa.

      Tai joku sellainen psykiatrian lääkäri, joka on lääke vastainen. Kaverilla oli sellainen lääkäri ja tämä lääkäri oli totaalisesti kaikkia psykiatrian lääkkeitä vastaan, vaikka kaveri ei pystynyt toimimaan ilman riittävästi, että voisi hoitaa itsensä kuntoon. Eikä annettu riittäviä vaihtoehtoja tilalle. Onneksi nuo lääkärit on harvinaisia.

    • Anonyymi

      Keskustelun aloittaja. Nyt tuli elokuun lopussa 2v essin seinäänlopetuksesta ja oireet vsin pahenee. Oon samalla 2v syönyt diapamia 20mg ja
      7,5mg Imovanea nukahtamiseen. Niihin tullut toleranssi. Kun eivöt auttaneet vieroitusoireisiin
      Nyt diapamista vähennys menossa 0,5mg 4 viikon välein. Hirveät vieroitusoireet ja naina kun otan säännöllisen pamin niin 1,5 tunnin päästä tulee hirveä koomamainen olo. Olo on hirviän kauhea . En jaksa mitään olen toimintakyvytön en saa unta Imovanilla. On ihan kuolemansairas olo.
      Mistään ei saa apua. Hirveä stressipäällä ja huoli.
      Sitten tähän päälle tuli sisäilmaongelma eli hometta ja ei löydy puhdasta asuntoa eikä mies tue. Saan yöllisiä hapenpuutoskohtauksia ja tunyuu että tukehtuu. Ruokahalut menneet pelkään että kuolen. Joka hetki yhtä tuskaa kukaan ei ymmärrä että essin lopetus seinään aiheutti oireeni. Hätähuutoja oon tehnyt mutta vastaus on että kumpa voisin auttaa. En jsksa enään kotua. Mies kanssa hermostunut. Olen ihan järkeni menettämässä. Mistä apua?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      138
      1955
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1908
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1858
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1650
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1448
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1266
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1160
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1158
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1137
    Aihe