Tervaskanto, terva, tervakset, palava puu

Anonyymi

Onko palstalaisille tuttuja tuoksuja, meikäläiselle on?
Kesäisin pyöräillessä paikoin leijailee tevantuoksua nenään, kun joku on tervannut puuveneen tai tervannut jotain muuta puutarhan puuesinettä, erittäin hieno tuoksu.

Myös palavan puun tuoksu on hieno, varsikin näin talvella tyynellä ilmalla, kun iltasella sellainen hieno savun tuoksu leijailee nenään.
Ei minkään roskien polton savun, vaan puhtaan puun poltosta leijaileva savu tuoksuu oikein hyvälle.

Tervakset, tervaskanto, niistä leijuu eirnomainen tuoksu.
Tervaksisen puun tuntee painosta, se painaa enemmän, kuin tavallinen puu, koska sisältää pihkaa.
Tervaksisen puun kun halkaisee, niin se tuoksuu erittäin hyvältä, sellainen kermatoffeen tuoksu.
Tervaksisia puita ei kannata polttaa pesässä, koska pihkainen puu nokeaa ja jos on oikein pihkainen puu, niin kuumetessa pihka alkaa juoksemaan puusta ja voi valua tulipesään ja siinä onkin tulipesä piessä jokin ajan kuluttua.

Jos on metsässä, niin nuotion saa syttymään tervaksilla ja kokenut metsämies/erämies kyllä tietä mistä tervaksia löytää.
Tervaksia on todennäköisimmin männyn kannoissa ja pystyyn kuivuneissa mäntypuissa, joissa on rosolatva tai runko vaurioitunut, jolloin tervaa on erittynyt.
Tervaksesta, kun viestää hienoja lastuja, niin palavat erittäin voimakkaasti ja mustaa savua nousee ilmaan eli hyviä sytykkeitä, parempia kuin koivun tuohi.
Pystyyn kuivuneet puut ovat kuin polttopuuvarastoja, niistä saa kuivaa polttopuuta, mutta ei niitä saa kuka tahansa mennä kaatamaan, jollei ole omassa metsässä.
Hätätilanteessa voi kyllä sytyttää nuotion, vaikka ei olisi omassa metsässä.

Jokaisen retkeilijän perustaitoihin kuuluu osata tehdä ja sytyttää nuotio.

15

1536

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Minä olen jopa törmännyt tervaskantoon. Kansallispuistossa. Historian hetket ovat niissä yhä nähtävissä.

      • Anonyymi

        Jes, mutta Myrkynvihreät vihaa ja vihaa !


      • Anonyymi

        Kumma, kun pitää kämästä äijänkäppyrää heti tunkea tuoksugalleria juttuun.
        Sama, kuin syntymäpäivä kahvipöytään laittaisit täytekakun sijaan alastom naisen pyllyn pönöttämään.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kumma, kun pitää kämästä äijänkäppyrää heti tunkea tuoksugalleria juttuun.
        Sama, kuin syntymäpäivä kahvipöytään laittaisit täytekakun sijaan alastom naisen pyllyn pönöttämään.

        Mut toi Lapin ukko nyt on kuitenkin perinteinen tervaskanto.
        "Miksi sinä etelän mies huitot? Miksei sinä käytät ohvia?"


    • Anonyymi

      Tervan ja pihkan tuoksut ovat terapeuttisia. Suosin niitä myös löylytuoksuina.

      • Anonyymi

        Minä suosin, et sinä.


      • Anonyymi

        Serkku tytöllä oli sellainen puinen tervapullo kaulariipus.
        Pienessä pullossa oli sisällä pieni määrä tervaa ja korkin sai auki, jolloin pystyi imppaamaan tervantuoksua.


    • Anonyymi

      Muistan että lapsena olen pureskellut pihkaa. Ja tervapastillit nyt tietenki maistuu, irtokarkkihyllyllä tervapirut houkuttelee tuosullaan. Pihkavoide, kuusenpihkasta, on tehokasta, antibakteerista, haavojaanhan puukin sillä parantaa. Käytetään sairaaloissakin.

      • Anonyymi

        Se on puun pihkasyöpä kasvain, kuten ihmisellä syöpä, niin puulle tulee omanlainen syöpä.


    • Anonyymi

      Kirpeä pakkasilma telttamajoituksessa, tuolloin ymmärtää miten mukavaa on istahtaa nuotion äärelle. Savu ei haittaa ollenkaan. Savun tuoksu tarkoittaa lämpöä kylmettyneelle keholle.

    • Tuttuja tuoksuja varmaan kaikille suomalaisille..Tai en nyt tiedä nuoremmista sukupolvista..🤔

    • Semmosta. Olen ollut myös tuotantopäässä eli tervahaudan latomisessa ja tervan poltossa.

      Miksiköhän sitä muuten sanotaan tervan poltoksi vaikka tavoite on saada terva puusta talteen?

    • Anonyymi

      Voe tokkiinsa. Nykyään tulee niin harvoin metsään lähdettyä saatikka nuotiota sytyteltyä, että ihan harmittaa. Aina kun lähtee, niin miettii, että miksi tätä ei tule useammin lähdettyä. No lohdutukseksi kotona tulee takkaa polteltua ja varsinkin näin talvella tunnelmoitua. Kyllä se sekin terapiasta käy. Surullista toisaalta, mukamas aina niin paljon kaikkea.. Polttopuutkin ostetaan nykyään valmiina. Aikamoisia hintoja niistä Etelä-Suomessa maksellaan, esim. polttopuuta.net tai Torilta. Silti vaikutta, että nyt monella kuivat puut loppu, vaikka Suomi on täynnä metsää!

      Tuosta tervasta tuli mieleen vielä Tervas suur-partioleiri vuodelta 1990. Siellähän tehtiin ja poltettiin tervahauta leirin aikana. Oli hauska päästä sekintoimitus seuraamaan. Tässä Ylen dokkari leiristä, jos satuit olemaan mukana:

      https://yle.fi/aihe/artikkeli/2010/04/09/tervas-partioleirilla-1990

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      147
      2962
    2. Koettakaa nyt Trumpinkin fanit ymmärtää:

      Hän on myös jo vanha mies. Kukaan ei tiedä, mitä kunnossa hän on parin vuoden päästä.
      Maailman menoa
      316
      2092
    3. Mopomiitti onnettomuus

      Vittu se tehdas-alue ole oikea paikka mopomiitille, Ja minkälainen vanhempi hyväksyy, että pojan mopo kulkee järkyttävä
      Kokkola
      91
      2061
    4. Pääsit nainen todella

      lähelle ja kaikki sinussa oli jotain selittämättömän kiehtovaa. Silti en koskaan ymmärtänyt sinua täysin. Mitä halusit t
      Ikävä
      125
      1997
    5. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      46
      1779
    6. En saa unta kun ajattelen

      Sinua mies. Sydäntä ahdistaa meidän välit 😌😞
      Ikävä
      81
      1455
    7. YLE kirjoittaa - Viritetyt sähköpyörät aiheuttavat ongelmia poliiseille

      "Itse rakennellut ja viritetyt sähköpyörät ovat poliisin ja Liikenneturvan mukaan yleistyvä kirous liikenteessä." https
      Pyöräily
      101
      1230
    8. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      27
      1198
    9. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      24
      1110
    10. Vieläkö pidät minusta

      Vieläkö pidät minusta nuori nainen? Vaikutat etääntyneeltä ja olen ajatellut että haluat olla rauhassa.
      Ikävä
      102
      999
    Aihe