Miten hyväksyä

Anonyymi

Minä itken joka ilta, päivä ja aamu miettien sitä milloin vanhempani kuolevat. He ovet minulle kaikkikaikessa ja tätkeimmät ihmiset koko maailmassa (tottakai pikkuveljeni lisäksi). Olen koittanut etsiä netistä tietoa miten hyväksyä se että kaikki kuolee joskus. Vanhempani ovat minulle niin tärkeitä että ottaisin luodin heidän puolestaan ja en tiedä miten selviän sitten kun he kuolevat, kuolenko kenties itsekkin suruun. Vanhempani ovat vasta 45 ja 43 ja minä olen 12 täytän elokuussa 13. Vanhempani täyttävät helmikuussa 46 ja 44, heillä on todennäköisesti vielä pitkä elämä edessä (n.puolessa välissä nyt). Uskon että kun isovanhempani kuolevat ja nään sen tuskan äidin ja isin silmissä niin ymmärrän että se päivä kun omat vanhemmat tai huoltajat kuolevat on rankka jokaiselle. Ylitsepääseminen voi kestää kuukausia tai vuosia harvemmin vuosikymmeniä. Uskon että kun nään miten vanhempani (suurimmat esikuvani) pääsevät yli omien vanhempiensa kuolemasta niin osaan itsekkin sitten suhtautua samalla tavalla heidänkin kuolemaan. Minä ja minun perheeni olemme käyneet joka vuosi ulkomailla ainakin 2kertaa ja ne ovat upeita muistoja. Paljon upeita muistoja on vielä tulossakin. Mutta joka tapauksessa kiitos jos olet lukenut tämän loppuun adti ja jos omat vanhempasi/oma vanhempasi/omat huoltajasi/oma huoltajasi on kuollut niin miten olet päässyt yli? Ja uskotteko siihen että näämme sukulaisemme uudelleen kun kuolemme ja hekin ovat kuolleet?

1

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ihan varmaksi ei voi koskaan tietää, milloin kukin ihminen kuolee. Siksi olisi parasta aina olla sillä mielellä, ettei jää todella pahoja sanomattomia sanoja tai tekemättömiä tekoja toisten suhteen. Aina ei pääse toista kuolinvuoteenvierelle tapaamaan, kuolema voi saapua yllättäen, eli siinä vaiheessa on liian myöhäistä kiittää tai pyytää anteeksi.

      Todellakin nykyään todennäköisyys kuolla vanhempiesi iässä on varsin pieni. Itse olin vanhempiesi ikäinen, kun viimeinen isovanhemmistani kuoli. Molemmat vanhempani ovat vielä elossa.

      Sen muistan edellisistä sukulaisten kuolemista, että isovanhempien kuolematkin oli jotenkin helpompi hyväksyä, kun oli itse nuori. Oikeasti hautajaiskuvissa itsekin näytti kauhean surulliselta. Sukulaisten kuolemista toipui kuitenkin varsin kivuttomasti ja elämä jatkui. Mutta vasta viimeisen isovanhemman kuolemaan suhtautui eri tavoin ja se teki kaikkein eniten kipeää.

      Toisaalta turha miettiä liian aikaisin toisten kuolemaa. Elämä on yllättävä, mutta todennäköistä myös on, että elämme keskimäärin 80-vuotiaiksi. Tulevaisuudessa ehkä jopa sitäkin vanhemmiksi, jos maailman tilanne pysyy suunnilleen hallinnassa ja rauhallisena. Ehkä kuoleman miettiminen voi symbolisoida myös omaa kasvuasi. Olet tajunnut, että kaikki on rajallista. On hyvä, että tiedostat elämän rajallisuuden. Koetan silti keskittyä enemmän elämään. Osoita välittämisesi tärkeille ja läheisille ihmisille. Siten saat hyviä muistoja talteen, eikä tarvitse katua jälkeen päin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      90
      1280
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      151
      1056
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      68
      831
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      14
      770
    5. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      290
      706
    6. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      698
    7. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      60
      694
    8. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      39
      681
    9. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      60
      658
    10. En oikeastaan usko että sinä tai kukaan

      Olisi oikeasti ihastunut tai rakastunut. Se on joku harhakuva joka minusta miehestä syntyi. Ja kun se särkyy, niin "tunt
      Ikävä
      42
      634
    Aihe