Mottorinpesu itse

jjrq

Voiko moottorinpesun tehdä itse??

13

1777

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • haastaja

      sen itsekin tehdä, kunhan ottaa muutaman perusasian huomioon: 1) anna moottorin jäähtyä, mieluummin kylmä 2) suihki moottorinpesuaine konehuoneeseen 3) suihkuta (mieluimmin painepesurilla), mutta varo kaikkein arimpia kohtia esim virranjakaja, kaasutin ym. Jos oikein huolimattomasti annat palaa vettä, niin käyntiin voi olla vaikea saada, mutta muuten kyllä hoituu suht helposti. EI MUUTAKUIN USKALLA ALOITTAA.

    • Kiillotuskone

      En suosittele jos ei ole aivan pakko.Sielä on nykyisellään paljon sähköliittimiä ja kaiken näkösiä boxeja ja ohjainyksiköitö.Siinäkun menee vesi johonki liittimeen sopivasti ja tekee oikosulkua tms, voipi olla et auto ei inahdakkaa sen jälkeen.Yleensä käy kukkarolle korjuuttaminen:))))

    • tehnyt

      Eli täällä tuli jo neuvoja, mutta lisää..Eli suojaa noi sähkölaitteet muovipusseilla tai elmukelmulla..Riippuen autosta, mitä kannattaa suojata..Omassani pistin virranjakajan ja releboxin muovipussiin. Tästä huolimatta yksi pytty ei pyörinyt pesun jälkeen. Sitten vaan paineilmaa virranjakajan johtoihin ja tulppien päihin, niin kaikki toimi kuin ennen.

      • Masa

        Itse olen pessyt muutamia kertoja seuraavasti:

        Kone kylmäks, painepesurilla vettä päälle, pesuainetta, painepesurilla vettä päälle, konepelti kiinni, ajamaan.

        Ei vaadi mitään ihmeen muovipusseja ym. härpäköitä sinne häiritsemään. Kyllä ainakin näissä 90-luvun puolivälin saksalaisissa on paikat tiivistetty/suojattu riittävän hyvin jo tehtaalla.

        -Masa E39/E36-


      • E38
        Masa kirjoitti:

        Itse olen pessyt muutamia kertoja seuraavasti:

        Kone kylmäks, painepesurilla vettä päälle, pesuainetta, painepesurilla vettä päälle, konepelti kiinni, ajamaan.

        Ei vaadi mitään ihmeen muovipusseja ym. härpäköitä sinne häiritsemään. Kyllä ainakin näissä 90-luvun puolivälin saksalaisissa on paikat tiivistetty/suojattu riittävän hyvin jo tehtaalla.

        -Masa E39/E36-

        Mulla moottorin vesipesun jälkeen ei BMW E38 käynyt varmaan kuin neljällä pytyllä kahdeksan sijaan. Moottori kävi todella epätasaisesti ja tehottomasti. Tuntui että auto olisi tehnyt loppuaan. No onneksi sain kuntoon kun kuivattelin tulpat paineilmalla ja CRC suihkimalla. Ei kyllä sen jälkeen hirveästi huvittanut enää moottoripesu.

        Ja se joka sen moottorin pesi oli kaverini joka niin vakuutti ettei moottori pesu tee mitään. Mutta mites sitten kävikään.

        Ammattilaiset tekee moottoripesun aina öljypohjaisilla liottimilla. Juttua oli joskus koeajo.tv ohjelmassa. Jotku sanoo foorumeila että paras ja varmin keino pessä moottori on pestä se CRC:llä ja kuivata se sitten rätillä tai sitten ihan vain pyyhkiä pahimmat liat CRC:llä kostutetulla rätillä.


    • painetta

      Aikoja sitten kultaisella 80-luvulla eräs tuttu pesi Mersun bensaruiskukonetta ja eihän se pesun jälkeen lähtenyt käyntiin. Vika oli ruiskun ohjausyksikössä, jonkalaisen uuden ao. henkilö oli jo kerinnyt isolla rahalla Veholta ostamaan. Kun vanhaa yksikköä tutkittiin, niin havaittiin että vedenpaine oli työntänyt ohjausyksikön muovikuorta ja tämä puolestaan ohjausyksikön piirilevyn komponentin jalkaa ja ao. komponentin juotos oli pettänyt (kun oli yksipuoleinen eli ei-niin-luotettava piirilevy). Pienellä tinakolvin käytöllä vanha ohjausyksikkö saatiin kuntoon, mutta jo ostetun yksikön palautus ja rahojen takaisinsaanti Veholta oli vaikeampaa, mutta kuulemma hirvittävän itkemisen jälkeen onnistui.

      Opetuksena olkoon se, että kannattaa hieman katsoa minne ruiskuttaa ja minkälaisella paineella ruiskuttaa.

    • kannata

      suinpäin laskea vettä konehuoneeseen,nimittäin olen kuullut,että joidenkin nykyautojen moottoreissa on vesipesu kokonaan kielletty,ainoastaan paikallisesti ja varovasti.

      • käsin tosin

        Lika tulee kunnossa olevaan moottoriin lähinnä alhaalta ja myös vain ja ainoastaan alhaalta päin moottorin itse myös pesen. Siis alustapesun yhteydessä. Toki eri asia on, jos moottori on roiskinut öljyä ympäriinsä, mutta pelkkä hiekka ja pöly tekee vähemmän potentiaalista haittaa kuin vesi nykyauton sähkölaitteille.

        Jos kumminkin haluaa pestä tavalliseen tapaan, niin starttimoottori ja generaattori sekä virranjakaja lienee syytä jättää vähemmälle huuhtelulle eli suojataan muovipusseilla.


    • Bensalla

      Akusta kenkä irti ja bensalla ei hapeta liittimiä. Tietysti paineilmaruiskua käyttäen. Anna kuivua vartti ja kenkä paikalle.

    • JagV12

      Voi pestä,itse ruiskuttelin moottorinpesuainetta lämpimälle koneelle/ympäri konehuonetta ja sitten
      vettä päälle letkusta(letkussa suutin,josta terävä,nopea suihku).Pesun jälkeen vaan pata
      käyntiin,niin turhat vedet,jotka jäivät nokka-akseleiden väliin kanteen,tms.haihtuvat pois.

      • nyt kertokaa: miksi pitää pestä?
        Minä olen pessyt vasta sitten, kun kone menee remonttiin ja on jo pois konehuoneesta. Eli normaalitapauksessa vasta useamman sadantuhannen ajokilometrin jälkeen.
        En tosiaankaan tiedä, miksi.


      • ihmettelijä
        sitroen kirjoitti:

        nyt kertokaa: miksi pitää pestä?
        Minä olen pessyt vasta sitten, kun kone menee remonttiin ja on jo pois konehuoneesta. Eli normaalitapauksessa vasta useamman sadantuhannen ajokilometrin jälkeen.
        En tosiaankaan tiedä, miksi.

        Mikäs siinä jos haluaa vapaaehtoisesti moottorinsa ruostuvan ja elektroniikkaosien hapettuvan. Jos konehuone on oikein vanha ja öljyinen on paloturvallisuuden nimessä hyvä pestä. Muuten ei ole mitään HYVÄÄ syytä.


      • JagV12
        ihmettelijä kirjoitti:

        Mikäs siinä jos haluaa vapaaehtoisesti moottorinsa ruostuvan ja elektroniikkaosien hapettuvan. Jos konehuone on oikein vanha ja öljyinen on paloturvallisuuden nimessä hyvä pestä. Muuten ei ole mitään HYVÄÄ syytä.

        Vain koska konehuone oli pölyinen/likainen.Eli vain sen takia,että pataa mukavampi katsella(tosin tämä tulee tehtyä n.1-2 kertaa/vuosi).
        Kun on kevytmetallista tehty lohko/kannet ja kunnon sähkölaitteet,niin ei ruostu,ei hapetu(tässä on tärkeätä se kuivaus).


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitään järkeä?

      Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      127
      1974
    2. Noniin rakas

      Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      100
      1720
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

      Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      57
      1360
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

      Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      77
      1334
    5. Multa sulle

      Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      31
      1028
    6. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

      Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      51
      933
    7. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

      Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      47
      926
    8. Onko sulla empatiakykyä?

      Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      44
      882
    9. Tavoitteeni onkin ärsyttää

      Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      109
      863
    10. Ei se mene ohi ajan kanssa

      Näin se vaan on.
      Ikävä
      73
      856
    Aihe