Kyse olisi siis vanhasta tsekkiskodasta. Olisi tuollainen kesäautona. Ongelma koskee käynnistystä. Jos ulkona on hiemankin viileää niin (0- 10) niin käynnistyminen on todella vaikeaa. Kone käynnistyy mut sammuu samantien. Noin 5 asteessa joutuu parhaimmillaan käynnistelemään 10 kertaa ennenkuin auton saa pysymään käynnissä. Mitenköhän tuon ongelman saisi ratkaistua? Itse epäilen kaasutinta. Tietäisköhän joku, et saisiko tuohon laitettua kaksikurkkuisen kaasuttimen jostain muusta merkistä. Tuntuu siltä että kaasutin on se joka mättää. Olen erittäin kiitollinen vinkeistänne
120L tsekkiSkoda
30
9317
Vastaukset
- .....
yks vaihtoehto saattaa olla talbot kerran kun tabotin moottoorinkin voi paiskata skodaan
mopo sportin kuvastos olis weber korv.kaasari 245e (kallis)
sitten vois ottaa kaasarin irti ja käydä kiertelemässä purkamoja ym.pajoja ja vertailla että missä olis samanlainen kiinnitys - Vulkan
Tarkista ensinnäkin sytytyksen ajoitus. Skodassa se tuppaa siirtymään itsekseen myöhäisemmälle ja ajoitus vaeltelee muutenkin kun ihmiset eivät voitele virranjakajaa käyttöohjeen mukaan. Ennakon pitäisi olla tyhjäkäynnillä 8 astetta.
Onko autosi uudempaa mallia (vm. 1984->)? Siinä on etuvastuksellinen puola joka takaa paremman käynnistyvyyden.
Kannattaa myös tarkistaa polttoainepumpun sakkakuppi ja kaasuttimen kannessa bensaletkun sisäänmenon kohdalla oleva sihti. Niihin on voinut kertyä roskia tai vettä. Sihdit ovat muutenkin huonoja ja ne päästävät roskia kaasuttimeen. Ongelman välttää asentamalla kaasuttimen ja bensapumpun välille suodattimen suoraan letkuun.
Muita kaasuttimessa olevia ongelmia voivat olla kiero kansi (ilmansuodattimen kiinnitysruuvi vedetty joskus liian kireälle), matala pinta kohokammiossa, löystyneistä pultti- tai mutterikiinnityksistä aiheutuva vuoto, ja vanhemmanmallisessa kaasuttimessa (Jikov 32 EDSR; 1983 asti) kaasuttimen tyhjäkäynnin solenoidiventtiilin kiinnityksen löystyminen.
Bensapumpun kalvossakin voi toki olla vuoto.
Yleensä Skoda lähtee käymään (ja jää käyntiin) ensimmäisellä yrityksellä vaikka puolen vuoden seisonnan jälkeen, jos pumppaa bensapumpun käsikahvalla kaasuttimen täyteen ennen käynnistystä. Jikovin kaasuttimen ominaisuus tuppaa olemaan se että auto vaatii muutaman käynnistyskerran ellei tätä tee.
Yksi vaihtoehto olisi tietysti laittaa sähköinen bensapumppu joka käynnistyy heti kun laittaa virrat päälle ettei tarvitse liata käsiään joka kylmäkäynnistyksen yhteydessä.
Jos Skodan kone on oikein säädetty ja muuten kunnossa, se lähtee kylmänä käyntiin vaikka 30 asteen pakkasessa (testattu!).- Jussi
Kiitän paljon asiallisista ja valaisevista vastauksista. Täytyy ruveta katselemaan skodan kaasutinta. Auton vm on 89. Luultavasti antamienne tietojen valaisemana löydän vian.
- Vulkan
Jussi kirjoitti:
Kiitän paljon asiallisista ja valaisevista vastauksista. Täytyy ruveta katselemaan skodan kaasutinta. Auton vm on 89. Luultavasti antamienne tietojen valaisemana löydän vian.
Ei kestä kiittää - on tullut joskus aikoinaan Skodia enemmänkin ruuvattua.
Tässä osoitteessa näyttäisi olevan vastaisen varalle aika pätevän näköinen Skoda-aiheinen keskustelupalsta:
www.skodapower.tk
Pidähän Sokota ajossa - aina on ilo nähdä liikenteen seassa vanhoja kunnon takapotkuja, varsinkin, jos ovat hyvin pidettyjä. :)
- pyllynreikä
Ekana autona mulla oli 130L -86. Se myös tuntui aluksi käynnistyvän huonosti kylmemmillä ilmoilla.
Kaasua kun pumppasi yli kymmenen kertaa ennen käynnistystä niin lähti paljon paremmin käyntiin, bensapumpusta on myös hyvä pumpata käsin bensaa kaasarille.- Vulkan
Lähtee kylmänä aamuna paremmin käyntiin kun edellisena päivänä ennen sammuttamista vetää ryypyn päälle ja kääntää virran pois sitten. Tehokas, joskaan ei suositeltava tapa. Bensaa menee männän päälle ja valuu kampikammioon.
- Jussi
neuvojen perusteella värkkäsin tuota skodaa pikkasen. Putsasin polttoainesuodattimen, voitelin virranjakajan ja säädätin sytytyksen. Nyt skooda pelaa huomattavasti paremmin. Tänäaamunakin pysyi käynnissä eka startista. Tämän päivän nimiin nappaan irti sen letkussa olevan suodattimen ja heitän sillä vesilintua. Laitan tavallisen tarvike polttoainesuodattimen siihen letkuun joka menee pumpusta kaasuttimeen.
jossain vaiheessa vaihdan vielä sähköisen bensapumpun. Kiitän vielä kerran SUURESTI saamistani vinkeistä. Siitä oli valtava apu, ja nyt skooda hörskyttää paljon pirteemmin =)- Vulkan
Sitten kannattaa muuten säätää vielä venttiilien välykset; 120L:ssä imuventtiilin välys on 0,15 mm ja pakoventtiilin 0,20 mm. Välykset tuppaavat pienenmään kun venttiilien seetit kuluvat lyijyttömän polttoaineen käytön seurauksena. Ajan myötä venttiilit alkavat kantaa. Välykset kannattaa säätää kymppitonnin välein.
Jos ajaa pidempää matkaa, kannattaa ehdottomasti käyttää lyijyn korvaavaa lisäainetta polttoaineen seassa etteivät venttiilit poraudu kanteen. Kaupunkiajossakin siitä on toki hyötyä.
Itselläni on takataskussa vuosien varrelta monia konsteja takatuuppari-Skodan modifioimiseksi. :) - Jussi
Vulkan kirjoitti:
Sitten kannattaa muuten säätää vielä venttiilien välykset; 120L:ssä imuventtiilin välys on 0,15 mm ja pakoventtiilin 0,20 mm. Välykset tuppaavat pienenmään kun venttiilien seetit kuluvat lyijyttömän polttoaineen käytön seurauksena. Ajan myötä venttiilit alkavat kantaa. Välykset kannattaa säätää kymppitonnin välein.
Jos ajaa pidempää matkaa, kannattaa ehdottomasti käyttää lyijyn korvaavaa lisäainetta polttoaineen seassa etteivät venttiilit poraudu kanteen. Kaupunkiajossakin siitä on toki hyötyä.
Itselläni on takataskussa vuosien varrelta monia konsteja takatuuppari-Skodan modifioimiseksi. :)Kuullostaa kieltämättä vahvasti siltä että tietoa löytyy :)Nyt Skodaan on tehty kaikki muu, paitsi bensapumpun vaihto ja venttiilien säätö. Ero on kuin yöllä ja päivällä aiempaan verrattuna. Harmi että venttiilien säätö voi olla hankalaa, kun ei taida olla oikein tilaa säätää, aika ahdas tuo Skodan moottoritila :( Olisi tarkoitus lähivuosina tehdä tuohon Skodaan erinäisiä asioita. Alkuperäinen oranssi maali ei ole mitenkään hääppöistä, joten ilmeisesti ensi kesänä skoda saa uuden maalipinnan. Ruosteiden kanssa ei ole onneksi mitään ongelmaa, kun toi vauhtihirmu on seissyt jokaisen talven lämpimässä tallissa, eikä sillä ole ajettu talvella. Mittarilukemakaan ei ole kuin 80tkm, joten eiköhän tuo skodan hengissäpito onnistu vielä monen vuoden ajan. Niin kiva rassi, ettei kertakaikkiaan raski luopua tuosta, vaikka pihassa on uudehko toyotakin :)
- Vulkan
Jussi kirjoitti:
Kuullostaa kieltämättä vahvasti siltä että tietoa löytyy :)Nyt Skodaan on tehty kaikki muu, paitsi bensapumpun vaihto ja venttiilien säätö. Ero on kuin yöllä ja päivällä aiempaan verrattuna. Harmi että venttiilien säätö voi olla hankalaa, kun ei taida olla oikein tilaa säätää, aika ahdas tuo Skodan moottoritila :( Olisi tarkoitus lähivuosina tehdä tuohon Skodaan erinäisiä asioita. Alkuperäinen oranssi maali ei ole mitenkään hääppöistä, joten ilmeisesti ensi kesänä skoda saa uuden maalipinnan. Ruosteiden kanssa ei ole onneksi mitään ongelmaa, kun toi vauhtihirmu on seissyt jokaisen talven lämpimässä tallissa, eikä sillä ole ajettu talvella. Mittarilukemakaan ei ole kuin 80tkm, joten eiköhän tuo skodan hengissäpito onnistu vielä monen vuoden ajan. Niin kiva rassi, ettei kertakaikkiaan raski luopua tuosta, vaikka pihassa on uudehko toyotakin :)
Venttiilien säätö on ihan helppo homma kun irrottaa ensin ilmansuodattimen (10 mm ja 12 mm avaimet; jälkimmäinen voi olla 13 mm jos joku vaihtanut). Sitten venttiilikopan kansi auki; kaksi mutteria 10 mm avaimella. Ryypyn vaijeria ei kannata irrottaa jos mahdollista, kun sen takaisin asentaminen voi olla vaikeampaa kuin ensi näkemältä näyttää. Jos haluat kuitenkin ottaa sen pois tieltä, tarvitset kaksi 8 mm kiintoavainta. Kun laitat sen takaisin, kiinnitä erityisesti huomiota siihen että et kiristä vaijerinkuorta vasten tulevaa kiinnitysruuvia liian tiukkaan ettei se litisty. Venttiilivälysten säätämiseen tarvitset 11 mm kiintoavaimen ja talttapäämeisselin. Ja tietysti 0,15 ja 0,20 mm plarit. Venttiilikopan korkkitiiviste maksaa Motonetissa parisen euroa.
Jos bensapumppu toimii, niin ei sitä silloin välttämättä tarvitse vaihtaa sähköiseen. Mekaaninenkin pumppu on ihan toimiva, joskin sähköpumppu on jossain määrin helpompi.
Alkuperäinen maalipinta menee mataksi aika helposti, mutta sitä voi kyllä elvyttää yllättävän hyvin ankaralla vahauksella. Pieni hiomavahaus ja Turtlen tai Autoglymin tahnavaha pintaan (oman kokemukseni mukaan pullovaha ei ole ihan yhtä tehokas kauhtuneella maalipinnalla), armotonta jynssäystä, ja avot, Skoda kiiltää kuin juutalaisen kulli. :) - Vulkan
Jussi kirjoitti:
Kuullostaa kieltämättä vahvasti siltä että tietoa löytyy :)Nyt Skodaan on tehty kaikki muu, paitsi bensapumpun vaihto ja venttiilien säätö. Ero on kuin yöllä ja päivällä aiempaan verrattuna. Harmi että venttiilien säätö voi olla hankalaa, kun ei taida olla oikein tilaa säätää, aika ahdas tuo Skodan moottoritila :( Olisi tarkoitus lähivuosina tehdä tuohon Skodaan erinäisiä asioita. Alkuperäinen oranssi maali ei ole mitenkään hääppöistä, joten ilmeisesti ensi kesänä skoda saa uuden maalipinnan. Ruosteiden kanssa ei ole onneksi mitään ongelmaa, kun toi vauhtihirmu on seissyt jokaisen talven lämpimässä tallissa, eikä sillä ole ajettu talvella. Mittarilukemakaan ei ole kuin 80tkm, joten eiköhän tuo skodan hengissäpito onnistu vielä monen vuoden ajan. Niin kiva rassi, ettei kertakaikkiaan raski luopua tuosta, vaikka pihassa on uudehko toyotakin :)
Ruosteesta vielä sen verran että älä missään nimessä käytä alkuperäistä tunkkia. Systeemi on niin onneton että tunkki voi painua helmasta sisään tervepeltisessäkin autossa. Helmat ovat aika ohutta peltiä ja ne kannattaa kyllä ruostesuojata sisältä käsin kotelonsuoja-aineella jos mahdollista. Kesälläkin voi kosteus tehdä tepposet.
Kojelaudan alla molemmilla puolilla olevat kumiletkut tuppaavat vuotamaan jalkatilaan ja tukkiintumaan roskista. Ne ovat valumaletkuja lämmityslaitteen tilasta ja niihin pääsee käsiksi tavaratilan puolelta puhalluslaitteen tilasta. Reunan alle kannattaa laittaa silikonia ettei vesi valu kintuille. Letkujen alapäistä kannattaa ottaa pois kumitutit (elleivät ne ole jo pudonneet), jotka estävät roskien valumisen ulos. Sinne pääsee käsiksi irrottamalla sisälokasuojan. Samalla kannattaa putsata etukaarien takaosat roskista.
Lattiaverhoilumattojen alta kannattaa heittää pois äänieristykseen käytetyt lumppumatot, jotka hautovat kosteutta. Tilalle voi laittaa muovista karvamattoa (eteismattoa mitä saa metritavarana) karvapuoli alaspäin, niin että ilma pääsee kiertämään välissä. Se eristää myös jonkin verran ääneltä. - Jussi
Vulkan kirjoitti:
Venttiilien säätö on ihan helppo homma kun irrottaa ensin ilmansuodattimen (10 mm ja 12 mm avaimet; jälkimmäinen voi olla 13 mm jos joku vaihtanut). Sitten venttiilikopan kansi auki; kaksi mutteria 10 mm avaimella. Ryypyn vaijeria ei kannata irrottaa jos mahdollista, kun sen takaisin asentaminen voi olla vaikeampaa kuin ensi näkemältä näyttää. Jos haluat kuitenkin ottaa sen pois tieltä, tarvitset kaksi 8 mm kiintoavainta. Kun laitat sen takaisin, kiinnitä erityisesti huomiota siihen että et kiristä vaijerinkuorta vasten tulevaa kiinnitysruuvia liian tiukkaan ettei se litisty. Venttiilivälysten säätämiseen tarvitset 11 mm kiintoavaimen ja talttapäämeisselin. Ja tietysti 0,15 ja 0,20 mm plarit. Venttiilikopan korkkitiiviste maksaa Motonetissa parisen euroa.
Jos bensapumppu toimii, niin ei sitä silloin välttämättä tarvitse vaihtaa sähköiseen. Mekaaninenkin pumppu on ihan toimiva, joskin sähköpumppu on jossain määrin helpompi.
Alkuperäinen maalipinta menee mataksi aika helposti, mutta sitä voi kyllä elvyttää yllättävän hyvin ankaralla vahauksella. Pieni hiomavahaus ja Turtlen tai Autoglymin tahnavaha pintaan (oman kokemukseni mukaan pullovaha ei ole ihan yhtä tehokas kauhtuneella maalipinnalla), armotonta jynssäystä, ja avot, Skoda kiiltää kuin juutalaisen kulli. :)Tuo venttiilien säätö on hieman vieraampi homma. Ei ole koskaan tullut tehtyä sitä hommaa. Onko tuo 0.20 pakoventtiilille ja tuo 0.15 imu?? Tuskinpa edes tiedän kumpi on pako ja kumpi imu, niin uusi asia minulle =)
Tuo auton maalaaminen uusiksi juontuu erästä tapauksesta. 6-7v sitten Skodan kylkeen tuli eräs idiootti noin 50km/h vauhdilla. Skoda lensi törmäyksen voimasta parikymmentä metriä. Oli rankka korjaus savotta. Korjaamolla pellit oikaistiin, pakkeloitiin pahimmat kohdat ja maalattiin ainoastaan siitä kohti missä oli tehty peltitöitä. Nyt tuo maali millä silloin maalattiin on mennyt suoraan sanoen surkeaksi. Lakka on ikäänkuin hävinnyt ja eron huomaa alkuperäiseen maaliin. Tuskin sitä nyt millään vahalla saa enää kiiltämään :(
Ruosteensuojauksesta on huolehdittu mallikkaasti. Muistaakseni tuo skoda on käynyt finikorin täydellisen suojausohjelman. Ei ole pelkoa että ne tunkin reijät pettäisivät, kuten jo sanoinkin ettei tuosta skodasta löydy ruostetta pienintäkään pistettä, kuin ehkä pakoputkesta =) Katsastusmiehet ovat joka vuosi haltioissaan ettei ruostetta ole, oikein muistavat kehaista joka kerta :) Katsastus olisi ensi keskiviikkona, eiköhän se taas mene läpi, tai ainakin toivotaan niin =) - Vulkan
Jussi kirjoitti:
Tuo venttiilien säätö on hieman vieraampi homma. Ei ole koskaan tullut tehtyä sitä hommaa. Onko tuo 0.20 pakoventtiilille ja tuo 0.15 imu?? Tuskinpa edes tiedän kumpi on pako ja kumpi imu, niin uusi asia minulle =)
Tuo auton maalaaminen uusiksi juontuu erästä tapauksesta. 6-7v sitten Skodan kylkeen tuli eräs idiootti noin 50km/h vauhdilla. Skoda lensi törmäyksen voimasta parikymmentä metriä. Oli rankka korjaus savotta. Korjaamolla pellit oikaistiin, pakkeloitiin pahimmat kohdat ja maalattiin ainoastaan siitä kohti missä oli tehty peltitöitä. Nyt tuo maali millä silloin maalattiin on mennyt suoraan sanoen surkeaksi. Lakka on ikäänkuin hävinnyt ja eron huomaa alkuperäiseen maaliin. Tuskin sitä nyt millään vahalla saa enää kiiltämään :(
Ruosteensuojauksesta on huolehdittu mallikkaasti. Muistaakseni tuo skoda on käynyt finikorin täydellisen suojausohjelman. Ei ole pelkoa että ne tunkin reijät pettäisivät, kuten jo sanoinkin ettei tuosta skodasta löydy ruostetta pienintäkään pistettä, kuin ehkä pakoputkesta =) Katsastusmiehet ovat joka vuosi haltioissaan ettei ruostetta ole, oikein muistavat kehaista joka kerta :) Katsastus olisi ensi keskiviikkona, eiköhän se taas mene läpi, tai ainakin toivotaan niin =)Kuten kanavistakin näkyy, venttiilit ovat seuraavassa järjestyksessä: pako-imu-imu-pako-pako-imu-imu-pako. Sytytysjärjestys on sama kuin useimmissa muissakin nelisylinterisissä eli 1-3-4-2. Venttiilivälys säädetään silloin kun ko. työntötanko on perusympyrällä. Säätöarvot on annettu sen mukaan että moottori on kylmä. Tässä säätötavassa käytetään ns. viiden järjestelmää: Käännetään kampiakseli niin että ykköspytyn venttiilit "leikkaavat" eli toinen venttiili on juuri mennyt kiinni ja toinen juuri aukeamaisillaan. Tällöin vähennetään luvusta viisi pytyn numero (1) ja tuloksena on neljä. Siis säädetään nelospytyn venttiilien välys; löysätään lukitusmutteri ja säädetään ruuvimeisselillä välys oikeaksi siten että plari liikkuu hiukan nahkeasti välissä. Kun välys on oikea, kiristetään mutteri. Sytytysjärjestyksessä seuraavana ykkösen jälkeen on kolmonen; siis käännetään niin että kolmosen venttiilit leikkaavat. Sitten vähennetään luvusta viisi sylinterin lukema (3) ja tuloksena on 2. Säädetään kakkospytyn venttiilinvälykset yllä kuvatulla tavalla jne. Lopuksi pyöritetään vielä kerran kone läpi ja tarkistetaan että välykset menivät oikein.
Jos on mälli tullut kylkeen, niin sittenhän se maalaus taitaa olla aika välttämätön jos haluaa saada autosta siistin näköisen. Skodan punaista on yllättävän useaa eri sävyä, eli kannattaa olla tarkkana jos haluat saada siihen täsmälleen oikean sävyn.
Kaikesta huolimatta suosittelen olemaan käyttämättä tuota kyseistä tunkinreikää. Se on niin heikosti kiinni ettet usko. Hommaa ennemmin vaikka halpa haitaritunkki Biltemasta tai jostain vanhasta japanilaisesta autosta ja kakkosnelosen pätkä helmaa vasten kun nostat. Takapäässä voi nostaa suoraan tukivarren kiinnityskohdasta. Oikeasti, parempi heittää alkuperäinen tunkki mäkeen ettei tarvitse katua.
Onnea katsastukseen! :) - käytän
Vulkan kirjoitti:
Kuten kanavistakin näkyy, venttiilit ovat seuraavassa järjestyksessä: pako-imu-imu-pako-pako-imu-imu-pako. Sytytysjärjestys on sama kuin useimmissa muissakin nelisylinterisissä eli 1-3-4-2. Venttiilivälys säädetään silloin kun ko. työntötanko on perusympyrällä. Säätöarvot on annettu sen mukaan että moottori on kylmä. Tässä säätötavassa käytetään ns. viiden järjestelmää: Käännetään kampiakseli niin että ykköspytyn venttiilit "leikkaavat" eli toinen venttiili on juuri mennyt kiinni ja toinen juuri aukeamaisillaan. Tällöin vähennetään luvusta viisi pytyn numero (1) ja tuloksena on neljä. Siis säädetään nelospytyn venttiilien välys; löysätään lukitusmutteri ja säädetään ruuvimeisselillä välys oikeaksi siten että plari liikkuu hiukan nahkeasti välissä. Kun välys on oikea, kiristetään mutteri. Sytytysjärjestyksessä seuraavana ykkösen jälkeen on kolmonen; siis käännetään niin että kolmosen venttiilit leikkaavat. Sitten vähennetään luvusta viisi sylinterin lukema (3) ja tuloksena on 2. Säädetään kakkospytyn venttiilinvälykset yllä kuvatulla tavalla jne. Lopuksi pyöritetään vielä kerran kone läpi ja tarkistetaan että välykset menivät oikein.
Jos on mälli tullut kylkeen, niin sittenhän se maalaus taitaa olla aika välttämätön jos haluaa saada autosta siistin näköisen. Skodan punaista on yllättävän useaa eri sävyä, eli kannattaa olla tarkkana jos haluat saada siihen täsmälleen oikean sävyn.
Kaikesta huolimatta suosittelen olemaan käyttämättä tuota kyseistä tunkinreikää. Se on niin heikosti kiinni ettet usko. Hommaa ennemmin vaikka halpa haitaritunkki Biltemasta tai jostain vanhasta japanilaisesta autosta ja kakkosnelosen pätkä helmaa vasten kun nostat. Takapäässä voi nostaa suoraan tukivarren kiinnityskohdasta. Oikeasti, parempi heittää alkuperäinen tunkki mäkeen ettei tarvitse katua.
Onnea katsastukseen! :)tällaista systeemiä,
1 3
4 2
toimii,kun jaetaan näin syl. lukumäärä kahteen osaan sytytysjärjestyksen mukaan.
- jussi
Huomenna olisi tarkoitus säätää ne venttiilit. Lämmin kiitos Vulcanille ohjeista. Tänä aamuna huomasin jo, että skoda hörähti paljon paremmin tulille. Pakkasta oli pari astetta, ja lähti eka startilla, ja jopa pysyi käynnissä ilman raakaa otetta. Eipä olisi ennen säätöohjeita tapahtunut tätäkään ihmettä. Skodakin kiittää neuvoista =)
- jussi
Venttiilit säädettiin eilen, kaksi venttiiliä kantoi, joten onneksi tuli säädettyä ne nyt. Olisi saattanut tulla kalliimpikin remppa, jos olisi lykännyt tuota hommaa. Tänään skodillac sai vuoden liikennöinti-lisenssin joten ei muuta ku antaa skodan laulaa =)
- Vulkan
jussi kirjoitti:
Venttiilit säädettiin eilen, kaksi venttiiliä kantoi, joten onneksi tuli säädettyä ne nyt. Olisi saattanut tulla kalliimpikin remppa, jos olisi lykännyt tuota hommaa. Tänään skodillac sai vuoden liikennöinti-lisenssin joten ei muuta ku antaa skodan laulaa =)
Onneksi olkoon leimasta omistajalle ja autolle! :)
Jos intoa riittää, voithan käydä näyttämässä sitä kesällä Skoda-kerhon kokoontumisessa. Siellä on kuvien perusteella monenlaista ja -kuntoista Skodaa, eli ei kannattane hävetä jos käytön jäljet näkyvät. Tärkeintä on harrastus.
Kerholla on oma kotisivukin:
http://members.tiscali.fi/skodakerho/ - 130 RS
Vulkan kirjoitti:
Onneksi olkoon leimasta omistajalle ja autolle! :)
Jos intoa riittää, voithan käydä näyttämässä sitä kesällä Skoda-kerhon kokoontumisessa. Siellä on kuvien perusteella monenlaista ja -kuntoista Skodaa, eli ei kannattane hävetä jos käytön jäljet näkyvät. Tärkeintä on harrastus.
Kerholla on oma kotisivukin:
http://members.tiscali.fi/skodakerho/Hyvä että Jussin Skoda tuli kuntoon.
Ei muuta kun kokoontumiseen sitten Jämsänkoskelle kaikki jotka vaan pääsee, ei niitä Skodia siellä koskaan liikaa ole. - jussi
130 RS kirjoitti:
Hyvä että Jussin Skoda tuli kuntoon.
Ei muuta kun kokoontumiseen sitten Jämsänkoskelle kaikki jotka vaan pääsee, ei niitä Skodia siellä koskaan liikaa ole.Milloin tälläinen tapahtuma järjestetään? Katselin Skodakerhon sivuja ja sieltä en löytänyt mitään mainintaa tapahtumasta.
Kuullostaisi erittäin mielenkiintoiselta tapahtumalta, ja ei olisi matkaakaan Kajaanista kuin 370km, sen just viittisi ajaa Skodillacilla.
Laittakaa tietoa mistä löydän lisää tietoa tästä tapahtumasta.
Olipa tosissaan yllätys tuo katsastus. Ei tullut ainuttakaan merkintää. Jarrutkin oli niin hyvät, ettei takajarruissa ollut yhtään eroa, etujarruissakin eroa oli vain 2%. Katsastusmies tuumasi että tässähän on pakokaasuarvot melkein kuin katalysaattoriautossa :) Pohjasta katsastusmies kyseli että milloin on tuo massaus tehty, ihmetteli kun sanoin että 14v sitten. ei vaivautunut edes koskemaan pohjaan koska mitäpä sitä tervettä metallia koputtelemaan. Erittäin korviahivelevä katsastuskäynti ;-) - Vulkan
jussi kirjoitti:
Milloin tälläinen tapahtuma järjestetään? Katselin Skodakerhon sivuja ja sieltä en löytänyt mitään mainintaa tapahtumasta.
Kuullostaisi erittäin mielenkiintoiselta tapahtumalta, ja ei olisi matkaakaan Kajaanista kuin 370km, sen just viittisi ajaa Skodillacilla.
Laittakaa tietoa mistä löydän lisää tietoa tästä tapahtumasta.
Olipa tosissaan yllätys tuo katsastus. Ei tullut ainuttakaan merkintää. Jarrutkin oli niin hyvät, ettei takajarruissa ollut yhtään eroa, etujarruissakin eroa oli vain 2%. Katsastusmies tuumasi että tässähän on pakokaasuarvot melkein kuin katalysaattoriautossa :) Pohjasta katsastusmies kyseli että milloin on tuo massaus tehty, ihmetteli kun sanoin että 14v sitten. ei vaivautunut edes koskemaan pohjaan koska mitäpä sitä tervettä metallia koputtelemaan. Erittäin korviahivelevä katsastuskäynti ;-)Kerhoesittely-osion lopusta löytyi tällainen teksti:
"Kerhollamme on vuotuinen tapahtuma, kokoontumisajo jossa tavataan tuttuja, katsotaan autoja ja päätetään kerhon toiminnasta seuraavalle vuodelle. Kokoontumisajo pyritään järjestämään joka vuosi eri paikkakunnalla ja tässä onkin varsin hyvin onnistuttu. Tapahtuma on aina juhannusta edeltävällä viikonlopulla." - 130 RS
jussi kirjoitti:
Milloin tälläinen tapahtuma järjestetään? Katselin Skodakerhon sivuja ja sieltä en löytänyt mitään mainintaa tapahtumasta.
Kuullostaisi erittäin mielenkiintoiselta tapahtumalta, ja ei olisi matkaakaan Kajaanista kuin 370km, sen just viittisi ajaa Skodillacilla.
Laittakaa tietoa mistä löydän lisää tietoa tästä tapahtumasta.
Olipa tosissaan yllätys tuo katsastus. Ei tullut ainuttakaan merkintää. Jarrutkin oli niin hyvät, ettei takajarruissa ollut yhtään eroa, etujarruissakin eroa oli vain 2%. Katsastusmies tuumasi että tässähän on pakokaasuarvot melkein kuin katalysaattoriautossa :) Pohjasta katsastusmies kyseli että milloin on tuo massaus tehty, ihmetteli kun sanoin että 14v sitten. ei vaivautunut edes koskemaan pohjaan koska mitäpä sitä tervettä metallia koputtelemaan. Erittäin korviahivelevä katsastuskäynti ;-)17-19.6.2005 näyttäis olevan kokoontuminen.
Jämsänkosken Rasua Camping:llä.
Sinne vaan kaikki joilla Skoda on.
- Skoda oli perheessä
Isälläni oli aikoinaan 1977 mallinen Skoda 130? tai joku vastaava.
Isäni kertoi, että Skodassa oli ongelmana juuri tuo kaasutin ja isäni roplattua kiihdytyspumppua Skoda alkoi toimia erittäin hyvin.
Hauskana yksityiskohtana mainittakoon teksti Skodan omistajan käsikirjasta: "..öljynpainevalo saattaa syttyä palamaan ajon aikana (tai auton ollessa uusi), mutta siitä ei tarvitse välittää..." tai jotakin sinne päin. Kertoo siitä, että moottorin koneistuksen laatu oli aika heikkoa. Mutta Skoda kaikkine puutteineen palveli meitä 4 vuotta. Että semmoinen tarina!- Vulkan
Taisi olla S100/S110-sarjan Skoda, eli tämännäköinen:
http://auta5p.car.cz/zkusenosti/skoda_110/s110_01.jpg
Näitten mallien kaasutintyyppi oli joko yksikurkkuinen Jikov 32 BS 3170 (S100) tai 3171 (S110L) tai sitten kaksikurkkuinen Jikov 32 DDSR (S110LS ja S110R Coupé). Naissä kaasuttimissa tyypillinen pieni harmin aihe on kiihdytyspumpun suuttimen kiinnityksen löystyminen, jonka seurauksena suutin saattaa kääntyä vinoon, ja polttoainesuihku osuu kaasuttimen kurkun seinämiin pisaroituen ja aiheuttaen nykimistä kiihdytyksissä. 105/120/130-sarjan Skodissa olevissa Jikov 32 EDSR (1976-1984) ja SEDR (1985-1989)-kaasuttimissa tätä ongelmaa ei enää ole.
Öljynpaineen merkkivalon syttyminen tyhjäkäyntikierroksilla moottorin ollessa lämmin ei tarkoita huonoa koneistustarkkuutta, vaan anturin asetusta. Se kytkeytyy päälle jo ennen kuin öljynpaine laskee ihan nollille.
Aivan varhaisimmissa 742-sarjan moottoreissa (Skoda 1000MB; 988 ccm) oli kyllä alhaisesta öljynpaineesta johtuvia ongelmia. Öljynpaine saattoi laskea liian alas tyhjäkäyntikierrosluvuilla. Öljypumpun mitoitusta muutettiin myöhemmin ja tämä ongelma korjaantui sillä. - Skoda oli perheessä
Vulkan kirjoitti:
Taisi olla S100/S110-sarjan Skoda, eli tämännäköinen:
http://auta5p.car.cz/zkusenosti/skoda_110/s110_01.jpg
Näitten mallien kaasutintyyppi oli joko yksikurkkuinen Jikov 32 BS 3170 (S100) tai 3171 (S110L) tai sitten kaksikurkkuinen Jikov 32 DDSR (S110LS ja S110R Coupé). Naissä kaasuttimissa tyypillinen pieni harmin aihe on kiihdytyspumpun suuttimen kiinnityksen löystyminen, jonka seurauksena suutin saattaa kääntyä vinoon, ja polttoainesuihku osuu kaasuttimen kurkun seinämiin pisaroituen ja aiheuttaen nykimistä kiihdytyksissä. 105/120/130-sarjan Skodissa olevissa Jikov 32 EDSR (1976-1984) ja SEDR (1985-1989)-kaasuttimissa tätä ongelmaa ei enää ole.
Öljynpaineen merkkivalon syttyminen tyhjäkäyntikierroksilla moottorin ollessa lämmin ei tarkoita huonoa koneistustarkkuutta, vaan anturin asetusta. Se kytkeytyy päälle jo ennen kuin öljynpaine laskee ihan nollille.
Aivan varhaisimmissa 742-sarjan moottoreissa (Skoda 1000MB; 988 ccm) oli kyllä alhaisesta öljynpaineesta johtuvia ongelmia. Öljynpaine saattoi laskea liian alas tyhjäkäyntikierrosluvuilla. Öljypumpun mitoitusta muutettiin myöhemmin ja tämä ongelma korjaantui sillä.Joo, mutta meidä Skodassa oli 4 ajovaloa kun kuvan Skodassa oli vaan 2.
- Skoda oli perheessä
Vulkan kirjoitti:
Taisi olla S100/S110-sarjan Skoda, eli tämännäköinen:
http://auta5p.car.cz/zkusenosti/skoda_110/s110_01.jpg
Näitten mallien kaasutintyyppi oli joko yksikurkkuinen Jikov 32 BS 3170 (S100) tai 3171 (S110L) tai sitten kaksikurkkuinen Jikov 32 DDSR (S110LS ja S110R Coupé). Naissä kaasuttimissa tyypillinen pieni harmin aihe on kiihdytyspumpun suuttimen kiinnityksen löystyminen, jonka seurauksena suutin saattaa kääntyä vinoon, ja polttoainesuihku osuu kaasuttimen kurkun seinämiin pisaroituen ja aiheuttaen nykimistä kiihdytyksissä. 105/120/130-sarjan Skodissa olevissa Jikov 32 EDSR (1976-1984) ja SEDR (1985-1989)-kaasuttimissa tätä ongelmaa ei enää ole.
Öljynpaineen merkkivalon syttyminen tyhjäkäyntikierroksilla moottorin ollessa lämmin ei tarkoita huonoa koneistustarkkuutta, vaan anturin asetusta. Se kytkeytyy päälle jo ennen kuin öljynpaine laskee ihan nollille.
Aivan varhaisimmissa 742-sarjan moottoreissa (Skoda 1000MB; 988 ccm) oli kyllä alhaisesta öljynpaineesta johtuvia ongelmia. Öljynpaine saattoi laskea liian alas tyhjäkäyntikierrosluvuilla. Öljypumpun mitoitusta muutettiin myöhemmin ja tämä ongelma korjaantui sillä.Isäni kertoi äskettäin, että Skodan kiihdytyspumpun ongelma ratkesi melko pitkälle erään jousen vaihtamisella jäykempään versioon.
Isäni epäili, että alkuperäisen löysemmän version tarkoitus oli kai taata hieman pienempi polttoaineen kulutus. Mene ja tiedä sitten!
- PPP
Jos mahdollista vaihda koko kaasutin. Siihen käy Weber Fordista tai fiat mirafiorista.
- Vulkan
Pistetään tähän vielä tiivistettynä lista Skodan kaasuttimen ominaisuuksista. Siinä on joitain murheita, mutta ei Weberikään mikään täysin ongelmaton kaasutin ole.
Skodan kaasutin on ihan hyvä, kun käyttää suodatinta polttoainepumpun ja kaasuttimen välissä. Se tuntuu olevan aika arka roskille. Toinen ongelma on kaasuttimen kansi, joka vetää helposti kieroon jos kiristää ilmansuodattimen liian piukkaan. Jikov 32 EDSR -kaasuttimessa (1976-1984) on ongelmana jälkikäynnin estävän solenoidiventtiilin löystyminen. Jos se on löysällä, tyhjäkäynti huononee tai häviää kokonaan. Uudemmanmallisessa SEDR-kaasuttimessa (1985-1989) ongelma on ratkaistu.
Sellainen ongelma Skodan kaasuttimessa, johon en ole keksinyt käypää ratkaisua, on nykiminen kylmänä. Suunnittelin joskus lämmitintä imusarjalle, mutta se jäi toteutumatta. - ttv-300
Vulkan kirjoitti:
Pistetään tähän vielä tiivistettynä lista Skodan kaasuttimen ominaisuuksista. Siinä on joitain murheita, mutta ei Weberikään mikään täysin ongelmaton kaasutin ole.
Skodan kaasutin on ihan hyvä, kun käyttää suodatinta polttoainepumpun ja kaasuttimen välissä. Se tuntuu olevan aika arka roskille. Toinen ongelma on kaasuttimen kansi, joka vetää helposti kieroon jos kiristää ilmansuodattimen liian piukkaan. Jikov 32 EDSR -kaasuttimessa (1976-1984) on ongelmana jälkikäynnin estävän solenoidiventtiilin löystyminen. Jos se on löysällä, tyhjäkäynti huononee tai häviää kokonaan. Uudemmanmallisessa SEDR-kaasuttimessa (1985-1989) ongelma on ratkaistu.
Sellainen ongelma Skodan kaasuttimessa, johon en ole keksinyt käypää ratkaisua, on nykiminen kylmänä. Suunnittelin joskus lämmitintä imusarjalle, mutta se jäi toteutumatta.Mikäs on skoodassa vikana (120) kun ei se käy enää tyhjäkäyntiä??? Vika ilmeni ihan yht´äkkiä, kesken ajon. Risteykseen saavuttaessa se sammui, ja sen jälkeen ei ole käynyt hiukkaakaan tyhjäkäyntiä. Tätä ennen auto on toiminut täysin moitteettomasti.
- Häirikkö___
Mistä löytäisi 120 coupe urheiluauton?
- itäautothistoriaa
KiitosKiitosKiitos, viimeinkin joku kirjoittaa OikeistaItäautoista!
Hävetkää kaikki trollit, jotka lässyttävät tällä palstalla nykyautoista!
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!
Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit12701Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1581331Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491165- 1271028
Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2071000Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä18996Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223974- 42899
Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk297885- 72875