Sähköauton co2 päästöt, todelliset

Anonyymi

Sähköauto ei kulje ilman sähköä ja se on tehtävä esim voimaloilla.
Sähkön tekeminen voi tuottaa paljonkin co2

Fingrid

30

128

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Fingridillä ei ole yhtään voimalaa. Mutta heidän nettisivulta selviää että juuri nyt sähköautoilija ladatessaan autoaan aiheuttaa 114 gramman CO2 päästöt jokaisesta kWh latausmäärästä.

      • Anonyymi

        Kivihiilivoimalan päästöt n. 800 g/kWh CO2 ja maakaasun n. 500 g/kWh CO2.


      • Anonyymi

        "aiheuttaa 114 gramman CO2 päästöt jokaisesta kWh latausmäärästä"

        Tuosta tulisi 23g/km 20 kWh/100km kulutuksella.


    • Anonyymi

      Jokainen kuluttaja päättää millä tavalla tehtyä sähköä ostaa. Sähköautoilijan luonnonllinen valinta on fossiilivapaa sähkö.

      • Anonyymi

        Ei kukaan voi tietää millä tavalla töpselistä tullut energia on jalostettu.
        Esimerkiksi näin talvella, kun kulutus on niin suurta, joudutaan tuomaan sähköä ulkomailta.
        Et voi tietää miten energia on jalostettu.
        Kun sähköautot tulee lisääntymään, jota en toivo, tulee myös tuontisähkö lisääntymään räjähdysmäisesti.
        t. RMB54


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kukaan voi tietää millä tavalla töpselistä tullut energia on jalostettu.
        Esimerkiksi näin talvella, kun kulutus on niin suurta, joudutaan tuomaan sähköä ulkomailta.
        Et voi tietää miten energia on jalostettu.
        Kun sähköautot tulee lisääntymään, jota en toivo, tulee myös tuontisähkö lisääntymään räjähdysmäisesti.
        t. RMB54

        Sähkötuontannon CO2 päästöjä seurataan kyllä.

        Päästöt kasvaisivat, jos kaikki sähkö pitäisi tuottaa Suomessa. Ihan toimivia hiilivoimaloita on jo otettu pois käytöstä, koska päästömaksut tekivät niiden käytöstä liian kallista. Halvempaa ostaa mm. vesivoimalla tehtyä sähköä Ruotsista ja Norjasta.

        Jos sähkö pitää tehdä itse, täytyisi käynnistellä käyttökuluiltaan todella kalliita ns. huippuvoimalaitoksia (tarkoitettu vain kattamaan lyhytaikaisia kulutuspiikkejä) sekä palauttaa käyttöön myös näitä päästöiltään isoja, vanhoja, hiilivoimaloita yms.

        Suomessa kulutetun sähkö päästöt nykyään 150 g/kWh luokkaa. Muutama vuosikymmen sitten lukema oli yli 200. Huonomminkin voisi olla Saksassa oli päästöt yli 700 g/kWh. Siellä olisi sähköauto saastuttanut enemmän kuin polttomoottoriauto. Edelleen on Saksan lukemat reilusti Suomea rumemmat, koska siellä on vielä käytössä todella wanhanaikaisia ja hyötysuhteeltaan huonoja kivi- tai ruskohiiltä polttavia voimaloita.

        Saksassakin viherpiiperöt ovat tehneet karhunpalveluksia. Ydinvoimaa on ajettu alas ja surkeiden hiilivoimaloiden korvaamista vähemmän saastuttavilla on vastustettu.

        Suomessa viherpiiperöt ovat vastustaneet jätteiden hyötykäyttöä energiantuotannossa. Viherpiiperöiden mukaan jätteet pitää haudata maahan - sillä niistä päästään - ja energia tuotetaan puhtaasti maakaasulla yms.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kukaan voi tietää millä tavalla töpselistä tullut energia on jalostettu.
        Esimerkiksi näin talvella, kun kulutus on niin suurta, joudutaan tuomaan sähköä ulkomailta.
        Et voi tietää miten energia on jalostettu.
        Kun sähköautot tulee lisääntymään, jota en toivo, tulee myös tuontisähkö lisääntymään räjähdysmäisesti.
        t. RMB54

        "Ei kukaan voi tietää millä tavalla töpselistä tullut energia on jalostettu."

        Kuinka monta kertaa tämä erittäin yksinkertainen asia pitää selittää että nämä trumpismit edes vähän laantuisivat? Sähköverkkoon syötetään sellaisella tavalla ja vain sellaisella tavalla tuotettua sähköä kuin asiakkaat ostavat. Jos minä ostan Heleniltä 100 kWh:ta fossiilivapaata sähköä niin silloin Helen joutuu tuottamaan tai ostamaan verkkoon 100 kWh:ta fossiilivapaata sähköä.
        Sama toisinpäin jos Helenin asiakkaat yhteensä ostavat 1GWh fossiilisähköä niin Helen ei voi syöttää verkkoon enempää kuin 1GWh fossiilisähköä. Nord Pool-systeemi on erittäin tarkasti valvottu ja säännelty. Hyvin yksinkertainen ja toimiva konsepti. Sitä ei nettihöperön sinnikkääkkät trumppimaiset idiotismien jankkaamiset muuksi muuta.
        Mutta jos ei muuta ajankulua ole niin kai se on pakko jankata vanhoja typeryyksiä aina uudelleen ja uudelleen. Voin sanoa että se on vain sun omaksi iloksi, kaikki täällä ovat aina tienneet miten pihalla olet.


    • Anonyymi

      Moni ei ole ajatellut tai vertaillut miten suuri sähkönkuluttaja on sähköauto verrattuna mihin tahansa.

      100km pätkä = 45min ajan sähkönkulutus voi olla 20Kwh - 30kwh. Siis kilowattitunteja.

      • Anonyymi

        No jaa... omakotitalossamme sähkönkulutus on ollut parhaimmillaan 100 kWh päivässä. Kesälläkin 40 kWh päivässä menee helposti.

        Pientä on sähköauton kulutus siihen verrattuna, arvelisin alle 10 kWh päivässä keskimäärin.


      • Anonyymi

        100 km pätkä perinteisellä bensarosvolla = 8 l bensaa. Huom sekä lumessa kahlaaminen että kova pakkanen nostavat kulutusta selvästi.

        8 l bensaa = 72 kWh energiaa. Jos matkaan käytettiin aikaa1 h 20 min (keskinopeus 75), niin konepellin alle sijoitetun kattilalaitoksen teho 54 kW. Silti joissain autoissa haasteita saada tarpeeksi lämpöä kabiiniin ;-D

        8 l bensaa = 18,8 kg CO2 päästö. Ei 188 g/km. Suora päästö polttoaineen palamisesta. Tämän päälle päästöt öljykentiltä, jalustuksesta, kuljetuksesta. Tosin ei sähkönkään CO2 päästöissä huomioida polttoaineentuotantoa eikä voimalaitosten rakentamista.


      • Anonyymi

        >100km pätkä = 45min ajan sähkönkulutus

        Voi olla enemmänkin. 100 km 45 minuutissa tarkoittaa 133 km/h keskinopeutta ja keskinopeus on aina pienempi kuin enimmän osan matkasta ajettu marssinopeus, koska vähintään matkan alussa ja lopussa tuhlataan minuutteja konttaamalla jollain 30-50 nopeuksilla, joilloin aikaa palaa 1½-2 min per kilometri.

        Varmaan sellaiset 160 täytyy tien päällä mittarissa pitää. Tämä on hyvä ottaa autovalinnassa huomioon. Osalla sähköautoja huippunopeus on rajoitettu alemmaksi.


    • Anonyymi

      Tästä löytyy sekä Suomessa tuotetun että Suomessa kulutetun sähkön päästöt.
      https://www.fingrid.fi/sahkomarkkinat/sahkomarkkinainformaatio/co2/

      Suomessa kulutetun sähkö päästöt keskimäärin kuukauden ajalta on 98g/kWh

      Nyt kovassa kelissä sähköauto voi viedä jopa 30kWh/100km sähköä. Oma ladattava nelivetoinen cittari vie vähän alle tuon nyt talvella nurkka-ajossa. Uskoisin että suurin osa ladattavaista vie nyt talvella 25kW/h/100km.

      30kWh/100km mukaa laskien saadaan 29.4g/km päästöä.

      Kuukauden sisään suurimman päästöpiikin mukaan (164g/kWh) laskien mitä siis on ollut vain muutama päivä , olisi päästö noina kovina pakkaspäivinä ollut 49.2g/100km. Ja vaikka kulutus olisi vielä suurempi kuin 30kWh/100km niin siitä olisi todella pitkä matka pienenkin bensa-auton tai dieselin kulutukseen nurkka-ajossa -22 asteen pakkasessa.

      • Anonyymi

        Pahus laskin viime kuukauden mukaan. Päästöt kuluvan kuukauden mukaan on vähän isommat.
        Eli kovimman piikin mukaan 51g/100km ja keskimäärin 37.5g/100km. Edelleen nuo ovat todella pieniä päästöjä TODELLISEN kulutuksen mukaan. lyhyessä ajossa.


    • Anonyymi

      Sähkö on kyllä kallista, kwh hinnat markkinoidaan ja ilmoitetaaan ilman siirton osuutta.
      Ja siirto voi olla paljon kalliimpi kuin itse sähkö.

      Järkevä valtio omistaisi sähköntuotannon ja kaikki fyysiset johdot itse ja toiminta että tarkoitus myydä -0.
      Halvinta kaikilla ihmisille, alle puolet nykyisistä sähkölaskuista.

      • Anonyymi

        Valtiojohtoisen sähköyhtiön johtopaikat jaettaisiin ääliöille puoluekirjojen perusteella ja he palkkaisivat keskijohdon hyväveli-kerhosta. Alan ammattilaiset savustettaisiin ulos koska he eivät "pelaisi mukana" vaan yrittäisivät pitää edes jotain tolkkua touhuissa.
        Urakat ostettaisiin sieltä mistä saa parhaat voitelut.
        20 vuotta myöhemmin meillä olisi paska sähköverkko ja sähkö maksaisi kolme kertaa nykyiseen verrattuna. Katsokaa itään ja minkälaista jälkeä siellä saatiin aikaan kun tehtiin valtiojohtoisesti hyvää kaikille -0 hintaan.


    • Anonyymi

      Sähköauton käytönaikaiset päästöt on nolla ainoastaa silloin jos lataa patteriauton esim, aurinkosähköllä, Keskikokoisella aurinkosähköpaketilla (joka maksaa n. 5-10 000e) latailee melkein vuoden autoilut pimeimpiä kuukausia lukkunottamatta.

      Toki meneehän siinä melko kauan että aurinkosähkö maksaa itsensä takaisin kun laskee sähköauton ja aurinkopaketin hankintahinnan.

      • Anonyymi

        Hetkinen, käytön aikaiset päästöt ovat sähköautossa 0. Oli se ladattu sähkö vaikka ruskohiilellä tuotettua, päästöt tapahtuvat voimalaitoksesta ei autosta, niitä sähkövoimalan päästöjä on myös sinun kotona käyttämäsi sähkö valmistettaessa päästänyt.
        Toista se on polttomoottoriautoilla, moottori päästää CO2 ym. hengitykselle vaarallisia päästöjä, entäs polttoaineen valmistuksen päästöt? Öljyä etsitään porauksilla, pumpataan syvältä maan sisältä kilometrien syvyydestä porilla ja pumpuilla jotka käyttävät huimasti energiaa, eli päästöjä. Öljy sitten pumpataan maitse jumalattomasti vuotavilla putkilla tuhansia kilometrejä Primoskin satamaan josta se laivataan erittäin saastuttavilla laivoilla suomeen. Sitten jalostamo käyttää sitä mielestäsi likaista sähköä yhden kWh jokaista polttoainelitraa kohden. Eli 60 litran bensatankin täyttämiseen on tarvittu 60kWh sähköä, eli saman verran kuin pitkänmatkan sähköauton akun täyttämiseen. Sitten vielä se tuote rahdataan tankkiautoilla jakelupisteille ja pumpataan autoon.
        Polttomoottori sitten käyttää vain 20% sen polttoaineen energiamäärästä liikkumiseen, lopuilla 80%.lla lämmitetään pääasiassa ulkoilmaa.
        Järkevääkö?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hetkinen, käytön aikaiset päästöt ovat sähköautossa 0. Oli se ladattu sähkö vaikka ruskohiilellä tuotettua, päästöt tapahtuvat voimalaitoksesta ei autosta, niitä sähkövoimalan päästöjä on myös sinun kotona käyttämäsi sähkö valmistettaessa päästänyt.
        Toista se on polttomoottoriautoilla, moottori päästää CO2 ym. hengitykselle vaarallisia päästöjä, entäs polttoaineen valmistuksen päästöt? Öljyä etsitään porauksilla, pumpataan syvältä maan sisältä kilometrien syvyydestä porilla ja pumpuilla jotka käyttävät huimasti energiaa, eli päästöjä. Öljy sitten pumpataan maitse jumalattomasti vuotavilla putkilla tuhansia kilometrejä Primoskin satamaan josta se laivataan erittäin saastuttavilla laivoilla suomeen. Sitten jalostamo käyttää sitä mielestäsi likaista sähköä yhden kWh jokaista polttoainelitraa kohden. Eli 60 litran bensatankin täyttämiseen on tarvittu 60kWh sähköä, eli saman verran kuin pitkänmatkan sähköauton akun täyttämiseen. Sitten vielä se tuote rahdataan tankkiautoilla jakelupisteille ja pumpataan autoon.
        Polttomoottori sitten käyttää vain 20% sen polttoaineen energiamäärästä liikkumiseen, lopuilla 80%.lla lämmitetään pääasiassa ulkoilmaa.
        Järkevääkö?

        Just noinhan ne sähköautokuskit kehuu että päästöt on nolla. Mutta kun ne eivät ole. Ei ne päästöt mihinkään katoa vaikka siirrätkin ne sähköpiuhoja pitkin minun kiusakseni tupruamaan Hanasaaren kivihiilivoimalan piipusta.

        Sitten vielä kehuvat että ostavat päästötöntä sähköä. Niin ostan minäkin, mutta kyllä se Kemijoen vesivoimasähkö ja jopa Olkiluodon ydinvoimasähkö käytetään jossain matkan varrella ja minulle tulee kotiin tuosta vierestä hiili- ja maakaasusähköä Helsingin voimalaitoksista.


    • Anonyymi

      Entä sitten, kaikille halutaan sähköautot ja se on poliittinen päätös. Ei siinä paljon faktoilla ja hönöjen provoilla ole tekoa.

      • Anonyymi

        Kaikille halutaan vähäpäästoinen tai sähköauto vuoteen 2030 mennessä. Bensalla ja dieselillä ajetaan niin pitkään kun sitä myydään huoltoasemilla. Tämä fakta tiedoksi sähköhörhölle.


    • Anonyymi

      On täysin typerää käyttää termiä "kaikki" tässä yhteydessä. Ei kaikki uusmyynti tai vielä vähemmän koko autokanta tule koskaan olemaan yhdellä käyttövoimalla kulkevaa. On hysteeristä liioittelua alkaa tulkitsemaan että kukaan ajattelisi että kaikki kulkisi sähköllä. Tätä hysteriaa esiintyy nimenomaan polttisporukan kirjoituksissa.
      Jäitä hattuun ja turha hysteerisyys pois.
      Sähköautoista puhutaan paljon mutta autokauppa muuttuu hitaasti ja autokanta uusiutuu vielä hitaammin. Sähköautojen yleistyminen on hidas prosessi eikä tässä ole kenelläkään aihetta mihinkään polttispaniikkiin. Niillä ajetaan vielä pitkään ja kaikki tietävät sen.

      • Anonyymi

        "koskaan" on pitkä aika mutta ainakin seuraavat 10 vuotta suurin osa ajo suoritteesta on polttomoottoreilla ja senkin jälkeen ainakin 10 vuotta polttomoottoriautoja on rekisteröidyistä suurin osa.
        Varmaa on myös että vielä kymmenkunta vuotta myydään polttiksia. Öljyteollisuus on valtava business eikä varmasti katso sivusta kun heidän tulojaan nakerretaan.

        Näin siis Suomessa. Uusia polttomoottoriautoja myydään vielä ainakin 30 vuotta maihin missä sähköinfra ei kehity lähellekään Suomen tasoa.

        Hallitustytöillä on outo käsitys siitä että autot nimenomaan Suomessa saastuttaa eniten vaikka henkilöautojen osuus on SUOMESSA on vain 9% koko päästöistä. Etelä-Euroopassa tilanne on toinen joten heikäläisiä yhteevetoja päästöistä ei voi suoraan käyttää SUomeen, tai siis voi ja niinhän tyttöorkesteri tekeekin.

        Käytä "tyttö" tarkoituksella koska kyseiset henkilöt eivät tunnu tai kykene näkemään kokonaisuutta ja tämähän on tyypillistä lapsille (tytöt ja pojat).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "koskaan" on pitkä aika mutta ainakin seuraavat 10 vuotta suurin osa ajo suoritteesta on polttomoottoreilla ja senkin jälkeen ainakin 10 vuotta polttomoottoriautoja on rekisteröidyistä suurin osa.
        Varmaa on myös että vielä kymmenkunta vuotta myydään polttiksia. Öljyteollisuus on valtava business eikä varmasti katso sivusta kun heidän tulojaan nakerretaan.

        Näin siis Suomessa. Uusia polttomoottoriautoja myydään vielä ainakin 30 vuotta maihin missä sähköinfra ei kehity lähellekään Suomen tasoa.

        Hallitustytöillä on outo käsitys siitä että autot nimenomaan Suomessa saastuttaa eniten vaikka henkilöautojen osuus on SUOMESSA on vain 9% koko päästöistä. Etelä-Euroopassa tilanne on toinen joten heikäläisiä yhteevetoja päästöistä ei voi suoraan käyttää SUomeen, tai siis voi ja niinhän tyttöorkesteri tekeekin.

        Käytä "tyttö" tarkoituksella koska kyseiset henkilöt eivät tunnu tai kykene näkemään kokonaisuutta ja tämähän on tyypillistä lapsille (tytöt ja pojat).

        Turhaa uikutusta. Tyttöbändillä on Suomen kansan enemmistön antama mandaatti ja tämä politiikka on sitä mitä kansa heidät valinnut tekemään.
        Päästöjä pitää vähentää kaikilla osa-alueilla liikenne mukaanlukien. Aina löytyy valittajia, myös silloin kun tehdään oikeita päätöksiä. Onneksi Marinin bändin pokka pitää myös valittajien edessä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Turhaa uikutusta. Tyttöbändillä on Suomen kansan enemmistön antama mandaatti ja tämä politiikka on sitä mitä kansa heidät valinnut tekemään.
        Päästöjä pitää vähentää kaikilla osa-alueilla liikenne mukaanlukien. Aina löytyy valittajia, myös silloin kun tehdään oikeita päätöksiä. Onneksi Marinin bändin pokka pitää myös valittajien edessä.

        Oletko sitä mieltä että tilasto suomen päästöistä olisi jotenkin vääristeltyä?
        Kyllä se on vain 9% suomen päästöistä mitä henkilöautot tuottaa. Jotenkin itselle tulisi mieleen että siitä 91% osuuddesta kannattaisi aloittaa päästöjen vähentäminen tai ainakin pitäisi käydä kaikki päästöosa-alueet läpi ja laskea kuinka paljon maksaa 1%-yksikön päästöalennus koko yhteiskunnalle kussakin segmentissä.
        Näin toimittaisiin yrityksissä mutta tyttöbändillä onkin vain poliittinen agenda. Ei heidän tarkoituskaan ole saada päästöjä alemmas, vaan vain lisää rahaa siipeilijöille.


    • Anonyymi

      Lopputoteamuksena tästäkin keskustelusta on se, että kaikkein viisain valinta nykyään on hybridi-Tojota. Sillä päästöt ovat pienet, eikä toimintasäteen kanssakaan ole ongelmia.

      Sähköautot tulevat sitten aikanaan, kunhan niiden pakkasominaisuudet saadaan hyväksyttävälle tasolle. Nyt vaan kaikki epävarmat ihmiset Tojota-kauppaan luottomyyjän juttusille, niin kyllä se harmiton elämä siitä sitten alkaa.

      • Anonyymi

        Täyssähköautojen päästöt ovat murto-osa hybrideiden vastaavista. Ne toimivat pakkasella hyvin kaikille paitsi TM:n toimitukselle.


      • Anonyymi

        Sähköautolle on paljon parempiakin vaihtoehtoja kuin latauskelvoton tojo. Oikeasti yhteenvetona tästä on se että jos lähtisin täältä etelästä sähköautolla ajamaan 700 km Ouluun talvella niin katsoisin edellisenä päivänä säätiedoituksen.
        Jos on lumipyryä luvassa niin lähden 3 tuntia normaalia aikaisemmin. Jos olisi 30 astetta pakkasta niin lähtisin tuntia aikaisemmin.
        Molemmissa tapauksessa olisin perillä ajoissa. Pyryssä ajaminen olisi tietysti rasittavaa. Pakkasessa ajaessa pitäisin yhden ylimääräisen tauon ja söisin herroiksi.

        Ilman päästöjä ja paljon pienemmillä kuluilla kuin latauskelvottomalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Täyssähköautojen päästöt ovat murto-osa hybrideiden vastaavista. Ne toimivat pakkasella hyvin kaikille paitsi TM:n toimitukselle.

        Täyssähköautojen päästöt ovat murto-osa hybrideiden vastaavista. Ne toimivat pakkasella hyvin kaikille paitsi TM:n toimitukselle.

        *********

        Ei yksin TM-lehden toimittajia kannata syyttää osaamattomuudesta sähköautojen kanssa operoitaessa. Myös IS:n testihenkilöillä oli pahoja ongelmia VOLVO-sähköauton kanssa. Volvon päästötön kulku loppui siihen, kun se hinattiin dieselkäyttöisellä hinausautolla korjaamolle.

        Kaikkien sähköautointoilijoiden pitää nyt tunustaa, että sähköautojen talviominaisuuksissa on vielä kosolti kehitettävää ennen kuin niitä voidaan kaupata tavallisille ihmisille. Kyllä hybridi-Tojota on paljon järkevämpi valinta tuulipukukansalle.

        https://www.is.fi/autot/art-2000007758421.html


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Täyssähköautojen päästöt ovat murto-osa hybrideiden vastaavista. Ne toimivat pakkasella hyvin kaikille paitsi TM:n toimitukselle.

        *********

        Ei yksin TM-lehden toimittajia kannata syyttää osaamattomuudesta sähköautojen kanssa operoitaessa. Myös IS:n testihenkilöillä oli pahoja ongelmia VOLVO-sähköauton kanssa. Volvon päästötön kulku loppui siihen, kun se hinattiin dieselkäyttöisellä hinausautolla korjaamolle.

        Kaikkien sähköautointoilijoiden pitää nyt tunustaa, että sähköautojen talviominaisuuksissa on vielä kosolti kehitettävää ennen kuin niitä voidaan kaupata tavallisille ihmisille. Kyllä hybridi-Tojota on paljon järkevämpi valinta tuulipukukansalle.

        https://www.is.fi/autot/art-2000007758421.html

        TMn talviauto testi tulee vasta yli kuukauden päästä. Ei TM ole tähän mennessä esittänyt mitään faktoja asian suhteen. Tesla-reissu on huumorimielellä tehty seikkailu.

        katsotaan helmikuussa kun testi ilmestyy miten sähkörit talvessa toimii.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Täyssähköautojen päästöt ovat murto-osa hybrideiden vastaavista. Ne toimivat pakkasella hyvin kaikille paitsi TM:n toimitukselle.

        *********

        Ei yksin TM-lehden toimittajia kannata syyttää osaamattomuudesta sähköautojen kanssa operoitaessa. Myös IS:n testihenkilöillä oli pahoja ongelmia VOLVO-sähköauton kanssa. Volvon päästötön kulku loppui siihen, kun se hinattiin dieselkäyttöisellä hinausautolla korjaamolle.

        Kaikkien sähköautointoilijoiden pitää nyt tunustaa, että sähköautojen talviominaisuuksissa on vielä kosolti kehitettävää ennen kuin niitä voidaan kaupata tavallisille ihmisille. Kyllä hybridi-Tojota on paljon järkevämpi valinta tuulipukukansalle.

        https://www.is.fi/autot/art-2000007758421.html

        "Kaikkien sähköautointoilijoiden pitää nyt tunustaa, että sähköautojen talviominaisuuksissa on vielä kosolti kehitettävää ennen kuin niitä voidaan kaupata tavallisille ihmisille. "

        Vanha höpöttäjä elää menneisyydessä. Sähköautot lämpeävät nopeammin kuin polttikset ja niissä on akkujen lämmitysjärjestelmät ja lämpöpumput jotka takaavat pitkän rangen. Ei ole olemassa sellaista pakkasta jossa sähköautolla ei pärjäisi. Se että yhteen Volvoon tuli yksilövika ei ole mikään oikea argumentti vaan surkea ja tarkoitushakuinen sumutusyritys. Ei mene ajattelevalle ihmiselle läpi vaan osoittaa että joudut turvautumaan tuollaiseen säälittävään kalasteluun oikeiden argumenttien puutteessa. Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa tuhannet tavikset ovat ajaneet sähköautoilla jo vuosia miljoonia kilometrejä talvessa ja pakkasissa. Niiden suosio kasvaa vuosi vuodeta hyvin voimakkaasti. Se ei ole kehityskäyrä tuotteelle jossa on ongelmia. Sellaiset tuotteet ja konseptit häviävät juuri niinkuin Toyotan Scion merkille kävi. Lappu luukulle tuli sille Tojon projektille kun taas kuluttajat ostavat Skandinaviassa vuosi vuodelta yhä enemmän sähköautoja. Norjassa polttis on jäänyt jo vähemmistöön uusien autojen kaupassa ja Suomi on matkalla samaan tilanteeseen.

        https://cdn.tekniikanmaailma.fi/wp-content/uploads/s3/2020/09/26112501/graafi_autokannat-suomessa_png.png

        TM on juuri nyt testaamassa sähköautoja ja ladattavia Lapissa. Tähän asti ainoastaan Tojo piti viedä lavettiautolla korjattavaksi kun tie ei riittänyt liukkaalla kelillä ajettavuudeltaan surkealle RAVille. Muut porskuttavat täysillä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ensi kesänä

      Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta
      Ikävä
      66
      3382
    2. Tukalaa kuumuutta

      Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      46
      3192
    3. Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.

      Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      123
      2718
    4. Sinä, ihastukseni

      Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      43
      2548
    5. Tiedät ettei tule toimimaan.

      Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      31
      1953
    6. Okei, myönnetään,

      Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘
      Ikävä
      27
      1860
    7. Onko kaivatullasi

      himmeä kuuppa?
      Ikävä
      48
      1636
    8. Mihin hävisi

      Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä
      Iisalmi
      87
      1495
    9. On jo heinäkuun viimeinen päivä.

      En taida nähdä sinua koskaan.
      Rakkaus ja rakastaminen
      39
      1330
    10. Lähtikö korvat

      puhtaaksi vaikusta?
      Tuusniemi
      82
      1199
    Aihe