Paljonko ajaa sähköautolla?

Anonyymi

Työmatka on 7km suuntaansa ja auto seisoo pihalla ilman sähköä roikkaa.Eli viikossa 70km.
Luvattu 500km pääseväksi per lataus. Päivässä 14km ja sisälämmöksi haluan 20c. Pääsenkö edes yhtä viikkoa lattaamatta ja viikonlopulla aina täytän akun? Ulkona on n8-12 miinusta jossa auto seisoo katoksessa missä ei ole seiniä. Kertokaa sähköautoiljat. Millä ihmeellä voi suomi 24 foorumista poistaa ilkeilevät kommentit?

15

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Lähikioskille, ja takaisin. Lappiin et pääse 3500 peräkärry perässä ilman 20 latauskertaa, ja jokainen niistä kestää sen 9 tuntia....

    • Anonyymi

      Noin pienellä käytöllä tarvitsee ladata korkeintaan kahden viikon välein.

    • Anonyymi

      Sähköt luultavasti säilyy vappuun asti, kun moottori jauhaa sulle lämpöä kajuuttaan, jokaisella metrillä!🐰🐰🐰

    • Anonyymi

      Riippuu täysin lämmityksestä. Polttomoottorisella autollahan auto kerkee nippanappa lämpenemään perille tultaessa tuohon 20C lämpötilaan. Jos haluat saman efektin sähköautolla niin eipä tarvii useinkaan ladata, mutta jos esilämmität auton 20C ennen lähtöä omalla akullaan niin latauskerrat tihenee.
      Sähköautostahan saa akun loppumaan periaatteessa pelkällä lämppärillä ajamatta metriäkään.
      Eli vastaus on että lataat päivittäin - yli kuukauden välein.
      Samoin usein kysytään mikä on sähköauton toimintamatka. Paras vastaus on 0km - tehtaan ilmoittama VLTP - matka. Eli sähköauton toimintamatkaan alentavasti vaikuttaa lämmitys/ ilmastointi, kaasujalka ja keli... Eli pakkanen, loskakeli, lumi ja vesisade ovat enemmän kuluttavia kelejä.
      VLTP matkan saa aikaiseksi kun ulkoilma on enemmän kuin 22 ajat ilman jäähdyttävää ilmastointia ja korkeintaan 90km/h nopeutta. Sama pätee polttomoottorisiin autoihin.

      • Anonyymi

        "Eli vastaus on että lataat päivittäin - yli kuukauden välein."

        Jaahas, eli kun käyttää 0,5-1 kWh esilämmitykseen 2x päivittäin ja ajoihin VIIKOSSA korkeintaan 25 kWh (olettaen että käy joka päivä töissä, 14*7 = 98 km, luultavasti tuokin veisi alle 20 kWh), se riittää jotenkin tyhjentämään akun päivittäin?

        Erikoista matematiikkaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Eli vastaus on että lataat päivittäin - yli kuukauden välein."

        Jaahas, eli kun käyttää 0,5-1 kWh esilämmitykseen 2x päivittäin ja ajoihin VIIKOSSA korkeintaan 25 kWh (olettaen että käy joka päivä töissä, 14*7 = 98 km, luultavasti tuokin veisi alle 20 kWh), se riittää jotenkin tyhjentämään akun päivittäin?

        Erikoista matematiikkaa.

        Erikoista matematiikkaa on myös se, että ostetaan tuollainen 40000€:n sähköauto tuollaisia kilometrejä silmällä pitäen! Itse ainakin panostaisin tuon sähkärin vaatiman hinnan vaikka pörssiosakkeisiin, missä ne kasvavat korkoa joka päivä, kuin tuollaisiin nopeasti arvoa menettäviin kikottimiin!!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Erikoista matematiikkaa on myös se, että ostetaan tuollainen 40000€:n sähköauto tuollaisia kilometrejä silmällä pitäen! Itse ainakin panostaisin tuon sähkärin vaatiman hinnan vaikka pörssiosakkeisiin, missä ne kasvavat korkoa joka päivä, kuin tuollaisiin nopeasti arvoa menettäviin kikottimiin!!

        Itse olet väärillä jäljillä kyllä pahemman kerran! Kun velkaa kerran saa, eli olet luottokelpoinen, niin ei sitä velkaa nykyään tarvitse enää takaisin maksaa koskaan!!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Erikoista matematiikkaa on myös se, että ostetaan tuollainen 40000€:n sähköauto tuollaisia kilometrejä silmällä pitäen! Itse ainakin panostaisin tuon sähkärin vaatiman hinnan vaikka pörssiosakkeisiin, missä ne kasvavat korkoa joka päivä, kuin tuollaisiin nopeasti arvoa menettäviin kikottimiin!!

        Ei kai kukaan viimeisiä pennosia autoon laita. Sehän on vain kulkuväline, ja jokainen voi tykönään päättää, paljonko siihen satsaa. Pörssiin voi laittaa ne rahat, jotka voi hävitä talouden kaatumatta. Tosin yleensä siellä tienaa aikaa myöden kohtuullisia summia, jos ei nyt aivan pelaamaan rupea. Joku vuosi saattaa toki sijoituksen arvokin laskea, mutta pitkän päälle jää plussalle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kai kukaan viimeisiä pennosia autoon laita. Sehän on vain kulkuväline, ja jokainen voi tykönään päättää, paljonko siihen satsaa. Pörssiin voi laittaa ne rahat, jotka voi hävitä talouden kaatumatta. Tosin yleensä siellä tienaa aikaa myöden kohtuullisia summia, jos ei nyt aivan pelaamaan rupea. Joku vuosi saattaa toki sijoituksen arvokin laskea, mutta pitkän päälle jää plussalle.

        No milläs se köyhä ostelee noita 40000€:n sähkäreitä. kun niihinkin vaaditaan se tuntuva käsiraha? Mitä sijoitettavaa sinun mielestäsi silloin jää, kun kaikki liikenevä euromäärä lompakosta menee jo tuohon käsirahaan?! HÄH!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No milläs se köyhä ostelee noita 40000€:n sähkäreitä. kun niihinkin vaaditaan se tuntuva käsiraha? Mitä sijoitettavaa sinun mielestäsi silloin jää, kun kaikki liikenevä euromäärä lompakosta menee jo tuohon käsirahaan?! HÄH!

        Luuletko tosiaan että täällä jotain ”sijoittajia” on mukana kirjoittelemassa..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luuletko tosiaan että täällä jotain ”sijoittajia” on mukana kirjoittelemassa..

        No näyttää olevan!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Eli vastaus on että lataat päivittäin - yli kuukauden välein."

        Jaahas, eli kun käyttää 0,5-1 kWh esilämmitykseen 2x päivittäin ja ajoihin VIIKOSSA korkeintaan 25 kWh (olettaen että käy joka päivä töissä, 14*7 = 98 km, luultavasti tuokin veisi alle 20 kWh), se riittää jotenkin tyhjentämään akun päivittäin?

        Erikoista matematiikkaa.

        Onko lukihäiriötä vai muuten vain ymmärryksen puute?
        Tuolla luki:
        "Sähköautostahan saa akun loppumaan periaatteessa pelkällä lämppärillä ajamatta metriäkään." -Siis pitämällä autoa aina lämpimänä, kukaanhan ei niin tee, mutta mahdollista.
        Eli... Näihin range/akunkesto kysymykseen on vaikea jopa mahdoton vastata kun ei tiedä minkälaisesta ajotavoista, lämpötiloista, esilämmitetäänkö auto, merkistä ym. on kyse. Eli muuttujia on valtava määrä. Jo pelkästään merkillä on väliä, eli onko paikallaanolokulutusta vai ei, lämmittääkö auto akkua, pidetäänkö esim. teslassa centry kameroita päällä ym.ym.ym.
        Nyrkkisääntönä voin sanoa että 500km.n auto kerta viikossa lataus riittää... mutta... pätkäajo pakkasella on monelle sähköautolle myrkkyä jos ei tiedä mitä tekee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Erikoista matematiikkaa on myös se, että ostetaan tuollainen 40000€:n sähköauto tuollaisia kilometrejä silmällä pitäen! Itse ainakin panostaisin tuon sähkärin vaatiman hinnan vaikka pörssiosakkeisiin, missä ne kasvavat korkoa joka päivä, kuin tuollaisiin nopeasti arvoa menettäviin kikottimiin!!

        "Itse ainakin panostaisin tuon sähkärin vaatiman hinnan vaikka pörssiosakkeisiin, missä ne kasvavat korkoa joka päivä, kuin tuollaisiin nopeasti arvoa menettäviin kikottimiin!!"

        Mitäs jos tuo aloittaja on jo sijoittanut 3 vuotta sitten kymppitonnin Teslan osakkeisiin ja haluaa nyt ostaa niillä osakkeilla sadantonnin Tesla model S.n ihan vain nauttiakseen autoilusta ja elämästä? Kymppitonnin Tesla ei ole kallis ja elämä on elämistä varten. Hautaan ei kukaan (yleensä) rahojaan vie.


    • Anonyymi

      Onko vastattu ketjun aloitukseen ollenkaan?

    • Anonyymi

      Jos ajat viikossa 100km niin kyllä pääset myös keskitalvella tuolla sähkiksellä viikon ajot.

      Siirry AutoStadium palstalle. Se vaatii registeröinnin mutta kekustleijoill aon korvien välissä muutakin kuin "void".

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Hengenvaaralliset kiihdytysajot päättyivät karmealla tavalla, kilpailija kuoli

      Onnettomuudesta on aloitettu selvitys. Tapahtuma keskeytettiin onnettomuuteen. Tapahtumaa tutkitaan paikan päällä yhtei
      Kauhava
      192
      6756
    2. Ootko rakastunut?

      Kerro pois nyt
      Ikävä
      156
      1965
    3. Onhan sulla nainen parempi mieli

      Nyt? Ainakin toivon niin.
      Ikävä
      113
      1658
    4. Ujosteletko tosissaan vai mitä oikeen

      Himmailet???? Mitä pelkäät?????
      Ikävä
      51
      1370
    5. Suureksi onneksesi on myönnettävä

      Että olen nyt sitten mennyt rakastumaan sinuun. Ei tässä mitään, olen kärsivällinen ❤️
      Ikävä
      53
      1169
    6. Möykkähulluus vaati kuolonuhrin

      Nuori elämä menettiin täysin turhaan tällä järjettömyydellä! Toivottavasti näitä ei enää koskaan nähdä Kauhavalla! 😢
      Kauhava
      42
      1051
    7. Älä mies pidä mua pettäjänä

      En petä ketään. Älä mies ajattele niin. Anteeksi että ihastuin suhun varattuna. Pettänyt en ole koskaan ketään vaikka hu
      Ikävä
      99
      1015
    8. Reeniähororeeniä

      Helvetillisen vaikeaa työskennellä hoitajana,kun ei kestä silmissään yhtään läskiä. Saati hoitaa sellaista. Mitä tehdä?
      Kouvola
      6
      947
    9. Tarvitsemme lisää maahanmuuttoa.

      Väestö eläköityy, eli tarvitsemme lisää tekeviä käsiä ja veronmaksajia. Ainut ratkaisu löytyy maahanmuutosta. Nimenomaan
      Maailman menoa
      249
      918
    10. Kävit nainen näemmä mun

      Facessa katsomassa....
      Ikävä
      41
      889
    Aihe