Paljonko ajaa sähköautolla?

Anonyymi

Työmatka on 7km suuntaansa ja auto seisoo pihalla ilman sähköä roikkaa.Eli viikossa 70km.
Luvattu 500km pääseväksi per lataus. Päivässä 14km ja sisälämmöksi haluan 20c. Pääsenkö edes yhtä viikkoa lattaamatta ja viikonlopulla aina täytän akun? Ulkona on n8-12 miinusta jossa auto seisoo katoksessa missä ei ole seiniä. Kertokaa sähköautoiljat. Millä ihmeellä voi suomi 24 foorumista poistaa ilkeilevät kommentit?

15

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Lähikioskille, ja takaisin. Lappiin et pääse 3500 peräkärry perässä ilman 20 latauskertaa, ja jokainen niistä kestää sen 9 tuntia....

    • Anonyymi

      Noin pienellä käytöllä tarvitsee ladata korkeintaan kahden viikon välein.

    • Anonyymi

      Sähköt luultavasti säilyy vappuun asti, kun moottori jauhaa sulle lämpöä kajuuttaan, jokaisella metrillä!🐰🐰🐰

    • Anonyymi

      Riippuu täysin lämmityksestä. Polttomoottorisella autollahan auto kerkee nippanappa lämpenemään perille tultaessa tuohon 20C lämpötilaan. Jos haluat saman efektin sähköautolla niin eipä tarvii useinkaan ladata, mutta jos esilämmität auton 20C ennen lähtöä omalla akullaan niin latauskerrat tihenee.
      Sähköautostahan saa akun loppumaan periaatteessa pelkällä lämppärillä ajamatta metriäkään.
      Eli vastaus on että lataat päivittäin - yli kuukauden välein.
      Samoin usein kysytään mikä on sähköauton toimintamatka. Paras vastaus on 0km - tehtaan ilmoittama VLTP - matka. Eli sähköauton toimintamatkaan alentavasti vaikuttaa lämmitys/ ilmastointi, kaasujalka ja keli... Eli pakkanen, loskakeli, lumi ja vesisade ovat enemmän kuluttavia kelejä.
      VLTP matkan saa aikaiseksi kun ulkoilma on enemmän kuin 22 ajat ilman jäähdyttävää ilmastointia ja korkeintaan 90km/h nopeutta. Sama pätee polttomoottorisiin autoihin.

      • Anonyymi

        "Eli vastaus on että lataat päivittäin - yli kuukauden välein."

        Jaahas, eli kun käyttää 0,5-1 kWh esilämmitykseen 2x päivittäin ja ajoihin VIIKOSSA korkeintaan 25 kWh (olettaen että käy joka päivä töissä, 14*7 = 98 km, luultavasti tuokin veisi alle 20 kWh), se riittää jotenkin tyhjentämään akun päivittäin?

        Erikoista matematiikkaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Eli vastaus on että lataat päivittäin - yli kuukauden välein."

        Jaahas, eli kun käyttää 0,5-1 kWh esilämmitykseen 2x päivittäin ja ajoihin VIIKOSSA korkeintaan 25 kWh (olettaen että käy joka päivä töissä, 14*7 = 98 km, luultavasti tuokin veisi alle 20 kWh), se riittää jotenkin tyhjentämään akun päivittäin?

        Erikoista matematiikkaa.

        Erikoista matematiikkaa on myös se, että ostetaan tuollainen 40000€:n sähköauto tuollaisia kilometrejä silmällä pitäen! Itse ainakin panostaisin tuon sähkärin vaatiman hinnan vaikka pörssiosakkeisiin, missä ne kasvavat korkoa joka päivä, kuin tuollaisiin nopeasti arvoa menettäviin kikottimiin!!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Erikoista matematiikkaa on myös se, että ostetaan tuollainen 40000€:n sähköauto tuollaisia kilometrejä silmällä pitäen! Itse ainakin panostaisin tuon sähkärin vaatiman hinnan vaikka pörssiosakkeisiin, missä ne kasvavat korkoa joka päivä, kuin tuollaisiin nopeasti arvoa menettäviin kikottimiin!!

        Itse olet väärillä jäljillä kyllä pahemman kerran! Kun velkaa kerran saa, eli olet luottokelpoinen, niin ei sitä velkaa nykyään tarvitse enää takaisin maksaa koskaan!!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Erikoista matematiikkaa on myös se, että ostetaan tuollainen 40000€:n sähköauto tuollaisia kilometrejä silmällä pitäen! Itse ainakin panostaisin tuon sähkärin vaatiman hinnan vaikka pörssiosakkeisiin, missä ne kasvavat korkoa joka päivä, kuin tuollaisiin nopeasti arvoa menettäviin kikottimiin!!

        Ei kai kukaan viimeisiä pennosia autoon laita. Sehän on vain kulkuväline, ja jokainen voi tykönään päättää, paljonko siihen satsaa. Pörssiin voi laittaa ne rahat, jotka voi hävitä talouden kaatumatta. Tosin yleensä siellä tienaa aikaa myöden kohtuullisia summia, jos ei nyt aivan pelaamaan rupea. Joku vuosi saattaa toki sijoituksen arvokin laskea, mutta pitkän päälle jää plussalle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kai kukaan viimeisiä pennosia autoon laita. Sehän on vain kulkuväline, ja jokainen voi tykönään päättää, paljonko siihen satsaa. Pörssiin voi laittaa ne rahat, jotka voi hävitä talouden kaatumatta. Tosin yleensä siellä tienaa aikaa myöden kohtuullisia summia, jos ei nyt aivan pelaamaan rupea. Joku vuosi saattaa toki sijoituksen arvokin laskea, mutta pitkän päälle jää plussalle.

        No milläs se köyhä ostelee noita 40000€:n sähkäreitä. kun niihinkin vaaditaan se tuntuva käsiraha? Mitä sijoitettavaa sinun mielestäsi silloin jää, kun kaikki liikenevä euromäärä lompakosta menee jo tuohon käsirahaan?! HÄH!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No milläs se köyhä ostelee noita 40000€:n sähkäreitä. kun niihinkin vaaditaan se tuntuva käsiraha? Mitä sijoitettavaa sinun mielestäsi silloin jää, kun kaikki liikenevä euromäärä lompakosta menee jo tuohon käsirahaan?! HÄH!

        Luuletko tosiaan että täällä jotain ”sijoittajia” on mukana kirjoittelemassa..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luuletko tosiaan että täällä jotain ”sijoittajia” on mukana kirjoittelemassa..

        No näyttää olevan!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Eli vastaus on että lataat päivittäin - yli kuukauden välein."

        Jaahas, eli kun käyttää 0,5-1 kWh esilämmitykseen 2x päivittäin ja ajoihin VIIKOSSA korkeintaan 25 kWh (olettaen että käy joka päivä töissä, 14*7 = 98 km, luultavasti tuokin veisi alle 20 kWh), se riittää jotenkin tyhjentämään akun päivittäin?

        Erikoista matematiikkaa.

        Onko lukihäiriötä vai muuten vain ymmärryksen puute?
        Tuolla luki:
        "Sähköautostahan saa akun loppumaan periaatteessa pelkällä lämppärillä ajamatta metriäkään." -Siis pitämällä autoa aina lämpimänä, kukaanhan ei niin tee, mutta mahdollista.
        Eli... Näihin range/akunkesto kysymykseen on vaikea jopa mahdoton vastata kun ei tiedä minkälaisesta ajotavoista, lämpötiloista, esilämmitetäänkö auto, merkistä ym. on kyse. Eli muuttujia on valtava määrä. Jo pelkästään merkillä on väliä, eli onko paikallaanolokulutusta vai ei, lämmittääkö auto akkua, pidetäänkö esim. teslassa centry kameroita päällä ym.ym.ym.
        Nyrkkisääntönä voin sanoa että 500km.n auto kerta viikossa lataus riittää... mutta... pätkäajo pakkasella on monelle sähköautolle myrkkyä jos ei tiedä mitä tekee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Erikoista matematiikkaa on myös se, että ostetaan tuollainen 40000€:n sähköauto tuollaisia kilometrejä silmällä pitäen! Itse ainakin panostaisin tuon sähkärin vaatiman hinnan vaikka pörssiosakkeisiin, missä ne kasvavat korkoa joka päivä, kuin tuollaisiin nopeasti arvoa menettäviin kikottimiin!!

        "Itse ainakin panostaisin tuon sähkärin vaatiman hinnan vaikka pörssiosakkeisiin, missä ne kasvavat korkoa joka päivä, kuin tuollaisiin nopeasti arvoa menettäviin kikottimiin!!"

        Mitäs jos tuo aloittaja on jo sijoittanut 3 vuotta sitten kymppitonnin Teslan osakkeisiin ja haluaa nyt ostaa niillä osakkeilla sadantonnin Tesla model S.n ihan vain nauttiakseen autoilusta ja elämästä? Kymppitonnin Tesla ei ole kallis ja elämä on elämistä varten. Hautaan ei kukaan (yleensä) rahojaan vie.


    • Anonyymi

      Onko vastattu ketjun aloitukseen ollenkaan?

    • Anonyymi

      Jos ajat viikossa 100km niin kyllä pääset myös keskitalvella tuolla sähkiksellä viikon ajot.

      Siirry AutoStadium palstalle. Se vaatii registeröinnin mutta kekustleijoill aon korvien välissä muutakin kuin "void".

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kannattaako suomalaisen duunarin enää äänestää vasemmistopuolueita

      sillä eivät ne tunnu kovasti ajavan suomi-duunarin etuja. Jos katsotaan Vasemmistoliittoa, niin sehän on ihan feministi
      Maailman menoa
      209
      5828
    2. Jaaha, sitä on vasemmistoryhmä käynyt häiriköimässä Purran kodin vieressä

      On näköjään iso lakana levitetty puiden väliin, jossa lukee mm. "Haista vi*** Riikka Purra". Tunkekaa leikkaukset pers..
      Maailman menoa
      107
      5707
    3. Professori: Maahanmuuttajien rikollisuutta hyssytellään - hävytöntä

      Kriminologi Jukka Savolaisen mukaan ikä ja vaikeat olosuhteet eivät riitä selitykseksi. – Tutkitun tiedon valossa sanoi
      Maailman menoa
      204
      4738
    4. Mistä kummasta voi johtua se, että vasemmistolaiset usein häpeää itseään

      voiko se johtua esim. köyhyydestä? Ja tästä on siis ihan suomalainen tutkimus olemassa. "Suomalainen tutkimus osoittaa
      Maailman menoa
      52
      4083
    5. Sanna-kulttilaiset hehkuttaa edelleen Marinia, vaikka esim. Sote oli susi jo syntyessään

      mutta kulttilaiset eivät ole järjen jättiläisiä, ja sanoihin Lasse Lehtinenkin, että Suomessa on pohjoismaiden tyhmimmät
      Maailman menoa
      68
      4017
    6. Marin teki sen mihin muut eivät pystyneet, vei susi-Soten maaliin

      ja sitten hävittyjen vaalien jälkeen lähtikin vastuuta pakoon...... "Professori: sote-uudistus on täysi susi. Sosiaali
      Maailman menoa
      32
      3618
    7. En koskaan tule sinulle tätä kertomaan

      Kun kirjoitin sinulle viimeisintä viestiä, huomasin kyynelten valuvan poskiani pitkin.
      Ikävä
      38
      1623
    8. Demokratian uhka: Perussuomalaiset ja polarisoiva "me ja muut" -ajattelu

      Laurence Rees varoittaa, kuinka demokratian heikkeneminen ja autoritaaristen liikkeiden nousu voidaan liittää "me ja muu
      Maailman menoa
      1
      1553
    9. Saatoin tehdä elämäni isoimman virheen

      Otsikko kertoo kaiken. Miksei kaikki voi olla yksinkertaisempaa?
      Ikävä
      130
      1450
    10. Kova ikävä parittelukumppania täällä korvessa

      Mutta muuten kyllä on rauhallista.
      Ikävä
      29
      1169
    Aihe