Miten "kiertäisimme" varainsirtoveron?

51%miehelle ja 49% lapselle...

Mies on ensiasunnon ostaja ja minä en. Joutuisimme siis maksamaan varainsiirtoveron.

Jos laittaisimme tuon 49% lapsen nimiin, niin eihän hän menettäisi tuota asemaansa ensiasunnon ostajana, kun sitten myöhemmin itselleen on asuntoa hankkimassa?

Voisiko joku neuvoa miten kannattais tehdä?

Enkä kaipaa nyt mitään neuvoja siitä, että kannattaako laittaa vain miehen nimiin jos vaikka tulee ero ja blaablaa.

11

1611

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • veronalle

No mitään verojahan te ette tule koskaan kiertämään. Tuolla tapaa toteutettuna lapsen pitää tietysti maksaa lahjavero saamastaan lahjasta. Soita paikkakuntasi verotoimistoon, siellä osataan neuvoa.

• kokemusta on

Jos laitat lapsesi nimiin 49% talosta, niin hänen pitää maksaa siitä varainsiirtovaro.
      Me ostimme kesällä vaimon kanssa omakotitalon ja olemme molemmat ensiostajia. Minä omistan talosta 60% ja vaimo 40%. Minulta meni ensiasunnonostajan veroetu, mutta emme tajunneet, että vaimoni joutuu maksamaan siitä 40% osuudesta sen varainsiirtoveron, mutta häneltä ei mene ensiasunnonostajan veroetua. Summa summarum.
      Laittakaa omistussuhde uudesta asunnostanne tällain: Mies omistaa 100%, sinä 0%. Silloin ette joudu maksamaan varainsiirtoveroa ja jos olette naimisissa, sillä ei ole mitään väliä miten teidän omistussuhde asunnossa on, koska olette hankkineet sen naimisissa olon aikana.Tietenkin voitte tehdä kassakaappiin sopimuksen omistussuhteesta,,, Tämä on tämä välttää "varas"vero tässä tilanteessa. Ai niin, verottaja ei kuulemma ymmärrä tuollaisia 49/51 prosentteja, pitää samanarvoisina, joten kannattaa ainakin sitten laittaa 60/40.

• ei asu itse

Itse olen myos ensi ostaja, mutta en asu suomessa joten joudun vuokraaman asunnon, miten pystyy valittamaan moista maksua minun tilanteessa. Haluan ostaa nytten koska jos/kun hinnat nuoseee ajan mittaan, ja itselleni tulee ikaa lisaa niin voi olla vaikea paasta asunto markkinoille suomessa myohemmin.

• ei mitenkään
        ei asu itse kirjoitti:

Itse olen myos ensi ostaja, mutta en asu suomessa joten joudun vuokraaman asunnon, miten pystyy valittamaan moista maksua minun tilanteessa. Haluan ostaa nytten koska jos/kun hinnat nuoseee ajan mittaan, ja itselleni tulee ikaa lisaa niin voi olla vaikea paasta asunto markkinoille suomessa myohemmin.

Veljeni osti asunnon, jonka laittoi vuokralle heti, eikä muuttanut itse sinne asumaan. Hän joutui maksamaan varainsiirtoveron, eikä auttanut itku markkinoilla.

• Jomala

49 / 51 on täysin yhtä pätevä, kuin 40 / 60. Koettu on. Lisäksi pienemmän osuuden omistaja ei ainakaan meidän taloudessa joutunut maksamaan mitään. Näin Espoossa, tuskin se seula niin kovin erilainen on muuallakaan.

• Koope

Ollaan ostettu jo kauan sitten kämppä, jossa osuudet: toisella osapuolella 55 % ja minulla 45%, näin kirjoitettiin myös kauppakirjaan. Verottajalla ei ollut mitään asiaa vastaan. Toinen osapuoli ei maksanut varainsiirtoveroa ensiasunnon ostajana, minä maksoin osuudestani. Tapahtuu mitä tahansa, niin selkeät sävelet on. Kokonaan varainsiirtoveroa ei täll. perusratkaisuilla voi välttää, jos molemmat eivät ole ensiasunnon ostajia.

• on pimitetty, hyvä niin!
        Jomala kirjoitti:

49 / 51 on täysin yhtä pätevä, kuin 40 / 60. Koettu on. Lisäksi pienemmän osuuden omistaja ei ainakaan meidän taloudessa joutunut maksamaan mitään. Näin Espoossa, tuskin se seula niin kovin erilainen on muuallakaan.

Kuten Koope kirjoitti, pienemmän osuuden omistajan olisi pitänyt maksaa varainsiirtoveroa osuudestaan. Hyvä teille, jos onnistuitte välttämään verojen maksun siltä osin.En sitä minäkään mielelläni maksanut! oliko teillä molemmilla ensiasunnon osto? Silloin on voinut tapahtua sillain , että verottaja on katsonut, että molemmilta on mennyt ensiasunnonostajan verovapaus, koska omistussuhde on 49/51.Tarkistakaa asia. En jauha nyt tässä asiassa paskaa, koska minulla on henkilökohtaista kokemusta asiasta.

• Jomala

Varainsiirtovero palauu ensiasunnon hankkijalle. Me tehtiin vaimokkeen kanssa niin, että eka kämppä oli hänen 51% ja tämä nykyinen 51% mun. Siten oltiin peräkkäin ensiasunnon ostajia. Ensiasunnon omistukseen tarvitsee 50%, joten lapselle voi siirtää, mut entäpä takaisin siirto?

• lasketaanpa

Mitä hyötyä tästä teille oli? Sinä omistit ensimmäisestä kämpästä 51% ja vaimo 49%. Ensiasunnon ostajana sinä et maksanut varainsiirtoveroa ja vaimosi maksoi 49% asunonnon arvosta veroa. Toinen kämppä toisinpäin. sinä maksoit tai ainakin olisi pitänyt maksaa 49% kämpän arvosta varainsiirtoveroa. Mitä säästitte? Otetaan esimerkkinä, että molemmat kämpät olisi maksanut 100000€ ja kämppä on omakotitalo. Vaimosi maksoi ensimmäisestä kämpästä varainsiirto veroa 4% 49000 eurosta eli 1960 euroa. Sinä maksat saman verran toisesta asunnosta eli 1960 euroa. Jos olisitte ostanut ensimmäisen kämpän omistussuhteella 50/50 niin ette olisi maksanut mitään ensimmäisestä kämpästä ja toisesta täydet eli 4000 euroa. Nyt maksoitte yhteensä 3920 euroja ja kun siihen laskee ajan mitä ensimmäiset 1960 (ensimmäisestä asunnosta maksettu vero)euroa on ollut "kiinni" täysin turhassa, niin ei todellakaan kannata laittaa omistussuhdetta 51/49. Tämä oli vain minun mielipiteeni ja toivottavasti käsititte, mitä tarkoitin.

• sanna

Lapsen nimiin voi laittaa 49% ja sitä ei katsota hänelle ensiasunnoksi, koska omistusosuus ei ylitä 50%. Lapsi siis joutuu maksamaan varainsiirtoveron ja myös lahjaveron. Varaiinsiirtoveroa ei tarvitse maksaa ensiasunnosta, eli siis yli 50% omistusosuudesta. Veron joutuu maksamaan kaikista asunnoista, joista omistaa alle 50%.

Voittehan laittaa vaikka miehelle 90% ja sinulle 10%, jolloin maksat veron vain 10 prosentista. Tai saman tien miehelle 100%, niin kukaan ei maksa veroja.

• heps

Mites verottaja tulkitsee jos asunto toisen nimissä 100 % ja lainat yhteiset 50/50,
        voiko verottaja katsoa että lahjoitettu ja mätkäsitä lahjaveroa?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      20
      2293
    2. Nainen, sellaista tässä ajattelin

Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost
      Ikävä
      228
      1714
    3. Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita

Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy
      Maailman menoa
      306
      1262
    4. Miten tämä meidän tarina

Sitten päättyy?
      Ikävä
      65
      959
    5. Kulujen jako parisuhteessa

Hei, miten teillä jaetaan kulut parisuhteessa? Työttömyyttä ja opiskelua tulee omalla kohdalla jatkumaan vielä jonkin ai
      Parisuhde
      53
      915
    6. En todellakaan halua että

Tämä päättyy näin
      Ikävä
      39
      834
    7. Missä olit kun tajusit, että teistä tulee joskus pari?

Kuvaile sitä paikkaa, hetkeä ja tilannetta.
      Ikävä
      53
      825
    8. J miehelle viesti menneisyydestä

On jo useampi vuosi, kun ollaan oltu näköyhteydessä. Jäi tyhjä olo, koska rakastin. En tietenkään sitä kertonut. Mutta e
      Ikävä
      35
      737
    9. Valitse, kenen kanssa seurustelet

Seura turmelee, ja huono seura turmelee täysin. Vähän niin kuin valta turmelee, ja absoluuttinen valta turmelee kokonaan
      Hindulaisuus
      273
      673
    10. Paikat tapeltu

Ei mennyt ihan persujen toiveiden mukaan Ei kait nyt 20 ääntä ja arpajais voitolla voi olla Ähtärin kaupungin puheenjoh
      Ähtäri
      33
      662
    Aihe