Alkoholin käytön hyödyt ja haitat ikäihimselle

Anonyymi

Puntaroin tällä hetkellä paljon alkoholin käytön hyötyjä ja haittoja. Olen hämmentynyt siitä, että nykyisin yli kuusikymppisenä alkoholin vaikutus on erilainen kuin kymmenen vuotta sitten.
Nuorena en käyttänyt alkoholia. Käyttö alkoi noin viisikymppisenä. Olin masentunut ja sain alkoholista mielestäni apua. Se kohotti mielialaa, virkisti, teki luovaksi, antoi itseluottamusta, rentoutti työpäivän paineista. Mielestäni sillä oli positiivisia vaikutuksia. Käytin viiniä lasillisen tai kaksi iltapäivällä töistä tullessa, kun tiesin, että illalla ei tarvitse lähteä minnekään.
Sitten siirryin eläkkeelle ja halusin, että säästöihin en koske jokapäiväisessä elämässä. Lopetin alkoholin käytön kokonaan melkein vuodeksi. Nyt syksyllä ennen joulua aloin taas hankkia viiniä. Kaipaisin tätä mielialan kohotusta. Hämmennystä aiheuttaa se, että alkoholin vaikutus on muuttunut. Nyt positiivinen vaikutus on lähinnä rauhoittava. Negatiivisia vaikutuksia onkin runsaasti. Pienikin lasillinen väsyttää paljon. Uni muuttuu huonommaksi. Yöllä myös mieliala muuttuu epätoivoiseksi.
Toivoisin masennukseen helpotusta. Rauhoittavaa vaikutusta on, mutta negatiivisia vaikutuksia taitaa olla liikaa.
Muuttuuko alkoholin vaikutus iän mukana?

7

201

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Yhtä viisasta olisi kysyä muuttuuko aloitusten järkevyys iän mukana ?

      • Anonyymi

        saahan sitä keskustella


      • Anonyymi

        VERTAISTUKEA SAA HAKEA!


    • Anonyymi

      Kyllä muuttuu, paljonkin.
      Näin 6-kymppisenä minullakin alkoholista on enemmän haittavaikutuksia kuin se pieni hyöty, että hetken helpottaa nousuhumalassa.
      Unet tosiaankin menee painajaisten puolelle ja pätkittäisiksi, ahdistus ja masennus iskee aamuyöstä minullakin, hiki- ja kylmäkohtaukset pahenevat, kun käyttää konjakkia unilääkkeeksi - nuorempana pari yömyssyä teki ihan hyvää, mutta nyt vanhana ei näköjään aivot enää kestä ja kok elimistö menee sekaisin.
      Pienestäkin määrästä alkoholia menee niin tötteröön, ettei aamulla tiedä edes omaa nimeään ja kusee kukkaruukkuun. Ihan oikeasti.

      • Anonyymi

        Sekin vaikuttaa mitä lääkkeitä on käytössä ja mitä sairauksia on...
        Itselläni verenpainelääke yhdistettynä whiskyyn vaikutti siinämäärin uudella tavalla, että heräsin keittiön lattialta alasti...


    • Kyllä sinä olet ihan oikein asian havainnut. Alkoholi kuormittaa vanhemmiten elimistöä enemmän, koska elimistön suhteellinen rasvan määrän suurenee ja nestepitoisuus pienenee - vaikka painossa ei tapahtuisi muutoksia.

      Juominen aiheuttaa iän myötä herkemmin väsymystä, unihäiriötä ja matalaa mielialaa, ja monille myös myös huimausta, tykytystä ja yleistä heikkouden tuntua.
      Monet vasta nelikymppiset huomaavat jo, etteivät siedä alkoholia kuten nuorena, krapuloista tulee pahoja ja väsymys kestää monta päivää.

      Ilman muuta lisäksi negatiivisia vaikutuksia lisäävät sairaudet ja lääkitys jos sellaisia sinulla on.

      Viinistä sinun ei siis kannattane helpotusta mielialaan etsiä, mutta muita keinoja kyllä - vapaaehtoistyö, erilaiset harrasteryhmät, kulttuuri?

      • Anonyymi

        Olen just nyt pitämässä 100 päivän tipatonta, aloitin 2 tammikuuta ja 100:s päivä on 11. huhtikuuta, mikä on sunnuntai. Voi olla että ostan viinipullon lauantaina 17. huhtikuuta.

        Ihan on hyvä ollut pitää taukoa, yöt nukun hyvin, ei tarvitse edes veskissä aina käydä.
        Alkoi tuntua ennen uutta vuotta, että oli pelkästään huono olo ja ei saanut päivisin mitään tehtyä. Olen eläkkeellä.

        Enpä aio sortua ennen 11 huhtikuuta, hyvin menee näinkin. Kahvia juon enemmän.
        Iso raha on säästynyt ja ei ole tarvinnut pakkasessa lähteä Alkoon. Kyllä minä ehdin keväämmällä sitten.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuvat! Dannyyn liitetty Helmi Loukasmäki, 22, on puhjennut naisena kukkaan - Some sekoaa: "Sä..."

      Ooo, kaunis aikuinen nainen Helmistä on kasvanut siinä yli 80-vuotiaan Dannyn rinnalla! Katso uudet kuvat: https://ww
      Suomalaiset julkkikset
      48
      3431
    2. Henkirikos Alakylässä

      Nainen löydetty elottomana, mies otettu kiinni. Mitä on tapahtunut?
      Seinäjoki
      47
      2521
    3. Suodatinpussin kastelemalla saa parempaa kahvia

      Kokeilin niksiä ja kyllä tämä kahvi on parempaa nyt. Ei lainkaan maistu paperiselta. Huljuttelee hanan alla suppiloa pap
      Maailman menoa
      125
      1870
    4. Tidätkö nainen

      että suoraan sanottuna v.tut.aa että pääsit näin lähelle minua. Ei olisi oikeasti aikaa tähän mutta silti aina välillä o
      Ikävä
      100
      1663
    5. Onkohan sinulla kaikki hyvin?

      Nyt vähän sellainen outo tunne tuli. Sinun asiasi niin ei minulle toki tarvitse kertoa. Kunhan mietin...
      Ikävä
      38
      1117
    6. Mikä on kaivattusi etunimi?

      Otsikossa siis on kysymys eriteltynä. Vain oikeat vastaukset hyväksytään.
      Ikävä
      46
      1032
    7. Viimeinen reissu tälle kesälle

      Pian se syksy on. Hyvää huomenta ja aurinkoista päivää. ☕🌞🍁🌻🐺❤️
      Ikävä
      170
      996
    8. Huikeeta, mahtavaa, ihan mielettömän upeeta

      Me ostettiin talo Espanjasta. Tosin saadaan käyttää sitä vain muutama viikko vuodessa kun on monta muutakin ostajaa! M
      Kotimaiset julkkisjuorut
      175
      906
    9. En kestä katsoa

      Sitä miten sinusta on muut kiinnostuneita. Olen kateellinen. Siksi pitäisi lähteä pois
      Ikävä
      77
      901
    10. Oho! Arja Koriseva paljastaa TTK:n ekasta suorasta lähetyksestä: "On vähän ärsyttävä yhtälö!"

      Upea Arja Koriseva! Tsemppiä haasteelliseen tilanteeseen! Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-arja-koriseva-
      Suomalaiset julkkikset
      14
      844
    Aihe