Täyssähköautoihin liittyvät aloitukset saavat satusedät liikkeelle.

Anonyymi

Mistä ihmeestä näitä mistään mitään tietämättömien höpötyksiä tänne tulee. Aivan selvää, että suurin osa ei ole edes nähnyt täyssähköautoa, mutta silti on kova tarve keksiä kaikenlaisia satuja niistä.

Jos sähköautot eivät kiinnosta, täällä on runsaasti muitakin aihealueita. Ei tänne tarvitse tulla omia uskomuksiaan julistamaan, jos niistä ei ole minkäänlaista omaa kokemusta.

49

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Totta jotkut jopa väittävät silmät kirkkaina että luvatut ranget toteutuu ihan käytännössä ja että toimivia pikalataus paikkoja on teiden varret pullollaan. Kyllä huomaa että ei ole omaa sähköautoa koskaan ollutkaan

      • Anonyymi

        Voisitko linkata yhteenkiin noin väittävään kommenttiin?

        Range riippuu kulutuksesta. Ajonopeus, renkaat, ilman lämpötila, ilmastoinnin käyttö yms. kaikki vaikuttavat. Kaupunkiajossa pääsee helposti "luvattua" rangea enemmänkin, motarinopeuksilla lukemat taas alittuvat.


      • Anonyymi

        Luvatut VLTP ranget eivät toteudu millään autolla talvella, kesällä rauhallisella ajolla 22 lämpötilassa saattaa siihen päästä, sama koskee polttiksia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voisitko linkata yhteenkiin noin väittävään kommenttiin?

        Range riippuu kulutuksesta. Ajonopeus, renkaat, ilman lämpötila, ilmastoinnin käyttö yms. kaikki vaikuttavat. Kaupunkiajossa pääsee helposti "luvattua" rangea enemmänkin, motarinopeuksilla lukemat taas alittuvat.

        Rellu Zoella pääsee kesällä jopa yli 400 km mutta yli - 10C talvipakkasella jo 200 km tekee tiukkaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Rellu Zoella pääsee kesällä jopa yli 400 km mutta yli - 10C talvipakkasella jo 200 km tekee tiukkaa.

        Mikä on se nopeus tasaisessa matka-ajossa, millä luvattu WLTP-range toteutuu? Tämä on tärkeä tieto niille, jotka eivät aja kaupungissa vaan maantiellä, eli siis suurimmalle osalle suomalaisista autonkäyttäjistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voisitko linkata yhteenkiin noin väittävään kommenttiin?

        Range riippuu kulutuksesta. Ajonopeus, renkaat, ilman lämpötila, ilmastoinnin käyttö yms. kaikki vaikuttavat. Kaupunkiajossa pääsee helposti "luvattua" rangea enemmänkin, motarinopeuksilla lukemat taas alittuvat.

        Sähköauto sopii siis mahtavasti niille, jotka pyörivät enimmäkseen kaupungissa.
        Tällaiselle pisteestä A pisteeseen B ja illalla takaisin ajavalle perusautoilijalle ei niinkään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä on se nopeus tasaisessa matka-ajossa, millä luvattu WLTP-range toteutuu? Tämä on tärkeä tieto niille, jotka eivät aja kaupungissa vaan maantiellä, eli siis suurimmalle osalle suomalaisista autonkäyttäjistä.

        Testissä on todettu että valmistajan range voidaan ylittää selvästi kesäolosuhteissa tasaisella 30 km/h nopeudella ajettaessa radalla.


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Testissä on todettu että valmistajan range voidaan ylittää selvästi kesäolosuhteissa tasaisella 30 km/h nopeudella ajettaessa radalla.

        Okei. Eli jos haluaisin ajaa mahdollisimman taloudellisesti, niinkuin köyhänä ja nuukana miehenä aina haluan, niin sähköautolla työmatkani kestäisi tunnin, kun nyt se kestää noin 20-25 min.
        Polttiksellani taloudellisin ajonopeus on nimittäin n. 70km/h, joka sopii näille hiljaisille maaseututeille muutenkin hyvin.
        Oliko tämä nyt sitä aloituksessa mainittua keksittyä satuilua ja tietämättömän höpötystä? Jos oli niin oikaise toki.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luvatut VLTP ranget eivät toteudu millään autolla talvella, kesällä rauhallisella ajolla 22 lämpötilassa saattaa siihen päästä, sama koskee polttiksia.

        Joo, mutta polttiksen WLTP-range saavutetaan tasaisessa ajossa nopeudella 60-70km/h ja sähköauton vastaava nopeudella 30km/h. Siinä on aika selvä ero. Ja kun ottaa lisäksi huomioon että siltikään sähkiksen range ei ole puoliakaan polttiksen rangesta. Että voitaisiinko ihan vaan hyväksyä, että toinen sopii yhdenlaiseen ajoon ja toinen taas on parhaimmillaan toisenlaisessa.


    • Anonyymi

      Onhan niitäkin satusetiä, jotka kuvittelevat sähköautojen olevan "nollapäästöisiä" ja ekologisia. Nollapäästöisiä autoja ei ole olemassakaan ja yhden akun tekeminen saastuttaa enemmän kuin 10 polttomoottoriauton tekeminen. Koko sähköauton "ekologisuus" sähköautovalmistajien markkinoima valhe.

      • Anonyymi

        Jos joku haluaa olla ekologinen niin sitten kannattaa luopua autosta kokonaan. Auto ei ole koskaan ekologinen, ei edes sähköauto.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos joku haluaa olla ekologinen niin sitten kannattaa luopua autosta kokonaan. Auto ei ole koskaan ekologinen, ei edes sähköauto.

        Niin ja mitä sähköautolla tekisikään, julkisilla voi hoitaa kaiken sen kulkemisen mitä sähköautollakin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin ja mitä sähköautolla tekisikään, julkisilla voi hoitaa kaiken sen kulkemisen mitä sähköautollakin.

        Jos pystyy hoitamaan kaiken julkisilla, on järjetöntä ja typerää ostaa sähköauto. Sähköauto on epäekologisempi kuin dieselbussi.


      • Anonyymi

        "yhden akun tekeminen saastuttaa enemmän kuin 10 polttomoottoriauton tekeminen."

        Hienoa, sieltä taas tuli satusedän tarinaa.

        Täyssähköauton valmistaminen tuottaa kokonaisuudessaan n. 30-40% enemmän CO2 kuin polttomoottoriauton. Tämä on tosin jatkuvasti tasoittunut, koska valmistusmenetelmien parantuessa hukkaan menee vähemmän.

        Eli 4 polttiksen teko saastuttaa yhtä paljon kuin 3 täyssähköauton valmistus.

        Koko elinkaaren aikana täyssähköauto saastuttaa vain puolet dinomehuautoon verrattuna.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "yhden akun tekeminen saastuttaa enemmän kuin 10 polttomoottoriauton tekeminen."

        Hienoa, sieltä taas tuli satusedän tarinaa.

        Täyssähköauton valmistaminen tuottaa kokonaisuudessaan n. 30-40% enemmän CO2 kuin polttomoottoriauton. Tämä on tosin jatkuvasti tasoittunut, koska valmistusmenetelmien parantuessa hukkaan menee vähemmän.

        Eli 4 polttiksen teko saastuttaa yhtä paljon kuin 3 täyssähköauton valmistus.

        Koko elinkaaren aikana täyssähköauto saastuttaa vain puolet dinomehuautoon verrattuna.

        Ja tuo auton valmistus itsessään kuluttaa enemmän kuin monen vuoden bensan kulutus. Eli autoja ei kannata ostaa joka vuosi, vaan jos auton ostaa, sen täytyy kestää minimissään 20 vuotta. Oli se sitten sähkö- tai bensa-auto. Itse voin ostaa sähköauton 10 tonnilla, jos valmistaja takaa, että se toimii vähintään 20 vuotta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin ja mitä sähköautolla tekisikään, julkisilla voi hoitaa kaiken sen kulkemisen mitä sähköautollakin.

        Niin ja mitä sähköautolla tekisikään, julkisilla voi hoitaa kaiken sen kulkemisen mitä sähköautollakin.

        **********

        Et taida tuntea nykyistä tilannetta maaseudulla. Vielä 1960-luvulla maaeudullakin oli paljon linja-autovuoroja, joten linja-autoilla pääsi hyvinkin pieniin kyliin. Nykyisin linja-autoja maaseudulla ei enää kulje (ainoastaan muutamia koululaisbusseja), ja siksi omalla autolla pitää kaikki reissut tehdä. Julkisesta liikenteestä puhuminen maaseudulla on viherpiipertäjien toiveajattelua vailla mitään todellisuuspohjaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin ja mitä sähköautolla tekisikään, julkisilla voi hoitaa kaiken sen kulkemisen mitä sähköautollakin.

        **********

        Et taida tuntea nykyistä tilannetta maaseudulla. Vielä 1960-luvulla maaeudullakin oli paljon linja-autovuoroja, joten linja-autoilla pääsi hyvinkin pieniin kyliin. Nykyisin linja-autoja maaseudulla ei enää kulje (ainoastaan muutamia koululaisbusseja), ja siksi omalla autolla pitää kaikki reissut tehdä. Julkisesta liikenteestä puhuminen maaseudulla on viherpiipertäjien toiveajattelua vailla mitään todellisuuspohjaa.

        No, sitten pitää vain muuttaa eri paikkaan. Ei muuttaminen ole mitenkään vaikeata, olen itsekin tehnyt sen jo moneen kertaan. En koskaan kannata sitoudu mihinkään paikkakuntaan, jos asiat tulee vaikeaksi, voin vain lähteä kuukauden sisällä. Ja tämä pätee vaikka omistaisin asunnon, en sitoudu edes omistusasuntoon.

        En näe kotia sen erikoisempana asiana kuin kattilaa tai autoa. Jos ongelmia tulee, sitä vain vaihdetaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No, sitten pitää vain muuttaa eri paikkaan. Ei muuttaminen ole mitenkään vaikeata, olen itsekin tehnyt sen jo moneen kertaan. En koskaan kannata sitoudu mihinkään paikkakuntaan, jos asiat tulee vaikeaksi, voin vain lähteä kuukauden sisällä. Ja tämä pätee vaikka omistaisin asunnon, en sitoudu edes omistusasuntoon.

        En näe kotia sen erikoisempana asiana kuin kattilaa tai autoa. Jos ongelmia tulee, sitä vain vaihdetaan.

        Minua ei mikään saa muuttamaan esim. Kehä kolmosen sisälle. Olen asunut kaupungeissa, mutta mm. Helsinkiläisten kiire ei minnekkään, on niin teennäistä. Asukaa vain luukuissanne, minä haluan, että on tilaa ympärillä, ranta tuossa vierellä ja pari bensa-Audia tallissa. Ei suomen talvessa kaipaa sähköautoa, haluan olla vapaa kulkemaan, enkä viherpiipertäjien sähköroikka liekassa.
        Tämän hetkinen Korona taitaa olla vasta alkusoittoa, joka tekee Helsingin kaltaisessa "reservaatissa" asumisesta vaikeaa, tai lähes mahdotonta!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin ja mitä sähköautolla tekisikään, julkisilla voi hoitaa kaiken sen kulkemisen mitä sähköautollakin.

        **********

        Et taida tuntea nykyistä tilannetta maaseudulla. Vielä 1960-luvulla maaeudullakin oli paljon linja-autovuoroja, joten linja-autoilla pääsi hyvinkin pieniin kyliin. Nykyisin linja-autoja maaseudulla ei enää kulje (ainoastaan muutamia koululaisbusseja), ja siksi omalla autolla pitää kaikki reissut tehdä. Julkisesta liikenteestä puhuminen maaseudulla on viherpiipertäjien toiveajattelua vailla mitään todellisuuspohjaa.

        Sähköauton arkikäyttö maaseudulla on viherpiipertäjien haihattelua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No, sitten pitää vain muuttaa eri paikkaan. Ei muuttaminen ole mitenkään vaikeata, olen itsekin tehnyt sen jo moneen kertaan. En koskaan kannata sitoudu mihinkään paikkakuntaan, jos asiat tulee vaikeaksi, voin vain lähteä kuukauden sisällä. Ja tämä pätee vaikka omistaisin asunnon, en sitoudu edes omistusasuntoon.

        En näe kotia sen erikoisempana asiana kuin kattilaa tai autoa. Jos ongelmia tulee, sitä vain vaihdetaan.

        No mitä sillä sähköautolla tekee jos julkisillakin pääsee?


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "yhden akun tekeminen saastuttaa enemmän kuin 10 polttomoottoriauton tekeminen."

        Hienoa, sieltä taas tuli satusedän tarinaa.

        Täyssähköauton valmistaminen tuottaa kokonaisuudessaan n. 30-40% enemmän CO2 kuin polttomoottoriauton. Tämä on tosin jatkuvasti tasoittunut, koska valmistusmenetelmien parantuessa hukkaan menee vähemmän.

        Eli 4 polttiksen teko saastuttaa yhtä paljon kuin 3 täyssähköauton valmistus.

        Koko elinkaaren aikana täyssähköauto saastuttaa vain puolet dinomehuautoon verrattuna.

        ”Koko elinkaaren aikana täyssähköauto saastuttaa vain puolet dinomehuautoon verrattuna.”
        Tuohan me voidaan tietää vasta sitten, kun nähdään kuinka pitkiksi täyssähköautojen elinkaaret muodostuvat. Polttomoottoriautoilla ne voivat olla 25 vuotta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No, sitten pitää vain muuttaa eri paikkaan. Ei muuttaminen ole mitenkään vaikeata, olen itsekin tehnyt sen jo moneen kertaan. En koskaan kannata sitoudu mihinkään paikkakuntaan, jos asiat tulee vaikeaksi, voin vain lähteä kuukauden sisällä. Ja tämä pätee vaikka omistaisin asunnon, en sitoudu edes omistusasuntoon.

        En näe kotia sen erikoisempana asiana kuin kattilaa tai autoa. Jos ongelmia tulee, sitä vain vaihdetaan.

        Ja samalla sitten vaihdetaan sosiaalista verkostoa, lasten kouluja/harrastuspaikkoja ja heidän ystäväpiiriään...? Ja asunnon saa tietysti myytyä suit sait ja uusi vastaava löytyy uudesta paikasta noin vain...?
        Taidat olla himppasen irti arjesta😳


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin ja mitä sähköautolla tekisikään, julkisilla voi hoitaa kaiken sen kulkemisen mitä sähköautollakin.

        Bullshittiä. Suurimmassa osassa Suomea ei voi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Bullshittiä. Suurimmassa osassa Suomea ei voi.

        Niinpä ei voi sähköautolla eikä julkisilla joten polttis on vielä pitkään ainoa vaihtoehto.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja samalla sitten vaihdetaan sosiaalista verkostoa, lasten kouluja/harrastuspaikkoja ja heidän ystäväpiiriään...? Ja asunnon saa tietysti myytyä suit sait ja uusi vastaava löytyy uudesta paikasta noin vain...?
        Taidat olla himppasen irti arjesta😳

        Omassa tuttavapiirissä on perheitä, jotka ovat vaihtaneet paikkakuntaa moneen kertaan. Jopa maata. Edes perheellisillä muuttaminen ei ole vaikeata.

        Jos esimerkiksi tulee työttömäksi niin silloin kannattaa etsiä työpaikkaa koko Suomen alueelta, ehkä jopa Suomen ulkopuolelta. Turha sitoutua paikkakuntaan, siitä ei ole mitään hyötyä.

        Ja jos pitää riittävän määrän rahaa säästössä, muuttaminen on helppoa. Itse kykenisin tulemaan toimeen yli 5 vuotta ilman mitään muita tuloja.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ja tuo auton valmistus itsessään kuluttaa enemmän kuin monen vuoden bensan kulutus. Eli autoja ei kannata ostaa joka vuosi, vaan jos auton ostaa, sen täytyy kestää minimissään 20 vuotta. Oli se sitten sähkö- tai bensa-auto. Itse voin ostaa sähköauton 10 tonnilla, jos valmistaja takaa, että se toimii vähintään 20 vuotta.

        Saatko 10 tonnilla polttiksen, jossa takuu 20 vuotta???


      • Anonyymi kirjoitti:

        Niin ja mitä sähköautolla tekisikään, julkisilla voi hoitaa kaiken sen kulkemisen mitä sähköautollakin.

        **********

        Et taida tuntea nykyistä tilannetta maaseudulla. Vielä 1960-luvulla maaeudullakin oli paljon linja-autovuoroja, joten linja-autoilla pääsi hyvinkin pieniin kyliin. Nykyisin linja-autoja maaseudulla ei enää kulje (ainoastaan muutamia koululaisbusseja), ja siksi omalla autolla pitää kaikki reissut tehdä. Julkisesta liikenteestä puhuminen maaseudulla on viherpiipertäjien toiveajattelua vailla mitään todellisuuspohjaa.

        Muutama kymmenen vuotta sitten, kun ajoi Suomea päästä päähän, joutui ohittelemaan lukemattomia linja-autoja ja vastaankin tuli monia. Nyt ei tule yhtäkään tai sitten yksi tilausajo. Linja-autoille sallittu 100 km/h nopeus tuli muistaakseni 1988, jolloin linja-autoja oli vielä paljon. Linja-autoja on nyt yli tuhannen vähemmän kuin 2008.


      • Anonyymi kirjoitti:

        No, sitten pitää vain muuttaa eri paikkaan. Ei muuttaminen ole mitenkään vaikeata, olen itsekin tehnyt sen jo moneen kertaan. En koskaan kannata sitoudu mihinkään paikkakuntaan, jos asiat tulee vaikeaksi, voin vain lähteä kuukauden sisällä. Ja tämä pätee vaikka omistaisin asunnon, en sitoudu edes omistusasuntoon.

        En näe kotia sen erikoisempana asiana kuin kattilaa tai autoa. Jos ongelmia tulee, sitä vain vaihdetaan.

        Noin ajattelee sinkku, mutta mietippä vaikka 4 henkistä perhettä; ei ole muutto ihan helppoa.


    • Anonyymi

      Niin metsä vastaa kuin sinne huutaa. Teinipojat kirjoitteelee kiimassaan, miten polttomoottorit kielletään 2025, patteriauton saa alle 30 tonnilla ja sillä pääsee 400 km talvella.

      • Anonyymi

        Mitä hintoihin tulee, pian Suomessakin Tesla Model 3 hinta tulee putoamaan 3-5 t€, jälleen kerran. Muutkin valmistajat vastanneevat tähän.

        Joku kaunis päivä tällä vuosikymmenellä 400 km talvitoimintamatkan sähköauto maksaa uutena 30 t€.


      • Anonyymi

        Vai että 400km Teslalla talvikelillä, taas satusedät kirjoittelee.


      • Anonyymi

      • Anonyymi

    • Anonyymi

      Sähköautoilla ajellaan Länsiväylää Espoosta Helsinkiin, kun ego ei anna myöten kulkea metrolla ja työpaikalla on oma parkkipaikka. Kehä 1:llä ja Helsingin muilla sisääntuloväylillä sähköauto on aika harvinainen näky muutamia Tesloja lukuunottamatta.

    • Anonyymi

      Patteriautoihin liittyvät aloitukset aloitetaan aina valehtelemalla.

      Perinteisin tapa on laskea patteriautoiksi myös lataushybridit. Sen jälkeen julistetaan, että patteriautojen osuus koko autokannasta on jo >10 % (todellisuudessa 0,5 %) ja polttomoottoriautot häviävät 2030 mennessä.

      Jos ei riitä, niin sitten kerrotaan, että patteriauton saa alle 30 000 ja sillä pääsee 400 tai 600 km ja kohta on myynnissä entistä halvempi 1000 km malli.

      • Anonyymi

        Kylläpä taas nolo kommentti.


      • Anonyymi

        Valheeseen koko patteriautohömpsötys perustuu. Onneksi valheella on lyhyet jäljet, joten kohta pääsemme taas normaaliin elämään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Valheeseen koko patteriautohömpsötys perustuu. Onneksi valheella on lyhyet jäljet, joten kohta pääsemme taas normaaliin elämään.

        Siksi varmaankin valmistaja toisensa perään ilmoittaa keskittyvänsä täyssähköautoihin. Ja sähköautoja tekevillä on autoalan parhaiten arvostetut osakkeet.

        Mutta elä vain polttishurmiossasi. Kohta tulee sinullekin kylmät realiteetit eteen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siksi varmaankin valmistaja toisensa perään ilmoittaa keskittyvänsä täyssähköautoihin. Ja sähköautoja tekevillä on autoalan parhaiten arvostetut osakkeet.

        Mutta elä vain polttishurmiossasi. Kohta tulee sinullekin kylmät realiteetit eteen.

        Mutta elä vain polttishurmiossasi. Kohta tulee sinullekin kylmät realiteetit eteen.

        **********

        En minä missään polttishurmiossa elä, sillä reilu vuosi sitten ostin hybridi-Tojotan. Sen jälkeen olenkin ajellut puolet matkasta sähköllä. Olen siis menestyksellisesti osallistunut päästötalkoisiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta elä vain polttishurmiossasi. Kohta tulee sinullekin kylmät realiteetit eteen.

        **********

        En minä missään polttishurmiossa elä, sillä reilu vuosi sitten ostin hybridi-Tojotan. Sen jälkeen olenkin ajellut puolet matkasta sähköllä. Olen siis menestyksellisesti osallistunut päästötalkoisiin.

        Taas itsensäkusetuksen mestari asialla. Tojon fossiilipoltin polttaa bensaa yli tarpeen jolla tekee sähköä akkuihin. Ei latauskelvottomalla aja sähköllä koskaan. Silloin kun polttis ei pyöri niin tojo kulkee sillä lisäbensalla joka poltettiin hetkeä aikaisemmin akkujen lataamiseksi.
        Ei koskaan metriäkään sähköllä koska latauskelvoton ei pysty lataamaan sähköä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taas itsensäkusetuksen mestari asialla. Tojon fossiilipoltin polttaa bensaa yli tarpeen jolla tekee sähköä akkuihin. Ei latauskelvottomalla aja sähköllä koskaan. Silloin kun polttis ei pyöri niin tojo kulkee sillä lisäbensalla joka poltettiin hetkeä aikaisemmin akkujen lataamiseksi.
        Ei koskaan metriäkään sähköllä koska latauskelvoton ei pysty lataamaan sähköä.

        Taas itsensäkusetuksen mestari asialla. Tojon fossiilipoltin polttaa bensaa yli tarpeen jolla tekee sähköä akkuihin. Ei latauskelvottomalla aja sähköllä koskaan. Silloin kun polttis ei pyöri niin tojo kulkee sillä lisäbensalla joka poltettiin hetkeä aikaisemmin akkujen lataamiseksi.
        Ei koskaan metriäkään sähköllä koska latauskelvoton ei pysty lataamaan sähköä.

        *************

        Et näköjään tunne ollenkaan itselataavan hybridi-Tojotan hienoa tekniikkaa. Tänäänkin kävin hiihtämässä korkean mäen päällä olevalla hiihtoladulla. Kun lähdin kotia kohti, niin isossa alamäessä moottori ei ollut ollenkaan käynnissä, ja energiamonitorin mukaan auto latasi silloin tehokkaasti akkua. Tämän lataussession jälkeen auto kulki yli kilometrin sähköllä tasamaalla. Sen jälkeen moottori taas käynnistyi, koska kabiiniin tarvittiin enemmän lämpöä. Pakkasta oli -9 astetta. Ennen kotipihaa polttomoottori jälleen pysähtyi, joten loppumatkan pääsin ajamaan taas sähköllä täysin äänettömästi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taas itsensäkusetuksen mestari asialla. Tojon fossiilipoltin polttaa bensaa yli tarpeen jolla tekee sähköä akkuihin. Ei latauskelvottomalla aja sähköllä koskaan. Silloin kun polttis ei pyöri niin tojo kulkee sillä lisäbensalla joka poltettiin hetkeä aikaisemmin akkujen lataamiseksi.
        Ei koskaan metriäkään sähköllä koska latauskelvoton ei pysty lataamaan sähköä.

        *************

        Et näköjään tunne ollenkaan itselataavan hybridi-Tojotan hienoa tekniikkaa. Tänäänkin kävin hiihtämässä korkean mäen päällä olevalla hiihtoladulla. Kun lähdin kotia kohti, niin isossa alamäessä moottori ei ollut ollenkaan käynnissä, ja energiamonitorin mukaan auto latasi silloin tehokkaasti akkua. Tämän lataussession jälkeen auto kulki yli kilometrin sähköllä tasamaalla. Sen jälkeen moottori taas käynnistyi, koska kabiiniin tarvittiin enemmän lämpöä. Pakkasta oli -9 astetta. Ennen kotipihaa polttomoottori jälleen pysähtyi, joten loppumatkan pääsin ajamaan taas sähköllä täysin äänettömästi.

        Niin, se on hienoa ajella joka toinen kilometri 0 l/100 km kulutuksella.

        Ja sitten näiden välimatkat pöristetään 13 l/100 km kulutuksella, jolloin keskariksi tulee 6,5. Mutta sehän ei niin haittaa, kun lasketaan vaan sähköllä ajetut kilometrit tai luotetaan ajotietokoneen 0,5-1 l/100 kaunistelemiin lukemiin,

        Koska en aja fossiilisella itäautolla, oma keskikulutukseni on tankkauksista laskettuna keikkunut 1,5-2 l/100 km.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taas itsensäkusetuksen mestari asialla. Tojon fossiilipoltin polttaa bensaa yli tarpeen jolla tekee sähköä akkuihin. Ei latauskelvottomalla aja sähköllä koskaan. Silloin kun polttis ei pyöri niin tojo kulkee sillä lisäbensalla joka poltettiin hetkeä aikaisemmin akkujen lataamiseksi.
        Ei koskaan metriäkään sähköllä koska latauskelvoton ei pysty lataamaan sähköä.

        *************

        Et näköjään tunne ollenkaan itselataavan hybridi-Tojotan hienoa tekniikkaa. Tänäänkin kävin hiihtämässä korkean mäen päällä olevalla hiihtoladulla. Kun lähdin kotia kohti, niin isossa alamäessä moottori ei ollut ollenkaan käynnissä, ja energiamonitorin mukaan auto latasi silloin tehokkaasti akkua. Tämän lataussession jälkeen auto kulki yli kilometrin sähköllä tasamaalla. Sen jälkeen moottori taas käynnistyi, koska kabiiniin tarvittiin enemmän lämpöä. Pakkasta oli -9 astetta. Ennen kotipihaa polttomoottori jälleen pysähtyi, joten loppumatkan pääsin ajamaan taas sähköllä täysin äänettömästi.

        Sähköauto ja plugari olisi ladannut samalla tavalla akkua siinä alamäessä. Erona olisi ollut että loppupätkäkin olisi ajettu halvalla lataussähköllä eikä auton olisi tarvinnut polttaa kallista bensaa sähkön tekemiseksi loppumatkaa varten.

        Norjassa tojon valehtelu kiellettiin juuri tuollaisten typerysten suojelemiseksi jotka eivät ymmärrä fysiikan perusasioita. Suomessakin olisi näköjään tarvetta samanlaiselle tyhmien sujelulle.


    • Anonyymi

      Kova on huoli bensiksillä, korjaamoilla ja öljynjalostajilla. Täyssähköautot tuhoavat heidän bisneksensä, eikä reittiä autoilijan lompakolle enää ole.

      Autoilijoille täyssähkö taas näkyy huomattavasti halvempina elinkaarikustannuksina.

      • Bensikset myyvät sähköä ja polttoainetta, autoja pitää korjata/huoltaa käyttövoimasta riippumatta, öljyä käytetään paljon muuhunkin kuin polttoaineisiin.
        On vielä paljon ajoneuvoja, joista ei ole edes protoa vielä, esim. matkailuautot, isot perämoottorit, isot kuorma-autot, metsäkoneet, jne.


      • Anonyymi
        kaha53 kirjoitti:

        Bensikset myyvät sähköä ja polttoainetta, autoja pitää korjata/huoltaa käyttövoimasta riippumatta, öljyä käytetään paljon muuhunkin kuin polttoaineisiin.
        On vielä paljon ajoneuvoja, joista ei ole edes protoa vielä, esim. matkailuautot, isot perämoottorit, isot kuorma-autot, metsäkoneet, jne.

        Patterikäyttöisten kuorma-autojen määrä on jo räjähtänyt. 2020 rekistetöitiin ääretön % enemmän patterikäyttöisiä kuorma-autoja kuin 2019

        2019 kuten myös 2018 kuten myös 2017 ja 2016 rekisteröitiin 0 kpl patterikäyttöisiä kuorma-autoja. 2020 niitä rekisteröitiin huikeat 5 kpl. Nyt patteautoja on ällistysttävät 7 kpl eli 0,007 % kuorma-autokannasta.


    • Anonyymi

      Korjausliikkeet ei ole satusetiä eikä autoliitto johon itsekin kuulun. Tulipa törmättyä työkaveriin joka maksoi maltaita sähköautostaan, nyt tulee huolto joka maksaa useita tonneja, sähkölinjoissa vikaa joten siitä vaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Et olisi piilossa enää

      Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      82
      3732
    2. Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa

      Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t
      Kauhava
      32
      2549
    3. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

      Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      94
      2116
    4. Tiedän, että emme yritä mitään

      Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian
      Ikävä
      20
      1637
    5. Mitä, kuka, hä .....

      Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja
      Kemi
      26
      1468
    6. Miten hetki

      Kahden olisi paras
      Ikävä
      28
      1451
    7. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

      Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      7
      1404
    8. Noh joko sä nainen oot lopettanut sen

      miehen kaipailun jota sulla EI ole lupa kaivata. Ja teistä ei koskaan tule mitään. ÄLÄ KOSKAAN SYÖ KUORMASTA JNE! Tutu
      Ikävä
      67
      1367
    9. Taisit sä sit kuiteski

      Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      10
      1257
    10. Onko jollakin navetassa kuolleita eläimiä

      Onko totta mitä facebookissa kirjoitetaan että jonkun navetassa olisi kuolleita eläimiä? Mitä on tapahtunut?
      Puolanka
      20
      1241
    Aihe