Vapaa-ajattelijat elämänkatsomustiedon puolesta

Anonyymi

ET:n kehittämisellä ja avaamisella eteenpäin
Uskonnottomille elämänkatsomustiedolla (ET) on erittäin tärkeä merkitys uskonnon ja katsomuksen vapauden kannalta – sekä periaatteessa että käytännössä. Elämänkatsomustietoa on ansiokkaasti kehitetty innovatiiviseksi tieto- ja taitoaineeksi, jossa elämän ilmiöitä, eettisiä ja filosofisia kysymyksiä tarkastellaan avoimesti ja annetaan oppilaiden ja opiskelijoiden rakentaa omaa elämän- ja maailmankatsomustaan.

Oppiainehan saatiin aikaan vuonna 1985 Vapaa-ajattelijain YK:n ihmisoikeuskomitealle aiemmin tekemän kantelun jälkeen. Kantelu koski uskontojen historian ja siveysopin uskontopainotteisuutta, jota ihmisoikeuskomitea siis moitti. ET:n korvaaminen jollain uskontopainotteisella pakollisella katsomusaineella johtaisi todennäköisesti valitus- ja kantelutulvaan. Tarvitaan ET:n vahvistamista eikä heikentämistä. Elämänkatsomustiedon likvidointipyrkimykset herättävät huolta.

Huoli liittyy myös eräissä kunnissa tai kouluissa toteutettuun uskonnon ja ET-opetuksen osittaiseen yhdistämiseen. Useiden kanteluiden kautta on tullut esiin, että ET:n sisällöt on syrjäytetty olennaisin osin; joku 9/10 uskontoa ja 1/10 ET:tä ei käy. Erityisen härski yhteisopetuksen toteutus tuli kantelun kautta ilmi Kauhajoella. Valitettavasti AVI ei ole lähettänyt päätöstään tiedoksi ns. Etelä-Pohjanmaan mallin muihin kuntiin. ET:n opetussuunnitelman tulee toteutua.

Uskonnottomien keskuudessa nähdään vakavana ongelmana, että opetussuunnitelman valtakunnallisissa perusteissa säädetty ”uskonnollinen, katsomuksellinen ja puoluepoliittinen sitouttamattomuus” ei toteudu, vaan kollektiivisia uskonnonharjoitustilaisuuksia liitetään koulupäivään. Uskonnollista tai uskonnotonta katsomusta koskeva arkaluontoisen tiedon yksityisyyden suojakaan toteudu, vaan perheitä pakotetaan paljastamaan katsomuksensa, kun heidän pitää valita, osallistuuko heidän lapsensa koulupäivään liitettyyn uskonnonharjoitustilisuuteen vai ei.

Uskonnottomille elämänkatsomustiedolla on näissä olosuhteissa erittäin tärkeä merkitys, mutta valitettavasti oppiaine on paikoin vajaakäytössä. Pienissä kunnissa ja pienillä kouluilla ei välttämättä ole ET:n opetusryhmää. Sitä vuosittain toistelemalla tammikuussa, kun koulutulokaita ilmoitetaan, ja saatu monet huoltajat vastentahtoisesti valitsemaan katsomusaineeksi uskonnon. Liian harvoin positiivisia erityistoimia suunnataan opetusryhmien perustamiseksi ilmoittamalla parin ylemmän luokan oppilaiden huoltajille ET-opetusryhmän syntymisen mahdollisuudesta.

Jos ET-opetusta ei ole tarjolla, ET-opetukseen oikeutettua oppilasta ei ole pakko laittaa uskonnonopetukseen. Katsomusaineesta voi vaan olla pois, jolloin oppilaalla on muuta ohjattua toimintaan. ET-toiveesta kiinni pitäminen voi aikaansaada ryhmän syntymisen.

Myös uusien ET-ryhmien uusien opettajien perehtymiseen tarvitaan täydennyskoulutusta. Työn aloittamista auttaisi myös uusien ET:n oppikirjojen hankkiminen koululle, edes kiertoon. Opetusta voi silti hoitaa monella tavalla.

Vajaakäytöstä huolimatta on hyvä korostaa, että ET ei ole mikään marginaalinen oppiaine. Ei numeroina eikä ihmisoikeusnäkökulmasta. Toiseksi suurimman katsomusaineen noin 10 prosentin ”markkinaosuus” on samaa luokkaa kuin Keskustan tai Vihreiden gallup-kannatus koko väestöstä eli ”nukkuvien puolue” samoin kuin nukkuvat oppilaat mukaan laskien.

ET:n oppilasmäärä on kasvussa, sillä pikkulasten kastaminen kirkon jäsenyyteen on nyt huomattavasti pienempää kuin kirkon jäsenosuus yläkouluikäisten keskuudessa.

Uskonnottomien näkökulmasta on erittäin OK, että elämänkatsomustieto avataan kaikkien valittavissa olevaksi katsomusaineeksi. Nykytilanne on epäsymmetrinen ja epäreilu, se rikkoo yhdenvertaisuutta ja on lapsen oikeuksien sopimuksen 2. artiklan vastainen. (Lapsiasiavaltuutetun kertomus eduskunnalle 2018.)
Onneksi tilanne voidaan korjata pienellä sanamuutoksella peruskoulu- ja lukiolaeissa. Muutos voidaan valmistella ja ottaa käyttöön nopeasti, sillä oppiaine- ja tuntijakoa ei tarvitse muuttaa ja tuoreita opetussuunnitelman perusteita ei tarvitse uusia ET:n avaamisen vuoksi. Oppikirjatkin käyvät.

Teettämämme, Taloustutkimuksen normaaliin tapaan toteuttaman mielipidetiedustelun mukaan 79 prosenttia suomalaisista kannattaa ET:n avaamista kaikille valittavissa olevaksi. Nuorista ja opiskelijoista kannatus on 86 ja 87 prosentin luokkaa. Lukiolakia säädettäessä 2019 mm. Kuntaliitto, Lukiolaisten liitto ja yhdenvertaisuusvaltuutetun toimisto puolsivat ET:n avaamista kaikille.

Kirkon tutkimuskeskuksen mukaan ev.-lut. kirkon jäsenenä on varsin paljon ei-uskonnollisia ihmisiä, jotka eivät usko kristinuskon opinkappaleita, erityisesti kouluikäisten lasten huoltajien ikäluokissa. Heidän lapsensa ovat kirkon jäseninä muista kuin katsomuksellisista syistä. Elämänkatsomustieto vastaisi monen perheen katsomuksellista tilannetta ”omaa uskontoa” paremmin.
Mutta antakaamme se perheiden päätettäväksi – ja lukiolaisille itselleen.

ET:n avaaminen ei kuitenkaan merkitsisi mitään

87

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Vaikuttaa liiton edustajana puheenvuorolta ministeriön kuulemistilaisuudessa. Tammikuussa 2021.

      • Anonyymi

        Hyvä jos noin on. ETn avaaminen nyt agendalle.


      • Anonyymi

        Asiasta voi kuulla myös puolueiden vaaliehdokkailta. Varsinkin kansanedustajilta.


    • Anonyymi

      ET on vapaa-ajattelijain aikaansaannos 1985, ja sitä on kehitetty laajalla pohjalla luovaksi oppiaineeksi.

    • Anonyymi

      Tiekkaa settiä, jos minulta kysytään. Ja vaikkei kysyttäisikään.

      • Anonyymi

        Tarkoitatko tiukkaa? No, loogista, asiallista.


    • Anonyymi

      Oppiainehan saatiin aikaan vuonna 1985 Vapaa-ajattelijain YK:n ihmisoikeuskomitealle aiemmin tekemän kantelun jälkeen. Kantelu koski uskontojen historian ja siveysopin uskontopainotteisuutta, jota ihmisoikeuskomitea siis moitti. ET:n korvaaminen jollain uskontopainotteisella pakollisella katsomusaineella johtaisi todennäköisesti valitus- ja kantelutulvaan. Tarvitaan ET:n vahvistamista eikä heikentämistä. Elämänkatsomustiedon likvidointipyrkimykset herättävät huolta.
      Tässä tähdellistä asiaa myös linkitettynä: https://vapaa-ajattelijat.fi/blog/2021/01/27/etn-kehittamisella-ja-avaamisella-eteenpain/

      • Anonyymi

        Tuo huoli liittyy myös eräissä kunnissa tai kouluissa toteutettuun uskonnon ja ET-opetuksen osittaiseen yhdistämiseen. Useiden kanteluiden kautta on tullut esiin, että ET:n sisällöt on syrjäytetty olennaisin osin; joku 9/10 uskontoa ja 1/10 ET:tä ei käy. Erityisen härski yhteisopetuksen toteutus tuli kantelun kautta ilmi Kauhajoella. Valitettavasti AVI ei ole lähettänyt päätöstään tiedoksi ns. Etelä-Pohjanmaan mallin muihin kuntiin. ET:n opetussuunnitelman tulee toteutua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo huoli liittyy myös eräissä kunnissa tai kouluissa toteutettuun uskonnon ja ET-opetuksen osittaiseen yhdistämiseen. Useiden kanteluiden kautta on tullut esiin, että ET:n sisällöt on syrjäytetty olennaisin osin; joku 9/10 uskontoa ja 1/10 ET:tä ei käy. Erityisen härski yhteisopetuksen toteutus tuli kantelun kautta ilmi Kauhajoella. Valitettavasti AVI ei ole lähettänyt päätöstään tiedoksi ns. Etelä-Pohjanmaan mallin muihin kuntiin. ET:n opetussuunnitelman tulee toteutua.

        Tärkeitä hegemonismia. Uskomatonta röyhkeyttä.


      • Anonyymi

        Jotkut pelkäävät ETn vshvistymista lähivuosina ja koittavat raivata sen pois.


    • Anonyymi

      Tämähän on Ylikosken pitämä puheenvuoro blogina. Nyt sntivapari kommentoimaan, hipi hipi.

    • Anonyymi

      Mahtavaa. Mainio asia. Moraalinen enrmmistö.

    • Anonyymi

      Tosiaan, uskonnottomille elämänkatsomustiedolla on näissä olosuhteissa erittäin tärkeä merkitys, mutta valitettavasti oppiaine on paikoin vajaakäytössä. Pienissä kunnissa ja pienillä kouluilla ei välttämättä ole ET:n opetusryhmää. Sitä vuosittain toistelemalla tammikuussa, kun koulutulokaita ilmoitetaan, ja saatu monet huoltajat vastentahtoisesti valitsemaan katsomusaineeksi uskonnon. Liian harvoin positiivisia erityistoimia suunnataan opetusryhmien perustamiseksi ilmoittamalla parin ylemmän luokan oppilaiden huoltajille ET-opetusryhmän syntymisen mahdollisuudesta.

      Jos ET-opetusta ei ole tarjolla, ET-opetukseen oikeutettua oppilasta ei ole pakko laittaa uskonnonopetukseen. Katsomusaineesta voi vaan olla pois, jolloin oppilaalla on muuta ohjattua toimintaan. ET-toiveesta kiinni pitäminen voi aikaansaada ryhmän syntymisen.

      • Anonyymi

        Alaluokilka voi hyvin olla vuoden tai kaksi pois ja odottaa oman ai een ryhmän syntyä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Alaluokilka voi hyvin olla vuoden tai kaksi pois ja odottaa oman ai een ryhmän syntyä.

        Pois jäänti edistää ja nopeuttaa oman aineen ryhmän syntymistä.


    • Anonyymi

      Hyväkään ops ei vielä yksin takaa, että opetus on hyvää ja ops:n mukaista.

    • Anonyymi

      Tänään on ystävänpäivä myös erilaisilla ystävillä. Haittaaks se?

    • Anonyymi

      ET:n oppilasmäärä on nyt ja ennen pitkää yhä enemmän kasvussa, sillä pikkulasten kastaminen kirkon jäsenyyteen on nyt huomattavasti pienempää kuin kirkon jäsenosuus yläkouluikäisten keskuudessa.

    • Anonyymi

      Hyvä, että uskonnottomien näkökulmasta on erittäin OK, että elämänkatsomustieto avataan kaikkien valittavissa olevaksi katsomusaineeksi. Nykytilanne on epäsymmetrinen ja epäreilu, se rikkoo yhdenvertaisuutta ja on lapsen oikeuksien sopimuksen 2. artiklan vastainen. (Lapsiasiavaltuutetun kertomus eduskunnalle 2018.)
      Onneksi tilanne voidaan korjata pienellä sanamuutoksella peruskoulu- ja lukiolaeissa. Muutos voidaan valmistella ja ottaa käyttöön nopeasti, sillä oppiaine- ja tuntijakoa ei tarvitse muuttaa ja tuoreita opetussuunnitelman perusteita ei tarvitse uusia ET:n avaamisen vuoksi. Oppikirjatkin käyvät.

    • Anonyymi

      Isot plussat kyllä Et-jutusta. Kyllä.

    • Anonyymi

      Uskonnonharjoitus on vielä oma ongelmansa. Rinnakkaisten uskonnollisten/ei-uskonnollisten tilaisuuksien järjestäminen on käytännössä osoittautunut ongelmalliseksi ja niistä on tehty paljon kanteluita. Järjestelyt, tiedotus ja valinta eivät käytännössä toimi lapsia syrjimättä. Lasten jako kahteen ryhmään uskonnollisuuden/uskonnottomuuden perusteella rikkoo perheen arkaluontoisen tiedon yksityisyyden suojaa. Kahden ohjelman tarjoaminen vaatii ylimääräistä työtä, johon ei aina ole riittävästi henkilöstöä varsinkaan päiväkodeissa. Tästä mallista luopuminen olisi suuri helpotus johtajille, rehtoreille, varhaiskasvattajille, opettajille, oppilaille ja useimmille huoltajille.

    • Anonyymi

      Teettämämme, Taloustutkimuksen normaaliin tapaan toteuttaman mielipidetiedustelun mukaan 79 prosenttia suomalaisista kannattaa ET:n avaamista kaikille valittavissa olevaksi. Nuorista ja opiskelijoista kannatus on 86 ja 87 prosentin luokkaa. Lukiolakia säädettäessä 2019 mm. Kuntaliitto, Lukiolaisten liitto ja yhdenvertaisuusvaltuutetun toimisto puolsivat ET:n avaamista kaikille.

    • Anonyymi

      Niin totta. Kirkon tutkimuskeskuksen mukaan ev.-lut. kirkon jäsenenä on varsin paljon ei-uskonnollisia ihmisiä, jotka eivät usko kristinuskon opinkappaleita, erityisesti kouluikäisten lasten huoltajien ikäluokissa. Heidän lapsensa ovat kirkon jäseninä muista kuin katsomuksellisista syistä. Elämänkatsomustieto vastaisi monen perheen katsomuksellista tilannetta ”omaa uskontoa” paremmin.
      Mutta antakaamme se perheiden päätettäväksi – ja lukiolaisille itselleen.

      • Anonyymi

        Kirkko vastustaa raivokkaasti ja haluaa pitää kiinni etuoikeuksistaan. Siksi tarvitaan tukea vapaa-ajattelijain ponnisteluille uudistuksen puolesta.


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Mitä "ensimmäisen askeleen" jälkeen?! Hyvää pohdintaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä "ensimmäisen askeleen" jälkeen?! Hyvää pohdintaa.

        Mitään yhtä 9-12-vuotista "katsomustietoa" ei tarvita, "uskontotiedosta" puhumattakaan. Filosofiaa ja etiikkaa peruskouluun.


    • Anonyymi

      Uskontoon suostuminen ei ole koko peruskoulusikaa koskeva luopumus ET-opetuksesta.

      • Anonyymi

        Uskonnosta pois jääminen nopeuttaa pääsyä ET-opetukseen. Ryhmäxsyntyy.


    • Anonyymi

      Rakastan tätä myönteistä kehittävän konkreettista otetta.

    • Anonyymi

      Pääsääntöisesti jota ei tunneta. Uskonnonopetukseen ei ole pakko osallistua jos ei ole kirkon jäsen.

    • Anonyymi

      Onko ET joku uhanalainen eläin, jota vainotaan syrjemmälle ja syrjemmälle?

    • Anonyymi

      Käytännön toimien esille nosto hyvä. Ei pakkouskontoa.

    • Anonyymi

      Rakentavaa: Myös uusien ET-ryhmien uusien opettajien perehtymiseen tarvitaan täydennyskoulutusta. Työn aloittamista auttaisi myös uusien ET:n oppikirjojen hankkiminen koululle, edes kiertoon. Opetusta voi silti hoitaa monella tavalla.

    • Anonyymi

      ET on ollut sorrettu uhanalainen laji. Onneksi on suojelija.

    • Anonyymi

      Tähän tarvitaan muutos: Pienissä kunnissa ja pienillä kouluilla ei välttämättä ole ET:n opetusryhmää. Sitä vuosittain toistelemalla tammikuussa, kun koulutulokaita ilmoitetaan, ja saatu monet huoltajat vastentahtoisesti valitsemaan katsomusaineeksi uskonnon.

    • Anonyymi

      On ne sitkeitä tämän asian kanssa Jo 40 vuotta.

    • Anonyymi

      Tietävätkö kuntapoliitikot ha -ehdokkaat ET-opetuksen tilanteen kunnassaan?

      • Anonyymi

        Sehän selviää kysymällä. Kilpailuta.


    • Anonyymi

      Uskontoon ei ole pakollista, jos ei taho. Tämä tieto tietoon.

    • Anonyymi

      Ei pakko jos ei taho. Tästä tieto on pimitetty.

      • Anonyymi

        Kuuluu kuitenkin pwrusinfoon. Voi valita nollavaihtoehdon, jos omaa ainetta ei ole.


    • Anonyymi

      Oikeus kieltäytyä on ollut suuri zotasalaizuus kunnilka. Hys, Hys

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Jo yksin tämän takia kannattaa liittyä vapaa-ajattelijoihin. Suositus.

    • Anonyymi

      ET-asia ekana. Niin sitä pitää. Oikea valinta.

      • Anonyymi

        Sitä voi tehokkaasti tukea liittymällä lobbyyn eli va-yhdistyksen jäseneksi. Muutakin hyvää edistää samalla.


    • Anonyymi

      Hyvä että ollaan tyrnevästi tämän asian puolesta. Liittyisin, mutta olen jo liittynyt 10 vuotta sitten.

    • Anonyymi

      Iso askel myös liiton uskonnonopetusta koskevan perustsvoitteen kannalta. Oppilas oppilaalta.

    • Anonyymi

      Tätä voi edistää sekä mikro- että makrotasolla. Oppilas oppilaalta ja systeemisesti.

    • Anonyymi

      Tästä on hyvä kirjoittaa erilaisilla foorumeilla ja maakuntalehdissä.

    • Anonyymi

      Avauksessa hyvä, painava puheenvuoro. ET:n avaamisen tarvitaan nyt kansalaisaloite.

      • Anonyymi

        Oletko Sinä valmis tukemaan kansalaisaloitetta ja tekemään sitä tunnetuksi?


    • Anonyymi

      Osaksi hallituskriisin kompromissia. Ei maksa juuri mitään. Ihme toki olisi - kuin ihmedieetissä.

      • Anonyymi

        "Saa syödä mitä vaan ja ihme on jos laihtuu!" Eikös tämä ole se ihmedieetti. Jos Marin ja Saarikko sopisivat ET:n avaaamisesta Saramon esityksestä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Saa syödä mitä vaan ja ihme on jos laihtuu!" Eikös tämä ole se ihmedieetti. Jos Marin ja Saarikko sopisivat ET:n avaaamisesta Saramon esityksestä?

        Ja Li Anderssonin esityksestä. Onhan siellä se Kurvinekin.


    • Anonyymi

      Loppuuko tuo avauksen teksti vähän kuin kesken?

      • Anonyymi

        Kyllä se loppuu. Ei merkitse suurta oppilasmäärän lisäystä?


    • Anonyymi

      Iso tunnustus tästä työstä.

    • Anonyymi

      Sitouttamatto.uus toteen - ei liikaa vaadittu.

    • Anonyymi

      Hyvä priorisointi. Tsemppiä.

    • Anonyymi

      Tämä on selvästikin ns. vakavasti otettavaksi tarkoitettu puheenvuoro. Jääkö hieman kesken.

    • Anonyymi

      ET:n opiskelun salliminen kaikille, ET:n avaaminen kaikille valittavissa olevaksi katsomusaineeksi ei kuitenkaan merkitsisi mitään päätepistettä uskontoja, katsomuksia sekä niiden historiaa sekä etiikkaa ja filosofiaa koskevalle keskustelulle. ET:n avaaminen voidaan toki nähdä ”ensimmäisenä askeleena” eteenpäin nykytilanteesta.
      Mutta askel minne? Siihen meillä on muita näkökulmia kuin takertuminen ajatukseen yhdestä ainoasta oppiaineesta, joka jatkuisi ja jatkuisi kaikki 9 vuotta peruskoulussa ja päälle 3 vuotta lukiossa.
      Vapaa-ajattelijain liiton perusvaatimuksena on, että uskonnonopetus loppuu kouluissa. Uskonnoista ja katsomuksista voidaan opettaa muissa aineissa, kuten historia, yhteiskuntaoppi ja maantieto sekä etiikka ja filosofia.
      Jos katsomusaineita kuitenkin edelleen on, niiden kehittämistarpeita on syytä katsoa ikäkausittain, kuten 1-2 luokkien alkuopetuksen tai 1-3-luokkalaisten, 4-6-luokkalaisten, 7-9- luokkalaisten sekä lukiolaisten osalta erikseen.

    • Anonyymi

      Koko asiaa varjostaa luottamuspula, joka kohdistuu peruskoulujen ja lukioiden toiminnassa yhä jatkuviin evankelis-luterilaisen kirkon etuoikeuksiin. Vaikka perusopetus- ja lukiolakien mukaan uskonnonharjoitustilaisuuksien järjestäminen ei kuulu perusopetuksen ja lukiokoulutuksen tehtäviin ja vaikka opetussuunnitelmien valtakunnallisissa perusteissa opetuksen tulisi olla ”uskonnollisesti, katsomuksellisesti ja puoluepoliittisesti sitouttamatonta”, käytännössä peruskoulujen ja lukioiden vuosisuunnitelmiin ja päiväohjelmiin yhä liitetään tunnustuksellisia ja sitouttavia uskonnollisia tilaisuuksia, kuten kirkkojumalanpalvelukset ja uskonnolliset päivänavaukset. Niiden lisäksi oppilaitosten yhteistyö ev.-lut. seurakuntien kanssa sisältää usein muitakin sitouttamattomuusvaatimusta rikkovia toimintatapoja.
      Käsityksemme mukaan opetussuunnitelman perusteet ohjaavat koko koulun toimintaa eikä vain sitä, mikä tapahtuu luokkahuoneessa. Opetussuunnitelmien perusteiden sitouttamattomuusvaatimus sitoo myös luokkaopetuksen ulkopuolella tapahtuvaa toimintaa, toteutettiinpa sitä koulurakennuksen sisällä, pihassa tai kokonaan koulualueen ulkopuolella. Tätä rikotaan edelleen jatkuvasti. Uskonnollisten ja niille vaihtoehtoisten tilaisuuksien kyselyt ja järjestelyt ovat sekä periaatteessa että käytännössä syrjiviä. Kahden tilaisuuden malli ei toimi, ei ole oikein, joten uskonnollisista ja vaihtoehtoisista tilaisuuksista luopuminen olisi suuri helpotus rehtoreille, opettajille, perheille ja oppilaille.
      Uskonnollista tai uskonnotonta katsomusta koskeva arkaluontoisen tiedon yksityisyyden suojakaan ei tällöin toteudu, vaan perheitä pakotetaan paljastamaan katsomuksensa, kun heidän pitää valita, osallistuuko heidän lapsensa koulupäivään liitettyyn uskonnonharjoitustilaisuuteen vai ei.
      Edellä sanotun perusteella vallitsee täydellinen luottamuspula eli epäluottamus siihen, että myös tulevaisuudessa kauneinkaan opetussuunnitelma toteutuisi evankelis-luterilaisen kirkon ja uskonnon osalta käytännössä, olipa kyse minkä tahansa mallin toteuttamisesta.

    • Anonyymi

      Elämänkatsomustietoa ei saa likvidoida. ON vaarassa.

      • Anonyymi

        Jos EThen on halukkaita <10 % oppilaista, niin koko ET joutaa tuhota tarpeettomana turhakkeena jo säästösyistä. ETn tilalle IUta. Itseopiskelua ja urheilua, esim. itsepuolustustaitojen opettelua, nyrkkeilyä ym kamppailulajeja


    • Anonyymi

      Huoli likvidointipyrkimyksistä on aiheellinen.

    • Anonyymi

      Nythän on menossa kansalaisaloiteen allekirjoitus ETn sallimiseksi kaikille halukkaille. Mutta kun kansalaisaloite ei näytä saavan oikein tuulta purjeisiinsa. Jotain vikaa siinä ETssä on.

      Jos edes 50 000 ei kannata kansalaisaloitetta, niin koko ET pitäisi hylätä suuressa suuttumuksessa.
      Ateistien lapset voisivat opiskella sitä kotonaan iltalukemisena.

    • Anonyymi

      Siis: ET:n likvidointi ei käy.

    • Anonyymi

      Kiitos, tämä tullut selväksi. Mutta miten va-yhdistykset toimivat nyt? Miten omasi? Miten Sinä?

    • Anonyymi

      Klangi kuulostaa tutulta. Ettei vain olisi Y ollut asialla?

    • Anonyymi

      Avaus on kuin jatkokertomuksen alku. Miten jatkuu?

    • Anonyymi

      Pyrkimykset likvidoida ET ovat nousseet taas pinnalle.

      • Anonyymi

        Vapaa-ajattelijain liitto on elämänkatsomustiedon vahvistamisen ja avaamisen puolesta.


    • Anonyymi

      Noke.uksey yhdistämisestä ovat olleet huonoja myös Turussa.

    • Anonyymi

      Opetusjärjestelyt ovat kokonaiskuvassa parantuneet, mutta paikoin ongelmia on, kuten VA-lehden julkaisemassa selvityksessä kerrottiin.

    • Anonyymi

      Tämä kirjoitus selvästi ei ole kytkeytynyt ETn avaamiseen, vaan olemassaolon puolustamiseen.

      • Anonyymi

        Niinpä. ET:n likvidointi ei passaa. Se ei käy. Se ei käy. Kerta kaikkiaan, se ei käy.


    • Anonyymi

      Et on kyllä. Uhanalainen laji.

    • Anonyymi

      Sitouttamattomuuden ohittaminen ei ole oikein. Ei kerta kaikkiaan.

      • Anonyymi

        Kylläpäs, koska lähetyskäsky.


    • Anonyymi

      Katsomusaineiden opetuksen selvitystyöryhmän mukaan elämänkatsomustieto jatkaisi, ja kokeilujen ja tutkimuksen kautta osa opetuksesta toteutettaisiin yhdessä uskonnon opetuksen kanssa. Perustuen opetussuunnitelmiin.

    • Anonyymi

      Taistelu jatku. La lutta continua.

    • Anonyymi

      Niin, ET on oikeus, josta ei pidä luopua.

    • Anonyymi

      Kiitos tästä. Yllättävän vaivalloista on ollut. Vastustus on ollut kovaa. Nyt ongelmana tiedon katoaminen ET:n laajentumisesta.

    • Anonyymi

      Vapaa-ajattelijat ryhtyivät ajamaan kristittyjen kotien lapsien "etuja" kun yrittivät oikein kansalaisaloitteen voimin saada ET-opetusta kaikille oppilaille.
      Kansalaisaloite tuupertui jo allekirjoitusvaiheessa, kun se sai vain 30000 allekirjoittaa ( 0,5 % ) Suomen kansasta.

      On hyvä että kristittyjen kotien lapsia suojellaan tältä ET-huuhaalta. ET-oppikirjan mukaan kun jopa mieskin voi synnyttää
      😁
      Tämä marginaalinen ET-mätäpaise on syytä poistaa Suomen kouluopetuksesta.

      Vapaa-ajattelijoita on Suomessa 1300
      (0,02 % Suomen kansasta). Suomen yhtä
      neliö-km kohti vapaa-ajattelijoita on 0,004 vapaa-ajattelijaa.

      Siis ateistit ja vapaa-ajattelijat eivät tässä maassa juhli, eivätkä tule ikinä juhlimaan !

      Terveisin,

      Anti van Waparen

    • Anonyymi

      ET on laaa-alaisempi ja monipuolisempi kuin uskonto.

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1565
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1204
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1127
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1036
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      985
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      967
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      892
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      870
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      714
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      670
    Aihe