IS Viikonloppu 30.-31.1.2021

Kovis Antti Skyttä (kuvitus Heli Kärkkäinen), Piilis EV ja Mantan valinta viikonvaihteeksi Juha Leinonen.

Skytän ristikko on merkitty 3-, joten pahinta Skyttää ei ole tiedossa. Hyvä, että Skytänkin suhteen on laitettu miinus, sillä monta kertaa on käynyt niin, että vaikeustaso ei ole luvattu kolme. Vaikka vaikeustaso jäisi alle 3-, virhe ei ole paha jos sitä verrataan siihen, että 3-tasoiseksi merkitty ristikko osoittautuisikin 2½-tasoiseksi. Kun Mantan valinta on Leinoselta, ei ole itsrstään selvyys, mikä on IS:n vaikein ristikko. Leinosen ristikoiden vsikeustaso vaihtelee mielestäni 2-3 välillä (erittäin harvoin täysi 3), ollen yleensä 2½-tasoa. Oletusarvona Skytän ristikko on haastavampi.

Muitakin hyviä tehtäviä on, mutta näiden lisäksi itse ratkon yleensä vain Lauri Kultin tavuristikon.

109

1526

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Minulla on tapana se, että annan vinkkejä ennen ratkonnan lähettämistä palkintokisaan. Minun mielestäni "uudelleenvihjeittäminen" on sallittua, mutta mitä aikaisempi vaihe on kyseessä, sitä pienempiä vinkkejä olisi hyvä antaa. Vinkkejä voin antaa myös foorumissa tai chatissa. Jos joku ei saa ratkaistua reilun viikon aikana ristikkoa riittävästi (ei saa kasaan 1-9 -numeroituja kirjaimia), saatan antaa jonkun ratkaisusanan, että kisaan osallistuminen ei jää kiinni jonkun kirjaimen puuttumisesta. Suosittelen chatin käyttöä tällaisissa tapauksissa. Täällä en mielelläni anna suoria vastauksia ennen palkintokisaan osallistumisen päättymistä.

Joku voi toimia eri tavalla, mutta se on hänen asiansa.

• Anonyymi

Kysyin ylhäällä olevan kitarustin nimeä. Samalla annoin iha piene vinkin yläreunan naisesta. Jostakin syystö kommentti poistettiin.

• Joku arveli, että kitaristi olisi Mikko Perkoila. Tässä ristikossa kitaristin kuva on vähän Lehdon ristikoiden tapainen epäterävä arvuuttelukuva. Mustavalkoinen nainen on terävä. Nainenkin tuo mieleen Lehdon ristikot, sillä nainen esiintyy usein Lehdon ristikoissa. Naisen Google tunnisti kun lähetti leikatun kuvan sen kuvahakuun.

Minulle ristikko on pahis, eli pikemminkinkin 3 kuin 3-. Enpä muista milloin olen näin siurissa vaikeuksissa ollut Skytän ristikpiden kanssa.

• Kitara on erilainen, mitä Perkoila löytämissäni kuvissa käyttää, joten kyseessä voi olla toinen henkilö.

• Anonyymi
        Tapio-Huuhaa kirjoitti:

Kitara on erilainen, mitä Perkoila löytämissäni kuvissa käyttää, joten kyseessä voi olla toinen henkilö.

Eikös oikeat muusikot jokaisen keikan jälkeen hakkaa skittansa palasiksi jotta ei ala urautumaan liikaa ja jokaisella keikalla on uniikki saundimaailma. Melkoisen rajoittunut ajatus mielestäni että muusikko ja kitara on koko 50-vuotisen soittouran ajan sama. Toki olen koko ikäni vältellyt taiteilijoita ja erityisesti basisteja niistä kerrottujen vitsien takia, joten en koe olevani asiantuntija.

• Anonyymi kirjoitti:

Eikös oikeat muusikot jokaisen keikan jälkeen hakkaa skittansa palasiksi jotta ei ala urautumaan liikaa ja jokaisella keikalla on uniikki saundimaailma. Melkoisen rajoittunut ajatus mielestäni että muusikko ja kitara on koko 50-vuotisen soittouran ajan sama. Toki olen koko ikäni vältellyt taiteilijoita ja erityisesti basisteja niistä kerrottujen vitsien takia, joten en koe olevani asiantuntija.

IS:n kuvassa on puoliakustinen sähkökitara. Netistä kun katsoo, niin kitarana käsissä on akustinen kitara (muutamassa muussa kuvassa jokin muu soitin).

• Anonyymi

Tosiaan pikemminkin 3 kuin 3- Skytän tavalliseen tasoon 3 verrattuna. Vihjeet tuntuvat minusta osin liiallisenkin väljiltä.

• Anonyymi kirjoitti:

Tosiaan pikemminkin 3 kuin 3- Skytän tavalliseen tasoon 3 verrattuna. Vihjeet tuntuvat minusta osin liiallisenkin väljiltä.

Tällä on taustansa. Skytällä on ollut muutama ristikko, joista on tullut arvio, että ne eivät ole täyskolmosia. Muistaakseni yhden joku arvioi 2½-tasoiseksi. Sanaris on nyt pelannut varman päälle ja laittanut 3-. Ei tule ainakaan suurta heittoa. Samalla Skyttä on ns. kiristänyt ruuvia, jolloin nimen omaisesti tämä ristikko olisi ansainnut 3.

• Tapio-Huuhaa kirjoitti:

IS:n kuvassa on puoliakustinen sähkökitara. Netistä kun katsoo, niin kitarana käsissä on akustinen kitara (muutamassa muussa kuvassa jokin muu soitin).

Sain kitaristiin nimen, mutta sillä en kitaristia löytänyt. Tämä on pahempi tapaus kuin useimmat Aulis Lehdon arvuuteltavat henkiöt!

Muutenkin tämä ristikko tuo negatiivisessa mielessä mieleen Lehdon ristikot. Tässä on sanasto minusta lähes aulistasoa, mikäli eräiden sanojen ratkaisusanoiksi tulee se, minkä olen saanut (olen toki saattanut ratkoa väärin). Joka tapauksessa sanasto vaikuttaa huonommalta, mitä Sanariksen IS:n koviksissa on totuttu.

En muista milloin minulla on ollut näin paljon ongelmia Skytän ristikon kanssa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Totta, että osa vihjeistä liian väljiä. Minusta SEURATTAVA ei just nyt kyllä toimi. Olisi toiminut joskus ennen.

Melkein olen saanut ratkottua. Pääkuvan alta alkavan lauseen ekaksi sanaksi en saa mitään tolkullista, Lisäksi vihjeen NOIN piilokirjain on tällä hetkellä tyhjä. 1-9 sain sentään kasaan.

• Tehtävä on vaikeampi kuin yksikään Punaisen Pelikaanin 6/2020 ja 1/2021 tehtävä. Kun kyseessä on IS eikä Punainen Pelikaani, tehtävä on mielestäni IS:ään ylivaikea. Lähinnä Sanasepot-kehteen sopiva.

• Anonyymi

Oikessa olet. Oikea ylänurkka on kuin miinakenttä, ei eteen ei taakse pääse. Kynä kuluu ja järki ohenee ja kumittamisesta on tullut ratkaisukeino.

• Numeroista 1-9 en saanut kunnon sanaa. Toisinaan niistä saa ja toisinaan ei. Onko tällä kertaa oikein se, että tuli melkein kunnon sana?

Muutama kirjain edelleen puuttuu pääkuvan alta ( mainitsemani piilokirjain toisaalla). Varmaan risteävissä on virheitä, mutten keksi missä kohden. Taidan tarvita itsekin vinkkejä. Muualla ristikkoa voin puolestani antaa vinkkejä.

• Annoin chatissa muutamia vinkkejä oikeaan yläkulmaan ja vasempaan alakulmaan.
      Mutta osaako joku vinkata, mitä tulee pääkuvasta suoraan alas siniharmaisiin ruutuihin?
      Vihjeelle "ilestyvä" laitoin kaikkein ilmeisimmän ratkaisusanan, mutta sen tuomalla alkukirjaimella en saanut järkevää sanaa siniharmaisiin tai sitten siniharmaissa on jokin epätavallisuus.
      Lautasella on minusta rasvaklöntti.
      ORJUUTTI KIRJASSA laitoin erään Raamatun henkilön. Kirjallisuustuntemukseni on heikko, joten vooi olla väärä henkilö.

• Anonyymi

Potifar

• Anonyymi kirjoitti:

Potifar

Sitä tarkoitin, mutta kokonaisuus ei toimi. Chatissani yrin jonkun muun kanssa saada kuvan alle tulkkua. Kunnon sanoja sain melkein kaikkiin kohtiin, mutta mielekästä logiikkaa ei kaikille vihjeille ja ratkaisusanoille löytänyt. Vihjeelle ENNEN en saanut mielekästä ratkaisusanaa.

• Vihjeen NOIN keksin ja olen melko varma, että ratkoin oikein.

Pääkuvaan liittyvään ongelmasanaan kokeilin ekan kirjaimen jälkeen lisätä "-", mutta senkään kanssa ei tullut tolkkua.

Vihje ENNEN on hyvin väljä ja kun on vielä piilokirjain, on vaikea päätellä, mitä ajetaan takaa. Jos tulkitsee suorana vihjeenä, ei kohtaan sovi oikein kuin yksi ratkaisu.

• Ristikkoon jäi pääkuvan alapuolelle neljä kirjainta, joiden kanssa ei saa mielekästä kokonaisuutta. Pahiten aina tökkii pääkuvasta johdettu sana. Joko ei saa ollenkaan kunnon sanaa tai ei löydä yhteyttä pääkuvaan. Sitä, että ei löydä yhteyttä pääkuvaan, ei minulle ole koskaan aiemmin käynyt Skytän ristikoissa (en muista muidenkaan ristikoissa).
      Kumittamista on ollut tosi paljon. Onneksi on digikumi - paperilehti olisi hajonnut kumittamisesta aikoja sitten!

• Siihen tuli sittenkin se, mitä siihen ensiksi laitoin. Joku kertoi sille toimivan logiikan.

• Sain välillä Aulis-tason ehdotuksenkin. Aulis-tasolle ei menty. Arvostettujen Sanarksen laatijoiden ristikoissa on äärimmäisen harvoin Aulis-tason ratkaisusanoja, joten niitä tulee odottaa kaikkein viimeisimmäksi. Jotkut laatijat eivät sorru niihin koskaan. Tosin yksi itselle outo slangisana ja yksi nykässana ovat minusta muulla tavoin huonoa sanastoa. Täyttä kymppiä en sanastosta siksi anna.

Vihjeen ETANAMAUSTA MIELEEN sain hyvin sekavalla tavalla johdettua ratkaisusanan, joten voi olla, että tulkitsin sen väärin. Luulen ratkoneeni ristikon oikein ja luulen ymmärtäväni nyt kaikki muut vihjeet laatijan tarkoittamalla tavalla.

Chattiin pääsi livahtamaan yksi tärkeä ratkaisusana ja sen selitys. Ehkä tällä kertaa hyvä niin, ettei ihan kaikki päänsärkyä laatijan idean tajuamisessa. Pieni vinkki löytyy foorumistanikin, mutta yhtään ratkaisusanaa siellä ei ole esillä.

Tästä voisi ajatella luovansa anatomian tai voisin pyytää sitä laatijalta.

• Pyysin yhteistyötä analyysin tekemiseen laatijalta. Tarjosin myös mahdollisuutta julkaista laatijan temä anatomia sivuillani. Pidän kuitenkin äärimmäisen epätodennäköisenä, että laatija tekisi mitään yhteistyötä tämän asian puitteissa. Apua voi tarjota sivuiltani löytyvän palautelomakkeen avulla.

• Anonyymi

Kunhan ETANAMAKU-sanaa järjestelee, niin saa (jonkinlaisen) sanan, mielestäni vain yhden.

• Anonyymi kirjoitti:

Kunhan ETANAMAKU-sanaa järjestelee, niin saa (jonkinlaisen) sanan, mielestäni vain yhden.

Anagrammia yrittelin, mutta en saanut toimimaan. Oli väärä sanapari vihjeelle NÄMÄ JOSKUT. Tämä liittyy tähän -vihjetyyppi on kyllä tässä niin väljä kuin ikinä voi olla.

• Anonyymi kirjoitti:

Kiitti todella tuosta vinkistä. Chatissani vielä pohditaan pääkuvan alapuolella olevan siniharmaataustaisen sanan logiikkaa. Laatijan selitystä kaipaisi, mutta milloin se tulee, siitä ei tiedä kukaan. Laatija tuskin haluaa julkaista seltyksen muualla kuin sanaristikot.net-sivustolla.

• Anonyymi kirjoitti:

"(jonkinlaisen)" tarkoittanet keinotekoisen. Jos ratkaisusanan laittaa Google-hakuun, ei tule mitään hakutulosta. Toki joskus omat yhdyssanat toimivat, mutta anagrammivihjeessä pitäisi olla käytössä oleva yhdyssana, jotta ratkaisu on tarkistettavissa. Sana ei vaikuta sisällöllisesti mielekkäältä. Miinus tästä.

Auliksen ristikot ovat joskus tätä parempia.

• Anonyymi

Olisi mielenkiintoista tietää, mitä Juha N sekä Jaska tästä ristikosta ajattelevat, mutta siitäpä nyt emme saa tietää.

• Chartissani joku kysyi liittyen pääkuvan alapuoliseen siniharmaataustaiseen pystyyn menevään ratkaisusanaan.

"Toimii vai vain täyttää?"

Vastasin:

"Laatijan mielestä kai toimii, mutta useimmille ratkojille vain täyttää, kun ideaa ei ymmärrä."

Tuleekohan kyseiseen sanaan koskaan tai missään tähän ikinä mitään kunnon selitystä?

• Pääkuvan alapuolella oleva siniharmaa "sana" on vänkä. Sain siihen epäsanan EERITE.
      EERITE on oikeastaan vihje sekin eikä tavanomainen ratkaisusana. Sanalle "kuusi" EERITE pitäisi jatkon mukaan olla toimiva vihje.
      Idea on siis vihje - vihje - loppusanarimpsu

Mutta kukaan nyt osaa ssnoa, millä logiikalla.
      "Voiko EERITE olla VI? E on viides kirjain. Erite hylätään eli i"
      #1423 chatissa joku kertoi
      "Logiikkani ei oikein kaikkea tajua. Se, mitä i hylkää, ei mielestäni ole erite, koska osa sanasta jää jäljelle. Hylkäisisikö i jälkimmäisen e:n ?"

Laatijalta saa selityksen sitten kun "pääfoorumi" on pystyssä, joten voisko joku yrittää.

• Anonyymi

EERITE voidaan tosiaan tulkita vihjeeksi sanalle KUUSI, ja selitys tähän on hyvin yksinkertainen ja helposti löydettävissä. (Roomalaisia numeroita siihen ei tarvita, eikä edes kuusi-sanan numeromerkitystä.)

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

EERITE voidaan tosiaan tulkita vihjeeksi sanalle KUUSI, ja selitys tähän on hyvin yksinkertainen ja helposti löydettävissä. (Roomalaisia numeroita siihen ei tarvita, eikä edes kuusi-sanan numeromerkitystä.)

Aivan! Lausehan on virtuoosimainen, mitä Skytän tasoiselta ristikkogurulta voi tietysti odottaakin.

• Anonyymi kirjoitti:

Et voisi edes antaa pientä vinkkiä siihen, mistä on kyse, jos kerran idean keksit. En nyt usko, että läheskään kaikki ristikon ratkoneet ovat sen keksineet. Sen nyt osoitti chatissa käyty keskustelu. Muuhun en itse selitystä kaipaa.

• Anonyymi
        Tapio-Huuhaa kirjoitti:

Et voisi edes antaa pientä vinkkiä siihen, mistä on kyse, jos kerran idean keksit. En nyt usko, että läheskään kaikki ristikon ratkoneet ovat sen keksineet. Sen nyt osoitti chatissa käyty keskustelu. Muuhun en itse selitystä kaipaa.

Sinuttelet useampaa henkilöä?

Eikö ole paljon hauskempi lopulta keksiä itse? Luet sieltä yhdeltä sivustolta "kovisoveluudet" ja mietit.

• Anonyymi kirjoitti:

Sinuttelet useampaa henkilöä?

Eikö ole paljon hauskempi lopulta keksiä itse? Luet sieltä yhdeltä sivustolta "kovisoveluudet" ja mietit.

Keksin äsken, mutta pidän kyllä tyylillisesti keksimääni ideaa varsin ala-arvoisena. Tulee mieleen erään herran tyylillisesti varsin ala-arvoiset piilisvihjeet. Ei tosi olla lähelläkään pahimpia tyylillisiä pohjanoteerauksia.

• Anonyymi
        Tapio-Huuhaa kirjoitti:

Keksin äsken, mutta pidän kyllä tyylillisesti keksimääni ideaa varsin ala-arvoisena. Tulee mieleen erään herran tyylillisesti varsin ala-arvoiset piilisvihjeet. Ei tosi olla lähelläkään pahimpia tyylillisiä pohjanoteerauksia.

Tätä voisi siis kutsua kuvotukseksi? Tuo eräs mainittu kuvottava herra jää kyllä arvoitukseksi.

• Anonyymi kirjoitti:

Tätä voisi siis kutsua kuvotukseksi? Tuo eräs mainittu kuvottava herra jää kyllä arvoitukseksi.

Saattaa jäädäkin arvoitukseksi, jos Sanariksen foorumissa vanhat keskustelut häviävät.

Ristikossa oli monta vihje-ratkaisu-paria, joista en pitänyt. Käyn ne riveittäin lävitse pysty- ja vaakasanat ylhäältä alaspäin ja vasemmalta oikealle.

1. Muusikon kuvan perusteella ratkaisun tarkistaminen oli minulle mahdotonta. Sain ratkaisusanaksi PETER.

2. ETANAMAUSTA MIELEEN. Tämä on anagrammivihje. Anagrammivihjeelle sana MIELEEN on minusta ikävä harhaute, sillä sana viittaa toisentyyppisiin vihjeen ja ratkaisusanojen yhteyksiin.

3. VAADITAAN MAKSU sisältää myös minusta ikävän tuntuisen harhautteen. Sana VAADITAAN antaa olettaa verbiin liittyvää sanaleikkiä. Luonnollisin ratkaisusana on MAKSA. Kun ratkaisusana on SAKKO, toiminta-ajatus on hukattu ja siitä on muodostunut vain harhaute. Jos haetaan substantiivia, VAADITTU MAKSU olisi mielestäni ollut parempi.

3. EERITE pidän tyylillisesti huonona. Jos sanassa KUSI vokaali pidennetään saadaan KUUSI. Lähtösanat ovat ERITE = KUSI. Sana "kusi" vihjeen osana on alatyylinen enkä pidä vihjettä passelina.

4. Vihjeelle ENNEN ratkaisusana ETYK on minusta liian väljä. Näin erityisesti siksi, että pystysana on epäsana, jonka ymmärtämisessä on tarpeeksi työtä. Yliväljän vihjeen sijasta ratkojalle olisi voinut tarjota varmemmin oikean ratkaisusanan antavan vihjeen.

5. LUJAN OLOISIA ratkaisusana on TANEAT. Löytyy Nykysuomen sanakirjasta, mutta on siinäkin merkitty harvinaiseksi. Kielitoimiston nettisanakirjaan se ei enää ole päässyt. Olisi kiva, jos laatijat yrittäisivät tällaisia välttää.

6. SEURATTAVA. Ratkaisusana viittaa ajankohtaisuuteen. IRAK olisi vajaa 20 v. sitten ollut hyvä ratkaisusana. Nykyisin Irak ei kuulu seurattavien joukkoon, sillä sieltä on vähän uutisia. Vihje SEURATTAVAN NAAPURI olisi ollut ajankohtaisvihjeenä parempi.

Saattaa jäädäkin arvoitukseksi, jos Sanariksen foorumissa vanhat keskustelut häviävät.

Ristikossa oli monta vihje-ratkaisu-paria, joista en pitänyt. Käyn ne riveittäin lävitse pysty- ja vaakasanat ylhäältä alaspäin ja vasemmalta oikealle.

1. Muusikon kuvan perusteella ratkaisun tarkistaminen oli minulle mahdotonta. Sain ratkaisusanaksi PETER.

2. ETANAMAUSTA MIELEEN. Tämä on anagrammivihje. Anagrammivihjeelle sana MIELEEN on minusta ikävä harhaute, sillä sana viittaa toisentyyppisiin vihjeen ja ratkaisusanojen yhteyksiin.

3. VAADITAAN MAKSU sisältää myös minusta ikävän tuntuisen harhautteen. Sana VAADITAAN antaa olettaa verbiin liittyvää sanaleikkiä. Luonnollisin ratkaisusana on MAKSA. Kun ratkaisusana on SAKKO, toiminta-ajatus on hukattu ja siitä on muodostunut vain harhaute. Jos haetaan substantiivia, VAADITTU MAKSU olisi mielestäni ollut parempi.

3. EERITE pidän tyylillisesti huonona. Jos sanassa KUSI vokaali pidennetään saadaan KUUSI. Lähtösanat ovat ERITE = KUSI. Sana "kusi" vihjeen osana on alatyylinen enkä pidä vihjettä passelina.

4. Vihjeelle ENNEN ratkaisusana ETYK on minusta liian väljä. Näin erityisesti siksi, että pystysana on epäsana, jonka ymmärtämisessä on tarpeeksi työtä. Yliväljän vihjeen sijasta ratkojalle olisi voinut tarjota varmemmin oikean ratkaisusanan antavan vihjeen.

5. LUJAN OLOISIA ratkaisusana on TANEAT. Löytyy Nykysuomen sanakirjasta, mutta on siinäkin merkitty harvinaiseksi. Kielitoimiston nettisanakirjaan se ei enää ole päässyt. Olisi kiva, jos laatijat yrittäisivät tällaisia välttää.

6. SEURATTAVA. Ratkaisusana viittaa ajankohtaisuuteen. IRAK olisi vajaa 20 v. sitten ollut hyvä ratkaisusana. Nykyisin Irak ei kuulu seurattavien joukkoon, sillä sieltä on vähän uutisia. Vihje SEURATTAVAN NAAPURI olisi ollut ajankohtaisvihjeenä parempi.

Puuttui vielä yksi. MUIKAUTTAA - PUSATA. Kyseessä on ns. typiste. Molemmista sanoista on poistettu S-kirjain. Löysin PUSATA slangisanakirjasta. Ainakin minulle on outo slangisana. En ole ihastunut oudoista slangisanoista.
        Numero kolme tuli kahteen kertaan. Tämän pitäisi olla numero neljä. Yhteensä siis kahdeksan huomautusta.

• Anonyymi
        Tapio-Huuhaa kirjoitti:

Puuttui vielä yksi. MUIKAUTTAA - PUSATA. Kyseessä on ns. typiste. Molemmista sanoista on poistettu S-kirjain. Löysin PUSATA slangisanakirjasta. Ainakin minulle on outo slangisana. En ole ihastunut oudoista slangisanoista.
        Numero kolme tuli kahteen kertaan. Tämän pitäisi olla numero neljä. Yhteensä siis kahdeksan huomautusta.

Olisi kiva, jos laatijat yrittäisivät tällaisia välttää...

Eivätkö yritä?

• Anonyymi kirjoitti:

Olisi kiva, jos laatijat yrittäisivät tällaisia välttää...

Eivätkö yritä?

No se on huti, koska sana on lisätty myös Kielitoimiston nettisanakirjaan. Kielitoimiston sanakirjaan isätään paljon sanoja. Varmaan myös aiemmin vain slangisanoiksi luokiteltuja sanoja. PUSATA tarkistin slangisanakirjasta, sillä se tuntui puhtaalta slangisanalta. Sana oli minulle ennestään outo. Pitänee tarkistaa useasta sanakirjasta ja nyt katsoin vain yhdestä. Poistan huomautuksen tästä sanasta omilta sivuiltani. Arviointi meni osittain mutulla.

• Anonyymi
        Tapio-Huuhaa kirjoitti:

No se on huti, koska sana on lisätty myös Kielitoimiston nettisanakirjaan. Kielitoimiston sanakirjaan isätään paljon sanoja. Varmaan myös aiemmin vain slangisanoiksi luokiteltuja sanoja. PUSATA tarkistin slangisanakirjasta, sillä se tuntui puhtaalta slangisanalta. Sana oli minulle ennestään outo. Pitänee tarkistaa useasta sanakirjasta ja nyt katsoin vain yhdestä. Poistan huomautuksen tästä sanasta omilta sivuiltani. Arviointi meni osittain mutulla.

Puhuit kuitenkin sanasta taneat, joka ei ole hyvä, mutta etkö usko laatijoiden välttelevän tällaisia? Välttelystä huolimatta niitä tulee. Tuo nyt vain vaikuttaa besserwisserin kommentilta eikä varmasti vaikuta laatijaan positiivisesti.

• Anonyymi kirjoitti:

Puhuit kuitenkin sanasta taneat, joka ei ole hyvä, mutta etkö usko laatijoiden välttelevän tällaisia? Välttelystä huolimatta niitä tulee. Tuo nyt vain vaikuttaa besserwisserin kommentilta eikä varmasti vaikuta laatijaan positiivisesti.

Ymmärrän ristikoiden laadinnan vaikeutta, koska olen niitä kokeelisesti muutaman laatinut. Yhteenkään omaan laadintaani en ole sanastollisesti tyytyväinen,

Ihailen joitakin laatijoita, joilla on ristikoissaan vähemmän huonoja ratkaisusanoja kuin Skytällä. Skyttä ei sanaston suhteen kuulu minulla kaikkein arvostetuimpien laatijoiden joukkoon. Hienoja ristikoita hän kyllä usein laatii.

Sanaston suhteen arvostetuimpien listassa ykkönen on Juha Leinonen, Myös iso S vaikuttaa olevan asiasta kanssani samaa mieltä. Mihin kommenttiin viittaa, sitä ei ehkä koskaan enää saa tietää.

Seitsemän kohdan kritiikkini pääpointti on vihjeiden reiluuden arviointi suhteessa annettuun vaikeustasoon ja jossakin kohdin yleisellä tasolla.

• Anonyymi
        Tapio-Huuhaa kirjoitti:

PUSATA on jo Nykysuomen sanakirjassa (1951–1961), jossa se on merkitty kansanomaiseksi. Suomen kielen perussanakirjassa (1990–1994) ja Kielitoimiston sanakirjassa se on merkitty arkikieliseksi.

• Anonyymi
        Tapio-Huuhaa kirjoitti:

Nykysuomen sanakirjassa KUSI on merkitty kansanomaiseksi. Suomen kielen perussanakirjassa ja Kielitoimiston sanakirjassa se on merkitty arkikieliseksi.

• Anonyymi kirjoitti:

PUSATA on jo Nykysuomen sanakirjassa (1951–1961), jossa se on merkitty kansanomaiseksi. Suomen kielen perussanakirjassa (1990–1994) ja Kielitoimiston sanakirjassa se on merkitty arkikieliseksi.

Ok. Oli vaan niin oudon tuntuinen ilmaisu.

• Anonyymi kirjoitti:

Nykysuomen sanakirjassa KUSI on merkitty kansanomaiseksi. Suomen kielen perussanakirjassa ja Kielitoimiston sanakirjassa se on merkitty arkikieliseksi.

Olkoonkin sanakirjoissa, ei vaan tuntunut kivalta. Ehkä koin keskimääräistä huonommaksi. Makukysymys.

• Anonyymi
        Tapio-Huuhaa kirjoitti:

Olkoonkin sanakirjoissa, ei vaan tuntunut kivalta. Ehkä koin keskimääräistä huonommaksi. Makukysymys.

Saako asiasta olla siis toista mieltä? Maistamattakin?

• Sain kitaristista chattiini arvauksen: Peter Engberg.
      Ehkä, mutta ei täysin vakuuta tuokaan. Kaljuustaso puoltaa tulkintaa. Mutta Google-haulla löytämissäni kuvissa ei ollut yhdessäkään silmälaseja. Toki voi olla, että esiintyessä hän käyttää piilolaseja. Auliksen kuvia huonompana vihjettä pidän.

• Jos hänestä on kyse, mitenkähän tunnettu hän on yleisesti? Suomenkielinen Wikipediasivu kyllä löytyy, mikä osoittaa jonkin tason tunnettavuutta. Koska henkilö on kuvan perusteella vaikeasti tunnistettava, se on syy, miksi pidän vihjekuvaa Auliksen tavanomaisia vihjekuvia huonompana tai Auliksen huonoimpien vihjekuvien tasoisena.

• Anonyymi
        Tapio-Huuhaa kirjoitti:

Jos hänestä on kyse, mitenkähän tunnettu hän on yleisesti? Suomenkielinen Wikipediasivu kyllä löytyy, mikä osoittaa jonkin tason tunnettavuutta. Koska henkilö on kuvan perusteella vaikeasti tunnistettava, se on syy, miksi pidän vihjekuvaa Auliksen tavanomaisia vihjekuvia huonompana tai Auliksen huonoimpien vihjekuvien tasoisena.

Suomen parhaita kitaristeja. Vain elämää, kaikki kaudet. Laulu rakkaudelle. Riku Niemi Orchestra. Wikipediastakin löytyy, että duona monien starojen kanssa.

Oliko ristikossa ollut Mary Astor jotenkin parempi? Siksi oli kun löytyi Googlen kuvahaulla? Kuinka moni sitä käyttää ratkonnassa?

• Anonyymi kirjoitti:

Suomen parhaita kitaristeja. Vain elämää, kaikki kaudet. Laulu rakkaudelle. Riku Niemi Orchestra. Wikipediastakin löytyy, että duona monien starojen kanssa.

Oliko ristikossa ollut Mary Astor jotenkin parempi? Siksi oli kun löytyi Googlen kuvahaulla? Kuinka moni sitä käyttää ratkonnassa?

Ratkaisusanan ainakin voi tarkistaa helposti Astorin osalta, koska kuva löytyy. Yritin kitaristia Googlen kuvahaulla ilman lähetettyä kuvaa löytää, mutta en löytänyt mielestäni riittävästi kuvassa olevan henkilön näköistä henkilöä. Auliksen käyttämät kuvat yleensä Google kuvahaulla löydän, joten Auliksen käyttämät suttuiset valokuvat ovat siinä mielessä yleensä paremmin tarkistettavia (kaikkia Auliksen käyttämiä kuvia en ole löytänyt).

• Anonyymi
        Tapio-Huuhaa kirjoitti:

Ratkaisusanan ainakin voi tarkistaa helposti Astorin osalta, koska kuva löytyy. Yritin kitaristia Googlen kuvahaulla ilman lähetettyä kuvaa löytää, mutta en löytänyt mielestäni riittävästi kuvassa olevan henkilön näköistä henkilöä. Auliksen käyttämät kuvat yleensä Google kuvahaulla löydän, joten Auliksen käyttämät suttuiset valokuvat ovat siinä mielessä yleensä paremmin tarkistettavia (kaikkia Auliksen käyttämiä kuvia en ole löytänyt).

Vastaus oli odotettu. 40-luvun julkkis on parempi kuin nykymuusikko etkä halua sivistyä lainkaan sinulle uusista asioista. Eikö ollut mukava tutustua merkittävään muusikkoon?

• Anonyymi kirjoitti:

Vastaus oli odotettu. 40-luvun julkkis on parempi kuin nykymuusikko etkä halua sivistyä lainkaan sinulle uusista asioista. Eikö ollut mukava tutustua merkittävään muusikkoon?

Kritiikissäni kyse oli vihjeen tarkistettavuudesta. Kun en löytänyt kuvan henkilöä, en voinut varmistaa ratkaisin oikeellisuutta. En siten oppinut mitään uutta. Siinä suhteessa Mary Astor oli helpompi. Toki Peterin tunteminen on ihan mielekäs tieto ja kun liittyy nykyhetkeen mielekkäämpi kuin Astor(, joka on Auliksen vakiokamaa). Kyllä ristikoiden ennestään tuntematon fakta on usein ihan mielenkiintoistakin.

• Anonyymi kirjoitti:

Googlen kuvahakua digikuvasta leikatulla kuvalla on tullut varsin mestyksekkäästi käytettyä IS:n koviksissa. Digikuvasta on helppo leikata laadukas kuva. Paperlehdestä valokuvan ottaminen ja siitä sopivan kuvan lähettäminen hakuun toimii paljon epäluotettavammin. Menetelmällä on löytynyt ainakin Idris Elba, Jessica Alba, Ennio Morricone, Bob Dylan ja Nino Rota. Kuvat ovat olleet riittävän selviä. Tämäkertaisen pien kuvan kohdalla menetelmä ei toiminut kuten se ei toimi läheskään aina Auliksen ristikoiden henkilöiden kohdalla.

• Anonyymi

Kiva nähdä asiallista keskustelua täällä. :)

• Anonyymi

Ratkaisu oli viikonlopun lehdessä. Ihmettelen, että EERITE on hyväksytty ristikkoon. Sana olisi vihjeenä kyllä passeli, kuten ilmaisukin toteaa, mutta ei mielestäni ristikon sanana. Jos tuollaisia valintoja tehdään, ristisanatehtävissä voi pian olla mitä kirjainyhdistelmiä tahansa. Ratkonnan mielekkyys katoaa silloin. Toinen huono vihje on kuvan soittajasta, jonka nimi ratkaisussa on Peter. Kukahan Peter on kyseessä, ei liene kovin tunnettu? Tässä on myös se harmi, että ristikon monet hyvin laaditut kohdat jäävät näiden ongelmakohtien varjoon.
        Jätän täst´edes Skytän laatimukset toistaiseksi väliin, tarjolla on laadukkaammin kriteerein laadittuja ristisanatehtäviä.

• Anonyymi kirjoitti:

Ratkaisu oli viikonlopun lehdessä. Ihmettelen, että EERITE on hyväksytty ristikkoon. Sana olisi vihjeenä kyllä passeli, kuten ilmaisukin toteaa, mutta ei mielestäni ristikon sanana. Jos tuollaisia valintoja tehdään, ristisanatehtävissä voi pian olla mitä kirjainyhdistelmiä tahansa. Ratkonnan mielekkyys katoaa silloin. Toinen huono vihje on kuvan soittajasta, jonka nimi ratkaisussa on Peter. Kukahan Peter on kyseessä, ei liene kovin tunnettu? Tässä on myös se harmi, että ristikon monet hyvin laaditut kohdat jäävät näiden ongelmakohtien varjoon.
        Jätän täst´edes Skytän laatimukset toistaiseksi väliin, tarjolla on laadukkaammin kriteerein laadittuja ristisanatehtäviä.

EERITE oli kyllä hankala, sillä se voi ymmärtää vain, jos saa koko sanarimpsun kasaan.
        Sitä ennen se kiusaa ratkontaa, koska ratkoja olettaa ratkaisusanan olevan kunnon sanan. Ratkoja saattaa viettää päivätolkulla aikaa yrittäen saada kaikki alueen sanat järkeviksi ja lopputulos on, että on yksi sana, joka ei yksinään ole järkevä. Ymmärrän ärtymyksen täysin.

Peteristä olen samaa mieltä. Ihan mahdoton annetun kuvan perusteella etsittäväksi, jos henkilöä ei ennestään tunne.

• Anonyymi
        Tapio-Huuhaa kirjoitti:

EERITE oli kyllä hankala, sillä se voi ymmärtää vain, jos saa koko sanarimpsun kasaan.
        Sitä ennen se kiusaa ratkontaa, koska ratkoja olettaa ratkaisusanan olevan kunnon sanan. Ratkoja saattaa viettää päivätolkulla aikaa yrittäen saada kaikki alueen sanat järkeviksi ja lopputulos on, että on yksi sana, joka ei yksinään ole järkevä. Ymmärrän ärtymyksen täysin.

Peteristä olen samaa mieltä. Ihan mahdoton annetun kuvan perusteella etsittäväksi, jos henkilöä ei ennestään tunne.

Peterhän tulee helposti risteävistä. Mikä on ongelma?

• Anonyymi kirjoitti:

Peterhän tulee helposti risteävistä. Mikä on ongelma?

Se, että ratkaisu tuli melko helpolla risteävistä, mutta se ei auttanut lainkaan henkilön tunnistamisessa, harmitti. Ihan periaatesysistä olisi hyvä pystyä tarkistamaan vihjeen oikeellisuus. Tälläinen tilanne on tullut aiemmin vastaan vain Lehdon ristikoissa.

• Anonyymi

Tympeä ristikko. En ymmärtänyt vihjeitä vaikka luin tehtävien ratkaisutkin uudesta lehdestä :(

• Anonyymi

Laatija olisi julkaissut anatomian, mutta nyt se ei ole mahdollista. Jos on tarpeeksi kiinnostusta, voisi ajatella selitysten laatimista.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Laatija olisi julkaissut anatomian, mutta nyt se ei ole mahdollista. Jos on tarpeeksi kiinnostusta, voisi ajatella selitysten laatimista.

Sen lisäksi, että vihjeenä tunnistamaton henkilö ärsytti ratkoessa, PETER ei myöskään tullut helposti risteävistä. Viimeinen kirjain on keskellä TARIKia, joka myös EERITEn ohella on epäsana mielestäni. Sen tasoisia sanoja on ristikoissa näkynyt vain HS:llä enkä soisi käytännön laajenevan. Ehkä joku nyt lopultakin voisi tietämättömille kertoa kuka tuo mystinen Peter on?!?

• Anonyymi kirjoitti:

Sen lisäksi, että vihjeenä tunnistamaton henkilö ärsytti ratkoessa, PETER ei myöskään tullut helposti risteävistä. Viimeinen kirjain on keskellä TARIKia, joka myös EERITEn ohella on epäsana mielestäni. Sen tasoisia sanoja on ristikoissa näkynyt vain HS:llä enkä soisi käytännön laajenevan. Ehkä joku nyt lopultakin voisi tietämättömille kertoa kuka tuo mystinen Peter on?!?

Peter on toisten kertoman perusteella Peter Engberg. Kun katsoo kuvahaulla ko. muusikkoa, ristikossa oleva kuva ei hänestä ole helposti tunnistettava. Minusta kyseessä on äärimmäisen huono kuvavihje - alittaa mielestäni reilusti Lehdon suttuisten kuvavihjeiden tason.

TARIK on joo vähän Lehdon ristikoiden kaltainen outo erisnimi. Tässä vihjeenä on anagrammi. RAKEISTA eli sanan perusmuodosta ' RAKIT anagrammi. Lehdon tyylinen suora vihje olisi ollut reilumpi. Vihjeen tyyppi ei tee ratkaisusanasta hyvää.

EERITE on ihan oma juttunsa. Lehdon käyttämän ratkaisusanan tyyppisestä asiasta ei ole kyse. Menettelee tässä kontekstissa, mutta samalla teki ristikosta kähinnä Sabaseppojen jäsenlehteen kuuluvaksi. Siellä skaala ulottuu ymmärtääkseni viitoseen asti. Superpahis ylittää IS:n skaalan. Tämä lienee oikeasti Sanaseppojen skaalassa 4 tai 5. Tämä on toki oletus, kun en ole Sanaseppojen jäsem enkä saa jäsenlehteä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ketjussa mainittu kitaristi näkyy työn touhussa suhteellisen tuoreella videolla osoitteessa https://www.youtube.com/watch?v=zTjK04bW9DA eli muutaman minuutin jos jaksatte katsoa vaikka ilman ääntä niin näette vilauksia mystisestä muusikosta.

• Anonyymi
        Tapio-Huuhaa kirjoitti:

Peter on toisten kertoman perusteella Peter Engberg. Kun katsoo kuvahaulla ko. muusikkoa, ristikossa oleva kuva ei hänestä ole helposti tunnistettava. Minusta kyseessä on äärimmäisen huono kuvavihje - alittaa mielestäni reilusti Lehdon suttuisten kuvavihjeiden tason.

TARIK on joo vähän Lehdon ristikoiden kaltainen outo erisnimi. Tässä vihjeenä on anagrammi. RAKEISTA eli sanan perusmuodosta ' RAKIT anagrammi. Lehdon tyylinen suora vihje olisi ollut reilumpi. Vihjeen tyyppi ei tee ratkaisusanasta hyvää.

EERITE on ihan oma juttunsa. Lehdon käyttämän ratkaisusanan tyyppisestä asiasta ei ole kyse. Menettelee tässä kontekstissa, mutta samalla teki ristikosta kähinnä Sabaseppojen jäsenlehteen kuuluvaksi. Siellä skaala ulottuu ymmärtääkseni viitoseen asti. Superpahis ylittää IS:n skaalan. Tämä lienee oikeasti Sanaseppojen skaalassa 4 tai 5. Tämä on toki oletus, kun en ole Sanaseppojen jäsem enkä saa jäsenlehteä.

Ymmärrät taas väärin! Sanasepon vaikeusasteikko kyllä ulottuu viitoseen, mutta vaikeusaste 5 vastaa Iltiksen vaikeusastetta 3.

• Anonyymi kirjoitti:

Ymmärrät taas väärin! Sanasepon vaikeusasteikko kyllä ulottuu viitoseen, mutta vaikeusaste 5 vastaa Iltiksen vaikeusastetta 3.

Sain joistakin Sanariksen foorumin kommenteista sen vaikutelman, että Sanaseppojen 4-5 kuvaisivat vaikeustasoa, joka ylittää tavanomaisten lehtien vaikeustason. Olen saanut myös vaikutelman, että Sanaseppojen lehdessä on Suomen vaikeimmat ristikot eli että missään ostettavassa tai tilattavassa lehdessä ei ole niin vaikeita ristikoita. Voi olla, että olen tulkinnut toisten kommentteja väärin. En halua Sanaseppoihin liittyä, sillä eihän lehden ristikoita julkisesti kukaan halua ruotia. Lehden ristikoista on ollut äärimmäisen vähän kommentteja. Jos tulisi ongelmakohtua, kukaan tuskin auttaisi. Seppochat ei toimi ristikoiden kommenttikanavana.

• Anonyymi
        Tapio-Huuhaa kirjoitti:

Sain joistakin Sanariksen foorumin kommenteista sen vaikutelman, että Sanaseppojen 4-5 kuvaisivat vaikeustasoa, joka ylittää tavanomaisten lehtien vaikeustason. Olen saanut myös vaikutelman, että Sanaseppojen lehdessä on Suomen vaikeimmat ristikot eli että missään ostettavassa tai tilattavassa lehdessä ei ole niin vaikeita ristikoita. Voi olla, että olen tulkinnut toisten kommentteja väärin. En halua Sanaseppoihin liittyä, sillä eihän lehden ristikoita julkisesti kukaan halua ruotia. Lehden ristikoista on ollut äärimmäisen vähän kommentteja. Jos tulisi ongelmakohtua, kukaan tuskin auttaisi. Seppochat ei toimi ristikoiden kommenttikanavana.

Voi hitsi sun ongelmakohtusi kanssa. On kuin lukisi eestin kieltä.

• Anonyymi

Miksi lähetit tuon palautteen? Pitääkö aina mollata laatijaa? Äläkä vastaa, että kyllä ne muutkin - se on halpamaisin selitys jonka tiedän!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Miksi lähetit tuon palautteen? Pitääkö aina mollata laatijaa? Äläkä vastaa, että kyllä ne muutkin - se on halpamaisin selitys jonka tiedän!

Tapio.
        En minä aina kritisoi. Kehun joitakin laadintoja hyvinkin paljon. Mutta katsoin, että tässä säikeessä tuli sen verran kritiikkiä, että minusta oli syytä lähettää palaute laatijalle.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tapio.
        En minä aina kritisoi. Kehun joitakin laadintoja hyvinkin paljon. Mutta katsoin, että tässä säikeessä tuli sen verran kritiikkiä, että minusta oli syytä lähettää palaute laatijalle.

Miksi muuten kerrot koko maailmalle aina kun lähetät palautteen? Saatko siitä jotain sairasta mielihyvää tai tunnetko itsesi tärkeäksi?

• Anonyymi kirjoitti:

Miksi muuten kerrot koko maailmalle aina kun lähetät palautteen? Saatko siitä jotain sairasta mielihyvää tai tunnetko itsesi tärkeäksi?

Tällä kertaa kyse on siitä, että olen laittanut tiedoksi, että sekä oma että muiden kritiikki tulisi huomioiduksi. Skyttä lukenee normaalisti vain Sanariksen foorumia, joten tänne laitetut kommentit olisivat ilman palautettani todennäköisesti jääneet huomiotta.

Hesarin kohdalla kyse on siitä, että rohkaisen omalla esimerkilläni muitakin laittamaan lehteen suoran palautteen. Foorumeilta Hesari tuskin palautetta lukee. Jos on kritisoimista, lehteen palautteen antaminen on paras tapa, jos jotain muutosta toivoo.

• Tästä on robotti poistanut kommentin, jossa joku kertoo, että hän on tämän sivuston ylläpidolle valittanut toiminnastani. Mutta en näe kunnon perusteita:

* runsas kirjoittelu ei ole mikään kunnon peruste
      * laatijoiden kritiitisouminen ei ole mikään kunnon peruste

En käytä sopimatonta kieltä toisia kirjoittajia kohtaan.

• Anonyymi

No, ylläpito päättää miten asia on. Olen varma, että sinuun ollaan yhteydessä asian tiimoilta.

• Anonyymi

Lasken sopimattomaksi sen, että arvailet kirjoittajien henkilöllisyyksiä.

• Anonyymi kirjoitti:

Minä koen puolestani sopimattomasti, että kirjoitetaan tekstiä ikään kuin minä olisin tekstin kirjoittaja. Tätä on tapatunut muulloinkin kuin säikeessä "Aulis Lehto". Toki siinä vikani oli, että epäilin toiminnasta henkilöä, joka toisinaan kutsuu itseään nimellä "Batman".

• Anonyymi kirjoitti:

Jos "Batman" kirjoittaa anonyymisti, en voi hänen todellista identiteettiään arvailla. En ole arvaillut hänen todellista identiteettiään vaan vain sitä, milloin anonyymi kirjoittelu on tullut anonyymiltä, joka kutsuu itseään joskus nimellä "Batman". Toki tällsinenkin arvuuttelu on hieman kyseenalaista. Ei täällä kukaan muu käytä vakiintunutta nimimerkkiä kuin minä. Olisisi kiva, jos "Batman" rekisteröisi käyttämänsä nimimerkin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Lasket... klo 14:37 hehehhehehee Laske housuus!

• Anonyymi

Lueskelin Sanariksen foorumia, jossa tuli esille, että lehteen on painettu väärä ratkaisu.
      VARJONA ratkaisu po. SEURUU, ei SUULUU.
      Vihje NENNE USIM = ARIT po. NENNE AUSIM = ARIT

• Anonyymi

Tuomas L kyseenalaisti EERITE ratkaisusanan, kuten eräs tässä säikeessä kirjoittanut.

• EERITE suhteen EV ja Skyttä eivät minusta osaa asettua ratkojan asemaan. Kokonaisuus on toimiva, mutta kun ratkoja ei voi ratkoessaan tietää kokonaisuutta, epäsana tuottaa "suunnatonta" tuskaa ratkojan yrittäessä epätoivoisesti laittaa alkuun normaalin sanan.

• Anonyymi

Olen ollut laatijaan yhteydessä kun lähetin hänen kauttaa oman ristikon tarkastettavaksi. Laitoin edellisen kommentin palautteena ja lisäsin:

"Minulla oli tuossa kohtaa pitkään oikea ratkonta kuten ehkä myös chattiini kirjoittaneella. Pohdimme mahdollisia vaihtoehtoratkaisuja aika pitkään. Kummallakaan ei siinä vaiheessa ollut tietoa kokonaisuudesta.

Kun ratkoja ei voi asettua laatijan asemaan kesken keskeneräisen ratkonnan, laatija on laittanut ratkoja erittäin ikävään tilanteeseen. Laatija on aiheuttanut jollekulle ehkä kymmenen tuntia aivan turhaa aivotyötä, kokonaisuutena Suomessa ehkä tuhansia tunteja ajan haaskausta laatijan ajattelemattoman toiminnan takia. Laatijan ammattitaitoa on myös pystyä asettumaan ratkojan asemaan. Tässä suhteessa laatijan arviointikyky on pahasti pettänyt."

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Olen ollut laatijaan yhteydessä kun lähetin hänen kauttaa oman ristikon tarkastettavaksi. Laitoin edellisen kommentin palautteena ja lisäsin:

"Minulla oli tuossa kohtaa pitkään oikea ratkonta kuten ehkä myös chattiini kirjoittaneella. Pohdimme mahdollisia vaihtoehtoratkaisuja aika pitkään. Kummallakaan ei siinä vaiheessa ollut tietoa kokonaisuudesta.

Kun ratkoja ei voi asettua laatijan asemaan kesken keskeneräisen ratkonnan, laatija on laittanut ratkoja erittäin ikävään tilanteeseen. Laatija on aiheuttanut jollekulle ehkä kymmenen tuntia aivan turhaa aivotyötä, kokonaisuutena Suomessa ehkä tuhansia tunteja ajan haaskausta laatijan ajattelemattoman toiminnan takia. Laatijan ammattitaitoa on myös pystyä asettumaan ratkojan asemaan. Tässä suhteessa laatijan arviointikyky on pahasti pettänyt."

Laatijan tulee muistaa, ettei hänen tule tehdä ristikkoa itselleen. Mikä itsestä tuntuu kivalta, ei välttämäätä ole ratkojan kannalta kivaa. Nyt laatija on ajatellut liikaa itseään ja sanaketuja vain omasta näkökulmastaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Olet siis lähettänyt palautteen, jossa moitit laatijaa sinulle liian vaikeasta vihjeestä. Mitä laatija on tehnyt väärin, jos sinä et tajua hänen laatimaansa vihjettä?

• Anonyymi kirjoitti:

Olet siis lähettänyt palautteen, jossa moitit laatijaa sinulle liian vaikeasta vihjeestä. Mitä laatija on tehnyt väärin, jos sinä et tajua hänen laatimaansa vihjettä?

Et näemmä ollenkaan ymmärtänyt, mikä oli kritiikkini pointti. Kyse ei ole yksittäisen vihjern ymmärtämisestä.

Kun ratkoja ratkoo ristikkoa ja saa kuvan alueen ratkottua, mutta saa ratkaisuksi yhteen kotaan EERITE, mutta hänellä ei ole tiedossa, mitä sanaketjun muihin kohtiin tulee, hän ei voi ymmärtää, miksi ekaksi sanaksi tulee EPÄSANA.

Laatijalla tämä tieto on, mutta ratkoja ei voi olla laatijan ajatustenlukija ainakaan keskeneräisessä ratkonnassa.

Kun ratkoja ei ymmärrä kokonaisuutta, hän miettii yksittäistä ratkaisusanaa. Hän voi alkaa korjailemaan täysin oikeaa ratkontaa vaikka kuinka pitkään. Kokeiluja tulee niin kauan, että ratkoja luovuttaa ja yrittää ratkoa ristikkoa muualta.

Ratkojalle koituu ihan turhaa pohtimista, kumittamista ja kokeilemista. Ei tällainen ole kivaa.

Kyllä kokeiluja aina tulee, mutta tällä kertaa kokelujen syy tuntui poikkeuksellisen ikävältä. Sanariksenkaan foorumissakin asiaa pidettiin ikävänä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ristikko oli siis sinulle liian vaikea, Tapio-Huuhaa. Minulle ei ollut.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ristikko oli siis sinulle liian vaikea, Tapio-Huuhaa. Minulle ei ollut.

Ei ollut liian vaikea minulle. Sain ratkottua sen ihan oikein. Siinä oli vain hidaste, josta en lainkaan pitänyt. Samasta hidasteesta ei moni muukaan ole pitänyt ja se on Sanariksenkin foorumissa saanut kritiikkiä.

Sanariksen foorumissa kiiteltiin maalliskuun ristikon pääkuvasta johdettuja sanaketjuja.

Olen edelleen sitä mieltä, että laatija on ajatellut liikaa laadintaa omasta näkökulmastaan.

On se nyt ihme, että laatijaa ei jonkun mielestä saa kritisoida mistään. Tulee ikävällä tavalla mieleen eräs kommentoija.

• Anonyymi
        Tapio-Huuhaa kirjoitti:

Et näemmä ollenkaan ymmärtänyt, mikä oli kritiikkini pointti. Kyse ei ole yksittäisen vihjern ymmärtämisestä.

Kun ratkoja ratkoo ristikkoa ja saa kuvan alueen ratkottua, mutta saa ratkaisuksi yhteen kotaan EERITE, mutta hänellä ei ole tiedossa, mitä sanaketjun muihin kohtiin tulee, hän ei voi ymmärtää, miksi ekaksi sanaksi tulee EPÄSANA.

Laatijalla tämä tieto on, mutta ratkoja ei voi olla laatijan ajatustenlukija ainakaan keskeneräisessä ratkonnassa.

Kun ratkoja ei ymmärrä kokonaisuutta, hän miettii yksittäistä ratkaisusanaa. Hän voi alkaa korjailemaan täysin oikeaa ratkontaa vaikka kuinka pitkään. Kokeiluja tulee niin kauan, että ratkoja luovuttaa ja yrittää ratkoa ristikkoa muualta.

Ratkojalle koituu ihan turhaa pohtimista, kumittamista ja kokeilemista. Ei tällainen ole kivaa.

Kyllä kokeiluja aina tulee, mutta tällä kertaa kokelujen syy tuntui poikkeuksellisen ikävältä. Sanariksenkaan foorumissakin asiaa pidettiin ikävänä.

Miten niin ei voi ymmärtää? Jos ymmärtää vihjeen, niin sehän on päivän selvä asia. Kuvassa oli muistaakseni kuusi eli erite on kusi, eerite on kuusi. Mikä tässä on ongelma? Kyseessä on Skytän kovisristikko. Jos se ei taivu, vieressä on pehmis, jolla voi harjoitella ratkomista.

• Anonyymi kirjoitti:

Miten niin ei voi ymmärtää? Jos ymmärtää vihjeen, niin sehän on päivän selvä asia. Kuvassa oli muistaakseni kuusi eli erite on kusi, eerite on kuusi. Mikä tässä on ongelma? Kyseessä on Skytän kovisristikko. Jos se ei taivu, vieressä on pehmis, jolla voi harjoitella ratkomista.

Kyse on siitä, että ratkoja odottaa Skytältä ihan normaaleja ratkaisusanoja. Tuon, mitä kerroit, melko kokenutkin kovisratkoja ymmärtää vasta sen jälkeen kun on saanut kasaan koko sanaketjun.

Ennen kuin sanaketju on kasassa, suurin osa ratkojista ei voi tajua, että sanaketjun ensimmäinen sana onkin vihjeelle vihje.

Toki joku huippunero voi suoraankin niin ajatella, mutta kun Skyttä ei vihjeelle aiemmin ole vihjettä tehnyt, se on muille kuin huippuneroille vaikea pala.

Myönnän, etten ole huippunero enkä osannut odottaa, että ratkaisusana onkin vihjeelle uusi vihje. En siksi asiaa kulman ratkaistuani hoksannut.

Olet varmasti loistava ratkoja, jos suoraan hoksasit, että kyseessä on vihje vihjeelle etkä tarvinnut sanaketjun hahmottamista.

En tosin ryhtynyt suuremmin korjailemaan. Sain chattiini muutosehdotuksia. Tiedän siis, että on ratkojia, jotka alkoivat korjata oikeaa ratkaisuaan, koska tuli EERITE.

Monelle ratkojalle kohdasta tuli hidaste. Minua se hirveästi hidastanut, mutta pidän tällaisten "ansojen'" rakentelua kyseenalaisena. Samoin moni Sanariksen foorumissa asiaa pitää.

Pitäisikö kovis olla vain huippuneroille helppo nakki? Näin suuren vaikeuskertoimen ristikko kuuluu lähinnä PuPeen ja Sanaseppojen jäsenlehteen.

Kyse on siitä, että ratkoja odottaa Skytältä ihan normaaleja ratkaisusanoja. Tuon, mitä kerroit, melko kokenutkin kovisratkoja ymmärtää vasta sen jälkeen kun on saanut kasaan koko sanaketjun.

Ennen kuin sanaketju on kasassa, suurin osa ratkojista ei voi tajua, että sanaketjun ensimmäinen sana onkin vihjeelle vihje.

Toki joku huippunero voi suoraankin niin ajatella, mutta kun Skyttä ei vihjeelle aiemmin ole vihjettä tehnyt, se on muille kuin huippuneroille vaikea pala.

Myönnän, etten ole huippunero enkä osannut odottaa, että ratkaisusana onkin vihjeelle uusi vihje. En siksi asiaa kulman ratkaistuani hoksannut.

Olet varmasti loistava ratkoja, jos suoraan hoksasit, että kyseessä on vihje vihjeelle etkä tarvinnut sanaketjun hahmottamista.

En tosin ryhtynyt suuremmin korjailemaan. Sain chattiini muutosehdotuksia. Tiedän siis, että on ratkojia, jotka alkoivat korjata oikeaa ratkaisuaan, koska tuli EERITE.

Monelle ratkojalle kohdasta tuli hidaste. Minua se hirveästi hidastanut, mutta pidän tällaisten "ansojen'" rakentelua kyseenalaisena. Samoin moni Sanariksen foorumissa asiaa pitää.

Pitäisikö kovis olla vain huippuneroille helppo nakki? Näin suuren vaikeuskertoimen ristikko kuuluu lähinnä PuPeen ja Sanaseppojen jäsenlehteen.

PuPessa muuten ei ainakaan puoleen vuoteen ole ollut niin vaikeaa tehtävää kuin tämä - ja EV kehuu "loppupäässä Suomen visaisimmat ristikot" - Skytän takia tuo ei pidä täysin paikkaansa sillä IS:ssä on vaikeampia ristikoita. Mutta mielestäni IS:n tehtävänä ei ole olla Suomen visaisimpien ristikoiden julkaisija. Ehdotin, että Skyttä laatisi myös PuPeen, mutta se tuskin toteutuu.

• Anonyymi

Luin, että tästä ristikosta ei tehdä anatomiaa. Ristikkoon jäi taatusti monelta avoimia kysymyksiä. Halutaanko niitä vielä pohtia? Kaivataanko peräti laatijan tekemän anatomian korviketta?

• Anonyymi

Ei anatomiaa, mutta on tärkeää lähettää palautetta. Jos ei laita palautetta mikään ei muutu.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei anatomiaa, mutta on tärkeää lähettää palautetta. Jos ei laita palautetta mikään ei muutu.

Tämä ristikko on saanut riittävästi palautetta laatijalle ja Sanarikselle. Nyt oli kyse vain siitä, kaivattaanko ja miten paljon kaivataan vihjeiden selityksiä. Toivon vastausta esitettyyn kysymykseen enkä kommenttia muista asioista.

Jos säikeiden trollaaminen voisi loppua, olisi kivempi käsitellä asioita. Nyt joku trollaa toistamalla samantapaisia kommentteja siellä täällä. Toki tähän trolliin oli vähän tyhmää vastata - heippa vaan trollipeikko, hyvää trollipäivää sinulle. Laitatko joka säikeeseen saman trolliviestin?

• Anonyymi

Ristikosta tulee siitenkin anatomia. EV:

"Nyt on puhuttu, ettei jääkään väliin. Tulee lähipäivinä."

• Anonyymi

Tästä olisi hyvä laittaa palautetta. Ei valokuvista ratkovia voi näin kohdella.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tästä olisi hyvä laittaa palautetta. Ei valokuvista ratkovia voi näin kohdella.

Huoh....ei teillä isoja murheita onneksi ole elämässä kun jaksatte jorista

• Tästä on nyt anatomia, jonka alussa laatija kertoo pääkuvan sanaketjuista:

"Tämän koviksen lauseista toinen on aiheuttanut ihmetystä. Jotkut ratkojat ovat tykänneet kovasti, jotkut eivät. Se otettiin mukaan pitkähkön harkinnan jälkeen ja eräänlaisena kokeiluna: minkälaista palautetta tähän tulee. Saitin katko sattui siinä mielessä huonoon kohtaan, että tähän kovikseen liittyvää mielipiteiden vaihtoa ei saatu ilmestymishetkellä näkyviin.

Tuo puhuttanut kohta käyttää hyväkseen yhtä rakennevihjeiden tyyppiä. Olkoon esimerkkinä ÄÄKSIISI => KUURI. Pidennetään vihjeen ja vastaussanan yhden tavun vokaaleja. Pidentämättömänä kyseessä olisi ÄKSIISI => KURI. Mutta koska vastaussana on KUURI, pitää myös vihjeen ensimmäisessä tavussa olla pitkä ä.

Pääkuvaksi haettiin kuva kuusesta. Jotta tuo toinen lause tulisi paremmin tajuttavaksi, laitoin vaakaan lähteväksi lauseeksi SINULLE OMISTETTU TAIVAAN KAPPALE. Tämän oli tarkoitus ohjata ratkojan ajatukset sanaan KUUSI.

Normaalina rakennevihjeenä valtaosa ratkojista olisi todennäköisesti aika helposti ymmärtänyt yhteyden EERITE => KUUSI (vaikka ehkä kusi sanana saattaa olla joillekin kyseenalainen; tässä tosin sana on KUUSI). Nyt käänsin asian toisin päin ja kerroin pääkuvalauseessa: EERITE VOISI OLLA VIHJEENÄ PASSELI.

On myös kommentoitu, että EERITE on epäsana eikä näin ollen kelpaa vastaussanaksi. Erillisenä sanana asia on juuri näin. Tässä se ei ole erillinen sana vaan osa lausetta, jossa kerrotaan, että EERITE VOISI OLLA VIHJEENÄ PASSELI, jos vastaussanana olisi kuusi, mitä vasemman yläkulman valokuva kertoo.

Kuten edellä kerroin, pyrin pääkuvalauseitteni kanssa aikaansaamaan ahaa-elämyksiä. Tuo EERITE näytti tuottavan myös pläähejä, josta olen pahoillani. Yritän ottaa tulevissa koviksissani nämä arvioinnit huomioon."

Eiköhän tätä ole jo tarpeeksi käsitelty.

• Lueskelin vielä EERITE toisesta foorumista. Toiset eivät tykkää ja toiset kehuvat. Jakoi siellä mielipiteitä. Täällä tykättiin vähemmän, mutta puolustakin löytyi.
      Käsitelty toisessa foorumussa sekä IS Viikonloppu 13.-14.3.2021 että IS Viikonloppu 30.-31.1.2021 säikeissä.

• Anonyymi

Niin että ei ollutkaan tarpeeksi käsitelty?

• Anonyymi kirjoitti:

Niin että ei ollutkaan tarpeeksi käsitelty?

Saa nähdä. Voihan keskustelu jatkua toisessa foorumissa pitkäänkin.

Omasta puolesta ei ole lisättävää. Miten tämä vaikuttaa tuleviin ristikoihin, se jää nähtäväksi.

• Anonyymi
        Tapio-Huuhaa kirjoitti:

Saa nähdä. Voihan keskustelu jatkua toisessa foorumissa pitkäänkin.

Omasta puolesta ei ole lisättävää. Miten tämä vaikuttaa tuleviin ristikoihin, se jää nähtäväksi.

”pelaaja
        20.3.2021 klo 19:15
        Luettu ja ymmärretty. Taivahan vallat! Kai minulla jäi tämä niin vajaaksi, kun en uskaltautunut mielikuvituksen vietäväksi varsinkaan vaakasuuntaan lähtevän lauseen kanssa. Olisinpa uskaltanut, niin ei olisi tarvinnut laatijan avittamana päästä loppuun. Vallan mainio eeritteineen päivineen. Eerite on napakymppi.”

Koska näin on kirjoitettu toisaalla, asia on loppuun käsitelty. Loistava vihje ja pulinat pois!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

”pelaaja
        Luettu ja ymmärretty. Taivahan vallat! Kai minulla jäi tämä niin vajaaksi, kun en uskaltautunut mielikuvituksen vietäväksi varsinkaan vaakasuuntaan lähtevän lauseen kanssa. Olisinpa uskaltanut, niin ei olisi tarvinnut laatijan avittamana päästä loppuun. Vallan mainio eeritteineen päivineen. Eerite on napakymppi.”

Koska näin on kirjoitettu toisaalla, asia on loppuun käsitelty. Loistava vihje ja pulinat pois!

EERITE-sanaketju on tosiaan vallan mainio. (Mutta kuten Skyttä nähdäkseni itsekin antaa anatomiassaan ymmärtää, niin ETYK-sanan vihje ENNEN on turhan väljä, varsinkin koska ETYK ja tämä ei aivan helppo EERITE risteävät. Ja turhan väljiä vihjeitä ristikossa on kyllä minusta muitakin, mutta se on toinen juttu. Silmiinpistävimmältä virhearviolta vaikuttaa kuitenkin se, että ristikon vaikeusasteeksi oli jostakin syystä päädytty merkitsemään vain 3- Skytän normaalin täyskolmosen sijasta.)

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

”pelaaja

Toisessa asiaa käsittelevässä säikeessä nimimerkki PM ilmaisi eriävän mielipiteen. Siteeraamasi mielipide edusti omaa kantaasi. Yhden henkilön mielipide ei ole sama kuin foorumin mielipide. Tuo oli nimimerkin Pelaaja mielipide.

• En kiistä, että EERITE... olisi itse sanaketjuna hyvä. Siitä ei ole kyse.

Mutta pelaaja, kuten EV eivät vain tunnu ymmärtävän sitä, miten kohtuuttoman hidasteen suurelle osalle ratkojia tuollaisen sanaketjun käyttö tuottaa. Minusta hidaste on kohtuuton, jonkun mielestä ei. Tämä nyt on aina mielipidekysymys. Minä nyt vain painotin, että laatijan tulee pyrkiä enemmän asettumaan ratkojan asemaan.

Yliväljät vihjeet ovat myös sitä, että laatija ei asetu riittävästi ratkojan asemaan.

Taiteilua vaikean ja ylivaikean välillä kovisten laadinta tietenkin on. Joskus PuPessa todettiin, että Topi Hopearannan ristikko meni ylivaikean puolelle. Kyseessä on kuitenkin PuPe. Yksittäinen ristikko voi lehden ristikoiden yleiseen vaimeustasoon suhteutettuna olla ylivaikea. IS:ssäkin melko vaikeitakin voi olla. Menikö tämä ylivaikean puolelle vai ei, on täysin mielipidekysymys.

• Anonyymi

EERITE-sanaketju tai Skytän ristikko kokonaisuudessaankaan ei ollut ylivaikea, sillä uskon aika monen sen pystyneen ratkomaan, kun kerran minäkin siihen kykenin. (Luulisin myös, että kaikkein parhaimmat ristikoiden ratkojat eivät edes juuri viitsi käyttää aikaansa tällä tai Sanariksen palstalla kirjoitteluun.) Jotkut ristikot vain ovat vaikeampia kuin toiset, ja hyvä niin. Aloittelevalle ratkojalle käytännössä mikä tahansa IS-Kovis on täynnä "kohtuuttomia hidasteita".

On ikävää, että joillakin näyttää olevaan johtotähtenä ristikkokulttuurin tasapäistäminen. Erityisesti sellaiset syytökset kuin "laatija ei asetu riittävästi ratkojan asemaan" ovat hölynpölyä, ja niillä pyritään vain populistisesti nostattamaan jonkinlaista lynkkausmielialaa uusia innovaatioita vastaan. Rajoja on koeteltava ja jopa rikottavakin, jotta kehitys tälläkin alalla menee jatkossakin eteenpäin. Koirat haukkuu, mutta karavaani kulkee.

• Anonyymi kirjoitti:

EERITE-sanaketju tai Skytän ristikko kokonaisuudessaankaan ei ollut ylivaikea, sillä uskon aika monen sen pystyneen ratkomaan, kun kerran minäkin siihen kykenin. (Luulisin myös, että kaikkein parhaimmat ristikoiden ratkojat eivät edes juuri viitsi käyttää aikaansa tällä tai Sanariksen palstalla kirjoitteluun.) Jotkut ristikot vain ovat vaikeampia kuin toiset, ja hyvä niin. Aloittelevalle ratkojalle käytännössä mikä tahansa IS-Kovis on täynnä "kohtuuttomia hidasteita".

On ikävää, että joillakin näyttää olevaan johtotähtenä ristikkokulttuurin tasapäistäminen. Erityisesti sellaiset syytökset kuin "laatija ei asetu riittävästi ratkojan asemaan" ovat hölynpölyä, ja niillä pyritään vain populistisesti nostattamaan jonkinlaista lynkkausmielialaa uusia innovaatioita vastaan. Rajoja on koeteltava ja jopa rikottavakin, jotta kehitys tälläkin alalla menee jatkossakin eteenpäin. Koirat haukkuu, mutta karavaani kulkee.

Kokeiluhan tuo oli. En nyt kuitenkaan toivo, että pääkuvissa johdettuihin sanaketjuihin ympätään hirveästi epäsanoja. Ei tämä ihan uutta ole. Tuomas Holopainen teki kerran samoin ja sekin ristikko sai kritiikkiä.

Senkin yhteydessä EV kirjoitti, että pääkuvan sanaketjuissa saa olla epäsanoja, jos kokonaisuus toimii.

Epäsanojen ymppääminen sanaketjuihin kyllä jakaa hyvin voimakkaasti mielipiteitä. Jotkut kehuvat, mutta ne saavat myös ankaraa vastustusta.

Onko ihan pakko tällä tavoin joitakin ratkojia ärsyttää? Ratkoja kuitenkin olettaa, että ratkaisusanat eivät ole epäsanoja. Sinä ja jotkut muut toivovat jatkossa epäsanoja ristikkoon, minä ja monet muut emme. EV kai ratkaisee tämän asian vain sillä perusteella kumpi näkökulma saa hänen mielestään enemmän kannatusta. Otos on kyllä pieni.

• Anonyymi kirjoitti:

Osasit ratkoa ristikon. Sinulla on täysi oikeus arvioida vaikeutta. Sinulle hidaste ei ollut merkittävä, minulle varmaan suurempi, mutta ei ylitse pääsemätön. Joillekin se varmasti oli ylitse pääsemätön.

Kehittelyssä voidaan mennä siihen, että osa ristikoista on aivan liian pienelle piirille suunnattuja. Suhtaudun kehittelyhin kriittisesti, mutta pyrin olemaan niille myös avoin.

• Sanariksen foorumissa uudessa säikeessä puolustava näkökulma on saanut ylivallan (toisessa säikeessä on tilanne pikemminkin päinvastoin). Eri mieltä olevien luokittelu narisijoiksi, josta laatijan ei tarvitse välittää, tuntuu kuitenkin ikävältä. Nyt erään kommentoijan mukaan minä, PM ja eräät tähän säikeeseen kirjoittaneet ovat vain ikäviä narsijoita, joista ei pidä välittää.

• Huonaa, että nimimerkki pelaaja ei osannut ristikkoa ratkoa. Myös toiselta kehujalta ristikko jäi vajaaksi.

On ratkaisun tiedettyä helppo kehua ratkaisusanaa EERITE - mutta on aivan eri asia kohdata sen keskeneräisessä ristikossa.

• Ei kai se ole päämäärä, että vain tosi tosi harvat ratkovat loppuun asti sanomalehden ristikon?

Vain niillä, jotka saivat loppuun asti ratkottua, on mahdollista arvioida, miten paljon hidastetta jokin vihje toi ratkontaan.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riitta-Liisa ja Toni Roponen: Ero! Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa.

Riitta-Liisa ja Toni Roponen eroavat. Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa. – Talvi on ollut elämäni synk
      Maailman menoa
      81
      3035
    2. Sinä vain tulit elämääni

Ja joku tarkoitus sillä on ollut. Näyttämään mitä olen ja kuinka arvokas voisin olla. Se muutti ja käänsi elämäni suunna
      Ikävä
      91
      1736
    3. Tiesitkö mies

Kuinka paljon mulla oli tunteita sua kohtaan? Jos et tiennyt,olisiko tietäminen vaikuttanut tapahtumiin? Ihmettelen kyll
      Ikävä
      83
      1581
    4. Nuorempi mies

Olen tänään ajatellut sua paljon, miten toimittaisiin makuuhuoneessa jne! 😏🔥
      Ikävä
      137
      1442
    5. Millaisia ajatuksia on kaivatusta ja tilanteestanne tänään?

Kerro omista mietteistäsi tai lähetä terveisiä. Ehkä hän lukee ja lähettää sinulle takaisin omia mietteitään.
      Ikävä
      65
      1428
    6. Miksi teillä meni...

...välit poikki kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      157
      1334
    7. Toivottavasti et mussukka elättele toiveita meikäläisen suhteen

Tiedän mitä olet touhunnut joten aivan turha haaveilla mistään enää 👍
      Ikävä
      159
      1263
    8. Jos siis saamme

Sen keskusteluyhteyden niin olisitko jo sinäkin rehellinen ❤️🙏 ne jää meidän välisiksi kaikki. Tarvitsemme toisiamme, j
      Ikävä
      98
      1207
    9. Mies, mitä minun pitäisi tehdä

Niin, mitä naisen siis pitäisi tehdä, että lähestyisit ja tekisit aloitteen? Mikä on riittävä kiinnostuksen osoitus juur
      Ikävä
      82
      1207
    10. Onko sinulla

Joku nyt huonosti? :(
      Ikävä
      83
      1182
    Aihe