Aihe

Sähköauto alle 5 tonnilla ?

Anonyymi

Nettiautossa tasan yksi auto tuolla kriteerillä. Sekin on ikivanha pakun romu josta en maksaisi edes kahtasataa euroa. Parillakympillä voisin ostaa romuvarastoksi pihalle. Tai voisihan siihen ehkä asentaa jonkun purkaamolta hankitun polttomoottorin.

Kovin heikkoa on siis sähköautotarjonta pienipalkkaiselle osa-aikatyöntekijälle. Toivottavasti asia korjaantuu vuosien saatossa tai muuten saa "fyysisten töiden" teko jäädä rikkaiden hoidettavaksi.

17

70

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Miksi haluaisit kun on olemassa bensa autoja?

      Myös dieseleitä joita on myös kaikki pakettiautot, matkailuautot.

      Sähköautoissa ei välttämättä tule koskaan edullisia käytettyjä joilla voisi ajaa riittävästi. Tuon akun takia

      • Anonyymi

        Joo onneksi on vielä bensa-autoja. Ja toivottavasti niitä saa vielä ainaki 20 vuotta. Sen jälkeen ei ole enää välttämättä autolle tarvetta kun olen eläkeiässä.


      • Anonyymi

        Kyllä halpoja käytettyjä sähköautoja jossain vaiheessa tulee. Nyt kyse on enemmänkin siitä, että kysyntä ylittää tarjonnan (käytettyjä sähköautoja on todella vähän), joten voidaan pyytää kovaa hintaa ja ostajia silti löytyy. Kun tarjonta kasvaa, tuo ongelma jossain vaiheessa katoaa. Tosin siihen voi mennä monta vuotta...

        Akun alkuperäisellä hinnalla ei ole merkitystä käytetyissä autoissa. Onhan monet vanhat bensa-autotkin niin halpoja, että niistä saisi moninkertaisen hinnan myymällä sen varaosina. Toki auton purkaminen osiin on kova työ ja varaosien ostajien löytäminen vaikeaa, mutta teoriassa se on mahdollista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä halpoja käytettyjä sähköautoja jossain vaiheessa tulee. Nyt kyse on enemmänkin siitä, että kysyntä ylittää tarjonnan (käytettyjä sähköautoja on todella vähän), joten voidaan pyytää kovaa hintaa ja ostajia silti löytyy. Kun tarjonta kasvaa, tuo ongelma jossain vaiheessa katoaa. Tosin siihen voi mennä monta vuotta...

        Akun alkuperäisellä hinnalla ei ole merkitystä käytetyissä autoissa. Onhan monet vanhat bensa-autotkin niin halpoja, että niistä saisi moninkertaisen hinnan myymällä sen varaosina. Toki auton purkaminen osiin on kova työ ja varaosien ostajien löytäminen vaikeaa, mutta teoriassa se on mahdollista.

        Sähköauton hinta putoaa romahdusmaisesti silloin kun akuston takuu päättyy. Tuolloin pääsee ostamaan halvalla sähköauton ja sillä voi jopa ajella pitkään jos akku pysyy edes joltisekin ajokunnossa eikä pellit ruostu. Tilanne on sama kuin polttomoottoriautossakin, koskaan ei voi olla varma onko moottori rääkätty loppuun ja huollot laiminlyöty.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköauton hinta putoaa romahdusmaisesti silloin kun akuston takuu päättyy. Tuolloin pääsee ostamaan halvalla sähköauton ja sillä voi jopa ajella pitkään jos akku pysyy edes joltisekin ajokunnossa eikä pellit ruostu. Tilanne on sama kuin polttomoottoriautossakin, koskaan ei voi olla varma onko moottori rääkätty loppuun ja huollot laiminlyöty.

        Aika huono asiantuntija täytyy olla, jos loppuun rääkätyn auton polttomoottorin ääntä ei tunnista. Tämän lisäksi ovat mittaamismenetelmät. Sanoisin, että jättäisit nämä kommentit kirjoittamatta. Auto ei paljon huoltoa tarvitse, sillä mikään osa ei autossa sitä vaadi.
        400 tkm ajettu auto voi olla loistavassa kunnossa pelkillä öljyn vaihdoilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aika huono asiantuntija täytyy olla, jos loppuun rääkätyn auton polttomoottorin ääntä ei tunnista. Tämän lisäksi ovat mittaamismenetelmät. Sanoisin, että jättäisit nämä kommentit kirjoittamatta. Auto ei paljon huoltoa tarvitse, sillä mikään osa ei autossa sitä vaadi.
        400 tkm ajettu auto voi olla loistavassa kunnossa pelkillä öljyn vaihdoilla.

        Sähköautossa näkee heti akun kunnon mittarilukemista kun istuu ratin ääreen. Ei tarvita konetekniikan kokemusta arvioidakseen kuntoa kuten polttomoottoreissa.

        Moni auto on jo runsaan 100 000 km ajettuna valmis paaliin, tuollaiset 400 000 km ajetut kunnossa olevat ovat harvinaisuuksia, lähinnä raskaammassa liikenteessä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköautossa näkee heti akun kunnon mittarilukemista kun istuu ratin ääreen. Ei tarvita konetekniikan kokemusta arvioidakseen kuntoa kuten polttomoottoreissa.

        Moni auto on jo runsaan 100 000 km ajettuna valmis paaliin, tuollaiset 400 000 km ajetut kunnossa olevat ovat harvinaisuuksia, lähinnä raskaammassa liikenteessä.

        Ehkä akun kunnon (eikä oikeasti sitäkään kunnolla), mutta on monta muutakin asiaa sähköautossakin kuin akku. Akku on vain yksi pieni osa autoa.

        Sähköautoissakin poksahtelee jatkuvasti kaikenlaisia osia rikki, vaikka sähköautojen omistajat valehtelevat muuta. Esimerkiksi Teslassa on toisinaan puskuri tipahtanut tielle sateella. Jopa ihan upouudesta Teslasta. Tästä on jopa youtube-videoita. Ja on monia muitakin ongelmia. Tesloja on monesti kutsuttu korjauksiin vakavien ongelmien takia.


      • Anonyymi

        Vaan voiko niillä bensa-autoilla ajaa, kun hallitus haluaa tehdä niiden käyttämisestä niin hankalaa ja kallista että ajosuoritteet loppuu? Kyllä tämä elämä surkeaksi menee tavallisen pienipalkkaisen perusduunarin näkökulmasta. Mikään ei ole niin varmaa kuin se, että köyhää tullaan koijaamaan tässäkin. Niin kauan kuin sähköautoihin on varaa vain rikkailla, niillä ajaminen on puoli-ilmaista. Mutta sitten kun tavisduunaritkin alkavat saada niitä hankituksi, ajamisen hinta nousee taatusti! Tietenkin toivon ettei näin kävisi, koska haluaisin itsekin joskus päästä jotenkin hyötymään autoilun sähköistymisestä, mutta pahoin pelkään ettei sellaista päivää tule.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä halpoja käytettyjä sähköautoja jossain vaiheessa tulee. Nyt kyse on enemmänkin siitä, että kysyntä ylittää tarjonnan (käytettyjä sähköautoja on todella vähän), joten voidaan pyytää kovaa hintaa ja ostajia silti löytyy. Kun tarjonta kasvaa, tuo ongelma jossain vaiheessa katoaa. Tosin siihen voi mennä monta vuotta...

        Akun alkuperäisellä hinnalla ei ole merkitystä käytetyissä autoissa. Onhan monet vanhat bensa-autotkin niin halpoja, että niistä saisi moninkertaisen hinnan myymällä sen varaosina. Toki auton purkaminen osiin on kova työ ja varaosien ostajien löytäminen vaikeaa, mutta teoriassa se on mahdollista.

        ”Kyllä halpoja käytettyjä sähköautoja jossain vaiheessa tulee.”
        Mutta onko niillä ajaminen sitten siinä vaiheessa enää yhtään sen halvempaa kuin polttomoottoriautolla nyt? Onko sähköautoistaminen luokkajaon syventämisen väline?


    • Anonyymi

      Sähköautoja saa 5-10 vuoden päästä varmasti alle 5 tonnilla. Ainakin joitakin nykymalleista.

      • Anonyymi

        Jossa akku loppu tai kallis vika.


      • Anonyymi

        Sähköautoja on tehty melkein kymmenen vuotta eikä yhtäkään saa edes alle 10 tonnilla saati sitten viidellä tontulla. 7-8 vuotta vanhoista Nissan Leaf romuistakin pitää maksaa yli 10 000e.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköautoja on tehty melkein kymmenen vuotta eikä yhtäkään saa edes alle 10 tonnilla saati sitten viidellä tontulla. 7-8 vuotta vanhoista Nissan Leaf romuistakin pitää maksaa yli 10 000e.

        Johtuu vähäisestä tarjonnasta. Vieläkin käytettyjä sähköautoja on vähän koko maassa, noin 1% kaikista myynnissä olevista käytetyistä autoista.

        Jos on vähän tarjontaa, mutta paljon kysyntää niin hinnat pysyvät korkealla. Jos tarjonta kasvaa, myös hinnat laskevat.


    • Anonyymi

      Sähkövaihtareita tulee kyllä jatkossa.
      Ilmoituksissa lukee täkyinä esim.
      akusto 95 % tai kennosto vaihdettu, tai uudet akut tms.
      siitä on sitten hyvä valita mieleinen.

      • Anonyymi

        Kai ne pimeät nyrkkipajat tulevat vielä palvelemaan meidän olosuhteita ja merkkiliikkeen palvelut jostain baltiasta.

        Marmoritiskien varassa ei tule menestystä, mutta muuta kilpailua sitten jos tekniikka yleistyy.


      • Anonyymi

        Jep, varmasti löytyy matkamittarien ruuvaajien lisäksi palveluita, missä auto ohjelmoidaan raportoimaan akku uusituksi tai muuten vaan erinomaiseksi, vaikka todellisuus jotain ihan muuta.

        Melko jännää efektiä lie luvassa myös sitten, kun patteriautot parin tonnin hintaluokassa ja pensasmekaanikot alkavat navetan takana puuhaamaan kennojen vaihtoa... tai hitsaavat ruostereikiä auton pohjassa, ihan syttymisherkkien akkujen vieressä.

        Suomesta voi myös tulla "kaatopaikka", jonne dumpataan kolaroidut tai muutoin vaurioituneet autot. Vähän semmoista kuulunut, että muutaman lataushybridin kanssa jo tämä tapahtunut.


    • Anonyymi

      Onkohan sen 2 tonnin sähköpakun joku ostanu kun ei ole enää myynnissä ?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kohujulkkis Maisa Torppa ja erosekoilu räjäytti somen: "Valehtelee viimeiseen asti" "Työtön äiti..."

      Maisa Torpan ja Mikko-rakkaan erospekulointi saa tunteet kuumenemaan: https://www.suomi24.fi/viihde/kohujulkkis-maisa-torppa-ja-erosekoilu-rajaytti-so
      Kotimaiset julkkisjuorut
      53
      4415
    2. Kohusopassa keitetty Roope Salminen palaa itsevarmana julkisuuteen: "Olen erittäin hypeissä"

      Mitäs mieltä olet Roopen paluusta? https://www.suomi24.fi/viihde/kohusopassa-keitetty-roope-salminen-palaa-itsevarmana-julkisuuteen-olen-erittain-hype
      Kotimaiset julkkisjuorut
      79
      2801
    3. Johanna Tukiainen menetti vauvansa Solnan sosiaalihuollolle - myös vuokra-asunto liipasimella!

      Tänään 4.3. ilmestynyt Seiska tietää kertoa saman minkä näädät ovat tienneet jo 3 viikon ajan. Näätien tiedothan koskivat Tukiaisen vauvan huostaanot
      Kotimaiset julkkisjuorut
      296
      2625