Ketamiini masennuksen hoidossa

Anonyymi

SSRI-lääke auttaa minua hyvin marginaalisesti, jos ollenkaan. Kokeilisin mieluummin ketamiinihoitoa, vaikka aluksi nenäsumutteena. Enää pitäisi löytää lääkäri, joka sellaista määräisi.

Onko kenelläkään kokemuksia ketamiinihoidosta? Millainen on ollut vointi hoidon jälkeen?

33

1256

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Sori etten nyt vastaa suoraan kysymykseesi, mutta oletko jo hoitanut kaikki "masennusta" aiheuttavat asiat kuntoon.

      Ruokavalio, nukkuminen, liikunta, päihteiden käyttö, ihmissuhteet ja muutenkin säännöllinen ja terveellinen elämäntapa on hallinnassa?

      • Anonyymi

        Eli jos mainitsemasi "masennusta" aiheuttavat asiat eivät ole kunnossa, ovat ainoa sallittu hoitokeino SSRI-lääkkeet? Just.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli jos mainitsemasi "masennusta" aiheuttavat asiat eivät ole kunnossa, ovat ainoa sallittu hoitokeino SSRI-lääkkeet? Just.

        Sori minunkin puolestani. Eivät nuo listaamasi asiat masennusta aiheuta. Yritän kovasti laittaa niitä kuntoon. Pääni on niin sekaisin epäonnistuneesta SSRI-vieroituksesta, ettei ajatus toimi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli jos mainitsemasi "masennusta" aiheuttavat asiat eivät ole kunnossa, ovat ainoa sallittu hoitokeino SSRI-lääkkeet? Just.

        En minä sitä tarkoittanut.

        Vaan sitä, että kun masennus ei ole sairaus vaan huonovointisuus joka johtuu jostakin elimistön virheellisestä toiminnasta, niin elimistölle voisi ainakin koettaa antaa mahdollisuudet toimia parhaalla mahdollisella tavalla, ennenkuin lähtee sille tielle, että koettaa turruttaa oireita pois, haitallisillä lääkeaineilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sori minunkin puolestani. Eivät nuo listaamasi asiat masennusta aiheuta. Yritän kovasti laittaa niitä kuntoon. Pääni on niin sekaisin epäonnistuneesta SSRI-vieroituksesta, ettei ajatus toimi.

        Auts, tsemppiä, kuulostaa ikävältä tilalta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Auts, tsemppiä, kuulostaa ikävältä tilalta.

        Kiitos. Tila on todella ikävä. Olen käynyt läpi sellaisen myllytyksen, että joudun rakentamaan persoonani ja psyykkeeni kokonaan uudelleen. Kokemukseni ovat olleet niin sairaita ja outoja, ettei niitä kukaan voi todeksi uskoa. Jos minulla koskaan on ollut aika muuttaa elämäntapojani terveellisempään suuntaan, se on nyt.


      • Anonyymi

        " Ruokavalio, nukkuminen, liikunta, päihteiden käyttö, ihmissuhteet ja muutenkin säännöllinen ja terveellinen elämäntapa on hallinnassa?" Ihan hyvä pointti. Ihminen ei voi voida täysin hyvin jos ei pidä terveydestään huolta.

        On kummallinen käsitys nykypäivänä, kuin hyvinvointi lähtisi lääkepaketista. Lääkkeet yleensä sotkevat, enemmän kuin korjaavat kehossa mitään ja johtavat haittojen polulle. Ne asiat mitä pidetään haittavaikutuksina ovat todellisuudessa lääkkeen vaikutuksia kehossa siinä missä hyödyllisenäkin koettu vaikutus. Lääkkeillä voi olla lukuisia vaikutuksia suotuisina pidettyjen vaikutusten lisäksi jotka on haitallisia keholle.

        Hyvä palauttava uni lähtee esimerkiksi terveellisistä säännöllisistä elämäntavoista, rentoutumisen taidoista , levon ja fyysisen aktiivisuuden tasapainosta ja uskokaa tai älkää, terveellisestä ruokavaliosta. Sillä on oikeasti suuri merkitys mitä syö, siihen miten nukkuu.
        Turha odottaa hyvää unta ja hyvää mielialaa jos käyttää jatkuvasti päihteitä . Hyvästä nukkumisesta lähtee hyvinvointi.
        Psyykenlääkkeistä voi koitua uniongelmia niin haittana kuin vieroituksessa. Psyykenlääkkeet voi myös vaikuttaa unen rakenteisiin ja jaksoihin, myös haitallisella tavoin.

        Hyvinvoinnin saavuttaminen elintavoilla voi vaatia pitkäaikaista työtä ja aikaa useimmin ihmiset tarttuu pilleriin saavuttaakseen pikaratkaisuja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        " Ruokavalio, nukkuminen, liikunta, päihteiden käyttö, ihmissuhteet ja muutenkin säännöllinen ja terveellinen elämäntapa on hallinnassa?" Ihan hyvä pointti. Ihminen ei voi voida täysin hyvin jos ei pidä terveydestään huolta.

        On kummallinen käsitys nykypäivänä, kuin hyvinvointi lähtisi lääkepaketista. Lääkkeet yleensä sotkevat, enemmän kuin korjaavat kehossa mitään ja johtavat haittojen polulle. Ne asiat mitä pidetään haittavaikutuksina ovat todellisuudessa lääkkeen vaikutuksia kehossa siinä missä hyödyllisenäkin koettu vaikutus. Lääkkeillä voi olla lukuisia vaikutuksia suotuisina pidettyjen vaikutusten lisäksi jotka on haitallisia keholle.

        Hyvä palauttava uni lähtee esimerkiksi terveellisistä säännöllisistä elämäntavoista, rentoutumisen taidoista , levon ja fyysisen aktiivisuuden tasapainosta ja uskokaa tai älkää, terveellisestä ruokavaliosta. Sillä on oikeasti suuri merkitys mitä syö, siihen miten nukkuu.
        Turha odottaa hyvää unta ja hyvää mielialaa jos käyttää jatkuvasti päihteitä . Hyvästä nukkumisesta lähtee hyvinvointi.
        Psyykenlääkkeistä voi koitua uniongelmia niin haittana kuin vieroituksessa. Psyykenlääkkeet voi myös vaikuttaa unen rakenteisiin ja jaksoihin, myös haitallisella tavoin.

        Hyvinvoinnin saavuttaminen elintavoilla voi vaatia pitkäaikaista työtä ja aikaa useimmin ihmiset tarttuu pilleriin saavuttaakseen pikaratkaisuja.

        Pillerit on kehitetty sen vuoksi, että saadaan ihminen nopeasti takaisin työelämään.

        Ehkei se hyvin voi eikä ole ihan kunnossa, mutta sen verran harsittu kasaan että pystyy töissä käymään. Lopunaikaa makaa sitten sohvalla ja haukkoo happea kuin kala kuivalla maalla.


    • Anonyymi

      Minäkin sanon auts tässä kohtaa.
      En lähtisi masennukseen ainakaan itse käyttämään ketamiinia.

      Sain sitä kerran leikkauksen jälkeisiin kipuihin ja olin lähes psykoosin kaltaisessa olotilassa jonkinlaisten harhojen kanssa ne muutamat päivät jotka sitä söin.

      En yhtään ihmetellyt, että on myös narkomaanien keskuudessa jokseenkin suosittu aine, vaikka ehkä vaikeasti saatavissa.

      Ehkei kaikki siitä aineesta sekaisin mene, mutta jos menee niin onnea vaan masennusten hoitoon. Sen jälkeen voivat hoitavat tahotkin kiitellä kun sitä saa mitä tilaa......

      • Anonyymi

        Kokemuksesi kuulostaa ahdistavalta. Ja tuollaistahan voi käydä ketamiinin kanssa ja muidenkin psykoaktiivisten aineiden kanssa. Kaikki ei reagoi niihin välttämättä hyvin ja tuloksena onkin lisääntynyttä pahaa oloa. Ketamiini voi aiheuttaa jopa psykoottisia oireita joillekin terveille ihmisille, tuosta on ilmeisesti tutkimustakin.

        Ketamiinin kohdalla kannattaa huomioida, että sen käytöstä on tehty aika lyhytaikaisia tutkimuksia ja sen tehoa pitemmällä tähtäimellä ei käsittääkseni ole todistettu. Itsemurhiakin tapahtui lääketutkimuksessa.

        Ennen ketamiinin käyttöä kannattaa esim kuunnella tämä:
        https://www.madinamerica.com/2020/02/john-read-esketamine-approval/

        Siis tokihan huumeista voi olla hyötyä mielialaan. Joku kokaiiniannoskin varmasti oikein nostaa mielialaa, mutta säilyvätkö vaikutukset? Minkälaisia ongelmia ketamiinista voi olla jos sitä käytetään vaikka toistuvasti?

        Jos jotain asiaa hypetetään hoidossa hirveästi niin jäitä hattuun. Niin on hypetetty aikanaan SSRI-mömmöjäkin ja kaikkia psykiatrian mömmöjä. Haitat ja hoidon ongelmat valuu hiljalleen jälkijunaan myöhässä yleiseen tietoisuuteen. Näin on käynyt psykiatriassa, toistuvasti.

        Bentsot. Pidettiin aluksi turvallisempina mitä olivat. Myöhemmin todettiin paha riippuvuusriski ja käyttöä alettiin rajoittaa. Siihen meni vuosikymmeniä.
        SSRI-lääkkeet tuli bentsojen ja trisyklisten jälkeen. Meni vuosikymmeniä myöntää vieroitusoireiden vaikeus ja pitkäkestoisuus koska oltiin keskitytty hokemaan "ei aiheuta riippuvuutta" ja puhumaan joistain ongelmia vähättelevästä lopetusoireista vieroitusoireiden sijaan.

        Psykiatriaa ajaa raha ja lääketeollisuuden intressit eikä sillä loppupeleissä kiinnosta mitä seurauksia sen hoidosta on pitemmällä tähtäimellä.Siltä se vähän vaikuttaa.

        Uusi suuntaus psykiatriassa tuntuu olevan kadullakin käytettävien huumausaineiden (kuten ketamiini) ja psykedeelien kuten psilosybiini käyttö masennustiloihin. Siinä mielessä näen sen suotuisana että aivoja ei kyllästetä vuositolkulla aineilla aiheuttaen vieroitusoireita mutta riskejä on tässäkin touhussa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kokemuksesi kuulostaa ahdistavalta. Ja tuollaistahan voi käydä ketamiinin kanssa ja muidenkin psykoaktiivisten aineiden kanssa. Kaikki ei reagoi niihin välttämättä hyvin ja tuloksena onkin lisääntynyttä pahaa oloa. Ketamiini voi aiheuttaa jopa psykoottisia oireita joillekin terveille ihmisille, tuosta on ilmeisesti tutkimustakin.

        Ketamiinin kohdalla kannattaa huomioida, että sen käytöstä on tehty aika lyhytaikaisia tutkimuksia ja sen tehoa pitemmällä tähtäimellä ei käsittääkseni ole todistettu. Itsemurhiakin tapahtui lääketutkimuksessa.

        Ennen ketamiinin käyttöä kannattaa esim kuunnella tämä:
        https://www.madinamerica.com/2020/02/john-read-esketamine-approval/

        Siis tokihan huumeista voi olla hyötyä mielialaan. Joku kokaiiniannoskin varmasti oikein nostaa mielialaa, mutta säilyvätkö vaikutukset? Minkälaisia ongelmia ketamiinista voi olla jos sitä käytetään vaikka toistuvasti?

        Jos jotain asiaa hypetetään hoidossa hirveästi niin jäitä hattuun. Niin on hypetetty aikanaan SSRI-mömmöjäkin ja kaikkia psykiatrian mömmöjä. Haitat ja hoidon ongelmat valuu hiljalleen jälkijunaan myöhässä yleiseen tietoisuuteen. Näin on käynyt psykiatriassa, toistuvasti.

        Bentsot. Pidettiin aluksi turvallisempina mitä olivat. Myöhemmin todettiin paha riippuvuusriski ja käyttöä alettiin rajoittaa. Siihen meni vuosikymmeniä.
        SSRI-lääkkeet tuli bentsojen ja trisyklisten jälkeen. Meni vuosikymmeniä myöntää vieroitusoireiden vaikeus ja pitkäkestoisuus koska oltiin keskitytty hokemaan "ei aiheuta riippuvuutta" ja puhumaan joistain ongelmia vähättelevästä lopetusoireista vieroitusoireiden sijaan.

        Psykiatriaa ajaa raha ja lääketeollisuuden intressit eikä sillä loppupeleissä kiinnosta mitä seurauksia sen hoidosta on pitemmällä tähtäimellä.Siltä se vähän vaikuttaa.

        Uusi suuntaus psykiatriassa tuntuu olevan kadullakin käytettävien huumausaineiden (kuten ketamiini) ja psykedeelien kuten psilosybiini käyttö masennustiloihin. Siinä mielessä näen sen suotuisana että aivoja ei kyllästetä vuositolkulla aineilla aiheuttaen vieroitusoireita mutta riskejä on tässäkin touhussa.

        "Psykiatriaa ajaa raha ja lääketeollisuuden intressit eikä sillä loppupeleissä kiinnosta mitä seurauksia sen hoidosta on pitemmällä tähtäimellä.Siltä se vähän vaikuttaa."

        Kyllä. Tämä on selvää jopa minulle SSRI-vieroituksessa aivoni vammauttaneelle. Tuli mitä positiivisia uudistuksia tahansa, voi olla ettei niistä enää minulle hyötyä ole. Vahinko on jo tapahtunut, eikä muuta apua ole tarjolla kuin SSRI-lääkkeitä ja keskusteluapua. Eivät auta.

        Tuska on niin valtaisa, että itsemurha-ajatukset pyörivät päässä jatkuvasti. Näistä kun menee mainitsemaan hoitavalle taholle, mikä on tulos? Vielä enemmän lääkkeitä väkisin vaikka suoneen pistettynä. Eikö ihmisellä ole armoa enää ollenkaan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Psykiatriaa ajaa raha ja lääketeollisuuden intressit eikä sillä loppupeleissä kiinnosta mitä seurauksia sen hoidosta on pitemmällä tähtäimellä.Siltä se vähän vaikuttaa."

        Kyllä. Tämä on selvää jopa minulle SSRI-vieroituksessa aivoni vammauttaneelle. Tuli mitä positiivisia uudistuksia tahansa, voi olla ettei niistä enää minulle hyötyä ole. Vahinko on jo tapahtunut, eikä muuta apua ole tarjolla kuin SSRI-lääkkeitä ja keskusteluapua. Eivät auta.

        Tuska on niin valtaisa, että itsemurha-ajatukset pyörivät päässä jatkuvasti. Näistä kun menee mainitsemaan hoitavalle taholle, mikä on tulos? Vielä enemmän lääkkeitä väkisin vaikka suoneen pistettynä. Eikö ihmisellä ole armoa enää ollenkaan?

        Kun tilanteeni puoli vuotta sitten oli pahimmillaan, harkitsivat jopa sähköshokkihoitoa. Jos sellaista olisi annettu, en tajuaisi enää tästä maailmasta mitään. Olen ihmetellyt, mikä motiivi hoitavalla taholla on kiduttaa ihmistä tällä lailla? Varmaan väärä poliittinen kanta, muuta selitystä en millään keksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun tilanteeni puoli vuotta sitten oli pahimmillaan, harkitsivat jopa sähköshokkihoitoa. Jos sellaista olisi annettu, en tajuaisi enää tästä maailmasta mitään. Olen ihmetellyt, mikä motiivi hoitavalla taholla on kiduttaa ihmistä tällä lailla? Varmaan väärä poliittinen kanta, muuta selitystä en millään keksi.

        Kaiken kokemani jälkeen ihmiset hokevat kuorossa, että elämä voittaa. Olen menettänyt persoonani. Peilistä katsoo vieras ihminen. Ei ole tunteita eikä kiintymystä. Kaikki on samaa ja yhdentekevää, mikään ei tunnu miltään. Ei ole elämää, vain olemassaoloa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kokemuksesi kuulostaa ahdistavalta. Ja tuollaistahan voi käydä ketamiinin kanssa ja muidenkin psykoaktiivisten aineiden kanssa. Kaikki ei reagoi niihin välttämättä hyvin ja tuloksena onkin lisääntynyttä pahaa oloa. Ketamiini voi aiheuttaa jopa psykoottisia oireita joillekin terveille ihmisille, tuosta on ilmeisesti tutkimustakin.

        Ketamiinin kohdalla kannattaa huomioida, että sen käytöstä on tehty aika lyhytaikaisia tutkimuksia ja sen tehoa pitemmällä tähtäimellä ei käsittääkseni ole todistettu. Itsemurhiakin tapahtui lääketutkimuksessa.

        Ennen ketamiinin käyttöä kannattaa esim kuunnella tämä:
        https://www.madinamerica.com/2020/02/john-read-esketamine-approval/

        Siis tokihan huumeista voi olla hyötyä mielialaan. Joku kokaiiniannoskin varmasti oikein nostaa mielialaa, mutta säilyvätkö vaikutukset? Minkälaisia ongelmia ketamiinista voi olla jos sitä käytetään vaikka toistuvasti?

        Jos jotain asiaa hypetetään hoidossa hirveästi niin jäitä hattuun. Niin on hypetetty aikanaan SSRI-mömmöjäkin ja kaikkia psykiatrian mömmöjä. Haitat ja hoidon ongelmat valuu hiljalleen jälkijunaan myöhässä yleiseen tietoisuuteen. Näin on käynyt psykiatriassa, toistuvasti.

        Bentsot. Pidettiin aluksi turvallisempina mitä olivat. Myöhemmin todettiin paha riippuvuusriski ja käyttöä alettiin rajoittaa. Siihen meni vuosikymmeniä.
        SSRI-lääkkeet tuli bentsojen ja trisyklisten jälkeen. Meni vuosikymmeniä myöntää vieroitusoireiden vaikeus ja pitkäkestoisuus koska oltiin keskitytty hokemaan "ei aiheuta riippuvuutta" ja puhumaan joistain ongelmia vähättelevästä lopetusoireista vieroitusoireiden sijaan.

        Psykiatriaa ajaa raha ja lääketeollisuuden intressit eikä sillä loppupeleissä kiinnosta mitä seurauksia sen hoidosta on pitemmällä tähtäimellä.Siltä se vähän vaikuttaa.

        Uusi suuntaus psykiatriassa tuntuu olevan kadullakin käytettävien huumausaineiden (kuten ketamiini) ja psykedeelien kuten psilosybiini käyttö masennustiloihin. Siinä mielessä näen sen suotuisana että aivoja ei kyllästetä vuositolkulla aineilla aiheuttaen vieroitusoireita mutta riskejä on tässäkin touhussa.

        Katuhuumeita ja reseptihuumeita......
        Olen usein miettinyt näitä riippuvaisia, kyllähän hekin ahdistuvat ja masentuvat ajan myötä, vaikka ns. viihteeksi aineita käyttävät, ainakin alkuun, ennenkuin se muuttuu riippuvuudeksi eli on pakko saada jatkuvasti kun vanha vaikutus alkaa lakata.

        En ylipäänsä ymmärrä minkä takia aina ensimmäiseksi lyödään reseptiä kouraan, kenties se on helpointa eikä vaadi resursseja. Ihmisistä niin väliäkään.....

        Monet jäävät sairaslomalle masennuksen ja ahdistuksen takia, saavat reseptin ( huonolla tuurilla useammankin ), lääkkeitä syödään pidemmän aikaa ja tulee riippuvuutta ja vaikeuksia vieroittua.
        Sairaslomaa joudutaan jatkamaan, tietty lääkityksetkin jatkuvat. Sinä vaiheessa tulee mieleen, onko ihminen enää työkykyinen ollenkaan ?

        Sitten ihmetellään kun työkyvyttömyyseläkkeet ym. lisääntyvät mielenterveysongelmien takia......Olisiko aika jo pysähtyä ja miettiä.....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaiken kokemani jälkeen ihmiset hokevat kuorossa, että elämä voittaa. Olen menettänyt persoonani. Peilistä katsoo vieras ihminen. Ei ole tunteita eikä kiintymystä. Kaikki on samaa ja yhdentekevää, mikään ei tunnu miltään. Ei ole elämää, vain olemassaoloa.

        Sinä joka vieroittauduit lääkkeistä. Minulla meni muutama vuosi itseni uudelleen löytämiseen pitkäaikaisen masennuslääkkeen käytön lopetuksen jälkeen, josta puhkesi vaikeita viekkareita joita lääkittiin ja olo huononi. Piti irrottautua niistäkin ja kävin läpi helvetin noiden pillerien kanssa. Ei sitä muuten voi kuvata.
        Yksi ongelma vieroituksessa oli depersonalisaation ja derealisaation tunteet, jossa oma itse ja maailma ympäriltä tuntui vieraalta. Uskon noiden olevan suoraan seurausta pillereistä ja vieroituksista.

        En ole enää se sama ihminen kuka olin, mutta toisaalta en tiedä haluaisinko täysin ollakaan. Tunnen enemmän yhteyttä ihmisen kanssa kuka olin ennen lääkkeitä kuin niiden jälkeen ja huom olin silloin teini-iässä. En ymmärrä täysin kuka se lääkkeissä ja vieroituksessa ollut ihminen oli. Kunnon mind fuckia on psyykenlääkkeet. Ymmärrän itseäni paljon paremmin eikä oikeasti mun olisi pitänyt koskea noihin mömmöihin. Olen käynyt paljon prosessointia läpi ja koen, että nuo lääkkeet ja psykiatrian tarjoama ihmiskuva blokkasi oikeasti mahdollisuuden henkiselle kasvulle jossa oikeasti tutustutaan itseensä.

        Nykyään ymmärrän itseäni ja tunteitani paljon paremmin. Joitain oireita on jäänyt lääkkeistä mutta parempaan suuntaan menty pahimmasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Katuhuumeita ja reseptihuumeita......
        Olen usein miettinyt näitä riippuvaisia, kyllähän hekin ahdistuvat ja masentuvat ajan myötä, vaikka ns. viihteeksi aineita käyttävät, ainakin alkuun, ennenkuin se muuttuu riippuvuudeksi eli on pakko saada jatkuvasti kun vanha vaikutus alkaa lakata.

        En ylipäänsä ymmärrä minkä takia aina ensimmäiseksi lyödään reseptiä kouraan, kenties se on helpointa eikä vaadi resursseja. Ihmisistä niin väliäkään.....

        Monet jäävät sairaslomalle masennuksen ja ahdistuksen takia, saavat reseptin ( huonolla tuurilla useammankin ), lääkkeitä syödään pidemmän aikaa ja tulee riippuvuutta ja vaikeuksia vieroittua.
        Sairaslomaa joudutaan jatkamaan, tietty lääkityksetkin jatkuvat. Sinä vaiheessa tulee mieleen, onko ihminen enää työkykyinen ollenkaan ?

        Sitten ihmetellään kun työkyvyttömyyseläkkeet ym. lisääntyvät mielenterveysongelmien takia......Olisiko aika jo pysähtyä ja miettiä.....

        Kustannuskysymys. Työterveyslääkärini sanoi, että mielialalääkitys on edullinen hoitomuoto. Kun valitin hänelle neurologisista oireistani, hän kehoitti vain lenkkeilemään ja juomaan vettä, koska "kaikki on tutkittu".

        Luulin, että tämäkin yhteiskunta tarvitsisi terveitä veronmaksajia pandemian jälkeiseen jälleenrakentamiseen. Olin väärässä. -AP


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kustannuskysymys. Työterveyslääkärini sanoi, että mielialalääkitys on edullinen hoitomuoto. Kun valitin hänelle neurologisista oireistani, hän kehoitti vain lenkkeilemään ja juomaan vettä, koska "kaikki on tutkittu".

        Luulin, että tämäkin yhteiskunta tarvitsisi terveitä veronmaksajia pandemian jälkeiseen jälleenrakentamiseen. Olin väärässä. -AP

        Jos jotakin olisi haluttu yhteiskunnassa tämän asian suhteen muuttaa, niin olisihan toimeen ryhdytty jo ennen pandemiaa.
        Tuskin mikään näissä lääkeasioissa muuttuu pandemian loputtuakaan.

        Ainoa tietysti mikä muuttuu, jo pandemian aikana, taitaa olla lääkkeiden käytön lisääntyminen. Ihmiset alkavat olla aika ahdistuneita tähän korona-tilanteeseen, ja kun apua hakevat niin resepti varmasti lähtee mukaan.
        Ja voi ajatella, että veronmaksajat vähenevät entisestään, ainakin ne terveet.

        Rakentakoot he yhteiskuntaa, jotka mahdollistavat ihmisten pahoinvoinnin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos jotakin olisi haluttu yhteiskunnassa tämän asian suhteen muuttaa, niin olisihan toimeen ryhdytty jo ennen pandemiaa.
        Tuskin mikään näissä lääkeasioissa muuttuu pandemian loputtuakaan.

        Ainoa tietysti mikä muuttuu, jo pandemian aikana, taitaa olla lääkkeiden käytön lisääntyminen. Ihmiset alkavat olla aika ahdistuneita tähän korona-tilanteeseen, ja kun apua hakevat niin resepti varmasti lähtee mukaan.
        Ja voi ajatella, että veronmaksajat vähenevät entisestään, ainakin ne terveet.

        Rakentakoot he yhteiskuntaa, jotka mahdollistavat ihmisten pahoinvoinnin.

        Juuri näin! Masennus ja ahdistus ovat lisääntyneet pandemian takia paljon => Lisää asiakkaita käypään hoitoon. -AP


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinä joka vieroittauduit lääkkeistä. Minulla meni muutama vuosi itseni uudelleen löytämiseen pitkäaikaisen masennuslääkkeen käytön lopetuksen jälkeen, josta puhkesi vaikeita viekkareita joita lääkittiin ja olo huononi. Piti irrottautua niistäkin ja kävin läpi helvetin noiden pillerien kanssa. Ei sitä muuten voi kuvata.
        Yksi ongelma vieroituksessa oli depersonalisaation ja derealisaation tunteet, jossa oma itse ja maailma ympäriltä tuntui vieraalta. Uskon noiden olevan suoraan seurausta pillereistä ja vieroituksista.

        En ole enää se sama ihminen kuka olin, mutta toisaalta en tiedä haluaisinko täysin ollakaan. Tunnen enemmän yhteyttä ihmisen kanssa kuka olin ennen lääkkeitä kuin niiden jälkeen ja huom olin silloin teini-iässä. En ymmärrä täysin kuka se lääkkeissä ja vieroituksessa ollut ihminen oli. Kunnon mind fuckia on psyykenlääkkeet. Ymmärrän itseäni paljon paremmin eikä oikeasti mun olisi pitänyt koskea noihin mömmöihin. Olen käynyt paljon prosessointia läpi ja koen, että nuo lääkkeet ja psykiatrian tarjoama ihmiskuva blokkasi oikeasti mahdollisuuden henkiselle kasvulle jossa oikeasti tutustutaan itseensä.

        Nykyään ymmärrän itseäni ja tunteitani paljon paremmin. Joitain oireita on jäänyt lääkkeistä mutta parempaan suuntaan menty pahimmasta.

        "Olen käynyt paljon prosessointia läpi ja koen, että nuo lääkkeet ja psykiatrian tarjoama ihmiskuva blokkasi oikeasti mahdollisuuden henkiselle kasvulle jossa oikeasti tutustutaan itseensä."

        Näin on käynyt minullekin. Olen ollut SSRI-lääkityksellä puolet elämästäni. Nuoruusvuoteni ja koko aikuisuuteni tähän saakka. Psykiatria on tarjonnut minulle omanlaisensa kieroituneen ihmiskuvan ja asettanut jonkinlaiset raamit henkiselle kasvulle. Lääkitys on ollut tietynlainen vankila, se on ollut elämässä läsnä 24/7, vuoden jokaisena päivänä. Näitä asioita ei pysty ymmärtämään sellainen, jolla ei ole omakohtaista kokemusta. Siksi meinaakin mennä joskus riitelyksi läheisten kanssa. -AP


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kokemuksesi kuulostaa ahdistavalta. Ja tuollaistahan voi käydä ketamiinin kanssa ja muidenkin psykoaktiivisten aineiden kanssa. Kaikki ei reagoi niihin välttämättä hyvin ja tuloksena onkin lisääntynyttä pahaa oloa. Ketamiini voi aiheuttaa jopa psykoottisia oireita joillekin terveille ihmisille, tuosta on ilmeisesti tutkimustakin.

        Ketamiinin kohdalla kannattaa huomioida, että sen käytöstä on tehty aika lyhytaikaisia tutkimuksia ja sen tehoa pitemmällä tähtäimellä ei käsittääkseni ole todistettu. Itsemurhiakin tapahtui lääketutkimuksessa.

        Ennen ketamiinin käyttöä kannattaa esim kuunnella tämä:
        https://www.madinamerica.com/2020/02/john-read-esketamine-approval/

        Siis tokihan huumeista voi olla hyötyä mielialaan. Joku kokaiiniannoskin varmasti oikein nostaa mielialaa, mutta säilyvätkö vaikutukset? Minkälaisia ongelmia ketamiinista voi olla jos sitä käytetään vaikka toistuvasti?

        Jos jotain asiaa hypetetään hoidossa hirveästi niin jäitä hattuun. Niin on hypetetty aikanaan SSRI-mömmöjäkin ja kaikkia psykiatrian mömmöjä. Haitat ja hoidon ongelmat valuu hiljalleen jälkijunaan myöhässä yleiseen tietoisuuteen. Näin on käynyt psykiatriassa, toistuvasti.

        Bentsot. Pidettiin aluksi turvallisempina mitä olivat. Myöhemmin todettiin paha riippuvuusriski ja käyttöä alettiin rajoittaa. Siihen meni vuosikymmeniä.
        SSRI-lääkkeet tuli bentsojen ja trisyklisten jälkeen. Meni vuosikymmeniä myöntää vieroitusoireiden vaikeus ja pitkäkestoisuus koska oltiin keskitytty hokemaan "ei aiheuta riippuvuutta" ja puhumaan joistain ongelmia vähättelevästä lopetusoireista vieroitusoireiden sijaan.

        Psykiatriaa ajaa raha ja lääketeollisuuden intressit eikä sillä loppupeleissä kiinnosta mitä seurauksia sen hoidosta on pitemmällä tähtäimellä.Siltä se vähän vaikuttaa.

        Uusi suuntaus psykiatriassa tuntuu olevan kadullakin käytettävien huumausaineiden (kuten ketamiini) ja psykedeelien kuten psilosybiini käyttö masennustiloihin. Siinä mielessä näen sen suotuisana että aivoja ei kyllästetä vuositolkulla aineilla aiheuttaen vieroitusoireita mutta riskejä on tässäkin touhussa.

        Alkoholisteille ja huumeidenkäyttäjille on tarjolla hyvinvointivaltion palveluja vieroittautumista varten vaikka millä mitalla. Miksei niitä sitten ole myös psyykenlääkevieroittautujille? -AP

        (Vastaan itselleni, olisiko siksi että psyykenlääkkeiden käyttäjiä on niin valtavasti ja tulisi liian kalliiksi?)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Alkoholisteille ja huumeidenkäyttäjille on tarjolla hyvinvointivaltion palveluja vieroittautumista varten vaikka millä mitalla. Miksei niitä sitten ole myös psyykenlääkevieroittautujille? -AP

        (Vastaan itselleni, olisiko siksi että psyykenlääkkeiden käyttäjiä on niin valtavasti ja tulisi liian kalliiksi?)

        Ehkäpä tuokin, mutta psykiatrialla on tapana vedota vieroituksesta johtuvat oireet " sairauden " pahenemiseksi.

        Eli yleinen ymmärrys, tai halu ymmärtää, jota ei ilmeisesti paljon ole, tekee asiasta vaikean.
        Alkoholisteilla ja narkomaaneilla on selkeä tarve päästä vieroitushoitoon. Tosin heitäkin on paljon hoidossa psykiatrian puolella.

        Vieroituksia lääkkeistä ei tarvittaisi, jos niitä ei yltiöpäisesti määräiltäisi miten sattuu ja kenelle sattuu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ehkäpä tuokin, mutta psykiatrialla on tapana vedota vieroituksesta johtuvat oireet " sairauden " pahenemiseksi.

        Eli yleinen ymmärrys, tai halu ymmärtää, jota ei ilmeisesti paljon ole, tekee asiasta vaikean.
        Alkoholisteilla ja narkomaaneilla on selkeä tarve päästä vieroitushoitoon. Tosin heitäkin on paljon hoidossa psykiatrian puolella.

        Vieroituksia lääkkeistä ei tarvittaisi, jos niitä ei yltiöpäisesti määräiltäisi miten sattuu ja kenelle sattuu.

        Minulla oli kyse "sairauden toistumisesta". Olihan masennuslääkkeen lopetuksesta kulunut jo niin "pitkä" aika. Läheiseni pitävät tilannettani mahdottomana ja syyllistävät minua siitä, ettei uusi lääkitys toimi riittävän hyvin. Kehoittavat hakemaan apua. Hakisin kyllä, jos tietäisin, mistä sitä saa ja kenen puoleen kääntyä. Olisiko kenelläkään vinkkejä antaa? -AP


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulla oli kyse "sairauden toistumisesta". Olihan masennuslääkkeen lopetuksesta kulunut jo niin "pitkä" aika. Läheiseni pitävät tilannettani mahdottomana ja syyllistävät minua siitä, ettei uusi lääkitys toimi riittävän hyvin. Kehoittavat hakemaan apua. Hakisin kyllä, jos tietäisin, mistä sitä saa ja kenen puoleen kääntyä. Olisiko kenelläkään vinkkejä antaa? -AP

        Kirjoitat ettei uusi lääkitys toimi riittävän hyvin, eli ilmeisesti jotain lääkettä olet saanut.
        Se kenen puoleen kääntyä, on varmaan tässä kohtaa lääkäri joka sinulle on määrännyt riittämättömän lääkkeen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kirjoitat ettei uusi lääkitys toimi riittävän hyvin, eli ilmeisesti jotain lääkettä olet saanut.
        Se kenen puoleen kääntyä, on varmaan tässä kohtaa lääkäri joka sinulle on määrännyt riittämättömän lääkkeen.

        Jos lääkäri on jo kerran tehnyt virheen, niin pitääkö hänelle antaa mahdollisuus tehdä toinenkin virhe?

        Lääkäri on vain ihminen joka käy töissä. Häntä ei oikeasti kiinnosta tilasi, vaan hän on siellä sen vuoksi, että saa sen 10.000 euroa / kk. Häntä motivoi tuo raha ja sen jälkeen hän menee kotiinsa, kirjoitettuaan päivän reseptejä, hoitosuositusten mukaisesti. Jos ja kun virheitä sattuu, vastuu on nolla, sillä hoitosuositus täyttyy.

        Kun hoitosuositukset perustuu lääkkeisiin, niin korjaako se ihmisen? Ei korjaa.

        Lääkeet on useimmiten tilaa helpottavia, tai oireita vähentäviä, mutta ei ne ketään korjaa.

        Tuon kun ymmärtää, ymmärtää myös samalla, miten yksin onkaan ongelmansa kanssa.

        Minut pelasti sinnikkyys ja se, että olen aika fiksu ihminen. Kahlasin satoja ja satoja tunteja enemmän tai vähemmän tieteellistä materiaalia, tein kokeita itselläni ja kirjasin ylös havaintoja siitä, mikä auttaa ja mikä ei.

        Lopulta sain noista pirstaleista koottua itselleni elämäntavan, joka vei oireeni täysin pois. Vaati muuten aika hemmetinmoisen duunin mutta selvisin kuiville.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos lääkäri on jo kerran tehnyt virheen, niin pitääkö hänelle antaa mahdollisuus tehdä toinenkin virhe?

        Lääkäri on vain ihminen joka käy töissä. Häntä ei oikeasti kiinnosta tilasi, vaan hän on siellä sen vuoksi, että saa sen 10.000 euroa / kk. Häntä motivoi tuo raha ja sen jälkeen hän menee kotiinsa, kirjoitettuaan päivän reseptejä, hoitosuositusten mukaisesti. Jos ja kun virheitä sattuu, vastuu on nolla, sillä hoitosuositus täyttyy.

        Kun hoitosuositukset perustuu lääkkeisiin, niin korjaako se ihmisen? Ei korjaa.

        Lääkeet on useimmiten tilaa helpottavia, tai oireita vähentäviä, mutta ei ne ketään korjaa.

        Tuon kun ymmärtää, ymmärtää myös samalla, miten yksin onkaan ongelmansa kanssa.

        Minut pelasti sinnikkyys ja se, että olen aika fiksu ihminen. Kahlasin satoja ja satoja tunteja enemmän tai vähemmän tieteellistä materiaalia, tein kokeita itselläni ja kirjasin ylös havaintoja siitä, mikä auttaa ja mikä ei.

        Lopulta sain noista pirstaleista koottua itselleni elämäntavan, joka vei oireeni täysin pois. Vaati muuten aika hemmetinmoisen duunin mutta selvisin kuiville.

        Kyllä minä tuon ymmärrän.
        Tarkoitin vain sitä kun lääkäri on määrännyt lääkkeen, jonka tämä ihminen toteaa riittämättömäksi ( hän ei maininnut virheestä mitään ), niin silloin olisi hyvä samalle lääkärille puhua siitä että kokee lääkkeen riittämättömäksi.

        Ja ymmärrän senkin ettei välttämättä apua mistään tahdo saada.
        Tiedän myöskin tuon raha-motivaation ja käypä hoidot ym. Ja niin totta sekin, että lääkärikin on vain ihminen joka saa työstään palkkaa.

        Minutkin on pelastanut sisu, kovin fiksuksi minulla ei ole varaa itseäni sanoa, mutta minäkin olen päässyt eroon lääkkeistä ja mielen myllerryksistä.
        Minkäänlaisia kokeita en itselläni tehnyt, ahmin vain " alan " kirjallisuutta tuhansia sivuja ja sillä tavalla työstin omaa itseäni. Se auttoi minua ymmärtämään asioita enemmän kuin yksikään terapia-keskustelu tms.

        Joskus sanotaan, että tieto lisää tuskaa, mutta olen eri mieltä siitä lauseesta. Tieto voi myöskin olla suureksi avuksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Alkoholisteille ja huumeidenkäyttäjille on tarjolla hyvinvointivaltion palveluja vieroittautumista varten vaikka millä mitalla. Miksei niitä sitten ole myös psyykenlääkevieroittautujille? -AP

        (Vastaan itselleni, olisiko siksi että psyykenlääkkeiden käyttäjiä on niin valtavasti ja tulisi liian kalliiksi?)

        Alkoholisteille tuskin kannattaa olla kateellinen.

        Vaikka itse joskus ajattelinkin, että omaan stoorini verrattuna alkoholin ympärillä tietyt käsitteet olisivat olleet selkeämpiä, mutta samalla seurasin naapureitani poliisitelevisiosta tutussa taloyhtiössä.

        Naapureistani viisi rappioalkoholistia dokasi itsensä hautaan lyhyessä ajassa. Eikä kukaan estellyt, tai vienyt pakkohoitoon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Alkoholisteille tuskin kannattaa olla kateellinen.

        Vaikka itse joskus ajattelinkin, että omaan stoorini verrattuna alkoholin ympärillä tietyt käsitteet olisivat olleet selkeämpiä, mutta samalla seurasin naapureitani poliisitelevisiosta tutussa taloyhtiössä.

        Naapureistani viisi rappioalkoholistia dokasi itsensä hautaan lyhyessä ajassa. Eikä kukaan estellyt, tai vienyt pakkohoitoon.

        Minä olen toipunut "rappio"alkoholisti, eikä ainakaan minulle olisi kannattanut olla kateellinen.
        Elämä ei ole helppoa siinä vaiheeessa kun on aivan pohjalla.

        Siihen vielä lääkitykset ja pakkohoidot päälle, niin hiphei......
        Kokemuksesta tiedän myös. ettei se pakkohoitokaan auta välttämättä alkoholismiin.


    • Anonyymi

      Lääkkeet lievittää oireita, mutta ei paranna sairautta. Miten te masentuneet yms. hoidatte itse sairautta?

    • Anonyymi

      Tiedät varmaan että serotoniini sotkija pillerit vähentää sinun omaa parempi laatuisen (kuin purkissa) serotoniinin tuotannon, eli mitä enemmän syöt purkki serotoniinia, sitä vähemmän elimistösi tuottaa hyvä laatuista omaa serotoniinia.
      Se on vastaava jos juot paljon, sitä enemmän virtsaat jne, koska muuten kuolisit vesipöhöön, sama on kaikkien kemikaalien kanssa.

      Tiedät myös että ajoittain SSRI, t saa sinut käymään ylikkeeroksilla ja saat bipolar diaknoosin ja niihin pillerit sotkemaan koko kemiallista tasapainosi.

      • Anonyymi

        Toi onkin just se juttu, jota olen usein miettinyt.
        Miksi ihmisen omaa serotoniinituotantoa täytyy mennä lääkkeillä säätelemään ?
        Melkein kuin haluttaisiin ettei ihminen itse tunne mitään, eikä osaa ajan myötä toimiakaan.


      • Anonyymi

        Tiedän kyllä. Se tässä huolestuttaakin kun olen lammasmaisesti käyttänyt paroksetiinia 20 vuoden ajan. Kehoni oma serotoniinin tuotanto on näin saatu hyvin tyrehdytettyä. Tosin nyt kehoni tasapaino on sekaisin kaiken muunkin kuin serotoniinin osalta. -AP


    • Anonyymi

      Ketamiini pitkäaikaiskäytössä puhkaisee virtsarakon ja ssrilääkitys tylsistyttää mielen.
      Parasta mitä kelan rahalla saa on bentsot, sanokaa mitä sanotte.

    • Anonyymi

      Täytyy sanoa, että tällaiset keskustelupalstat ovat äärettömän huonoja paikkoja hakea tietoa silloin, kun kyse on sairaudesta, eikä siitä, että on elänyt "epäterveellisesti" ja pitää laittaa "asiat kuntoon". Toki terveelliset elämäntavat ja tasapainoinen elämä on aina ihmiselle terveellisempi vaihtoehto, mutta ne eivät estä masennusta. Masennusta on tutkittu vuosikymmeniä, eikä vieläkään aivan aukottomasti pystytä osoittamaan mistä masennus johtuu. Ja erilaiset hoitomuodot auttavat eritavalla ihmisestä riippuen. Vaikka masennuksella on ns."diagostiset kriteerit", ihminen on aina yksilö. Masennusta sairastavat ovat heterogeeninen joukko.
      Terapioiden vaikuttavuus osoitettu, mutta ei sekään ole vastaus kaikille. Masennukseen kuuluu monesti myös erilaisia ns.liitännäissairauksia, eli puhutaan kaksoisdiagnoosista, tai nykyään myös kolmoisdiagnoosista. Moni lääkitsee masennustaan päihteillä, jotka taas pahentavat masennusta. Mutta on ymmärrettävää kun elää helvetissä, niin on kovin inhimillistä hakea hetkenkin helpotusta.
      Ensimmäiset markkinoille tulleet masennuslääkkeet olivat ns.trisyklisiä masennuslääkkeitä. Ne olivat pitkään ainoa käytössä oleva lääkeryhmä. Niiden jälkeen markkinoille tuli SSRI-lääkkeet, pian tämän jälkeen Mao-estäjät, sitten SNRI-lääkkeet ja viimeisenä ns.epätyypilliset masennuslääkkeet jotka eivät kuulu mihinkään yllämainituista lääkeryhmistä. Ennen kun lääkkeitä ei ollut lainkaan käytössä, vaikea masennus johti monesti katatoniseen tilaan. Katatonia oli oikeastaan se, miksi ect-hoito "löi" itsensä läpi. Se on erittäin tehokas hoito nimenomaan vaikeassa masennuksessa jossa on runsaasti katatonisia piirteitä, tai ihminen on katatonisessa tilassa. Lääkkeiden kehittämisen myötä, täysimittainen katatonia on poistunut käytännössä kokonaan. Lääkkeet ovat vähentäneet hyvin paljon inhimillistä kärsimystä. Ne auttavat hyvin monia ihmisiä. Lääke terapia parantaa monen ihmisen masennuksen. Mutta kaikki eivät hyödy lääkkeistäkään, on ns.hoitoresistenttejä masennuksia. Mistään lääkkeestä ei ole tullut riittävää vastetta, ja masennus on niin vaikea-asteinen, että terapian aloittaminen tuossa vaiheessa on mahdotonta. Ihmisellä ei ole tuolloin voimavaroja joita terapiassa tarvitaan. Kun tilanne saadaan jollakin tavoin paranemaan, terapia on monelle hyvin tärkeä hoitomuoto.

      Vaikeaan masennukseen saattaa liittyä voimakkaat itsetuhoajatukset. Moni tekee aivan selkeän suunnitelman itsemurhaan. Millä tavoin, koska, mitä kaikkea täytyy hoitaa ennen sitä jne. Tuossa tilanteessa ihminen on menettänyt kaiken toivon ja merkityksellisyyden elämässään. On vain pimeää, on vain tuskaa ja sietämätöntä ahdistusta. Ihminen ei elä, vaan hän on olemassa fyysisesti. Tuossa tilanteessa ketamiinihoidolla saavutetaan hyvin nopeasti tuloksia, nopeammin kuin millään muulla tämän hetkisellä hoitomuodolla. Ketamiinihoidolle on muutamia kontraindikaatioita. Näitä ovat päihderiippuvuus, sairastettu psykoosi, psykoosisairaus tai psykoottiset oireet. Myös tietyt somaattiset sairaudet voivat olla ketamiinihoidon esteenä. Mutta kiistattomasti se on nopein tapa hoitaa hoitoresistenttiä vaikeaa masennusta, johon liittyy voimakkaita itsemurha-ajatuksia.

      Ketamiinihoitoa ei ole tutkittu vielä niin paljon, että pitkäaikaisvaikutuksista voitaisiin olla varmoja. Tämän vuoksi ketamiinihoidot ovat korkeintaan 6 kk:n mittaisia. Ketamiini-infuusioita annetaan n.kerran viikossa, ja laskettu annos annetaan iv:sti 40 minuutin aikana. Ihmisen vointi ja itsemurha-ajatukset saattavat helpottua jo 2 tunnin kuluttua infuusiosta, paras teho saavutetaan 72 tunnissa. Ketamiinihoidon ongelma on se, että sen vaikutus masennukseen on monesti lyhytaikainen, ja masennus saattaa palata vielä voimakkaampana. Mutta ei aina, monella se tutkimuksissa esiin tulleesta lyhytvaikutteisuudesta huolimatta kantaa. Kantaa yli itsemurhan, ja kantaa niin, että löytää jälleen itsestään itsensä. Toivottomuus väistyy ja ihminen pystyy hahmottamaan, että hänen elämällään on merkitys.

      Ketamiinihoidon jälkeen on tietenkin ehdottoman tärkeää, että masennuksen hoito jatkuu. Suurimmalle osalle se tarkoittaa sitä, että yritetään löytää lääkekombinaatio joka antaa jonkinlaisen vasteen, ja monesti ihminen aloittaa myös terapian. Ihmiset eivät voi tietää, eikä heidän edes tarvitse, minkälaisia terapiamuotoja on tarjolla. On kognitiivista terapiaa, on psykodynaamista terapiaa, on integratiivista psykoterapiaa, on traumaterapiaa jne. Oman työntekijän kanssa nämä läpikäydään.Ihminen valitsee sen jonka kokee itselleen parhaimmaksi.

      Edelleen ect-hoito on myös tehokas hoito vaikeaan masennukseen, varsinkin silloin, kun ihmisellä on runsaasti katatonisia piirteitä, psykoottinen masennus jne.. Valitettavasti tila ei riitä tarkemmin asiaa selittämään. Tämä kirjoitus on lyhyt ja siitä jää puuttumaan oleellisia tietoja ja selvittämistä ei ammattilaisille. Sairastaa sitten syöpää tai masennusta, niin ne joilla ei ole tietoa, voisivat edes sanoa sen.Sinun tekstisi voi aiheuttaa lisää kärsimystä.Think!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      1
      14846
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3049
    3. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3046
    4. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3045
    5. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3045
    6. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3045
    7. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3044
    8. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3044
    9. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3040
    10. Jennifer Mitchell

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 🔞 ­­N­y­­m­­­f­o­­m­­­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl08490246#JenniferMitchell 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Joensuu
      0
      3039
    Aihe