Osaisiko joku kertoa mitä eroa on minipillereillä ja hormonikierukalla muuta kun käyttötapa?
Olen miettinyt jomman kumman aloittamista/ottoa. Enemmänkin mietin sivuvaikutuksia ovatko samanlaisia vai poikeavatko miten toisistaan.
Toki kaikki kokevat sivuvaikutukset erilaisina mutta jos olet itse vaikka vaihtanut toisesta toiseen niin oletko huomannut mitään eroa?
Minipillereiden ja hormonikierukan ero?
2
495
Vastaukset
- Anonyymi
Moiksu. Minipillereissä ja kierukassa tosiaan vaikuttava aine sama eli keltarauhashormoni. Pitoisuus veressä kuitenkin vaihtelee, sillä kierukka vaikuttaa ns suoraa systeemisesti kehoon (on jo kehon sisällä) kun taas pillerit suun kautta otettavana käy läpi kehon metabolian ja matkaa suolistossa.
Molemmissa haittoina on vuoto-ongelmat eli tiputtelua ja että menkat saattaa tulla omia aikojaan. Mutta parhaassa tapauksessa molemmat voivat myös tasoittaa kierron tai jättää menkat kokonaan pois. Kierukassa on mahdollisena haittana munasarjakystien muodostuminen, ovat yleensä harmittomia mutta saattavat ilmaantuessaan aiheuttaa kipua ja vuoro-ongelmia. Kierukassa plussana toki huolettomuus ja pitkäaikaisuus. Pillereissä taas tarvii muistaa ottaa tiettyyn kellonaikaan. Itse en näitä ole vaihdellut keskenään, mutta työskentelen äitiysneuvolassa joten sen kautta hieman osaan sanoa. - Anonyymi
Kierukasta ei ole kokemusta mutta mulla minipillerit lopettu kuukautiset ja olen käyttänyt noin 10 vuotta.Joskus voi tulla vuotoa pari päivää mutta kuuluu minipillereihin.Esim viimeksi tuli vuotoa 9 kuukautta sitten.Mutta yksilöllistä on lisääntyykö vuoto vai väheneekö.Vaikka itse en seksiä harrasta niin musta on kiva ettei tule vuotoa.Ja sekin on normaalia.Ainakin cerazetessa on hyvä että siinä pitää unohduksesta kulua yli 12 tuntia ennen kuin ehkäisyteho heikkenee.Ite en ole unohtanut pilleriä 10 vuoden aikana kuin yhden kerran.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"
Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä2343992Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen
Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.1232307Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä
Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575821996- 1411461
- 77929
Seuraavakin hallitus joutuu leikkaamaan
Sitähän tämä hallitus nyt höpöttää, kun itse on ajanut tilanteen katastrofaaliseksi. Orpon hallitus lähti suurin puhein127927Hotelli kainuu
Mietityttää, hotelli Kainuussa, se, että asiakkaat voivat valita ketä saa olla ja ketä ei, Illan aikana asiakkaina!37920Ovatko vastasyntyneet vauvat syntisiä?
Se ihmisten keksimä järjetön perisynti, jos ovat!330849Pitäis vaan lopettaa
Sinun kanssa yhteydenpito. Alkaa vaan haluamaan enemmän ja tuskin lopulta mikään kohtaisi. Ja ikävä vaan kasvaa ja lähei8847J. Rinta-Joupilla jättimäinen veropetosvyyhti
Seinäjoen keskustan kiinteismiljonäärit olleet jo pitkään ahtaalla ja liittykö J. Rinta-Jouppikin rintamaan? https://yl61756