Aihe

Ajoneuvovero

Anonyymi

Muistuuko mieleen,kun auton tuulilasiin piti laittaa ajoneuvovero tarra?...meillä oli 50 markkaa ja se piti olla väliaikainen vero,kun suomella meni niin pirun huonosti.Nyt tämä (väliaikainen)vero on 600 euroa meillä,kyllä naurattaa taas

7

62

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Parasta olisi, jos tuosta ajoneuvo- ja käyttövoimaverosta luovuttaisiin, eli sillä tehtäisiin se kompensointi polttoaineverojen/päästömaksujen nostolle. Eli kaikki päästöohjaus eli CO2 verot bensan ja dieselín pumppuhintoihin. Näin autoilun verotus ei keskimäärin kasvaisi yhtään ja verot kohdistuisivat oikeudenmukaisesti ja todellisesti kulutettujen litrojen = CO2 grammojen mukaisesti.

      Ja kuljetusalalle kompensointi ammattidieselillä, eli sielläkään tämä ei nostaisi kustannuksia.

      Kelpaisiko tämä sekä Keskustalle että Persuille? Jos kelpaa, niin eiköhän myös Demarit ja Vihreätkin saataisi tuon taakse? Kokoomus jäisi tietysti sivuun esittäessään autoveron siirtoa osamaksuksi ja tuplamaksuksi ajoneuvoveroon!

      • Anonyymi

        Kannatan. Tuolla tavalla saataisiin myös plugarit maksamaan saasteistaan, nythän heillä joku ihmeen erikoisoikeus saastuttaa ilmaiseksi. Plugarin ajoneuvovero perustuu siihen että 80% ajettaisiin sähköllä mutta todellisuudessa vain 40% ajetaan sähköllä tutkimusten mukaan (volvo).

        Olisi myös oikeudenmukaisempaa koska tällä hetkellä vähän ajavat maksavat CO2 kiloiistaan jopa monikertaisen veron paljon ajaviin verrattuna.

        Minun puolesta 95E10 saa maksaa vaikka 1,80 kunhan ajoneuvoverosta luovutaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kannatan. Tuolla tavalla saataisiin myös plugarit maksamaan saasteistaan, nythän heillä joku ihmeen erikoisoikeus saastuttaa ilmaiseksi. Plugarin ajoneuvovero perustuu siihen että 80% ajettaisiin sähköllä mutta todellisuudessa vain 40% ajetaan sähköllä tutkimusten mukaan (volvo).

        Olisi myös oikeudenmukaisempaa koska tällä hetkellä vähän ajavat maksavat CO2 kiloiistaan jopa monikertaisen veron paljon ajaviin verrattuna.

        Minun puolesta 95E10 saa maksaa vaikka 1,80 kunhan ajoneuvoverosta luovutaan.

        Minä myös. Ihan hullua yrittää rakentaan jokin kallis ja byrokraattinen satelliitti-km-seuranta, kun kulutus ja päästöt saadaan mitattua jokaiselta autolta täsmällisesti ja reilusti pumpulla. Siis, jos oikeasti yritetään verottaa päästöjä, eikä vain rahastaa autoilijoita ja luoda lisää virkamiestyöpaikkoja.

        Ja jos kaikki päästöt verotetaan polttoaineissa, niin ei tarvita enää niiden verotusta ajoneuvoverossa ja käyttövoimaverossa.


    • Anonyymi

      itse maksan vuosittain aika tarkkaan 300 euroa

      autoni arvo on noin 200 euroa ja kilometrejä tulee vuodessa sen verran mitä kaupassa pitää käydä, noin 3000 km

      jos en huomioi asumiskuluja niin tuo maksu on noin 5% elämiseen käyttämistäni kuluista

      köyhä kiittää ja vetää vyötä tiukemmalle, vielä voi tinkiä, jättää sen auton sitten seuraavasi pois elämästä

      • Anonyymi

        Juuri kaltaisillesi tuo päästöverotuksen siirto omistamisen verosta (= ajoneuvovero) ajamisen/kulutuksen verotukseen (=polttoainevero) olisi hyvä asia.

        Vaikka polttoaine pumpulla maksaisi muutoksen jälkeen 50c enemmän ja autosi kuluttaisi 10l/100km, autoilusi kustannukset tippuisivat silti 150 euroa/vuosi.

        Juuri kaltaisiasi köyhiä ja todellisuudessa erittäin vähän päästöjä aiheuttavia (ei se auto pihassa sesitessään päästöjä aiheuta), mutta silti autoa tarvitsevia ihmisiä, rokotetaan nykyisellä ajoneuvo/käyttövoimaverolla. Tulonsiirto köyhiltä paljon ajaville ja päästäville!


    • Anonyymi

      Polttonesteverojen korotus piti olla vaihtoehto dieselverolle, mutta nykyinen demarihallitus aikoo ylläpitää molempia ja lisäksi on vielä tulossa roimat korotukset ainakin polttonesteiden hintoihin. Sosiaalipummien ja mamujen kulutusjuhliin oikeuttavat kelatukiaiset aiotaan härskisti maksattaa suomalaisialla autoilijoilla.
      Maata johtava tenakonklaavi tekee kaikki asiat ideologia edellä.

      • Anonyymi

        Juuri näin. Järjestelmässä on pahasti jotakin mätää jos se mahdollistaa kotona kattoon syljeskelyn täydellä ylläpidolla, koska "ei kannata" ottaa työtä vastaan. Miksi tällainen on mahdollista ja miksi autoilijoiden on tällaisen kustannusten ylläpitoon osallistuttava?


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Yölintu : Matti Silmu on kuollut

      Matti Silmu, Yölintuorkesterin perustaja on kuollut. . . .
      Kotimaiset julkkisjuorut
      81
      6573
    2. Matti Silmu :(

      Matti Silmu kuollut:( osanotto läheisille.
      Yölintu
      20
      3563