Mistä voi johtua, että pienestäkin syömisestä vatsa tuntuu liian täydeltä, tulee ähky olo

Anonyymi

ja on alkanut röyhtäyttää heti syömisen ja juomisen jälkeen ? Lasillinen vettäkin pistää "pakkoröyhtäyttämään". Vuosi sitten on mahalaukku tähystetty, ei ollut tyrää eikä refluksia. Myös limaa nousee suuhun, mutta en ole varma tuleeko se hengitysteistä vai vatsasta. Sitäkin tulee useimmiten syömisen jälkeen. Keuhkot ei tunnu oikein terveiltä. Tupakkaa menee muutama päivässä. Ei irti pääse.
Olen eläkeläinen. Onko tämä mahdollisesti joku vanhuusiän vaiva ?
Voiko keuhkot olla niin "pöhöt", että syömisen jälkeen tunkee mahasta röyhtäyksiä
eikä ruokaa mahdu kuin pieni annos ?

9

2558

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Oisko "vain" dyspepsia ?

    • Anonyymi

      Tuskin ikään liittyy. Itselläni on myös oletettavasti toiminnallisia vatsavaivoja. Niitä ei siis ole koskaan edes tutkittu. Itse voin syödä, ja mielestäni syön kohtuullisesti, mutta vatsa tulee helposti liian täyteen. Tunne tulee siis viiveellä. Välillä on täysin tynnyrimainen olo. Maha tuntuu myös tyhjenevän hitaasti. Eli täysi tunne jatkuu kohtuuttoman pitkään. Vasemmalta vatsalta saattaa kuulua jatkuva hidas putputus, kun maha hyvin hitaasti vajuu tyhjemmäksi. Itselläni on aina ollut refluksia.

      Koska sinulla on ikää, ja maha on jo tutkittu, niin ehkä kannattaisi tutkia myös suolta? Eli hidastaako joku siellä ruuan etenemistä. Toki myös sydän voi oireilla vatsaoireilla. Iän myötä kaiken maailman sairauksien riski kasvaa. Tupakoijan keuhkot olisi ehkä myös hyvä kuvata. Vuodessakin ennättää tapahtua asioita.

      • Anonyymi

        Hei ! Kiitos vastauksista !
        Olin äskettäin kolonoskopiassa, paksunsuolentähystyksessä, siitä ei löytynyt syytä
        oireisiin.

        "Homma" alkoi vähäoireisena hitaasti ehkä 2-3 vuotta sitten, että vatsa tuntui täyttyvän pienestäkin syömisestä.

        Söin muutenkin pieniä annoksia kerrallaan lääkärin neuvosta, koska suolen toiminta on niin ongelmallinen.

        Viime syksynä oireet voimistuivat. Heti kun syön kolme haarukallista jotain,
        esim. makaronilaatikkoa, tulee stoppi. En voi syödä enempää
        ja röyhtäyttäminen alkaa. Helpottaa heti kun on röyhtäillyt. Minulla ei ole koskaan
        ollut röyhtäilyä ja tunnen itseni ihan "siaksi", kun on pakko röyhtäillä,
        että helpottaisi.
        Samassa vaiheessa myös limaa alkaa nousta nieluun ja kielelle, mutta muulloinkin.

        Minullakin ruoka tuntuu viipyvän mahalaukussa puoli päivää. Ähky olo siitä minimaalisen pienestä ruoka-annoksesta kestää tunteja.

        Luin dyspepiasta, jota edellinen kommentoija on veikannut.
        Oirekuva on minulla aika samanlainen.
        Minulla vain on lisäksi kipukohtauksiakin.
        Vatsaoireisen kannattaa googlata dyspepsia.

        Keuhkoni on kuvattu 1,5 vuotta sitten, koska niitten kanssa on ollut vaikeuksia.
        Saan myös sairaskohtauksia, joitten syy ei ole selvinnyt.
        Koko yläkroppa kipuilee, on sydänhäiriöitä, palleaa koskee kovaa ja suolistoa yht'aikaa.
        Kaksi kohtausta on ollut niin kovia ja kestäneet niin pitkään,
        että olen päätynyt ambulanssilla päivystyspolille,
        jossa on otettu kokeita ja kun kun olen maannut siellä 10-12 tuntia
        ja kipu alkaa laantua on pistettu kotiin kehottaen: "Ota panadolia, jos uusii!"

        Kolonoskopia tehtiin "kohtauksien" seurauksena pari kuukautta sitten.
        Gastroskopiassa olin omiin nimiin omalla rahalla yksityisellä 1,,5 vuotta sitten,
        kun terveyskeskuslääkäri ei korvaansa hetkauta kivuilleni ja kohtauksileni.
        Siinäkään ei ilmennyt mitään.

        Myös sappikiviä minulla on, mutta "kohtaukseni" eivät ole sellaisia kuin tyypillinen
        sappikivikohtaus Terveyskirjastossa, (=Duodecim) lääkärien kirjastossa, on kuvattu.


        Alkaa rassata niin pirusti, kun mahavaivat on jokapäiväisiä, hermoille ottaa, sydänoireet lisääntyy, ei voi kunnolla ja tarpeeksi syödä,
        eikä syytä löydy, että voisi oloa jollakin helpottaa.

        ap.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hei ! Kiitos vastauksista !
        Olin äskettäin kolonoskopiassa, paksunsuolentähystyksessä, siitä ei löytynyt syytä
        oireisiin.

        "Homma" alkoi vähäoireisena hitaasti ehkä 2-3 vuotta sitten, että vatsa tuntui täyttyvän pienestäkin syömisestä.

        Söin muutenkin pieniä annoksia kerrallaan lääkärin neuvosta, koska suolen toiminta on niin ongelmallinen.

        Viime syksynä oireet voimistuivat. Heti kun syön kolme haarukallista jotain,
        esim. makaronilaatikkoa, tulee stoppi. En voi syödä enempää
        ja röyhtäyttäminen alkaa. Helpottaa heti kun on röyhtäillyt. Minulla ei ole koskaan
        ollut röyhtäilyä ja tunnen itseni ihan "siaksi", kun on pakko röyhtäillä,
        että helpottaisi.
        Samassa vaiheessa myös limaa alkaa nousta nieluun ja kielelle, mutta muulloinkin.

        Minullakin ruoka tuntuu viipyvän mahalaukussa puoli päivää. Ähky olo siitä minimaalisen pienestä ruoka-annoksesta kestää tunteja.

        Luin dyspepiasta, jota edellinen kommentoija on veikannut.
        Oirekuva on minulla aika samanlainen.
        Minulla vain on lisäksi kipukohtauksiakin.
        Vatsaoireisen kannattaa googlata dyspepsia.

        Keuhkoni on kuvattu 1,5 vuotta sitten, koska niitten kanssa on ollut vaikeuksia.
        Saan myös sairaskohtauksia, joitten syy ei ole selvinnyt.
        Koko yläkroppa kipuilee, on sydänhäiriöitä, palleaa koskee kovaa ja suolistoa yht'aikaa.
        Kaksi kohtausta on ollut niin kovia ja kestäneet niin pitkään,
        että olen päätynyt ambulanssilla päivystyspolille,
        jossa on otettu kokeita ja kun kun olen maannut siellä 10-12 tuntia
        ja kipu alkaa laantua on pistettu kotiin kehottaen: "Ota panadolia, jos uusii!"

        Kolonoskopia tehtiin "kohtauksien" seurauksena pari kuukautta sitten.
        Gastroskopiassa olin omiin nimiin omalla rahalla yksityisellä 1,,5 vuotta sitten,
        kun terveyskeskuslääkäri ei korvaansa hetkauta kivuilleni ja kohtauksileni.
        Siinäkään ei ilmennyt mitään.

        Myös sappikiviä minulla on, mutta "kohtaukseni" eivät ole sellaisia kuin tyypillinen
        sappikivikohtaus Terveyskirjastossa, (=Duodecim) lääkärien kirjastossa, on kuvattu.


        Alkaa rassata niin pirusti, kun mahavaivat on jokapäiväisiä, hermoille ottaa, sydänoireet lisääntyy, ei voi kunnolla ja tarpeeksi syödä,
        eikä syytä löydy, että voisi oloa jollakin helpottaa.

        ap.

        Laajentunut perna?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Laajentunut perna?

        Miksi se alkaa laajentua ? Pitää googlata. Keero, jos sinulla on kokemustietoa !


      • Anonyymi

        Ala ryyppään wiskiä ja polttaa vihreetä norttia, niin paranet melko pian.


    • Anonyymi

      Mahavaivat on pirullisia.
      Minulla on samantapaisia sekalaisia ja epämääräisiä vaivoja
      ja koska syytä eikä selityksiä löydy ei löydy apuakaan niihin.
      Syöminen on vähentynyt vaivojen takia
      ja painokin on alkanut hitaasti laskea
      (ei ole ylipainoa, joten painonlasku ei ole hyvä asia)
      Aamiaisen saan syötyä,
      mutta myöhemmin päivän mittaan on samanlaisia vaivoja kuin aloittajalla.
      Voivatkohan mahalaukku ja suolet kutistua vähästä syömisestä?
      Joskus tuntuu kuin vika olisi pohjukaissuolessa,
      kun ruoan poistuminen mahalaukusta on niin hidasta
      ja kun se poistuu tulee vaivoja,
      mutta toisaaltapohjukaissuoli ei ole ihan siinä paikassa,
      johon vaivat tulevat
      Missä tutkimuksessa pohjukaissuoli tai se vatsan alue näkyy ?

      • Anonyymi

        Ainakin alkupään pohjukaissuolesta voi tutkia mahalaukun tähystyksessä.
        En tie kuin pitkälle lääkäri pääsee näkemään. Pohjukaissuoli johtaa siis
        ohutsuoleen.


    • Anonyymi

      Mahavaivat pilaavat jokaikisen päivän. Nyt kun on korona ei tahdo päästä lääkärillekään eikä tutkimuksiin. Teke-lääkärikäynti ei oikeastaan auta mitään.
      Ihan turhaa ajanhaaskoa. Sanotaan vaan, että IBS se on ja syö Vi-Sibliniä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 155
      4557
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      117
      4165
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      25
      2750
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1901
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1764
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1669
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1660
    8. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      93
      1596
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1573
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1521
    Aihe