Aihe

Mitä jos bensa maksaisi 20 senttiä litra?

Anonyymi

Se on nimittäin K-latauksen sähkön hintaa vastaava bensa litrahinta. 22 kWh laturin tuntihinta on 1,2€. Tuolla sähkömäärällä ajaa noin 100km. Sama matka bensalla vie noin kuusi litraa bensaa eli bensan litrahinnan tulisi olla 20 senttiä jotta kustannus olisi sama.

Miettikääs bensakuskit miten erilaiselta tuntuisi mennä tankkaamaan kun mittarilla litrahintana olisi 20 senttiä. Siitä saa pikkaisen tuntumaa siihen miltä sähköautolla ajaminen tuntuu.

64

143

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      muuten hyvä, mutta se 1,2e on minuuttihinta

      • Anonyymi

        Eli bensan hinta olisikin 60 kertainen eli 1200c/l eli 12€/l... tuntuis varmasti aika kalliilta.


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minuuttihinta on 0,02e. Lähde: https://k-lataus.fi/

        Tunnissa siis 0,02 * 60 = 1,2€

        Peruslataus 0.02€/min, pikalataus 0.20€/min.


      • Anonyymi

        Ajatko Toyotalla? Valehteleminen irtoaa sulta nin luontevasti että viittaa vahvasti Toyota-taustaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minuuttihinta on 0,02e. Lähde: https://k-lataus.fi/

        Tunnissa siis 0,02 * 60 = 1,2€

        "K-Lataus-asemien hinnasto
        Rekisteröityneet asiakkaat
        Pikalataus 0,20€/min
        Peruslataus 0,02€/min"

        Millä teholla lataus toimii? Ajo kuumalla akulla laturiin?


    • Anonyymi

      Cittareista on tullut bensiksiä. Kun käy ostamassa perheelle ruuan niin auto ahmii sillä aikaa parkkihallissa kW-tunteja. Mökkireissulla yhden pysähdyksen taktiikkaa noudatetaan tästä lähtien ruokakaupassa, ei bensiksellä.

      • Anonyymi

        Vietä sinä aikaasi marketissa odottamassa vapautuvaa latauspaikkaa, kun minä olen jo mökillä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vietä sinä aikaasi marketissa odottamassa vapautuvaa latauspaikkaa, kun minä olen jo mökillä.

        Tahallisen väärinymmärtämisen mestarit taas vauhdissa. Sille cittarille pysähdytään joka tapauksessa ruokaostoksien takia. Autoon tulee halpaa sähköä siinä sivussa vähän niinkuin bonuksena. Ja tietysti parhaat parkkipaikat kaupan päälle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tahallisen väärinymmärtämisen mestarit taas vauhdissa. Sille cittarille pysähdytään joka tapauksessa ruokaostoksien takia. Autoon tulee halpaa sähköä siinä sivussa vähän niinkuin bonuksena. Ja tietysti parhaat parkkipaikat kaupan päälle.

        Alkossa sinä korkeintaan käyt ja istut muun ajan autossa, vaimo ostaa ja maksaa ruoat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Alkossa sinä korkeintaan käyt ja istut muun ajan autossa, vaimo ostaa ja maksaa ruoat.

        Hommat jaetaan nykyaikaisessa perheessä. Minä ajan alkumatkan ja huolehdin Alkon ostoksista. Vaimo hoitaa ruokaostokset ja ajaa loppumatkan.
        Näin se homma etenee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hommat jaetaan nykyaikaisessa perheessä. Minä ajan alkumatkan ja huolehdin Alkon ostoksista. Vaimo hoitaa ruokaostokset ja ajaa loppumatkan.
        Näin se homma etenee.

        Montako kertaa käyt puskassa loppumatkasta?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Alkossa sinä korkeintaan käyt ja istut muun ajan autossa, vaimo ostaa ja maksaa ruoat.

        Ei Pentti Alkoa tarvitse. Lapsuudesta saakka sekaisin.


    • Anonyymi

      Hinnat tulevat kyllä nousemaan, vaikka nyt olisikin vielä se 0,02 €/min +1 €.

      • Anonyymi

        Näillä antisähkömiehillä on kyllä niin veikeä tapa ajatella. Kun jollekin toisilla on tarjolla hyvä ja halpa auton käyttövoima niin ensin keksitään sata naurettavaa dissausta. Ja sitten kun eväät naurettaviin dissuksiin loppuvat niin viimeinen siilipuolustus on että "no vaikka nyt onkin noin hyvin niin kyllä tämä teiltäkin jossain vaiheessa viduiks menee".

        Minäpä selitän tämän asian sellaisella esimerkillä joka on kaikille tuttu. Liput laivaristeilylle. Ne ovat olleet aina halpoja ja tulevat olemaan jatkossakin halpoja. Se johtuu siitä että sillä halvalla lipulla saadaan laiva täyteen väkeä ja se raha otetaan pois tax-freessä ja ravintoiloissa.

        Sama juttu cittarin K-latauksessa ja vastaavissa. Ei noilla ole tarkoitustakaan tehdä rahaa sähkönmyynnillä. He haluavat että mökille menossa oleva perhe pysähtyy tunniksi heidän Cittariinsa ja ostaa 150 eurolla ruokaa ja juomaa.

        Tästä yksinkertaisesta syystä kauppakeskukset tarjoavat jatkossakin ilmaista tai erittäin halpaa sähköä asiakkailleen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näillä antisähkömiehillä on kyllä niin veikeä tapa ajatella. Kun jollekin toisilla on tarjolla hyvä ja halpa auton käyttövoima niin ensin keksitään sata naurettavaa dissausta. Ja sitten kun eväät naurettaviin dissuksiin loppuvat niin viimeinen siilipuolustus on että "no vaikka nyt onkin noin hyvin niin kyllä tämä teiltäkin jossain vaiheessa viduiks menee".

        Minäpä selitän tämän asian sellaisella esimerkillä joka on kaikille tuttu. Liput laivaristeilylle. Ne ovat olleet aina halpoja ja tulevat olemaan jatkossakin halpoja. Se johtuu siitä että sillä halvalla lipulla saadaan laiva täyteen väkeä ja se raha otetaan pois tax-freessä ja ravintoiloissa.

        Sama juttu cittarin K-latauksessa ja vastaavissa. Ei noilla ole tarkoitustakaan tehdä rahaa sähkönmyynnillä. He haluavat että mökille menossa oleva perhe pysähtyy tunniksi heidän Cittariinsa ja ostaa 150 eurolla ruokaa ja juomaa.

        Tästä yksinkertaisesta syystä kauppakeskukset tarjoavat jatkossakin ilmaista tai erittäin halpaa sähköä asiakkailleen.

        20 senttiä/kWh ei ole edes halpaa saati ilmaista. Tuplahinta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        20 senttiä/kWh ei ole edes halpaa saati ilmaista. Tuplahinta.

        Mistä tuon hinnan repäisit? Kun 22kWh maksaa 1,2 euroa niin kWh maksaa noin viisi senttiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mistä tuon hinnan repäisit? Kun 22kWh maksaa 1,2 euroa niin kWh maksaa noin viisi senttiä.

        Ja 50kWh maksaa 12€ eli 24 senttiä kWh.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mistä tuon hinnan repäisit? Kun 22kWh maksaa 1,2 euroa niin kWh maksaa noin viisi senttiä.

        Mistä tuon 22kWh repäisit, se on 22kW tehoinen lataus, ei siis kerro sähkön määrää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näillä antisähkömiehillä on kyllä niin veikeä tapa ajatella. Kun jollekin toisilla on tarjolla hyvä ja halpa auton käyttövoima niin ensin keksitään sata naurettavaa dissausta. Ja sitten kun eväät naurettaviin dissuksiin loppuvat niin viimeinen siilipuolustus on että "no vaikka nyt onkin noin hyvin niin kyllä tämä teiltäkin jossain vaiheessa viduiks menee".

        Minäpä selitän tämän asian sellaisella esimerkillä joka on kaikille tuttu. Liput laivaristeilylle. Ne ovat olleet aina halpoja ja tulevat olemaan jatkossakin halpoja. Se johtuu siitä että sillä halvalla lipulla saadaan laiva täyteen väkeä ja se raha otetaan pois tax-freessä ja ravintoiloissa.

        Sama juttu cittarin K-latauksessa ja vastaavissa. Ei noilla ole tarkoitustakaan tehdä rahaa sähkönmyynnillä. He haluavat että mökille menossa oleva perhe pysähtyy tunniksi heidän Cittariinsa ja ostaa 150 eurolla ruokaa ja juomaa.

        Tästä yksinkertaisesta syystä kauppakeskukset tarjoavat jatkossakin ilmaista tai erittäin halpaa sähköä asiakkailleen.

        Ei ekonomistit noin älykkäästi osaa ajatella, odotappa vaan, kohta joku K-Citimarket excel expertti oivaltaa, että täällähän on ihan kannattamatonta sähkökaupaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näillä antisähkömiehillä on kyllä niin veikeä tapa ajatella. Kun jollekin toisilla on tarjolla hyvä ja halpa auton käyttövoima niin ensin keksitään sata naurettavaa dissausta. Ja sitten kun eväät naurettaviin dissuksiin loppuvat niin viimeinen siilipuolustus on että "no vaikka nyt onkin noin hyvin niin kyllä tämä teiltäkin jossain vaiheessa viduiks menee".

        Minäpä selitän tämän asian sellaisella esimerkillä joka on kaikille tuttu. Liput laivaristeilylle. Ne ovat olleet aina halpoja ja tulevat olemaan jatkossakin halpoja. Se johtuu siitä että sillä halvalla lipulla saadaan laiva täyteen väkeä ja se raha otetaan pois tax-freessä ja ravintoiloissa.

        Sama juttu cittarin K-latauksessa ja vastaavissa. Ei noilla ole tarkoitustakaan tehdä rahaa sähkönmyynnillä. He haluavat että mökille menossa oleva perhe pysähtyy tunniksi heidän Cittariinsa ja ostaa 150 eurolla ruokaa ja juomaa.

        Tästä yksinkertaisesta syystä kauppakeskukset tarjoavat jatkossakin ilmaista tai erittäin halpaa sähköä asiakkailleen.

        Eli noin tunnin päästä pysähdytään seuraavaan Cittariin, jotta saadaan taas 100 km matkaa akkuun. Ei hyvää päivää.

        Minä ajan vähintään 2-3 tunnin siivuja lämpötilasta riippumatta. Hesasta lähdettäessä kesälläkään ei taida 20 kW riittää sadalle kilometrille. Laturin teho on nimellinen, josta todellinen on alle 22 kW.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mistä tuon 22kWh repäisit, se on 22kW tehoinen lataus, ei siis kerro sähkön määrää.

        Tarjolla on 22W ja 50kW lataukset. Pikalataaminen on aika paljon kalliimpaa.


    • Anonyymi

      Tämä selittää hyvin pitkälle miksi ladattavien autojen myynti on niin suurta. Miksi maksaa kilometreistään moninkertainen hinta?

      • Anonyymi

        Ei bensa ole kallista, verot on se mikä nostaa bensan hintaa.


      • Anonyymi

        Hyvähän se on että joku muu maksaa keskentekoisen tekniikan kehittämisen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvähän se on että joku muu maksaa keskentekoisen tekniikan kehittämisen.

        Hyvinhän nuo sähköautot ovat toimineet. Ei ole ollut mitään artikkeleita teknisistä ongelmista oikeastaan minkään vamistajan osalta.
        Mutta se on hyvin loogista kun pitää mielessä mietn paljon yksinkertaisempi sähköinen voimalinja on polttiksii verrattua. Kymmenen vuoden päästä naureskellaan miten alkeellisia
        ja isotöisiä polttikset oli pitää ajokunnossa. Kaikki ne kalliit huollot ja muu häslinki. Ja lisäksi tietenkin vielä ne järjettömät bensakulut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvähän se on että joku muu maksaa keskentekoisen tekniikan kehittämisen.

        Mietitäänpäs tätä vähän tarkemmin. Keskentekoisen tekniikan kehittämiskustannuksia.
        Toyota on hirttänyt itsensä vanhaan tekniikkaan ja silti se joutui maksamaan satojen miljoonien sakot päästörikkomuksista.
        Ja sen lisäksi meni 3,7 miljardia ruostemokan paikkaamiseen kun tojon keskintekoinen tekniikka ruostui käsiin.

        Ja tämän lisäksi bensakuski maksaa joka tankkauksella sähköautojen hankintatukia ja verohelpotuksia. Sinne ne bensaverot osaksi menevät. Sähköautojen hankintatukiin ja verohelpotuksiin.

        Kuka maksaa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvinhän nuo sähköautot ovat toimineet. Ei ole ollut mitään artikkeleita teknisistä ongelmista oikeastaan minkään vamistajan osalta.
        Mutta se on hyvin loogista kun pitää mielessä mietn paljon yksinkertaisempi sähköinen voimalinja on polttiksii verrattua. Kymmenen vuoden päästä naureskellaan miten alkeellisia
        ja isotöisiä polttikset oli pitää ajokunnossa. Kaikki ne kalliit huollot ja muu häslinki. Ja lisäksi tietenkin vielä ne järjettömät bensakulut.

        Todellinen asiantuntija, joka puhuu autojen huollosta. Monessa autossa ei 400 tkm ajettuna ole ollut lähes mitään korjausta tai osien vaihtamista. Camryssä piti virta-avain uusia kerran kuluneena. Tuossa autossa piti jakohihna vaihtaa kalleimpana, mutta nykyään sitäkään ei ole. Niin ja auto oli edelleen täysin timmi satojen tuhansien kilimetrien ajamiseen.

        Öljyt vaihdoin syksyllä ja keväällä kilometreistä riippumatta. Nykyisellä vasta 300 tkm, mutta uutta vastaavana en vielä voi kertoa vikaantumisvälistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvinhän nuo sähköautot ovat toimineet. Ei ole ollut mitään artikkeleita teknisistä ongelmista oikeastaan minkään vamistajan osalta.
        Mutta se on hyvin loogista kun pitää mielessä mietn paljon yksinkertaisempi sähköinen voimalinja on polttiksii verrattua. Kymmenen vuoden päästä naureskellaan miten alkeellisia
        ja isotöisiä polttikset oli pitää ajokunnossa. Kaikki ne kalliit huollot ja muu häslinki. Ja lisäksi tietenkin vielä ne järjettömät bensakulut.

        10 vuoden päästä naureskellaan vm 2021 sähköautoile, että olipas ne kalliita ja huonoja. Vähän niinkuin ensimmäiset kännykät aikanaan, kalliita juppien leluja - tänä päivänä 50 kertaa parempia ja niitä ostetaan jo pienille lapsille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mietitäänpäs tätä vähän tarkemmin. Keskentekoisen tekniikan kehittämiskustannuksia.
        Toyota on hirttänyt itsensä vanhaan tekniikkaan ja silti se joutui maksamaan satojen miljoonien sakot päästörikkomuksista.
        Ja sen lisäksi meni 3,7 miljardia ruostemokan paikkaamiseen kun tojon keskintekoinen tekniikka ruostui käsiin.

        Ja tämän lisäksi bensakuski maksaa joka tankkauksella sähköautojen hankintatukia ja verohelpotuksia. Sinne ne bensaverot osaksi menevät. Sähköautojen hankintatukiin ja verohelpotuksiin.

        Kuka maksaa?

        Sinne ne polttoaineverot menee valtion pohjattomaan verokassaan ilman sen kummempia korvamerkintöjä. Kun polttoaineverotuotot alkaa ehtyä, alkaa sähkövehkeiden verotus kiristymään, liikenteen kokonaisverotuotto ei tipu mihinkään. Johan Ollilan porukka visioi ison veljen valvontaa ja yleisiä tiemaksuja...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mietitäänpäs tätä vähän tarkemmin. Keskentekoisen tekniikan kehittämiskustannuksia.
        Toyota on hirttänyt itsensä vanhaan tekniikkaan ja silti se joutui maksamaan satojen miljoonien sakot päästörikkomuksista.
        Ja sen lisäksi meni 3,7 miljardia ruostemokan paikkaamiseen kun tojon keskintekoinen tekniikka ruostui käsiin.

        Ja tämän lisäksi bensakuski maksaa joka tankkauksella sähköautojen hankintatukia ja verohelpotuksia. Sinne ne bensaverot osaksi menevät. Sähköautojen hankintatukiin ja verohelpotuksiin.

        Kuka maksaa?

        Polttoaineverotulot ei taida mennä autonvalmistajille muuten kuin EU-maksujen kautta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Polttoaineverotulot ei taida mennä autonvalmistajille muuten kuin EU-maksujen kautta.

        Polttoaineverot ja autonvalmistajien kehityskulut ovat aika kaukana toisistaan. Miten keksit kirjoittaa niistä samaan lauseeseen?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Todellinen asiantuntija, joka puhuu autojen huollosta. Monessa autossa ei 400 tkm ajettuna ole ollut lähes mitään korjausta tai osien vaihtamista. Camryssä piti virta-avain uusia kerran kuluneena. Tuossa autossa piti jakohihna vaihtaa kalleimpana, mutta nykyään sitäkään ei ole. Niin ja auto oli edelleen täysin timmi satojen tuhansien kilimetrien ajamiseen.

        Öljyt vaihdoin syksyllä ja keväällä kilometreistä riippumatta. Nykyisellä vasta 300 tkm, mutta uutta vastaavana en vielä voi kertoa vikaantumisvälistä.

        Korjaus ja huolto ovat kaksi eri asiaa ja on totta että vanhoja katiskoja on turha huoltaa muuten kuin vaihtaa öljy ja filtteri.
        Kuitenkin tuoreemmissa autoissa on syytä noudattaa hulto-ohjelmaa ja hankkia asiaankuuluvat leimat. Jos leimat puuttuu niin takuut ei ole voimassa joten kyseessä on suurinpiirtein pakko.
        Samoin vaihdossa näistä huoltamattomista autoista ei saa samaa hintaa kuin huolletuista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        10 vuoden päästä naureskellaan vm 2021 sähköautoile, että olipas ne kalliita ja huonoja. Vähän niinkuin ensimmäiset kännykät aikanaan, kalliita juppien leluja - tänä päivänä 50 kertaa parempia ja niitä ostetaan jo pienille lapsille.

        Jos 10 vuoden päästä vuoden 2021 sähköautoja pidetään vanhentuneina kännyköinä niin vuoden 2021 polttiksille nauretaan lankapuhelimina.
        Vuonna 2031 nykyiset sähköautot kulkevat edelleen halvalla sähköllä eikä niillä ole kalliita vuosimaksuja vaikkeivat pärjääkään vuoden 2031 uusille sähköautoille.
        Polttikset sensijaan kulkevat kalliilla bensalla ja maksavat kalliit vuosimaksut. Se on ratkaiseva ero naurun sävyssä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos 10 vuoden päästä vuoden 2021 sähköautoja pidetään vanhentuneina kännyköinä niin vuoden 2021 polttiksille nauretaan lankapuhelimina.
        Vuonna 2031 nykyiset sähköautot kulkevat edelleen halvalla sähköllä eikä niillä ole kalliita vuosimaksuja vaikkeivat pärjääkään vuoden 2031 uusille sähköautoille.
        Polttikset sensijaan kulkevat kalliilla bensalla ja maksavat kalliit vuosimaksut. Se on ratkaiseva ero naurun sävyssä.

        10 vuoden päästä tämän päivän patterikinnerit on jo paalissa kun niihin ei kannata laittaa uusia pattereita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        10 vuoden päästä tämän päivän patterikinnerit on jo paalissa kun niihin ei kannata laittaa uusia pattereita.

        2031 tämän päivän polttomoottorilaitteet ovat vasta elinkaarensa puolivälissä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        2031 tämän päivän polttomoottorilaitteet ovat vasta elinkaarensa puolivälissä.

        Voihan niillä teknisessä mielessä ajaa varmaan sinne vuoteen 2040 saakka mutta kuka haluaa maksaa ajamisestaan ja pelkästä polttisauton omistamisesta niin paljon?
        Kaikki tietävät että valtio laittaa lisää raippaa näille joka vuosi.


    • Anonyymi

      Venäjällä se maksoi 50 senttiä /litra. Saihan siitäkin vähän tuntumaa.

    • Anonyymi

      Muuten kyllä, mutta kuka lataa sähköautoa 22kW tolpasta ja siinä pikalaturissa hinta onkin eri.
      Plug-in hybridiä voi toki ladata 22kW tolpasta 1,2e tuntihintaan K-Latauksessa mutta silloin lataus tapahtuu useimmiten 3,7kW teholla ja hinta nousee kuusinkertaiseksi siis vastaava bensan hinta olisikin 1,20 euroa, kannattaa vielä mutta neenmmin kotona.

      PS. koska K-Kauppa siirtyy elintarvikkeissa myös kilohinnoittelun sijaan tuntihinnoitteluun, olisin valmis maksamaan vaikkapa appelsiineista 0,02 euroa/tunti, kerää niin paljon kuin tunnissa ehdit.

      • Anonyymi

        > Muuten kyllä, mutta kuka lataa sähköautoa 22kW tolpasta ja siinä pikalaturissa hinta onkin eri.

        Renault Zoen omistaja lataa, ei kukaan muu. Nämä 11 ja 22 kW "laturithan" ei ole latureita, vaan pelkkä liitäntä sähköverkkoon. Autolle syötetään siis max 3x16 tai 3x32 A virtaa, mutta latauksen hoitaa sisäänrakennettu laturi,

        Moni lataushybridi osaa tosiaan hyödyntää vain yhtä vaihetta ja max 16 A = 3,7 kW tehoa.

        No, joku malli (vai oliko täyssähkäri) osaa niellä 1x32 A = noin 7 kW teho. Samoin on autoja, jotka osaavat hyödyntää kahta vaihetta. Mutta tyypillisin vaihtovirtalatauksen max. teho on täyssähkäreillä 3x16 A = 11 kW. Zoe mainittu ainoana, joka osaa hyödyntää 3x32 A.

        Oikeat pikalaturit, siis ne 50+ kW tehoiset, syöttävät autolle tasavirtaa. Tätäkään mahdollisuutta plugareissa ei yleensä ole.

        Ja taitaa osassa pikalatureita olla sellainen juttu, että autoja saa kiinn 2 yhteen laturiin, mutta latausvirta puolitetaan silloin.

        11 kW teholla autoon saa tankattua 20 minuutissa energiaa ehkä noin 25 km ajomatkaan kesällä. Talvipakkasilla lie 15 km lähempänä totuutta. Saa aika tiuhaan poiketa kauppareissulle. Toki vaihtoehtona on kaivella nenää siinä kaupan parkkipaikalla 2 tuntia, niin saa talvikelissä sähköt lähes 100 km ajomatkaan!


    • Anonyymi

      Kuukauden ollut sähköauto.
      Kotilataus n. 6Kwh nopeus.
      19.2 kWh/100km on ollut kulutus pakkasilla.
      En ole laskenut, mutta arvelisin puolet dieselhinnoista.
      Bensaan verrattuna suurempi ero.

    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Tuo hinta kaksi senttiä minuutilta on kaikissa K-latauksen pisteissä sama. Ja näitä on ympäri Suomea siellä missä on K-kauppojakin. Pitkälti toistasataa K-kauppaa tällä hetkellä ja lisää tulee joka viikko.
        Ja tämä on vain yksi palveluntarjoaja. Muitakin on vaikka kuinka paljon.

        Surkea provoyritys. Kyllä parempaan pitäisi pystyä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo hinta kaksi senttiä minuutilta on kaikissa K-latauksen pisteissä sama. Ja näitä on ympäri Suomea siellä missä on K-kauppojakin. Pitkälti toistasataa K-kauppaa tällä hetkellä ja lisää tulee joka viikko.
        Ja tämä on vain yksi palveluntarjoaja. Muitakin on vaikka kuinka paljon.

        Surkea provoyritys. Kyllä parempaan pitäisi pystyä.

        Aaaah, toista sataa latauspistettä koko maassa. Eli saattaa jopa 50 km säteellä olla 1 tai 2, kun tuuri käy.

        Sehän on kanssa kätevää, että onnistuu halpa lataus, kun on rekisteröitynyt juuri ao. latausasemaketjun asiakkaaksi.

        Patteriuskova kiemuertelee ja väistelee tuota IS jutun pointtia. Latauksessa sama ongelma kuin kännyköiden käytössä ulkomailla - onnistuu periaatteessa, mutta lasku voi olla hirmuinen, jos et etukäteen käytä puolta päivää sen selvittelyyn, minkä ketjujen palveluita määränpäässä on tarjolla ja minkä asiakkaksi pitää ymmärtää hyvissä ajoin rekisteröityä, että kerkiää saamaan tunnukset ja mahd tägit matkaansa.

        Kuulostaa ajalta ennen rahan keksimistä. Että maksetaanko tuolla oravannahoilla vai millä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aaaah, toista sataa latauspistettä koko maassa. Eli saattaa jopa 50 km säteellä olla 1 tai 2, kun tuuri käy.

        Sehän on kanssa kätevää, että onnistuu halpa lataus, kun on rekisteröitynyt juuri ao. latausasemaketjun asiakkaaksi.

        Patteriuskova kiemuertelee ja väistelee tuota IS jutun pointtia. Latauksessa sama ongelma kuin kännyköiden käytössä ulkomailla - onnistuu periaatteessa, mutta lasku voi olla hirmuinen, jos et etukäteen käytä puolta päivää sen selvittelyyn, minkä ketjujen palveluita määränpäässä on tarjolla ja minkä asiakkaksi pitää ymmärtää hyvissä ajoin rekisteröityä, että kerkiää saamaan tunnukset ja mahd tägit matkaansa.

        Kuulostaa ajalta ennen rahan keksimistä. Että maksetaanko tuolla oravannahoilla vai millä.

        Maksamisen pitäisi tapahtua suoraan piuhasta, aivan kuten Teslan Superchargerit toimivat. Kaikki muu joutaa mennä. Ei ketään huvita tagien tai pankkikorttien kanssa alkaa pelaamaan!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aaaah, toista sataa latauspistettä koko maassa. Eli saattaa jopa 50 km säteellä olla 1 tai 2, kun tuuri käy.

        Sehän on kanssa kätevää, että onnistuu halpa lataus, kun on rekisteröitynyt juuri ao. latausasemaketjun asiakkaaksi.

        Patteriuskova kiemuertelee ja väistelee tuota IS jutun pointtia. Latauksessa sama ongelma kuin kännyköiden käytössä ulkomailla - onnistuu periaatteessa, mutta lasku voi olla hirmuinen, jos et etukäteen käytä puolta päivää sen selvittelyyn, minkä ketjujen palveluita määränpäässä on tarjolla ja minkä asiakkaksi pitää ymmärtää hyvissä ajoin rekisteröityä, että kerkiää saamaan tunnukset ja mahd tägit matkaansa.

        Kuulostaa ajalta ennen rahan keksimistä. Että maksetaanko tuolla oravannahoilla vai millä.

        Tässä taas yritetään vääntää ongelmaa asiasta joka oikeassa elämässä ole ongelma lainkaan. Eninnäkin tuo K-latauksen hinta on otettu vain esimerkiksi kuvaamaan sähkön hintatasoa. Lataus tapahtuu melkein tyystin kotona yöllä ja sen lisäksi ei tarvitse matkalatauksia juuri koskaan.
        Ja jos niitä tarvitsee niin yhdellä tagoillä pärjää kaikkialla kun pikkaisen osaa ajatella mitä on tekemässä. Esim K-tagillä saa sähköä ilman roaming maksua reilusti yli sadasta paikkaa ja jos on ajanut itsensä typeryyttään tilanteeseen jossa joutuu käyttämään muiden latausasemia niin sekin onnistuu, mutta roaming maksu on silloin vero tyhmyydestä.

        Summa summarum: Sähköautolla ajaa samalla kustannuksella kuin jos bensa maksaisi sen parikymmentä senttiä. Sitä ei muuta mikään nillitys.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tässä taas yritetään vääntää ongelmaa asiasta joka oikeassa elämässä ole ongelma lainkaan. Eninnäkin tuo K-latauksen hinta on otettu vain esimerkiksi kuvaamaan sähkön hintatasoa. Lataus tapahtuu melkein tyystin kotona yöllä ja sen lisäksi ei tarvitse matkalatauksia juuri koskaan.
        Ja jos niitä tarvitsee niin yhdellä tagoillä pärjää kaikkialla kun pikkaisen osaa ajatella mitä on tekemässä. Esim K-tagillä saa sähköä ilman roaming maksua reilusti yli sadasta paikkaa ja jos on ajanut itsensä typeryyttään tilanteeseen jossa joutuu käyttämään muiden latausasemia niin sekin onnistuu, mutta roaming maksu on silloin vero tyhmyydestä.

        Summa summarum: Sähköautolla ajaa samalla kustannuksella kuin jos bensa maksaisi sen parikymmentä senttiä. Sitä ei muuta mikään nillitys.

        > Esim K-tagillä saa sähköä ilman roaming maksua reilusti yli sadasta paikkaa ja jos on ajanut itsensä typeryyttään tilanteeseen jossa joutuu käyttämään muiden latausasemia niin sekin onnistuu, mutta roaming maksu on silloin vero tyhmyydestä.

        Noniin, taitaa tämäkin pattriuskova olla vielä ajokortiton teini. Kotiovelta ei tule paljoa yli 10 km kauemmaksi poistuttua, joten "jopa sata latauspistettä koko valtakunnassa" kuulostaa ylenpalttisen runsaalta.

        Patteriautoilussa on juuri se vika, että palataan aikalailla 50-luvun tasolle liikkumisessa. Pitää suunnitella matkat etukäteen huolella - pitää selvittää, mitä latausasemia reitin varrelle osuu, mitkä hinnat ja pitääkö rekisteröityä etukäteen, ettei joudu törkeästi rahastetuksi. Tien päällä vielä tarpeen varmistaa, että latauspisteet a) toimintakuntoisia b) vapaana. Mutta sehän hoituu, kun lataa kännykkään pari. kolme, neljä appia.

        Ja se matkantekokin on sitten tyyliin 50 luku eli pysähdyksiä tulee ja yllätykisä tulee, kun ei aina lataus kuitenkaan onnistu. Vähän jännitystä ja seikkailua elämään. Lyhyen toimintasäteen vuoksi pääsee myös välillä jännittämään, pääseekö lainkaan perille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tässä taas yritetään vääntää ongelmaa asiasta joka oikeassa elämässä ole ongelma lainkaan. Eninnäkin tuo K-latauksen hinta on otettu vain esimerkiksi kuvaamaan sähkön hintatasoa. Lataus tapahtuu melkein tyystin kotona yöllä ja sen lisäksi ei tarvitse matkalatauksia juuri koskaan.
        Ja jos niitä tarvitsee niin yhdellä tagoillä pärjää kaikkialla kun pikkaisen osaa ajatella mitä on tekemässä. Esim K-tagillä saa sähköä ilman roaming maksua reilusti yli sadasta paikkaa ja jos on ajanut itsensä typeryyttään tilanteeseen jossa joutuu käyttämään muiden latausasemia niin sekin onnistuu, mutta roaming maksu on silloin vero tyhmyydestä.

        Summa summarum: Sähköautolla ajaa samalla kustannuksella kuin jos bensa maksaisi sen parikymmentä senttiä. Sitä ei muuta mikään nillitys.

        ”Sähköautolla ajaa samalla kustannuksella kuin jos bensa maksaisi sen parikymmentä senttiä. Sitä ei muuta mikään nillitys.”

        Juurikin näin, mikäli sähköauton saisi samalla kustannuksella kuin polttomoottoriauton. Sitä ei muuta mikään hypetys.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ”Sähköautolla ajaa samalla kustannuksella kuin jos bensa maksaisi sen parikymmentä senttiä. Sitä ei muuta mikään nillitys.”

        Juurikin näin, mikäli sähköauton saisi samalla kustannuksella kuin polttomoottoriauton. Sitä ei muuta mikään hypetys.

        "Juurikin näin, mikäli sähköauton saisi samalla kustannuksella kuin polttomoottoriauton. Sitä ei muuta mikään hypetys."

        Suosituissa luokissa alkaa olemaan hinnaltaan jo hyvin kilpailukykyisiä vaihtoehtoja.
        Mii/Citigi/UP! noin 15.500 (Tosin on loppuunmyyty tältävuodelta), ID.3 30.000 ja ID.4 38.000.
        ID.3 samoissa hinnoissa vastaavan Corollan kanssa ja ID.4 on jopa halvempi kuin RAV4.


    • Anonyymi

      Sähkön hinta rejähtää käsiin meilläkin.Ruotsissa maksaa kuluttajat nyt 200€MWH kun normaalisti heillä 30€MWH eli miettikää jos meilläkin sähkön hinta veroineen nousisi lähes 8 kertaiseksi paljon sitten maksaa lataus kun ei voi edes ladata ruotsissa käyttökatkoja koska pakkasen takia ei sähköt riitä.Ei ole säätövoimaa ruotsilla.

    • Anonyymi

      Otahan kohan on enemmän sähkö-autoja niin hinta on jotain ihan muuta 😍

      • Anonyymi

        ???


      • Anonyymi

        Kotilataus on kuitenkin se joklla ladataan 95% ajoista ja sen hintaa ei pysty nostamaan yhtään kaatamatta koko Suomen taloutta.


    • Anonyymi

      Mitä jos käytetty toimiva sähköauto maksaisi alle 2000€, kuten ne polttomoottoriautot joita yleensä olen tottunut työmatkakulkineinani pitämään. Huippu on tämä nykyinen, maksoin siitä 700€ kolme vuotta sitten ja olen ajanut sillä siitä asti ongelmitta, normaalien huoltojen lisäksi vain ohjaustehostimen pumpun olen joutunut uusimaan, maksoi 40€ purkaamolla ja vaihtoon meni noin tunti.
      Ei mikään vastaavankokoinen sähköauto mikä nyt Nettiautosta löytyy tulisi yhtä edulliseksi, koska ne ovat kaikki niin kalliita että joutuisin ostamaan velaksi, ja silloin tarvittaisiin kallis kaskovakuutuskin. Puhumattakaan että jos vikaa tulee, sähköautoa en saa enkä pysty tavallisena mekaanikkona korjaamaan itse.
      Ei ole köyhän kulkineita sähköautot vielä. Pitkään pörrätään polttiksilla Suomessa, varsinkin maaseudulla.

      • Anonyymi

        "Ei ole köyhän kulkineita sähköautot vielä. Pitkään pörrätään polttiksilla Suomessa, varsinkin maaseudulla."

        Näinhän se on. Kiva kuitenkin että osallistuit.


    • Anonyymi

      Patteripetteri valehtelee aina. Joko tarkoituksella tai tietämättömyyttään. Tällä kertaa tätä jälkimmäistä lajia.

      > 22 kWh laturin tuntihinta on 1,2€. Tuolla sähkömäärällä ajaa noin 100km.

      11 ja 22 kWh latauspisteet eivät ole lainkaan latureita, vaan ne vain syöttävät autolle max. 3x16 A tai 3x32 A 400 V vaihtovirtaa. Latauksen hoitaa tällöin auton sisäänrakennettu laturi.

      Oikeat pikalaturit syöttävät autolle tasavirtaa.

      Plugarit osaavat yleensä hyödyntää vain 1x16 A, joten "22 kW" tolpastakin ladataan huimalla 3,7 kW teholla. Tunnissa saa sähköt 20-25 km ajomatkaan kesällä ja 15 km ajomatkaan talvella.

      No, jotkin plugarit ja täyssähköautot osaavat hyödyntää joko kahta vaihetta tai 1x32 A, jolloin latausteho reilut 7 kW ja kilometrejä kertyy tuplavauhtia.

      Suurin osa täyssähkäreistä osaa hyödyntää vaihtovirtaa max 3x16 A eli 11 kW teholla. Kesällä kilometrejä kertynee jopa 60-70 verran tunnissa ... siis maantieköröttelyssä. Moottoritienopeuksin ja talvisäässä taitaa 40 km tunnissa olla lähempänä totuutta.

      Renault Zoe taitaa olla ainoa nykymalli, mikä kykenee 3x32 A = 22 kW vaihtovirtalataukseen.

      Mutta näinhän tämä patteriuskovaisilla aina menee.

      Kun löytyy yksi patteriauto, joka kykenee 22 kW vaihtovirtalataukseen, niin petterin puheissa kaikki sähköautot ladataan 22 kW teholla.

      Kun myydään 5-6 lataushybridiä yhtä patteriautoa kohti, niin petterin puheissa ne kaikki ovat täyssähkäreitä ja polttomoottorit katoaa 2025 mennessä.

      Kun mainostetaan, että syksyllä 2021 on myyntiin tulossa 32 000 € hintainen patteriauto, niin petterin puheissa patteriauton saa koska vaan ostettua 30 tonnilla.

      Kun puhutaan toimintasäteestä, niin se on aina mallia "Tesla" ja mieluummin vielä jokin tulossa oleva malli, niin pääsee kehumaan, että 400 tai 600 tai 700 km. Sehän ei tässä kohtaa haittaa, jos ao, mallin listahinta on yli 100 000 €, koska patteriauto maksaa aina enintään 30 k€, ladataan vähintään 22 kW teholla ja sen tomintasäde on vähintään 700 km.

      • Anonyymi

        Veikkaan, että käyt itse höpöttämässä täällä, jotta sitten pääset tekemään näitä passiivis-aggressiivisia oikomisiasi.

        Mutta olet koko ajan lähempänä totuutta, sille nostan hattua.

        "Kesällä kilometrejä kertynee jopa 60-70 verran tunnissa"

        Melko lähellä. Saat pojot tästä.

        "Moottoritienopeuksin ja talvisäässä taitaa 40 km tunnissa olla lähempänä totuutta."

        60 km on lähempänä totuutta moottoritienopeuksilla. Talvella pikkupakkasilla motarilla 50-55 km. 40 km vaatisi jo jotain yli -30C pakkasia.

        "Kun puhutaan toimintasäteestä, niin se on aina mallia "Tesla" ja mieluummin vielä jokin tulossa oleva malli, niin pääsee kehumaan, että 400 tai 600 tai 700 km. Sehän ei tässä kohtaa haittaa, jos ao, mallin listahinta on yli 100 000 €,..."

        Tesla Model 3 Long Range AWD:n listahinta on 57990 €.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Veikkaan, että käyt itse höpöttämässä täällä, jotta sitten pääset tekemään näitä passiivis-aggressiivisia oikomisiasi.

        Mutta olet koko ajan lähempänä totuutta, sille nostan hattua.

        "Kesällä kilometrejä kertynee jopa 60-70 verran tunnissa"

        Melko lähellä. Saat pojot tästä.

        "Moottoritienopeuksin ja talvisäässä taitaa 40 km tunnissa olla lähempänä totuutta."

        60 km on lähempänä totuutta moottoritienopeuksilla. Talvella pikkupakkasilla motarilla 50-55 km. 40 km vaatisi jo jotain yli -30C pakkasia.

        "Kun puhutaan toimintasäteestä, niin se on aina mallia "Tesla" ja mieluummin vielä jokin tulossa oleva malli, niin pääsee kehumaan, että 400 tai 600 tai 700 km. Sehän ei tässä kohtaa haittaa, jos ao, mallin listahinta on yli 100 000 €,..."

        Tesla Model 3 Long Range AWD:n listahinta on 57990 €.

        Tesla Model 3 Long Range AWD:n listahinta on 57990 €.

        Johan tohon hintaan saa Autojakin...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tesla Model 3 Long Range AWD:n listahinta on 57990 €.

        Johan tohon hintaan saa Autojakin...

        Kaksi moottoria, neliveto, vikkelä, lämmin, sähköisen voimalinjan teho... Model 3 LR on todellakin Auto!


    • Anonyymi

      Såhkö on kallista. Jokainen voi katsoa sähkölaskusta sitä loppusummaa.

      • Anonyymi

        Bensaan verrattuna sähkö ei maksa mitään ja valitettavasti auto ei liiku maalämmöllä.

        Talonlämmitykseen sähkö on pirun kallista ja maalämpö on ilo kukkarolle. Kun lähdetään ajamaan autoa niin silloin vaihtoehtona ei ole maalämpö vaan bensa. Ja se bensa maksaa moninverroin sähköön verrattuna.


    • Anonyymi

      Sähköautoa ei voi verrata polttomoottoriautoihin jotka kestävät kuormittamista eikä toimintasäde juurikaan muutu. Sähköautoa ei voi kuormittaa samalla tavoin joten sähköauto ei ole vertailukelpoinen normi bensa tai dieselautoihin. Käytettynä sähköauto on lähestulkoon arvoton sen jos autolla on ajettu n. 100 000km.ä kun akkujen kestoikä on n. 165 000km. jolloin ne on vaihdettava hintaan 8000e- 12. 000e. Sähköautossa tarvitsee huoltoa samalla tavoin kuin muutkin autot mutta tuntiveloitus hinta on korkeampi. Hankinta hinnaltaan sähköauto ei ole kuluttajalle edullinen ja pitkät kylmäolosuhteet eikä käyttöaikanaakaan ole edullista kun sähkölataus kerrat lyhentävät akkujen käyttöikää eikä sähkön kwh- ainakaan laske suomessa. Sähköauto on parhaimillaan kaupungeissa missä on lyhyet matkat ravintola ja muun palveluiden ääreen ja työpaikoille jossa on latauspisteet.
      Sähköauto tuo uusia työpaikkoja kaivannaisteollisuuteen ja kierrätykseen kun käytettyjä akkuja uusitaan ja sitähän suomessa tarvitaan.
      Monet taloyhtiöt joutuvat nyt miettimään miten järjestää latauspisteet autonomistajille ja kestävätkö sähköverkot suuren käytön vuoksi. Sähkönhintaan tulee taatusti korotuksia kun tarve kasvaa.

      • Anonyymi

        Kyllä toimintasäde muuttuu polttomoottorillakin. Rajusti.

        Maantiellä voi sujua körättely 75 kh/h keskinopeudella jopa alta 6 l/100 km = tankillisella bensaa voi päästä yli 800 km (joskus saanut ajotietokoneen valehtelmaan 1100 km toimintamatkaa...)

        Mutta moottoritiellä meneekin 1,5 l enemmän = toimintasäde tippuu parikymmentä % tai pari sataa km.

        Kaupunkiajossa, siis lähinnä taajamapyörityksessä (työmatkaa yms) menee liki sama kuin moottoritiellä. Mutta ruuhkassa "auton mitta kerrallaan", parin km pätkiä ajellen tai Helsingin keskustan liikennehelvetissä saa kulutuksen nostettua yli 10 l/100 km. Ihan hyvin pääsee 2x kulutukseen ja 50 % lyhyempään toimintasäteeseen kuin maantieköröttelyssä.

        Tosin harvapa ajaa koko tankillista pelkkää ruuhkakonttausta tai moottoritietä -> kun sekaan tulee niitä helpompiakin pätkiä, kutulus tasaantuu sitten sinne 7:n pintaan. Ja jää näköjään puupäältä hiffaamatta, miten paljon kulutus vaihtelee eri tilanteissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä toimintasäde muuttuu polttomoottorillakin. Rajusti.

        Maantiellä voi sujua körättely 75 kh/h keskinopeudella jopa alta 6 l/100 km = tankillisella bensaa voi päästä yli 800 km (joskus saanut ajotietokoneen valehtelmaan 1100 km toimintamatkaa...)

        Mutta moottoritiellä meneekin 1,5 l enemmän = toimintasäde tippuu parikymmentä % tai pari sataa km.

        Kaupunkiajossa, siis lähinnä taajamapyörityksessä (työmatkaa yms) menee liki sama kuin moottoritiellä. Mutta ruuhkassa "auton mitta kerrallaan", parin km pätkiä ajellen tai Helsingin keskustan liikennehelvetissä saa kulutuksen nostettua yli 10 l/100 km. Ihan hyvin pääsee 2x kulutukseen ja 50 % lyhyempään toimintasäteeseen kuin maantieköröttelyssä.

        Tosin harvapa ajaa koko tankillista pelkkää ruuhkakonttausta tai moottoritietä -> kun sekaan tulee niitä helpompiakin pätkiä, kutulus tasaantuu sitten sinne 7:n pintaan. Ja jää näköjään puupäältä hiffaamatta, miten paljon kulutus vaihtelee eri tilanteissa.

        BTW, ihan sama pätee dieseleihinkin, vaikka nokipäät tykkäävät valehdella, ettei dieselin kulutus muutu sitten niin millään.

        Nokipäät eivät näytä juurikaan harrastavan kulutusen määrittämistä tankkaamisesta. Mieluummin tyytyvät luottamana ajotietokoneeseen, joka ei huomioi polttoainekäyttöisen lämmittimen kulutusta ja valehtelee muutoinkin lukemia 0,5-1 l alaspäin.

        Juuri pisti yhdellä merkkifoorumilla silmään keskustelu ison ja 4-vetoisen katumaasturin todellisesta kulutuksesta. Ajotietokoneen mukaan 7 l/100 km maantieajossa, mutta tankilta laskettuna 8. Pätkäajoa kaupungissa -> todelliset lukemat 12-13 l/100 km.

        Jep, seuraavaksi varmaan tullaan taas parrat täristen selittämään, miten mun auto vie vain 5,5 l/100 km. Kun uskotaan ajotietokonetta ja vedellään pitkää maantiesiivua. Ja perään se perinteinen selitys, miten ei moottoritie tai kaupunkiajo tai peräkärry vaikuta mitään. Tosin ei ole mitattukaan, kun ei ole tarvetta, kun esson baarissa jo tämä tiedettiin.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi suomalaiset eivät lähde mellakoimaan kaduille?

      Minä pitkän työuran ravintolayrittäjänä tehneenä ja kohta kotini, kesämökkini ja yritykseni menettäneenä, olisin valmis lähes mihin vain, seurauksista
      Maailman menoa
      610
      6208
    2. Miksi koronan annetaan nyt levitä?

      Miksi rajoitustoimet ei astu voimaan heti. Nyt annetaan lomalaisten levittää virusta ympäri maata. Lisäksi rajat on auki ja virus leviää sieltäkin. Tä
      Maailman menoa
      474
      5355
    3. Dannyyn liitetty Helmi Loukasmäki täytti vasta 20 vuotta! Poseeraa "vanhuksen" kanssa...

      Voi että hän on vielä niin nuori: https://www.suomi24.fi/viihde/dannyyn-78-liitetty-helmi-loukasmaki-taytti-20-vuotta-poseeraa-vanhuksen-kanssa-kuin-m
      Kotimaiset julkkisjuorut
      144
      4679