Paavali sanoo ”Jumalan lakia” hyväksi: käskysana on pyhä, vanhurskas ja hyvä. (Room 7) Tarkoittaako hän Mooseksen lain kaikkia pikkutarkkoja käskyjä vai pelkästään rakkauden käskyjä, joihin kymmenen käskyä sisältyvät? Mitä mieltä Paavali on sapatista ja sen viettämisestä?
Nämä kysymykset ja niiden vastaukset jakavat kristittyjä eri leireihin. Osa on sitä mieltä, että Paavali piti hyvänä kaikkia Mooseksen lain käskyjä, osa ajattelee hänen viitanneen tässä vain dekalogiin ja rakkauden käskyihin. Sillä ei ole kuitenkaan merkitystä, kun arvioidaan objektiivisesti Mooseksen lain käskyjen kirjoittajien oikeustajua ja moraalia.
Onko Mooseksen laki hyvä vai paha?
88
65
Vastaukset
- Anonyymi
Mooseksen lain kirjoittajia on monia sen sijaan, että Mooses olisi kirjoittanut ne itse. Raamatun tieteellisen tutkimuksen mukaan Pentateukki on koottu vähintään neljästä eri lähteestä. Mooses ei ole kirjoittanut itse ”lakia” ja ”luomiskertomusta”, vaikka monet uskovat yhä vielä hänen ne kirjoittaneen. Raamatun opettajat ja pastorit eivät yleensä puhu näistä asioista seurakunnille.
Mooseksen kirjat on koottu eri lähteistä, joita ovat suullinen perimätieto ja aiemmin kirjoitetut fragmentit. Niissä on paljon lainausta muiden kansojen jumaltaruista. Esimerkiksi tulvakertomus on koottu kahdesta eri lähteestä yhdeksi tarinaksi, mikä on johtanut sen sisäisiin ristiriitoihin. Luomismyyttejä on niin ikään kaksi peräkkäin ja nekin poikkeavat toisistaan merkittävästi.
Mooseksen laissa on paljon toistoa. Samat lain käskyt on kirjoitettu monta kertaa ja ne poikkeavat hieman toisistaan eri kohdissa. Tämä puoltaa näkemystä siitä, että kirjoittajia ja muokkaajia on useita, sen sijaan, että Mooses olisi itse kirjoittanut käskyt tai sanellut ne kirjurille. Pentateukki on koottu ehkä vasta 700-luvulla ja sitä on muokattu vielä 500- ja 400-luvuilla ennen ajanlaskun alkua.- Anonyymi
"Pentateukki on koottu ehkä vasta 700-luvulla ja sitä on muokattu vielä 500- ja 400-luvuilla ennen ajanlaskun alkua."
Mooseksen liiton kirjaa piti säilyttää pyhäkössä sen kaikkein pyhimmässä liiton arkun vieressä "todistuksena".
Kuninkaiden piti kopioituttaa itselleen oma kappale.
Pappien kopio pääsi joskun katoamaan, kun kuningas ei ollut kiinnostunut oikean Jlan palvelemisesta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Pentateukki on koottu ehkä vasta 700-luvulla ja sitä on muokattu vielä 500- ja 400-luvuilla ennen ajanlaskun alkua."
Mooseksen liiton kirjaa piti säilyttää pyhäkössä sen kaikkein pyhimmässä liiton arkun vieressä "todistuksena".
Kuninkaiden piti kopioituttaa itselleen oma kappale.
Pappien kopio pääsi joskun katoamaan, kun kuningas ei ollut kiinnostunut oikean Jlan palvelemisesta.On se kumma, että "jumala" ei pystynyt varjelemaan "sanaansa", vaan antoi sen kadota.
Liiton arkkikin on kadonnut (jos se on yleensä joskus ollut olemassa). - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
On se kumma, että "jumala" ei pystynyt varjelemaan "sanaansa", vaan antoi sen kadota.
Liiton arkkikin on kadonnut (jos se on yleensä joskus ollut olemassa).Tuhansia vuosia näyttää säilyneen. Liiton arkki oli vanhan liiton symboli, joka menetti merkityksensä uuden liiton aikana. Jeesus: "tämä on uusi liitto minun veressäni, joka teidän edestänne vuodatetaan".
- Anonyymi
Kun tutkitaan Mooseksen lain käskyjen kirjoittajien oikeustajua ja moraalia, niin se havaitaan paljon huonommaksi kuin nykyään elävillä ihmisillä keskimäärin on, joitakin fundamentalistisia muslimeja ja kristittyjä lukuun ottamatta. Monet Raamatun käskyt johtavat ihmisten eriarvoiseen kohteluun (tasa-arvoa vastaan), syrjintään, sortamiseen, väkivaltaan ja jopa tappamiseen ihan mitättömistä syistä.
Mooseksen laki asettaa Israelin parempaan asemaan kuin muut kansat. Muiden kansojen ihmisiä oli lupa kohdella huonommin kuin israelilaisia. (5Moos 23:19-20) Herra käski Israelia tappamaan viholliskansat ja hävittämään ne kokonaan maan päältä. Herra sanoi auttavansa Israelia tässä ja antoi profeettojen kautta käskyt kansanmurhiin. (5. Moos. 7, 4. Moos. 31 ja 1. Sam. 15:1-3) Lapset, imettävät äidit ja vanhukset piti kaikki tappaa. (vrt. Psalm.137:7-9)
Midianilaiset piti tappaa ja hävittää maan päältä muuten, mutta neitsyet sai jättää Israelin miehille seksiorjiksi ja sivuvaimoiksi. (4Moos 31:17-18, 35) Viholliskansan naiset oli myös toisen lainkohdan mukaan lupa ottaa seksiorjaksi ja sivuvaimoksi. (5Moos 21:10-14)- Anonyymi
"Kun tutkitaan Mooseksen lain käskyjen kirjoittajien oikeustajua ja moraalia, niin se havaitaan paljon huonommaksi kuin nykyään elävillä ihmisillä keskimäärin on"
Onhan tuollainenkin vertailu toki mahdollinen.
Yhtä hyvin voidaan verrata Rooman 2500 vuotta vanhaa lakia nykyisiin EU-lakeihin.
Voidaan toki verrata myös tämän ajan lakeja eri maissa toisiinsa.
Eroja löytyy varsin paljon.
Mooseksen kirjojen hyvyyttä tulee kuitenkin verrata sen ajan muiden maiden lakeihin.
Ja Raamatussa moneen kertaan korostetaan, että Raamatun lait ovat paljon parempia. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Kun tutkitaan Mooseksen lain käskyjen kirjoittajien oikeustajua ja moraalia, niin se havaitaan paljon huonommaksi kuin nykyään elävillä ihmisillä keskimäärin on"
Yhtä hyvin voidaan verrata Rooman 2500 vuotta vanhaa lakia nykyisiin EU-lakeihin.
Mooseksen kirjojen hyvyyttä tulee kuitenkin verrata sen ajan muiden maiden lakeihin.
Ja Raamatussa moneen kertaan korostetaan, että Raamatun lait ovat paljon parempia.Ei vaan Mooseksen lain pitäisi olla kaikkina aikoina hyvä ja toimiva laki, jos se olisi hyvän ja oikeamielisen Jumalan ikuinen moraalilaki.
Onko vai ei? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja Raamatussa moneen kertaan korostetaan, että Raamatun lait ovat paljon parempia.Ei Mooseksen laki ole yhtään sen parempi kuin muutkaan sen aikalaisensa. Kaikkitietävän ja äärettömän hyvän Jumalan sanelemana sen tulisi sentään erottua moraaliltaan edukseen. ”Raamatussa moneen kertaan korostetaan, että Raamatun lait ovat paljon parempia” hahaha. 😂Yhtä hyvin myöskin MINÄ ITSE voisin korostaa, että juuri MINUN kalajuttuni ovat totta ja MINÄ olen aina oikeassa. Tämähän tietty tekee minusta absoluuttisen totuuden torven kun itse väitän sellainen olevani, eikös vaan? 🤣
- Anonyymi
Siinäpä esimerkki tuomiosta. Siksi ateistinenkin kansa tullaan tappamaan helvetin tuleen, kun mussuttavat elämää vastaan ja sotivat, sekä vammauttavat ihmisiä, sekä pitävät orjakauppaa- ei maksa ihmiselle palkkaa- joutaa tappaa ja heittämään helvettiin.
*Eli älä siten jäkätä, vaan ota elämästäsi vaari. Jumala katsos tappaa syntiä tekevän sielun ja siitä se lähtee.
Jos ballo ei ole säteillyt syntisten kansojen tuomioita, niin älä kirjoita. Katso itse eteesi, mihin kävelet ja miksi maailma on tämä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei Mooseksen laki ole yhtään sen parempi kuin muutkaan sen aikalaisensa. Kaikkitietävän ja äärettömän hyvän Jumalan sanelemana sen tulisi sentään erottua moraaliltaan edukseen. ”Raamatussa moneen kertaan korostetaan, että Raamatun lait ovat paljon parempia” hahaha. 😂Yhtä hyvin myöskin MINÄ ITSE voisin korostaa, että juuri MINUN kalajuttuni ovat totta ja MINÄ olen aina oikeassa. Tämähän tietty tekee minusta absoluuttisen totuuden torven kun itse väitän sellainen olevani, eikös vaan? 🤣
Siksipä sinä olet erittäin tyhmä. Esität itsesi Jumalaa ylemmäksi. Kärsi maailmasi kanssa se paha, mitä pahatatte. Ihan kalajuttusi. Aivan aivopierusta puhetta, joka ei tajua elämää
- Anonyymi
Jos tutkitaan Hammurabin lakia (n. 1700 eea) tai roomalaista oikeutta (450 eea) niin oikeustaju oli niissäkin erilainen kuin nykyään. Tuhansia vuosia vanhan täysin erilaisen kulttuurin vertaaminen tähän päivään ei ole millään mittapuulla järkevää.
Kulttuurin kuvaukset ovat kehyskertomusta raamatun varsinaiselle sanomalle. Israelin kansan ensimmäiselle valtiolle annettua Mooseksen lakia ei pidä myöskään sekoittaa 10 käskyssä ilmoitettuun Jumalan moraaliseen lakiin. Se kertoo miten ihminen voi elää sovussa niin Jumalan kuin ihmistenkin kanssa.
- Anonyymi
Paavali oli ennen uskoon tuloaan ankara lain noudattaja. Hänelle oli silloin sapatti pyhistä pyhin ja hän vainosi Jeesuksen Kristuksen uskovia siitä syystä että nämä eivät viettäneet sapattia ja olivat hyljänneet Mooseksen lain eläen Pyhän Hengen johdatuksessa.
Uudessa liitossa lailla ei ole mitään tarkoitusta eikä ole mitään sääntöjä, älä sitä tai älä tätä, vaan eletään Hengessä vapauden lain mukaan, joka ei kuitenkaan saa olla yllykkeenä lihalle kuten Paavali kirjoittaa. Kaikki on luvallista, mutta en saa antaa minkään itseäni hallita. Kristus on silloin keskiössä eikä siinä ole tilaa laille eikä omille uskonnollisille mielipiteille eikä arvioille. Ne vievät pois Kristuksen luota ja siitä Paavali oli kovin ankara.- Anonyymi
Mooseksen laki on uuden liiton laki, joka velvoittaa jokaista kristtyä. Jeesus käski opettaa Mooseksen lakia seurakunnalla.
Matt 5:17 "Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan. En minä ole tullut kumoamaan, vaan toteuttamaan.
18 Totisesti: laista ei häviä yksikään kirjain, ei pieninkään piirto, ennen kuin taivas ja maa katoavat, ennen kuin kaikki on tapahtunut.
Heb 10:28 Joka hylkää Mooseksen lain, sen pitää armotta kahden tai kolmen todistajan todistuksen nojalla kuoleman:
Matt 5:19 Sentähden, joka purkaa yhdenkään näistä pienimmistä käskyistä ja sillä tavalla opettaa ihmisiä, se pitää pienimmäksi taivasten valtakunnassa kutsuttaman; mutta joka niitä noudattaa ja niin opettaa, se pitää kutsuttaman suureksi taivasten valtakunnassa.
20 Sillä minä sanon teille: ellei teidän vanhurskautenne ole paljoa suurempi kuin kirjanoppineiden ja fariseusten, niin te ette pääse taivasten valtakuntaan.
Jos joku ei noudata Mooseksen lakia, hän ei ole armon alla, ei Kristuksessa eikä vanhurskas.
Room 2:13 sillä eivät lain kuulijat ole vanhurskaita Jumalan edessä, vaan lain noudattajat vanhurskautetaan.
---
27 Ja luonnostaan ympärileikkaamaton, joka täyttää lain, on tuomitseva sinut, joka lainkirjaiminesi ja ympärileikkauksinesi olet lainrikkoja. - Anonyymi
Olet väärässä, kun annat ymmärtää, että uudessa liitossa ei olisi käskyjä, joita tulee noudattaa. Kyllä niitä käskyjä on, mutta vain osa vanhan liiton käskyistä on otettu mukaan noudatettavien joukkoon. Niiden lisäksi on uuden liiton seurkakunnalle annettuja käskyjä ja ohjeita, joita ei mainita Mooseksen laissa. (Apt 17:28-29; 1Tess 4:1-12; Gal 5.13ss.; 1Kor 14:37)
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mooseksen laki on uuden liiton laki, joka velvoittaa jokaista kristtyä. Jeesus käski opettaa Mooseksen lakia seurakunnalla.
Matt 5:17 "Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan. En minä ole tullut kumoamaan, vaan toteuttamaan.
18 Totisesti: laista ei häviä yksikään kirjain, ei pieninkään piirto, ennen kuin taivas ja maa katoavat, ennen kuin kaikki on tapahtunut.
Heb 10:28 Joka hylkää Mooseksen lain, sen pitää armotta kahden tai kolmen todistajan todistuksen nojalla kuoleman:
Matt 5:19 Sentähden, joka purkaa yhdenkään näistä pienimmistä käskyistä ja sillä tavalla opettaa ihmisiä, se pitää pienimmäksi taivasten valtakunnassa kutsuttaman; mutta joka niitä noudattaa ja niin opettaa, se pitää kutsuttaman suureksi taivasten valtakunnassa.
20 Sillä minä sanon teille: ellei teidän vanhurskautenne ole paljoa suurempi kuin kirjanoppineiden ja fariseusten, niin te ette pääse taivasten valtakuntaan.
Jos joku ei noudata Mooseksen lakia, hän ei ole armon alla, ei Kristuksessa eikä vanhurskas.
Room 2:13 sillä eivät lain kuulijat ole vanhurskaita Jumalan edessä, vaan lain noudattajat vanhurskautetaan.
---
27 Ja luonnostaan ympärileikkaamaton, joka täyttää lain, on tuomitseva sinut, joka lainkirjaiminesi ja ympärileikkauksinesi olet lainrikkoja.Jos Mooseksen laki on kokonaan hyvä, niin en ymmärrä sitä, miksi kristityt eivät noudata sitä?
Enemmän tulisi totella Jumalaa kuin ihmisiä, joten siitä vain Moosesta noudattamaan, vaikka yhteiskunnan laki tuomitsee sen lain noudattajat rikoksista vankeuteen (kuolemantuomioiden täytäntöönpano yms.). - Anonyymi
"Uudessa liitossa lailla ei ole mitään tarkoitusta "
On tarkoitus.
Lain kautta tulee synnin tunto. Opettaa Paavali.
Uudestisyntynyt Jlan lapsi ei voi elää synnissä.
Lakia tarvitaan aina ihmisen koko iän muistuttamaan synnistä, ja ohjamaan Kristuksen ristin juurelle anteeksipyytämään. - Anonyymi
"Uudessa liitossa lailla ei ole mitään tarkoitusta eikä ole mitään sääntöjä, älä sitä tai älä tätä, vaan eletään Hengessä vapauden lain mukaan"
Niinpä.
Silloin Jeesus on kuskin paikalla ja ohjaa turvallisesti perille.
Noudattaen kaikkia sääntöjä.
Jeesushan ei tullut lakia kumoamaan - vaan täyttämään. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Uudessa liitossa lailla ei ole mitään tarkoitusta "
On tarkoitus.
Lain kautta tulee synnin tunto. Opettaa Paavali.
Uudestisyntynyt Jlan lapsi ei voi elää synnissä.
Lakia tarvitaan aina ihmisen koko iän muistuttamaan synnistä, ja ohjamaan Kristuksen ristin juurelle anteeksipyytämään.Mikä laki saa aikaan tunnon synneistä (todistaa ihmisen syylliseksi)?
Mooseksen lain 613 pikkutarkkaa käskyä vai kymmenen käskyn lain taulut ja niistä erityisesti kuusi viimeistä ihmisten välistä kanssakäymistä koskevat käskyt, jotka sisältyvät lähimmäisen rakastamisen käskyyn?
En ole koskaan tuntenut syyllisyyttä sapatin rikkomisesta tai sen vuoksi, että en ole kivittänyt ketään kuoliaaksi, vaikka Mooses niin käski tehdä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
---
27 Ja luonnostaan ympärileikkaamaton, joka täyttää lain, on tuomitseva sinut, joka lainkirjaiminesi ja ympärileikkauksinesi olet lainrikkoja.Jos haluaa kivittää ihmisiä, niin pitää liittyä Messiaaniseen seurakuntaan.
- Anonyymi
Naiset olivat miehen omaisuutta ja tyttäret isänsä kauppatavaraa. Miehen tuli maksaa neitsyestä morsiamen hinta eli myötäjäiset, jos mieli saada hänet vaimokseen. (2Moos 22:16-17) Miehen oli lupa pitää monia vaimoja, kunhan vain piti heistä huolta. (2Moos 21:10-11) Naisella ei saanut olla montaa miestä ja nainen tapettiin, jos makasi jonkun muun kuin oman miehensä kanssa. Mooseksen laki on kaksinaismoralistinen ja kohtelee miehiä paremmin kuin naisia.
Salomolla oli tuhat naista vaimona ja sivuvaimona; Daavidillakin monia. (1Kun 11 2Sam 3, 1Aik 3) Molemmat rikkoivat tässä Mooseksen lain käskyä vastaan. (5Moos 17:17) Salomo palveli epäjumalia, mutta häntä ei rangaistu kuolemalla, vaikka laki käski niin tehdä. (5Moos 7 ja 13) Daavid teki aviorikoksen Baatseban kanssa ja tapatti tämän miehen Uurian taistelussa viholliskansaa vastaan, mutta Jumala ei rangaissut häntä kuolemalla, vaan antoi anteeksi. (2Sam 11-12)Muut israelilaiset tapettiin samoista syistä ja pienemmistäkin rikkomuksista. (2Moos 20:10)- Anonyymi
"Daavid teki aviorikoksen Baatseban kanssa ja tapatti tämän miehen Uurian taistelussa viholliskansaa vastaan, mutta Jumala ei rangaissut häntä kuolemalla, vaan antoi anteeksi."
Kun lukee Daavista laajemmin, niin huomaa, että häntä rangaistiin varsin ankarasti.
Hänen neljä poikaansa kuoli hänen syntiensä takia. yhdestä tuli jopa vallananastaja, kun nousi isäänsä vastaan. Daavin ymmärsi tämän ja vaelsi nöyränä Jlan edessä. - Anonyymi
" Miehen tuli maksaa neitsyestä morsiamen hinta eli myötäjäiset, jos mieli saada hänet vaimokseen. (2Moos 22:16-17)"
Tämä voisi olla hyvä käytäntö nykyäänkin noudatettavaksi.
Antaisi paremmin vakautta avioliittoihin. - Anonyymi
"Miehen oli lupa pitää monia vaimoja, kunhan vain piti heistä huolta. (2Moos 21:10-11) "
Miehiä kuoli paljon sodissa ja muutoinkaan kaikki miehet eivät voineet mennä naimisiin.
Naisia oli siten paljon enemmän kuin miehiä.
Yksittäisellä naisella ei ollut paljoa vaihtoehtoja sen ajan yhteiskunnissa. Tämä Suomi on tässä suhteessa harvinainen poikkeus.
Oli sekä naisen että yhteisön etu, että kaikki naiset olivat vakiintuneita ja saivat turvatun elinpiirin ja perheen, jossa elää.
Onhan nykyäänkin maita, joissa on käyty sotaa 20 vuotta ja suurin osa miehistä on kuollut. Ja naisia on moninkertainen määrä miehiin verrattuna.
Näissä maissa, joissa ennen oli tiukka yksiavioisuus, käytäntö on muuttunut moniavioiseen suuntaan.
Kukapa hoitaa yksittäisten naisten eläkkeet, jos ei ole perhettä ja lapsia, jotka pitävät vanhana huolta jne. - Anonyymi
"Salomolla oli tuhat naista vaimona ja sivuvaimona; Daavidillakin monia. (1Kun 11 2Sam 3, 1Aik 3) Molemmat rikkoivat tässä Mooseksen lain käskyä vastaan. (5Moos 17:17) Salomo palveli epäjumalia, mutta häntä ei rangaistu kuolemalla, vaikka laki käski niin tehdä. (5Moos 7 ja 13"
Daavidilla ei vaimoja niin kovin montaa ollut.
Mutta Salomo repsahti pahan kerran. Korkeintaan kolmeen vuoteen ehtii kerran käymään jokaisen luona.
Eipä olllut kukaan, joka olisi kuninkaan oikeuteen haastanut.
Nykyäänkin se on vaikeaa, kuten eri maiden johtajien oikeuteen saattaminen osoittaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Daavid teki aviorikoksen Baatseban kanssa ja tapatti tämän miehen Uurian taistelussa viholliskansaa vastaan, mutta Jumala ei rangaissut häntä kuolemalla, vaan antoi anteeksi."
Kun lukee Daavista laajemmin, niin huomaa, että häntä rangaistiin varsin ankarasti.
Hänen neljä poikaansa kuoli hänen syntiensä takia. yhdestä tuli jopa vallananastaja, kun nousi isäänsä vastaan. Daavin ymmärsi tämän ja vaelsi nöyränä Jlan edessä.Onko oikein rankaista kuolemalla lapsia isän tekemän synnin vuoksi?
Jumala ei rankaise Raamatussa vain Daavidin poikia isien synneistä vaan koko ihmiskuntaa Aatamin synnistä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
" Miehen tuli maksaa neitsyestä morsiamen hinta eli myötäjäiset, jos mieli saada hänet vaimokseen. (2Moos 22:16-17)"
Antaisi paremmin vakautta avioliittoihin.Eikö olisi hienoa, jos Mooseksen laki olisi yhteiskunnan laki kokonaan?
Eikö se ole kristittyjen ihanne ja sen tulisi olla myös tavoite?
Vai eikö olekaan?
Miksi ei ole, jos Mooseksen laki on kokonaan niin hyvä ja täydellisen vanhurskas kuin väitätte? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Miehen oli lupa pitää monia vaimoja, kunhan vain piti heistä huolta. (2Moos 21:10-11) "
Miehiä kuoli paljon sodissa ja muutoinkaan kaikki miehet eivät voineet mennä naimisiin.
Yksittäisellä naisella ei ollut paljoa vaihtoehtoja sen ajan yhteiskunnissa. Tämä Suomi on tässä suhteessa harvinainen poikkeus.
Oli sekä naisen että yhteisön etu, että kaikki naiset olivat vakiintuneita ja saivat turvatun elinpiirin ja perheen, jossa elää.
Onhan nykyäänkin maita, joissa on käyty sotaa 20 vuotta ja suurin osa miehistä on kuollut. Ja naisia on moninkertainen määrä miehiin verrattuna.
Näissä maissa, joissa ennen oli tiukka yksiavioisuus, käytäntö on muuttunut moniavioiseen suuntaan.
Kukapa hoitaa yksittäisten naisten eläkkeet, jos ei ole perhettä ja lapsia, jotka pitävät vanhana huolta jne.Tuo on tosiaan yksi syy sille, miksi IHMISET säätivät lain, joka antaa miehille luvan pitää monia vaimoja. Miehiä ei riittänyt kaikille naisille vaimoksi asti. Samasta syystä yksi intialainen heimo on sallinut yhden naisen pitää aviomiehenä kahta veljestä: kaikille miehille ei riittänyt omaa vaimoa. Pitäisikö Kiinassa toimia nyt samoin?
Mitä mieltä olet siitä, että Salomolla oli tuhat vaimoa ja Daavidillakin monia? Siveätä ja hurskasta paneskella vuoroilloin eri naista? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Salomolla oli tuhat naista vaimona ja sivuvaimona; Daavidillakin monia. (1Kun 11 2Sam 3, 1Aik 3) Molemmat rikkoivat tässä Mooseksen lain käskyä vastaan. (5Moos 17:17) Salomo palveli epäjumalia, mutta häntä ei rangaistu kuolemalla, vaikka laki käski niin tehdä. (5Moos 7 ja 13"
Daavidilla ei vaimoja niin kovin montaa ollut.
Mutta Salomo repsahti pahan kerran. Korkeintaan kolmeen vuoteen ehtii kerran käymään jokaisen luona.
Eipä olllut kukaan, joka olisi kuninkaan oikeuteen haastanut.
Nykyäänkin se on vaikeaa, kuten eri maiden johtajien oikeuteen saattaminen osoittaa.Miten niin Daavidilla ei ollut "kovin montaa vaimoa"? Etkö ole lukenut Raamattua?
1.Aikakirja:
3:1 Nämä ovat ne Daavidin pojat, jotka syntyivät hänelle Hebronissa: esikoinen Amnon, jisreeliläisestä Ahinoamista; toinen Daniel, karmelilaisesta Abigailista;
3:2 kolmas Absalom, Maakan, Gesurin kuninkaan Talmain tyttären, poika; neljäs Adonia, Haggitin poika;
3:3 viides Sefatja, Abitalista; kuudes Jitream, hänen vaimostaan Eglasta.
3:4 Nämä kuusi syntyivät hänelle Hebronissa, jossa hän hallitsi seitsemän vuotta ja kuusi kuukautta. Mutta Jerusalemissa hän hallitsi kolmekymmentä kolme vuotta.
3:5 Ja nämä syntyivät hänelle Jerusalemissa: Simea, Soobab, Naatan ja Salomo, kaikkiaan neljä, Bat-Suuasta, Ammielin tyttärestä;
3:6 sitten Jibhar, Elisama, Elifelet,
3:7 Noogah, Nefeg, Jaafia,
3:8 Elisama, Eljada ja Elifelet; kaikkiaan yhdeksän.
3:9 Tässä ovat kaikki Daavidin pojat, lukuunottamatta sivuvaimojen poikia.
Tuossa on mainittu seitsemän vaimo ja sen lisäksi kuninkaalla oli sivuvaimoja, joiden lukumäärää ei mainita.
Kyllä niitä aika paljon oli ja seksiä eri naisen kanssa vaikka joka ilta, jos mieli teki.
Ei kovin siveää ja hurskasta kristittyjen arvojen mukaan, vai onko? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Antaisi paremmin vakautta avioliittoihin.Vai vielä vakautta? Useimmissa kulttuureissa naisen perhe maksaa myötäjäiset. Siitä seuraa, että p- aukiset miehet menevät myötäjäisten vuoksi naimisiin, ja lempaavat vaimon kadulle. Vaimon perheellä ei ole useinkaan rahaa haastaa miestä oikeuteen. Nuorikkoja on myös tapettu tämän myötäjäishuijauksen nimissä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kukapa hoitaa yksittäisten naisten eläkkeet, jos ei ole perhettä ja lapsia, jotka pitävät vanhana huolta jne."Tämä Suomi on tässä suhteessa harvinainen poikkeus."
Suomi ei ole suinkaan poikkeus.:) Esim. monissa Aasian maissa naiset ovat koulutetumpia ja paremmissa asemissa kuin miehet. Yhä useammat jäävät mieluummin sinkuksi, kuin avioituvat "alaspäin". Miehet hakevat postimyyntimorsiamia köyhistä maista ja joutuvat valitettavan usein huijatuksi. Näin oli jo 90-luvulla ja tahti on siitä varmasti vain kiihtynyt. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuo on tosiaan yksi syy sille, miksi IHMISET säätivät lain, joka antaa miehille luvan pitää monia vaimoja. Miehiä ei riittänyt kaikille naisille vaimoksi asti. Samasta syystä yksi intialainen heimo on sallinut yhden naisen pitää aviomiehenä kahta veljestä: kaikille miehille ei riittänyt omaa vaimoa. Pitäisikö Kiinassa toimia nyt samoin?
Mitä mieltä olet siitä, että Salomolla oli tuhat vaimoa ja Daavidillakin monia? Siveätä ja hurskasta paneskella vuoroilloin eri naista?Aasiassa on muutamia matriarkallisia heimoja, joilla on ns. kävelevä avioliitto (walking marriage). Naiset hallitsevat heimoa. Pariskunnat eivät asu yhdessä, vaan mies vierailee naisen talossa. Suhteet eivät ole kovin tiiviitä. Kävelevät aviomiehet saattavat vaihtua. Sitten on näitä heimoja, joissa naisella saattaa olla kaksi veljestä aviomiehinä. Tunsin ikäiseni naisen, jolla oli kaksi äitiä ja yksi isä. Äidit olivat sisaruksia.
- Anonyymi
Mooseksen lain keinot selvittää naisen neitsyys hääyönä ovat alkeelliset. Samoin keinot selvittää se, onko kyseessä väkisin makaaminen (raiskaus) vai yhteisestä halusta tapahtunut yhdyntä. Vain naisia rangaistiin esiaviollisesta seksistä jopa kuolemalla, mutta miehiä ei, elleivät nämä jääneet verekseltään kiinni raiskauksesta. (5Moos 22:13-29) Miehen oli lupa hylätä vaimonsa ja antaa hänelle erokirja, mutta nainen oli sidottu mieheensä kuolemaansa saakka. (5Moos 24:1-4)
Oma tytär oli lupa myydä orjaksi oman kansan miehelle, mutta hän ei päässyt vapaaksi niin kuin miesorjat sai vapaaksi päästää. (2Moos 21:7-11) Orjuus oli täysin hyväksyttyä ja Jumalan tahto vastoin nykyistä käsitystä ihmisarvosta ja oikeuksista. Orjaa oli lupa lyödä, eikä siitä rangaistu, jos tämä eli lyömisen jälkeen päivän tai pari. (2Moos 21:20-21) Se on hänen omaa rahaansa. Nykyiset lait eivät hyväksy orjuutta ja ihmiskauppaa, mutta Mooseksen laki hyväksyy.- Anonyymi
Annat väärän kuvan laista. Jumala on lunastanut omaksi juutalaiset ja vapauttanut heidät Egyptin orjuudesta. Sen takia Israelin kansaa ei saa myydä orjaksi. Israelin kansa on vapaa. Juutalaisia ei saa orjuuttaa.
3 Moos 25:
42 Kaikki israelilaiset ovat minun omaisuuttani. Minä toin heidät pois Egyptistä, ja siksi heitä ei saa myydä niin kuin orjia myydään.
43 Älä pane israelilaista orjantyöhön, vaan pelkää Jumalaasi. - Anonyymi
>>>Miehen oli lupa hylätä vaimonsa ja antaa hänelle erokirja, mutta nainen oli sidottu mieheensä kuolemaansa saakka. (5Moos 24:1-4)<<<
Tämä lupa on vain siinä tapauksessa, että vaimo on tehnyt huorin. Miehellä ei ole muusta syytä lupaa hylätä vaimoaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
>>>Miehen oli lupa hylätä vaimonsa ja antaa hänelle erokirja, mutta nainen oli sidottu mieheensä kuolemaansa saakka. (5Moos 24:1-4)<<<
Tämä lupa on vain siinä tapauksessa, että vaimo on tehnyt huorin. Miehellä ei ole muusta syytä lupaa hylätä vaimoaan.Älä puhu paskaa. Jos vaimo oli tehnyt huorin, niin hänet olisi tapettu sen sijaan, että hänelle olisi annettu erokirja ja päästetty toiselle miehelle vaimoksi.
.Mooseksen kirja:
20:10 Jos joku tekee aviorikoksen toisen miehen vaimon kanssa, jos hän tekee aviorikoksen lähimmäisensä vaimon kanssa, niin heidät, sekä avionrikkojamies että -nainen, rangaistakoon kuolemalla.
- Anonyymi
Laki on hyvä, laki on Pyhä ja evankeelinen. Juutalaiset pitivät Jeesusta sapatin kumoajana, syystä kun Jeesus paransi opetustensa ohella sapattisin sairaita. Jeesus ei kumonnut sapattia, vaan antoi ohjeita mitä on välttämättä tehtävä sapattisinkin.
Kymmenenkäskyn laki on voimassa myöskin Uudessaliitossa, myöskin sapatti mukaan lukien. Tämä on monille vaikea ymmärtää, sillä suurella osalla on vieläkin peite silmillä.
Katsoin TV seiskasta, kun helluntailaiset saarnaajat, käsittelivät Kolossalaiskirjettä. Niimpä heille tuli sanomisia sapatista, eräs heistä sanoi: Sapatti ei ole edes lauantai, ja monta muuta mainintaa.
Minä kyllä suuresti ihmettelin voiko vielä olla noin paksu peite helluntailaisilla silmillä.
Noinhan ei voi sanoa, että sapatti ei ole edes lauantai.
Mitä Jeesus joutuukaan sanomaan: Menkää pois minun edestäni te laittomuuden tekijät, minä en ole koskaan tuntenut teitä. Nyt helluntailaiset kiireesti parannusta tekemään !
1234567---- Anonyymi
Korjaan vielä: Eräs heitä sanoi: UUDENLIITON SAPATTI EI OLE EDES LAUANTAI.
1234567--- - Anonyymi
Sapattina on lupa tehdä aika paljon enemmänkin kuin vain parantaa sairaita. Yhteiskunta ei toimisi, elleivät ihmiset tekisi töitä monilla aloilla viikon jokaisena päivänä ja ympäri vuorokauden. Kun on käytössä vuorojärjestelmät ja nykyiset työaikasäännöt, niin jokainen saa lepoa yllin kyllin: jopa kaksi päivää viikossa. Pitäisi kai siirtyä yhteen lepopäivään, koska Jahve pihistelee niiden määrässä?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sapattina on lupa tehdä aika paljon enemmänkin kuin vain parantaa sairaita. Yhteiskunta ei toimisi, elleivät ihmiset tekisi töitä monilla aloilla viikon jokaisena päivänä ja ympäri vuorokauden. Kun on käytössä vuorojärjestelmät ja nykyiset työaikasäännöt, niin jokainen saa lepoa yllin kyllin: jopa kaksi päivää viikossa. Pitäisi kai siirtyä yhteen lepopäivään, koska Jahve pihistelee niiden määrässä?
Jumalan antama sapatti on pyhäpäivä. Sapatin yllä on pyhyys. On pakollisia töitä joita pitää tehdä sapattisin poliisit ja vartijat paikoillaan vuorollaan koska elämme maailmassa, jossa tehdään paljon laittomia tekoja. Ei se härkäkään joka sapatti kaivoon putoa. On töitä joissa vuorotellaan, ei ne aina kaikille joka sapatti tule.
Helluntailaisilla on rukoushuoneiden ovet tiukasti kiinni sapattisin, paitsi silloin kun on siivoustalkoot sapattisin, niin ovet ovat auki. Koska sapatti on Jumalan antama pyhäpäivä, se vaan ei maalliselle ihmiselle käy pyhäksi.
Täytyy syntyä uudesti ylhäältä, niin ymmärtää syvemmin.
Se vaan on totuus, että helluntailaisille ei käy Jumalan antama sapatti pyhäpäiväksi, tiedän sen koska kävin vuosikymmeniä sitten heidän kokouksissaan. Sama se on vapaakirkkosilla, samoin kuin Baptisteilla. Näissä kaikissa olen käynyt vuosikymmeniä sitten.
Tulinkin tässä kysyneeksi kun tapasin vanhan helluntailaisen, että missä mennään, jokos teillä on sapatti pyhänäpäivänä, hän vastastasi: Teillä adventisteilla se on lauantai meillä sunnuntai.
SAPATTI ON JUMALAN MERKKI.
1234567---
- Anonyymi
Mooseksen laissa käsketään tappaa tiettyjä käskyjä rikkovat ihmiset. Niiden käskyjen rikkominen ei ole edes syntiä nykyään elävien kristittyjen mielestä, joten miten ihmeessä he pitävät oikeutettuna tappamisen näistä syistä? Jos tappaminen on hyvä asia, niin miksi monet kristityt eivät olisi valmiit tappamaan, jos Mooseksen laki olisi yhteiskunnan laki? Israelissa tämä voisi olla ihan hyvin mahdollista, joten olisitko valmis noudattamaan sitä lakia kirjaimellisesti?
Jos Mooseksen lain kaikki käskyt ovat hyviä ja ovat hyvän ja oikeamielisen Jumalan ikuinen moraalilaki, niin miksi niitä ei noudateta kaikkina aikoina? Eikö kristittyjen jalo pyrkimys olisi saada kumottua nykyiset ihmisoikeuksia puoltavat lait ja korvata ne niitä paremmilla Mooseksen lain käskyillä, jos ne kerran parempia ovat?- Anonyymi
On turha yrittää kiemurrella pois sanomalla, että Mooseksen lain käskyt olivat parempia kuin joidenkin ympäröivien kansojen lait ja käskyt. Jos Mooseksen laki on hyvä ja oikeamielinen, niin sitä olisi hyvä noudattaa vielä tänä päivänä. Onko vai ei?
- Anonyymi
Mooseksen laissa on käsky viedä rikoksen tekijä tuomarin tutkittavaksi. Kenelläkään ei ole oikeutta surmata verekseltään kiinni jäänyt rikollinen. Oman käden oikeus on laissa kielletty.
Kuoleman tuomion antaminen edellyttää julkista oikeudenkäyntiä ja vähintään kahta todistajaa. Jos et ole esivallan asettama tuomari tai pyöveli, niin et saa surmata ketään. Jos Suomen käräjäoikeus ei anna kuolemantuomiota, niin seurakunta ei mahda asialla mitään. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mooseksen laissa on käsky viedä rikoksen tekijä tuomarin tutkittavaksi. Kenelläkään ei ole oikeutta surmata verekseltään kiinni jäänyt rikollinen. Oman käden oikeus on laissa kielletty.
Kuoleman tuomion antaminen edellyttää julkista oikeudenkäyntiä ja vähintään kahta todistajaa. Jos et ole esivallan asettama tuomari tai pyöveli, niin et saa surmata ketään. Jos Suomen käräjäoikeus ei anna kuolemantuomiota, niin seurakunta ei mahda asialla mitään.Suomeen pitää siis saada lainmuutos. Vanhat ihmisoikeuksia puoltavat lait on kumottava, koska ne ovat huonoja. Tilalle on otettava Mooseksen lain ihmisoikeuksia polkevat, sortoon, syrjintään, eriarvoiseen kohteluun, väkivaltaan, tappamiseen ja kansanmurhiin kehottavat lait.
Miksi kristityt eivät aja tätä muutosta läpi eduskunnassa? Enemmistö kuuluu vielä tällä vaalikaudella kristilliseen uskontokuntaan... - Anonyymi
Haukotus. Voi tätä uuslukutaidottomuutta!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
On turha yrittää kiemurrella pois sanomalla, että Mooseksen lain käskyt olivat parempia kuin joidenkin ympäröivien kansojen lait ja käskyt. Jos Mooseksen laki on hyvä ja oikeamielinen, niin sitä olisi hyvä noudattaa vielä tänä päivänä. Onko vai ei?
Älytöntä jankkausta. Israelilaisten ensimmäinen laki oli VALTION LAKI!!! Kuka aikuisen oikeasti kuvittelee, että suomalaisen pitäisi noudattaa tuhansia vuosia vanhaa valtion lakia?.:D Sen sijaan 10 käskyä muodostaa rungon ajattomille hyvän elämän ohjeille. Nehän kertovat miten eletään sovussa Jumalan ja ihmisten kanssa. Raamatun sanoma on eri asia kuin tarinat joiden kautta se kerrotaan. Keskustelu on surullinen esimerkki uuslukutaidottomuudesta ja lillukanvarsissa kahlaamisesta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Älytöntä jankkausta. Israelilaisten ensimmäinen laki oli VALTION LAKI!!! Kuka aikuisen oikeasti kuvittelee, että suomalaisen pitäisi noudattaa tuhansia vuosia vanhaa valtion lakia?.:D Sen sijaan 10 käskyä muodostaa rungon ajattomille hyvän elämän ohjeille. Nehän kertovat miten eletään sovussa Jumalan ja ihmisten kanssa. Raamatun sanoma on eri asia kuin tarinat joiden kautta se kerrotaan. Keskustelu on surullinen esimerkki uuslukutaidottomuudesta ja lillukanvarsissa kahlaamisesta.
Tarkoitatko valtion lailla sitä, että Jumala ei kertonut lain käskyjä Moosekselle ja Mooseksen lain käskyt eivät ole siten "Jumalan lakia"?
- Anonyymi
Ei meillä ole uudessa liitossa mitään käskyjä. Ei Mooseksen käskyjä eikä mitään muutakaan. Galatalaiskirje varoittaa siitä harhaopista jos ryhtyy lain kautta hakemaan pelastusta ja pitäytymään lakiin. Silloin Kristus on turhaan kuollut, silloin meille riittää se oma lain pitämisemme ja sillä kehuskelu. Mitään muuta emme tarvitse. Joskaan niin Raamattu ei lupaa meille pelastusta.
Jos korostamme lakia, joudumme hylkämään Raamatusta kaikki Pyhä Hengen ilmentymät sekä selittämää Pyhä Hengen jonain oppina, joka on jollain tavalla liittyvinään sapattiin vaikkei mitään yhteyttä siihen ei oikeasti ole.- Anonyymi
Olet väärässä. Käskyt kuuluvat uuteen liittoon ja niitä tulee noudattaa.
1.Tessalonikalaiskirje:
4:1 Sitten vielä, veljet, me pyydämme teitä ja kehoitamme Herrassa Jeesuksessa, että te, niinkuin olette meiltä oppineet, miten teidän tulee vaeltaa ja olla Jumalalle otolliset, niinkuin vaellattekin, siinä yhä enemmän varttuisitte.
4:2 Tiedättehän, mitkä käskyt me olemme Herran Jeesuksen kautta teille antaneet.
4:3 Sillä tämä on Jumalan tahto, teidän pyhityksenne, että kartatte haureutta,
4:4 että kukin teistä tietää ottaa oman vaimon pyhyydessä ja kunniassa,
4:5 ei himon kiihkossa niinkuin pakanat, jotka eivät Jumalaa tunne;
4:6 ettei kukaan sorra veljeänsä eikä tuota hänelle vahinkoa missään asiassa, sillä Herra on kaiken tämän kostaja, niinkuin myös ennen olemme teille sanoneet ja todistaneet.
4:7 Sillä ei Jumala ole kutsunut meitä saastaisuuteen, vaan pyhitykseen.
4:8 Sentähden, joka nämä hylkää, ei hylkää ihmistä, vaan Jumalan, joka myös antaa Pyhän Henkensä teihin.
4:9 Veljellisestä rakkaudesta ei ole tarvis teille kirjoittaa; sillä itse te olette Jumalalta oppineet rakastamaan toisianne;
4:10 niin te myös teette kaikkia veljiä kohtaan koko Makedoniassa. Mutta me kehoitamme teitä, veljet, siinä varttumaan yhä enemmän
4:11 ja katsomaan kunniaksenne, että elätte hiljaisuudessa ja toimitatte omia tehtäviänne ja teette työtä käsillänne, niinkuin olemme teitä käskeneet,
4:12 että vaelluksessanne olisitte säädylliset ulkopuolella olevia kohtaan ettekä olisi kenenkään avun tarpeessa.
Apostolien teot:
15:28 Sillä Pyhä Henki ja me olemme nähneet hyväksi, ettei teidän päällenne ole pantava enempää kuormaa kuin nämä välttämättömät:
15:29 että kartatte epäjumalille uhrattua ja verta ja lihaa, josta ei veri ole laskettu, ja haureutta. Jos te näitä vältätte, niin teidän käy hyvin. Jääkää hyvästi!"
1.Korinttolaiskirje:
7:19 Ei ympärileikkaus ole mitään, eikä ympärileikkaamattomuus ole mitään, vaan Jumalan käskyjen pitäminen.
2.Johanneksen kirje:
1:6 Ja tämä on rakkaus, että me vaellamme hänen käskyjensä mukaan. Tämä on käsky, että teidän, niinkuin olette alusta kuulleet, tulee siinä vaeltaa.
1.Johanneksen kirje:
2:3 Ja siitä me tiedämme hänet tuntevamme, että pidämme hänen käskynsä.
2:7 Rakkaani, en minä kirjoita teille uutta käskyä, vaan vanhan käskyn, joka teillä on alusta ollut; tämä vanha käsky on se sana, jonka te olette kuulleet.
2:8 Ja kuitenkin minä kirjoitan teille uuden käskyn, sen, mikä on totta hänessä ja teissä; sillä pimeys katoaa, ja totinen valkeus jo loistaa.
3:22 ja mitä ikinä anomme, sen me häneltä saamme, koska pidämme hänen käskynsä ja teemme sitä, mikä on hänelle otollista.
3:23 Ja tämä on hänen käskynsä, että meidän tulee uskoa hänen Poikansa Jeesuksen Kristuksen nimeen ja rakastaa toinen toistamme, niinkuin hän on meille käskyn antanut.
3:24 Ja joka pitää hänen käskynsä, se pysyy Jumalassa ja Jumala hänessä. Ja siitä me tiedämme hänen meissä pysyvän, siitä Hengestä, jonka hän on meille antanut.
5:3 Sillä rakkaus Jumalaan on se, että pidämme hänen käskynsä. Ja hänen käskynsä eivät ole raskaat;
2.Johanneksen kirje:
1:4 Minua on suuresti ilahuttanut, että olen lastesi joukossa havainnut olevan niitä, jotka totuudessa vaeltavat sen käskyn mukaan, jonka me olemme saaneet Isältä.
1:5 Ja nyt, rouva, minulla on sinulle pyyntö, ei niinkuin kirjoittaisin sinulle uuden käskyn, vaan minä kirjoitan sen, joka meillä alusta asti on ollut: että meidän tulee rakastaa toinen toistamme.
Galatalaiskirje:
5:13 Te olette näet kutsutut vapauteen, veljet; älkää vain salliko vapauden olla yllykkeeksi lihalle, vaan palvelkaa toisianne rakkaudessa.
5:14 Sillä kaikki laki on täytetty yhdessä käskysanassa, tässä: "Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi."
Jaakobin kirje:
2:8 Vaan jos täytätte kuninkaallisen lain Raamatun mukaan: "Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi", niin te hyvin teette;
2:9 mutta jos te henkilöön katsotte, niin teette syntiä, ja laki näyttää teille, että olette lainrikkojia.
2:10 Sillä joka pitää koko lain, mutta rikkoo yhtä kohtaa vastaan, se on syypää kaikissa kohdin.
2:11 Sillä hän, joka on sanonut: "Älä tee huorin", on myös sanonut: "Älä tapa"; jos et teekään huorin, mutta tapat, olet lainrikkoja.
2:12 Puhukaa niin ja tehkää niin kuin ne, jotka vapauden laki on tuomitseva.
2:13 Sillä tuomio on laupeudeton sille, joka ei ole laupeutta tehnyt; laupeudelle tuomio koituu kerskaukseksi.
2:14 Mitä hyötyä, veljeni, siitä on, jos joku sanoo itsellään olevan uskon, mutta hänellä ei ole tekoja? Ei kaiketi usko voi häntä pelastaa?
Käskyt kuuluvat uuteen liittoon, mutta mitkä käskyt? Etkö tiedä? - Anonyymi
Onneton yritys kiertää totuus kaukaa: että Mooseksen laki käskyineen on paljon huonompi kuin nykyiset lait ja käskyt, joita jopa kristityt mieluummin noudattavat, sen sijaan, että pyrkisivät kumoamaan ne, ja vaatisivat Mooseksen lain käyttöön ottoa.
Jotakin järkeä osalla kristityistä sentään... - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onneton yritys kiertää totuus kaukaa: että Mooseksen laki käskyineen on paljon huonompi kuin nykyiset lait ja käskyt, joita jopa kristityt mieluummin noudattavat, sen sijaan, että pyrkisivät kumoamaan ne, ja vaatisivat Mooseksen lain käyttöön ottoa.
Jotakin järkeä osalla kristityistä sentään...Mooseksen laki on hyvä laki.
5 Moos 4:
5 "Minä opetan teille lain käskyt ja säädökset, kuten Herra, minun Jumalani, käski minun tehdä. Teidän tulee noudattaa niitä siinä maassa, jonka nyt menette ottamaan haltuunne.
6 Noudattakaa niitä ja pitäkää ne, sillä ne ovat muiden kansojen silmissä osoitus teidän viisaudestanne ja ymmärryksestänne. Nämä lait kuullessaan kaikki sanovat: 'Miten viisas ja ymmärtäväinen tuo suuri kansa onkaan.'
7 Minkä muun suurenkaan kansan jumalat ovat yhtä lähellä omaa kansaansa kuin Herra, meidän Jumalamme? Hän on meitä lähellä aina, kun me häntä rukoilemme.
8 Onko millään muulla suurellakaan kansalla yhtä oikeudenmukaiset käskyt ja säädökset kuin tämä laki, jonka minä teille tänään annan?
- Anonyymi
Jos joku rikkoo näitä seuraavia Mooseksen lain käskyjä, niin hänet tulee hävittää kansasta eli tappaa:
jos joku kerää puita sapattina (4Moos 15:32-36)
jos joku sytyttää tulen sapattina (2Moos 35:3)
jos joku tekee kotiaskareita sapattina (2Moos 31:14-15)
jos joku ostaa tai myy jotakin sapattina (2Moos 31:14-15)
jos joku rikkoo sapatin tavalla tai toisella (2Moos 31:14-15)
jos aviopari harjoittaa yhdyntää kuukautisten aikana (3Moos 20:18)
jos oma poika on irstailija tai juomari (5Moos 21:18-21)
jos joku tekee aviorikoksen (3Moos 20:10)
jos mies yhtyy mieheen tai eläimeen (3Moos 18:22-23; 20:13-16)
jos olet syntynyt väärään kansaan (Israelin viholliset) (1Sam 15:1-3; 4Moos 31:2ss.)
jos joku kansan jäsen palvelee epäjumalia ja on siis vääräuskoinen (2Moos 32:19-28; 5Moos 13:6-18)
jos joku profetoi väärin (5Moos 13:1-5; 18:20)
jos joku viettelee muita toisiin uskontoihin tai kehottaa luopumaan Herrasta (5Moos 13:6-18)
jos joku on velho tai noitanainen (2Moos 10:10-11; 22:18)
jos joku rukoilee vainajahenkiä (3Moos 18:10-11)
jos ihmisessä on vainaja- tai tietäjähenki (3Moos 20:27)
jos joku syö hapanta happamattoman leivän juhlan aikana (2Moos 12:15, 19)
jos joku ei vietä pääsiäistä, vaikka siihen olisi mahdollisuus (4Moos 9:13)
jos joku kansan keskellä ei ole ympärileikattu (1Moos 17:14)
jos joku valmistaa pyhää voiteluöljyä tai suitsutusta luvatta tai käyttää sitä käskyn vastaisella tavalla (2Moos 30:23-33)
jos joku syö yhteysuhriteuraan lihaa saastaisena (on esim. koskettanut kuollutta tai pitalista) (3Moos 7:20-21)
jos joku syö uhrieläimen rasvaa tai verta (3Moos 7:25-27)
jos joku rikkoo jotakin eläinuhriin liittyvää käskyä (3Moos 17:1-9; 19:5-8)
jos joku syyllistyy sukurutsaan ja makaa vaikkapa miniänsä tai veljensä vaimon kanssa (3Moos 18:6-18)
jos joku lähestyy pyhiä uhrilahjoja saastuneena (rituaalisesti epäpuhtaana) (3Moos 22:3)
jos joku tekee työtä tai kotiaskareita tai ei paastoa suurena sovituspäivänä (3Moos 23:27-32)
jos joku koskettaa kuolleeseen ja saastuttaa itsensä, mutta ei pese itseään ja puhdistaudu lain käskyjen mukaan (4Moos 19:13-20)
jos uskonnollisiin rituaaleihin, puhtauteen tai uhraamiseen liittyviä käskyjä rikotaan tahallaan, niin siitä rangaistaan kuolemalla, tahattoman rikkeen saa anteeksi, kun vain uhraa eläimiä sovitukseksi Jahvelle (4Moos 15:22-31)
Tässä eivät olleet edes kaikki ne väärämieliset käskyt, joiden rikkomisesta Mooses on säätänyt rangaistukseksi kuoleman. Hyväksytkö tappamisen Mooseksen lain käskyjen mukaan? Entä ihmisten eriarvoisen kohtelun, syrjinnän, sortamisen ja väkivallan? (ruhje ruhjeesta, silmä silmästä, hammas hampaasta, 3. Moos. 24:19-20)- Anonyymi
Ovatko kaikki Mooseksen lain käskyt hyviä sinun mielestäsi? Jos ovat, niin sitten niiden noudattaminen on hyvää kaikkina aikoina. Ei ole mitään syytä rikkoa niitä käskyjä vastaan uuden liiton aikana, jos ne käskyt ovat hyviä. Rangaistusmääräyksiä olisi hyvä noudattaa ja korvat nykyiset lait Mooseksen lailla.
Miksi kristityt eivät vaadi tätä, jos kerran pitävät Mooseksen lakia parempana kuin nykyisiä lakeja?
Vai pettävätkö he itseään ja sanovat Mooseksen lain huonoja käskyjä hyviksi vain sen vuoksi, että heidät on aivopesty uskomaan niin? Heidän oma oikeustajunsa tuomitsee nuo käskyt huonoiksi ja Jumalan teot Raamatussa pahoiksi, mutta he eivät uskalla sanoa sitä ääneen ja tunnustaa, että heidän oikeustajunsa ja moraalinsa on parempi kuin Raamatun kirjoittajilla.
Minä uskallan ja niin uskaltavat kaikki muutkin ihmiset, joiden ajatuksia ja mieliä sokea usko ei ole pimittänyt. Jos oikeustajusi ja käytöksesi (moraali: tavat ja teot) on yhtään parempi kuin Raamatun kirjoittajilla ja kirjoitusten kuvaamalla jumalalla, niin tuomitset Mooseksen lain ja Vanhan testamentin huonot käskyt pahoina. Muussa tapauksessa osoitat olevasi yhtä paha ihminen kuin Raamatun kirjoittajat tältä osin ovat. Olet yhtä paha kuin Israelin heimojumala, Jahve. - Anonyymi
Jos Mooseksen laki on hyvä ja parempi kuin nykyiset ihmisoikeuksia puoltavat lait, niin miksi kristityt eivät aja läpi lainmuutosta? Korvataan huonot inhimilliset lait ja otetaan tilalle epäinhimillisen raaka ja sadistinen Mooseksen laki käskyineen?
- Anonyymi
Eikö elämässä ole muuta sisältöä kuin jankata ikivanhasta Israelin valtiolle annetusta laista ja järjestyssäännöistä??? En ole 50 vuoteen kuullut yhdenkään uskovaisen ajattelevan, että Israelin ensimmäisen valtion laki koskisi muuta kuin sen ajan israelilaisia. Saattoi olla hyvä laki aikanaan. Ei varmasti huonompi kuin naapurikansojenkaan lait. Historiallisia tapahtumia ja järjestelmiä ei voi verrata tähän aikaan. Siinä ei ole logiikan häivääkään.
- Anonyymi
Tästä pääsemmekin tärkeään kysymykseen ja sen vastaukseen:
Onko Raamatun jumala hyvä vai paha? - Anonyymi
Kertakaikkiaan täysin barbaarista. Moosestahan ei muuten todennäköisesti koskaan ollut edes olemassa, satunnaisten hörhöjen keksintöjä nuo pervot lait siis.
- Anonyymi
Äläs nyt!
Kristittyjen uskovien mielestä Mooseksen lain kaikki käskyt ovat hyviä ja nykyiset lait olisikin sen vuoksi syytä korvata niillä käskyillä.
- Anonyymi
Mooseksen laki on uuden liiton laki, joka velvoittaa jokaista kristtyä. Jeesus käski opettaa Mooseksen lakia seurakunnalle. Harva niin tekee, minkä vuoksi vain harva opettaja pelastuu.
---
27 Ja luonnostaan ympärileikkaamaton, joka täyttää lain, on tuomitseva sinut, joka lainkirjaiminesi ja ympärileikkauksinesi olet lainrikkoja.- Anonyymi
Judaismi eli toraismi on täyttä totta tämän päivän Suomessa. Palstoilla kirjoitteli vielä muutama vuosi sitten kristitty toraisti, joka uhkasi ottaa kotonaan käyttöön Mooseksen lain kivitystuomiot. Sellaiselta pitäisi viedä saunan kiuaskivet pois, ennen kuin tosissaan tappaa jonkun sapatin rikkojan tai juomarin ja irstailijan..
- Anonyymi
Jos haluat kivittää ihmisiä, niin sinun on liityttävä Messiaaniseen seurakuntaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos haluat kivittää ihmisiä, niin sinun on liityttävä Messiaaniseen seurakuntaan.
Sinun kommenttisi on jumalatonta vinoilua.
Kuoleman tuomion antaminen edellyttää julkista oikeudenkäyntiä ja vähintään kahta todistajaa. Jos et ole esivallan asettama tuomari tai pyöveli, niin et saa surmata ketään. Jos Suomen käräjäoikeus ei anna kuolemantuomiota, niin seurakunta ei mahda asialle mitään. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kuoleman tuomion antaminen edellyttää julkista oikeudenkäyntiä ja vähintään kahta todistajaa. Jos et ole esivallan asettama tuomari tai pyöveli, niin et saa surmata ketään. Jos Suomen käräjäoikeus ei anna kuolemantuomiota, niin seurakunta ei mahda asialle mitään.Jos Mooseksen laki on parempi kuin ihmisoikeuksia puoltavat nykyiset lait, niin kristittyjen pitäisi silloin vaatia nykyiset lait kumottaviksi ja korvattavaksi Mooseksen lailla.
Miksi kukaan ei toimi sen mukaan, mikä hänen uskonsa mukaan olisi parasta koko ihmiskunnalle?
Miksi eriuskoisten ihmisten kivittäminen ja syntiin hairahtuneiden polttaminen on niin vastenmielinen ajatus jopa kristittyjen mielestä, jos ne rangaistukset ovat kuitenkin hyviä ja Jumalan säätämään ikuiseen moraalilakiin kuuluvia? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Judaismi eli toraismi on täyttä totta tämän päivän Suomessa. Palstoilla kirjoitteli vielä muutama vuosi sitten kristitty toraisti, joka uhkasi ottaa kotonaan käyttöön Mooseksen lain kivitystuomiot. Sellaiselta pitäisi viedä saunan kiuaskivet pois, ennen kuin tosissaan tappaa jonkun sapatin rikkojan tai juomarin ja irstailijan..
>>Judaismi eli toraismi on täyttä totta tämän päivän Suomessa.<<
Paavali oli uuden liiton messiaaninen judaisti ja toraisti. Jos sinä et halua ottaa Paavalista esimerkkiä, niin saat varman tuomion kadotukseen. Messiaaniset juutaliaiset ovat vanhurskaita kristittyjä, jota elävät uudessa liitossa Herran Jeesuksen kanssa. Laittomuuden tekijät saavat tuomion tuliseen järveen.
Ap.t 25:8 sillä Paavali torjui syytökset ja sanoi: "Minä en ole mitään rikkonut juutalaisten lakia enkä pyhäkköä enkä keisaria vastaan".
Ap.t 24:14 Mutta sen minä sinulle tunnustan, että kuljen sitä tietä, jota he sanovat lahkoksi, ja näin palvelen isieni Jumalaa: kaiken sen, mitä laissa ja profeettojen kirjoissa sanotaan, minä uskon,
Ap.t 28:23 Aamuvarhaisesta iltamyöhään Paavali todisti heille Jumalan valtakunnasta ja selitti sitä. Mooseksen lakiin ja profeettoihin vedoten hän yritti taivuttaa heidät uskomaan Jeesukseen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kuoleman tuomion antaminen edellyttää julkista oikeudenkäyntiä ja vähintään kahta todistajaa. Jos et ole esivallan asettama tuomari tai pyöveli, niin et saa surmata ketään. Jos Suomen käräjäoikeus ei anna kuolemantuomiota, niin seurakunta ei mahda asialle mitään.Messiaanisten opissa on samoja piirteitä tappamisen suhteen kuin muslimeilla.
Onneksi Suomen laki suojelee. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kuoleman tuomion antaminen edellyttää julkista oikeudenkäyntiä ja vähintään kahta todistajaa. Jos et ole esivallan asettama tuomari tai pyöveli, niin et saa surmata ketään. Jos Suomen käräjäoikeus ei anna kuolemantuomiota, niin seurakunta ei mahda asialle mitään.Messiaaniset uhraisi eläinuhreja, jos tuleva Jerusalemin temppelin olisi pystyssä.
Mitä syntejä te sovitatte eläinuhreilla?
Eikö teille Jeesuksen uhri riitä?
- Anonyymi
Mooseksen laki oli suurilta osaltaan sen ajan tapoja ja käytäntöjä. Mooseksen lain antoi Mooses ja hänen lisäkseen lain sisältöön vaikuttivat israelaisten vanhimmat.
Lain tärkein tehtävä oli säilyttää tietämys ainoasta Jumalasta, Abarahamin Jumalasta. Israelin säilyminen omana kansana, omassa valtiossa oli välttämätöntä, jotta Messiasta koskevat profetiat voisivat täyttyä. Minenomaan laki takasi israelaisten säilymisen yhtenä kansana. Lain periaatteena yksi kansa ja yhdenlaiset tavat.- Anonyymi
Olet väärässä. Mooseksen lain antoi Jumala. Mooses oli vain välittäjä kansan ja Jumalan välillä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olet väärässä. Mooseksen lain antoi Jumala. Mooses oli vain välittäjä kansan ja Jumalan välillä.
Et ole lukenut Jeesuksen omia sanoja.
Hän vastasi ja sanoi heille:
"Mitä Mooses on teille säätänyt?"
"Eikö Mooses ole antanut teille lakia?"
"Teidän sydämenne kovuuden tähden Mooses salli teidän hyljätä vaimonne, mutta alusta ei niin ollut. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Et ole lukenut Jeesuksen omia sanoja.
Hän vastasi ja sanoi heille:
"Mitä Mooses on teille säätänyt?"
"Eikö Mooses ole antanut teille lakia?"
"Teidän sydämenne kovuuden tähden Mooses salli teidän hyljätä vaimonne, mutta alusta ei niin ollut.Sinä otat jakee irti asiayhteydestä. Mooses antoi kansalle sen lain, minkä Jumala oli ensin antanut Moosekselle, jotta hän opettaisi sen kansalle. Mooses ei ole säätnyt mitään lakia, vaan ainoastaan ilmoittanut kansalle sen, mitä Jumala on laiksi säätänyt.
3 Moos 19:
1 Herra sanoi Moosekselle:
2 "Sano Israelin kansalle: Olkaa pyhät, sillä minä, Herra, teidän Jumalanne, olen pyhä.
3 "Jokainen teistä kunnioittakoon äitiään ja isäänsä. Pitäkää kunniassa sapatti ja määräykset, jotka olen siitä antanut. Minä olen Herra, teidän Jumalanne.
4 Älkää kääntykö seuraamaan epäjumalia älkääkä valako itsellenne jumalankuvia. Minä olen Herra, teidän Jumalanne.
---
37 Sen tähden noudattakaa kaikkia minun lakejani ja käskyjäni ja täyttäkää ne. Minä olen Herra."
- Anonyymi
Kukaan teistä ei täytä Mooseksen lakia.
Voit ilmoittautua täällä, jos täytät lain.- Anonyymi
Minä täytän lain. Olen tehnyt parannuksen uskossa Jeesukseen Krsitukseen.
Paavalin mukaan on olemassa uskovia, jotka ovat täyttäneet lain ja tulevat viimeisenä päivänä tuomitsemaan ne, jotka eivät halunneet noudattaa lakia. Paavali tietää sinua paremmin, miten asia on!
"Ja luonnostaan ympärileikkaamaton, joka täyttää lain, on tuomitseva sinut, joka lainkirjaiminesi ja ympärileikkauksinesi olet lainrikkoja."
- Room 2:27
Raamatun mukaan Mooseksen lain pystyy täyttämään.
"Sillä tämä käsky, jonka minä tänä päivänä sinulle annan, ei ole sinulle vaikea täyttää eikä liian kaukana. Se ei ole taivaassa, eikä sinun tarvitse sanoa: 'Kuka nousisi meidän puolestamme taivaaseen noutamaan sen meille ja julistaisi sen meille, että me sen täyttäisimme?' Se ei ole meren takana, eikä sinun tarvitse sanoa: 'Kuka menisi meidän puolestamme meren taakse noutamaan sen meille ja julistaisi sen meille, että me sen täyttäisimme?' Vaan sana on sinua aivan lähellä, sinun suussasi ja sydämessäsi, niin että voit sen täyttää."
- 5 Moos 30:11-14 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Paavalin mukaan on olemassa uskovia, jotka ovat täyttäneet lain ja tulevat viimeisenä päivänä tuomitsemaan ne, jotka eivät halunneet noudattaa lakia. Paavali tietää sinua paremmin, miten asia on!
"Ja luonnostaan ympärileikkaamaton, joka täyttää lain, on tuomitseva sinut, joka lainkirjaiminesi ja ympärileikkauksinesi olet lainrikkoja."
"Sillä tämä käsky, jonka minä tänä päivänä sinulle annan, ei ole sinulle vaikea täyttää eikä liian kaukana. Se ei ole taivaassa, eikä sinun tarvitse sanoa: 'Kuka nousisi meidän puolestamme taivaaseen noutamaan sen meille ja julistaisi sen meille, että me sen täyttäisimme?' Se ei ole meren takana, eikä sinun tarvitse sanoa: 'Kuka menisi meidän puolestamme meren taakse noutamaan sen meille ja julistaisi sen meille, että me sen täyttäisimme?' Vaan sana on sinua aivan lähellä, sinun suussasi ja sydämessäsi, niin että voit sen täyttää."
- 5 Moos 30:11-14Valhemessiaaninenolet satoja kertoja postannut jakeen "luonnostaan ympärileikkaamaton, joka täyttää lain" yksikään ympärileikkaamaton, et edes sinä kaikesta ulkokultaisuudestasi huolimatta, ei pysty täyttämään Mooseksen lakia.
Mooseksen laissa on määräyksiä, joita pitää noudattaa, jotta voi täyttää lain; esimerkiksi käsky pääsiäisen vietosta. "Mutta yksikään ympärileikkaamaton älköön siitä syökö."
Ainoastaan ympärileikatut saattoivat viettää pääsiäistä ja täyttää näin pääsiäistä koskevan käskyn.
Laki, minkä ihminen Raamatun mukaan voi täyttää, on Kristuksen laki. Kantakaa toistenne kuormia, ja niin te täytätte Kristuksen lain.
Mutta yksikään ihminen, ei edes ympärileikattu, pysty täyttämään lakia.
"ettei mikään liha tule hänen edessään vanhurskaaksi lain teoista".
"Eikö Mooses ole antanut teille lakia? Ja kukaan teistä ei lakia täytä."
"Sillä joka pitää koko lain, mutta rikkoo yhtä kohtaa vastaan, se on syypää kaikissa kohdin". - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
- 5 Moos 30:11-14Uskoontullut ihminen on pyhä, koska hän on saanut Jumalan lahjoittaman JUMALAN LAHJAVANHURKAUDEN. Vain pyhät pääsevät taivaaseen.
Messiaaniset väittävät täyttävänsä Mooseksen lain aivan omin voimin. Tämä on valhetta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Uskoontullut ihminen on pyhä, koska hän on saanut Jumalan lahjoittaman JUMALAN LAHJAVANHURKAUDEN. Vain pyhät pääsevät taivaaseen.
Messiaaniset väittävät täyttävänsä Mooseksen lain aivan omin voimin. Tämä on valhetta.Lahjavanhurskautta ei saa pitää, jos ei ala noudattaa lakia. Lahja tarkoittaa sitä, ettei syntien sovittamisesta tarvitse maksaa rahaa, mutta se ei tarkoita sitä, etteikö tarvitsisi tehdä parannusta. Jos joku ei tee parannusta ja ala noudattaa lakia uskossa Jeesukseen Kristukseen, hän ei ole vanhurskas eikä saa myöskään lahjaksi vanhurskautta.
Room 2:12 Ne, jotka ovat tehneet syntiä lakia tuntematta, myös tuhoutuvat laista riippumatta. Ne taas, jotka ovat lain tuntien tehneet syntiä, myös tuomitaan lain nojalla.
13 Ei Jumala hyväksy vanhurskaiksi niitä, jotka vain kuulevat lain sanoja, vaan vanhurskaiksi julistetaan ne, jotka myös noudattavat lakia.
Jaak 2:24 Näette siis, että ihminen osoittautuu vanhurskaaksi tekojen, ei yksistään uskon perusteella. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Valhemessiaaninenolet satoja kertoja postannut jakeen "luonnostaan ympärileikkaamaton, joka täyttää lain" yksikään ympärileikkaamaton, et edes sinä kaikesta ulkokultaisuudestasi huolimatta, ei pysty täyttämään Mooseksen lakia.
Mooseksen laissa on määräyksiä, joita pitää noudattaa, jotta voi täyttää lain; esimerkiksi käsky pääsiäisen vietosta. "Mutta yksikään ympärileikkaamaton älköön siitä syökö."
Ainoastaan ympärileikatut saattoivat viettää pääsiäistä ja täyttää näin pääsiäistä koskevan käskyn.
Laki, minkä ihminen Raamatun mukaan voi täyttää, on Kristuksen laki. Kantakaa toistenne kuormia, ja niin te täytätte Kristuksen lain.
Mutta yksikään ihminen, ei edes ympärileikattu, pysty täyttämään lakia.
"ettei mikään liha tule hänen edessään vanhurskaaksi lain teoista".
"Eikö Mooses ole antanut teille lakia? Ja kukaan teistä ei lakia täytä."
"Sillä joka pitää koko lain, mutta rikkoo yhtä kohtaa vastaan, se on syypää kaikissa kohdin".>> yksikään ympärileikkaamaton, et edes sinä kaikesta ulkokultaisuudestasi huolimatta, ei pysty täyttämään Mooseksen lakia.<<
Ei pidä paikkansa. Laki ei määrää ympärileikkaamaan ulkomailla asuvia pakanauskovia. Sen takia ympärileikkaamattomat pystyvät täyttämään lain, muten Paavali myös sanoi.
Room 2:27 Ja luonnostaan ympärileikkaamaton, joka täyttää lain, on tuomitseva sinut, joka lainkirjaiminesi ja ympärileikkauksinesi olet lainrikkoja.
- Anonyymi
Kait järkeväkin uskova ymmärtää, että Paavali eli aikakautena jolloin sen ajan uskovatkin eli pitkälti juutalaisten lakien ja säädösten mukaan. Muutenhan ei olisi tarvinnut kiistellä ympärileikkauksesta, jossa Paavali kuitenkin kääntyi kannattamaan Raamatun tiedon valossa ettei pakanoiden tarvitse sitä tehdä. Sillä on sellaisetkin seikat, että ymmärtäväisenä ihmisenä Paavali tai kristinuskon luojat tajusivat, että ympärileikkaus säännös olisi vähentänyt käännynnäisiä dramaattisesti, Kristinusko ei olisi saanut jalansijaa.
Nykyihmiselle Mooseksen lait on vaikeita toteutettaviksi, siksi uskovat heittävät ne romukoppaan, vaikka niitä ei ole lupa kumota Raamatun mukaan.
LS- Anonyymi
Lain kiivailijat noudattvat siis koko Mooseksen lakia? Vaikkapa tätä käskyä: "Älä sääli häntä: henki hengestä, silmä silmästä, hammas hampaasta, käsi kädestä, jalka jalasta."
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lain kiivailijat noudattvat siis koko Mooseksen lakia? Vaikkapa tätä käskyä: "Älä sääli häntä: henki hengestä, silmä silmästä, hammas hampaasta, käsi kädestä, jalka jalasta."
Voiko siitä itse karsia mieltymyksensä mukaan. Jos noudattaa mooseksen lakia, varmaan noudattaa kaikkia kohtia siitä? Tietenkin on yksilön vapaus noudattaa mitä itse haluaa, mutta ei pidä silloin vaatia muilta, jos ei itse noudata koko lakia.
LS - Anonyymi
Nykyihmiselle Mooseksen lait on vaikeita toteutettaviksi, siksi uskovat heittävät ne romukoppaan, vaikka niitä ei ole lupa kumota Raamatun mukaan."
Ei ihme, että uskovaiset ovat sekaisin. Ei eroteta edes Israelin VALTION LAKIA Jumalan moraalisesta laista? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nykyihmiselle Mooseksen lait on vaikeita toteutettaviksi, siksi uskovat heittävät ne romukoppaan, vaikka niitä ei ole lupa kumota Raamatun mukaan."
Ei ihme, että uskovaiset ovat sekaisin. Ei eroteta edes Israelin VALTION LAKIA Jumalan moraalisesta laista?Mooseksen laki on helppo noudattaa ja kevyt taakka.
1 Joh 5:3 Sitähän Jumalan rakastaminen on, että pidämme hänen käskynsä, eivätkä ne ole raskaita noudattaa.
- Anonyymi
On yrityksiä tulkita Raamattua niin, että Jeesus ja Paavali eivät olisi pitäneet Vanhan testamentin Jahvea samana kuin Jeesuksen Kristuksen Isä ja Jumala uuden liiton puolella on. Tästä on mielenkiintoinen artikkeli tuolla:
https://jumalanvaltakuntablog.wordpress.com/2021/01/05/onko-raamatun-jumala-hyva-vai-paha/
Lue myös tuolta luku "Onko Vanhan testamentin Jahve eri Jumala kuin Jeesuksen kristuksen Isä?"
https://jumalanvaltakuntablog.wordpress.com/2021/01/02/neitseesta-syntyminen-ja-kolminaisuusoppi/
Mitä mieltä olette?
Oliko Markion oikeassa?
Totta on ainakin se, että Paavali asettaa Mooseksen ja Kristuksen toisiaan vastaan opettaessaan uskon kautta vanhurskaaksi tulemista ja
Jeesus asettuu monta kertaa Mooseksen lakia vastaan ja melkeinpä kieltää sen noudattamisen (Matt 5:33-48; 7:1 ja 24:1-12).- Anonyymi
>>Vanhan testamentin Jahvea <<
JHVH:ta ei vokalisoida Jahve vaan Jehova.
JHVH:ssa on kolme vokaalia. Jahvessa on vain kaksi vokaalia, joten se ei tule kyseeseen. Jehovassa on vaadittavat neljä vokaalia.
Kieliopin mukaan JHVH:ssa konsonanttien H ja V väliin tulee vokaali O, joten Jahve ei tule kyseeseen senkään takia, mutta Jehova tulee. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
>>Vanhan testamentin Jahvea <<
JHVH:ta ei vokalisoida Jahve vaan Jehova.
JHVH:ssa on kolme vokaalia. Jahvessa on vain kaksi vokaalia, joten se ei tule kyseeseen. Jehovassa on vaadittavat neljä vokaalia.
Kieliopin mukaan JHVH:ssa konsonanttien H ja V väliin tulee vokaali O, joten Jahve ei tule kyseeseen senkään takia, mutta Jehova tulee.Jahuvah on oikea tapa lausua tuo pyhä nimi.
Jos joku lausuu sen väärin, niin mörökölli vieköön!
- Anonyymi
Matt.5:18 Sillä totisesti minä nanon teille: kunnes taivas ja maa katoavat, ei laista katoa pieninkään kurjain, ei ainoakaan piirto, ennenkuin kaikki on tapahtunut. Matt.24:34-35 Totisesti minä sanon teille: tämä sukupolvi ei katoa, ennenkuin kaikki nämä tapahtuvat. Taivas ja maa katoavat, mutta minun sanani eivät koskaan katoa. Mark.13:31-32 Totisesti minä sanon teille: tämä sukupolvi ei katoa, ennenkuin nämä kaikki tapahtuvat. Taivas ja maa katoavat, mutta minun sanani eivät katoa. Luuk.16:17 Mutta ennemmin taivas ja maa katoavat, kuin yksikään lain piirto häviää. Luuk.21:33 Taivas ja maa katoavat, mutta minun sanani eivät katoa. Ps.102:27
- Anonyymi
Saarn.1:4 Sukupolvi menee, sukupolvi tulee, mutta maa pysyy iäti. Alaviitteet: Ps.104:5. 119:90. Saarn.3:14 Minä tulin tietämään, että kaikki, mitä Jumala tekee, pysyy iäti. Ei ole siihen lisäämistä eikä siitä vähentämistä. Ja Jumala on sen niin tehnyt, että häntä peljättäisiin. Jes.46:10 Minä ilmoitan alusta asti, mitä tuleva on, ammoisia aikoja ennen, mitä ei vielä ole tapahtunut; minä sanon: minun neuvoni pysyy, kaiken, mitä tahdon, minä teen. Jes.42:9
- Anonyymi
Mooseksen laki on uuden liiton laki, joka velvoittaa jokaista kristtyä. Jeesus käski opettaa Mooseksen lakia seurakunnalle. Harva niin tekee, minkä vuoksi vain harva opettaja pelastuu.
---
27 Ja luonnostaan ympärileikkaamaton, joka täyttää lain, on tuomitseva sinut, joka lainkirjaiminesi ja ympärileikkauksinesi olet lainrikkoja. - Anonyymi
Kyllä ihmisen oikeustaju on vääristynyt ja moraali (käytös ja tavat) huono, jos pitää hyvänä Mooseksen lain kaikkia käskyjä.
Denialismia on yrittää vältellä ottamasta kantaa Raamatun kirjoittajien oikeustajuun ja moraaliin. Se on sama kuin hyväksyä hyvinä ne hirveät teot ja käskyt, joita siellä on.
Pahinta on silti sanoa "hyvää pahaksi" ja "pahaa hyväksi": ihmisoikeuksien julistusta pahaksi ja Mooseksen lakia hyväksi - nämä ovat nimittäin toinen toisensa kumoavia.
Kumpaa kannatat?- Anonyymi
Mooseksen laissa on käsky:
Älkää lisätkö mitään siihen, mitä minä teille määrään, älkääkä ottako siitä mitään pois, vaan noudattakaa Herran, teidän Jumalanne, käskyjä, jotka minä teille annan. Toisin sanonen Mooseksen laki on kokonaisuus,josta ei saa ottaa pois pienintäkään piirtoa ja johon ei saa lisätä pilkkuaan.
Kun tulet uskoon, niin otat ylimmäiseksi papiksi Jeesuksen, joka on Juudaan sukua ja Juudaan suvun pappeudesta Mooses ei mitään puhunut.
"pyhät veljet, jotka olette taivaallisesta kutsumuksesta osalliset, kiinnittäkää mielenne meidän tunnustuksemme apostoliin ja ylimmäiseen pappiin, Jeesukseen".
Kun otat Jeesuksen vastaan, hylkäät Mooseksen lain käskyn ylimmäisestä papista.
Väite, ’noudattaa Mooseksen lakia uskossa Jeesukseen’, on täysin järjenvastainen ja mahdoton toteuttaa.
Sillä laissa on myös käsky: Mutta Aaronin ja hänen poikiensa käske hoitaa papinvirkansa. Syrjäinen, joka siihen ryhtyy, surmattakoon.
Sinulla on ehdoton lain vaatimus ja käsky surmata ylimmäinen pappisi, Jeesus, niin miten voit seurata ja palvella Jeesusta?
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 763418
Kerro jotakin hauskaa. :)
Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)753137Mä sanon tän suoraan.
Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.683012On olemassa tiettyjä sääntöjä!
Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle662671Oliko pakko olla taas tyly?
Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli442182- 611739
Huomenna heitän järjen
romukoppaan ja annan tunteen viedä. Kerran tässä kuitenkin vain eletään. Muistan myös jonkun minua viisaamman sanoneen,251707- 351705
Hyvää huomenta
Hyvää huomenta ja alkavaa viikonloppua ihanalle naiselle! Mitä ikinä teetkään, niin täälä sua yksi miekkonen ajattelee.181689- 601628