Kirjoitan tänne nyt havaitsemani (mahdollisen) ratkaisun ongelmaan, joka tuntuu vaivaavan osaa Volvoista.
Vikakoodi P0106 Imusarjan paineanturin/ Baro-anturin alue/Lukema.
Vikaa esiintyy omakohtaisen tietämykseni mukaan ainakin S60/S80/V70 2.4l vapari bensamalleissa (140 ja 170hp) ja ilmenee häiriövalon ( ns.päästöjen vikavalo) syttymisenä kojetauluun.
Kierrätin omaa autoani eri korjaamoilla ja ratkaisua ei saatu missään korjattua, mutta laskutettua kyllä saatiin.
Yleisesti siis vika "häviää" akun irroituksen jälkeen n.100-450km ajaksi ja palaa sitten jälleen riemastuttamaan.. Tein itse diagnooseja ja päädyin ratkaisuun:
Vika on kaasuläppäkotelossa johon kertyy ryönää/töhnää.
Sinisellä kehoittavat ostamaan uuden ( maksaa paljon ja vaatii vielä ohjelmoinnin).
Puhdistus kannattaa tehdä itse jos vain työkalut pysyvät kädessä.
Kopioin tähän Eero Jääskeläisen sivulta irroitusohjeet, minulla pulttikoko ei tosin ollut 12mm
Linkki: http://www.eerojaaskelainen.com/index.php?id=189
Puhdistukseen käytin Motonetin jarrucleaneriä ( olisko ollut 8€ pullo), lasten (1€) hammasharjaa, topspuikkoja ja puhdasta rättiä.
ohje:
Sammuta moottori, ota virta-avain pois lukosta ja odota noin 5 minuuttia.
Irroita moottorilta ilmansuodattimelle menevä imuputki: Löysää letkunkiristimet ja irroita putki molemmista päistään. Irroita putkessa olevan lisäilmaventtiilin liitin sekä ilmaletkut. Varo, ettei likaa pääse moottoriin.
Imuputken moottorin puoleinen pää (mihin tuo imuputki tulee) on tämä kyseinen kaasuläppäyksikkö. Huomaa yksikön sisällä oleva messinkinen läppä, sekä ulkopuolelta yksikköön menevä sähköjohto.
Irroita kaasuläppäyksikkö irroittamalla sitä kiinni pitävät 4 12mm pulttia. Irroita yksikkö varovasti, ettei sen ja imusarjan välinen metallitiiviste vaurioidu. Huomioi, että yksikkö on aika painava.
Yksikkö jää moottoritilaan sähköjohdostaan, sillä sen johtoa ei kannata tämän työn takia alkaa sujuttamaan pois . Puhdistus onnistuu kyllä kun toisella kädellä kannattelee yksikköä. [ITSE IRROITIN YKSIKÖN JA TEIN PÖYDÄN ÄÄRELLÄ TYÖN]
Ruiskuta puhdistusainetta kaasuläppäyksikön sisäosiin, ja hankaa kertynyt karsta tarkasti pois pienellä maalipensselillä. Kaasuläppää voi puhdistuksen aikana kääntää. Puhdista yksikön sisäpinnat ja kaasuläppä molemmilta puoliltaan.
Hyviä puhdistusnesteitä ovat esim. CRC:n "Bräkleen", jarrulevyjen puhdistus-spray, tai ilmamassamittarin puhdistusaine.
Asenna kaasuläppäyksikkö takaisin paikoilleen. Muista tiiviste. Jos tiiviste vaurioitui irroittaessa, hanki uusi tiiviste merkkiliikkeestä ennen asennusta. Kiristä pultit hieman reiluun rannekireyteen.
Asenna imuilmaputki paikoilleen: Aseta imuputkeen tulevat ilmaletkut, asettele imuputki moottoriin ja tämän jälkeen ilmansuodattimen kanteen, kiristä letkukiristimet, napsauta takaisin imuputkessa olevan lisäilmaventtiilin liitin.
Olen nyt ajanut puhdistuksen jälkeen n.3000km ja valo ei ole syttynyt. Katson vian korjatuksi. Jos valo syttyy vielä puhdistuksen jälkeen niin silloin kaasuläppäkotelosi saattaa olla viallinen ja se kannattaa uusia. Tosiaan tiivisteen kanssa pitää olla varovainen ettei rikkoudu.
Volvo vikakoodi P0106 ratkaisu
Anonyymi
0
5458
Vastaukset
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2053161Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391610Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus951462- 921369
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461324Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1561236Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121178Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze1231009Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89922Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.44803