Plug-In hybridien lupaukset kulutuksista harhaanjohtavia

Anonyymi

Näille autoille lupaillaan, tai ainakin annetaan ymmärtää, kulutuslukemia jotka ovat luokkaa 2l/100 tai jopa ali. Tosiasiassa viitataan WLTP kulutukseen jolla on varsin vähän tekemistä auton normaalin käytön kanssa. Mielikuvamarkkinointi kuitenkin on tämä ja ei ihme että moni on tyytymätön arkitodellisuuteen. Väärillä mielikuvilla markkinointi johtaa kuitenkin tyytymättömyyteen ja se helposti johtaa taas koko ajatuksen hyvlkäämiseen plug-in hybriditä. Kun sähköautot eivät ole vielä kehittyneet sille tasolle, että niistä olisi polttomoottoriautojen korvaamiseksi kaikessa käytössä voi tämä johtaa viiveisiin päästöttömaan autoiluun siirtymisessä.

Käytännössä tuntuu olevan että vaikka plug-in hybridiä lataisi päivittäin ja vähän välissäkin on varsin vaikea päästä edes alle 5l/100km kulutuksiin, jos käyttö on ympärivuotista ja mukana on edes vähänkään merkittävä osa muuta kuin kaupunkiajoa. Tämän sanon nyt kahden vuoden kokemuksella plug-in:stä työkäytössä. Plug-in vie käytännössä enemmän polttoainetta kuin taloudellinen diesel ja tämän myötä hieman epäilyttää sen ympäristöystävällisyyskin. Sähköauton toimintasäde näyttäisi olevan parhaimmillaankin talvella korkeintaan 300km ja paikoittain latausverkosto on Suomessa harva ja epävarma toiminnaltaan/saatavuudeltaan. Tämä taas vie sähköautolta työkäytössä ja edes jonkinlaisen aikataulun mukaan liikuttaessa pohjan pois.

Onko nyt siis yhä niin että autoa todella tarvitsevalle ainoa järkevä vaihtoehto on diesel. Kohtahan niitä saa edullisesti käytettynä.

41

2020

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Plugareiden WLTP kulutus ilmoitetaan täysin harhaanjohtavasti ja väärin. WLTP testissä ei ajeta 100 km vaan vähemmän. Kulutus ja päästöt kuitenkin ilmoitetaan 100 km:lle. Oikea WLTP tulos olisi: "2l/100km edellyttäen lataamista 40 km välein".

      Plugarin ostajan kannattaa vaatia hyvitystä autokaupalta tuosta väärästä ilmoituksesta!

      • Anonyymi

        Minä olen ajanut 52.000 km Toyota Prius Plug-inilla 1,8 l/100 km kulutuksella. Kirjoittakaa ja puhukaa vain Volvoista ja Mersuista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä olen ajanut 52.000 km Toyota Prius Plug-inilla 1,8 l/100 km kulutuksella. Kirjoittakaa ja puhukaa vain Volvoista ja Mersuista.

        Mikä on pisin yhtämittainen ajomatka?


    • Anonyymi

      Väärin,toyota yaris hybridi on vaikea saada kuluttamaan yli 5.

      • Anonyymi

        Taatusti saa kuluttamaan.


    • Anonyymi

      Olen ajanut uudella plugarillani vähän päälle 3000km ja justiinsa tankkasin toisen tankillisen. Kulutus siis ollut noin 45L/30 => 1.5L/100km

      Onhan se vähän yli luvatusta mutta nyt onkin talvi mikä nostaa kaikkien autojen kulutusta.

      • Anonyymi

        Kumma kun aina jos nostetaan esille plugarien todelliset kulutukset tulee näitä kirjoituksia, että kyllä minulla ainakin on kulutus ollut sitä tai tätä …. Aivan kuin ei haluttaisi uskoa että jollakin toisella kulutus on aivan jotain muuta vaikka autoa latailisi joka välissä.
        Kai sen plugarin saa kuluttamaan vähän jos kerran päivässä ajaa muutaman kymmenen kilometrin lenkin. Aisan pointti on se, että plug-inin kulutus, silloin kun kyseessä on sekalainen ajo, on jotain aivan muuta kuin mitä halutaan uskotella. Markkinoinnissa tulisikin enemmän tuoda esiin mikä on auton todellinen kulutus kun käyttö on jotain muuta kuin tuo WLTP:n mitätön 40km lenkki. Tätä asiaa ei haluta edes kertoa. Luodaan tarkoituksellisesti harhaanjohtavaa kuvaa siitä, että plug-in on jokin yleisratkaisu kulkutarpeisiin.

        Yhdessä lauseessa sanotaan että autoilun on sähköistyttävä ja toiseessa, että nämä autot eivät sovikkaan kaikille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kumma kun aina jos nostetaan esille plugarien todelliset kulutukset tulee näitä kirjoituksia, että kyllä minulla ainakin on kulutus ollut sitä tai tätä …. Aivan kuin ei haluttaisi uskoa että jollakin toisella kulutus on aivan jotain muuta vaikka autoa latailisi joka välissä.
        Kai sen plugarin saa kuluttamaan vähän jos kerran päivässä ajaa muutaman kymmenen kilometrin lenkin. Aisan pointti on se, että plug-inin kulutus, silloin kun kyseessä on sekalainen ajo, on jotain aivan muuta kuin mitä halutaan uskotella. Markkinoinnissa tulisikin enemmän tuoda esiin mikä on auton todellinen kulutus kun käyttö on jotain muuta kuin tuo WLTP:n mitätön 40km lenkki. Tätä asiaa ei haluta edes kertoa. Luodaan tarkoituksellisesti harhaanjohtavaa kuvaa siitä, että plug-in on jokin yleisratkaisu kulkutarpeisiin.

        Yhdessä lauseessa sanotaan että autoilun on sähköistyttävä ja toiseessa, että nämä autot eivät sovikkaan kaikille.

        Minä olen tankannut plugarini viimeisen 12 kk:n aikana kolme kertaa ja olen ajanut sillä 14.000 km. Mietipä tuota.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä olen tankannut plugarini viimeisen 12 kk:n aikana kolme kertaa ja olen ajanut sillä 14.000 km. Mietipä tuota.

        Kuka muu on tankannut ja montako kertaa sinun plugariasi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuka muu on tankannut ja montako kertaa sinun plugariasi?

        Jaa minä tankkasin viikonloppuna 850km matkalla 3 kertaa ja latasin kaksi. Mietipä sitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jaa minä tankkasin viikonloppuna 850km matkalla 3 kertaa ja latasin kaksi. Mietipä sitä.

        Aika pieni tankki, jos sitä pitää tankata noin monta kertaa. Suuri osa bensa-autoista pystyy kulkemaan tuon matkan tankkaamatta, jos tankki on täynnä lähdössä. Vai kuulutko niihin ihmisiin, joka ei täytä tankkia täyteen, jotta säästyisi bensaa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aika pieni tankki, jos sitä pitää tankata noin monta kertaa. Suuri osa bensa-autoista pystyy kulkemaan tuon matkan tankkaamatta, jos tankki on täynnä lähdössä. Vai kuulutko niihin ihmisiin, joka ei täytä tankkia täyteen, jotta säästyisi bensaa?

        Ei sinne saa tankattua edes 30 litraa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kumma kun aina jos nostetaan esille plugarien todelliset kulutukset tulee näitä kirjoituksia, että kyllä minulla ainakin on kulutus ollut sitä tai tätä …. Aivan kuin ei haluttaisi uskoa että jollakin toisella kulutus on aivan jotain muuta vaikka autoa latailisi joka välissä.
        Kai sen plugarin saa kuluttamaan vähän jos kerran päivässä ajaa muutaman kymmenen kilometrin lenkin. Aisan pointti on se, että plug-inin kulutus, silloin kun kyseessä on sekalainen ajo, on jotain aivan muuta kuin mitä halutaan uskotella. Markkinoinnissa tulisikin enemmän tuoda esiin mikä on auton todellinen kulutus kun käyttö on jotain muuta kuin tuo WLTP:n mitätön 40km lenkki. Tätä asiaa ei haluta edes kertoa. Luodaan tarkoituksellisesti harhaanjohtavaa kuvaa siitä, että plug-in on jokin yleisratkaisu kulkutarpeisiin.

        Yhdessä lauseessa sanotaan että autoilun on sähköistyttävä ja toiseessa, että nämä autot eivät sovikkaan kaikille.

        Plugarin saa kuluttamaan ihan mitä tahansa mutta ainakin alle 60km kertamatkoilla menee sähköllä. Kesällä vähän pidemmilläkin.
        Päivässä ehtii kyllä ladata 6.6kW laturilla akun useampaankin kertaan jos on tarve ja jos kotona latausasemssa ja sulakkeissa riittää varaa.

        Minusta taa on kumma kun aina plugarien yhteydessä nostetaan esille ne jotka ei lataa ollenkaan ja valittaa että kulutus on 8L/100km. Jos ei lataa niin miksi ostaa plugarin paitti verotussyistä. Järjen käyttö on sallittua ja siitä on jopa monasti hyötyä.

        Jos WLTP normin tapa ilmoittaa plugarien kulutus ottaa päähän niin turhaan siitä plugarilla ajavia syytät. Normi on käytännössä Eurooppalaisten autovalmistajien lobbaama. juttele vaikka jollekin mepille josko pistäisivät asiaa eteenpäin. VIhreillä voisi olla kiinostustakin.


      • Anonyymi

        Mun hybridi ajaa puolet sähköllä puolet bensalla
        Sähköauto ei ajeta yhtämitaan vaan jaksoissa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jaa minä tankkasin viikonloppuna 850km matkalla 3 kertaa ja latasin kaksi. Mietipä sitä.

        Jos lähtee matkaan täydellä tankilla , niin tuolla matkalla ( 850 km) ei tarvitse tankata kertaakaan . Näin ainakin diiselillä .


    • Anonyymi

      Tänään saadaan lukea totuuksia TM talviauto 2021 vertailusta. Mikä kuluttaa ja mitä.

    • Anonyymi

      Tosiasiahan on, että ilmoitetut WLTP kulutukset pätevät kohtuu hyvin polttomoottoriautoille (joita myös ns. itselataavat ja kevythybridit ovat). Sen sijaan lataushybridien kohdalla WLTP homma on täydellisesti metsässä!

      Ilmaston jälkeen suurin kärsijä tästä on Suomen "CO2 pohjainen" auto/ajoneuvoverotus"! Kansalaisten luottamus verotuksen oikeudenmukaisuuteen on jo nyt paljolti mennyt, ja rapautuu edelleen. Mutta poliittiset päättäjät eivät uskalla reagoida asiaan!

      • Anonyymi

        Poliittiset päättäjät eivät halua reagoida asiaan sillä autokanta on sähköistettävä pikavauhtia. EU:n ilmastotavoitteet edellyttävät tätä ja tätä nyt niitä toteutetaan ilmastosta piittaamatta. Kaikki tietävät että plug-in hybrideillä on korkeat päästöt ja kulutus vääränlaisessa käytössä.


    • Anonyymi

      Kulutus riippuu täysin ajotyylistä ja siitä viitsiikö ladata autoa ja onko siihen edes mahdollisuutta. Jos ajaa pitkiä matkoja ja ei aina lataa autoa, voi noissa autoissa kulua yli 6 litraa sadalla. Nimittäin pelkällä polttomoottorilla ajettaessa hybridit kuluttavat enemmän kuin normaali bensa-auto johtuen jo pelkästä lisäpainosta. Jos taas ajaa lähes pelkästään sähköllä, voi lukema olla lähellä nollaa.

      Hybridit ovat lähinnä kaupunkilaisten autoja, maaseudulla asuville hybridistä ei pahemmin säästöä tule.

      Tuo WLTP-lukema edustaa lähinnä kuvitteellista keskivertoautoilijaa. Kenenkään ei pidä tuohon lukuun luottaa.

    • Anonyymi

      Ladattavan hybridin ajoneuvoverotus tarvitsee muutoksen.

      Koska se ei perustu todelliseen.

      Eli heittää huimasti enemmän kuin ei ladattavan.

      Norm käytössä ei voi olla 1-2L/100km kulutusta.

      • Anonyymi

        No, teoriassahan kulutus voi olla 0 litraa per 100 kilometriä, jos kulkee ainoastaan sähköllä lyhyitä matkoja. Tai 6 litraa per 100 kilometriä, jos kulkee lähes pelkästään polttomoottorilla. Riippuu ihan henkilöstä. En tiedä, mikä keskimääräinen kulutus normaalissa elämässä on, siitä ei taida olla montaakaan luotettavaa tutkimusta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No, teoriassahan kulutus voi olla 0 litraa per 100 kilometriä, jos kulkee ainoastaan sähköllä lyhyitä matkoja. Tai 6 litraa per 100 kilometriä, jos kulkee lähes pelkästään polttomoottorilla. Riippuu ihan henkilöstä. En tiedä, mikä keskimääräinen kulutus normaalissa elämässä on, siitä ei taida olla montaakaan luotettavaa tutkimusta.

        Useat eri maissa tehdyt tutkimukset ovat tuleet tulokseen, että keskimäärin PHEVien kulutus ja päästöt ovat 2...4 kertaiset WLTP arvoihin nähden.

        Suomalainen leasing yhtiö kertoi jopa isommista kulutus/päästöeroista, koska autot olivat oleet vapaalla autoedulla. Joillakin autoilla kulutus oli ollut isompi kuin samalla autolla pelkällä polttomoottorilla!

        Kulutus (ja siten myös päästöt) PHEVillä vaihtelee paljon ja riippu eniten käyttäjästä. Eli latausinnokkuudesta ja ajomatkojen pituudesta ja ero voi helposti olla 1:10. Eli joku pääsee samalla autolla 1,5l/100km, toisella kuluu 15l/100km. Siksi on ihan turhaa kommentoida näissä keskustelussa mitä oma PHEV omassa käytössä kuluttaa!


        Ja tästä syystä Suomalainen WLTP CO2 g/km perustuva ajoneuvovero on täysi vitsi! Järkevämpi olisi verottaa PHEVien käyttäjiä vaikkapa kengännumeron perusteella ;-)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No, teoriassahan kulutus voi olla 0 litraa per 100 kilometriä, jos kulkee ainoastaan sähköllä lyhyitä matkoja. Tai 6 litraa per 100 kilometriä, jos kulkee lähes pelkästään polttomoottorilla. Riippuu ihan henkilöstä. En tiedä, mikä keskimääräinen kulutus normaalissa elämässä on, siitä ei taida olla montaakaan luotettavaa tutkimusta.

        No, omassa normaalissa elämässä se on 0.8l/100km. Tämä edellisellä plugarilla noin 18000km ajon jälkeen. Sen saa viemään 0-10l/100KM ihan riippuen kuskista ja latausmahdollisuuksista.


    • Anonyymi

      Moottori-lehdessä oli Mersun plugarilla ajettiin 100km työmatkaa Lahti-Hki. Kulutus tuossa käytössä oli jotain 2,2 litraa.
      Jos pyrii pääkaupunkiseudulla ja pystyy lataamaan duunissa niin bensaa ei tarvitse juuri lainkaan. Tuollaiseen ympäristöön plugari sopii kuin nenä päähän.

      • Anonyymi

        Juuri tuollaisessa lyhyessä ajossa plugarin kulutus on pieni. 100km ajorupeamasta pikkumersu menee sähköllä jopa yli puolet. Jos matka kasvaa vaikka 400km alkaa saman Mersun kulutuslukemat 5.llä, kun mennäänkin suurin osa matkaa bensalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juuri tuollaisessa lyhyessä ajossa plugarin kulutus on pieni. 100km ajorupeamasta pikkumersu menee sähköllä jopa yli puolet. Jos matka kasvaa vaikka 400km alkaa saman Mersun kulutuslukemat 5.llä, kun mennäänkin suurin osa matkaa bensalla.

        Mitä sitten? kaippa jokainen tietää mitä ostaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä sitten? kaippa jokainen tietää mitä ostaa.

        No omalla kohdalla en ole ostanut vaan tuli luontaisetuna.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No omalla kohdalla en ole ostanut vaan tuli luontaisetuna.

        Ja sinä olet erittäin pettynyt kun Volkkari ei menekään 2L/100km maantiellä, vai mikä on ongelma?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja sinä olet erittäin pettynyt kun Volkkari ei menekään 2L/100km maantiellä, vai mikä on ongelma?

        Mikähän siinä on kun pitää plugarien kulutuksesta puhua puutaheinää, onko se siinä, että pitää itselle uskotella, vai siinä että täällä on niin paljon wannabe plugari auton omistajia. Eikö näistäkin asioista olisi paras puhua suoraan niin ei kenenkään tarvitse arvuutella.


      • Anonyymi

        Mulla meni taas Plugari mersu (2018 C350) vaihtoon Joulukuussa koska mun 7.8L/100 kulutus alkoi v*tuttaa. Ostin auton 2021 kesällä saksasta, ajoin kotiin ja eka 3kk ajelin tommosia 6x130km reissua viikossa (pietarsaari-Seinäjoen väliä töihin). Latasin töissä, kotona ei pystynyt. Kotiin ajellessa sain kulutuksen pysymään noin 7L tasoa (käytännössä pensalla ekat 5km lämmityksen takia, sitten sähköllä joku 10km jonka jälkeen pensalla loput paitsi alamäet ja 60 alueet jotka jaksoi sähköllä), mutta töihin mennessä siihen sai sitte laittaa sen 8.2L sadalle... Sitten lisäajelut kotona viikonloppuisin ilman latausta ja 7.8 keskikulutus.

        Vaihdoin töitä 2021 joulukuussa ja tuli 20km työmatka. Silloinhan minä ajattelin, että perskele, mäpäs ajan nyt ilmatteeks. No ei vaiskaan, talvella pääsee täyslatauksella maksimi 10km ja sitte ajat kuin mummo joka pelkää kaasupoljinta. Ja se muutenkin pensakoneella lämmittää konetta kun lähdet, niin aivan se ja sama kun puolet matkasta korkealla kulutuksella ja toinen puolisko ilman...

        Nyt ajan dieselillä ja on oikeastaan vähemmän ressiä kun ei tartte aina olla piuhaa laittamassa seinään. Toki myönnän, että kun tulee myyntiin plugari dieseli joka ajaa akulla 60km talvellakin, sitten lähden ostohousut jalassa kaupoille. Siksi tulinkin vähän tänne kattomaan, että oisko se Volvon V60 plugari dieseli sitä luokkaa mutta sanovat 50km latauksella ja tämä tarkoittaa sitte joku 40 oikeassa elämässä joten kai mun pitää odottaa viel.

        Olen tähän asti tullut semmoiseen päätelmään, että A, jos sulla on lämmin autotalli missä voi ladata autosi ja tai on mahdollisuus ladata töissä sekä, että työmatkasi taittuu puolella latauksella, hybriidi on lähes ilmainen ajaa.
        B, jos ei ole autotallia, lataus ei riitä kuin hädintuskin yhteen suuntaan, osta dieseli tai sitten kevythybriidin ilman latauspistoketta ja ressiä.

        Ei jaksa rekisteröityä joten, Lärka Pietarsaaresta.


    • Anonyymi

      Turhia noi pluggarit on jos kulkee sähköllä mennen tullen, moottorin voi irrottaa?

      • Anonyymi

        No sulle on turha mutta vain siksi että et aja paljon.
        Tosiasiassa plugari on paljon vaivattomampi paljon ajavalle ja silti kaikki lähimatkat menee täysin sähköllä ja yllättävän iso osa pidempääkin matkaa, jos autossa on vain kunnon lataus ja akut. Itsellä kulutus on ollut kaikki ajot huomioon ottaen alle 3l/100km ja tuohon ei millään dieselillä pääse. Nykyiset sähköautot eivät ole vielä tarpeeksi kehittyneitä ja kehitys on nyt hidastunut. Lupaillaan kyllä 150, jopa 200 kW lataustehoja, mutta käytäntö on toinen ehkä mersun EQ sarjaa lukuunottamatta. Sähköautolla pitäisi päästä edes sen kahvitauon välin lataamatta. Pääväylillä on latausmahdollisuudet kyllä nykyään kiitettävän hyvät mutta muualle suunnattaessa aiheuttaa lataus reittivalinnoissakin rajoitteita.


    • Anonyymi

      reilun vuoden nyt ajellut plugarilla, opel ampera. ostin kusi sukassa mutta positiivinen yllätys.. reilu 10tkm matkaa ja kulutus on keskimäärin 1,2L/100km.
      Ihan parasta kun ei tarvi jännittää et pääseekö pk-seudulta kotiin vai pitääkö ladata jossakin hornantuutissa! ja kaikki kauppamatkat mennään sähköllä.

      Uskallan suositella muillekin,vaikka on takuut ja kaikki loppu. Mun palkoilla ei uudempaan ole varaa, mutta bensakuluissa säästöä yli 1200€/vuodessa sekä diesel-veron poistumisen jälkeen reilu 550€ säästöä veroissa siihen päälle.
      Kyllä tuo sallii jo pienen korjauksenkin,jos vikoja tulee..

      Ja todellakin ajojen mukaan auto kannattaa ostaa. jos työmatka on sen 50km. niin hybrid kannattaa! -etenkin jos pystyy lataamaan työmaalla tolpasta!

    • Anonyymi

      Ensimmäiset 350km plugarilla ja bensaa mennyt 0.3 litraa/100km! Olen positiivisesti yllättynyt.

    • Anonyymi

      Mikä malli on tällä hetkellä markkinoilla joilla on pisin Sähköinen kantama / plug in hybridistä? Ainakin joku puhui Mercedes-Benz c sarjasta.

      • Anonyymi

        Rav4 Plug in on edelleen ylivoimainen. Mersun hybridipuoli on huono. Se tarkoitaa, että bensaa palaa paljon kun akku tyhjenee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Rav4 Plug in on edelleen ylivoimainen. Mersun hybridipuoli on huono. Se tarkoitaa, että bensaa palaa paljon kun akku tyhjenee.

        Taitaa se RAVikin poltaa bensaa ja paljon polttaakin kun akku on tyhjä, ei kai se mikään ikiliikkuja ole, hölmöpoika.


      • Anonyymi

        Ei todellakaan ole Mersun C sarjassa pisin kantama! Herra jumala hädin tuskin pääsee 10-16km riippuen kelistä (20 luvattu, 2018 mallinen). Katso mun kirjoitus yllä, t. Lärka


    • Anonyymi

      Mitä isompi akku (kWh) ja mitä pienempi auto => sitä pitemmälle ja suuremman osan ajoista pääsee puhtaasti sähköllä!

      Mitä tehokkaampi (hv/kW) polttomoottori ja mitä isompi auto => sitä enemmän kuluttaa polttis-ajossa!

      Tuolla "peukalosäännöllä" voi jokainen itse päätellä kulutukset ja plugareiden WLTP huuhaan voi tunkea viherideologian sokaisemien poliitikkojen ja noita sokeasti tottelevan verottajan p.....seen.

    • Anonyymi

      Itesellä mennyt nyt kahden vuoden aikana nelivetoisella plugarilla 1.8L/100km.

    • Anonyymi

      Minulla on plugarilla mennyt kaikki, mitä tankkiin laitetaan. Lähteissä on akku aina täysi, ja usein se riittää koko matkalle. Harvemmin tätä kuitenkin tarvitsee tankata, kuin edellistä dieseliä, vaikka tankki on liki puolet pienempi. Suurin säästö tulee pienestä verosta. Sen vuoksi tämä tulikin hommattua. Hyvät tehot ja nelivetoisuus vielä plussana päälle. Seuraavaksi sähkis näillä kokemuksilla.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla

      Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e
      Pirkanmaa
      172
      5263
    2. Jos olisit täällä

      Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä
      Ihastuminen
      43
      2595
    3. Tämän hetken

      Terveiset kaivatullesi ⬇️
      Ikävä
      156
      2202
    4. Kesän odotuksia hyrynsalmella

      Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla
      Hyrynsalmi
      16
      1749
    5. Vieläkö sä toivot

      Meidän välille jotain?
      Ikävä
      82
      1374
    6. Voi Rakas siellä

      Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o
      Tunteet
      24
      1291
    7. Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea

      Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.
      Maailman menoa
      147
      1239
    8. Ohhoh! KAJ laukoi suorat sanat somessa - V-sana mainittu!

      Ohhoh! Mitäs mieltä olet tästä huumoriryhmä KAJ:sta? Bara bada bastu on kyllä aikamoinen korvamato... Lue lisää: https
      Euroviisut
      32
      1213
    9. Erika selvisi hienosti ennakkosuosikin paineista

      Hienostihan se meni. Erika jätettiin yksin, eikä häntä tuettu, oli euroviisukiusattu, silti suoriutui ensiluokkaisesti.
      Maailman menoa
      106
      972
    10. Pirre vaatii nyt karhuja ammuttavaksi

      Ylellä taas hauskaa lieksa uutista. Karhujen kannan­hoidollinen metsästys on Lieksan kaupungin mielestä välttämätöntä.
      Lieksa
      119
      913
    Aihe